• NeWSJuNK
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:08
Bschnitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:03:
Ook maar weer eens posten, nu 3 jaar later nieuwe plek en een deel nieuwe spullen.

[Afbeelding]

Het gaat hier om een 5.1.2 Atmos setup.

1x Klipsch RP-504C II - Center (80Hz crossover)
2x Klipsch RP-500SA II - Atmos (150Hz crossover
2x JBL Studio 5 Series 590 - Front (80Hz crossover)
2x JBL Studio 5 Series 580 - Surround (80Hz crossover)
1x SVS PB-1000 Pro - SUB

AVR: Yamaha RX-A6A (Zit achter het doek in het midden kabinet met extra koeling)

TV: LG OLED 77inch G5

Rechts in het cabinet zit een mini HTPC, HA Green en nog een TP-Link Deco BE85.

Muur: WoodUpp Akupanel | Houtskool

Als er vragen zijn, opmerkingen of tips hoor ik het wel. 👍
Mooie ruimte en dito set. Jammer alleen dat niet de speakers van dezelfde serie zijn. Voor het visuele aspect zouden Klipsch zuilen het plaatje compleet maken.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Bschnitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:38:
[...]

Tscha, ik was altijd front highs gewend. Maar dit is toch wel echt heel anders, ik heb op de AVR "Dolby Enabled" aangezet op deze speakers en hierdoor weet de AVR dat het gaat om "upfire" speakers en op deze klipsch was nog een switch voor "Atmos" + nog eens de crossover op 150Hz gezet voor de zekerheid, maar zou hetzelfde moeten doen.

Voor mij komt het geluid echt van boven en werkt het dus, zelfs de Yamaha sound test denkt dat de speakers in de foute "phase" staan ivm de weerkaatsing op het plafond. Na de test stonden ook netjes op een hoek van 30.

Ook mijn vrouw hoort het verschil, zowel in muziek als in films enzo. Wij ervaren het als prettig zonder al te veel gedoe.

Ongetwijfeld zal ophangen nog beter klinken, maar dat wil ik niet en dan moet je ze toch weer anders instellen.

Mijn gok is dat veel mensen "upfire speakers" niet juist instellen en dat het dan gewoon slecht klinkt, wat logisch is.
Heb hier dezelfde ervaring, enkele jaren geleden van 5.2 naar 5.2.4 Dolby Atmos met 4 "upfire speakers" gegaan welke boven op zuilspeakers staan en met een meetmicrofoon zijn ingeregeld op een Pioneer SC LX801 en daarna op een VSA LX805 met Dirac live. Zowel muziek als films is een geweldige upgrade.
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste

Let op:
Dit is het Post hier foto's en specs van je home cinema!-topic, waar je jouw homecinemaruimte, AV-apparatuur en andere dingen uit je kijk-en-luister-paradijs mag showen. Vragen wat iemand precies heeft staan, hoe het werkt, of hoe de beleving is, mogen zeker.

Aankoopadvies, meubeladvies, plaatsingsadvies en dergelijke zijn hier off-topic.