Bedraad device met wireless netwerk koppelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CS90
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 00:58
Beste tweakers,

Ik heb een frequentieregelaar (om een elektromotor aan te kunnen sturen) met een netwerkaansluiting. Deze wil ik draadloos aansluiten op een bestaand wifi netwerk.
Deze frequentieregelaar heeft een fixed ip-adres.

Ondertussen heb ik al Mikrotik Map V2 gekocht.
Deze heb ik in kunnen stellen als bridge client modus. Als ik deze met mijn laptop koppel, kan ik wel andere laptop pingen (die aan het wireless netwerk hangt), maar andersom lukt het niet.

Eventueel heb ik ook een TP-link WR802N routertje liggen. Die schijnt het ook te kunnen.

Is dit mogelijk dat je de frequentieregelaar hetzelfde kan benaderen als hij bedraad is aangesloten? En zo ja hoe?
Is dit een mogelijke oplossing?
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/612/

Ik communiceer nl via een modbus TCP protocol met de regelaar en de PLC.

Alvast bedankt.
Corné

[ Voor 5% gewijzigd door CS90 op 08-06-2025 12:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:48
Layer 2 bridgen kan alleen als de andere kant ook een mikrotik is.

Koop er nog een.
PTP Bridge AP: When you need to transparently interconnect two remote locations together in the same network, set one device to this mode, and the other device to the next (PTP Bridge CPE) mode.
Met een ander merk kun je wel client bridgen maar dan moet je pseudobridge gebruiken. Er zijn dan zaken die niet goed werken, zoals dhcp en broadcast. Maar dat heb je misschien niet nodig omdat je modbus tcp wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CS90
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-06 00:58
Nog 1 kopen is niet echt wenselijk. Ik vind het draadloze netwerk buiten fijn gaan met een TP-link EAP225.

Duidelijk. En zou het met die tp-link wel kunnen? Ik las bijvoorbeeld een tweaker dit gebruikt had om zn bedrade printer draadloos te krijgen.

[ Voor 27% gewijzigd door CS90 op 08-06-2025 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Bridging is niet deel van de standaard. Dat werkt alleen tussen dezelfde merken. Met tp link zou ik dat niet zo aandurven.

Je kunt wel een apart subnet opzetten. Dan moet je wat static routes invullen op je router zodat hij weet dat 192.168.88 te vinden is achter de mikrotik wlan ip.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 08-06-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt zelfs nog simpeler: de mikrotik als default met wlan als wan instellen via quickset, en dan een port forward instellen voor modbus.
Je hebt dan alleen toegang tot modbus op het ip van de mikrotik.

Kun je zelfs nog whitelisten wie toegang heeft als je wil.

[ Voor 31% gewijzigd door jeroen3 op 08-06-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 15:22
Je kunt die TP-link WR802N prima als wireless bridge gebruiken.
Zie:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2524/

Die mikrotik kan het ook prima maar die is nu eenmaal lastiger te configureren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
een ondersteunde router flashen met freshtomato en instellen als wireless bridge
zie freshtomato.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:20
CS90 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:50:
Duidelijk. En zou het met die tp-link wel kunnen? Ik las bijvoorbeeld een tweaker dit gebruikt had om zn bedrade printer draadloos te krijgen.
Waar heb je dat gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13-06 15:22
Wat dacht je van die link die ik heb gepost waar je kunt zien hoe dat werkt.

In principe kan elk access point of repeater dit.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:31
CS90 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 12:29:
Beste tweakers,

Ik heb een frequentieregelaar (om een elektromotor aan te kunnen sturen) met een netwerkaansluiting. Deze wil ik draadloos aansluiten op een bestaand wifi netwerk.
Deze frequentieregelaar heeft een fixed ip-adres.

Ondertussen heb ik al Mikrotik Map V2 gekocht.
Deze heb ik in kunnen stellen als bridge client modus. Als ik deze met mijn laptop koppel, kan ik wel andere laptop pingen (die aan het wireless netwerk hangt), maar andersom lukt het niet.
Ik zou niet uitsluiten dat de firewall van een van de twee laptops dwars ligt.

Heb je de Mikrotik Map al op de frequentieregelaar aangesloten en is het fixed IP-adres dan wel bereikbaar?

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1