Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Es.
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-07 11:41
Mede-auteur:
  • Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:29

Terrie

Zendure Thuisbatterij in samenwerking met Smart-Charged

In het kader van het Testpanel van Tweakers en SmartCharged en om de testers te inspireren en vragen vanuit de community te bundelen, hebben we dit forumtopic geopend.

In dit topic verzamelen we alle vragen aan SmartCharged en de testers over de batterij, discussies tussen Tweakers en natuurlijk de ervaringen van de testers zelf. Zo vind je alles overzichtelijk op één plek.
Achtergrond informatie
Zendure, opgericht in 2017, is een relatief jong energiebedrijf waarvan het hoofdkantoor in Palo Alto, Silicon Valley, staat. Daarnaast heeft het grote vestigingen in de Greater Bay Area in China, plus kantoren in Japan en Duitsland. Zendure profileert zich bewust als internationaal opererende EnergyTech-start-up, waarbij R&D en productieactiviteiten in de VS en China worden gecombineerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zsZhAzzxTsfiNUIGRdqDwhlQbUc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B9hxSRta5XSZjbXC8uVTpjme.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 2% gewijzigd door Terrie op 08-07-2025 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:20
Met de opwek van de zonnepanelen van gemiddeld 40-50kWh per dag de laatste maanden houd ik behoorlijk over. De Zonneplan Nexus batterij staat in Powerplay modus dus die pakt niet alles weg. Opzich geen probleem gezien de auto voornamelijk geladen wordt met PV. Al langer aan het kijken of een plug-in batterij een optie is om het normale avond/nacht verbruik te overbruggen. Zo opgeladen met PV en tijdens de piektarieven zelf verbruiken. Integratie met Home Assistant zou moeten werken. Dat maakt het mooi stuurbaar, inzichtelijk en integreert het als het goed is mooi is alle automations omtrend stroomverbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:21

LankHoar

Langharig tuig

Begrijp ik goed dat het om 1 module gaat, dus 2880Wh aan capaciteit? Is het mogelijk om meerdere modules te testen? Dat zou het namelijk wel interessanter maken, vooral gezien de korting op de overname mocht het bevallen :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-09 16:26
Sinds wanneer mogen websites hun prijzen excl.BTW afficheren?
Dit start al met een wrang gevoel...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iF5q0Fg.png

en als je dan doorgaat:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jUu0m6r.png

EDIT:
Het had blijkbaar zin om aan de bel te trekken, het is aangepast ondertussen. d:)b

[ Voor 16% gewijzigd door cadsite op 10-07-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
cadsite schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:56:

[Afbeelding]

en als je dan doorgaat:

[Afbeelding]
Dat mag gewoon in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Interessant product, heb me aangemeld om mee te helpen met reviewen. Ben in elk geval benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@SmokingSig Oh, wanneer is België uit de EU gestapt dan, en wat betekent dat qua import en garantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knirfie244
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:13

[Afbeelding]

en als je dan doorgaat:

[Afbeelding]
Dit is best wel standaard, net als bij zonnepanelen.

Als je de thuisbatterij gebruikt voor in- en verkoop van stroom kan je de BTW terugvragen.
Zie: https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emdeegee
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-08 11:50
SmokingSig schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:57:
[...]

Dat mag gewoon in België.
Maar het is een Nederlands bedrijf (smart-charged.nl), wat heeft België hier mee te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:40
emdeegee schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:11:
[...]

Maar het is een Nederlands bedrijf (smart-charged.nl), wat heeft België hier mee te maken?
Ik was mis, voor consumenten moet het idd inc zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhwsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:59
@knirfie244 dat het "best wel standaard" is, wil niet zeggen dat het mag...

https://www.ictrecht.nl/blog/mag-een-prijs-exclusief-btw-getoond-worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
Ben meer geïnteresseerd in levertijden en of je ook losse AB3000X kan bestellen en/of afhalen.
Heb hier imiddels 2 maanden 1x 2400AC met 3x AB3000X en merk dat ik straks in de winter net tekort kom.
Dus wordt het bijbestellen op de standaard Zendure website of bij jullie?

https://www.zendure.nl/pr...0x?variant=46744914002175

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-09 13:06
Kwestie van inprikken en klaar is best makkelijk. Ik wil wel de gewone gebruiker simuleren, plug & play, kijken wat het doet. Hebben panelen met overschot, en ben ook niet gecharmeerd van de overheid/Stedin hoe het probleem van de overschot bij de gebruiker wordt gelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 02:33
knirfie244 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:05:
[...]

Als je de thuisbatterij gebruikt voor in- en verkoop van stroom kan je de BTW terugvragen.
Er zijn wel allerlei beperkingen aan het terugvragen/krijgen van de BTW:
https://www.belastingdien...content/thuisbatterij-btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdRaket570
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-08 19:51
Dit lijkt me echt interessant. Ben me al een tijdje aan het oriënteren voor een plug en play oplossing. Hierbij kwam de Zendure als serieuze optie te voorschijn. Zou het rendement van de zonnepanelen zeker moeten verbeteren (door het nachtelijk verbruik te verlagen naar 0) en in het voor- en najaar mogelijk ook in de avonduren het verbruik sterk te verlagen. Ik heb me aangemeld. Ben zeer geïnteresseerd hoe de resultaten in het echt uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 22:44
Lijkt mij wel leuk om te testen en vergelijken met de Marstek Venus. Kan je bij Zendure AC 2400 ook AC PV paneel op backup uitgang aansluiten om de batterij (bij stroomuitval) te laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:28
Avenger 2.0 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:01:
Lijkt mij wel leuk om te testen en vergelijken met de Marstek Venus. Kan je bij Zendure AC 2400 ook AC PV paneel op backup uitgang aansluiten om de batterij (bij stroomuitval) te laden?
Ja dat kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
knirfie244 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:05:
[...]
Dit is best wel standaard, net als bij zonnepanelen.

1: zonnepanelen (behalve de plug-in) zijn vastgoed, dus in BE kan dat 21 of 6% zijn.
2: BTW recup kan niet in BE, en de site biedt geen verschillende versie voor NL of BE.
Als een site zich richt op consumenten moet de prijs inclusief BTW zijn.

Dat is allemaal niet voor interpretatie vatbaar hoor... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Deze off-grid output levert gedurende 10 seconden tot 3600W piekvermogen, en continu 2400W. Zo kun je bijvoorbeeld een vriezer of modem blijven voeden tijdens stroomuitval. Tegelijkertijd blijft het hoofdnet normaal functioneren en kan de inverter blijven ontladen zolang de totale belasting kleiner of gelijk is aan 2400 W.
Ik snap dat je met een backup-stopcontact een vriezer van stroom kunt voorzien. Maar hoe kan het hoofdnet normaal blijven functioneren als het grid uitvalt? Gaat de batterij stroom met sinus leveren via de stekker? Lijkt me nogal gevaarlijk. En hoe zit het met de aarde als je offgrid gaat? Ik heb altijd begrepen dat je daar een aparte voorziening voor moet maken.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
KabouterSuper schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Ik snap dat je met een backup-stopcontact een vriezer van stroom kunt voorzien. Maar hoe kan het hoofdnet normaal blijven functioneren als het grid uitvalt? Gaat de batterij stroom met sinus leveren via de stekker? Lijkt me nogal gevaarlijk. En hoe zit het met de aarde als je offgrid gaat? Ik heb altijd begrepen dat je daar een aparte voorziening voor moet maken.
Er zit een off-grid stopcontact op de 2400 AC, hier kan je de stekker van een vriezer of koelkast op plaatsen. Er wordt inderdaad een sinus gegenereerd door de 2400 AC.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:31:
[...]

Er zit een off-grid stopcontact op de 2400 AC, hier kan je de stekker van een vriezer of koelkast op plaatsen. Er wordt inderdaad een sinus gegenereerd door de 2400 AC.
Dat stuk snap ik. Maar er wordt gezegd dat het hoofdnet dan normaal blijft functioneren. Wat houdt dat dan in?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

LankHoar schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:52:
Begrijp ik goed dat het om 1 module gaat, dus 2880Wh aan capaciteit? Is het mogelijk om meerdere modules te testen? Dat zou het namelijk wel interessanter maken, vooral gezien de korting op de overname mocht het bevallen :)
Met 2880 Wh kan je eigenlijk niet (langdurig) de volledige capaciteit van de omvormer gebruiken. Daarmee belast je de accu teveel. Pas met 3-4 accu's zou ik je aanraden het volledige vermogen van 2400 Watt te gebruiken en dan uiteraard altijd op een eigen daarvoor bedoelde groep.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

KabouterSuper schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Dat stuk snap ik. Maar er wordt gezegd dat het hoofdnet dan normaal blijft functioneren. Wat houdt dat dan in?
Dat stukje slaat volgens mij nergens op :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

KabouterSuper schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:28:
[...]
En hoe zit het met de aarde als je offgrid gaat? Ik heb altijd begrepen dat je daar een aparte voorziening voor moet maken.
Als het stroomnet uitvalt blijft de aarde wel werken. Ik heb hier voor de zekerheid bijv. wel een aarderail extra geplaatst voor backup gevallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxigeFYeCk_tNRluYeP6GfLhC9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1Zpe7KeNTcULSmUUaDiSdsM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPUxjvQu8gNOscz-O1HP2YkFXQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONJxrfOi4srYupd7lGZoJddD.jpg?f=fotoalbum_large

En misschien ook wel leuk om even te laten zien, de Zendure wall hier in de garage :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7azYnIHeQqGDu8xZVmKAgD3Fm6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fW9aUaojxDfHJdYADbFZQaq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:37:
[...]

Als het stroomnet uitvalt blijft de aarde wel werken. Ik heb hier voor de zekerheid bijv. wel een aarderail extra geplaatst voor backup gevallen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En misschien ook wel leuk om even te laten zien, de Zendure wall hier in de garage :)
[Afbeelding]
Interessant. Ik doel op dit soort discussies trouwens: https://www.circuitsonline.net/forum/view/166417
Maar je hebt je systeem dus zo ingericht dat je hier geen problemen mee krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

KabouterSuper schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:45:
[...]

Interessant. Ik doel op dit soort discussies trouwens: https://www.circuitsonline.net/forum/view/166417
Maar je hebt je systeem dus zo ingericht dat je hier geen problemen mee krijgt?
Er zit een verschil tussen een Victron systeem waarmee je niet 1 of een paar apparaten off-grid gebruikt, maar met je hele huis in eilandmode gaat. Bij de Zendure 2400 AC en SF800 Pro kan je altijd apparaten aansluiten op het off-grid stopcontact en die worden dan gevoed vanuit de accu of een bypass vanaf het grid. Zet je de hoofdschakelaar uit, dan zal het ene apparaat door blijven werken en fungeert de 2400 AC als UPS. Maar die creëert zijn eigen sinus, ook als de hoofdschakelaar aan staat en dat is anders in eilandbedrijf, waarbij er weer een punt komt waarop het stroomnet weer aan wordt gezet en alles in sync moet worden gebracht.

Daarnaast gebruik je bij de 2400AC een 1-fase oplossing. De stekker blijft in het stopcontact en dan is de aarde doorgaans nog actief. Zowel de SF800, SF800Pro als 2400 AC hebben een aansluiting voor aarde. Die is naar mijn weten alleen nodig als je het apparaat zonder AC zijde gebruikt en dus nooit verkeerd die voor de volledigheid wel aan te sluiten.

Aangezien je de 2400 AC op een stopcontact aansluit zou ik verder niet weten welke maatregelen daarvoor in de meterkast aanvullend nog nodig zouden zijn, die heb ik hier in ieder geval niet. Wel goed om te weten: Wil je continue hoge vermogens gaan gebruiken overweeg dan een lasdoos ipv stopcontact, in de handleiding wordt daar ook melding van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinski
  • Laatst online: 12-07 19:39

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Ben wel erg benieuwd wat zo een systeem aan geluid produceert en of je deze veilig in bijv. een thuis kantoor kan plaatsen.

Mijn thuis kantoor (begane grond) heeft eigenlijk de beste plek om zoiets neer te zetten gezien er ruimte en vrij stopcontact is.

Verder ook benieuwd of je accu's later eventuele nog los kunt bijkopen om capaciteit uit te breiden.
Afhankelijk of zoiets bevalt zou ik dan wellicht wel willen uitbreiden.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pheijms
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 11:02
Erg interessant!! Ik was al aan het kijken naar het Zendure systeem. Juist omdat het modulair is, scherp qua prijs en techniek ziet er goed uit!

Een plekje in de kelder is het idee. Het is altijd redelijk cool en geen last van geluid.
Ik heb me al ingeschreven, hopelijk mag ik mee doen!

Paar vragen:
- Wordt er ook een P1 meter meegeleverd? Op de Zendure website wordt momenteel gratis de P1 meter meegeleverd.
- Wat heeft de voorkeur voor het testen? Aparte groep, zodat je 2400 watt kunt gebruiken, of maakt dat niet uit voor review?
- Wanneer ontvang je de thuisaccu? Vanwege de zin "Winnaars zijn bereid en beschikbaar om in de twee weken na ontvangst het product te testen en een uitgebreide review te publiceren in de Tweakers Pricewatch en in het forum".
- Is het mogelijk om meerdere accu's te testen? Ook interessant als de 50% overnameprijs hiervoor geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 20:41
Interessant ja. Ben heel beniewd of er recatie (van Smart-Charged, Zendure of Tweakers) komt op TimvandenBelt in 'De nieuwe Zendure-batterij van Smart-Charged: Meld je aan voor het testpanel'

Het lijkt mij wel leuk om mee te doen met testen, kan zowel als plug-and-play, als op een losse groep. Maar als ik het goed begrijp met 1 accu dus is deze in elk geval los aan te sluiten.

Ben benieuwd wat de garantieregeling is (via deze actie).

Qua plaatsing twijfel ik nog:
- Zolder (daar staat de server) kan ik hem meteen als UPS gebruiken
- Schuur (daar heb ik meer ruimte maar dat zal voor 1 module niet uitmaken)

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Robinski schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:00:
Ben wel erg benieuwd wat zo een systeem aan geluid produceert en of je deze veilig in bijv. een thuis kantoor kan plaatsen.
Ze zijn passief gekoeld en produceren geen geluid op af en toe het klikken van een relais na.

In principe kan je ze ook in een kantoor plaatsen, LFP is relatief veilig, maar er zijn natuurlijk altijd risico's aan verbonden, 100% veilig is het nooit.
Mijn thuis kantoor (begane grond) heeft eigenlijk de beste plek om zoiets neer te zetten gezien er ruimte en vrij stopcontact is.

Verder ook benieuwd of je accu's later eventuele nog los kunt bijkopen om capaciteit uit te breiden.
Ja, je kunt losse accu's bijkopen voor +-839 Euro per 3 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pheijms
Robinski schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:00:

Het "Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic" is hier te vinden: Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic

Iemand in dit forum schreef over het geluid: er is een zacht zoemend geluid hoorbaar, maar dit is niet storend.

Het is altijd mogelijk om extra batterijen bij te kopen (max 6 stuks), zie: https://www.zendure.nl/pr...0x?variant=46744914002175

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reno74
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-08 07:46
Leuke actie, en ik verwacht dat de “ beperkte “ opslag, juist voldoende zal zijn voor veel personen. In de winter is er relatief weinig overproductie en daarmee wil je accu opladen. En in de zomer heb je alleen snachts niet je eigen stroom en dan is ruim 2 Kwh opslag vaak voldoende. Ik zou dit graag in de praktijk brengen…

Athlon64 XP 3000+@2000Mhz, 1GB DDR400 , 160GB 8mb SATA , MSI k8t, ATI RADEON 9800pro, 17"tft philips, Lite-0n LTD166s Pioneer A08 en NEC 3500 , 3dmark2003 5754, 3d 2001 18777, Pc2: Athlon XP 1900+, 256 mb DDR, Geforce 3 TI 19"Flatron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 12:42
Ik wil hem graag reviewen. Ben toch wel benieuwd. Nadeel is, mijn woning wordt gerenoveerd en deze moet ik dus reviewen op een standaard woning met één zonnepaneel (vraag niet waarom).

Ik ben wel benieuwd of we hiermee wat kunnen besparen zeker omdat mijn vriendin graag een aantal sfeer lampen aan laat die kunnen erg lang branden op 800 watt.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Taro schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:33:
[...]

Met 2880 Wh kan je eigenlijk niet (langdurig) de volledige capaciteit van de omvormer gebruiken. Daarmee belast je de accu teveel. Pas met 3-4 accu's zou ik je aanraden het volledige vermogen van 2400 Watt te gebruiken en dan uiteraard altijd op een eigen daarvoor bedoelde groep.
Mooie setup. Hoe hoog is zo een stapeltje 1 AC2400 + 3x AB3000X eigenlijk? Benieuwd of ze hier onder airco onder carport passen 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Avenger 2.0 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:28:
[...]

Mooie setup. Hoe hoog is zo een stapeltje 1 AC2400 + 3x AB3000X eigenlijk? Benieuwd of ze hier onder airco onder carport passen 8)
60,5 cm (toevallig gisteren ook al voor iemand opgemeten ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimme1024
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 27-08 20:44
Heel interessante test!
Ik heb sinds 3 jaar een PV installatie en sindsdien ook warmtepompen en elektrische wagen aangeschaft.

Door het gebruik van Home Assistant en het hiermee efficiënt opladen van mijn wagen zit ik nu al met een eigenverbruik van rond de 80% op jaarbasis.

Hoe dan ook lijkt het me nuttig om een batterij te installeren die de efficiëntie van het systeem kan vergroten. Ik ben al een tijd aan het bekijken om een zeer grote batterij te plaatsen icm extra panelen maar jammer genoeg strooit synergrid hier roet in het eten doordat goedkopere (weliswaar CE-gekeurde) batterijen niet voorkomen in hun lijst met gehomologeerde toestellen. Hierdoor worden prijzen van dergelijke systemen hoog gehouden, net wanneer de vraag en nood ernaar extreem hoog is. Binnenkort komt er hier ook een elektrische wagen bij waardoor een dergelijk systeem extreem rendabel kan worden.

De capaciteit van 1 module lijkt me natuurlijk wat laag om mijn volledige verbruik te kunnen gaan dragen maar het zal zeker al mooie data weergeven op gebied van verbruik wanneer er geen zonne-energie is en om al iets van peakshaving te doen mbt het capaciteitstarief. Verder geeft het al een idee over wat het effect kan zijn indien ik dit kan opschalen.

Waar ik me wel vragen bij stel is dat een testperiode van slechts 2 weken voldoende zal zijn om realistische data te krijgen. Het is zomer dus een overschot aan solar. Maar wat in de winter? Hoeveel bespaar je door bvb snachts te laden en overdag te gaan ontladen op piekmomenten enz.

Hoe dan ook hoop ik dat ik bij de gelukkigen mag zijn om aan de test mee te werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

Ik heb al 11 jaar PV en nu de kids uit huis zijn (minder stroom verbruik), het salderen wordt afgeschaft en er een "boete" is op het terugleveren bij de meeste stroom-providers, is het erg interessant om de Zendure uit te proberen.
Ik heb al een Home Asisstant Servertje en volg al een tijdje het andere "Zendure forum" hier op Tweakers.
Ik steek een kaarsje op ( :) _/-\o_ ) en hoop een Zendure te mogen testen en te reviewen op Tweakers.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avenger 2.0
Kimme1024 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:42:
Hoe dan ook lijkt het me nuttig om een batterij te installeren die de efficiëntie van het systeem kan vergroten. Ik ben al een tijd aan het bekijken om een zeer grote batterij te plaatsen icm extra panelen maar jammer genoeg strooit synergrid hier roet in het eten doordat goedkopere (weliswaar CE-gekeurde) batterijen niet voorkomen in hun lijst met gehomologeerde toestellen. Hierdoor worden prijzen van dergelijke systemen hoog gehouden, net wanneer de vraag en nood ernaar extreem hoog is. Binnenkort komt er hier ook een elektrische wagen bij waardoor een dergelijk systeem extreem rendabel kan worden.

De capaciteit van 1 module lijkt me natuurlijk wat laag om mijn volledige verbruik te kunnen gaan dragen maar het zal zeker al mooie data weergeven op gebied van verbruik wanneer er geen zonne-energie is en om al iets van peakshaving te doen mbt het capaciteitstarief. Verder geeft het al een idee over wat het effect kan zijn indien ik dit kan opschalen.
Ja de populaire batterijen (Zendure, Marstek, etc) zijn inderdaad nog niet Synergrid gekeurd. Hier momenteel wel een Marstek als test lopen en werkt uiteraard perfect. Hopelijk krijg ik de kans om Zendure te testen, zou leuk zijn om te weten wat verschil in beide is.

Peakshaving ivm capaciteitstarief ga je niet moeten verwachten als optie, maar met een offset op NOM kan je eigenlijk zelfde bereiken. Bij Marstek kan dat nog niet, geen idee voor Zendure.

Voordeel van Zendure is dat je makkelijk de batterijen kan uitbreiden over tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Kevinp schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:20:
Ik wil hem graag reviewen. Ben toch wel benieuwd. Nadeel is, mijn woning wordt gerenoveerd en deze moet ik dus reviewen op een standaard woning met één zonnepaneel (vraag niet waarom).

Ik ben wel benieuwd of we hiermee wat kunnen besparen zeker omdat mijn vriendin graag een aantal sfeer lampen aan laat die kunnen erg lang branden op 800 watt.
Sfeerlampen? 800 Watt? Beste bouwlamp 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Devke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 18:44:
[...]

Sfeerlampen? 800 Watt? Beste bouwlamp 😜
Ik denk dat ie bedoelt dat die sfeerlampen met 2.8kWh wel erg lang kunnen branden ;)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Testen met een dynamisch contract is ook leuk. Geeft net even wat andere inzichten dan alleen NOM draaien.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Wat verantwoordt die hoge prijs tov andere plug in systemen?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar homewizard is het goedkoper voor de dubbele capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

cadsite schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:14:
Wat verantwoordt die hoge prijs tov andere plug in systemen?
Als ik bijvoorbeeld kijk naar homewizard is het goedkoper voor de dubbele capaciteit.
1448 Euro voor 3 kWh met 2400 Watt omvormer, off-grid stopcontact, P1-meter, veel meer softwaremogelijkheden en daarna per 3 kWh uitbreidbaar voor 839 Euro is toch niet duurder dan een HW PiB?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
Inderdaad, die heeft een gelijkaardige capaciteit. Ik zat fout.
Ik meende dat die 5kWh heeft, maar dat is dus niet zo. 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluecross
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-09 21:59
Is er al een P1 meter om deze als Plug and Play te installeren?
Voor zover ik zie is deze nog niet gehomologeerd door Synergrid in België?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Bluecross schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:15:
Zendure P1 meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Bluecross schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:15:
Klopt, thuisaccu's met P1-meters zijn nog niet toegestaan in België, thuisaccu's met bijv. Shelly CT-meter wel, zoals de Zendure Hyper 2000. De 2400 AC volgt waarschijnlijk snel.

De P1-meter is wel te bestellen in andere landen, maar heeft nog een flinke levertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xelation
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-08 00:20

Xelation

Bendable Poseable

pheijms schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:30:
Paar vragen:
- Wordt er ook een P1 meter meegeleverd? Op de Zendure website wordt momenteel gratis de P1 meter meegeleverd.
- Wat heeft de voorkeur voor het testen? Aparte groep, zodat je 2400 watt kunt gebruiken, of maakt dat niet uit voor review?
- Voor zover ik het kon vinden krijg je alleen bij de website van Zendure https://www.zendure.nl/pr...ac?variant=46717095903487 zelf de eigen P1 meter er gratis bij. Op de website van Smart-Charged https://smart-charged.nl/product/zendure-ac-2400/ niet.
- Op bijvoorbeeld de website van Homewizard https://www.homewizard.co...Lf-sUQcHGkFaQZnLmuTTfFRqQ wordt daar meer informatie overhun Plug-in Battery gegeven.

Zij adviseren vanaf 3 baterijen het al op een eigen groep te plaatsen. Ook geven ze aan het niet te plaatsen op een groep waar grootgebruikers op zitten zoals een wasmachine etc.. Bij Zendure kon ik daar niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Hoe zit het met de software? Ik zie bij de HA koppeling al dat het om een cloud api gaat. Die ze dus ieder. oment kunnen stoppen. Is er volledige lokale offline toegang, zowel lezen als schrijven/aansturen? Anders valt het product al af, zeker als zon china leverancier altijd toegang heeft...

En, zou je via het off grid stopcontact, in geval van stroomstoring, met een mannetje mannetje stekker, je huis vis dat off grid stopcontact (naar een normaal stopcontact ) weer Aan kunnen krijgen? Inclusief omvormer, en dan de rest via de panelen?

[ Voor 3% gewijzigd door spnw op 09-07-2025 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 09:11
Leuke test dit en prima timing. Wij hebben al 10 jaar PV op het dak. Met de aankomende afschaffing van de salderingsregeling wordt een accu interessant. Voor ons voornamelijk om de nullaststroom in de nacht zo veel mogelijk uit de PV opbrengst overdag te halen.

Benieuwd hoe de P1 koppeling is gedaan, bij ons zouden er twee verdiepingen tussen meterkast en accu zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vaes85
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-09 07:04
Ik zou de batterij graag testen. In mijn zoektocht naar een batterij oplossing kwam deze Zendure al naar boven vanwege zijn functionaliteit en prijs/kwaliteit verhouding. Ik heb meer dan 13 kWp aan zonnepanelen in oost-west opstelling en was aan het kijken hoe het eigen verbruik te verhogen met het oog op het einde van de salderingsregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik wil graag de Solarflow AC2400 met AB3000X testen als thuisbatterij in combinatie met mijn bestaande zonnepanelensysteem van 6000 Wp. Ik gebruik Home Assistant op een Intel NUC en meet daarmee de zonne-opwek van mijn systeem. Via Home Assistant kan ik de batterij slim aansturen op basis van productie en energieverbruik in huis.

Ik heb ervaring met Home Assistant en ben actief bezig met energiemanagement. Deze test geeft mij de kans om praktijkervaring op te doen met batterijopslag, inclusief het opzetten van automatiseringen zoals het laden bij overproductie en ontladen bij hoger verbruik.

Mijn ervaringen zal ik uitgebreid delen op Tweakers, inclusief een review met installatie-ervaringen, Home Assistant-integratie, meetresultaten en een objectieve beoordeling van de prestaties in een realistische situatie. De combinatie van mijn technische achtergrond, interesse in slimme energie-oplossingen en testbereidheid maakt mij een geschikte kandidaat voor dit testpanel.

[ Voor 83% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-07-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MornixRS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-09 10:17
Op de website staat dit in de beschrijving:

"Toepassing: Ideaal voor huishoudens met micro-omvormers tot 2.400 W."

Kan iemand me uitleggen waarom dit specifiek handig is voor een installatie met micro omvormers en waarom de grens 2400 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle1954
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-07 23:38
Wat zijn de afmetingen van de accu en kan je deze eventueel ook buiten zetten?

Ik zou hem graag willen testen, maar weet niet of ik de ruimte er voor heb.

Ik las: Het heeft dus niks te maken met panelen die op je dak liggen. Dat begreep ik al niet omdat het om stopcontact accu gaat.

Ik heb alleen zonnepanelen op het dak (8x), dus ik denk dat ik deze actie maar voorbij laat gaan dan....
Helaas

[ Voor 77% gewijzigd door Eagle1954 op 09-07-2025 23:38 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
MornixRS schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:56:

Kan iemand me uitleggen waarom dit specifiek handig is voor een installatie met micro omvormers en waarom de grens 2400 is?
Ook bij de marstek batterijen wordt continue gesproken over pv micro omvormers. Ik heb geconcludeerd uit de teksten en plaatjes dat ze eigenlijk plug-in zonnepanelen bedoelen (dus setje van 2 zonnepanelen met een stekker).

Ze zeggen eigenlijk dat een plug-in batterij die oplaadt met 2500W ideaal is bij drie plug-in zonnepanelen setjes die elk 800W leveren. Het zal wel iets te maken hebben met landen waar het lastig is om wijzigingen aan je elektra te doen en je dus aangewezen bent op plug-in apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MornixRS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 02-09 10:17
KabouterSuper schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:02:
[...]

Ook bij de marstek batterijen wordt continue gesproken over pv micro omvormers. Ik heb geconcludeerd uit de teksten en plaatjes dat ze eigenlijk plug-in zonnepanelen bedoelen (dus setje van 2 zonnepanelen met een stekker).

Ze zeggen eigenlijk dat een plug-in batterij die oplaadt met 2500W ideaal is bij drie plug-in zonnepanelen setjes die elk 800W leveren. Het zal wel iets te maken hebben met landen waar het lastig is om wijzigingen aan je elektra te doen en je dus aangewezen bent op plug-in apparatuur.
Helder. Het heeft dus niks te maken met panelen die op je dak liggen. Dat begreep ik al niet omdat het om stopcontact accu gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
MornixRS schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:56:

Die micro-omvormers kun je dan ook rechtstreeks op de output-poort (die is bi-directioneel) van de AC2400 aansluiten, deze poort kan maximaal 2400 Watt als Input/Output hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
ZuinigeRijder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:22:
[...]

Die micro-omvormers kun je dan ook rechtstreeks op de output-poort (die is bi-directioneel) van de AC2400 aansluiten, deze poort kan maximaal 2400 Watt als Input/Output hebben.
Is het slim om als je één batterij hebt, deze op 2400 Watt te zetten? Ik had ergens gelezen dat het slimmer is om dit pas bij min. 3 batterijen te doen. Dit in verband met de levensduur van de batterij.

Weet jij daar iets over ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@pheijms Inderdaad, met 1 batterij is het niet slim deze op 2400 Watt te zetten, dan moet je inderdaad 3 of meer batterijen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
ZuinigeRijder schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:28:
@pheijms Inderdaad, met 1 batterij is het niet slim deze op 2400 Watt te zetten, dan moet je inderdaad 3 of meer batterijen hebben.
Thanks. Kun je uitleggen, waarom dit niet verstandig is. Wat is de technische gedachte hierachter?
Is er iets zinnings te zeggen over de verhouding aantal Watt en capaciteit? Wat is wel gezond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
Bedankt helemaal duidelijk!

Weet je toevallig ook of je de Zendure accu op 1600 Watt kunt zetten, stel je koopt er eentje bij?
Of is het of 800 of 2400?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gielz
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:40
pheijms schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:46:
[...]

Bedankt helemaal duidelijk!

Weet je toevallig ook of je de Zendure accu op 1600 Watt kunt zetten, stel je koopt er eentje bij?
Of is het of 800 of 2400?
Per 50 watt instelbaar en via Home Assistant per 1 watt.

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
spnw schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 08:07:
Hoe zit het met de software? Ik zie bij de HA koppeling al dat het om een cloud api gaat. Die ze dus ieder. oment kunnen stoppen. Is er volledige lokale offline toegang, zowel lezen als schrijven/aansturen? Anders valt het product al af, zeker als zon china leverancier altijd toegang heeft...
Dit is incorrect, je kunt hem ook volledig lokaal aansturen via zenSDK in Home Assistant;
Zendure producten in Home Assistant integreren deel 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MC0HELIJ7pSSSQlSHWY6DgnZflo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MQYUSieP3Yf5jSfqXqNNP1jh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4Lqmp81wkngODO5V_5XCIyYpas=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NMixAECdkvBkrSqZS9NpVtfs.png?f=user_large

6320wp | Zendure 2400 AC (14.4 kwh) | Bambu A1 | 2x Hisense 2AMW-42U4RRA | Daikin RXM/FTXM35R | AQMOS BMX | Home Assistant OS op DS224+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Topicstarter

[Afbeelding]

en als je dan doorgaat:

[Afbeelding]
Naar aanleiding van de feedback hebben ze dit aangepast op de website. Dit heeft vooral te maken met de nieuwe website die gelanceerd is door Smart - Charged en de fouten die daar in stonden. We weten in iedergeval zeker dat genoeg mensen onderzoek hebben gedaan naar Smart - Charged :) De prijzen worden nu netjes vermeld inclusief BTW en de andere punten pakken ze ook op.

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 19-09 22:57
Ik was al van plan 1 aan te schaffen en ben bezig met de aanpassingen van de elektra in mijn schuurtje, dus ik heb me aangemeld.

Met mijn verbruik en NOM kom ik op een terugverdientijd van 6,7 jaar, dus heel interessant. Ik zit ook al een tijd op het grote Zendure forum en wachtte op de P1 meter, die nu beschikbaar komt. 9 kWp aan solar op het dak, EV en all electric huis. 1 accu is te weinig voor me maar dit is een mooie testcase. Ik heb de Homewizard accu al geprobeerd en doorgeschoven naar een kennis. Ik kan met Homewizard alles mooi volgen qua stroomverbruik en dus goed in beeld brengen, en heb 3 jaar aan meetdata om mee te vergelijken...
Ik ga alleen de Zendure omgeving gebruiken voor de aansturing, geen HA oid.

Hier komen ze te staan O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euwmF8HLPN3pKiJ2yBGvT2hD9pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6fifpoOnf3yzW1MHIkwTTMf.jpg?f=fotoalbum_large

"Just charge the freaking thing to 100 percent" 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Elke P1 meyer werkt toch in principe, niet alleen met die van Zendure zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Xelation schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:08:
Nee, niet zonder aanpassingen/extra software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

dotternetta schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:16:
[...]
Nee, niet zonder aanpassingen/extra software
Dank je, hmm heb er nu 1 van Homewizard, zijn ze te splitten en/of is die van Zendure bruikbaar voor Homewizard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Xelation schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:42:
[...]

Dank je, hmm heb er nu 1 van Homewizard, zijn ze te splitten en/of is die van Zendure bruikbaar voor Homewizard?
Ja, de HW P1 splitter werkt perfect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Xelation schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:08:
Je kunt die van HW gebruiken maar dan moet je wel aan de slag in HA.

Edit. Antwoord is al gegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 12-07-2025 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Wat ik lastig kan vinden zoals het bijvoorbeeld bij de website van Homewizard wel wordt beschreven:
  • op basis van het aantal zonnepanelen die je hebt wat je nodig hebt aan capaciteit om het maximaal te benutten.
  • stel dat je het niet op een aparte groep wilt zetten, maar wel maximaal het wilt benutten, welke keuze je dan moet maken. Ik vermoed max 2x een AB3000X met 2400 AC op 1 groep waar geen zware machines op aangesloten zijn (aanname zoals beschreven bij Homewizard).
  • maar die combo van 2x een AB3000X met 2400 AC kan je wel nogmaals op een andere groep zetten (1 op zolder en 1 in de meterkast bijvoorbeeld).

[ Voor 3% gewijzigd door Xelation op 13-07-2025 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-09 15:04
Wil 2 sets aanschaffen met beide 2x AB3000X.

Zou mooi zijn om 1 set daarvan tegen een mooie aanbieding te hebben.
Zit al enige tijd op de wipstoel, maar de levertijden zijn overal wat lang tot nu toe.

Zie veel mensen her en der met ventilatoren op deze units. Noodzaak of gewoon voor meer efficiëntie?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Dat vroeg ik me ook af inderdaad, mocht je in het testpanel zitten is alles per direct voorradig? Als er per 21 juli bekend wordt of je mag testen wordt het binnen kort termijn geleverd en er verwacht (voorwaarde) dat je direct binnen 2 weken getest hebt. Ik doel hiermee met name op de geplande vakanties van mensen in de zomervakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Laat maar komen, ik ga niet weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pheijms
Xelation schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:50:
Wat ik lastig kan vinden zoals het bijvoorbeeld bij de website van Homewizard wel wordt beschreven:
  • op basis van het aantal zonnepanelen die je hebt wat je nodig hebt aan capaciteit om het maximaal te benutten.
  • stel dat je het niet op een aparte groep wilt zetten, maar wel maximaal het wilt benutten, welke keuze je dan moet maken. Ik vermoed max 2x een AB3000X met 2400 AC op 1 groep waar geen zware machines op aangesloten zijn (aanname zoals beschreven bij Homewizard).
  • maar die combo van 2x een AB3000X met 2400 AC kan je wel nogmaals op een andere groep zetten (1 op zolder en 1 in de meterkast bijvoorbeeld).
1. Dit is totaal afhankelijk van hoeveel stroom je opwekt, gebruikt. Een dergelijke thuisaccu wordt vooral gebruikt voor de nacht te overbruggen. Dus ik zou kijken met hoeveel je op een dag gebruikt in de nacht en daarop schalen.
2. Als je de accu's niet op een aparte groep zet, dan kun je max. 800 Watt opladen en ontladen gebruiken. Als je de accu's op een aparte groep zet, kun je dit tot 2400 Watt opschalen. Houd er wel rekening mee, dat als je wilt opschalen tot 2400 Watt, je min. 3 accu's (AB3000X) nodig hebt, in verband met levensduur.
3. Je moet erover nadenken waarom je meerdere sets. Bij elke groep zul je dan een SolarFlow 2400 AC moeten kopen, en deze zijn juist prijzig. Dus afhankelijk waarom en wat je wilt, kun je hier voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

pheijms schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:40:
[...]

1. Dit is totaal afhankelijk van hoeveel stroom je opwekt, gebruikt. Een dergelijke thuisaccu wordt vooral gebruikt voor de nacht te overbruggen. Dus ik zou kijken met hoeveel je op een dag gebruikt in de nacht en daarop schalen.
2. Als je de accu's niet op een aparte groep zet, dan kun je max. 800 Watt opladen en ontladen gebruiken. Als je de accu's op een aparte groep zet, kun je dit tot 2400 Watt opschalen. Houd er wel rekening mee, dat als je wilt opschalen tot 2400 Watt, je min. 3 accu's (AB3000X) nodig hebt, in verband met levensduur.
3. Je moet erover nadenken waarom je meerdere sets. Bij elke groep zul je dan een SolarFlow 2400 AC moeten kopen, en deze zijn juist prijzig. Dus afhankelijk waarom en wat je wilt, kun je hier voor kiezen.
1. In mijn geval heb ik 16 zonnepanelen wat staat voor 6000 kWh. Mijn verbruik in de avond zal met name was/droger, zware game pc en 2 3D printers zijn. Ik moet dat verbruik nu goed gaan monitoren.
2. Die snap ik niet helemaal, ik vergelijk met wat Homewizard bij hun batterij vermeld of lees ik het verkeerd. Inderdaad max 800 Watt ontladen maar wel bij bijvoorbeeld 2 batterijen 1600 Watt laden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fo8Fk3kmnGX2MhNkkFhRblMmqcg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QglMcUnVSXPJD19tvqPf7viG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_htAB0YTYBgdGhSeV8SiVb2-RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0JrKItCgDMwjM3YZCrgr2Jmq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvruQ1FXVl_yUXXSZCMqpugYIUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DK4oIlvEd5SCi1tcOmxmkx3T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I4TubnEiObKdWKvM8mnB4nIz72U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHKc1shkMOKmzo65RXnt8zij.jpg?f=fotoalbum_large

3. 2x set valt me mee en lijkt me praktischer. Ik heb de ruimte niet in de meterkast, laat staan de kosten voor electra doortrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SVbSWOFZ1bDUPZfyGVfeo6PnrY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0FheBAKgRtqmIPvocPCeHI3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pheijms
Xelation schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 23:52:
[...]

1. In mijn geval heb ik 16 zonnepanelen wat staat voor 6000 kWh. Mijn verbruik in de avond zal met name was/droger, zware game pc en 2 3D printers zijn. Ik moet dat verbruik nu goed gaan monitoren.
2. Die snap ik niet helemaal, ik vergelijk met wat Homewizard bij hun batterij vermeld of lees ik het verkeerd. Inderdaad max 800 Watt ontladen maar wel bij bijvoorbeeld 2 batterijen 1600 Watt laden:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

3. 2x set valt me mee en lijkt me praktischer. Ik heb de ruimte niet in de meterkast, laat staan de kosten voor electra doortrekken.

[Afbeelding]
1. Inzicht is veruit het belangrijkste om goede keuzes te kunnen maken.

2. Homewizard batterij kun je max 800 watt laden en ontladen. Dus als je meer nodig hebt, moet je er minimaal 2 aanschaffen. Bij een Zendure batterij kun je standaard 800 watt laden en ontladen, maar als de batterij op een aparte groep zet, kun je dit opschroeven naar max. 2400 watt. Dit kan bij Home Wizard niet.

Bij Zendure heb je één omvormer en 1 tot max 6 batterijen (tot max. 2400 watt). Bij Home Wizard heb je een losse batterij (incl. omvormer) en kun je niet stapelen (elke batterij is 800 watt).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Topicstarter
Xelation schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:37:
Dat vroeg ik me ook af inderdaad, mocht je in het testpanel zitten is alles per direct voorradig? Als er per 21 juli bekend wordt of je mag testen wordt het binnen kort termijn geleverd en er verwacht (voorwaarde) dat je direct binnen 2 weken getest hebt. Ik doel hiermee met name op de geplande vakanties van mensen in de zomervakantie.
Goede vraag! We verwachten volgende week de selectie te doen en dan direct de mailing eruit te sturen naar de gelukkigen.

Smart - Charged heeft aangegeven de batterijen beschikbaar te hebben en daardoor zal de test periode snel opvolgend zijn. Vaak zien we dat het na ondertekenen overeenkomst nog ongeveer 1 week duurt voordat ze worden opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
@Terrie Maken jullie bekend wanneer de selectie is gemaakt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:12

ja3

Vandaag te horen gekregen dat ik ben uitgekozen! Ik ben benieuwd wat het zal brengen. Alhoewel een periode van 2 weken vrij kort is voor het testen van een thuisbatterij is het natuurlijk wel mogelijk om alle functionaliteiten aan te raken (en misschien genoeg om mij te overtuigen). Verder heb ik wat ervaring met Marstek binnen de familie dus daar zal ik hem ook even naast zetten qua functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

Binnenkort meer...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
Gefeliciteerd! Ik weet niet hoeveel deelnemers er gaan winnen..... leuk dat jullie er ervaringen mee gaan opdoen. Ik heb recent al een setje toegevoegd ter lering en vermaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dotternetta
ja3 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 19:57:
Vandaag te horen gekregen dat ik ben uitgekozen! Ik ben benieuwd wat het zal brengen. Alhoewel een periode van 2 weken vrij kort is voor het testen van een thuisbatterij is het natuurlijk wel mogelijk om alle functionaliteiten aan te raken (en misschien genoeg om mij te overtuigen). Verder heb ik wat ervaring met Marstek binnen de familie dus daar zal ik hem ook even naast zetten qua functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

Binnenkort meer...
Gefeliciteerd! @Devke: 5 volgens mij

[ Voor 5% gewijzigd door dotternetta op 21-07-2025 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Topicstarter
dotternetta schreef op maandag 21 juli 2025 @ 16:17:
@Terrie Maken jullie bekend wanneer de selectie is gemaakt?
De selectie is gemaakt en het contact is gelegd door onze projectmanager. Voor ons nu ook afwachten of alle winnaars ook daadwerkelijk reageren en aan de criteria voldoen!

Binnenkort meer...
Uiteraard is dat de periode waarin we graag zien dat de reviews online komen. Het updaten van de ervaringen mag altijd in dit topic en/of de review gewijzigd na publicatie.
dotternetta schreef op maandag 21 juli 2025 @ 21:54:
[...]

Gefeliciteerd! @Devke: 5 volgens mij
Klopt!

[ Voor 58% gewijzigd door Terrie op 21-07-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gielz
Terrie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:01:
[...]

De selectie is gemaakt en het contact is gelegd door onze projectmanager. Voor ons nu ook afwachten of alle winnaars ook daadwerkelijk reageren en aan de criteria voldoen!
Hopelijk een diverse club en niet allemaal prik en klaar. Anders worden de reviews wel redelijk eentonig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Terrie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:01:
[...]

[...]

Uiteraard is dat de periode waarin we graag zien dat de reviews online komen. Het updaten van de ervaringen mag altijd in dit topic en/of de review gewijzigd na publicatie.

[...]

Klopt!
En zo niet? Maken we dan nog een kans?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta

Binnenkort meer...
Ja, 2 wekenlang is kort, vooral om te vergelijken net andere accu's. Tip: kijk naar de RTE van de Zendure in vergelijking met de Marstek! En de bug vrije werking! Klantenservice testen wordt lastig

[ Voor 4% gewijzigd door dotternetta op 21-07-2025 23:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Topicstarter
dotternetta schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:10:
[...]

En zo niet? Maken we dan nog een kans?
We gaan inderdaad door tot er 5 winnaars aangegeven hebben definitief mee te doen. Zal wel laten weten als definitief iedereen gekozen is:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotternetta
Terrie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:18:
[...]

We gaan inderdaad door tot er 5 winnaars aangegeven hebben definitief mee te doen. Zal wel laten weten als definitief iedereen gekozen is:)
Top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Topicstarter
gielz schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:04:
[...]

Hopelijk een diverse club en niet allemaal prik en klaar. Anders worden de reviews wel redelijk eentonig.
We kijken altijd wel of het verschillende soorten profielen zijn, maar het blijft een random selectie. Ik zie het liefst een mix van reviews, wat simpeler en wat uitgebreider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
  • Nu online
@gielz hier hadden wij ook wel aan mee willen doen he :-). De komende 2 weken was hier wat lastig geweest. Vakantie. Met een bos bloemen red ik het dan niet bij de wederhelft haha. Een goede review was wel gelukt. Ff zoeken in het HW topic. Ben benieuwd en voor de deelnemers succes en plezier gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Terrie schreef op maandag 21 juli 2025 @ 23:18:
[...]

Dank je wel 🙌🏽

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Terrie

Terrie

Topicstarter
Alle 5 testers zijn nu bevestigd voor deelname aan het testpanel. Hopelijk gaan de testers een paar mooie reviews en verhalen achter laten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dotternetta
Ok, bedankt. Dan hoef ik niet langer te wachten met bestellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xelation

Xelation

Bendable Poseable

Haha idem

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:12

ja3

We kunnen aan de slag!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fiPn58WSCDVP6Clv1GZ-Ps29pI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPlzXvoaDH3jHjSSK0hF45fR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@ja3 Nice, succes :)

Goed om te weten: In de App zitten nog wat vreemde vertalingen, binnen 1 week komt er een nieuwe versie uit waarin er een aantal zijn aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 13:06
Ook ik dacht aan de slag te kunnen als reviewer.
Echter, de bridge die bij de P1 meter hoort, lijkt defect. Doosje was ook vies, gescheurd en duidelijk al open geweest. Ik heb natuurlijk meteen gebeld met SmartCharged en er is beloofd dat ik wordt terug gebeld.
Kan natuurlijk verder gaan met de twee grote dozen. Maar een kleine teleurstelling is het wel.
@Taro gelukkig gebruik ik vrijwel alle apps in het Engels, dus geen last van vertalingen hoop ik ;-)

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@ja3 & @ppaulv Overigens ook goed om te weten: De Zendure P1-meter hanteert op dit moment een interval van 3 seconden ivm lager stroomverbruik, ze passen dit binnenkort aan naar 1 seconde. Dan zal nul op de meter ook net wat mooier werken dan nu het geval is, mits je uiteraard een DSMR5.x slimme meter hebt en geen DSMR4.x meter, want die laatste hanteert een 10 seconden interval ipv 1 seconde.

@ppaulv Ik heb het gevoel dat ze veel vanuit het Duits naar Nederlands hebben vertaald, waaronder "Rennen" , "Raster", etc. dus ik help het je hopen ;) Nah, valt wel mee hoor, tovert soms ook wel een glimlach op je gezicht.

Hopelijk komt je vervangende P1-meter snel binnen. Toevallig niet een Shelly in de meterkast? Of Shelly stekker? Want dan kan je wel alvast aan de slag. Er is ook een onofficiële Home Assistant integratie, daarmee kan je ook andere merken P1-meters gebruiken, voor deze review waarschijnlijk een stap te ver, maar goed om te weten mocht je uiteindelijk tot aanschaf overgaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 29-07-2025 16:42 ]

Pagina: 1 2 Laatste