My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Vraag
Alle reacties
Heb voor de app /mobile nog niet iets makkelijks gevonden
Ja, de app op EN zetten.TweakerVincent schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:44:
Is er ook een fix voor Samsung TV’s? Het viel mij ook op laatste. erg irritant
En als je dan bv Duitstalige filmpjes gaat kijken?
Hierover wordt op Reddit en YouTube zelf volop geklaagd, maar Google lijkt niet van plan er iets aan te doen.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
bij Youtube
En als je Chrome gebruiktStappen om dit te doen:
1. Log in bij YouTube.
2. Ga naar je accountinstellingen.
Dit kan via je profielfoto en dan "Instellingen" of "Mijn account", afhankelijk van je interface.
3. Zoek de optie voor taal of locatie.
Deze kan variëren, maar is vaak te vinden onder "Algemeen" of "Taal & Locatie".
4. Selecteer Nederlands (of de taal die je wilt gebruiken) als je voorkeurstaal.
Dit zorgt ervoor dat YouTube de titels en beschrijvingen van video's in de originele taal weergeeft, tenzij er expliciete vertalingen zijn.
Stappen om dit te doen:
Open Chrome: Open de Chrome-browser op je apparaat.
Ga naar Instellingen: Klik op de drie puntjes rechtsboven in het venster en selecteer "Instellingen".
Ga naar Talen: Klik in het linker menu op "Talen".
Schakel automatische vertaling uit: Zoek de optie "Aanbieden om pagina's te vertalen die niet in een taal zijn die u leest" en zet de schakelaar uit (van blauw naar grijs), aldus FSU Canvas Support Center.
Beheer de lijst met nooit vertaalde talen (optioneel): Als je specifieke talen hebt die je altijd wilt vertalen, kun je deze toevoegen aan de lijst met nooit vertaalde talen in de instellingen, volgens Google Help.
Vake bei te bange
Dan werkt het niet, klopt. Inderdaad vervelend.guido66 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:02:
[...]
En als je dan bv Duitstalige filmpjes gaat kijken?
Uiteraard al lang geprobeerd, maar werkt niet, helaas...angerfist-yentl schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:20:
Grappig ik heb dit ook vandaag opgelost. (werd er ook flauw van) Youtube vertaalde al langer sommige engelse video's maar het heeft zich uitgebreid inderdaad.
bij Youtube
[...]
En als je Chrome gebruikt
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door guido66 op 30-06-2025 22:36 ]
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Volgens mij hebben ook de instellingen door de eigenaar van het kanaal invloed.
Bij sommige Engelstalige kanalen wordt de titel vertaald naar het Nederlands, als je dat als taal hebt ingesteld, maar bij andere weer niet.
En ook als je Engels als taal hebt ingesteld dan worden sommige NL kanalen wel vertaald, maar andere blijven Nederlands.
En dan kan je ook nog je locatie aanpassen.
Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

en check deze nu weer dan ...
/f/image/1MHGnBbwL9f9CT0OVPVTv552.png?f=fotoalbum_large)

Ik zie op Reddit dit onderwerp al langskomen in 2019 maar mogelijk heeft Youtube recentelijk de instellingen aangepast waardoor het nu op meer plekken verschijnt, want het valt me nu echt op
interessante video ook welYoutube has had an auto dubbing and title translation feature for quite a while now but recently it's been rolling out to more channels and with that it means that now more people have to deal with absolutely horrible titles
Meteen even deze instelling opgezocht in Youtube Studio voor mijn eigen kanaal en daar staat het gelukkig (nog) uit
/f/image/2PVqWjC9128YhsNxhBYH4iw4.png?f=fotoalbum_large)
en de opties als je het aan zetten zou
/f/image/fd2IWUPNk3tZRO9ci42ipHRr.png?f=fotoalbum_large)
maargoed, dat is dus de Creator kant .. en om nu iedereen aan te schrijven is ook nogal wat
[ Voor 29% gewijzigd door Alfa Novanta op 01-07-2025 13:37 ]
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
De titels zijn niet eens het ergste, ben ook al een naar Nederlands gedubte video tegengekomenAlfa Novanta schreef op maandag 30 juni 2025 @ 21:24:
Ik word doodziek van YouTube die tegenwoordig allerhande Engelse titels naar het Nederlands vertaalt wat vaak best wel domme vertalingen oplevert. Voorbeeld..

Had de maker van ReVanced gevraagd om hier instellingen voor te maken in de app, topic werd gedelete wegens dubbel, terwijl ik in de ReVanced subreddit geen ander topic hierover zag (die bleek ook verwijdert).
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Klopt ligt aan het kanaal.JukeboxBill schreef op maandag 30 juni 2025 @ 22:59:
De taal van de titels is nogal willekeurig.
Volgens mij hebben ook de instellingen door de eigenaar van het kanaal invloed.
Bij sommige Engelstalige kanalen wordt de titel vertaald naar het Nederlands, als je dat als taal hebt ingesteld, maar bij andere weer niet.
En ook als je Engels als taal hebt ingesteld dan worden sommige NL kanalen wel vertaald, maar andere blijven Nederlands.
En dan kan je ook nog je locatie aanpassen.
Moet je via de 3 puntjes deze handmatig terugzetten naar origineel.
Dat is inderdaad bloedirritant, ik heb de taalinstellingen op Engels gezet ondertussen om dit wat te omzeilen.Mikejux schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:21:
Het is echt verschrikkelijk. Hopelijk komt er heel snel bij de instellingen 'n optie om dit allemaal uit te zetten. Zojuist ook het eerste filmpje met automatische Nederlandstalige nasynchronisatie. Nog erger.....
Moet je via de 3 puntjes deze handmatig terugzetten naar origineel.
Het naar engels zetten is niet echt een fix omdat duitse en Nederlandse titels naar het Engels worden vertaald.
Last night I lay in bed looking up at the stars in the sky and I thought to myself, where the heck is the ceiling.
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Dat neemt niet weg dat het op z'n minst mogelijk moet zijn om deze "features" uit te schakelen.
Google is ook niet erg open voor het doen van suggesties, of het zit heel erg diep verstopt.
Maar er zijn meer kleine ergernissen. Om de zo veel tijd moet je ook shorts uitschakelen in de aanbevelingen. En de aanbevelingen bevatten ook veel filmpjes die ik al heb gezien, worden zelfs aangeboden in een playlist. Is ook niet permanent uit te schakelen.
Zo lang er geen goed alternatief is voor YT, wil ik er ook niet van af.
Die ontwikkelaars zullen vrijwel allemaal (voornamelijk of zelfs alleen) Engels spreken, en willen dus ook alles in het Engels zien, zodat ze het kunnen lezenMaarten_E schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:45:
Je vraagt je echt af of de ontwikkelaars bij Google/Youtube hun eigen producten ooit privé gebruiken.
Sowieso is Nederland één van de weinige landen waar nasynchronisatie al heel lang niet de standaard is.
[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 12-07-2025 14:54 ]
The devil is in the details.
Ik verwacht er niks van, maar als een grote groep mensen dit regelmatig doet, misschien dat iemand zich daar achter de oren gaat krabben?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Oh en de vertalingen zijn ook nog eens compleet ruk. Als vertaler huilt mijn hart...
/f/image/lvW7XecDonhE0Jc6k3NLNzzz.png?f=fotoalbum_large)
(Spoiler: "undertaking" in de context van verkeer betekent "rechts inhalen", itt "overtaking" - of aangezien dit een Britse video is, juist "links inhalen", whatever, de vertaling is iig compleet nutteloos.)
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Misschien dat we die video 'meuk' maar gewoon in de EU moeten gaan hosten op een eigen platform.... De data staat vaak toch al in DC's welke zich in NL (óf DE) bevindentronmedia schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 02:26:
Kijk YouTube via smart-TV app, je kan audiovertaling uitzetten maar een paar videos verder en de vertaling staat weer aan, titel van video's worden ook vertaalt, lekker opdringerig maar zoals hierboven al aangegeven een andere taal gebruiken, sindsdien geen last meer van deze onzin, kijken wat ze nu weer verzinnen bij de volgende update.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Garmin FR245M + HRM-RUN
Nee joh? Serieus?m-vw schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 06:51:
IMDB doet dit helaas ook.
Dus voortaan gaan we zoeken op Snelheid I / II, De Shawshank verlossing, De peetvader, De duistere ridder, Pulp-fictie, De Heer van de Ringen: De gemeenschap van de Ring, Sterren Oorlog, Spinnenman: Over de hele wereld?
Laten het het niet hopen

☎ Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes
Weet je dat zeker? Of heb je het nu over de app?m-vw schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 06:51:
IMDB doet dit helaas ook.
De website is nog helemaal in het Engels. Je kan wel voor een taal kiezen, maar daar zit Nederlands niet bij.
Het is bar en boos. Ook niet instelbaar.
Ik zag laatst ergens op Tweakers iemand schrijven dat hij een "haatlijst" heeft van dingen die hij haat. Ik heb niet zo'n lijst. Maar my god wat is dit een irritante functie in YouTube en Netflix. Ik heb het eerste punt voor mijn nieuwe lijst gevonden hoor.
[ Voor 38% gewijzigd door remco_k op 19-08-2025 19:02 ]
Alles kan stuk.
[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 19-08-2025 19:24 ]
Alles kan stuk.
Zal eens kijken of die extensie werkt.
Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super
Ik zie dit meestal in de lijsten met rollen die een bepaalde acteur gespeeld heeft.
Voorbeeld:
:strip_exif()/f/image/eQLqRfb1dRZlwndYuQGUMo3e.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 62% gewijzigd door m-vw op 19-08-2025 21:10 . Reden: Voorbeeld ]
Garmin FR245M + HRM-RUN
Dat is dus op je telefoon. Is dat niet iets wat de telefoon zelf doet?m-vw schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:07:
@AW_Bos en @JukeboxBill
Ik zie dit meestal in de lijsten met rollen die een bepaalde acteur gespeeld heeft.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
Anders is IMDB met de app al verder doorgeschoten dan de webversie.
Dit is in de standaard Samsung browser, ik gebruik de app niet. Morgen eens op een pc/laptop kijken, maar volgens mij gaf dat hetzelfde resultaat.JukeboxBill schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:15:
[...]
Dat is dus op je telefoon. Is dat niet iets wat de telefoon zelf doet?
Anders is IMDB met de app al verder doorgeschoten dan de webversie.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Waarom zet je de taal dan niet op Engels?Sphandor schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 07:41:
Ik heb de taal op Afrikaans gezet. Dan worden de titels van filmpjes niet vertaald. Alleen is de interface wel in het Afrikaans, maar daar is mee te leven.
Zie nu dat het maar bij 1 film is.m-vw schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:27:
[...]
Dit is in de standaard Samsung browser, ik gebruik de app niet. Morgen eens op een pc/laptop kijken, maar volgens mij gaf dat hetzelfde resultaat.
Heb nu dezelfde pagina op PC met Firefox en daar is de titel nog gewoon in het Engels.
Merkwaardig geval en hopelijk een uitzondering bij jou.
Misschien omdat deze film een officiële Nederlandstalige titel heeft, met wat proberen zie ik het ook bij andere, wat oudere films, zoals The Ten Commandments, of Gone with the Wind.m-vw schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 21:07:
@AW_Bos en @JukeboxBill
Voorbeeld:
[Afbeelding]
In desktopbrowser doet IMDB dit ook, compleet random Nederlands-vertaalde titels in de lijstJukeboxBill schreef op dinsdag 19 augustus 2025 @ 18:53:
[...]
Weet je dat zeker? Of heb je het nu over de app?
De website is nog helemaal in het Engels. Je kan wel voor een taal kiezen, maar daar zit Nederlands niet bij.

Oscar Wilde
We gaan behoorlijk OT, maar dit zou het kunnen zijn. Als je vanuit Gone with the wind doorklikt op Clark Gable, dan zie je dit veel meer.hcQd schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 01:10:
[...]
Misschien omdat deze film een officiële Nederlandstalige titel heeft, met wat proberen zie ik het ook bij andere, wat oudere films, zoals The Ten Commandments, of Gone with the Wind.
Maar eerlijk gezegd nooit geweten dat er een Nederlandse naam was voor The Terminator.
Het vertalen van titels gebeurde vroeger nooit en het is blijkbaar enkel uit te zetten als je een account hebt.
(Maar weet eerlijk gezegd niet wanneer het begonnen is.)
[ Voor 5% gewijzigd door m-vw op 20-08-2025 06:47 ]
Garmin FR245M + HRM-RUN
Ik zou graag een profiel instelling "Ik spreek deze talen" zien. Ik spreek ook prima NL / EN / DE, als ik een video in deze talen voorgeschoteld krijg zie ik de titel graag in originele taal.
Naast deze vreemd vertaalde titels heb ik laatste tijd ook veel last van vreemde ondertitels. Zou ook voor ondertitels een paar dingen vast willen instellen m.b.t. welke weergavestijl ik wil, of ik deze automatisch wil vertalen of voor welke talen ik dat juist niet wil.
- De TV en Android app lijken slecht te onthouden of ondertitels aan staan of niet
- Ik kan de ondertitelstijl wel instellen op witte tekst met zwarte border (zonder zwarte balk dus) maar dat vergeet hij even later gewoon weer
- Soms krijg ik opeens ondertitels in vreemde taal te zien, laatst ineens Frans, even later Hindi of iets wat daar op leek
Zucht. Als je geen idee meer hebt hoe je je apps beter kan maken wacht enshittification om de hoek! (even mee doen)
ping 127.212.23.124
Ik jank heel hard mee. Aan de andere kant zijn dit prima voorbeelden om opmerkingen als 'Maar jouw vak is met AI toch overbodig geworden?' te pareren (al zijn zulke uitspraken nog niet zo erg als: 'Moet je een tekst ook lezen als je die vertaalt?'Mx. Alba schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:53:
Oh en de vertalingen zijn ook nog eens compleet ruk. Als vertaler huilt mijn hart...

Als optie misschien leuk, maar duw het niet door mijn strot.
Ja en dan zit je in de trein met een download omdat je geen verbinding hebt en heb je niet de mogelijkheid om de originele track nog te krijgen. Ik ga echt niet naar die voice over luisteren.ikt schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 09:18:
De laatste tijd denkt YouTube ook dat ik alleen maar Engels kan, en de voice-over voor niet-Engelse content staat automatisch aan. Hartstikke irritant zo'n robotische voice-over... De originele audio-track is nog te selecteren maar deze AI shit loopt de spuigaten uit.
Dat heeft als effect dat andere talen naar het Engels vertaald worden.
Ik heb al meerdere keren op een Engelse titel geklikt om dan een Duits of Chinees talig filmpje te krijgen.
Deze komt met een aantal voordelen en nadelen maar heeft in ieder geval de optie om bij voorkeur de audiotrack in de originele taal te zetten.
En ik denk dat dat de hoofdreden is voor deze BS:m-vw schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 06:45:
[...]
Het vertalen van titels gebeurde vroeger nooit en het is blijkbaar enkel uit te zetten als je een account hebt.
ze willen graag dat je ingelogd bent op Google/Youtube zodat ze makkelijker een profiel van je kunnen opbouwen (is fijn voor hun adverteerders), en dit is een manier om mensen nog meer "te motiveren" dat te doen

Taal wijzigen en automatisch vertalen uitzetten in de browser helpt niet/zelden, ze kijken bijv. ook naar je IP-adres tbv. geolocation, en baseren de vertaling dan op het land dat bij dat IP-adres hoort

Ik heb een YT premium abo, maar daar kan ik ook nergens iets instellen om deze ongein te voorkomen.jadjong schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 12:26:
Youtube heeft drie varianten, 'anoniem', ingelogd en betalend. Je hoeft als ingelogde gebruiker alleen maar even uit te loggen om te zien hoe het platform straks voor jou gaat werken als je weigert om betalende gebruiker te worden.
Ik kan taal en land instellen, precies zoals dat ook zonder abo kan, maar automatische vertaling heeft daar geen invloed op.
Alleen de eigenaar van het kanaal kan de vertaal feature in of uitschakelen.
Dus je zou in de comments telkens kunnen protesteren tegen de ongevraagde vertaling.
Het is waardeloos dat de eigenaar dit moet instellen. Vanuit dat oogpunt snap ik wel dat dit een fijne optie is, meer mensen zullen mogelijk klikken op een video. Het is dus waardeloos dat dit niet door gebruikers is in te stellen..
Ook die balk met keuze opties waaronder het vergrootglas voor zoeken binnen kanaal is nergens meer te vinden. Chrome Browser op Windows 10.
Dus Youtube help is verkeerd, alle YT video's of andere site hierover allemaal nutteloos. Want die balk is er niet en komt er niet meer.
En dan is er nog de automatische dubbing die je bij bijvoorbeeld Duits af en toe weer moet uitzetten. Dan gaat het tijdje goed.
En ja al dat Nep Nederlands of voorheen Engels voor Indiase video's of nu MAerikaanse video;s als NL willen verkopen. Om gek van te worden.
Hum... dit klinkt eerder als een probleem van een of andere plug-in, heb je al op een andere browser gekeken/incognito om te testen zonder plugins?donaldk schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 15:07:
En ik heb al heeeeel lang dat ik dus niet een eigen comment/reactie kan plaatsen enkel antwoorden op de reactie van anderen.
Ook die balk met keuze opties waaronder het vergrootglas voor zoeken binnen kanaal is nergens meer te vinden. Chrome Browser op Windows 10.
Firefox: https://addons.mozilla.or...n/youtube-anti-translate/
Chrome: https://chromewebstore.go...laieeneneenijondgag?pli=1
Plug-in zou het ABP zijn? Ad Blocker Plus? Die heb ik niet op Edge en daar werkt zonder in te loggen de voeg reactie toe (inloggen pop-up) wel. En zie ik ook het rijtje eindigend in vergrootglas.
Edit: even uitgezet en het blijkt inderdaad Adblock Plus - gratis adblocker 4.25.1 zijn die stoort in comments en intrachannelzoekfunctie.
[ Voor 19% gewijzigd door donaldk op 21-08-2025 05:38 ]
Held!stin00 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:11:
Voor YouTube in de browser heb ik maar een anti-translate extensie geïnstalleerd.. ben ik er daar in ieder geval van de belachelijke vertalingen af:
Soms zijn oplossingen gewoon zo simpel
Gelijk ff de shorts er uit gefilterd https://chromewebstore.go...bldkfgibelglepinlabpjfbll was ook zo'n irritatiefactortje
@SPYmaps je kunt in dit topic verder.
Geef deze Tweaker een medaille, eindelijk van die irritatie af!stin00 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 21:11:
Voor YouTube in de browser heb ik maar een anti-translate extensie geïnstalleerd.. ben ik er daar in ieder geval van de belachelijke vertalingen af:
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Ik was van plan om een medaille inclusief beker op te sturen, toch merk ik helaas dat de plugin niet altijd werkt. Ik zie nog af en toe Nederlandse teksten tevoorschijn komen.Mx. Alba schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 22:12:
[...]
Geef deze Tweaker een medaille, eindelijk van die irritatie af!

Ik zie dat soms een fractie van een seconde en dan ververst het naar de originele taal... Heb je de optie "Reload page automatically" aan staan?Dracoz schreef op dinsdag 2 september 2025 @ 20:06:
[...]
Ik was van plan om een medaille inclusief beker op te sturen, toch merk ik helaas dat de plugin niet altijd werkt. Ik zie nog af en toe Nederlandse teksten tevoorschijn komen.
Ja alle opties stonden aan, alleen geen Youtube API key ingevuld, jij wel?Mx. Alba schreef op donderdag 4 september 2025 @ 10:13:
[...]
Ik zie dat soms een fractie van een seconde en dan ververst het naar de originele taal... Heb je de optie "Reload page automatically" aan staan?
Nee, geen API key... Welke browser gebruik je? Ik gebruik Vivaldi als browser en op mijn media-pc heb ik YouTube "geïnstalleerd" als een "Edge app", beide dus Chromium based.Dracoz schreef op donderdag 4 september 2025 @ 19:18:
[...]
Ja alle opties stonden aan, alleen geen Youtube API key ingevuld, jij wel?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QrE42zBnHiuMqEQM4G9RnBKp.jpg?f=user_large)
Oké, valt nog mee dat de titel niet vertaald is.. Even kijken naar de informatie over de video..
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Dv37UFIQwneRM25G69uKddrh.jpg?f=user_large)

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!
dit is toch niet best?FlipFluitketel schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 19:59:
[Afbeelding]
Oké, valt nog mee dat de titel niet vertaald is.. Even kijken naar de informatie over de video..
[Afbeelding]
even door Google translate halen dan kun je (misschien) meezingen

[ Voor 5% gewijzigd door Alfa Novanta op 05-09-2025 21:09 ]
https://addons.mozilla.or...efox/addon/youtube-addon/
Heb het nu in gebruik, heeft iig de optie om auto-dubbing uit te zetten, maar ook shorts te verwijderen van eigenlijk alle overzichten en wellicht nog meer handige functies die ik nog moet ontdekken.