Laptop 2 maanden oud met accuduur van max. 1,5 uur

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHW123123
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23-06 13:21
Goedemorgen,

Enkele maanden geleden heb ik een ASUS Vivobook Pro 15 OLED N6506MV-MA043W 15.6" Core Ultra 9 RTX 4060 (uitvoering: ASUS Vivobook Pro 15 OLED N6506MV-MA043W) laptop aangeschaft. In principe ben ik erg tevreden over de laptop, op de batterijduur na..

Ik kan met een volledig opgeladen batterij maximaal 1,5 uur op de accu werken voordat ik de adapter weer moet aansluiten. Tijdens het werken draai ik vaak Adobe Indesign, Photoshop en Google Chrome met +/- 20 tabbladen. That's it. Een accuduur van maximaal 1,5 uur lijkt mij, zelfs met deze programma's, erg kort. Ook wanneer ik enkel met Google Chrome werk (alle andere programma's afgesloten) is de batterij duur maximaal 1,5 uur.

Helaas heb ik niet zo veel verstand van computer hardware en wat je kan verwachten, vandaar mijn vraag: Is dit normaal voor een laptop van deze prijs/kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 14:46

Shunt

Boe

in welke power mode draait de laptop?
High performance toevallig ?
Zet die eens op Balanced of battery saver.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:09
Normaal verbruik voor een high power laptop met een dedicated video kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:59

Reptile209

- gers -

Hoe staat de helderheid van je scherm? Probeer eens of je met een paar tikjes donkerder nog normaal kunt werken, dat kan een bak schelen op het verbruik. Dit soort dingen kan je ook instellen in je energieprofiel, zodat je met aangesloten netstroom maximale helderheid gebruikt en bij accustroom max x% helderheid. Ook de power mode die @Shunt noemt kan je daar in meenemen.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-07 14:46

Shunt

Boe

Hell-Slave schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:42:
Normaal verbruik voor een high power laptop met een dedicated video kaart.
Zover ik kan zien heeft deze laptop een MUX switch, dus hij zou on the fly kunnen wisselen tussen de dedicated GPU en de integrated GPU. Dit zal als het goed is met de powermodes moeten gebeuren in windows.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:09
Shunt schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:48:
[...]

Zover ik kan zien heeft deze laptop een MUX switch, dus hij zou on the fly kunnen wisselen tussen de dedicated GPU en de integrated GPU. Dit zal als het goed is met de powermodes moeten gebeuren in windows.
Zie reviews hier:
nadelen accuduur.

Meer mensen met MUX problemen?
BIOS probleem?

uitvoering: ASUS Vivobook Pro 15 OLED N6506MV-MA043W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHW123123
Shunt schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:39:
in welke power mode draait de laptop?
High performance toevallig ?
Zet die eens op Balanced of battery saver.
Hij staat al standaard battery saver/Beste energie-efficiëntie wanneer hij aangesloten is op batterijstroom.
(En op balanced wanneer aangesloten op netstroom.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DHW123123
Reptile209 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:45:
Hoe staat de helderheid van je scherm? Probeer eens of je met een paar tikjes donkerder nog normaal kunt werken, dat kan een bak schelen op het verbruik. Dit soort dingen kan je ook instellen in je energieprofiel, zodat je met aangesloten netstroom maximale helderheid gebruikt en bij accustroom max x% helderheid. Ook de power mode die @Shunt noemt kan je daar in meenemen.
Ik heb hem meestal op zo'n 60% staan en dan kan ik net het scherm lezen.
Ik heb er wel een ander scherm aan hangen als tweede scherm. Kan dit ook nog verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Wanneer je de CPU en GPU flink gebruikt dan daalt de accuduur heel hard. Een filmpje kijken of tekst lezen is iets heel anders dan Photoshop of andere zware programma's gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38
DHW123123 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:26:
Ik kan met een volledig opgeladen batterij maximaal 1,5 uur op de accu werken voordat ik de adapter weer moet aansluiten.
Je kan de CPU boost instellingen aanpassen naar minder agressief of helemaal uitschakelen tijdens batterij gebruik:

Tegenvallende accu nieuwe laptop
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 12:54:
Pas je Turbo Boost instellingen aan naar minder agressief of schakel deze helemaal uit tijdens batterijgebruik.
Dat kan echt heel veel warmte/lawaai/batterijduur schelen bij laptops.
Vooral moderne laptops hebben vaak een heel erg agressief boost gedrag, vaak tot aan throttling toe.
Helemaal niet nodig tijdens normaal gebruik op batterij.
Ik schakel dat dan ook standaard tijdens batterijgebruik uit bij mijn eigen laptops en bij kennissen.
Speciaal voor langdurig (school) gebruik zeer aan te raden.
Lenovo laptop fan heeft twee settings: low en straaljager

Enable Processor Boost Mode Control in Windows
If your laptop’s CPU is running very hot and you’ve tried to undervolt it, you’ve probably discovered there’s no easy way to do so—especially on laptops whose BIOS doesn’t expose those controls. I ran into the same issue with my Ryzen 7 5800H, despite numerous attempts, I couldn’t undervolt because the firmware simply wouldn’t allow it. While it may seem drastic, disabling Turbo Boost is one workaround—and you might be surprised how little real-world performance you lose by turning it off.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TVomoeiHa3h6o_rudPu3BvJ8uHo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/g5hsLDiKppmL7gcIqhltSSUP.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38
Dell Latitude fan blijft constant draaien
kurt71 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:28:
dit is een nieuwe dell laptop

versterkingsmodus voor processingprestaties toegevoegd in energiebeheer en ingeschakeld efficient

temperatuur ronde de 40 graden met meer dan 30 tabbladen open een groot verschil,
laptop krijgt niet meer warm aan de onderkant
hiervoor liepen temperaturen boven de 65 graden
Pagina: 1