Hier de vrij eenvoudige 5.1 set-up:
2x Focal Aria 936
1x Focal Sub 1000F
1x Focal Aria CC900
2x Focal Aria 906 met poot achter
1x Philips 55" tv (lijkt hier wel een postzegel, zo klein op de muur

)
1x Arcam AVR550
Van den Hul kabels (de Clear en nog een andere hele dikke platte) en banaanstekkers gebruikt van AudioQuest
HDMI kabels van AudioQuest (de goedkoopste serie haha)
De snoeren zijn allemaal weggewerkt in een hoge staande plint achter de tv en langs de muur. Langs de ramen en voor de open haard paste dit in de kier tussen de vloer en drempel, met daar overheen een mooie platte plint. Uitsparingen zijn gemaakt op de plekken van de speakers, dus je ziet weinig kabel.
We komen van een set Dali Lektor 1 (achter) met DALI Lektor 6 (front) set met bijpassende sub en center, op een NAD T755 aangesloten. De move naar Focal was toch wel een upgrade (de AVR misschien niet, NAD is ook geen kinderachtig spul, maar de speakers wel). Set alweer in bezit sinds begin 2017.
Zelf geen behoefte aan ATMOS speakers en een 2e sub, en dit kwam nog door de WAF. Mijn vriendin hoort het verschil al niet tussen TV geluid en deze set, dus voor haar hoeft het allemaal niet. Ze gunde me dit wel overigens en heeft netjes 50% meebetaald

(+/- 6000 voor de speakers en 3500 voor de Arcam).
De kamer is met DIRAC en een UMIK-1 gecorrigeerd op diverse luisterposities, maar primair op de bank. Het is een appartement, dus de woonkamer + keuken is één grote ruimte van 80m2, waarbij links van de TV 4 grote ramen zijn, dus 7 meter helemaal glas. Dit heeft ook weer invloed op de dynamiek. De afstand tussen de voor- en achterspeakers is 7 meter en de bank staat er ongeveer in het midden tussen. De achterspeakers kwamen uit de DIRAC kalibratie met maximaal vermogen geplust, anders hoorde je ze niet in films/series

We gaan wel eens bij de open haard zitten op de stoelen bij de achterspeakers, met een muziekje aan. Dan speel ik dus Multi-Channel stereo met sub, ondanks dat de FOCAL speakers best wel laag kunnen (de fronts).
[
Voor 14% gewijzigd door
Soeski op 12-03-2026 15:43
]