USB 3.2 poorten op PC werken niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:39
Ik heb een Dell Vostro 3681 PC met zowel op de voorkant als op de achterkant 2 USB 2.0 poorten en 2 ('blauwe') USB 3.2 poorten. Alle 4 de USB 2.0 poorten werken gewoon; alle 4 de USB 3.2 poorten (voor- en achterkant) werken niet. Als ik mijn telefoon (of een ander USB-apparaat) verbind met deze poorten wordt deze niet opgeladen en de PC ziet de telefoon ook niet. De poorten lijken direct aangesloten op het moederbord, dus ik geloof niet dat er een kabeltje los zit.

Waar moet ik beginnen om te zoeken naar de oorzaak / oplossing van dit probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:02
Alle drivers aanwezig?
Post eens een foto van apparaat beheer.

Volgens mij heeft Dell een automatische update tool op de support site staan. Draai deze eens.

Bla Bla Bla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
Zo ziet het apparaatbeheer eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXIYP4Wq-oKETq1X-VWWWZ3pP7E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jgWi2cQfLoUN3QjTXq1jMyX9.png?f=user_large

Als ik 'update driver' doe, geeft Windows bij elk apparaat aan dat 'the best drivers for your device are already installed'.

Ik heb het Diagostiek-programma van Dell gedraaid en die geeft overal 'Geslaagd' aan.

Ik heb de Dell-scan gedaan voor driver-updates. Er waren een aantal nieuwe drivers:
- BIOS | Dell Vostro 3881/3888/3681 systeem-BIOS
- Beveiliging | Hulpprogramma voor Dell TPM 2.0-firmware-update
- Video | Driver voor Intel UHD grafische kaart
Deze heb ik geinstalleerd, maar dit heeft niks aan het probleem veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
eighty-four schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 22:24:
Waar moet ik beginnen om te zoeken naar de oorzaak / oplossing van dit probleem?
Hebben de USB poorten eerder wel goed gewerkt?
Opstarten van een Windows installatie of WInPE USB via BIOS bootmenu en/of controleren of de USB poorten daar zichtbaar zijn?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)
Bios resetten/terugzetten naar standaard/default waardes.
Een volledige bios reset doen met CMOS batterij en stekker eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Staan die poorten niet gewoon uit in het uefi? Even de setup in tijdens boot en de meuk controleren. Alternatief: is er misschien absurd veel sata/nvme aangesloten? Ik heb niet elk Dell product in m'n hoofd en ga het niet googlen, maar misschien is het de moeite waard een chipset diagram op te zoeken. Zeker bij meer embedded systemen zie je vaak dat een high performance accessoire bus een 'of/of' is (vb: bij mijn x870 gebaseerde systeem raak ik bij het gebruik van een vierde nvme slot sata 5 & 6 kwijt omdat de x870 maar zoveel bandbreedte kan verdelen. Zelfde idee met de bifurcation van het tweede cpu aangesloten pci-e slot als dat gebruikt wordt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Test ook even met UsbTreeView van https://www.uwe-sieber.de/usbtreeview_e.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
Umbrah schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:02:
Staan die poorten niet gewoon uit in het uefi? Even de setup in tijdens boot en de meuk controleren. Alternatief: is er misschien absurd veel sata/nvme aangesloten? Ik heb niet elk Dell product in m'n hoofd en ga het niet googlen, maar misschien is het de moeite waard een chipset diagram op te zoeken. Zeker bij meer embedded systemen zie je vaak dat een high performance accessoire bus een 'of/of' is (vb: bij mijn x870 gebaseerde systeem raak ik bij het gebruik van een vierde nvme slot sata 5 & 6 kwijt omdat de x870 maar zoveel bandbreedte kan verdelen. Zelfde idee met de bifurcation van het tweede cpu aangesloten pci-e slot als dat gebruikt wordt)
UEFI lijkt allemaal goed te staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cakVpgwFFv7-C3aDjh66jRS9TJc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bV6MWEgF533QVwg2bT424TgY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2K805vfT_a_Ksj3zxVhfgtmAVU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fPOzaNGCBVga7YJB8t2TUupw.jpg?f=fotoalbum_tile
The_Doman schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 00:48:
[...]

Hebben de USB poorten eerder wel goed gewerkt?
Opstarten van een Windows installatie of WInPE USB via BIOS bootmenu en/of controleren of de USB poorten daar zichtbaar zijn?
How To Geek: Shutting Down Doesn’t Fully Shut Down Windows 10 (But Restarting Does)
Bios resetten/terugzetten naar standaard/default waardes.
Een volledige bios reset doen met CMOS batterij en stekker eruit.
Ik heb de PC al een aantal jaar. Ooit tweedehands gekocht. Volgens mij hebben deze poorten nooit goed gewerkt. Ik wilde er nu even werk van maken om ze aan de praat te krijgen.
Dit is wel een interessante. Hier lijkt iets niet goed te gaan ('Device caused over-current').
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/co-b03XN-krwNFsHp65nXp6qGMM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VObaRqu8DG2waEn05MFvS8L8.png?f=fotoalbum_large

Het is me niet duidelijk welke poorten Port 1, 2, 17 en 18 precies zijn. Port 1 lijkt gekoppelde te zijn aan Port 17; Port 2 aan Port 18. Wellicht voor- en achterkant.

Wat houdt de melding 'Device caused over-current' in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
eighty-four schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:28:
Ik heb de PC al een aantal jaar. Ooit tweedehands gekocht. Volgens mij hebben deze poorten nooit goed gewerkt. Ik wilde er nu even werk van maken om ze aan de praat te krijgen.
OK, dat is nuttige extra informatie
Dit is wel een interessante. Hier lijkt iets niet goed te gaan ('Device caused over-current').

Het is me niet duidelijk welke poorten Port 1, 2, 17 en 18 precies zijn. Port 1 lijkt gekoppelde te zijn aan Port 17; Port 2 aan Port 18. Wellicht voor- en achterkant.

Wat houdt de melding 'Device caused over-current' in?
Die foutmelding is hier ook wel eens vaker voorbijgekomen.
Een (Asus?) bios/moederbord probleem:
Asus Z790-I Gaming WiFi: 'USB Device Over Current Status..'
USB Device over current status detected. (Asus 97m-e)

Of echt fysieke kortsluiting?
USB device over current status detected!!
Wildfire schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:10:
Ik heb ooit meegemaakt dat een USB-connector kapot was. Een metalen lipje was verbogen en maakte contact met een ander deel. Krijg je dus kortsluiting en dus ook een overcurrent waarschuwing.

Metalen lipje terug gebogen en de foutmelding was verleden tijd.
Ik zou eens beginnen met de front USB3 moederbord connector los te halen en te inspecteren of daar misschien een probleem mee is?
Die USB3 connector pinnen zijn best kwetsbaar, ik heb wel eens een paar keer de pinnen daarvan weer moeten rechtbuigen bij "defecte" PC's.
Dan ook meteen testen of de andere USB poorten misschien wel werken/geen fouten meer geven zonder de aangesloten front connector natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eighty-four
The_Doman schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 20:46:

Ik zou eens beginnen met de front USB3 moederbord connector los te halen en te inspecteren of daar misschien een probleem mee is?
Die USB3 connector pinnen zijn best kwetsbaar, ik heb wel eens een paar keer de pinnen daarvan weer moeten rechtbuigen bij "defecte" PC's.
Dan ook meteen testen of de andere USB poorten misschien wel werken/geen fouten meer geven zonder de aangesloten front connector natuurlijk.
Voor zover ik kan zien is er weinig om los te halen.
De poorten zelf zien er ook nog prima uit, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

En voor beide geldt: zowel de poorten aan de voor- en de achterkant doen het niet. Dus de kans dat er met alle 4 fysiek iets mis is lijkt me wel heel klein.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnBKgIo-pDS91pYtRZq7gjNonCo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AE14JNP76Fyqbn5vWJdGGHVj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWFzphujyYf4a-_6U8YBbZyOuro=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7DLj3XyjJVqEJ7e4iwjgJuK.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
eighty-four schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:15:
Voor zover ik kan zien is er weinig om los te halen.
De poorten zelf zien er ook nog prima uit, dus ik denk niet dat het daar aan ligt.
Ik zie het nu ook, alle USB poorten zitten direct op het board.
Maar er is wel een blauwe USB 3 Interne connector aanwezig.
Deze wordt gebruikt voor de Dell SD card reader module.
Misschien even verwijderen als deze aanwezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
UEFI lijkt allemaal goed te staan:
Je kan nog eens proberen de USB3 poorten in bios uit te schakelen, systeem uitschakelen met stekker eruit en daarna weer aanzetten en poorten weer inschakelen.

Zelfde probleem:
Dell Community: XPS 8940, storage device, USB overcurrent warning
Pagina: 1