Mayo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:00:
Onwijs bedankt voor de vele reacties al. Niet altijd even leuk om te lezen maar ik heb er wel wat aan.
@
Yucon Wat in de woning zit is inderdaad hypotheek en overwaarden. Geen eigen investering vanuit hem. (Naja en dna gezamelijke invest op onderhoud en mijn invest op dakkapel)
@
Djordjo kan je wat meer zeggen over wat je bedoeld. Bedoel je vastleggen in testament dat ik wel mag gebruiken, maar niets daadwerkelijk van mij is? Maar dat ik wel mee moet betalen al die tijd? Of anders?
Mij insteek is idd huis is gezamelijk. Of ik wil al mn geinvesteerde geld terug (dakkapel, onderhoud en helft betaalde hypotheek) en dan bouw ik voor mezelf wat op.
Wat vinden jullie van de visie dat ik misschien wel de helft vd hypotheek betaald heb altijd. Maar dat ik dat gewoon moet zien als huur betalen. En niet als samen een spaarpot op bouwen?
Wat je nog mist: een overlijdensrisico verzekering. Die sluit je af op zijn leven (en hij sluit er één af op jou leven). Ik denk eigenlijk dat dit voor jou de meeste zekerheid biedt. Dit kun je zo zelf online regelen. Je bent dan van hem verklaringen omtrent z'n gezondheid nodig, en andersom. Die moeten naar waarheid ingevuld zijn. Als er iets onjuist is kan het betekenen dat er niks aan jouw wordt uitgekeerd als hij overlijd. Dat zal bij een dodelijk ongeluk anders liggen dan bij een jarenlange ziekte, maar je snapt het punt wel.
Wij hebben bijvoorbeeld allebei een verzekering op elkaars leven, al voordat we kinderen hadden. Dat was de eenvoudigst te regelen optie, en geeft ons allebei een flink bedrag mocht de ander overlijden. Genoeg om een leuk huis van te kopen/af betalen, én de kinderen te kunnen opvoeden zonder te hoeven werken. Toen we kinderen kregen hebben we ook het eigendom van het huis, een samenlevingscontract en testamenten opgesteld. Mijn testament is daarin anders dat van haar, en wijkt flink af van een "standaard" testament domweg omdat ik de verdeling anders wil hebben op andere momenten.
Testament = wat er na jouw overlijden moet gebeuren met alles wat van jouw is. Dat betekend dus: jij moet in ZIJN testament aangemerkt worden als erfgenaam met het recht om in die woning te blijven. Dan kan los van het eigendom van het huis. Maar... let wel op: een testament mag je zelf op elk moment aanpassen, dus hij ook. Ben je samen bij de notaris, kan hij het de dag erna aanpassen zonder dat jij dat weet. Omgekeerd natuurlijk ook. In jouw geval lijkt me een testament goed voor jezelf, maar gezien je verhaal zou ik er niet op vertrouwen voor als hij overlijd. Bedenk ook dat een testament in zijn situatie wat complexer zal zijn dan in jouw situatie. Wellicht wil hij juist graag dat z'n kinderen alles direct erven. Of nog een deel naar z'n ex gaat. Daar moet je samen uitkomen, en in gedachten houden dat hij het de dag erna kan aanpassen dus het geeft jou geen zekerheid.
Samenlevingscontract = alles wat jullie samen afspreken, zowel tijdens de relatie en als de relatie stopt (uit elkaar of overlijden). Dit kan écht alles zijn, maar meestal gaat het ten minste om de verdeling van spullen, en wie wat betaald en waarvoor. Als je ook eigenaar wordt van het huis, bepaal je hier ook hoe de winst/schuld wordt verdeeld bij einde van de relatie. Bij overlijden geld het testament. Normaal wordt er een stukje opgenomen dat jullie elk jaar een verrekening doen, en dat in een nieuw jaar alles weer op 0 staat of in ieder geval het uitgangspunt van de samenlevingsovereenkomst wordt nageleefd.
Eigendom van het huis: als je eigenaar wilt worden, moet je dit specifiek bij de notaris regelen (en hypotheekaanbieder). Je zult je moeten inkopen. Als je dat niet doet, zal de belastingdienst de helft van de overwaarde (of welke verdeling je ook kiest), als gift zien waarover je vriend belasting moet betalen. Immers ben je volgens de wet niks van elkaar als je samen geen kinderen hebt (met kinderen is het anders). Dat inkopen kan wel met de bedragen die je al betaald hebt, dat wordt dan in mindering gebracht. Dat zul je moeten aantonen met bankafschriften, en onderling over eens zijn. Eigenlijk is dit stukje twee-ledig: langsgaan bij een hypotheekadviseur, en daarna de wijziging (als het mogelijk is), door de notaris laten inschrijven bij het kadaster. Het kadaster noteert het officiële eigendom, de adviseur kan voor jullie bepalen hoe de hypotheek en eigendomsverdeling moet zijn.
In jouw geval:
- Verdiep je in een ORV, overlijdensrisico verzekering. Dat is voor jou de kortste klap naar zekerheid mocht hij overlijden. Daar kan hij later ook nooit meer iets aan veranderen, zolang jij de premie betaald ben je verzekerd, ook als je (tijdelijk) uit elkaar bent. Hij kan die verzekering nooit opzeggen, jij betaald de premie, het is jou verzekering.
- Ga met een hypotheekadviseur afspreken om te kijken wat er mogelijk is om eigenaar te worden van het huis.
- Daarna maak je met een notaris een afspraak om alles correct op papier te hebben, zowel eigendom van het huis/hypotheek, samenlevingsovereenkomst, en testament.
- Doe alles in goed overleg met je vriend. Kom je er niet uit op een manier die voor jullie beiden goed is, dan zou ik die relatie nog eens onder de loep nemen.
[
Voor 6% gewijzigd door
barbarbar op 26-06-2025 13:59
]