My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Vraag
Alle reacties
Heb voor de app /mobile nog niet iets makkelijks gevonden
Ja, de app op EN zetten.TweakerVincent schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:44:
Is er ook een fix voor Samsung TV’s? Het viel mij ook op laatste. erg irritant
En als je dan bv Duitstalige filmpjes gaat kijken?
Hierover wordt op Reddit en YouTube zelf volop geklaagd, maar Google lijkt niet van plan er iets aan te doen.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
bij Youtube
En als je Chrome gebruiktStappen om dit te doen:
1. Log in bij YouTube.
2. Ga naar je accountinstellingen.
Dit kan via je profielfoto en dan "Instellingen" of "Mijn account", afhankelijk van je interface.
3. Zoek de optie voor taal of locatie.
Deze kan variëren, maar is vaak te vinden onder "Algemeen" of "Taal & Locatie".
4. Selecteer Nederlands (of de taal die je wilt gebruiken) als je voorkeurstaal.
Dit zorgt ervoor dat YouTube de titels en beschrijvingen van video's in de originele taal weergeeft, tenzij er expliciete vertalingen zijn.
Stappen om dit te doen:
Open Chrome: Open de Chrome-browser op je apparaat.
Ga naar Instellingen: Klik op de drie puntjes rechtsboven in het venster en selecteer "Instellingen".
Ga naar Talen: Klik in het linker menu op "Talen".
Schakel automatische vertaling uit: Zoek de optie "Aanbieden om pagina's te vertalen die niet in een taal zijn die u leest" en zet de schakelaar uit (van blauw naar grijs), aldus FSU Canvas Support Center.
Beheer de lijst met nooit vertaalde talen (optioneel): Als je specifieke talen hebt die je altijd wilt vertalen, kun je deze toevoegen aan de lijst met nooit vertaalde talen in de instellingen, volgens Google Help.
Vake bei te bange
Dan werkt het niet, klopt. Inderdaad vervelend.guido66 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:02:
[...]
En als je dan bv Duitstalige filmpjes gaat kijken?
Uiteraard al lang geprobeerd, maar werkt niet, helaas...angerfist-yentl schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:20:
Grappig ik heb dit ook vandaag opgelost. (werd er ook flauw van) Youtube vertaalde al langer sommige engelse video's maar het heeft zich uitgebreid inderdaad.
bij Youtube
[...]
En als je Chrome gebruikt
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 30-06-2025 22:36 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Volgens mij hebben ook de instellingen door de eigenaar van het kanaal invloed.
Bij sommige Engelstalige kanalen wordt de titel vertaald naar het Nederlands, als je dat als taal hebt ingesteld, maar bij andere weer niet.
En ook als je Engels als taal hebt ingesteld dan worden sommige NL kanalen wel vertaald, maar andere blijven Nederlands.
En dan kan je ook nog je locatie aanpassen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

en check deze nu weer dan ...
/f/image/1MHGnBbwL9f9CT0OVPVTv552.png?f=fotoalbum_large)

Ik zie op Reddit dit onderwerp al langskomen in 2019 maar mogelijk heeft Youtube recentelijk de instellingen aangepast waardoor het nu op meer plekken verschijnt, want het valt me nu echt op
interessante video ook welYoutube has had an auto dubbing and title translation feature for quite a while now but recently it's been rolling out to more channels and with that it means that now more people have to deal with absolutely horrible titles
Meteen even deze instelling opgezocht in Youtube Studio voor mijn eigen kanaal en daar staat het gelukkig (nog) uit
/f/image/2PVqWjC9128YhsNxhBYH4iw4.png?f=fotoalbum_large)
en de opties als je het aan zetten zou
/f/image/fd2IWUPNk3tZRO9ci42ipHRr.png?f=fotoalbum_large)
maargoed, dat is dus de Creator kant .. en om nu iedereen aan te schrijven is ook nogal wat
[ Voor 29% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-07-2025 13:37 ]
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
De titels zijn niet eens het ergste, ben ook al een naar Nederlands gedubte video tegengekomenAlfa Novanta schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:24:
Ik word doodziek van YouTube die tegenwoordig allerhande Engelse titels naar het Nederlands vertaalt wat vaak best wel domme vertalingen oplevert. Voorbeeld..

Had de maker van ReVanced gevraagd om hier instellingen voor te maken in de app, topic werd gedelete wegens dubbel, terwijl ik in de ReVanced subreddit geen ander topic hierover zag (die bleek ook verwijdert).
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Klopt ligt aan het kanaal.JukeboxBill schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:59:
De taal van de titels is nogal willekeurig.
Volgens mij hebben ook de instellingen door de eigenaar van het kanaal invloed.
Bij sommige Engelstalige kanalen wordt de titel vertaald naar het Nederlands, als je dat als taal hebt ingesteld, maar bij andere weer niet.
En ook als je Engels als taal hebt ingesteld dan worden sommige NL kanalen wel vertaald, maar andere blijven Nederlands.
En dan kan je ook nog je locatie aanpassen.
Moet je via de 3 puntjes deze handmatig terugzetten naar origineel.
Dat is inderdaad bloedirritant, ik heb de taalinstellingen op Engels gezet ondertussen om dit wat te omzeilen.Mikejux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:21:
Het is echt verschrikkelijk. Hopelijk komt er heel snel bij de instellingen 'n optie om dit allemaal uit te zetten. Zojuist ook het eerste filmpje met automatische Nederlandstalige nasynchronisatie. Nog erger.....
Moet je via de 3 puntjes deze handmatig terugzetten naar origineel.
Het naar engels zetten is niet echt een fix omdat duitse en Nederlandse titels naar het Engels worden vertaald.
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dat neemt niet weg dat het op z'n minst mogelijk moet zijn om deze "features" uit te schakelen.
Google is ook niet erg open voor het doen van suggesties, of het zit heel erg diep verstopt.
Maar er zijn meer kleine ergernissen. Om de zo veel tijd moet je ook shorts uitschakelen in de aanbevelingen. En de aanbevelingen bevatten ook veel filmpjes die ik al heb gezien, worden zelfs aangeboden in een playlist. Is ook niet permanent uit te schakelen.
Zo lang er geen goed alternatief is voor YT, wil ik er ook niet van af.
Die ontwikkelaars zullen vrijwel allemaal (voornamelijk of zelfs alleen) Engels spreken, en willen dus ook alles in het Engels zien, zodat ze het kunnen lezenMaarten_E schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:45:
Je vraagt je echt af of de ontwikkelaars bij Google/Youtube hun eigen producten ooit privé gebruiken.
Sowieso is Nederland één van de weinige landen waar nasynchronisatie al heel lang niet de standaard is.
[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 12-07-2025 14:54 ]
The devil is in the details.
Ik verwacht er niks van, maar als een grote groep mensen dit regelmatig doet, misschien dat iemand zich daar achter de oren gaat krabben?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Oh en de vertalingen zijn ook nog eens compleet ruk. Als vertaler huilt mijn hart...
/f/image/lvW7XecDonhE0Jc6k3NLNzzz.png?f=fotoalbum_large)
(Spoiler: "undertaking" in de context van verkeer betekent "rechts inhalen", itt "overtaking" - of aangezien dit een Britse video is, juist "links inhalen", whatever, de vertaling is iig compleet nutteloos.)
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Misschien dat we die video 'meuk' maar gewoon in de EU moeten gaan hosten op een eigen platform.... De data staat vaak toch al in DC's welke zich in NL (óf DE) bevindentronmedia schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 02:26:
Kijk YouTube via smart-TV app, je kan audiovertaling uitzetten maar een paar videos verder en de vertaling staat weer aan, titel van video's worden ook vertaalt, lekker opdringerig maar zoals hierboven al aangegeven een andere taal gebruiken, sindsdien geen last meer van deze onzin, kijken wat ze nu weer verzinnen bij de volgende update.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse