PC loopt vast, SSD of harde schijf de oorzaak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gisteren kreeg ik telefoon van familielid dat hun PC regelmatig vastliep.
Dan zijn ze gewoon bezig (met internet, office of whatever) en dan loopt de PC vast.
Reageert nergens meer op (ook muis of keyboard niet); dus handmatig aan/uit-knop ingedrukt houden en opnieuw opstarten.

Ben net even langs geweest en met wat Google werk heb ik o.a.:
- Windows Memory Diagnostic
- DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
- Sfc /scannow
- CHKDSK

Geen van allen gaf fouten of errors.

Heb ook CrystalDiskInfo gedraaid.
Dit zijn de screenshots daarvan:

SSD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n3D1YZ8eZ3eu-o8ZTV3mIJ91t7c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uBjsdA8b34CX4iOlHr5FNgj.jpg?f=fotoalbum_large

HDD:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KNmP9Wo_B8Kn2exbhHni7o4-Dg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XfdL2xChjtnuUUYFB2JcXJWn.jpg?f=fotoalbum_large

Ook Windows' Betrouwbaarheidscontrole gedaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AdWN8thml1GWNfSK-exZLmQXHBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q2MHFxtDW2FhA3PqgF7IPgYE.jpg?f=fotoalbum_large

Dat Windows niet op juiste manier is afgesloten komt natuurlijk omdat we dus handmatig met de aan/uit-knop de PC uitzetten i.p.v. netjes afsluiten.

Lijkt dit op een SSD of HDD die aan het falen is? Het is zo algemeen dat ik eigenlijk niet weet waar ik het moet zoeken (het kan zo op het oog van alles wezen).

Dit zijn overigens de specs van de PC. Later is hier nog een 1TB HDD aan toegevoegd.
Inderdaad oud beestje; al in 2013 gebouwd: Budget Dual Monitor setup

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3 3225 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenASRock B75 Pro3-M€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Core 1000 USB 2.0€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersTP-Link TL-WN851N€ 0,-€ 0,-
2MonitorsLG 22EA53VQ-P Zwart€ 0,-€ 0,-
1ToetsenbordenLogitech MK520 Wireless Combo (Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internGeIL Dragon RAM GD38GB1333C9DC€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NS90€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! System Power 7 300W€ 0,-€ 0,-
1SSD'sSamsung 840 120GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 0,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:00
Wat is de temperatuur van de CPU? Is al in de kast gekeken of er geen stof ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Batterijen muis/toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Lelletje schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:42:
Wat is de temperatuur van de CPU? Is al in de kast gekeken of er geen stof ligt?
Ik ben er nu niet meer, maar ik heb even HWiNFO gedraaid en daar zag ik geen bijzonderheden.
Stof zo niet naar gekeken.
Die zijn goed. Je merkt ook dat de PC zelf vastloopt.
Heb aantal van bovenstaande tests gedaan en een enkele keer liep die daar ook op vast.
Of dat de PC niets eens voorbij het login(?) scherm kwam en al vastliep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:38
Er staat me ergens iets bij dat de Samsung 840 evo problemen had die performance degradaties veroorzaakten.
nieuws: Samsung onderzoekt opnieuw prestatieproblemen 840 EVO-ssd's
nieuws: Samsung verhelpt degradatieproblemen 840 EVO-ssd's
Even gezocht, het zou met een firmware-fix beter moeten gaan. Als ik je firmware even snel google zit je nog op een oude versie uit 2013 dus ik zou die even updaten.

Je kan trouwens je HDD uitsluiten door die los te koppelen en dan te kijken of je nog steeds dezelfde problemen hebt.

(Ik had ook lang geleden problemen gehad met mijn desktop en aangezien de fix zo lang duurde heb ik toen maar gewoon de SSD vervangen. En niet door een Samsung ;) )

[ Voor 9% gewijzigd door Nat-Water op 06-06-2025 16:47 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Wat staat er in je eventlog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:50
Piet91 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:35:
Gisteren kreeg ik telefoon van familielid dat hun PC regelmatig vastliep.
Dan zijn ze gewoon bezig (met internet, office of whatever) en dan loopt de PC vast.
Reageert nergens meer op (ook muis of keyboard niet); dus handmatig aan/uit-knop ingedrukt houden en opnieuw opstarten.

Lijkt dit op een SSD of HDD die aan het falen is? Het is zo algemeen dat ik eigenlijk niet weet waar ik het moet zoeken (het kan zo op het oog van alles wezen).
Bij een falende SSD/HDD krijg je toch meestal wel een BSOD/ I/O foutmelding.
Hier "bevriest" dus het hele systeem, geen muis beweging en keyboard, speciaal als caps lock niet meer werkt duidt dat op een totale vastloper van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Nat-Water schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:41:
Er staat me ergens iets bij dat de Samsung 840 evo problemen had die performance degradaties veroorzaakten.
Even gezocht, het zou met een firmware-fix beter moeten gaan. Als ik je firmware even snel google zit je nog op een oude versie uit 2013 dus ik zou die even updaten.

Je kan trouwens je HDD uitsluiten door die los te koppelen en dan te kijken of je nog steeds dezelfde problemen hebt.

(Ik had ook lang geleden problemen gehad met mijn desktop en aangezien de fix zo lang duurde heb ik toen maar gewoon de SSD vervangen. En niet door een Samsung ;) )
Is het niet een beetje raar dat dit zich (als dit het zou zijn) 10 jaar later pas manifesteert?
418O2 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:41:
Wat staat er in je eventlog?
Chips, die heb ik ook open gehad maar verder niet veel mee gedaan. (of screenshots)
Ook daar onder 'system' gekeken en mij viel toen niets op, maar kan natuurlijk zaken over het hoofd gezien hebben.
The_Doman schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:27:
Bij een falende SSD/HDD krijg je toch meestal wel een BSOD/ I/O foutmelding.
Hier "bevriest" dus het hele systeem, geen muis beweging en keyboard, speciaal als caps lock niet meer werkt duidt dat op een totale vastloper van het systeem.
Klopt. Maar waar denk jij dan aan?

We kijken overigens al met een schuin oog naar vervanging. Denk dat we ergens een 2e-hands Dell/HP Optiplex PC halen met een CPU vanaf de 8e-generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42
Als de disk onder je OS wegloopt kan deze ook niks meer in je eventlog zetten, houd daar rekening mee.
Eerste stap is firmware updaten op die SSD, mocht dat niet de laatste versie zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Bij een PC van een dergelijke respectabele leeftijd zou ik als eerste de voeding verdenken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Yaksa schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:48:
Bij een PC van een dergelijke respectabele leeftijd zou ik als eerste de voeding verdenken.
Dit, en uitgedroogde koelpasta waardoor de CPU oververhit.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Nat-Water schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:41:

Crucial had ook een bug met hun M4 SSD’s waarbij het systeem ook op een vast tijdstip (sind inschakeling) vastliep vanaf het moment dat hij een bepaald aantal power on hours had bereikt. Een medestudent tijdens mijn afstuderen had er een in zijn 2012 MacBook Pro en vertoonde precies die bug.

M.a.w. updaten die firmware of SSD vervangen inderdaad.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:11
Windows al opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:31:
Als de disk onder je OS wegloopt kan deze ook niks meer in je eventlog zetten, houd daar rekening mee.
Eerste stap is firmware updaten op die SSD, mocht dat niet de laatste versie zijn.
nelizmastr schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:47:
Crucial had ook een bug met hun M4 SSD’s waarbij het systeem ook op een vast tijdstip (sind inschakeling) vastliep vanaf het moment dat hij een bepaald aantal power on hours had bereikt. Een medestudent tijdens mijn afstuderen had er een in zijn 2012 MacBook Pro en vertoonde precies die bug.

M.a.w. updaten die firmware of SSD vervangen inderdaad.
Ok, dit is nog een mogelijkheid maar dan moet ik eerst even uitzoeken hoe dit te werk gaat; want veel van die links over de 840 firmware update zijn ondertussen dood.
Yaksa schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:48:
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:16:
Dit, en uitgedroogde koelpasta waardoor de CPU oververhit.
Kijk, en hier ben ik bang voor. Is het de SSD, is het de RAM, voeding, koelpasta etc. etc.
Dat we dagenlang allerlei dingen uitproberen en alsnog niet verder komen.
En of het dan wel waard is, want als die tijd hebben ze geen werkende PC.
Roderiktweaker schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 21:52:
Windows al opnieuw geïnstalleerd?
Nee.

Ik denk ik op Marktplaats of hier bij V&A ga kijken naar een 2e-hands HP of Dell. Hij is gebrand op de optische drive dus i.p.v die fijne kleine MFF maar een SFF met ingebouwde optische drive.
Op MP zie ik versies met de i3-9100, 16GB werkgeheugen en 500GB SSD voor nog geen €200.
Dan kunnen ze weer voorruit en ook met Windows 11 (hun huidige PC ondersteunt officieel geen W11)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:42
@Piet91 Samsung Magician al geïnstalleerd? Als het goed is moet die de firmware kunnen downloaden en toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Piet91 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:35:
Dit zijn overigens de specs van de PC. Later is hier nog een 1TB HDD aan toegevoegd.
Inderdaad oud beestje; al in 2013 gebouwd: Budget Dual Monitor setup
Heb je al naar het moederbord gekeken, na 12 jaar kunnen "versleten" condensatoren ook dit gedrag veroorzaken.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Piet91 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:07:
[...]

[...]

Ok, dit is nog een mogelijkheid maar dan moet ik eerst even uitzoeken hoe dit te werk gaat; want veel van die links over de 840 firmware update zijn ondertussen dood.

[...]

[...]

Kijk, en hier ben ik bang voor. Is het de SSD, is het de RAM, voeding, koelpasta etc. etc.

[...]

Nee.

Ik denk ik op Marktplaats of hier bij V&A ga kijken naar een 2e-hands HP of Dell. Hij is gebrand op de optische drive dus i.p.v die fijne kleine MFF maar een SFF met ingebouwde optische drive.
Op MP zie ik versies met de i3-9100, 16GB werkgeheugen en 500GB SSD voor nog geen €200.
Dan kunnen ze weer voorruit en ook met Windows 11 (hun huidige PC ondersteunt officieel geen W11)
Met hwinfo kan je snel de CPU temp zien (en in de gaten houden), lijkt me een makkelijk en snelle controle.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Piet91 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:07:

Dat is dan ook zeker de oplossing die ik ook zou kiezen.
Dan kan je altijd later nog eens naar het oude systeem kijken/migreren/clonen.
Zelf heb ik, en diverse kennissen, ook diverse refurb HP/Dells in gebruik, ja ook nog wel met optische drives.

Nieuwe PC voor mijn vader
The_Doman schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:18:
Helemaal niks "matigs" aan die HP (business) mini PC's.
Makkelijk te openen/servicen en ook onderdelen verkrijgbaar.

Het zijn dan ook mini PC's met mini laptop geheugen. :)
Wil je toch wat groter dan kijk je voor Small Form Factor
Mini is niet altijd de handigste oplossing (aansluitingen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:17:
@Piet91 Samsung Magician al geïnstalleerd? Als het goed is moet die de firmware kunnen downloaden en toepassen.
Ok, zal ik onthouden.
FredvZ schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:25:
Heb je al naar het moederbord gekeken, na 12 jaar kunnen "versleten" condensatoren ook dit gedrag veroorzaken.
Nee, kast heb ik nog niet opengehaald. Alleen een vluchtige blik van voor hoe het qua stof zat.
MeNTaL_TO schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:31:
Met hwinfo kan je snel de CPU temp zien (en in de gaten houden), lijkt me een makkelijk en snelle controle.
Die heb ik inderdaad even open gehad, maar daar viel (sowieso qua temperatuur) niets opvallends op.
The_Doman schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 00:15:
Dat is dan ook zeker de oplossing die ik ook zou kiezen.
Dan kan je altijd later nog eens naar het oude systeem kijken/migreren/clonen.
Zelf heb ik, en diverse kennissen, ook diverse refurb HP/Dells in gebruik, ja ook nog wel met optische drives.

Nieuwe PC voor mijn vader

[...]
Jep, ben de talloze advertenties hier op V&A en Marktplaats aan het doorzoeken/schiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20
12 jaar oud? Rijp voor vervanging voor iets nieuws!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Voor m'n gevoel zit ik bij de 10th gen systemen te kijken, maar in theorie is 8 al voldoende voor W11.
9th gen is qua prijs ook wel aantrekkelijk.
Zou het voor een simpel office/chrome PC'tje zoveel verschil maken?
Of qua support van Windows 11?

Wel "leuk"; die honderden advertenties op MP / V&A filteren.

[ Voor 19% gewijzigd door Piet91 op 09-06-2025 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Zie Best Buy Guide: De beste basis-pc

Wel nog even twee tientjes voor een W11 licentie erbij tellen + een Office 365 licentie (als je zelf al niet een eigen al wat oudere licentie hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Even een terugkoppeling/update; van Marktplaats een 2e-hands (maar lijkt als nieuw) Dell Optiplex 3080 MFF gehaald.
Bedoeling was om er een extra stick werkgeheugen in te zetten en een grotere SSD.

Ook wilden we er de netwerkadapter van de oude PC inzetten: uitvoering: TP-Link TL-WN851N

Ik had wel verwacht dat de bracket/cover te breed zou zijn voor deze kleinere Dell, maar die kunnen we er wel afschroeven.
Maar nu blijkt dat deze adapter niet in de PCIe-slot van de Dell past. -O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4FGqRv8sg8qJDy2zfpI6T6xwHQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41lw5ZnxpaFWTFc6pRqKc7TF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze adapter nog liggen: uitvoering: Edimax EW-7811Un
Denk die maar te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:51

Umbrah

The Incredible MapMan

Euh, nee, want die netwerkadapter is PCI. Niet PCI-e. Die bus komt uit 1992, en die kaart is in 2009 geïntroduceerd (maar daarvoor al als draft versies verkocht). Geloof me, dat wil je niet meer in je PC hebben. Naast dat PCI sloten uiteraard uitgestorven zijn ondertussen. De gein van 802.11N is dat het in theorie ook andere wifi apparaten kan vertragen puur door hoe het signaal destijds werd gemoduleerd.

Nieuw wifi kaartje hoeft niet duur te zijn, of, als je betrouwbaarheid wilt: gezien een desktop PC niet echt meegesjouwd wordt is het doorgaans eigenlijk altijd beter (en makkelijker) om een kabeltje te leggen -- ethernet zit standaard op bijna elke PC.

Alternatief is een WiFi 6 kaartje vrij goedkoop (en een ENORME upgrade).

Die USB-stick is mogelijk nóg ouder, en sowieso nóg trager. Daarnaast, qua form factor, als je hem achter in een kast steekt is deze bij een desktop PC doorgaans aan vijf van de zes kanten van metaal voorzien, dus een toch al veel te klein antennetje wat een gigantisch oud, inefficiënt protocol met 1x1MIMO/64QAM moet ontcijferen stort waarschijnlijk al helemaal in (naast dat 5GHz eigenlijk doorgaans niet op dat soort stickies zit).

Hier is een pricewatch filter wat je kan helpen:

categorie: Netwerkadapters

[ Voor 35% gewijzigd door Umbrah op 17-06-2025 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
@Umbrah Ah, daarom dus. Dat hele PCI gebeuren is voor mij altijd nog een beetje abracadabra gebleven.

Het is overigens ook niet voor de lange termijn. Over enkele weken trekken ze in een woonunit (gaan woning bouwen) en in nieuwe woning komt deze PC ongetwijfeld weer bekabeld aan het netwerk te hangen.

En ik bedenk me net; dat ze in die unit mogelijk Odido Klik&Klaar nemen en de modem daarvan kunnen ze natuurlijk in de buurt van de PC zetten en d.m.v. netwerkkabel aansluiten.
Dus dit laat ik even totdat ik dat kan bevestigen (persoon zit nu in buitenland).

Dus nu alleen eerst grotere SSD (1TB) bestellen en een extra reepje (8GB) werkgeheugen.
Welke weet ik nog niet, eens kijken of ik wat kan vergelijken. Zal allemaal niet zoveel verschillen maar toch.

EDIT: SSD, werkgeheugen en DP->HDMI adapter besteld.

[ Voor 11% gewijzigd door Piet91 op 17-06-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Piet91 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:08:
Ik heb deze adapter nog liggen: uitvoering: Edimax EW-7811Un
Denk die maar te gebruiken.
Wat ik zo snel kan zien is die WiFi adapter gebaseerd op een Realtek rt8192cu chipset.
Als je een recente WiFi 6 router hebt van Ziggo/KPN/Odidi enz gaat die dongle daar niet mee werken:
Ziggo Sagemcom Wifi: Realtek adapters zien geen signaal meer
Ziggo Community: SSID niet zichbaar bij wat oudere laptops en nieuwe Smartwifi modems.

Voor (tijdelijk) WiFi naar LAN kan je ook een eenvoudige repeater gebruiken als WiFi bridge?
Experia WiFi omgekeerd gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Waarom niet een goedkoop USB-wifi dongeltje gebruiken? die dingen zijn tegenwoordig hardstikke goed.
Als vooraf blijkt dat op de plek van de PC het wifi netwerk zwak is, zou je een iets grotere versie kunnen kopen, die zijn meestal gevoeliger.
(En bij online aankopen kun je "uitproberen" ....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Even terugkoppeling; PC heb ik overgedragen. Ze zijn er blij mee, vlot systeem.

Ze gaan eerst Odido Klik&Klaar uitproberen of dat wat is op hun locatie. Modem daarvan kan gewoon bij de PC neergezet worden dus wifi is even geen issue meer.
Is het niets, dan wordt het mogelijk Starlink.
Pagina: 1