Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:47

ja3

Ik heb de P1 meter ook nog niet werkend maar hij lijkt wel technisch in orde alleen hij meet niks. Van zendure krijg ik voorlopig alleen geautomatiseerde reacties lijkt het, heb nog niet de juiste anti-bot reactie gegeven.

Het maakt ook niet uit want ik heb hem nu al werkend met de Homey en de Homey P1 meter. Op 10 seconden intervals door de DSMR 4.2 meter.

Ik zou hem trouwens zelf niet als nul-op-meter gebruiken want ik snap de use case eigenlijk daarvan niet op dit moment. Misschien om jezelf goed te voelen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppaulv
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 13:06
@Taro Aha, gelukkig lees ik vrijwel vloeiend Duits dus goed om te weten (spreken is lastiger).
En nee, geen Shelly of iets anders helaas. En m'n HA installatie draait al 1.5 jaar niet meer, kreeg dat nooit echt goed aan de praat (o.a. door tijdgebrek).
@ja3 Die use case die je noemt is exact wat ik in de praktijk wil zien. Op dit moment financiëel totaal niet interessant maar het is 1 januari 2027 voor je het weet vrees ik. Dus voor mij alleen om me voor te bereiden want die HA draait voorlopig echt nog niet bij mij. Ik heb er altijd een hekel aan gehad, maar het is de 'stip op de horizon' of zoiets banaals waar het mij om gaat. En lekker in de materie duiken, dat ook. 8)7

One cookie a day keeps the doctor away !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ja3 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:50:
Ik heb de P1 meter ook nog niet werkend maar hij lijkt wel technisch in orde alleen hij meet niks. Van zendure krijg ik voorlopig alleen geautomatiseerde reacties lijkt het, heb nog niet de juiste anti-bot reactie gegeven.
Zit hij in een splitter of direct op de slimme meter?
Het maakt ook niet uit want ik heb hem nu al werkend met de Homey en de Homey P1 meter. Op 10 seconden intervals door de DSMR 4.2 meter.

Ik zou hem trouwens zelf niet als nul-op-meter gebruiken want ik snap de use case eigenlijk daarvan niet op dit moment. Misschien om jezelf goed te voelen?
Op dit moment voornamelijk interessant om alvast proef te draaien voor na 1-1-2027. Ik gebruik het hier om overdag zonnestroom op te vangen en 's avonds duur dynamisch terug te leveren, dan is het nu al interessant.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Vraag, heeft iemand toevallig ervaring met een Zendure P1 meter? Dat ding komt met een 'bridge', een apart stekker-ding dat alleen in een wcd gestopt moet worden, idealiter fysiek tussen het WiFi AP en de P1 meter zelf.
Dat heb ik gedaan met de P1 meter in een HW active P1 splitter. Dat lijkt allemaal OK te zijn maar ik kom er nu verder niet bij omdat de 'bridge' onmiddellijk in error-modus schiet (knipperend rood ledje) en verder niets doet.
Nu heeft SmartCharged dit doorgekaart aan Zendure en die willen een foto van mijn electra meter (v4.2).
Maar voor zover ik weet zou dit allemaal gewoon en meteen moeten werken.
Of mis ik iets?
PS. ik heb ook mijn HW P1 meter in die splitter en dat werkt als een tierelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ppaulv schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:35:
Vraag, heeft iemand toevallig ervaring met een Zendure P1 meter? Dat ding komt met een 'bridge', een apart stekker-ding dat alleen in een wcd gstopt moet worden, idealiter tussen het WiFi AP en de P1 meter zelf.
Dat heb ik gedaan met de P1 meter in een HW active P1 splitter. Dat lijkt allemaal OK te zijn maar ik kom er nu verder niet bij omdat de 'bridge' onmiddellijk in error-modus schiet (knipperend rood ledje) en verder niets doet.
Nu heeft SmartCharged dit doorgekaart aan Zendure en die willen een foto van mijn electra meter (v4.2).
Maar voor zover ik weet zou dit allemaal gewoon en meteen moeten werken.
Of mis ik iets?
PS. ik heb ook mijn HW P1 meter in die splitter en dat werkt als een tierelier.
Er zijn berichten langsgekomen dat de Zendure P1-meter problemen geeft op een specifieke poort in de HomeWizard actieve splitter icm een HW P1-meter. Probeer de volgorde van de devices eens te wisselen?

Ik heb hier overigens zelf de Zendure P1-meter icm 2x HomeWizard actieve splitter, HW P1-meter en nog een aantal andere P1-meters in gebruik en werkt prima naast elkaar. Volgens mij hielp het bij anderen om de volgorde van de devices te wisselen. En probeer de Zendure anders eens direct in de slimme meter? Als die het dan wel doet kan je uitsluiten dat ie kapot is.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Voor de volledigheid, dit werkt hier in deze volgorde:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-31VoM1ovmVmPBaqPClzXu2VjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1iMP3fYtiSt8UyoUS5gqavac.jpg?f=fotoalbum_large

En dit werkte ook toen ik de 2e splitter nog niet had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt2SHiljmXvFxcM_H42YRjEYQu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/txHo6aAspbQZHpR7U4UAWJNS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Mijn punt is dat de bridge een fout rapporteert, niet de P1 meter zelf. Maar ik zal nog eens wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Heb wat dingen van positie gewisseld, ook Zendure P1 rechtstreeks in de meter gestopt. Maar het maakt niets uit, de bridge blijft rood knipperen. De P1 meter trouwens knippert langzaam groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ppaulv schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 16:08:
Heb wat dingen van positie gewisseld, ook Zendure P1 rechtstreeks in de meter gestopt. Maar het maakt niets uit, de bridge blijft rood knipperen. De P1 meter trouwens knippert langzaam groen.
De knop op de bridge ook nog even ingedrukt gehouden neem ik aan?

Wel balen dat jullie allebei problemen ondervinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
heb de knop lang, kort en zeer lang ingedrukt gehouden. Geen verschil. Helaas. SmartCharged zegt dat ze, na eensluidend antwoord van Zendure, me volgende week een nieuwe gaan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik heb hem altijd rechtstreeks in de P1 meter geprobeerd. Maar ik heb hem nu een paar keer gereset om wat dingen te proberen en de bridge lijkt nu permanent kapot. Continu rood knipperend lampje zoals @ppaulv ook heeft.

Ik zou in ieder geval iedereen aanraden om voorzichtig te zijn met de bridge want je kunt hem blijkbaar makkelijk bricken. Zal even contact opnemen met SmartCharged.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppaulv
Wat mij nog het meeste stoort is dat ik dus een vuil, gescheurd en geopend doosje heb gekregen met zo'n defecte bridge erin. Die is dus gegarandeerd door iemand daar in gestopt omdat ie stuk ging onder het mom van 'ziet niemand'. En nu zit een klant ermee opgescheept. Volgende week krijgen ze weer nieuwe hoorde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Geloof dat ik het niet eerder expliciet hier ergens gezien heb. Als ik het gemist heb mijn excuses.
Maar heeft iemand al berekend wat het gebruik van 1 zo'n Zendure accu oplevert per jaar als je geautomatiseerd gebruik maakt van de hoogs en laags in dynamische tarieven?
Nu is dat een heel complex verhaal, afhankelijk van je eigen gebruik op elk moment en afhankelijk van opbrengst van eventuele zonnepanelen etc etc. Maar omdat ik nu zelf vaste tarieven heb kan ik dat alleen heel moeilijk gaan simuleren (heb ik niet gedaan) en niet in de praktijk echt testen.
Informatie hierover zal een grote rol spelen in mijn beslissing het ding aan te schaffen (of niet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik heb net mijn eerste versie van de review online gezet waarvoor ik dit een beetje berekend heb. Maar met dynamische tarieven zit je momenteel (in deze gunstige zomertijd) op 8-10 cent per kWh capaciteit per dag wat je kunt terugwinnen.
Voor 2,88kWh accu * 90% (minimaal 10% gebruik je niet) = 2,6kWh * 0,08 euro = 0,20 euro per dag * 365 = 73 euro per jaar.

Zendure Solarflow 2400AC review door ja3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:20
ja3 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:50:
Ik heb net mijn eerste versie van de review online gezet waarvoor ik dit een beetje berekend heb. Maar met dynamische tarieven zit je momenteel (in deze gunstige zomertijd) op 8-10 cent per kWh capaciteit per dag wat je kunt terugwinnen.
Voor 2,88kWh accu * 90% (minimaal 10% gebruik je niet) = 2,6kWh * 0,08 euro = 0,20 euro per dag * 365 = 73 euro per jaar.

Je vergeet hier sws de omzettingsverliezen mee te nemen. Iedere batterij zal stroom verliezen in de omzetting van AC -> DC en terug van DC -> AC.

Ik zit nu met een goede 2 weken in en verkopen op een 7 euro. Heb een 2400 AC staan met 8.64 kWh. Ik verwacht wel iets meer op jaarbasis dan 73 euro.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Devke schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:02:
[...]

Je vergeet hier sws de omzettingsverliezen mee te nemen. Iedere batterij zal stroom verliezen in de omzetting van AC -> DC en terug van DC -> AC.

Ik zit nu met een goede 2 weken in en verkopen op een 7 euro. Heb een 2400 AC staan met 8.64 kWh. Ik verwacht wel iets meer op jaarbasis dan 73 euro.
Verliezen weggelaten om berekening simpel te houden.

Met het onderste snap ik niet wat je probeert duidelijk te maken.

2 weken = 14 dagen = 7 euro.
Per dag is dat 50 cent.. Dat is toch met 3x zoveel accu's bij benadering hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
ja3 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:07:
[...]

Verliezen weggelaten om berekening simpel te houden.

Met het onderste snap ik niet wat je probeert duidelijk te maken.

2 weken = 14 dagen = 7 euro.
Per dag is dat 50 cent.. Dat is toch met 3x zoveel accu's bij benadering hetzelfde?
Verliezen zijn 15-20% van de rekensom. Persoonlijk vind ik dat wat veel om weg te laten. Ahh. Ik zie het. My bad. 1 batterij daar.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ja3 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 14:50:

Ik genereer hier gemiddeld zo'n 70-95 Euro per maand met 48 kWh aan Zendure accu's icm dynamische tarieven. Dat is excl. afschrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Taro schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 15:57:
[...]

Ik genereer hier gemiddeld zo'n 70-95 Euro per maand met 48 kWh aan Zendure accu's icm dynamische tarieven. Dat is excl. afschrijving.
Neem aan dat 48kWh ook niet binnen 2 uur vol en leeg gaat? (om zo maximaal de dynamisch tarieven te benutten).

Maar denk wel dat de conclusie voor mij kan zijn dat het economisch gezien nog geen nut heeft. Maar wel leuk om mee te spelen dus als je die factor meeneemt kan het er wel vanaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ja3 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 17:13:
[...]

Neem aan dat 48kWh ook niet binnen 2 uur vol en leeg gaat? (om zo maximaal de dynamisch tarieven te benutten).

Maar denk wel dat de conclusie voor mij kan zijn dat het economisch gezien nog geen nut heeft. Maar wel leuk om mee te spelen dus als je die factor meeneemt kan het er wel vanaf.
Klopt, is gemiddeld gezien zo'n 5 uur voor nodig.

Wil je een accu terugverdienen dan moet je met o.a. de gemiddelde aankoopprijs per kWh rekening houden (dus geen dure accu met weinig opslag kopen), de spread, omvormervermogen vs capaciteit (anders kan je niet snel schakelen met dynamisch), Round Trip Efficiency (is bij Zendure zeer goed voor elkaar vs vele andere merken) en afschrijving per kWh (doorgaans +-6000 cycles).

Heb hier op dit moment een gemiddelde inkoopprijs van 150-200 Euro/kWh en dan lukt terugverdienen wel. Ga je naar merken kijken met 600 Euro/kWh, dan is terugverdienen erg lastig.

Wat ook meespeelt is of je de elektriciteit kwijt kunt. Op een goede zomerdag wordt hier 45-60 kWh opgewekt (we kopen dus weinig in door de vele zonnepanelen) en we hebben 2 EV's en meerdere warmtepompen. De zonne-opwek overdag opslaan en 's avonds in de EV's laden is interessant. Heb je geen EV's of WP's, dan wordt terugverdienen weer een stuk lastiger en ben je aangewezen op dynamisch handelen. Heb je nog een vast contract, dan is dit alles vanaf 1-1-2027 pas interessant. Mogelijk wat kort door de bocht, maar afijn, is wel helder denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Dank @Taro , @Devke , @ja3 hiervoor. Als ik het dus goed zie krijgen we dus na 1-1-27 de volgende situatie:
Alle zonnestroom die je niet meteen gebruikt opslaan in accu's, is gratis stroom. Ik heb berekend met wat natte vingers dat dat dan een terugverdientijd oplevert van zo'n 8 jaar mits je genoeg panelen hebt om dit gedurende 8 of 9 maanden per jaar te doen.
Los daarvan als 2e prioriteit : accu's vullen met goedkope middagstroom. Maar daar zie ik een marginale opbrengst en dus akelig lange terugverdientijd, zie ik dat goed? Dus is dit een aspect dat misschien een grijpstuiver oplevert als extraatje naast die panelen, maar zeker niet voldoende is om de aanschaf te rechtvaardigen (financieel gezien). Eens of sla ik hier ergens de plank mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
ppaulv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:20:
Dank @Taro , @Devke , @ja3 hiervoor. Als ik het dus goed zie krijgen we dus na 1-1-27 de volgende situatie:
Alle zonnestroom die je niet meteen gebruikt opslaan in accu's, is gratis stroom. Ik heb berekend met wat natte vingers dat dat dan een terugverdientijd oplevert van zo'n 8 jaar mits je genoeg panelen hebt om dit gedurende 8 of 9 maanden per jaar te doen.
Los daarvan als 2e prioriteit : accu's vullen met goedkope middagstroom. Maar daar zie ik een marginale opbrengst en dus akelig lange terugverdientijd, zie ik dat goed? Dus is dit een aspect dat misschien een grijpstuiver oplevert als extraatje naast die panelen, maar zeker niet voldoende is om de aanschaf te rechtvaardigen (financieel gezien). Eens of sla ik hier ergens de plank mis?
Het is altijd wat lastig om in te schatten wat energiebedrijven gaan doen na 1-1-27. Gaan ze je toch nog iets geven voor je stroom en hoeveel is dat? Zonnestroom is niet gratis. Zolang je er ergens nog een vergoeding voor krijgt heeft het een waarde in mijn beleving. Zoals ik er nu naar kijk zou het maar zo kunnen dat energieleveranciers niets gaan betalen (worstcase scenario). Dan is het handiger je eigen opwek op te vangen en in een batterij te stoppen. Alles wat meer binnenkomt dan de batterij aan kan, qua vermogen zou je de panelen kunnen knijpen. Alleen wat het huis vraagt aan stroom doorlaten. Als dan de opwek onvoldoende is de batterij bij laten springen. Je zou anders inkoop krijgen en die voorkom je dan.

Hier ga ik een beetje vanuit...... echter we hebben het landschap wel vaker zien veranderen. Dus het blijft ook wat koffiedik kijken. Stroom gaan we in toenemende maten nodig hebben. Denk aan meer EV's etc. Het is de vraag hoeveel panelen leggen de energiereuzen zelf bij en hoeveel opslagcapaciteit plaatsen ze. Dat zal mede bepalen of onze stroom straks iets waard zal zijn. Nu is er natuurlijk regelgeving maar ze verzinnen wel iets om dit in hun voordeel te draaien.

Stel je hoeft in dit scenario 1000 kWh niet in te kopen dan is dat snel een 250 euro per jaar. Vergeet niet dat dit wat lastig zal worden met een batterij van een kWh of 3. Wellicht zie ik nog wel het e.a. even over het hoofd maar dat wordt hier wel aangevuld :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Helemaal mee eens, ook hier worden de regels gewijzigd terwijl we spelen.
Op dit moment krijg ik voor geleverde stroom 0.25 cent (niet euro) meer terug dan dat het me kost. Dus netto is mijn zonnestroom 0.25 cent waard. Verwaarloosbaar dus.
Gaan de vergoedingen/boetes weer op de schop en gaat het me echt geld kosten als ik teruglever, dan moet ik gaan knijpen in de zomer. En ik hoop dat SolarEdge dat over een anderhalf jaar aankan op basis van dynamische sturing van HA oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
ppaulv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 13:46:
Op dit moment krijg ik voor geleverde stroom 0.25 cent (niet euro) meer terug dan dat het me kost. Dus netto is mijn zonnestroom 0.25 cent waard. Verwaarloosbaar dus.
Gaan de vergoedingen/boetes weer op de schop en gaat het me echt geld kosten als ik teruglever, dan moet ik gaan knijpen in de zomer. En ik hoop dat SolarEdge dat over een anderhalf jaar aankan op basis van dynamische sturing van HA oid.
Eerlijk gezegd.... waarom stap je niet over op dynamisch dan? Dat al gaat je meer geven dan een kwart cent. Hier zit wel een EV bij in. Netto afname en toch geld erbij. Ik laad ook de fhuisbatterijen op en drop op een later moment e.a. het net weer op. Ik zie het maar als netsupport.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AujOIxLwEzYBvhNLQ4PNqJnM2Co=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0fNRTNwfkzHewxykcsguE3cs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 04-08-2025 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

En ik hoop dat SolarEdge dat over een anderhalf jaar aankan op basis van dynamische sturing van HA oid.
Dat kan nu al, schakel hier via HA Modbus de SolarEdge export limit tussen 0-100% en zet die op 0% bij negatieve prijzen. Je kunt via een P1-meter zien hoeveel je verbruik is en op basis daarvan dit percentage omrekenen en bijsturen. Je wekt dan alleen op wat je zelf verbruikt, helaas wel met een kleine vertraging natuurlijk. Een accu kan veel sneller schakelen dan de PV set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Gaan de vergoedingen/boetes weer op de schop en gaat het me echt geld kosten als ik teruglever, dan moet ik gaan knijpen in de zomer.
En wat betreft de prijzen: Bij dynamische contracten krijg je nog een nette vergoeding voor je zonne-opwek. Hier mijn overzicht van juli, incl. het volledig thuisladen van 2 EV's.

Zoals je ziet: 30,27 ct/kWh teruggekregen incl. belasting en 17,98 ct/kWh excl. belasting, wel door hulp van de accu's. Dat is een schril contrast met de 0,25 ct/kWh die je noemt. Dynamisch kan echt super interessant zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1BcvBTHrID8C1dJBDDipH9tVEw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFQnjEaF0zDkV0TGk4JnXojD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YOsH4rPqAEMYexd4Lht37an5FF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FqIKIY9hNfe2gDHKR1o1h4ri.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
@Taro
Hmmm ... misschien een misverstandje. Ik krijg ongeveer 25.25 cent voor m'n geleverde stroom en moet 25.0 cent betalen als ik diezelfde kWh weer terughaal uit het net op een ander moment. Vandaar mijn netto opbrengst van 0.25 cent. Ik verbruik over het jaar heen (veel) meer dan ik produceer, daarom ben ik alleen geïntereseerd in dag-nacht uitwisseling.
Bij jou is dat 30.98 cent minus wat je in de avond betaalt als je gaat koken (als voorbeeld). als ik het goed zie. En dat is vast meer dan die 30.98 of niet?
Maar mooi dat dat nu al kan, wist niet dat het al zover was. En dat dit allemaal een minuutje met vertraging werkt is niet zo'n probleem. En dat is mijn volgende project : HA weer aan de praat krijgen. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
@Devke dynamisch, ja, dat klinkt als de oplossing, maar ik heb net per 1 juli een nieuw jaarcontract afgesloten en ik moet dan erop kunnen vertrouwen dat ik 'mijn' accu systeem netjes met prio 1 de zonnestroom kan laten gebruiken en daarna met prio 2 de goedkope stroom uit het net. Over 11 maanden zou ik kunnen overstappen, moet maar zien hoever ik dan ben met HA - SE integratie en hoe dat netjes kan samenwerken met een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
ppaulv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:55:
@Devke dynamisch, ja, dat klinkt als de oplossing, maar ik heb net per 1 juli een nieuw jaarcontract afgesloten en ik moet dan erop kunnen vertrouwen dat ik 'mijn' accu systeem netjes met prio 1 de zonnestroom kan laten gebruiken en daarna met prio 2 de goedkope stroom uit het net. Over 11 maanden zou ik kunnen overstappen, moet maar zien hoever ik dan ben met HA - SE integratie en hoe dat netjes kan samenwerken met een accu.
Opzegtermijn is dan minimaal denk ik. Dus die zal verlopen zijn. Jammer want ik denk dat als je geen flinke welkomsbonus hebt gekregen jezelf tekort doet.

Bij dynamisch kijk je eigenlijk niet naar de opbrengst van dat moment op je panelen. Er zit (nog) geen terugleverboete op iedere kWh. Ik laad de batterijen altijd op op de goedkoopste momenten. Zon of geen zon. Vaak hark je opwek wel weg hoor. Lage tarieven betekend vaak een overschot van......

Op de dure uren kies je voor terugleveren of NOM draaien. Daarmee verdien je iets of omzeil je de duurdere uren.

Edit : terugleveren kan de opbrengst van je zonnepanelen van dat moment zijn, batterij capaciteit inzetten of beide.

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 04-08-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ppaulv schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 14:52:
@Taro
Hmmm ... misschien een misverstandje. Ik krijg ongeveer 25.25 cent voor m'n geleverde stroom en moet 25.0 cent betalen als ik diezelfde kWh weer terughaal uit het net op een ander moment. Vandaar mijn netto opbrengst van 0.25 cent. Ik verbruik over het jaar heen (veel) meer dan ik produceer, daarom ben ik alleen geïntereseerd in dag-nacht uitwisseling.
Bij jou is dat 30.98 cent minus wat je in de avond betaalt als je gaat koken (als voorbeeld). als ik het goed zie. En dat is vast meer dan die 30.98 of niet?
Maar mooi dat dat nu al kan, wist niet dat het al zover was. En dat dit allemaal een minuutje met vertraging werkt is niet zo'n probleem. En dat is mijn volgende project : HA weer aan de praat krijgen. ;-)
Ah, ok.

Het afnametarief is bij mij veel lager dan het teruglevertarief en staat links, dat is het gemiddelde afnametarief dat ik betaal, dus incl. de avonduren. Door slim om te gaan met de accu's en dus goedkoop in te kopen én zonnestroom op te slaan, verbruik ik in de avonduren helemaal niets van het stroomnet, maar alleen uit de accu's. Sterker nog, doorgaans leveren wij tijdens het koken zo'n 5-7 kW terug om mee te verdienen :)

Vandaar ook de relatief grote accucapaciteit hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Devke schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:03:
[...]
Er zit (nog) geen terugleverboete op iedere kWh. Ik laad de batterijen altijd op op de goedkoopste momenten. Zon of geen zon. Vaak hark je opwek wel weg hoor. Lage tarieven betekend vaak een overschot van......
Sterker nog, bij een echt en goed dynamisch contract past ook geen terugleverboete. Vraag en aanbod zitten immers verwerkt in het tarief van dat uur dat dmv een biedsysteem vanuit de markt tot een enkel tarief leidt dat voor zowel afname als teruglevering geldt.

Als er heel veel aanbod is zal het tarief dalen en zal de afname stijgen, waardoor er geen overschot is en er dus geen boetes nodig zijn. Je krijgt dan dus enkel een lager tarief. De enige boete die zou kunnen volgen is een negatief all-in tarief, maar dat moeten we juist omarmen want dan gaan de zonnepanelen uit en gaan we allemaal maximaal laden vanaf het net, win-win :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Ja dat is een beetje kip en ei.
'Het afnametarief is bij mij veel lager dan het teruglevertarief en staat links, dat is het gemiddelde afnametarief dat ik betaal, dus incl. de avonduren. Door slim om te gaan met de accu's en dus goedkoop in te kopen én zonnestroom op te slaan,'
Als je geen accu's had gehad zou het kloppen wat ik aangaf want overdag produceer je en is stroom goedkoop en in de avond/nacht verbruik je (netto) en is ie duur. Dat is de manier waarop ik redeneerde. En dan is de vraag : is een accu rendabel? Niet als je er al 10 hebt staan maar als je er nog geeneen hebt staan. En hoeveel is dan nog rendabel en wanneer wordt het teveel?
Als ik alleen kijk naar surplus zonnestroom vershuiven naar de avond, kan ik 1 of 2 accu's (van type Zendure zoals ik nu aan het testen ben) rendabel maken. Schakel ik over 11 maanden over op dynamisch dan wordt de opbrengst een stuk groter maar alleen op de momenten dat ik geen surplus aan zonnestroom heb. De vraag is dan, als ik geen zonnestroom 'over' heb, wat kan ik dan verwachten aan dynamische prijs en is het dan nog steeds rendabel (genoeg) ? Dit valt of staat natuurlijk met a) het opladen van een aantal accu's, b) mijn eigen gebruik op dat moment en c) hoe hard schijnt de zon.
De ingewikkelde vragen zijn dus (bijvoorbeeld): ik heb al 2 Zendure accu's staan en deze benut ik met mijn eigen zonnestroom al voor 100% gedurende 8 maanden per jaar. Hoeveel extra rendement heb ik dan als ik ben overgeschaeld naar een dynamisch contract? En wat kost me dat extra (want nu verbruik ik nog steeds wat stroom uit het net gedurende de avond en nacht, en die is in een dynamisch contract denk ik duurder dan nu in mijn vast contract)? En dus : wordt door die tegengestelde effecten dan de terugverdientijd korter of juist langer? Ik nie weet nie ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Taro schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 15:24:
[...]

Sterker nog, bij een echt en goed dynamisch contract past ook geen terugleverboete. Vraag en aanbod zitten immers verwerkt in het tarief van dat uur dat dmv een biedsysteem vanuit de markt tot een enkel tarief leidt dat voor zowel afname als teruglevering geldt.

Als er heel veel aanbod is zal het tarief dalen en zal de afname stijgen, waardoor er geen overschot is en er dus geen boetes nodig zijn. Je krijgt dan dus enkel een lager tarief. De enige boete die zou kunnen volgen is een negatief all-in tarief, maar dat moeten we juist omarmen want dan gaan de zonnepanelen uit en gaan we allemaal maximaal laden vanaf het net, win-win :)
Kies je ook nog eens de juiste energieleverancier dan krijg je zelfs een bonus bij teruglevering. Zonneplan is vlgs mij de enige die dat doet op dynamisch vlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@ppaulv Interessant om de verschillende zienswijzen te zien. 10 jaar geleden liet ik panelen plaatsen en toen zei men: Doe alleen op zuid en max zoveel Wp, anders verdien je het nooit terug. Op dat moment aangegeven: Gooi het hele dak maar vol én op alle windrichtingen. 3 jaar later kreeg ik een EV en al een tekort aan stroom, een paar jaar later werden ZO, NW en NO ook prijstechnisch interessant... Inmiddels zijn de panelen al 3 jaar terugverdiend én zijn er nog veel meer bijgeplaatst, blij dat ik destijds niet naar alle weerstand heb geluisterd.

Voor accu's geldt ook: Ik weet niet precies wanneer ik ze terugverdien, maar we zijn al goed op weg. Wat ik wel weet is dat het terugverdienen al in oktober 2024 is begonnen, nu gemiddeld 70-95 Euro per maand als resultaat in de HomeWizard App zie op de accu's en het daarnaast super leuke techniek is. Het is erg leuk om mee bezig te zijn, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

The secret of getting ahead is getting started, ik reken niet altijd alles door, maar zorg voor een lage kWh prijs bij de inkoop, zorg voor extra makkelijk aan te sluiten en goedkope zonnepanelen en automatiseer het zodat het rendement maximaal is. Anderen zitten het over 5 jaar nog steeds door te rekenen en tegen die tijd heb ik ze al terugverdiend, net als de zonnepanelen.

Voor alles is iets te zeggen, @Devke en ik kunnen en hoeven jou en anderen natuurlijk niet te overtuigen, we hebben er zelf geen voordeel bij. Maar wij vinden het leuk om er gewoon in te springen en voor te gaan, zowel vanuit technisch oogpunt, duurzaamheid, zelfvoorzienendheid, etc. En voor een ander geldt dat er per se een positieve ROI dient te zijn, anders gaat het niet door. En daar is uiteraard ook iets voor te zeggen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Nou, denk dat we er niet zo heel erg verschillend over denken hoor.
Maar wat mij verbaast is dat zo te zien zo weinig mensen, zelfs achteraf, de berekening niet (kunnen) maken of het nu de moeite waard is geweest. En die casussen zijn denk ik zeer van belang voor de newby's in het speelveld.
Mijn huidige terughoudendheid zit 'm met name in de onvolwassenheid van de producten en dus de 'zekerheid' dat er nog substantiële verbeteringen gaan komen in de komende paar jaar. Wellicht verstandiger om daar op te wachten, mede omdat ik er de komende 11 maanden sowieso geen financieel voordeel bij heb. EN als het echt nuttig begint te worden wil ik niet met oude meuk in huis zitten. ;-)
Aan de ander kant ...... is het wel heel tijdrovend (en leuk) om alles qua aansturing aan de praat te krijgen zoals ik het wil. Dus wil ik daarmee klaar zijn over 18 maanden (saldering weg) moet ik op tijd beginnen. Want dat ik zo'n systeem ga aanschaffen rond 1-1-27 lijkt me zeer waarschijnlijk. Dus ja, wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@ppaulv Begrijp mij niet verkeerd, ik zeg dat er verschillende zienswijzen zijn en bijv. sommige mensen over 5 jaar nog zitten te rekenen, maar niet dat jij daartoe behoort :)

Maar wat je zegt: Pas op 1-1-2027 starten is niet handig, dit is iets waar je beter tijdig naartoe kunt werken, zodat je er per 1-1-2027 klaar voor bent.

Hier inmiddels de vorige generatie accu's al verkocht en geüpgraded naar de nieuwste generatie, dus dat is ook zeker een terecht punt. Mogelijk upgrade ik komend anderhalf jaar wel nogmaals. Uitgangspunt is daarbij dat zowel vermogen als opslag er op vooruit ipv achteruit gaan zonder aanvullende investering. En je zult zien dat door waar de community nu al mee bezig is icm Home Assistant, dat er mensen in oktober 2026 een stapel accu's aanschaffen voor een lagere prijs, met inmiddels betere software en al die tijd veel vrije tijd hebben overgehad vs de early adopters. Nou goed, dat is dan maar zo :)

Zou vooral goed kijken naar welk doel je wil bereiken, hoeveel omvormervermorgen en opslagcapaciteit je daarvoor nodig hebt, door nu inzicht te creëren in je verbruik. Volg verschillende topics, vorm een beeld, schets het plaatje voor jezelf en hak ergens in 2026 een knoop door. Succes met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
@ppaulv. Iedere kWh die je verkoopt voor een kwart cent kun je wellicht beter opslaan. Alles wat je verkocht hebt moet je later weer inkopen tegen andere tarieven, als je een netto verbruiker bent. Ben je een netto terugleveraar dan zit je nu idd even vast aan je huidige contract. Je zou het dan kunnen gooien op zoveel mogelijk eigen verbruik als dit haalbaar is in jouw privé omgeving.

Mijn 1e aankoop was meer een kennismaking met de thuisbatterij. Het voorkomen van de terugleverboete. Al is de batterij dan echt niet rendabel. Met een dynamisch contract biedt dat al wel meer mogelijkheden.

Persoonlijk een leuke tijd en investering. Ik zou ook goed naar je doel dan gaan kijken wat @Taro al aangeeft. Als ik nu zie hoe mijn energierekening ook kan zijn (netto netafname) en toch geld erbij dan word ik wel enthousiast. Ik gebruik op dit moment Zendure voor in en verkoop van stroom. Gaat volledig automatisch. Mijn HW PIB draaien in de avond en nacht NOM op de goedkoop ingekochte stroom.

Er is geen goed of fout. Probeer te kijken wat straks bij je past. Veel leveranciers zorgen voor software updates. Vandaag nog 1 gehad van Homewizard. Er zijn best veel topics over de verschillendr thuisbatterijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik ben inmiddels gestart met het proberen van het meten van de RTE voor de review. De eerste resultaten verschillen nog al met welke meetmethode ik gebruik. Maar vermoed dat de Homewizard meting een stuk beter klopt.

- Zendure meting (tijd x vermogen, dynamische tarieven).
RTE: 81,9%

- Homewizard meting
RTE: 85,4%

Dit verschil zit met name in het ontlaadvermogen wat qua meting niet overeenkomt met de instelling (800Watt output ingesteld = 825-835Watt, is dit wel legaal op een stopcontact >:)). Ga er in die zin vanuit dat Homewizard beter klopt met de werkelijkheid.

[ Voor 4% gewijzigd door ja3 op 05-08-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Dat is apart, bij mij meet HW 807W bij eeen instelling op 800W (laden) en 226W bij een instelling op 200W bij laden. Zal 'm een dezer dagen op 800W ontladen zetten.
BTW, ik zie net, nadat ik de accu standby gezet heb, hij volgens HW nog steeds 22-23W verbruikt. Heb trouwens nog niet kunnen vinden of en waar/hoe ik het systeem echt uit kan zetten. Een van jullie weet dat vast? _/-\o_

[ Voor 45% gewijzigd door ppaulv op 05-08-2025 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

ppaulv schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:27:
Dat is apart, bij mij meet HW 807W bij eeen instelling op 800W (laden) en 226W bij een instelling op 200W bij laden. Zal 'm een dezer dagen op 800W ontladen zetten.
BTW, ik zie net, nadat ik de accu standby gezet heb, hij volgens HW nog steeds 22-23W verbruikt. Heb trouwens nog niet kunnen vinden of en waar/hoe ik het systeem echt uit kan zetten. Een van jullie weet dat vast? _/-\o_
Ja dit heb ik ook dat hij af en toe blijft terugleveren. Uitschakelen kan door 10 seconden de knop ingedrukt te houden (en ook wel uit het stopcontact halen). Laat hem niet na 3 seconden los want dan moet je de wifi opnieuw instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Je hebt gelijk, ik realiseer me dat nu pas. Hij verbruikt nu geen 22W maar levert dat terug in het net. Best absurd, loopt ie gewoon leeg terwijl hij niets zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
RTE metingen kun je het beste doen door de batterij eerst helemaal leeg te laten lopen. Dan volledig vol laden en weer volledig ontladen. Dan kijken wat is er aan kWh uit gekomen en wat moest erin. Zelf heb ik ook een HW kWh MID meter tussen de Zendure zitten op zijn eigen groep. Ook zit er een energie socket tussen van HW. Persoonlijk denk ik dat de gecertificeerde MID meter het nauwkeurigst is.

Wat plaatjes van metingen hier aks het gaat om vermogen gemeten door Zendure, Socket en kWh meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJt32zM_Vclue9bVVrQZQc6_WT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3YXtpzY51JHJl2LOMY4Zi5tL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PM9Qbc0ld1cJzoLE3rkNW479lQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mkorR6TQoGqWgjLfHUzbxFRB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/95q3Y7p30JA3oCDVwNFCi-q5T14=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MyuqgucqfKMIocEad2OAwmfi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDbX36MUT9NPZDYl0H0hlQsvJbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXhAPaCj3R1JZ2M3ZvxTF3Ve.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Devke schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:04:
RTE metingen kun je het beste doen door de batterij eerst helemaal leeg te laten lopen. Dan volledig vol laden en weer volledig ontladen. Dan kijken wat is er aan kWh uit gekomen en wat moest erin. Zelf heb ik ook een HW kWh MID meter tussen de Zendure zitten op zijn eigen groep. Ook zit er een energie socket tussen van HW. Persoonlijk denk ik dat de gecertificeerde MID meter het nauwkeurigst is.

Wat plaatjes van metingen hier aks het gaat om vermogen gemeten door Zendure, Socket en kWh meter.
Ja dat heb ik gedaan bij deze metingen. Maar ik zie bij jou hetzelfde patroon. Er wordt meer teruggeleverd dan Zendure zelf aangeeft. In die zin komt het wel overeen met mijn bevindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
ja3 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 19:13:
[...]

Ja dat heb ik gedaan bij deze metingen. Maar ik zie bij jou hetzelfde patroon. Er wordt meer teruggeleverd dan Zendure zelf aangeeft. In die zin komt het wel overeen met mijn bevindingen.
Als je een socket heb zou ik daar persoonlijk maar vanuit gaan. Zal ook iets afwijking hebben. Ik ga uit van de kWh meter hier. Is wat lastiger meten omdat daar nog een andere batterij aan hangt. Netjes binnen de normen hoor. Ik ga denk ik naar een aparte groep en dus bijbehorende kWh meter toe voor Zendure. Eventueel wat uitbreiding nog. Even over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ja3 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:08:
Ik ben inmiddels gestart met het proberen van het meten van de RTE voor de review. De eerste resultaten verschillen nog al met welke meetmethode ik gebruik. Maar vermoed dat de Homewizard meting een stuk beter klopt.

- Zendure meting (tijd x vermogen, dynamische tarieven).
RTE: 81,9%

- Homewizard meting
RTE: 85,4%

Dit verschil zit met name in het ontlaadvermogen wat qua meting niet overeenkomt met de instelling (800Watt output ingesteld = 825-835Watt, is dit wel legaal op een stopcontact >:)). Ga er in die zin vanuit dat Homewizard beter klopt met de werkelijkheid.
De beste manier om RTE te berekenen is over lange tijd gewoon alles optellen en dan door elkaar delen, dus over zoveel mogelijk cycles heen. En wil je dat in korte tijd doen, dan inderdaad een keer naar 100%, helemaal leeg, helemaal vol, helemaal leeg.

Heb 1 van de 2400AC's sinds april op een eigen HW Socket zitten en dit is de alltime RTE (ligt nog iets hoger, zit nu 100% vol): 533/629=0.847%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE3bncfFQ1A1KfDicpjP0kovRZQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OW38lbnrlVXKBwGVb0x51Oy8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik was financieel gezien aan het twijfelen maar gezien het wel erg leuk is om er mee bezig te zijn heb ik besloten de Zendure te behouden en er nog 2xAB3000X bij te kopen. Dan heb ik denk ik een systeem wat mooi in balans is en om de komende 2 jaar eens te kijken wat de toekomst verder brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
De wens om de automatisering hier omheen in orde te hebben ruim voordat het 1-1-27 is, is voor mij ook de reden dat ik nog twijfel. Moet er nog een nachtje over slapen, kijken of ik een rationele basis kan bedenken voor wat ik eigenlijk wel al wil 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik heb vandaag een nieuwe P1 meter ontvangen. Deze werkt technisch weer in ieder geval, maar continu 0W op de meter. Was het maar echt zo ;). Ik lees in het algemene topic dat er een software update onderweg is. Hopelijk levert die verbetering op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppaulv
Doet ie het al? Bij mij werkte het meteen, voor zover ik kan zien zoals het hoort:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H4f7uJwzL-fZdM0aYof5OX1OAbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pog3sLdxTrs0B3CqSZtOBYEp.jpg?f=fotoalbum_large
Firmware v1.0.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

ppaulv schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:44:
Doet ie het al? Bij mij werkte het meteen, voor zover ik kan zien zoals het hoort:

[Afbeelding]
Mooi! Nee helaas, denk niet compatible met mijn meter of met 1 fase huis aansluiting? Probeer de Zendure helpdesk daarover te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ja3 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 13:45:
[...]

Mooi! Nee helaas, denk niet compatible met mijn meter of met 1 fase huis aansluiting? Probeer de Zendure helpdesk daarover te bereiken.
Actieve splitters in gebruik, volgorde al even gewisseld, direct op de meter aangesloten, hub opnieuw in het stopcontact gedaan, etc. hielpen allemaal niet? Dan inderdaad even je serienummer van de P1 en merk/type van slimme meter aan ze doorgeven. Dan krijg je mogelijk firmware versie 1.0.3 die wel ondersteuning voor je slimme meter biedt.

1-fase zou overigens gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Hmmm.... Ik heb de AI modus aangezet en nu gaat ie flipperen. De behoefte van het huis is minder dan 800W en de zonnestroom ongeveer de helft. Telkens ziet Zendure dat er uit het net getrokken wordt en gaat volle bak leveren. Daardoor wordt er weer aan het net terug geleverd en even later stopt Zendure weer met leveren en gaat opladen. Etc etc.
Iemand enige ervaring met dit probleem? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sUNweoLjuWeM2N-kvyyadUHqspw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnVisYF6ZShL7cb3uNrLJOfM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzaQXzGObKYOAFJY9ngFWNaxNWU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUROdnGIhglhTp2ngummS95P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ppaulv schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 20:40:
Hmmm.... Ik heb de AI modus aangezet en nu gaat ie flipperen. De behoefte van het huis is minder dan 800W en de zonnestroom ongeveer de helft. Telkens ziet Zendure dat er uit het net getrokken wordt en gaat volle bak leveren. Daardoor wordt er weer aan het net terug geleverd en even later stopt Zendure weer met leveren en gaat opladen. Etc etc.
Iemand enige ervaring met dit probleem? [Afbeelding]

[Afbeelding]
Had je een 1 seconde slimme meter of 10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
4.2 dus ik denk 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Dan is dat waarschijnlijk het probleem. Voor een goede nul op de meter is 1-3 seconden wenselijk, 10 eigenlijk te lang, je loopt dan zwaar achter de feiten aan.

En gebruik eens de Slimme Meter Modus, zet AC laden daar aan en kies in het vervolgscherm: Volg de overtollige kracht. Dan opslaan. Benieuwd of dat uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Die had ik gisteren aan staan en volgens mij gebeurde hetzelfde. Zal nog eens kijken wat ie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Oh ja dat was het, hij begint nu volle bak te leveren (800W) en 643W daarvan gaat terug het net in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Wat mij overigens opvalt - uiteraard niet ten nadele van de reviewers - is dat er bij deze actie geen kaders zijn gesteld rondom de minimale vereisten van aanwezige slimme meters. Als je bijv. nul op de meter wil beoordelen, of de P1-meter goed wil laten werken, had een vereiste moeten zijn dat er minimaal een DSMR 5.x meter aanwezig zou moeten zijn die in de lijst met door Zendure ondersteunde merken is opgenomen. Nou ga ik er van uit dat de niet ondersteunde merken en types door P1-meter firmware 1.0.3 grotendeels alsnog worden ondersteund, maar als die beschikbaar komt is mogelijk de reviewperiode al voorbij en heeft er geen goede praktijktest kunnen plaatsvinden.

Tot wanneer loopt deze reviewperiode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik weet alleen dat ik zo na 2 weken een review moest publiceren. En voor mij is dat dit weekend.

Eigenlijk dacht ik dat er geen P1 meter bij zou zitten. Tenminste dit stond niet duidelijk vermeld bij de aanmelding. En ik weet niet of het bewust is maar ik vind dat er niet duidelijk gecommuniceerd wordt vanuit Zendure, Marstek en de Nederlandse distributeurs dat je een DSMR 5 meter moet hebben voor volledige functionaliteit.

Door dynamische tarieven heb ik momenteel ook niet echt een prikkel om geld te besteden om mijn meter te vervangen voor de review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppaulv
Dat issue over DSMR 4.2 of 5 gaat 2 kanten op. Enerzijds kun je dus niet met de aanwezige functionaliteit een goede NOM realiseren en had dat dus een criterium kunnen zijn, maar anderzijds wordt dit nu dus wel gereviewed door mensen (iig één) die een 4.2 meter heeft en dus met Zendure alleen geen NOM kan bereiken. Sterker nog, het systeem gaat flipperen zoals ik liet zien, dat is nog veel erger qua slijtage plus ik lever 'gratis' aan het net terwijl het niet nodig is en moet 'inkopen' op momenten dat m'n accu nog niet leeg had hoeven zijn.
Voor mensen met ook een 4.2 meter is dit een nuttige constatering lijkt me, dus proef geslaagd (patient overleden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
BTW, mijn Zendure app komt nu al meerdere keren met de mededeling dat ie geen 'energy storage' heeft en of ik die wil toevoegen. Dat die ik dan braaf en dan doet ie het weer een tijdje. Ook zoiets gezien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf_VYuyrCNvgHdhCOGLEl97sRAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Hjod8WilYWWnkFep7G2HZeP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devke
ja3 schreef op vrijdag 8 augustus 2025 @ 22:05:
Ik weet alleen dat ik zo na 2 weken een review moest publiceren. En voor mij is dat dit weekend.

Eigenlijk dacht ik dat er geen P1 meter bij zou zitten. Tenminste dit stond niet duidelijk vermeld bij de aanmelding. En ik weet niet of het bewust is maar ik vind dat er niet duidelijk gecommuniceerd wordt vanuit Zendure, Marstek en de Nederlandse distributeurs dat je een DSMR 5 meter moet hebben voor volledige functionaliteit.

Door dynamische tarieven heb ik momenteel ook niet echt een prikkel om geld te besteden om mijn meter te vervangen voor de review.
Ik krijg een beetje het gevoel dat er communicatief voor dit project al het e.a. niet lekker is gegaan of goed geïnventariseerd. Je mag van de leverancier op zijn minst verwachten dat hij weet wat hij aanbiedt voor een review en mogelijkheden. Of was het een doos schuiven met een beetje reclame op tweakers?

Nu lijkt het eerlijk gezegd voor mij een stukje verkapte reclame. Ik heb wel eens contact met dit bedrijf gezocht, antwoord moet nu nog komen dus eerlijk gezegd ook niet verbaasd dat je hier tegenaan loopt.

Jammer dat het dan niet helemaal lukt daar. Je hebt je best dan gedaan toch. Ik zou e.a. terugkoppelen. Is misschien geen review wel een ervaring met verbeterpunten.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 09-08-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ppaulv schreef op zaterdag 9 augustus 2025 @ 15:03:
BTW, mijn Zendure app komt nu al meerdere keren met de mededeling dat ie geen 'energy storage' heeft en of ik die wil toevoegen. Dat die ik dan braaf en dan doet ie het weer een tijdje. Ook zoiets gezien?
[Afbeelding]
Hier nog nooit gezien. Je drukt niet per ongeluk bij het apparaat zelf op de HEMS toggle waarmee je hem er weer uit haalt? Gebruik hier HEMS al maanden regelmatig en nog nooit tegen aan gelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Ehh ... als ik 'm uit het management van HEMS haal, krijg ik dan automatisch die melding? Dat verwacht ik niet (of ik begrijp de functie van die toggle niet). Zal er eens op letten of dit het geval kan zijn, zou kunnen maar ik 'heb er geen actieve herinnering' aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Klopt zo te zien, heb 'm uit hems gehaald en kan 'm prompt niet meer zien of settings wijzigen. Onlogisch naar mijn idee.
Maar even iets anders.
Ik probeer de off-grid outlet aan te zetten maar ik krijg wel het keuzescherm maar kan niets selecteren. Doe ik iets verkeerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-gDRebvqkjQAsKtZ8rO9cNxlFeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BS8RmjRTKY6BMeMu6tpQU1sz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ppaulv schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 11:44:
Klopt zo te zien, heb 'm uit hems gehaald en kan 'm prompt niet meer zien of settings wijzigen. Onlogisch naar mijn idee.
Maar even iets anders.
Ik probeer de off-grid outlet aan te zetten maar ik krijg wel het keuzescherm maar kan niets selecteren. Doe ik iets verkeerd?
[Afbeelding]
Je moet daaronder de "Slimme modus" toggle aanzetten. Daarna kan je van invoer/uitvoer wisselen door op 1 van de afbeeldingen te klikken, maar dat werkt alleen als er in de off-grid WCD een AC stekker is aangesloten, anders kan je niet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Dat vind ik het tegenovergestelde van slim.
Ik zou zeggen dat het slim is als ie zelf uitdoktert wat ie moet doen en normaal of dom als ik zelf die keuze maak. Niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

ppaulv schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 12:01:
Dat vind ik het tegenovergestelde van slim.
Ik zou zeggen dat het slim is als ie zelf uitdoktert wat ie moet doen en normaal of dom als ik zelf die keuze maak. Niet?
De naam van die toggle is niet slim gekozen nee :)

Er zou wat mij betreft iets moeten staan als: Activeer off-grid uitgang.

Echter kan de 2400AC niet weten of jij er een stekker op aansluit die stroom vraagt (koelkast, etc.) of die stroom levert (Micro-omvormer met zonnepanelen bijv.). Dus vandaar dat je de keuze moet maken.

Goed om te weten: Die staat standaard uit omdat het ongeveer 6 Watt vraagt om een 50 Hz sinus op die uitgang te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppaulv
Ah, dank je, het ontdekken van dat verbruik was voor mij reden het aan te zetten. Dat hoeft nu niet meer. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

Ik heb nu v1.0.3 naar mijn P1 meter gepushed gekregen. En nu werkt hij! Ook de extra accu's zijn onderweg (niet via Smart Charged want die zijn erg traag met reageren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:29

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Topicstarter
Ik zie dat alle reviews nu online staan! uitvoering: Zendure Solarflow 2400AC

Leuk ook om jullie ervaringen in dit topic te lezen! Dankzij jullie effort en het willen investeren van tijd kunnen we dit soort acties blijven doen. Binnenkort zal er ook een recap artikel komen waar al deze ervaringen (met video) opgesomd zullen worden. Voor de mensen die nog leuke foto's van hun setup hebben; altijd leuk om hier te delen. Als het echt goede shots zijn kan ik kijken of we deze meenemen in het recap artikel _/-\o_

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Terrie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 08:54:
Ik zie dat alle reviews nu online staan! uitvoering: Zendure Solarflow 2400AC

Leuk ook om jullie ervaringen in dit topic te lezen! Dankzij jullie effort en het willen investeren van tijd kunnen we dit soort acties blijven doen. Binnenkort zal er ook een recap artikel komen waar al deze ervaringen (met video) opgesomd zullen worden. Voor de mensen die nog leuke foto's van hun setup hebben; altijd leuk om hier te delen. Als het echt goede shots zijn kan ik kijken of we deze meenemen in het recap artikel _/-\o_
2 vraagjes. Komt er weer een soort gelijke actie mbt Zendure? Daarnaast weet ik niet of je weet dat er al een Zendure topic is. Niet handiger dit samen te voegen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:29

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
Topicstarter
Devke schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 09:24:
[...]

2 vraagjes. Komt er weer een soort gelijke actie mbt Zendure? Daarnaast weet ik niet of je weet dat er al een Zendure topic is. Niet handiger dit samen te voegen dan?
Ik heb nog niks met Zendure en/of SmartCharged op de planning staan. Alleen dus nog een recap artikel, maar daar zit geen winactie aan gekoppeld. Andere samenwerkingen kan ik in dit stadium nog niet echt veel over loslaten, weet wel dat er focus ook vanuit mijn kant op dit soort samenwerkingen zit. Gewoon erg leuk als Tweaker om mee te doen (weet ik uit ervaring) en een goede manier om als klant zijnde je product zichtbaar te maken.

Klopt, de titel is ook iets aangepast om de dubbeling iets te verminderen:)

[ Voor 5% gewijzigd door Terrie op 13-08-2025 10:17 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devke
Terrie schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 10:16:
[...]

Ik heb nog niks met Zendure en/of SmartCharged op de planning staan. Alleen dus nog een recap artikel, maar daar zit geen winactie aan gekoppeld. Andere samenwerkingen kan ik in dit stadium nog niet echt veel over loslaten, weet wel dat er focus ook vanuit mijn kant op dit soort samenwerkingen zit. Gewoon erg leuk als Tweaker om mee te doen (weet ik uit ervaring) en een goede manier om als klant zijnde je product zichtbaar te maken.

Klopt, de titel is ook iets aangepast om de dubbeling iets te verminderen:)
Dank voor je antwoord. Ik blijf het topic volgen.

Pagina: 1 2 Laatste