Wifi verbindingen in huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-06 12:50
Ik vroeg me af handiger is met mijn thuisnetwerk. Ik heb een ziggo router en dan nog wat KPN superwifi punten op de midden etage en zolder. Nu heb ik nog wat TP link extenders erbij gekocht omdat ik nog niet helemaal tevreden was.

Ik had alle wifi punten dezelfde netwerknaam gegeven maar het nadeel hiervan is dat ik niet daadwerkelijk zie of de telefoon verbinding maakt met het beste wifi punt op die locatie of dat hij verbinding blijft houden op een andere etage bijvoorbeeld.

Is het zinvol om de diverse etages andere wifi namen te geven. Bijvoorbeeld wifinaam_zolder. En dan om op de apparaten met alle apparaten een betaande wifi verbinding in te stellen zodat hij verbinding kan maken. Of switched hij dan juist niet over in die situatie en kan ik het beste toch alle wifi namen gelijk laten?

Hopelijk is mijn vraag helder
Dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-06 18:41

VW-Arjan

★★★★★

Je hebt een Wifi Mesh systeem nodig. Bij voorkeur die onderling met kabel (ut) verbonden zijn.
Bijvoorbeeld deco's van TP-Link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:58
ik weet niet wat tp link extenders zijn maar ik zou ze terugbrengen.
Als je dekking tekort komt superwifi bijplaatsen :) (liefst bekabeld)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:32
arjanvr schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:16:
Ik had alle wifi punten dezelfde netwerknaam gegeven maar het nadeel hiervan is dat ik niet daadwerkelijk zie of de telefoon verbinding maakt met het beste wifi punt op die locatie of dat hij verbinding blijft houden op een andere etage bijvoorbeeld.

Is het zinvol om de diverse etages andere wifi namen te geven. Bijvoorbeeld wifinaam_zolder. En dan om op de apparaten met alle apparaten een betaande wifi verbinding in te stellen zodat hij verbinding kan maken. Of switched hij dan juist niet over in die situatie en kan ik het beste toch alle wifi namen gelijk laten?
Client apparaten bepalen zelf met welk wifi punt ze verbinding maken. Veel apparaten maken in eerste instantie verbinding met het sterkste signaal, maar blijven zolang mogelijk daarmee verbonden, voordat ze "hoppen" naar een ander accesspoint.

Verschillende wifi-namen lost dat niet op .Sterker nog, ik vermoed dat je telefoon dan mischien nog wel langer met het zelfde accesspoint verbonden wil blijven omdat hij anders zelf van netwerk moet wisselen.

Als je op plekken geen goed bereik hebt kan je beter extra (bedrade) accesspoints toevoegen. Of een mesh als bedraad geen optie is, zoals je KPN SuperWifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Dan kan ik misschien beter investeren in een goed wifi mesh systeem. Ik kan eventueel op iedere verdieping ook wel via draad het punt aansluiten. Ik ga eens opzoek. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
superwifi (2) _is_ een goed mesh systeem.
Ok het heeft geen dedicated backhaul maar als je daar draadje in stopt dan maakt dat ook niet uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-06 18:54

Dido

heforshe

Zoals @laurens0619 aangeeft, die superwifi punten zouden het prima moeten doen.

Een tip: als je een redelijk modern huis hebt (lees, met betonnen vloeren), dan kan het helpen om je wifipunten in het trapgat te hangen. Een houten trap houdt veel minder tegen dan een betonnen vloer!

Ik heb op de begane grond dan ook een wifi-punt in mijn trapkast gehangen, zodat hij goed kan praten met zijn broertje op de eerste verdieping (in het trapgat).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:28
Je kan inderdaad beter de wifiextenders van Ziggo regelen, krijg je vaak gratis in bruikleen en werkt prima.

Maar wil je het meer zelf in beheer doen dan is dit wellicht een optie.

Ik ben toevallig net over naar een Fritzbox mesh set en dat werkt erg goed.

Ik had Ziggo modem in Bridge en daar 3x een Asus RT-AC68U achter en had daarmee in het hele huis dekking maar deze spullen zijn inmiddels aardig gedateerd en ik zag een leuke aanbieding.
https://fritzshop.nl/frit...FXPntiMvIc62sxt5gq6kLM2Pz

• De FRITZ!Box 4060, het vlaggenschip van FRITZ!
• De FRITZ!Repeater 3000 AX
• 1 jaar lang NLZIET Extra (t.w.v. € 131.40)

Nu dus Ziggo in Bridge en met 2 Fritzboxen betere wifi, verder bereik en werkt erg simpel. ik had het in 10 minuten perfect werkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Die superwifi punten van kpn werkte prima met glasvezel van kpn maar sinds ik nu bij Ziggo zit merk ik dat regelmatig de wifi verbinding weg valt of slecht werkt. Ik had de tp link range extender goedkoop bij Action gekocht en die bleven wel stabiel. Waarschijnlijk ga ik wel weer terug naar kpn overigens. Superwifi zat bekabeld aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:19
Heb je die superwifi punten opnieuw geconfigureerd nadat je overstapte naar Ziggo?
Anders blijven ze zoeken naar een KPN router waarmee ze geconfigureerd zijn.
zie:
https://community.kpn.com...provider-gebruiken-582786

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjanvr
Ja ik heb ze helemaal gereset en opnieuw ingesteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
aaah daar had ik overheen gelezen dat je nu ziggo hebt

Superwifi met ziggo werkt suboptimaal, hangt beetje van de firmware versie is dus weet niet wat de laatste stand is.

Over het algemeen is het fijner een provider-onafhankelijk mesh systeem te nemen, zoals een TPLink Deco, en de superwifi dan te verpatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:00
arjanvr schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 13:16:
Is het zinvol om de diverse etages andere wifi namen te geven. Bijvoorbeeld wifinaam_zolder. En dan om op de apparaten met alle apparaten een bestaande wifi verbinding in te stellen zodat hij verbinding kan maken. Of switched hij dan juist niet over in die situatie en kan ik het beste toch alle wifi namen gelijk laten?
Met verschillende SSID's zullen je apparaten nooit soepel kunnen overschakelen.
Zorg dus dat je alle SSID/beveiliging zoveel mogelijk gelijk zet op al je WiFi/AP/repeaters.
Ook 2,4/5GHz gelijk, dan kunnen je mobiele apparaten ook daartussen wisselen als het signaal meer/minder wordt.
Zelf zit ik hier ook (nog) bij Ziggo heb ik gewoon alles als AP mode met zelfde SSID + gasten SSID.
Ook test ik nog wel eens wat uit zoals Powerline/AP/repeaters waaronder ook KPN repeaters, alles met dezelfde SSID/security.

Over soepel overschakelen/roamen staan ook wel diverse topics:
Vraag AP mode ASUS router RT-AX53U
se77en schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:53:
Moderne apparatuur ondersteunt roaming of dat nou access points of mesh is. Laatstgenoemde heeft natuurlijk wel min of meer out-of-the-box hetzelfde SSID.

De WiFi-standaard is zo dat er geen roaming is tussen verschillende SSID, ook niet als van beiden het wachtwoord bekend is. Hetzelfde SSID gebruiken is dus echt wel wat het grote verschil maakt. Actief sturen van clients was ook ooit het beeld dat ik had maar mede-tweakers wezen me er toen op dat clients zelf kiezen of en wanneer ze schakelen. Dezelfde mensen adviseren wel vaak integrale oplossingen binnen hetzelfde merk maar dat heeft meer met beheer te maken.
Goede wifi op zolder
Prisma16 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:28:
In mijn beeld heb je in een woonhuis maar één modem/router nodig. In 95% van de gevallen is dat het ding dat in de meterkast staat en je van je provider hebt gekregen.
Het netwerk in de rest van het huis bouw je op me switches en kabels.
Vervolgens wil je ook nog overal een lekkere wifi hebben,dus op ieder verdieping (en in de serre en het tuinhuis en het zwembad en de tennisbaan en de garage en de stal :) ) een AP (aangesloten op een switch). Alle SSID's en wachtwoorden gelijk.
Meer heb je in 97% van de gevallen niet nodig. Dingen als mess, gemanaged AP's en switches en backbones maken dingen nodeloos ingewikkeld.
Dus voor situatie van TS. Zet op zolder een switch met voldoende poorten en prik in één van die poorten een AP.
Op zoek naar een WiFi oplossing

Je kan met een WiFi tooltje je verbinding controleren:
Android: WiFi Analyzer (open-source)
Pagina: 1