Verbouwing van een vrijstaande woning uit 1920

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
koentjuh schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 12:28:
Twee kleine mijlpaaltjes :-) het laatste stukje muur is gestuct en het laatste deel van de vloer geëgaliseerd.

Iemand nog tips hoe de aansluiting met de trap mooi te krijgen? De vloer doorleggen geeft te veel hoogte ivm opbouw hoogte van vloerverwarming. Een extra “neppe” trede erin maken?

***members only***
Wat is het hoogte verschil? en hoe zit het beneden? ik heb wel eens de gehele trap hoger geplaatst maar ook bv tredes dikker gemaakt. Tot ongeveer 1 cm verschil in de optrede is geen probleem met lopen 2 cm ga je echt merken en wordt vervelend boven de 3 cm verschil wordt het echt een struikeltrap. (uiteraard wisseld het per persoon wat de grenzen exact zijn) Een extra trede van een paar cm wordt imho hoe dan ook een struikel ding waar je van dat "kijk uit tape" op moet plakken.

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:51
De hele trap ophogen is niet echt (meer) een optie. Denk dat het, incl het lamelparket wel in een cm of 4 gaat. Dat is te veel om gewoon door te laten lopen, dan wordt de laatste trede echt een bergbeklimming.

Hier kun je beetje zien hoe het beneden is. De trap maakt nog twee keer een bocht.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 52% gewijzigd door koentjuh op 01-08-2026 13:19 ]

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
koentjuh schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:15:
De hele trap ophogen is niet echt (meer) een optie. Denk dat het, incl het lamelparket wel in een cm of 4 gaat. Dat is te veel om gewoon door te laten lopen, dan wordt de laatste trede echt een bergbeklimming.

Hier kun je beetje zien hoe het beneden is. De trap maakt nog twee keer een bocht.

***members only***
Hier zijn door de traprenovatieboer de bovenste tredes oplopend opgehoogd, dus 1cm omhoog, 2cm omhoog, etc. om het geleidelijk wat meer aan te laten sluiten. Ging ook om een cm of 4. Omdat er een bocht zit zie je het hoogteverschil niet. Vloer loopt dan door tot aan de rand, waar een zwarte aluminium strip zit die maar een halve mm over de vloer heen komt en die de rand afdekt.

Verder vele kodus weer voor alle voortgang. Komen er boven het toilet nog deurtjes voor de nis? Of is dat bedoeld voor decoratie?

All-electric.

• koentjuh
RonJ schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 13:29:
[...]

Hier zijn door de traprenovatieboer de bovenste tredes oplopend opgehoogd, dus 1cm omhoog, 2cm omhoog, etc. om het geleidelijk wat meer aan te laten sluiten. Ging ook om een cm of 4. Omdat er een bocht zit zie je het hoogteverschil niet. Vloer loopt dan door tot aan de rand, waar een zwarte aluminium strip zit die maar een halve mm over de vloer heen komt en die de rand afdekt.

Verder vele kodus weer voor alle voortgang. Komen er boven het toilet nog deurtjes voor de nis? Of is dat bedoeld voor decoratie?
Ik moet er nog een plankje voor maken, geen deurtje in ieder geval.

• koentjuh
De vakantie zit er weer op, nog een weekje thuis dus het klussen is weer begonnen.

De aannemer is begonnen met de laatste grote klus, het vervangen van de kozijnen op de begane grond. Een deel was in de jaren 60 vervangen voor staal en een deel was nog helemaal origineel. Daar zijn de binnenramen vervangen zodat er HR+++ of HR++ glas in kan zonder opdek latten.

Dit was een stalen kozijn. Nog niet eens heel lelijk maar wel een drama om energetisch op orde te krijgen.
Members only:
Inmiddels zit het meeste hout erin. Nog twee kozijnen die deze week vervangen worden.
Members only:
Het huis lijkt tijdelijk even op een krakerspand. Het glas wordt woensdag in gemeten en over twee weken geplaatst.
Members only:
Zelf ben ik begonnen met het sausen van onze slaapkamer. Niet alles gaat altijd 100% goed. De schakelaar zit helaas iets te dicht op het kozijn, waardoor de lijsten niet passen.
Members only:
Nog even een last minute correctie voor het sausen. En alsof het altijd zo is geweest. Inmiddels zijn de muren en plafond klaar en moet er nog 1 wandje behangen worden.
Members only:
In de badkamer heb ik de elektra afgemonteerd en de muren voorgestreken.
Members only:
Morgen ga ik de muren sausen, vanavond nog kitten. Normaal kit ik alle stucnaden met overschilderbare kit. In de badkamer wil ik dat ook doen voor alle hoeken waar stuc zit. Kan ik ook de aansluiting met de tegels met deze kit doen? Of kan ik daar beter siliconen kit gebruiken? In de douche ruimte wordt sowieso siliconenkit gebruikt.

Vandaag ook het raampje in de grondverf gezet. Dat betekend vooral veel schuren, schuren en schuren.
Members only:
Tijdens het schuren kwam nog een origineel detail terug, weggestopt achter zeven lagen verf :-)
Members only:
Inmiddels staat het in de grondverf, morgen kijken of het nog een laag nodig heeft of dat we kunnen aflakken. Ik word overigens nooit echt goede vrienden met watergedragen verf. Sigma grondverf krijg ik er met de kwast niet mooi op. Het zal ook niet helpen dat het warm is deze dagen. Heb ook maar een pot sikkens besteld, kijken of dat beter werkt. De buitenverf van sikkens bevalt en altijd erg goed.
Members only:
Ben nog niet veel verder met de poort overigens. De prioriteit ligt nu even op de badkamer en slaapkamer.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40

franssie

Save the albatross

Die WCD en Schakelaars haal je zo los uit de doos, alleen luie schilders en syucardoord doen dan niet (dus doe ik het meestal zelf). Wel de schroeven in de muurdoos laten zitten zodat er geen verf in kan komen. Na stuccen heb vaak langere M4 boutjes nodig logischerwijs.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• dannytjes
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 29-08 09:56
Het wordt langzaam aan echt een prachtig huis, wat hebben jullie een berg werk verzet! Nog heel veel succes met de verdere verbouwing.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-08 08:16
Kudos over de aangegane verbouwing! Ziet er schitterend uit, met oog van de oude details.

Ik zou inderdaad de overgang van tegel naar stuc afkitten met acryl. Is flexibel en overschilderbaar.
Als je dat met siliconen doet dan hecht de verf niet goed (krijg je van die kleine belletjes).

Nog even over het vacuumglas. Onze glasleverancier heb ik hier veelvuldig over gesproken (hebben een project in de hoofdstad gedaan met vacuum).
Hij geeft aan dat je je moet realiseren dat het glas zo goed isoleert dat het koudepunt zich verschuift waardoor het ergens anders in jouw constructie moet condenseren.
Dit zou dus in de wand of op het kozijn (in het houtwerk) komen.

• koentjuh
De eerste contouren van de badkamer worden zichtbaar. Afgelopen week druk doende geweest met het schilderen van de slaap- en badkamer. Vrijdag kwam de installateur om eea af te monteren. Helaas is de afvoer van het bad net verkeerd geplaatst waardoor die naast het bad zit ipv eronder :(. Kan gelukkig opgelost worden door 1 tegel eruit te halen, de afvoer te verplaatsen en een nieuwe tegel te plaatsen. Beetje jammer, het is nu super netjes, maar ook weer niet onoverkomelijk.
Members only:
Naast het schilderen van de slaapkamer heb ik afgelopen vrijdag (warm…) en zaterdag de vloer gelegd in de slaapkamer. Daarmee weer een kamer af, op al het houtwerk schuren en schilderen na ;)
Members only:
Boven begint het nu mooi op te schieten, in de inloopkast, deel van de hal en de slaapkamer van de jongste moet ik nog een vloer leggen. Dat schiet dus mooi op.

Beneden worden de laatste kozijnen geplaatst.
Het eerste glas in lood is ook geplaatst. Dit is nog relatief eenvoudig glas in lood, in de stijl van wat we elders in het huis terug vonden. Wel in HR++ glas gezet, voor een betere isolatie waardes

De ramen achter moeten nog goed vastgezet worden, daar moeten nog glaslatten op maat voor worden gemaakt, de standaard glaslatten werden niet mooi.
Members only:
En dan overal nog de lijsten langs de kozijnen monteren en de plinten plaatsen. Dat is ook nog een monsterklus, aangezien de lijsten eerst allemaal nog kaal geschuurd moeten worden.

Op veel plekken ontbreken ze helaas ook, mijn plan is om komende week langs een speciaal zaak te rijden met een oude lijst om te kijken of ze passende frezen hebben om dit na te maken op de plekken waar ze helaas niet meer aanwezig waren. Dan probeer ik een (tijdelijke) frees tafel te maken waar ik de bovenfrees in hang zodat ik de lijsten kan namaken, of zou dat als simpele kantoorklerk te ingewikkeld worden?
Members only:
Iets heel anders, sinds enkele weken valt hier na een paar dagen de DHCP server uit en loopt het netwerk langzaam vast. Rete irritant, vooral omdat ik de bron van de ellende maar niet kan vinden. Binnenkort maar een paar deurtjes verderop in dit forum een bezoekje doen.

• koentjuh
Kalevandaal schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:21:
Kudos over de aangegane verbouwing! Ziet er schitterend uit, met oog van de oude details.

Ik zou inderdaad de overgang van tegel naar stuc afkitten met acryl. Is flexibel en overschilderbaar.
Als je dat met siliconen doet dan hecht de verf niet goed (krijg je van die kleine belletjes).

Nog even over het vacuumglas. Onze glasleverancier heb ik hier veelvuldig over gesproken (hebben een project in de hoofdstad gedaan met vacuum).
Hij geeft aan dat je je moet realiseren dat het glas zo goed isoleert dat het koudepunt zich verschuift waardoor het ergens anders in jouw constructie moet condenseren.
Dit zou dus in de wand of op het kozijn (in het houtwerk) komen.
Het vacuümglas is ook even onhold gezet, dit punt is ook een zorg van aandacht en daarnaast is het ook gewoon erg duur om niet even wat beter uit te denken.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30
Laat je de kitter ook nog langskomen? (badkamer sowieso), zo goed als die van mij dat gedaan heeft lukt je zonder een lang leerproces nooit.

• koentjuh
pman63 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:22:
Laat je de kitter ook nog langskomen? (badkamer sowieso), zo goed als die van mij dat gedaan heeft lukt je zonder een lang leerproces nooit.
Ja, de badkamer wordt sowieso nog gekit door een kitter. Als ik zelf kit zit ik al onder nog voordat ik bewust iets aan het kitten ben 8)7

• kezzza
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 12:40
voor je badkamer, zeker als je met zijn 5en bent, heb je nagedacht over waar je de handdoeken gaat laten drogen? Veel badkamer adviseurs raden daarvoor een electrische radiator aan maar daar ga je nooit 5 handdoeken (goed) droog op krijgen. Wij zijn nu aan het ontwerpen voor de badkamer en vallen waarschijnlijk terug op een aantal stangen waar de handdoeken goed kunnen drogen.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
koentjuh schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:07:
[...]

Het vacuümglas is ook even onhold gezet, dit punt is ook een zorg van aandacht en daarnaast is het ook gewoon erg duur om niet even wat beter uit te denken.
Dat condenseren is alleen sprake van als je ventilatie niet op orde is. Als er gewoon goed geventileerd wordt en overal iets van isolatie aanwezig is dan is er geen plek meer die koud genoeg is om te condenseren.

[ Voor 3% gewijzigd door No Hands op 18-08-2026 10:16 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Vossie94
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-08 23:04
koentjuh schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:01:
De eerste contouren van de badkamer worden zichtbaar. Afgelopen week druk doende geweest met het schilderen van de slaap- en badkamer. Vrijdag kwam de installateur om eea af te monteren. Helaas is de afvoer van het bad net verkeerd geplaatst waardoor die naast het bad zit ipv eronder :(. Kan gelukkig opgelost worden door 1 tegel eruit te halen, de afvoer te verplaatsen en een nieuwe tegel te plaatsen. Beetje jammer, het is nu super netjes, maar ook weer niet onoverkomelijk.

***members only***

Naast het schilderen van de slaapkamer heb ik afgelopen vrijdag (warm…) en zaterdag de vloer gelegd in de slaapkamer. Daarmee weer een kamer af, op al het houtwerk schuren en schilderen na ;)

***members only***

Boven begint het nu mooi op te schieten, in de inloopkast, deel van de hal en de slaapkamer van de jongste moet ik nog een vloer leggen. Dat schiet dus mooi op.

Beneden worden de laatste kozijnen geplaatst.
Het eerste glas in lood is ook geplaatst. Dit is nog relatief eenvoudig glas in lood, in de stijl van wat we elders in het huis terug vonden. Wel in HR++ glas gezet, voor een betere isolatie waardes

De ramen achter moeten nog goed vastgezet worden, daar moeten nog glaslatten op maat voor worden gemaakt, de standaard glaslatten werden niet mooi.

***members only***

En dan overal nog de lijsten langs de kozijnen monteren en de plinten plaatsen. Dat is ook nog een monsterklus, aangezien de lijsten eerst allemaal nog kaal geschuurd moeten worden.

Op veel plekken ontbreken ze helaas ook, mijn plan is om komende week langs een speciaal zaak te rijden met een oude lijst om te kijken of ze passende frezen hebben om dit na te maken op de plekken waar ze helaas niet meer aanwezig waren. Dan probeer ik een (tijdelijke) frees tafel te maken waar ik de bovenfrees in hang zodat ik de lijsten kan namaken, of zou dat als simpele kantoorklerk te ingewikkeld worden?

***members only***

Iets heel anders, sinds enkele weken valt hier na een paar dagen de DHCP server uit en loopt het netwerk langzaam vast. Rete irritant, vooral omdat ik de bron van de ellende maar niet kan vinden. Binnenkort maar een paar deurtjes verderop in dit forum een bezoekje doen.
Is normaal hr++ glas met een opdek glaslat geen optie, of is dat met zo'n karakteristiek huis vloeken in de kerk? :+

• koentjuh
Ventilatie zou er voldoende moeten zijn, heb circa 20 ventielen door het huis zitten met een aardige wtw installatie op zolder. Over een paar weken komen de dakdoorvoeren en dan die aan.

HR++ met opdeklatten is zeker een optie voor de grotere ramen op de eerste verdieping. Zoals gezegd moet ik er nog een keer goed induiken.

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-08 19:06
VET project zeg. Gek dat ik dit nu pas tegenkom ;).

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Mooi om te zien hoe het oude huis van Willem wordt opgeknapt, knap staaltje werk :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• dj1982
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20-08 16:31

Waarom zou je zelf met een bovenfrees aan de gang gaan om lijsten te maken? Voor veel profielen heb je meerdere frezen nodig die je stapelt, dat kunnen ze bij een goede timmerfabriek gewoon in hun freestafel doen, en daarna maakt het niet veel uit of ze er 2 meter hout doorheen halen of 20. Ze kunnen dan ook gewoon een nieuw freesje laten maken, als ze een stukje van de gewenste vorm niet hebben liggen.

In de verticale stijlen zie ik alleen een uitsparing en wat, groefjes, dat is met een bovenfrees en een beitel natuurlijk prima zelf te doen. Het profiel in het onderste horizontale deel gaat met een bovenfrees nooit lukken omdat je frees nooit lang genoeg gaat zijn. Daarvoor zouden ze vroeger een profielschaaf hebben gebruikt lijkt me.

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

In Borculo zit houthandel Kruize, heeft een eigen werkplaats en is een echte vakidioot. Die zou veel kunnen betekenen voor jou in relatie tot het bovenstaande. En Kruize is zeer schappelijk met de prijzen.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:09
@kezzza even puur uit nieuwsgierigheid. Als ik gedouched heb gaat de handdoek in de was en vervolgens in de wasmachine. Meestal droog ik de kit randen ook nog af met de handdoek. Waarom zou ik dan de handdoek laten drogen?

Wh-mdc07j3e5

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
tonny147 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:05:
@kezzza even puur uit nieuwsgierigheid. Als ik gedouched heb gaat de handdoek in de was en vervolgens in de wasmachine. Meestal droog ik de kit randen ook nog af met de handdoek. Waarom zou ik dan de handdoek laten drogen?
Serieus? Jij gebruikt een handdoek maar 1 keer?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:06
als je een natte handdoek in de was gooit en een week laat liggen dan komt 'het weer' erin als je pech hebt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• koentjuh
Hier gaan ze ook direct de wasmand in. En anders liggen ze op de grond is de ervaring met drie jonge kinderen. Dan is de vloerverwarming er om het te drogen. Sowieso is er met een gezin van 5 geen lange periode tot de wasmachine weer draait.

Dus nee, ook hier geen droog faciliteit voor vijf handdoeken. Misschien ooit voor ons beiden als de mannen uit huis zijn :-)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:35
Daarmee weer een kamer af, op al het houtwerk schuren en schilderen na ;)
Oh, hier zaten ook twee ronde raampjes verstopt. Van buitenaf niet zichtbaar, lijkt het? Wat ga je daarmee doen?

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:09
jeroenkb schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 17:14:
[...]

Serieus? Jij gebruikt een handdoek maar 1 keer?
Ja, net als elke dag een schone onderbroek,schoon shirt en schone sokken.

Weet nog wel een verhaal over een gezin die allemaal schurft hadden, iemand per ongeluk een gebruikte handdoek van een gezinslid gepakt. Wasmachine draait elke dag.

Ik zal er verder over ophouden, anders dwalen we te veel af.

Wh-mdc07j3e5

• koentjuh
Toke_gt schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 18:24:
[...]

Oh, hier zaten ook twee ronde raampjes verstopt. Van buitenaf niet zichtbaar, lijkt het? Wat ga je daarmee doen?
Klopt, ze worden sowieso in dubbelglas gezet. Ooit maak ik de buitenkant ook weer open, maar dat is denk ik een klusje wat laag in de prioriteiten lijst staat.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:24
Architraven worden ook gemaakt van MDF in zowat elk ouderwetsch design.
Ze worden ook gebruikt bij restauratie van monumenten, geschuurd en geschilderd is er geen verschil met massief houten elementen. (voorbeelden)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Yaksa schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 21:16:
Architraven worden ook gemaakt van MDF in zowat elk ouderwetsch design.
Ze worden ook gebruikt bij restauratie van monumenten, geschuurd en geschilderd is er geen verschil met massief houten elementen. (voorbeelden)
Wat voor veel mensen de lol van architraven is zit hem nu juist in de oneffenheden. Daarin zie je de geschiedenis van het huis, het materiaal. MDF dan eigenlijk te perfect...

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:39
Tehh schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:35:
[...]

Wat voor veel mensen de lol van architraven is zit hem nu juist in de oneffenheden. Daarin zie je de geschiedenis van het huis, het materiaal. MDF dan eigenlijk te perfect...
Als je ze ouderwets vast spijkert, deze iets dieper slaat met een drijver. Daarna plamuurt en verft dan hebben ze genoeg oneffenheden/charme. Maar dat past natuurlijk niet in een strak geplamuurde woning. >:)

De meeste architraven zijn niet van mdf..

[ Voor 4% gewijzigd door TheKerremenke op 18-08-2026 22:44 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• koentjuh
De originele architraven zijn ver van perfect en dat moeten ze ook vooral niet worden. We hebben inderdaad ook al eens gezocht naar een kant en klaar oplossing, maar kan nog geen matchende variant vinden. Dus vandaar de suggestie om zelf iets te gaan maken.

• koentjuh
Inmiddels is de afvoer verlegd, de tegel vervangen en staat het bad op zijn plek. Nu nog de badkamer afkitten komende week, maar misschien dit weekend al even lekker in bad ☺️
Members only:
Pagina: 1 2 Laatste