Een transcript van de AMA, kun je dan ev. zelf door ChatGPT etc. laten samenvatten als je dat wilt:
Amjad:
Goedenavond, mensen.
We wachten nog even één minuutje totdat de meesten zijn gejoind en dan zullen we starten.
En ik zie dat mijn collega Meyade ook is aangesloten.
Ik spreek hier vandaag vanuit de Bybit NL X-profiel.
Ik ben Amjad, VIP-manager bij Bybit.
En vandaag gaan we al jullie vragen beantwoorden over de migratie.
Meyade:
Yes, goedenavond iedereen. Meyade hier en leuk om iedereen weer hier te zien.
Amjad:
Top, Meyade.
Meyade:
Om te horen deze keer, anders zou ik het niet zien.
Amjad:
Ja, precies. We dachten laten we het even een keertje via X doen.
We hebben 't natuurlijk normaal altijd via Bybit.nl gedaan.
Vandaag doen we het via X.
Dus we willen ook graag na afloop van jullie horen hoe jullie dat vonden.
Of jullie het liever op X hebben of via Bybit.nl.
Wat later natuurlijk Bybit.eu zal worden.
Dus laten we nog heel even wachten en dan gaan we zo gelijk starten.
Amjad:
Oké, ik zie dat de space al aardig is gevuld.
Meyade, zou jij hem willen aftrappen?
Meyade:
Yes, natuurlijk. Goedenavond iedereen.
Mijn naam is Meyade Curfs.
Ik ben verantwoordelijk voor de Europese sales binnen Bybit.
Inmiddels al vijf jaar bij Bybit.
Dit doe ik samen met mijn collega Amjad in een ander heel groot leuk Nederlands team.
Zoals jullie weten zijn we volop bezig met de Nederlandse migratie naar het Europese platform.
Dit is volgens mij inmiddels de vierde of vijfde AMA die we organiseren en die we zullen blijven organiseren.
Dus voor de mensen die er niet bij zouden kunnen zijn, volgende week hebben we inderdaad weer een AMA.
Mensen konden vooraf hun vragen stellen via de comments.
Indien je nog vragen hebt, kun je dus inderdaad 't nog steeds vragen via X of via de Telegram-community van Bybit_NL.
Wees van harte welkom om daar ook aan mee te doen.
Vragen zullen we tussentijds ook beantwoorden en we zullen ook wat hoogtepunten langsgaan.
En nogmaals, als er onduidelijkheden zijn, voel je je altijd vrij om de Telegram-community te joinen naderhand, om alle andere vragen te kunnen stellen.
Dus dankjewel.
Amjad, ik denk dat we gewoon weer lekker moeten gaan beginnen bij 't begin.
Amjad:
Ja, lijkt me helemaal goed Meyade.
Wat Meyade zei, stel alsjeblieft je vragen via X en via Telegram.
Wij gaan alle vragen langs, we hebben ook veel vragen binnengekregen.
Dus we gaan weer goed ons best doen Meyade, zoals de vorige keer, om alle vragen te beantwoorden.
Dus let's go.
Meyade:
Zeker, dus even bij het begin beginnen.
Waarom gaan we naar het Europese platform voor als dat nog niet duidelijk is?
Bybit EU heeft de Micar-licentie behaald, dat is de Europese licentie.
Die hebben we behaald vanuit Oostenrijk en dat betekent dat we dus in heel Europa actief mogen zijn.
En dat betekent dus ook dat er een einde komt aan Bybit Powered by Satos.
En de afgelopen twee jaar, moet ik zeggen, of een jaar, hebben we Bybit Powered by Satos gehad.
Maar gezien Bybit nu zelf een licentie heeft, zal dus ook het Nederlandse platform samen worden gevoegd met het Europese platform.
En moeten dus ook alle gebruikers over van het Nederlandse platform naar het Europese platform.
We hebben enkele maanden geleden een e-mail gestuurd met alle stappen die daarin moeten worden opgevolgd door alle gebruikers.
En we zitten nu eigenlijk in de laatste fase van deze stappen.
Want het Nederlandse platform zal per 30 september sluiten.
Amjad, zal ik anders gewoon gelijk beginnen met de data?
Of wil je anders even wat data benoemen van het lijstje?
Amjad:
Yes, Meyade, ga je gang. Ik denk dat de belangrijkste data natuurlijk al zijn geweest.
31 augustus was natuurlijk de datum waar natuurlijk alleen nog maar opnames mogelijk zijn op BybitNL.
Vandaag was een belangrijke dag, de laatste dag om eerder gedeliste munten op te nemen.
Eigenlijk vanaf na deze datum worden eigenlijk alle resterende gedeliste munten in je account teruggehaald en geconverteerd naar USDC.
Zoals ook eerder natuurlijk aangegeven is de conversie niet gegarandeerd.
Dus ik hoop ook dat iedereen tot zover ook gewoon zijn munten heeft kunnen opnemen.
Naar bijvoorbeeld andere platformen.
22 september, de laatste dag om alle fiat en crypto assets op te nemen.
Daarvoor zullen natuurlijk ook op 15 september de one-click migration klaar voor jullie hebben.
Ja, die hebben wij eigenlijk zo ingericht om het gewoon zo makkelijk mogelijk te maken voor alle gebruikers om te kunnen migreren naar Bybit EU.
Hierbij hebben we natuurlijk ook vaak de vraag gekregen van: is het handig om alvast een account aan te maken op Bybit EU?
Het hoeft niet, maar toch is het wel iets wat wij aanbevelen om alvast een account aan te maken, misschien al wat assets op te nemen.
In principe is de one-click migration een functie die wij speciaal alleen voor Nederlandse gebruikers hebben gemaakt.
Dat is wel even goed om hierbij te zeggen.
Alle andere gebruikers in Europa kunnen hier geen gebruik van maken.
Dus het is eigenlijk een extra die wij aanbieden aan alle gebruikers om gewoon zo gemakkelijk mogelijk te kunnen migreren naar Bybit EU.
Maar wat ik dus veel terugzie is dat toch veel mensen ook gewoon al een account aanmaken.
Yes, go ahead Meyade.
Meyade:
Ja, zeker. Dus laten we heel even inzoomen op het antwoord dat Amjad heeft gegeven.
15 september komt de one-click migration uit en een van de vragen of vele vragen die hebben we gekregen is ja: hoe zit het nou en wat moet ik nou doen nu met mijn Nederlandse account om naar Europa te gaan?
Dus je hebt inderdaad twee mogelijkheden.
Ik zal beginnen met mogelijkheid nummer één.
Dat is inderdaad dat je nu zelf naar Bybit.eu gaat en daar een account aanmaakt, de KYC doorloopt en vervolgens je assets, dus je tegoeden zelf opneemt van Bybit.nl naar Bybit.eu.
Dat is optie één.
Daar komen wel opnamekosten bij kijken, dus de standaard opnamekosten, maar zo heb je het dus inderdaad zelf in hand en kun je dus inderdaad zelf die procedure doorlopen.
Op 15 september komt de one-click migration uit.
Dus dan kun je met één druk op de knop overgaan.
Wij hebben hem net zelf ook getest als Bybit-medewerkers, ziet er allemaal soepel uit en hoe het gaat in de praktijk is dat er in jouw account, in jouw Nederlandse account een knop tevoorschijn komt, dat zal duidelijk zichtbaar zijn waar je op kunt drukken en waarin wordt gezegd: wil je overgaan naar het Europese platform?
Let wel goed op, je moet nog steeds een nieuw account aanmaken indien je die niet hebt aangemaakt.
Dus daar staat dan, hey, log in met je EU-account.
Als je dan inlogt met je EU-account wordt je NL-account, Nederlandse account, gekoppeld aan je EU-account en indien je dus nog geen Europees account hebt moet je dus eerst een nieuw Europees account aanmaken in die interface om het vervolgens aan elkaar te koppelen.
Dus in alle gevallen, of je het nou zelf doet of via de one-click migration je moet dus eerst een nieuw EU-account aanmaken en de KYC doorlopen.
Vervolgens, wanneer je dat account hebt aangemaakt, dat Europese account kun je dus ook je assets overzetten met de one-click migration van het Nederlandse account naar het Europese account.
Let daarbij goed op, alleen de assets worden behouden die ook op het Europese platform staan.
Dus wat bedoel ik daarmee?
Als je bijvoorbeeld Bitcoin, Ethereum en Solana hebt, die zitten op het Nederlandse platform maar ook op het Europese platform, dan worden die dus zo omgezet in dezelfde assets.
Dus dan zul je die ook tevoorschijn zien komen op het Europees platform.
Bezit je nou een coin die wel op het Nederlandse platform staat maar niet op het Europese platform dan wordt deze coin voor jou omgezet in USDC.
Ook daar is een kleine interface van en staat er: dit zijn de coins die je momenteel hebt en die niet op het Europese platform staan. Wil je deze omzetten naar USDC?
Ik heb zelf ook net even gekeken.
Het is niet mogelijk om zelf te kiezen welke coin.
Het is dus of alles of niets, maar daar kun je dus zelf de vrijheid in nemen.
En die worden dan omgezet naar USDC.
En dan zie je dus vervolgens op het Europese platform die coins omgezet zijn in USDC.
En dan inderdaad, per 30 september vervalt je hele Nederlandse account en dan ga je over naar het Europese platform.
Laat ik dan gelijk doorgaan, Amjad, naar de Bybitkaart.
Natuurlijk ook een punt wat heel erg veel is gevraagd.
Heb je iets aan te vullen? Ga maar.
Amjad:
Ik heb één aanvulling.
Wat heel goed is om rekening mee te houden, is wat Meyade net zegt.
Dus op 30 september zal Bybit dus ook alle resterende accounts die nog niet zijn gemigreerd, automatisch gaan migreren.
Maar dat is eigenlijk ook je laatste kans om de accounthistorie te downloaden, dus je accountgegevens.
Echter zijn accountgegevens wel iets wat wij ook wettelijk verplicht moeten bewaren.
Dus natuurlijk is er ook een mogelijkheid om later die accountgegevens weer in te zien.
Maar dat kan natuurlijk heel handig zijn, bijvoorbeeld voor de Belastingdienst.
Maar hou daar ook echt even rekening mee dat je op 30 september uiterlijk wel alle accountgegevens hebt gedownload dus van al je transacties en opnames.
En dan gaat op 1 oktober Bybit.nl offline.
Meyade:
Yes, thanks. Mooie aanvulling, Amjad. Dank je wel.
Inderdaad, gaan we nog even door op de Bybitkaart.
Wat gebeurt er met de Bybitkaart?
Ook daar zijn weer twee mogelijkheden voor.
Zoals je hebt gezien hebben we nu al de Bybitkaart op het Europese platform.
Die is enkele dagen geleden uitgekomen met de 20% cashback.
En je hebt hier dus hierin twee opties.
Je kunt dus inderdaad gaan voor de Europese kaart.
Die kun je dus nu al aanvragen.
Die Europese kaart is gekoppeld aan je Europese account en dan kun je dus daarmee doorgaan.
Dan heb je dus inderdaad tijdelijk een Europese kaart en een Nederlandse kaart.
Straks met de one-click migration kun je dus daarvoor kiezen om de Nederlandse kaart over te hevelen naar het Europese platform.
De vraag is daarom: waarom je dat zou doen.
Door bijvoorbeeld omdat je al heel veel transacties hebt gedaan op de Nederlandse kaart, moet ik zeggen, automatische incasso's en die wil je dus zo houden.
Of je zegt bijvoorbeeld, ik zit in een hoge cashback-tier en die wil ik ook graag overnemen.
Dus in dat geval kun je dus je Nederlandse kaart overzetten naar het Europese platform.
Indien je daar ook de Europese kaart hebt, wordt aan jou gevraagd: wil je de Europese kaart of de Nederlandse kaart behouden?
En als je zegt ik wil de Nederlandse kaart behouden, dan zal dus inderdaad de Europese kaart komen te vervallen.
Dus je kunt er maar één kiezen.
Dus of nu een nieuw aanvragen en het zo laten of straks de Nederlandse kaart overnemen en dan die behouden en dan kun je dus inderdaad geen Europese kaart meer aanvragen en dan kun je dus ook niet gebruikmaken van 20% cashback.
Aan beide zit een voor- of nadeel in.
Kun je inderdaad zelf kiezen, maar je hebt dus de mogelijkheid om een nieuwe kaart aan te vragen of de huidige kaart mee te nemen.
Top.
Ik zie verder geen andere vragen in onze Telegram.
Even kijken of hier nog wel andere punten zijn.
Amjad:
Ik zie hier een vraag dat iemand de Bybit EU-kaart heeft aangevraagd en dus nog maar 2% cashback krijgt in plaats van de 20%.
Mocht je hier problemen mee hebben dan kun je gewoon contact opnemen met onze customer service natuurlijk.
En voor alle anderen die het nog niet hebben gedaan: we hebben momenteel een actie lopen voor 20% cashback als je de EU-kaart aanvraagt.
Dus maak daar ook zeker gebruik van.
Meyade:
Ja, zeker. En misschien goed om te vermelden, ik zie die vraag ook op Twitter of X moet ik zeggen. Je kunt even naar de pagina gaan van 20% cashback.
Het is ook belangrijk om te weten dat je even kan aanmelden.
Minimaal 100 USDC moet storten om in aanmerking te komen en alleen transacties in crypto raken in aanmerking voor de cashback.
Dus niet met euro's, maar alleen in crypto.
Alles zou vermeld moeten staan op de pagina van 20% cashback.
Ook de kleine lettertjes, lees die even rustig door.
Dan ben je ook in ieder geval helemaal up-to-date van hoe het in elkaar zit.
Amjad:
Ja.
Meyade:
En de actie loopt tot 3 oktober.
Amjad:
Ja.
Ik zie ook een vraag: is de Bybit EU-referral ook geldig voor gebruikers van Bybit.com?
Ik wil de referral gebruiken van mijn YouTube.
Misschien, Meyade, kun je daar antwoorden op geven wat betreft referrals?
Meyade:
Ja, dus referrals worden niet meegenomen, maar affiliates wel.
Dus als je een affiliate bent van Bybit kunnen je affiliates wel worden meegenomen, referrals niet.
Maar ik zou zeggen, stuur me in dat geval even een vraagje over affiliates en referrals als je daar vragen over hebt.
Dank je wel.
Een andere vraag die ik hier zie van Ronald is over het aantal coins op Bybit EU.
Nou goed, we zijn begonnen met een relatief klein aantal coins vergeleken met Bybit NL of Bybit Global natuurlijk.
Dit hebben we gedaan ook voor het stukje liquiditeit, om in ieder geval met een kleine aantal coins goede liquiditeit te hebben dan heel veel coins waar geen volume in zit met een mindere liquiditeit.
Maar nu ook alle Nederlanders overgaan zal ons team elke week nieuwe coins eraan toevoegen en verschillende stablecoins.
Dus hou je ogen open voor die coins, maar die komen er in ieder geval aan.
En uiteindelijk is natuurlijk het plan dat we alle coins die op NL staan of op Global staan natuurlijk ook op EU staan, mits natuurlijk Micar gereguleerd zijn.
Niet te vergeten.
Ik zie hier ook nog een andere vraag.
Misschien is dat ook nog een goede.
Hoe zit het met APIs of hoe zit het met andere producten?
Hoe het bij ons nu intern eraan toe gaat is dat we een lijst hebben met producten waar we aan werken.
Zoals jullie misschien hebben gezien in de aankondiging zijn we bezig met Mifid, dus voor derivaten.
Met Mifid kun je bijvoorbeeld ook een stukje copytrading doen wat natuurlijk ook gaat met futures.
Dat is natuurlijk een hele hoge prioriteit voor ons.
Maar natuurlijk ook een stukje API, bottrading, gridbots, noem het allemaal op.
Ze moeten helaas langs een lange lijst van regulators en mensen die het moeten goedkeuren.
Wat ons betreft stond het er allemaal maar op maar het kost inderdaad even wat tijd.
Maar we verwachten ook op zeer korte termijn dat de belangrijkste producten of belangrijkste tools allemaal beschikbaar zijn op het Europese platform.
Want ook wij weten hoeveel volume er langs die APIs gaan of hoeveel volume er wordt gemaakt door derivaten en ook hoe belangrijk het is voor alle gebruikers om dat te hebben.
Dus daar zijn we druk mee bezig.
Amjad:
Ik zag ook een vraag hoe het in z'n werk gaat op Telegram dat als je overgaat naar de EU-kaart en je krijgt volgende maand bijvoorbeeld een refund op de NL-kaart hoe dit precies in z'n werk gaat.
Kijk, mocht dit gebeuren en jouw NL-kaart is natuurlijk niet meer beschikbaar, en een vendor, een winkel of een online winkel of whatever wil een refund doen, dan kan die refund natuurlijk niet worden gedaan naar die NL-kaart.
Maar dan zal ook die online winkel natuurlijk een melding krijgen dat jij die refund niet hebt gekregen.
Dus daar moet je wel even rekening mee houden.
Meyade:
Amjad, ik heb dat even nagevraagd want ik krijg namelijk zelf ook een refund nog op mijn kaart.
In dit geval zal het worden gestort op je Funding-account.
Want je kaart is natuurlijk gekoppeld aan jouw KYC en zelfs als je de NL-kaart niet over hebt gezet naar de Europese platform, dan staat nog steeds jouw KYC gekoppeld aan je Funding-account.
Indien dit niet uiteindelijk gebeurt Bert, stuur ons even een berichtje via de klantenservice dat in ieder geval die ticket ook zichtbaar is.
En laat ons even weten.
Maar gelukkig zijn er meerdere mensen met dit issue en zijn we hier ook mee bezig.
Ja.
Iemand vraagt inderdaad hier nog even: is er een API-koppeling die eraan komt?
Ja, API-koppelingen komen ook.
We zullen waarschijnlijk beginnen met API-koppelingen naar whitelisted partijen.
Dus dit kunnen je favoriete partijen zijn, noem het allemaal maar op.
Maar die komen er dus inderdaad ook nog aan op een zeer korte termijn.
Even kijken.
Even kijken, er zijn nog wat andere vragen.
Amjad, nog andere dingen die jij hebt benoemd in andere AMA's waarvan je dacht, dat moeten we ook nog even opbenoemen?
Amjad:
Ja, omtrent VIP-status.
Dus mocht je VIP zijn bij Bybit NL is natuurlijk ook de vraag gekomen van wat gebeurt er met mijn VIP-status op Bybit EU?
Heel veel VIP's hebben al een e-mail gekregen met hun code om hun VIP-status plus 1.
Dus die plus 1, ja, die krijgen jullie gewoon van Bybit.
Voor het harde werk natuurlijk tijdens de migratie geven wij in principe alle VIP's bij Bybit een plus 1 tot en met het eind van het jaar.
Omdat sommige VIP's die code al hadden geredeemed kan het zo zijn dat de VIP-status plus 1 al voor het eind van het jaar komt te vervallen.
Mocht het het geval zijn, dan kan je tegen die tijd gewoon bij mij als jouw VIP-manager aangeven en dan zorgen we gewoon voor dat die VIP-status plus 1 gewoon tot en met het eind van het jaar behouden wordt.
En ik kreeg natuurlijk ook heel veel de vraag vanuit VIP's: wat is nou handig? Moet ik nu een account aanmaken?
Moet ik wachten op de one-click migration?
Dat heb ik natuurlijk ook al in het begin van deze AMA aangegeven.
In principe is er geen goed of fout.
Als ik zelf persoonlijk mag spreken, ik vind het zelf wel fijn om gewoon alles in handen te hebben.
Dus ik heb zelf al wel een account aangemaakt bij Bybit EU.
Ik heb zelf al wel mijn funds overgezet.
Maar nogmaals, dit hoeft niet.
Zoals Meyade al zei, we hebben er net al naar gekeken.
De one-click migration, het ziet er allemaal heel goed uit.
En zoals ik al eerder zei, het is gewoon een extra dienst die wij aanbieden hier.
Dus in principe is er geen goed of fout.
Maar mocht je het wel zelf fijn vinden om alles in eigen handen te hebben dan zou ik zeker aanbevelen om alvast een account aan te maken op EU en wellicht je assets op te nemen.
Meyade:
Dank je wel, Amjad.
Nog wat andere vragen die ik hier zie.
Een vraag daarin gaat over de support.
De support is momenteel redelijk overbelast gezien er inderdaad honderdduizenden mensen over moeten gaan en niet iedereen altijd de e-mails goed begrijpt.
Dus dank wel voor het geduld in dat geval.
Maak altijd een support case aan bij onze klantenservice.
Ook als je ons vervolgens gaat berichten want wij hebben zo'n case nummer nodig om het te kunnen escaleren.
Ons team is ermee bezig en we zijn er ook mee bezig om meer klantenservicemedewerkers aan te nemen.
Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa.
Maar bij Bybit en zoals bij de meeste andere bedrijven is inderdaad klantenservice altijd een moeilijk punt.
Zeker nu er zoveel vragen worden gesteld.
Maar bedankt in ieder geval voor het geduld voor onze medewerkers.
iDEAL is natuurlijk ook een heel belangrijke.
Wat ons betreft was dat er al lang.
We zijn bezig met een partij die we ook hadden bij BybitNL om die ook weer te gebruiken.
Maar dan moet je er weer door een heel proces heen gaan omdat het natuurlijk een andere entiteit is, Bybit EU.
We hopen het zo snel mogelijk erop te hebben.
Want ook wij weten, iDEAL wordt eigenlijk in 99% van de gevallen gebruikt om geld te storten.
En hoe makkelijker dat is voor de mensen, hoe beter.
Dus to be continued.
Amjad:
Ja, en ik zie ook nog een vraag wat er gebeurt met de punten van de NL-kaart?
Die worden in principe gewoon omgezet naar euro's.
Dus uiteraard zullen die punten niet komen te vervallen.
Verder wel over bonussen die je momenteel op NL hebt.
Alle bonussen komen in principe wel gewoon te vervallen.
Dus hou daar wel even rekening mee.
Meyade:
Top. Nog wat andere vragen. Even kijken.
Een ander punt is de Travel Rule.
Ik weet niet of jullie bekend zijn met de Travel Rule.
Dat is iets ook weer vanuit de toezichthouders.
Dat houdt in dat elke transactie boven de 1000 euro moet worden gemonitord.
Dus dan moeten we weten waar het vandaan komt en waar het naartoe wordt gestuurd.
Er zijn al... Bijna alle cases in dat geval gaan goed.
Dat zien we ook aan de achterkant.
Maar er zijn cases waar het niet goed gaat.
En dan is er ook veel onduidelijkheid.
Ik heb toevallig net voor deze AMA een lange call gehad met het team dat hier op zit.
Ze zijn bezig om een actieplan te maken om dit duidelijker te maken.
Dus bijvoorbeeld als je het geld op Bybit ontvangt dat het duidelijk is dat je vragen moet insturen of in ieder geval antwoorden moet insturen, moet ik zeggen.
Dus we verwachten in de aankomende weken dat hier veel verbetering in zit om uiteindelijk echt het proces makkelijker te maken.
Het is voor ons ook een nieuw proces, net als voor alle andere partijen.
En we proberen de UX en UI zo makkelijk mogelijk te maken.
Dus dank je wel voor de feedback.
Als jullie hier feedback over hebben, stuur het in Telegram.
Elke feedback is heel waardevol.
Even kijken.
Een andere vraag die Dave stelt.
Waarom is de cashback in USDC en niet in euro?
Het maakt het allemaal zo lastig.
USDC betalen lijkt niet overal geaccepteerd te worden.
Ja, een stukje wet- en regelgeving.
Lang verhaal kort, Dave.
Maar de cashback is in USDC inderdaad.
We proberen het wel te doen in equivalent aan euro's.
Dus je krijgt 20 euro aan cashback in USDC.
Als je snapt wat ik bedoel.
Als je met je Bybitkaart ergens gaat betalen en je bezit USDC dan wordt de USDC omgezet naar euro door Mastercard.
Dus in principe moet USDC overal worden geaccepteerd omdat Mastercard het omzet, of wij het omzetten, naar euro's.
Dus daar moet eigenlijk geen probleem in zijn.
Maar in ieder geval goede feedback.
En ook die feedback hebben wij inmiddels al doorgezet.
Even kijken.
Als ik me aanmeld bij EU, kan ik dan dezelfde gebruikersnaam dus e-mail plus wachtwoord gebruiken?
Zeker, je kunt gewoon hetzelfde e-mailadres en hetzelfde wachtwoord gebruiken.
Of je kunt ook een andere e-mailadres gebruiken.
Het maakt niet zo heel veel uit, Sandra.
Het wordt namelijk gekoppeld aan de hand van KYC.
Dus het maakt niks uit of je hetzelfde e-mail gebruikt of niet.
Het ligt helemaal aan jou.
Pa-pa-pa-pa.
(mompel) Hoe stel je (mompel)?
Ja, oké.
Volgens mij zijn dat wel een beetje de antwoorden.
Ja.
Amjad:
Ik heb hier ook een vraag over: ik heb een NL- en een EU-kaart.
Zit er straks verschil in welke ik hou aangezien er slechts één behouden mag worden?
Het antwoord daarop is dat er niet heel veel verschil in zit natuurlijk.
Maar het kan zo zijn dat jij misschien heel gehecht bent aan jouw NL-kaart en die gewoon graag meeneemt.
Omdat je misschien natuurlijk abonnementen hebt lopen op die kaart.
Dan zou het misschien handig kunnen zijn.
Maar in principe kan je al die abonnementen ook gewoon weer toevoegen op je EU-kaart.
En het voordeel van het aanvragen van een EU-kaart is dat je nu ook gewoon gebruik kan maken van die 20% cashback.
Om daar gelijk aan toe te voegen zie ik ook de vraag over de 100% cashback met bijvoorbeeld Tradingview en Spotify en Netflix.
Daarbij moet ik zeggen dat is 100% cashback maar die is wel gelimiteerd aan jouw maandelijkse cashback-cap.
Die cashback-cap kan je vinden door op jouw cashback-tier te klikken in de app.
En daar kan je in principe zien wat de limiet is per maand.
Hoe gaat de limiet omhoog?
Dat gaat normaliter door bijvoorbeeld een hoger VIP-level te krijgen binnen Bybit, of meer uit te geven met je Bybit-kaart.
Dus houd daar rekening mee.
Al die abonnementen die je kan toevoegen voor 100% cashback, daar krijg je 100% voor, gelimiteerd aan jouw maandelijkse cashback-cap.
Meyade:
Ja, top. Dat is een mooie aanvulling.
Wat hier ook nog is gevraagd is: komen er eventueel speciale Bybit-kaartacties?
Die komen er sowieso.
Voor EU-kaarten waarin NL-kaarten niet aan kunnen deelnemen in principe zal het straks allemaal weer onder één hoedje vallen.
Dus als je een kaart hebt, is het gekoppeld aan je Europese account.
Echter moet ik er wel bij zeggen, ik vind dit een hele goede vraag, die moet ik even nachecken.
Dus ik weet dat de countrymanager meeluistert.
Als je deze vraag zou kunnen bekijken: zal er een verschil zijn tussen NL-kaarten en EU-kaarten?
En zo niet of we dat even kunnen vermelden in de Telegram.
Dank je wel voor je goede vraag. Top.
Even kijken.
Iemand vroeg me ook nog is er een verschil tussen de NL-kaart en de EU-kaart?
Ja, natuurlijk ook door de uitgever.
Dus vanuit de uitgever van de kaart zijn er verschillende limieten, verschillende restricties.
We hebben nu één kaart voor heel Europa in plaats van één kaart voor Nederland.
En je kunt je voorstellen, Nederlandse gebruikers zijn natuurlijk anders dan andere Europese gebruikers.
Elk land heeft natuurlijk zijn eigen risicoprofielen.
Dus heeft in dit geval volgens mij Mastercard één regel opgelegd voor heel Europa.
En dat is niet altijd in het voordeel van Nederland.
Want we hebben natuurlijk een hele goede kaart gehad in Nederland met de NL-kaart. Maar wie weet, wellicht in de toekomst kunnen we de limieten ook verhogen waar we ook aan de achterkant mee bezig zijn.
Verder kun je met de EU-kaart dus dezelfde transacties uitvoeren als de NL-kaart.
Yes.
Oké.
Ja, en inderdaad, als jij dus USDC of Bitcoin hebt of Ethereum op je Bybitkaart en je betaalt dan ontvangt de ontvangende partij altijd euro's.
Inderdaad. Als je natuurlijk in Europa betaalt.
Dus dat wordt omgezet.
We hebben ook een ander product dat niet beschikbaar is in Europa.
Dat heet de BybitPay.
Daarmee kun je wel peer-to-peer bitcoins of andere cryptocurrencies overzetten naar de ontvanger.
Maar met de Bybitkaart is inderdaad het gemak dat je dus overal kan betalen met de Bybitkaart en jouw cryptocurrencies worden omgezet naar euro's.
En dat is hartstikke fijn, moet ik zelf eerlijk ook bekennen.
Amjad:
Ik zie ook een vraag: ik heb een zakelijk account nu, gaat die straks ook automatisch over?
Zakelijke accounts worden nog niet geaccepteerd op Bybit.eu.
Dus we hopen later dit jaar dit wel gewoon weer te kunnen accepteren.
Dus ja, mocht je een zakelijk account hebben en mocht je daar meer vragen over hebben, dan mag je mij op Telegram, Amjad_bybit, of even in de Telegramgroep even een bericht sturen.
En dan kunnen we hier samen even naar kijken.
En hou er dus wel even rekening mee dat zakelijke accounts op Bybit.eu niet worden geaccepteerd.
Meyade:
Top.
Ja, en Ricardo zag ik ook nog een punt over een ticket.
Ja, stuur ons even een berichtje hierover. Dat is namelijk een redelijk specifieke.
De one-click migration is inderdaad op de 15e, staat die ingepland.
Wanneer vragen we weer munten toe te voegen? Elke week willen we die.
Hoe hoog zijn de fees als je betaalt met crypto-munten?
Die zijn ook openbaar. Dat is 0,9%.
Tatatatata.
Amjad:
Ja, ik zie hier ook een vraag, Meyade.
(Niks.)
Sorry, ik denk dat je connectie even moeilijk deed.
Maar ik zie hier ook een vraag.
Stel voor, we hebben 15 september vergeten.
Ik denk dat Emrah Gedik hierbij bedoelt, dus de one-click migration.
Sowieso zou ik adviseren om die datum niet te vergeten.
Maar in principe is niet alleen 15 september de dag dat je kan migreren.
Vanaf 22 september komen alle opnamefunctionaliteiten te vervallen.
Maar blijft migratie wel gewoon mogelijk.
En de laatste dag om handmatig de migratie te starten is dus op 29 september.
Dus in principe heb je wel even de tijd om de one-click migration te doen.
Maar zoals altijd, ons advies: onderneem gewoon zo snel mogelijk actie.
En hier een vraag, wanneer komt de API beschikbaar?
Dat is ook iets waar we nog mee bezig zijn voor Bybit EU.
Meyade:
Ja, een ander punt. Iemand vraagt hier nog: waarom kunnen we geld opnemen terwijl dat was beloofd?
Heel minder, want ik had het geld nodig.
Volgens mij bedoelt hij waarom kunnen we geen geld opnemen, want dat was beloofd.
Geld kun je nog steeds opnemen.
Dus fiat-euro's kunnen gewoon opgenomen worden en cryptocurrencies kunnen ook worden opgenomen, Soef.
Dus als je het geld nodig hebt, kun je het ook gewoon opnemen.
Iemand anders vraagt: er wordt gevraagd naar mijn bewijs van vermogen bij het nieuwe EU-account. Wat moet ik aanleveren?
Wat ik bij andere mensen heb gezien is dat ze screenshots hebben gemaakt van hun BybitNL-account, van hun offline-accounts, van hun bankrekeningen.
Dat zou je kunnen aanleveren.
Indien het niet wordt geaccepteerd en je denkt dat je het juiste hebt toegevoegd, stuur dan Support even een berichtje en als zij vervolgens niet reageren kun je met die case-nummer naar de Bybit-community langskomen.
Eh Ta-ta-ta-ta.
En inderdaad, de 20% cashback voor de Bybit-kaart is op een gelimiteerd aantal categorieën.
Bekijk de categorieën even goed, zodat je in ieder geval geen teleurstelling hebt.
Nog 'n andere goede vraag.
Ik heb een EU-account aangemaakt met hetzelfde e-mailadres en dezelfde KYC. Moet ik voor 15 september toch een nieuw account aanmaken?
Nee.
Dus als de knop er is, op 15 september, zou er dus worden gevraagd: maak óf een nieuw account aan bij Bybit EU - en indien je al een bestaand account hebt, kun je daarmee inloggen en daarmee aan elkaar koppelen.
Dus je kunt maar één account hebben bij Bybit EU en als je die al hebt, dan kun je straks het Europese account koppelen aan je Nederlandse account en kun je dus zo de one-click migration door laten zetten.
En iemand anders zegt, of dezelfde persoon moet ik zeggen, we vergeten 15 september, want ik lig 15 dagen te slapen, gaat het dan eind september alles automatisch overgezet worden?
Yes, dus stel je voor dat je zegt: ik heb drie maanden niet naar mijn mailbox gekeken, ik heb helemaal niks gedaan, ik weet helemaal niet wat er aan de hand is en kijk op 1 oktober naar je account, dan kun je dus niet meer inloggen op BybitNL, wordt het automatisch doorgezet naar Bybit EU en kun je dus met dezelfde inloggevens inloggen bij Bybit EU en dan kun je dan het proces doorstarten.
Dus het is niet zo dat je account helemaal dan foetsie is of wat dan ook.
Maar, heb je een Bybit EU account en je hebt nog wat vrienden, vriendinnen of collega's die ook een Europa-account hebben, voel je je altijd vrij om hun heel even te pingen en te zeggen: heb je hier al rekening mee gehouden?
Zo kunnen we elkaar ook allemaal even helpen.
Amjad:
Ja, Meyade, ik krijg hier, ik zie ook een vraag.
Betekent het duimpje van Meyade [op Telegram] dat er inderdaad acties komen waar de gemigreerde NL-kaart voor wordt uitgesloten?
Ik denk dat hij daarmee bedoelt, als je je NL-kaart meemigreert naar Bybit EU wat er dan gebeurt?
Meyade:
Inderdaad, eigenlijk is het gewoon meer dat het een goede vraag is en dat ik er achteraan ga. That's it.
Amjad:
Ja, want mijn verwachting is natuurlijk als je de NL-kaart meeneemt, kan je dus natuurlijk geen gebruik maken van de 20% cashback als je de EU-kaart aanvraagt.
Dus nogmaals, vraag gewoon die kaart aan dan heb je gewoon in principe lekker de 20% cashback die je kan krijgen.
En los daarvan heb je natuurlijk sowieso altijd de acties die gewoon altijd doorlopen op de Bybit-kaart.
Zoals het toevoegen van TradingView en Spotify waar je 100% cashback voor krijgt.
Dus uiteraard zullen die wel gewoon behouden worden.
Dus ja, Meyade, ik zie ook dat jij het antwoord in de Telegram-chat: je kan dan gewoon niet meedoen aan de 20% cashback.
Dus dat zou natuurlijk zonde zijn.
Meyade:
Top. Ja, Kevin zegt ook: is de one-click migration mogelijk via de mobiel of ook pc?
Het zou via beide mogelijk moeten zijn.
Rob ziet een vraagteken. Even kijken, of Marga.
Wat gebeurt er als je wacht tot de 30ste en je hebt niet alvast een EU-account gemaakt, dan wordt 't overgezet op een e-mailadres, toch met hetzelfde wachtwoord?
Ja, dat klopt, dat had ik inderdaad net gezegd.
Er is ook een vraag voor wanneer je niet over zou willen, waar de opt-out mogelijkheid is. Die komt volgens mij ook per 15 september, maar sommigen weten dat nog niet.
Inderdaad, mocht je niet willen dat je Nederlandse account overgaat dan komt er ook een opt-out-versie.
En dan kun je dus inderdaad niet je account over laten zetten naar de Europese platform.
Dat betekent niet dat je dus geen account op de Europese platform hebt.
Je kunt bijvoorbeeld zeggen, ik ga nu alvast een account aanmaken op de Europese platform, zelf alles opnemen en vervolgens ga ik mijn Nederlands account sluiten.
Dat kan ook, heb ik al een paar mensen horen zeggen die dat willen doen.
Daar kun je eigen redenen voor hebben, maar dat kan dus inderdaad ook per mid-september.
Amjad:
Ja, Meyade, ik ben nog een beetje door de vragen aan het gaan.
Volgens mij hebben we al heel veel beantwoord.
Ik zie hier nog wel een vraag.
Kan ik via mijn UID crypto overmaken, van Marcel?
Dus ik denk dat Marcel hiermee bedoelt van BybitNL naar Bybit EU via een internal transfer.
Dat is niet mogelijk.
Dus daarin heb je de optie om het via e-mail of UID te doen.
Dat is niet mogelijk, dus je kan het dan gewoon opnemen via de gebruikelijke manier.
Of natuurlijk wachten op de one-click migration.
Meyade:
Ja.
Amjad:
Ja, en ik zie heel de tijd iDeal terugkomen.
Daar zijn we hard mee bezig.
Ik zie hier ook: zit er een cap op die 20% cashback?
Dat kan je ook in de app zien.
Die cap is of 100 of 200 USDC.
Meyade:
Yes, en je kunt inderdaad meerdere bankrekeningen koppelen aan je account.
Even kijken, wanneer komen die derivaten terug?
Soon, soon, soon.
Is het politieke correcte antwoord.
En Lilian vraagt: ik snap over APIs dat jullie daarmee bezig zijn, om die voor partijen mogelijk te maken.
Maar kun je ook straks je eigen API koppelen?
Ja, dus Lilian, hoe het nu ernaar uitziet zullen we eerst beginnen met het toegankelijk maken van APIs voor gewhiteliste partijen.
Dus voor partijen die naar ons toe zijn gekomen en zeggen van hey, we willen onze APIs beschikbaar stellen omdat honderden of duizenden mensen hier gebruik van maken.
Dat we daarmee zullen beginnen.
Dat we 't zo uitrollen en vervolgens kan straks iedereen dat doen.
Amjad:
Ik zie ook een vraag naar de link naar Telegram.
Ik denk dat we die wel even kunnen posten onder de X space, dat is geen probleem.
Meyade:
Ja, de Telegram is Bybit_nl.
Pas op voor scammers, pas op voor alles maar de Telegram is Bybit_nl.
Dat is onze groep.
Amjad:
Ja. Dus die kan je natuurlijk gewoon joinen.
Meyade:
Yes.
Amjad:
Oké.
Ja, Meyade, ik weet niet of jij nog iets toe te voegen hebt.
Meyade:
Nee, goed.
Ik eh... Even kijken, hoor.
Nee, goed.
Over het algemeen van alle vragen die ik hier zie, zijn allemaal redelijk duidelijke vragen.
Vragen die zijn beantwoord.
En ik denk dat er heel veel ook duidelijk zal worden wanneer de one-click migration er is.
Gezien er heel veel vragen daarover gaan maar als 't er eenmaal is, ga ik ervan uit dat alles ook weer soepel gaat verlopen.
Dus ik zou eigenlijk zeggen, Amjad dat we vooral even wachten op de one-click migration.
Dat wanneer het die er is, dat we wellicht een paar dagen daarna een AMA doen voor de vragen die er dan nog zijn.
Maar ik hoop eigenlijk in de aankomende tijd dat alles beantwoord zou moeten gaan worden.
Amjad:
Ja.
Ik zie hier ook nog één vraag.
Over... Dat zag ik wel meer terugkomen.
Wellicht zijn hier ook Belgische gebruikers in deze AMA.
Hoe het zit met België?
België doet nog niet mee aan deze migratie.
Dus dit is alleen voor Nederlandse gebruikers.
België zijn we natuurlijk recentelijk pas live gegaan.
Dus ja, deze migratie is echt puur alleen voor Nederlandse gebruikers.
Meyade:
Zeker.
Er is inderdaad nog geen data bekend voor de andere gebruikers buiten Nederland.
Geen heel duidelijk antwoord op iDEAL.
Kom binnenkort. Wat is binnenkort en waarom lukt het niet?
Graag een beetje transparant.
Nou, Amjad, we moeten transparant zijn.
Kijk, een heel duidelijk antwoord over iDEAL is: wij hebben iDEAL op BybitNL.
Die willen we overzetten naar Bybit EU, maar Bybit EU is een andere entiteit.
Die werkt hier met een PSP, een Payment Service Provider heet dat.
En werken natuurlijk met de bank.
Als je als nieuwe entiteit een iDEAL wilt aanmelden, dan moet daar een hele waslijst aan vragen bij komen.
Misschien ben je een keer in aanraking gekomen met een bank als het gaat om crypto-vragen.
Laat staan als een exchange met 80 miljoen gebruikers.
Dan kun je dus heel veel vragen moeten hebben.
Het is ook de zomerperiode, dus er zijn niet zo heel veel mensen die beschikbaar waren vanuit hun kant om die vragen allemaal te controleren.
Wat ons betreft hadden we al iDEAL en dat hadden we ook in het verleden al gecommuniceerd dat we dit graag wilden. Helaas is dat niet gelukt.
Maar we verwachten op zeer korte termijn dat iDEAL weer beschikbaar is.
Nogmaals, Eddie en ook alle andere mensen die hier vragen over hebben.
Als het aan ons ligt, hebben we heel veel producten graag morgen al.
Maar soms duurt het gewoon wat langer.
En dat gebeurt nou eenmaal als je met heel veel verschillende partijen moet samenwerken en vooral ook toezichthouders.
Die zijn niet altijd heel snel.
Dus hopelijk is dat wat transparanter.
Maar soms kunnen we gewoon niet meer duidelijkheid geven omdat dat er ook gewoon niet is.
Ja, ga je gang Amjad?
Amjad:
En ik zie dat we ook bevestiging hebben gekregen, Meyade van de vraag die direct was uitgezet over een refund die je mogelijk kan krijgen op NL.
Mocht die refund dus geïnitieerd worden na de migratie, zal deze gewoon aan je EU-account worden gemigreerd en nogmaals wat [onduidelijk, sorry?] hier worden overgemaakt.
En natuurlijk wat Meyade zei: mocht er iets fout gaan kun je natuurlijk altijd contact opnemen met onze 24x7 Customer Support.
En ook wat jij, Meyade, net had aangegeven, door de migratie is het nu gewoon even wat drukker.
Dus hou daar wel even rekening mee.
Maar we proberen echt ons best te doen om alles zo snel mogelijk te beantwoorden natuurlijk.
Meyade:
Yes, en nog even de laatste vragen.
Volgens mij kunnen we de hele avond zo doorgaan, denk ik.
Wordt de one-click migration gratis?
Ja, dus de kosten voor de assets die beschikbaar zijn, die zijn gratis.
Dus als je Solana hebt en je wilt Solana op het Europese platform, zal die overdracht gratis zijn.
En indien jij nu coins bezit die niet op het Europese platform zijn, dan worden die omgezet in USDC.
Daar betaal je dus de convert fees over.
En die worden dan daarna omgezet.
En indien je dat niet wilt, kun je natuurlijk het altijd opnemen.
Maar alles wat er staat is helemaal gratis.
En dat is een fijn woord hier in Nederland.
Euro's opnemen, kunnen gewoon
Apple Pay... Betalen met Apple Pay bedoel ik dan, dat zou er volgens mij al moeten zijn.
Iemand heeft nu vier vragen gesteld over TradingView.
Daar komen we even op. Ik heb daar nu geen antwoord op, Kevin.
Ik heb je antwoord gezien.
En ik zie nog wat andere kleinere vragen die we ook buiten de AMA kunnen beantwoorden.
Nou, Amjad, ik zie in ieder geval dat er veel animo is voor AMA's.
Dat is in ieder geval fijn.
Ik hoop dat mensen dit ook prettig vonden.
Amjad:
Ja, Meyade, nee, helemaal mee eens.
Laten we deze AMA zeker volgende week weer doen.
Natuurlijk dan zal ook op 15 september de one-click migration live zijn.
Dus ik kan me ook voorstellen dat mensen dan ook behoefte zullen hebben aan een AMA.
En daarnaast wil ik toch... Ik blijf het eigenlijk maar herhalen.
Maar probeer gewoon echt op tijd actie te ondernemen.
Wacht niet totdat je geforceerd wordt gemigreerd.
Dat zou eigenlijk gewoon mijn beste advies hier kunnen zijn.
Meyade:
Zeker.
Ja, en Kevin, daar kom ik later nog op. Thanks voor je vraag.
Oké, mensen. Ja, we zijn nu drie kwartier bezig.
Ik weet dat Amjad zometeen ook het vliegtuig moet pakken.
Volgens mij ben je al bij het vliegveld.
Ja, inderdaad.
Ja, goed. Mensen, heel veel vragen.
Wij vinden het ook een interessante periode waarin er een heleboel mensen over moeten gaan.
Wij danken jullie ook voor het geduld.
Ik weet dat het niet altijd even makkelijk is of even soepel gaat.
Maar ook wij doen echt ons best om dit zo soepel mogelijk voor jullie te laten verlopen. Dank voor je geduld daarin.
En we hopen vooral dat na deze migratie we gewoon vooruit kunnen kijken.
Dat is het belangrijkste.
Amjad:
Ja, ik zie hier nog... Jij zou natuurlijk de vraag van Kevin gaan uitzoeken, Meyade.
Ik kan al wel heel zacht zeggen dat het in principe gewoon maandelijks is.
En Kevin, daarbij heb ik het natuurlijk ook al eerder in deze AMA verteld.
Die 100% cashback is gelimiteerd aan jouw maandelijkse cap.
Dus als jij bijvoorbeeld een cap hebt van 50 dollar, dat kan je gewoon terugvinden in je Bybit-app.
Als je op je tier drukt, kan je zien wat jouw cap is.
Dan ga ik er niet van uit als jij TradingView of wat was het, ChatGPT, één van die twee, toevoegt dat je dus ook die 100% cashback gaat krijgen omdat dat dan over je cap zal gaan.
Dus dan is mijn advies eigenlijk nu aan jou om gewoon maandelijks te doen.
Omdat dat waarschijnlijk dan wel gealigned is met de cap die jij hebt.
Dus Meyade, je kan het nog uitzoeken maar ik kan wel een soort van bevestigen dat het zo zal werken.
Meyade:
Top, dank je wel. En nogmaals voor de mensen die al die vragen hebben: we rennen niet weg, we lopen niet weg, we zijn nog steeds altijd goed bereikbaar.
Dus no worries.
Hé, dank je wel.
Nog even een laatste reminder voor de mensen die meedoen aan WSOT. Dit is de laatste week.
Als je nog wilt aanmelden, doe heel graag mee.
Nederland loopt als het goed is voorop en dan kun je mooie rewards krijgen.
En natuurlijk zullen er ook nog veel meer andere leuke trainingcompetities komen.
Zeker wanneer derivaten er is, het magische woord, en als dat er een keer komt dan zullen we vast ook weer een hele mooie AMA gaan doen.
Nou, Amjad, top.
Nogmaals bedankt aan iedereen. Laat het ook graag weten in onze community, via Twitter of jullie dit soort X-Spaces of überhaupt AMA's fijn vonden.
Welke andere onderwerpen we moeten behandelen.
We staan hier voor je klaar, we doen ons best.
En nogmaals, dank je wel iedereen voor het luisteren op deze, welke dag is het inmiddels? Maandagavond.
Maandagavond, dank je wel.
Amjad:
Het is nog maandag. Dank je wel iedereen.
En laat ons ook zeker weten of je het fijner vond via X, of dat je liever ons gezicht ziet op bybit.nl.
We doen beide met alle liefde.
Dus ja, ook wat Meyade zei, bedankt voor jullie geduld in deze migratie.
Heb je nog customer support tickets openstaan, we doen echt ons best om alles zo snel mogelijk te beantwoorden.
En gebruik ook zeker de Telegram mocht je er niet uitkomen of stuur een van ons een bericht, dan kijken we graag met jullie mee.
Meyade:
Yes. Top iedereen, dank je wel en nog een hele mooie avond.
Amjad:
Tot ziens.
[
Voor 9% gewijzigd door
Eegee op 09-09-2025 02:03
]