Verbouwing van een vrijstaande woning uit 1920

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30
Op verzoek van velen toch maar een eigen topic. Leuk voor een ieder de graag meeleest / kijkt op onze verbouwing. Allereerst een korte introductie.

Eind vorig jaar hebben we onze handtekening gezet onder een koopcontract van een prachtig pand in mijn geboorteplaats in het oosten van het land. Een stap waarvan ik niet gedacht had dat we die zouden maken. Leuk detail, de woning komt oorspronkelijk uit een kapitaalkrachtige textielfamilie, mijn opa heeft nog in de textielfabriek gewerkt. De woning is optisch netjes onderhouden, maar niet meegegaan met de tijd. Een flinke verbouwing is dus noodzakelijk om weer up to date te komen en, niet geheel onbelangrijk, energetisch betaalbaar te houden. Eerst even wat plaatjes.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat gaan we doen? Kort samengevat, veel! De muren zijn enkel steens en dienen geïsoleerd te worden, bijna overal zit enkel glas en de vloer en het dak zijn niet geïsoleerd. We ontvingen een mooi energielabel F bij de overdracht! We denken nu aan het volgende:
- Voorzetwanden met isolatie, minimaal rc 3,5 maar afhankelijk van de ruimte die er beschikbaar is op de hoeken van de muur;
- De houten balkenvloer vervangen voor (geïsoleerd) betonnen vloer, voorzien van vloerverwarming;
- Op de eerste verdieping een droogbouw vloerverwarmingssysteem;
- Isoleren van dak/dan wel de verdiepingsvloer naar 2de verdieping. Vooralsnog willen we niet te veel met de tweede verdieping doen, dus de thermische schil aanbrengen tussen de eerste en tweede verdieping denk ik;
- Volledig nieuwe elektra, verwarming en loodgieterswerk.
- Vernieuwen van het glas, combinatie van nieuwe kozijnen, vervangen enkel glas door HR ++en/of vacuümglas. Afhankelijk van de afweging looks vs kosten;
- Hopelijk een aardwarmtepomp en dus gasloos;
- En nog veel en veel meer 😊

Members only:

Eind april hebben we de sleutels gekregen en zijn we vol energie begonnen met het strippen van de woning. Omdat de woning op een uur rijden staat zijn we vooral in de weekenden aan het werk.

[ Voor 35% gewijzigd door koentjuh op 02-06-2025 15:13 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• koentjuh
Eind juli is de overdracht van onze woning. Omdat er mega veel moet gebeuren in het “echte” huis gaan we tijdelijk in de garage wonen. We hopen voor de kerst in het grote huis te wonen. Van buiten ziet de tijdelijke woning er charmant uit. Het is een dubbele garage en een klushok. Het klushok is alleen bereikbaar vanuit de tuin en doet vooralsnog dienst als parkeerplaats voor de zitmaaier en er staat een mooie oude werkbank O+ .

Members only:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koentjuh
Ook binnen wordt er hard gewerkt.

Members only:

Wat is next? Komend weekend een poging wagen om al de elektra te strippen en de CV installatie. Dat laatste wordt nog een hele uitdaging want zelfs de kleinste radiator was al bijna niet te tillen. Super mooi en degelijk die gietijzeren radiatoren.

[ Voor 26% gewijzigd door koentjuh op 02-06-2025 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squirtcanon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-07 11:46
Wat een geweldig huis zeg. Ziet er uit als een gaaf project, ik ga het volgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:26
Wat lekker dat je een eigen topic gemaakt hebt, heel veel succes met de werkzaamheden en hou het topic up to date :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koentjuh
Gaat het allemaal crescendo? Niet helemaal. Bij het slopen kom je af en toe bijzondere zaken tegen en ook asbest verdacht materiaal. Zo was er voortvarend begonnen met de sloop van een kamer die direct onder de rieten kap zat. De platen die zichtbaar werden zagen er verdacht uit dus een klein test staaltje opgestuurd voor analyse. Vandaag uitslag gekregen en het blijkt helaas asbest te zijn. Niet hechtgebonden dus dat moeten we laten saneren. Gelukkig waren we er redelijk optijd bij en was er misschien 1m2 gesloopt. Helaas dus wel extra kosten op de toch al dure verbouwing :+

Ook in het verlaagd plafond zit een asbestverdachte pijp en zijn er wat ondervloeren als verdacht aangemerkt. Die kamers laten maar even voor wat het is tot de asbest inventarisatie is uitgevoerd en/of sanering heeft plaats gevonden.
Members only:
No Hands schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:58:
Wat lekker dat je een eigen topic gemaakt hebt, heel veel succes met de werkzaamheden en hou het topic up to date :)
Dank, ik ga mijn best doen.

[ Voor 14% gewijzigd door koentjuh op 02-06-2025 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-07 13:31
Die radiatoren zijn nog best wat geld waard, zou ik zeker niet zomaar bij het oudijzer doen! Of je moet ze houden natuurlijk :)

Doe je veel zelf trouwens, of heb je een aannemer?

[ Voor 17% gewijzigd door huppelepups op 03-06-2025 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:10

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Wat een droomhuis en dito plek! Veel succes met deze enorme klus maar als ik je passie en respect voor deze woning zo lees dan verdienen jullie dit huis echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
huppelepups schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:44:
Die radiatoren zijn nog best wat geld waard, zou ik zeker niet zomaar bij het oudijzer doen! Of je moet ze houden natuurlijk :)

Die radiatoren gaan zeker niet bij het oudijzer. Wat wel weten we nog niet. Door de vloerverwarming zijn ze functioneel overbodig.

Het slopen doen we nu nog zelf, voor de opbouw start een aannemer. Vermoedelijk zullen we de eerste verdieping zoveel mogelijk zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 04-07 13:06
1 woord: Lijp

Ik ga dit topic volgen, thanks voor het delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geoslogos
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Wat een geweldig project! Heb zelf een groot, vrijstaand huis uit '74 verbouwd, maar dit is wel next level! Wil alleen echt niet weten wat dit allemaal moet gaan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-07 15:15

Plainside

I browse when I'm at work

Nice, vet dat je probeert de look en feel van oudsher te onthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-07 15:39
Ik ga je volgen. Leuk topic!
Ik keek eerst te snel over je beginpost heen met die fantastische keuken, en zag daarna de sloop fotos. Dacht dat je die keuken er serieus uit had gesloopt :D

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:42
Die ronde raampjes, wat leuk dat die er nog in goede staat in zitten!
Ga je het originele balkon uiteindelijk proberen na te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:18
Die oude radiatoren kun je (afhankelijk van hoe goed je kunt isoleren) nog wel als LTV gebruiken.
Ze 'horen' eigenlijk wel in zo'n vintage inrichting, maar goed, dat is mijn mening.
Wel top dat jullie zoveel mogelijk 'ouds' proberen te behouden.
Eventueel zou je, wanneer je met historische inrichtingsvraagstukken komt te zitten, advies kunnen vragen bij de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, hun website
Daar staan ook wel wat artikelen die jullie ook van pas zouden kunnen komen, o.a. het plaatsen van voorzetramen voor het glas in lood bijvoorbeeld, of het duurzaam restaureren van oude gebouwen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vonkenboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 05-07 20:47

Vonkenboer

Geen woorden, maar draden

Hé, dat is een bekend ogend pand! Vermoedelijk wonen we ook in dezelfde woonplaats!
Ik ga dit topic zeker volgen; ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:42
Wat een schitterend pand, echt heel mooi. Dit project is zeker erg gaaf, ik ga het volgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-07 19:02
Mooi huis! Waren geen van de oude sierplafonds meer te redden? Die op de BG zou je evt. nog kunnen repliceren aan de hand van de overgebleven ornamenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-07 20:30

KoudeAardbei

Moderator

Wauw wat een prachtige woning! Heel veel succes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-07 19:50
evt kun je glas in lood ook tussen dubbel glas laten zetten . dat hebben wij ook gedaan bij ons huis. voor impressie zoek maar even op "casa"op fok

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 17:39
Prachtig! De entree is al wel vergroot, vond de orginele verdiepte ook wel leuk. Ik zie op jouw plattegrond nog een vestibule, zit er achter je voordeur nog de oude deur?
Ben je ook van plan om de balustrade te herstellen? Vind het orgineel fraaier, vooral vanwege het contrast met de donkergroen accenten die je nu mist. Maar ach.. dat is maar een likje verf.

PS: hoezo geen dakisolatie? Je hebt toch riet.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koentjuh
Dank voor alle reacties, het is hier druk met drie kinderen, 2 huizen en werk, dus was even afwezig.
huppelepups schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:44:

We doen een deel zelf, maar hebben ook een aannemer. De verdeling is nog niet precies uitgedacht, maar beneden zal de aannemer veel doen en boven wij. Afhankelijk ook van hoe lang het bouwdepot geld blijft geven ;)
Jan Workum schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 21:46:
Wat een droomhuis en dito plek! Veel succes met deze enorme klus maar als ik je passie en respect voor deze woning zo lees dan verdienen jullie dit huis echt.
Dank :) We zijn er ook erg blij mee en realiseren ons dat we ook een beetje geluk hebben gehad waardoor we dit kunnen doen.
Geoslogos schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 15:37:
Wat een geweldig project! Heb zelf een groot, vrijstaand huis uit '74 verbouwd, maar dit is wel next level! Wil alleen echt niet weten wat dit allemaal moet gaan kosten.
Ik ook niet :+
Toke_gt schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:44:
Die ronde raampjes, wat leuk dat die er nog in goede staat in zitten!
Ga je het originele balkon uiteindelijk proberen na te maken?
Ooit wel, maar er zijn zoveel wensen :-) Eerst de broodnodige zaken.
Vonkenboer schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:04:
Hé, dat is een bekend ogend pand! Vermoedelijk wonen we ook in dezelfde woonplaats!
Ik ga dit topic zeker volgen; ben benieuwd.
Haha, zeker, je mag wel een keer langs komen. Volgens mij is het 5 minuten fietsen, even langs de oranjelaan, de kroeg, de school en dan ben je er ;)
Terpen Tijn schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:27:
Mooi huis! Waren geen van de oude sierplafonds meer te redden? Die op de BG zou je evt. nog kunnen repliceren aan de hand van de overgebleven ornamenten.
Helaas niet, er zitten enorm veel gaten in door verbouwingen in de loop der jaren. Hier valt het nog mee, en krijg je wel een goed beeld van hoe het is. Overigens zaten er op de eerste verdieping geen sierlijsten.
Members only:

We hebben flink wat foto's gemaakt, en willen kijken of we iets soortgelijks kunnen laten namaken.
Refrag schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:56:
Prachtig! De entree is al wel vergroot, vond de orginele verdiepte ook wel leuk. Ik zie op jouw plattegrond nog een vestibule, zit er achter je voordeur nog de oude deur?
Ben je ook van plan om de balustrade te herstellen? Vind het orgineel fraaier, vooral vanwege het contrast met de donkergroen accenten die je nu mist. Maar ach.. dat is maar een likje verf.
Helaas zit er geen originele deur meer in. Ik denk dat we deze voordeur vooralsnog zo laten. In zon grote verbouwing moet je keuzes maken.
Yaksa schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 20:58:
Die oude radiatoren kun je (afhankelijk van hoe goed je kunt isoleren) nog wel als LTV gebruiken.
Ze 'horen' eigenlijk wel in zo'n vintage inrichting, maar goed, dat is mijn mening.
Wel top dat jullie zoveel mogelijk 'ouds' proberen te behouden.
We bewaren de radiatoren sowieso, maar willen overal vloerverwarming installeren. Nu is dat eenvoudig te realiseren en achteraf niet natuurlijk. Wat we met de radiatoren gaan doen weten we nog niet.

Inmiddels is de aannemer begonnen en maakt de vloer plaats voor isolatie, beton, vloerverwarming en weer een nieuwe parketvloer. De opbouw wordt zand, beton, isolatie, vloerverwarming en afdekvloer. Daarmee kun de aannemer de isolatie goed laten aansluiten op de nieuwe voorzetwanden en reageert de vloerverwarming wat sneller op onze behoefte door minder grote "betonbuffer". De verwachting is dat we over 3 weken beton kunnen laten storten, dus nu vooral ook even nadenken waar we loze leidingen willen hebben, o.a. voor de aanvoer van zuurstof voor de haard, een gasleiding naar buiten voor een eventuele gashaard en loze leidingen voor elektra en water naar diverse punten buiten.

Wat betreft de voorzetwanden komen er pir platen tegen de muur. Hiermee blijft de opbouw van de voorzetwanden relatief beperkt en kan de aannemer relatief makkelijk een dampdichte constructie realiseren. De buitenmuren zijn wit en de lokale schilder acht de kans klein dat dit dampopen is. Daarmee schuilt er wel een risico op vochtproblemen begreep ik. Dat kan eventueel met kleine roosters in de buitenmuur opgelost worden heb ik me laten vertellen. Maar daar moet ik me nog in verdiepen.

Members only:

Verder hebben wij ons vooral gericht op de garage; de elektra is daar nu klaar en het plafond geschuurd. Komend weekend kijken of we een start kunnen maken met verven.

De moestuin buiten begint ook vorm te krijgen, hopelijk verdienen we daarmee een deel van de verbouwing terug ;)
Members only:

En speciaal voor @Vonkenboer een overzicht van de meterkast.
Members only:

Deze week ook een aanvraag indienen voor het verplaatsen van de elektra aansluiting. Deze zit nu in een kelder verstopt en willen we naar de hal verplaatsen. Als we toch bezig zijn ook maar meteen glasvezel en coax laten verplaatsen denk ik, zodat het centraal op 1 plek zit ipv overal. De gasmeter laten we zitten, hopelijk kan die volgend jaar afgelosten worden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Nog even een vraag voor de schilders. Ik wil komend weekend het houten plafond in de schuur opnieuw verven. Deze hebben we afgelopen weekend geschuurd en was op veel plekken al aan het afbladeren. Zelf denk ik aan Sikkens Rubbel EPS waarbij ik de kale plekken eerst behandel met de Rubbel Primer. De laatste heb ik nog staan van het verven vorig jaar.

De keuze voor EPS omdat ik een dampopen verf zoek. Het is een schuur die straks wel verwarmd wordt als we er tijdelijke wonen maar daarna niet meer. Mijn gevoel zegt dat een dampdichte verf relatief snel weer gaat afbladeren. Zeker omdat er boven een zoldertje zit met een rieten dak. Niet geheel lucht en tocht dicht laten we maar zeggen.

Of heeft iemand andere tips tips voor mat / half glanzende verf?

Members only:

[ Voor 29% gewijzigd door koentjuh op 16-06-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhj
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:47

hhj

Glas in lood kan je laten inpakken, dan restaureren ze het ook gelijk. Ik heb dat laten doen in door All in Glas in Utrecht; die verzamelen het tot een pallet vol is, sturen het op naar Bulgarije waar het gerestaureerd & ingepakt wordt en na een maand of wat is het dan terug. Er zitten in NL ook andere bedrijven die het inpakken en restaureren zelf doen, ik had voor deze gekozen omdat ze tevens een goede deal hadden voor het overige glas. Als je alleen glas in lood laat doen ontloopt het elkaar niet echt heel erg veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gaaf project! Ik lees wat dingen over warmtepomp en evt. vochtproblemen. Heb je nagedacht over hoe je ventilatie gaat doen? Balansventilatie zou een goed idee zijn, altijd frisse lucht in huis.

Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 17-06-2025 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 17:39
Ik moest van @Yaksa lijnolieverf gebruiken. Ben er nu helemaal dol op.
Zie ook mijn post (zoek op 'verf') Renovatie huis uit 1910

BTW, je kan niet zomaar PIR toepassen. Heb er destijds veel over gezocht en ander oplossing gekozen maar mijn afdronk was dat je een ventilatiespouw nodig had en geen fouten met de folie moest maken. Forum staat vol met tips.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ben erg benieuwd wat je met het rietendak gaat doen. Als mede rietendak eigenaar kan ik je vertellen dat het verzekeringstechnisch interessant is om het geheel te vervangen naar een schroefdak constructie, scheelt maandelijks best wat in premie en gezien de binddraden zo duidelijk zichtbaar zijn verwacht ik dat je toch redelijk snel aan de beurt zal zijn voor vervanging. Weet je de resterende dikte?

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YdieresiS
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-07 15:37
Sjoerd schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:06:
Ben erg benieuwd wat je met het rietendak gaat doen. Als mede rietendak eigenaar kan ik je vertellen dat het verzekeringstechnisch interessant is om het geheel te vervangen naar een schroefdak constructie, scheelt maandelijks best wat in premie en gezien de binddraden zo duidelijk zichtbaar zijn verwacht ik dat je toch redelijk snel aan de beurt zal zijn voor vervanging. Weet je de resterende dikte?
Eens, hier ook gedaan, scheelt aanzienlijk in de kosten voor de brandverzekering. Daarnaast geeft het als je nu nog een open dakconstructie hebt minder rommel binnen als ze het nieuwe dak erop leggen. Ons dak was op een bepaald moment rietloos en ik kon toen alles naar buiten blazen met een bladblazer, maar het geeft anders ook nog wel veel gedoe om het op te ruimen.

Interessant project verder, welke ik zeker ga volgen.

Latin capital letter y with diaeresis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
Sjoerd schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 10:06:
Het rietendak op de woning is nog redelijk tot goed. Daar lijkt het dak nog wel een jaar of 20 mee te kunnen. Het dak nu vervangen is enorm kostbaar en verdien je met de verzekeringspremie niet terug. We hebben daar vanuit de brandveiligheid wel over nagedacht. Bij de schuur is dat een ander verhaal en lijkt vervanging noodzakelijk. Daar zie je idd de binddraden gewoon zichtbaar op het dak. Een schroefdak is dan ook meteen de logische stap. Binnenkort komt de rietdekker langs om eea op een rij te zetten.

Qua verzekeringspremie heb je gelijk, we betalen nu per maand wat we in ons huidige huis ongeveer voor 6 maanden betalen.
Refrag schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:19:
Ik moest van @Yaksa lijnolieverf gebruiken. Ben er nu helemaal dol op.
Zie ook mijn post (zoek op 'verf') Renovatie huis uit 1910

BTW, je kan niet zomaar PIR toepassen. Heb er destijds veel over gezocht en ander oplossing gekozen maar mijn afdronk was dat je een ventilatiespouw nodig had en geen fouten met de folie moest maken. Forum staat vol met tips.
Mooi verbouwd! Van buiten isoleren is echt geen optie, daarmee gaan te veel details verloren of enorm kostbaar om te herstellen.

De isolatie vanuit de binnenkant vraagt een nauwkeurige detaillering. Dat ga ik zeker nog een keer met de aannemer afstemmen, met ventilatie latten, strategisch geplaatste roosters in de muur en goede dampdichte afsluiting van de isolatie moet het mogelijk zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door koentjuh op 17-06-2025 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 15:02
Je kunt veel bouwdetails over verduurzamen van oudere/monumentale woningen vinden in het te downloaden boek: een warme jas voor oude huizen.

Te vinden op: https://eenwarmejasvooroudehuizen.nl/

En om later een nieuw beter energielabel aan te kunnen vragen, lees onderstaand topic om te zorgen dat het verbouwdossier straks alle benodigde informatie bevat voor de opnemer.
Doe-t-zelf isolatie/energiemaatregelen - Energielabel

[ Voor 39% gewijzigd door TweakHm op 17-06-2025 23:09 ]

Pagina: 1