@
ppaulv Interessant om de verschillende zienswijzen te zien. 10 jaar geleden liet ik panelen plaatsen en toen zei men: Doe alleen op zuid en max zoveel Wp, anders verdien je het nooit terug. Op dat moment aangegeven: Gooi het hele dak maar vol én op alle windrichtingen. 3 jaar later kreeg ik een EV en al een tekort aan stroom, een paar jaar later werden ZO, NW en NO ook prijstechnisch interessant... Inmiddels zijn de panelen al 3 jaar terugverdiend én zijn er nog veel meer bijgeplaatst, blij dat ik destijds niet naar alle weerstand heb geluisterd.
Voor accu's geldt ook: Ik weet niet precies wanneer ik ze terugverdien, maar we zijn al goed op weg. Wat ik wel weet is dat het terugverdienen al in oktober 2024 is begonnen, nu gemiddeld 70-95 Euro per maand als resultaat in de HomeWizard App zie op de accu's en het daarnaast super leuke techniek is. Het is erg leuk om mee bezig te zijn, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
The secret of getting ahead is getting started, ik reken niet altijd alles door, maar zorg voor een lage kWh prijs bij de inkoop, zorg voor extra makkelijk aan te sluiten en goedkope zonnepanelen en automatiseer het zodat het rendement maximaal is. Anderen zitten het over 5 jaar nog steeds door te rekenen en tegen die tijd heb ik ze al terugverdiend, net als de zonnepanelen.
Voor alles is iets te zeggen, @
Devke en ik kunnen en hoeven jou en anderen natuurlijk niet te overtuigen, we hebben er zelf geen voordeel bij. Maar wij vinden het leuk om er gewoon in te springen en voor te gaan, zowel vanuit technisch oogpunt, duurzaamheid, zelfvoorzienendheid, etc. En voor een ander geldt dat er per se een positieve ROI dient te zijn, anders gaat het niet door. En daar is uiteraard ook iets voor te zeggen
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen