Op zoek naar een WiFi oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heeinzie
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-02 12:25
Ik ben recent overgestapt van Ziggo naar Youfone. Bij Ziggo kreeg ik wat WiFi versterkers die ik aan de kabel had aangesloten, en werkte altijd perfect. Nu merk ik dat het bij Youfone allemaal wat minder werkt en zoek ik naar een oplossing.

Signaal komt binnen bij een standaard Experia Box V10A, en vanaf daar zijn kabels getrokken naar de woonkamer en slaapkamer boven. Het is een goed geïsoleerde woning uit 2020. Na wat zoeken kom ik uit bij de Asus ZenWiFi XD5 en TP-LINK Deco X20, maar ik weet nu niet of dit voor mij een oplossing is. Ik wil eigenlijk twee punten hebben in de woonkamer en slaapkamer op de kabel, en het moet uiteraard onder één SSID vallen. In de woonkamer heb ik een switch staan waar de TV en PS5 op aangesloten zijn, en in het ideale scenario dus ook een extra WiFi punt. Ik heb ook iets gelezen over dat de Experia Box dan in de bridge modus e.d. gezet moet worden.

Is er iemand die me een advies kan geven?

Beste antwoord (via Heeinzie op 13-01-2025 19:27)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
simpelste is denk ik een TPlink deco setje halen..

wifi op het modem uit, deco set in AP modes.. gezien je toch kabels hebt..

verder hoef je dan op de experiabox niks aan te passen en stel je TP-Links zo in als jij het wilt via de app

[ Voor 30% gewijzigd door SMSfreakie op 11-01-2025 16:05 ]

404 Signature not found

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Je had bij Ziggo als ik het zo lees geen versterkers, maar access points.
Die zou je nu ook gewoon op die kabel kunnen zetten, maar hoe het precies zit bij die specifieke merken en modellen, zou ik niet weten.
Zelf maak ik gebruik van Unifi en daar het hele ecosysteem van. Maar daar zit wel wat meer werk aan.

Bridge modus als dat al kan hoeft niet volgens mij. Anders heb je ook geen routeringen meer die er gedaan worden en zul je een eigen router moeten gaan gebruiken.
Je kunt ook in die Experio box de wifi uitzetten.

Enige vraag die ik heb, hoeveel kennis heb je op het gebied van netwerken en instellen hiervan? Dat maakt het voor mensen makkelijker om een advies te geven.

[ Voor 13% gewijzigd door Arunia op 11-01-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heeinzie
Arunia schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:39:
Je had bij Ziggo als ik het zo lees geen versterkers, maar access points.
Die zou je nu ook gewoon op die kabel kunnen zetten, maar hoe het precies zit bij die specifieke merken en modellen, zou ik niet weten.
Zelf maak ik gebruik van Unifi en daar het hele ecosysteem van. Maar daar zit wel wat meer werk aan.

Bridge modus als dat al kan hoeft niet volgens mij. Anders heb je ook geen routeringen meer die er gedaan worden en zul je een eigen router moeten gaan gebruiken.
Je kunt ook in die Experio box de wifi uitzetten.

Enige vraag die ik heb, hoeveel kennis heb je op het gebied van netwerken en instellen hiervan? Dat maakt het voor mensen makkelijker om een advies te geven.
Ik heb de access points helaas terug moeten sturen, dus die opnieuw gebruiken wordt lastig helaas.

Als ik eenmaal een keuze heb qua oplossing dan zou ik er wel uitkomen, maar het maken van de juiste keuze is voor mij het probleem. Installeren lukt uiteindelijk wel. Als het maar goed, snel en stabiel werkt op één netwerk dan ben ik al blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:23
Er lopen hier diverse gelijksoortige topics, maar deze quote vat het eigenlijk goed samen:

Goede wifi op zolder
Prisma16 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:28:
In mijn beeld heb je in een woonhuis maar één modem/router nodig. In 95% van de gevallen is dat het ding dat in de meterkast staat en je van je provider hebt gekregen.
Het netwerk in de rest van het huis bouw je op me switches en kabels.
Vervolgens wil je ook nog overal een lekkere wifi hebben,dus op ieder verdieping (en in de serre en het tuinhuis en het zwembad en de tennisbaan en de garage en de stal :) ) een AP (aangesloten op een switch). Alle SSID's en wachtwoorden gelijk.
Meer heb je in 97% van de gevallen niet nodig. Dingen als mess, gemanaged AP's en switches en backbones maken dingen nodeloos ingewikkeld.
Dus voor situatie van TS. Zet op zolder een switch met voldoende poorten en prik in één van die poorten een AP.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
simpelste is denk ik een TPlink deco setje halen..

verder hoef je dan op de experiabox niks aan te passen en stel je TP-Links zo in als jij het wilt via de app

[ Voor 30% gewijzigd door SMSfreakie op 11-01-2025 16:05 ]

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:23
SMSfreakie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:03:
Altijd dat "wifi op de modem uit"..
Als je geen speciale extra eisen stelt aan je modem en toch AP's gebruikt is een extra WiFi punt van je modem toch alleen maar nuttig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
The_Doman schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Als je geen speciale extra eisen stelt aan je modem en toch AP's gebruikt is een extra WiFi punt van je modem toch alleen maar nuttig?
klinkt nuttig maar over het algemeen werkt het je tegen..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heeinzie
SMSfreakie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:33:
[...]

klinkt nuttig maar over het algemeen werkt het je tegen..
Op welke manier werkt het je tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:43
The_Doman schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:14:
[...]

Alles behalve, dat zorgt enkel voor verstoringen en drama’s. Een extra punt staat niet gelijk aan nuttig.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:43
Heeinzie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Op welke manier niet? Koop je een leuk setje wat samenwerkt, zoals die Deco’s, en dan ga je vervolgens je eigen signaal zitten verstoren met dat ding van de provider wat zijn eigen gang gaat.

Wifi op het modem aanlaten is enkel zinnig als het het enige wifi punt is of als je uitbreidt met wifi punten die bij het modem horen (zoals Ziggo doet).

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:33
Drardollan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:52:
[...]

Op welke manier niet? Koop je een leuk setje wat samenwerkt, zoals die Deco’s, en dan ga je vervolgens je eigen signaal zitten verstoren met dat ding van de provider wat zijn eigen gang gaat.

Wifi op het modem aanlaten is enkel zinnig als het het enige wifi punt is of als je uitbreidt met wifi punten die bij het modem horen (zoals Ziggo doet).
Zolang je SSID wachtwoord en encryptie het zelfde houdt is er niks wat verstoord. Zeker op de 5 GHz waar je veel verschillende banden hebt en relatief weinig bereik door de hogere frequentie ten opzichte van 2.4 GHz.

Hardware gaat nooit zijn eigen gang maar doet wat de gebruiker er op instelt. Als je dus verstoringen hebt bij het gebruik van de hardware van de provider zul je dat mooie setje wat je hebt gekocht anders moeten inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:39
WiFi op het modem moet uit als je gebruik gaat maken van parental controls. Dan is één van de Deco's de poortwachter. Verder is het aansluitpunt of de meterkast in sommige huizen gewoon geen logische plaats voor WiFi. Dat kan je dan verbeteren door access points wel goed te plaatsen.
In andere gevallen, laat gerust aan staan. Je wifimodem en access points bieden WiFi aan en je clients kunnen daar tussen switchen. Niks samenwerken of tegenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:33
se77en schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:19:
WiFi op het modem moet uit als je gebruik gaat maken van parental controls. Dan is één van de Deco's de poortwachter. Verder is het aansluitpunt of de meterkast in sommige huizen gewoon geen logische plaats voor WiFi. Dat kan je dan verbeteren door access points wel goed te plaatsen.
In andere gevallen, laat gerust aan staan. Je wifimodem en access points bieden WiFi aan en je clients kunnen daar tussen switchen. Niks samenwerken of tegenwerken.
Dan kun je zelfs de router van de provider in de doos doen en de eerste deco als router gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heeinzie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:47:
[...]

Het gaat om managed WiFi.

Als je een paar losse AP's hebt kun je alles handmatig instellen en (mits je dat goed gedaan hebt) roamen devices netjes zelf. Maar zodra je managed AP's in gaat zetten, waar alle beheer centraal gaat via bijvoorbeeld een Deco-systeem, dan moet het beheerssysteem alle AP's beheren. Zodra je een AP toevoegt die niet meedoet aan dat systeem (zoals een Ziggo modemrouter, die alleen met Ziggo-spullen kan samenwerken - maar hetzelfde geldt voor alles wat geen Deco is, zelfs een TP-Link Omada AP), is die extra AP een 'rogue AP' en kan het beheer er niets mee. Best-case negeren ze elkaar, worst-case gaan ze elkaar tegenwerken.

Wil je managed WiFi gebruiken, gebruik dan alleen AP's binnen die management. Wil je kunnen mixen, gebruik dan geen managed AP's.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:39
Zijn twee Deco’s in AP mode een voorbeeld van managed WiFi? Volgens mij niet. Volgens mij stemmen ze alleen als mesh dat soort zaken af: SSID en wachtwoord uiteraard en mogelijk ook kanaalkeuze. Bij ASUS kan ik alleen als ik bepaalde smart/auto functies uit zet zelf een kanaal kiezen. Maar heb heb niet de indruk dat het bij auto afgestemd wordt tussen APs. Ik denk dat ze dan gewoon individueel de ether scannen en op basis daarvan een kanaal kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door se77en op 12-01-2025 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

se77en schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:47:
Zijn twee Deco’s in AP mode een voorbeeld van managed WiFi? Volgens mij niet. Volgens mij stemmen ze alleen als mesh dat soort zaken af: SSID en wachtwoord uiteraard en mogelijk ook kanaalkeuze. Bij ASUS kan ik alleen als ik bepaalde smart/auto functies uit zet zelf een kanaal kiezen. Maar heb heb niet de indruk dat het bij auto afgestemd wordt tussen APs. Ik denk dat ze dan gewoon individueel de ether scannen.
Ja, Deco is een voorbeeld van managed WiFi. Of ze in router mode of AP mode staan maakt daarbij niet uit.

Deco is qua qua rf 'domste' WiFi wat je voor kunt stellen, ze staan altijd op zelfde kanaal ingesteld (36 bij 80MHz kanalen, 36+52 bij 160MHz), daar wordt niets afgestemd. Maar ze werken wel met 802.11k en v om clients te vragen om informatie over welke APs ze zien met welk signaalsterkte en om vervolgens clients te steeren richting handigste AP. Deco kan dat niet doen naar APs die buiten het systeem vallen. Gevolg is bijvoorbeeld dat je client dat vlakbij de rogue AP staat van Deco alsnog instructie krijgt om te verbinden met AP dat verder weg staat met zwakker signaal wat wel binnen het systeem valt. Niet handig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
saaltink schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 16:57:
[...]

Zolang je SSID wachtwoord en encryptie het zelfde houdt is er niks wat verstoord. Zeker op de 5 GHz waar je veel verschillende banden hebt en relatief weinig bereik door de hogere frequentie ten opzichte van 2.4 GHz.

Hardware gaat nooit zijn eigen gang maar doet wat de gebruiker er op instelt. Als je dus verstoringen hebt bij het gebruik van de hardware van de provider zul je dat mooie setje wat je hebt gekocht anders moeten inzetten.
de vraag is wie in deze de gebruiker is, ben jij dat als tweaker of is dat de service-afdeling van een kpn, ziggo of budget-internetprovider x die vraag is relevant want want multiple-accespoint-management, loadspreading en bandwidth sharing managment zijn allemaal GEEN onderdeel van de wifi specificatie.

zaken als MESH systemen doen (voor de eindgebruiker veel meer) dan alleen een wifi access ssd en een backhaul ssid door je huis schreeuwen.

in een echt goed wifi netwerk moet je bovendien ook aan de slag met zaken als zendvermogen om te zorgen dat jouw accesspoint niet al te hard schreeuwt (lees: dat hij bijvoorbeeld je AP op zolder probeerd te overschreeuwen dan krijg je namelijk storing van je EIGEN aperatuur bovenop de ellende die je toch al hebt van buren en andere devices. (vooral op 2.4)

[ Voor 15% gewijzigd door i-chat op 12-01-2025 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heeinzie
Het is hier toch wat ingewikkeld geworden, maar uiteindelijk ben ik voor de TP-Link Deco X20 gegaan. Werkt als een trein! Dank voor de adviezen allemaal.
Pagina: 1