Mooie ruimte en dito set. Jammer alleen dat niet de speakers van dezelfde serie zijn. Voor het visuele aspect zouden Klipsch zuilen het plaatje compleet maken.Bschnitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:03:
Ook maar weer eens posten, nu 3 jaar later nieuwe plek en een deel nieuwe spullen.
[Afbeelding]
Het gaat hier om een 5.1.2 Atmos setup.
1x Klipsch RP-504C II - Center (80Hz crossover)
2x Klipsch RP-500SA II - Atmos (150Hz crossover
2x JBL Studio 5 Series 590 - Front (80Hz crossover)
2x JBL Studio 5 Series 580 - Surround (80Hz crossover)
1x SVS PB-1000 Pro - SUB
AVR: Yamaha RX-A6A (Zit achter het doek in het midden kabinet met extra koeling)
TV: LG OLED 77inch G5
Rechts in het cabinet zit een mini HTPC, HA Green en nog een TP-Link Deco BE85.
Muur: WoodUpp Akupanel | Houtskool
Als er vragen zijn, opmerkingen of tips hoor ik het wel. 👍
Heb hier dezelfde ervaring, enkele jaren geleden van 5.2 naar 5.2.4 Dolby Atmos met 4 "upfire speakers" gegaan welke boven op zuilspeakers staan en met een meetmicrofoon zijn ingeregeld op een Pioneer SC LX801 en daarna op een VSA LX805 met Dirac live. Zowel muziek als films is een geweldige upgrade.Bschnitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 22:38:
[...]
Tscha, ik was altijd front highs gewend. Maar dit is toch wel echt heel anders, ik heb op de AVR "Dolby Enabled" aangezet op deze speakers en hierdoor weet de AVR dat het gaat om "upfire" speakers en op deze klipsch was nog een switch voor "Atmos" + nog eens de crossover op 150Hz gezet voor de zekerheid, maar zou hetzelfde moeten doen.
Voor mij komt het geluid echt van boven en werkt het dus, zelfs de Yamaha sound test denkt dat de speakers in de foute "phase" staan ivm de weerkaatsing op het plafond. Na de test stonden ook netjes op een hoek van 30.
Ook mijn vrouw hoort het verschil, zowel in muziek als in films enzo. Wij ervaren het als prettig zonder al te veel gedoe.
Ongetwijfeld zal ophangen nog beter klinken, maar dat wil ik niet en dan moet je ze toch weer anders instellen.
Mijn gok is dat veel mensen "upfire speakers" niet juist instellen en dat het dan gewoon slecht klinkt, wat logisch is.
"Helaas" zijn de JBLs voorlopig beter dan de Klipsch zuilen.NeWSJuNK schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 00:08:
[...]
Mooie ruimte en dito set. Jammer alleen dat niet de speakers van dezelfde serie zijn. Voor het visuele aspect zouden Klipsch zuilen het plaatje compleet maken.
De 590 is een extreme speaker, laatste ontworpen speaker door de JBL man zelf.
Maar mocht er 1 kapot gaan dan komen ze er wel
Het is dus visueel effe wat anders, maar gelukkig ook niet verschrikkelijk. Silver/koper met zwart gaat redelijk goed samen.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Mooie kleuren en ruimte zo! Wat ik me wel afvraag; de ATMOS speakers zouden keurig aan de houten panelen kunnen hangen tegen het plafond, heeft dat niet de voorkeur? De snoeren kun je dan nagenoeg onzichtbaar wegwerken, of zelfs helemaal achter de panelen langs met een klein gaatje.Bschnitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:03:
Ook maar weer eens posten, nu 3 jaar later nieuwe plek en een deel nieuwe spullen.
[Afbeelding]
Het gaat hier om een 5.1.2 Atmos setup.
1x Klipsch RP-504C II - Center (80Hz crossover)
2x Klipsch RP-500SA II - Atmos (150Hz crossover
2x JBL Studio 5 Series 590 - Front (80Hz crossover)
2x JBL Studio 5 Series 580 - Surround (80Hz crossover)
1x SVS PB-1000 Pro - SUB
AVR: Yamaha RX-A6A (Zit achter het doek in het midden kabinet met extra koeling)
TV: LG OLED 77inch G5
Rechts in het cabinet zit een mini HTPC, HA Green en nog een TP-Link Deco BE85.
Muur: WoodUpp Akupanel | Houtskool
Als er vragen zijn, opmerkingen of tips hoor ik het wel. 👍
En - misschien alleen visueel - maar komt je tv meubel nu aan de rechterkant voorbij je muur? Ik zou gek worden
[ Voor 4% gewijzigd door Soeski op 11-03-2026 15:26 ]
Dank u, in principe kan dat ja. Maar dat was plan B mits de upfiring niet zou werken of lelijk zou klinken.Soeski schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 15:25:
[...]
Mooie kleuren en ruimte zo! Wat ik me wel afvraag; de ATMOS speakers zouden keurig aan de houten panelen kunnen hangen tegen het plafond, heeft dat niet de voorkeur? De snoeren kun je dan nagenoeg onzichtbaar wegwerken, of zelfs helemaal achter de panelen langs met een klein gaatje.
En - misschien alleen visueel - maar komt je tv meubel nu aan de rechterkant voorbij je muur? Ik zou gek worden
Want dit kost me wel 1 dag wat werk en je komt er door de meubel diepte er net niet lekker bij.
Als ik die 590 verplaatst kan dat wel ja, ivm hernia mag ik dat alleen voorlopig niet 🤣, ze zijn iets van 31 kilo dacht ik.
Wie weet ooit over 1 jaar ofzo! 👍
De meubel is op maat met precies het einde op de muurlijn, verder is elk compartiment met elkaar te verbinden en ook eronder kan ik via 2 kanten erbij als het moet, er zit ook geen achter wand in bijvoorbeeld, tijdens de bouw heb ik 8 stopcontacten daar laten maken. Dus die zitten nu eigenlijk in die kast 👍
240cm lang.
50cm diep.
45cm hoog.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh
Nice hoor, dat ziet er uit als een heerlijke ruimte. Fijn dat de kast uitgelijnd is (onzin natuurlijk, ik hoef er niet naar te kijken maar toch voelt het goed haha).Bschnitz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:28:
[...]
Dank u, in principe kan dat ja. Maar dat was plan B mits de upfiring niet zou werken of lelijk zou klinken.
Want dit kost me wel 1 dag wat werk en je komt er door de meubel diepte er net niet lekker bij.
Als ik die 590 verplaatst kan dat wel ja, ivm hernia mag in dat alleen voorlopig niet 🤣, ze zijn iets van 31 kilo dacht ik.
Wie weet ooit over 1 jaar ofzo! 👍
De meubel is op maat met precies het einde op de muurlijn, verder is elk compartiment met elkaar te verbinden en ook eronder kan ik via 2 kanten erbij als het moet, er zit ook geen achter wand in bijvoorbeeld, tijdens de bouw heb ik 8 stopcontacten daar laten maken. Dus die zitten nu eigenlijk in die kast 👍
240cm lang.
50cm diep.
45cm hoog.
[Afbeelding]
Ik zou inderdaad verwachten dat de speakers aan het plafond, down-firing, een beter resultaat zouden geven. Dan komt het geluid ook echt van boven, ipv via reflectie via het plafond. Uiteraard kan jij dat zelf het beste bepalen - je kunt ze altijd even tijdelijk monteren met nano-tape (dat spul kan echt kilo's dragen per cm2) om te luisteren.
Het zijn inderdaad enorme jetsers van speakers dus het gewicht snap ik ook wel. Daar zijn mijn Focal Aria 936's licht en klein bij...
Die stonden op mijn lijst voor de limited edition 40 jaar, maar de prijs schrok me af 😭. Nog steeds spijt dat ik het niet gedaan heb. Dat geel was zo gaaf ❤️.Soeski schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 16:48:
[...]
Nice hoor, dat ziet er uit als een heerlijke ruimte. Fijn dat de kast uitgelijnd is (onzin natuurlijk, ik hoef er niet naar te kijken maar toch voelt het goed haha).
Ik zou inderdaad verwachten dat de speakers aan het plafond, down-firing, een beter resultaat zouden geven. Dan komt het geluid ook echt van boven, ipv via reflectie via het plafond. Uiteraard kan jij dat zelf het beste bepalen - je kunt ze altijd even tijdelijk monteren met nano-tape (dat spul kan echt kilo's dragen per cm2) om te luisteren.
Het zijn inderdaad enorme jetsers van speakers dus het gewicht snap ik ook wel. Daar zijn mijn Focal Aria 936's licht en klein bij...
Ze klinken waarschijnlijk fantastisch. Grote zegt niet altijd alles! Gaat om de techniek 🤪.
Ben ook bang dat ze eraf flikkeren 🤣, sinds ik op het water woon kan het huis bij storm nogal eens schudden.
Waarschijnlijk niet terechte angst, maar toch....
Haha! Ja ze staan toch best op een goede brede voet, maar kan mij voorstellen dat je je daar zorgen over maakt. Ze zijn wel wat ranker dan je huidige speakers en bijna net zo hoog. Ik heb niet de K2 versie van 2000 euro per stuk, maar de originele. Ik heb ze dan ook alweer gekocht begin 2017, en volgens mij voor maar 1200 per stuk ofzo. Ze zijn niet wezenlijk anders, maar vast wel een lichte verbetering - die ik misschien niet eens zou horen.Bschnitz schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 17:07:
[...]
Die stonden op mijn lijst voor de limited edition 40 jaar, maar de prijs schrok me af 😭. Nog steeds spijt dat ik het niet gedaan heb. Dat geel was zo gaaf ❤️.
Ze klinken waarschijnlijk fantastisch. Grote zegt niet altijd alles! Gaat om de techniek 🤪.
Ben ook bang dat ze eraf flikkeren 🤣, sinds ik op het water woon kan het huis bij storm nogal eens schudden.
Waarschijnlijk niet terechte angst, maar toch....
Ik ben er blij mee en ze gaan voorlopig niet weg - of misschien nooit? De versterker wordt wel gewisseld een keer, maar dat is meer voor de hobby (en mogelijkheden) dan echt noodzaak.
Mooie setup zeg! Ik heb nog een vraag over de koeling: schakelen die fans aan/uit met de receiver? En zo ja; hoe? Ik heb in mijn meubel een gemodde casefan zitten die via USB aangesloten is. Bij mijn Denon receiver blijft deze echter altijd aan/draaien.Bschnitz schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 18:03:
Niks bijzonders, er zitten 2 grote fans op voor de airflow via de USB aansluiting gevoed en die gaan inderdaad uit en aan met de AVR.Terrz schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:26:
[...]
Mooie setup zeg! Ik heb nog een vraag over de koeling: schakelen die fans aan/uit met de receiver? En zo ja; hoe? Ik heb in mijn meubel een gemodde casefan zitten die via USB aangesloten is. Bij mijn Denon receiver blijft deze echter altijd aan/draaien.
Hoef ik niks voor te doen
Je kan ook bijvoorbeeld van die kachel ventilatoren kopen die hebben een sensor voor 25/35c en gaan dan aan
:strip_exif()/f/image/Ogc1Xn87t6uAuS9xSnrl88hC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nPtIZdOj5xssAFrYlQ4nUQhx.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier de vrij eenvoudige 5.1 set-up:
2x Focal Aria 936
1x Focal Sub 1000F
1x Focal Aria CC900
2x Focal Aria 906 met poot achter
1x Philips 55" tv (lijkt hier wel een postzegel, zo klein op de muur
1x Arcam AVR550
Van den Hul kabels (de Clear en nog een andere hele dikke platte) en banaanstekkers gebruikt van AudioQuest
HDMI kabels van AudioQuest (de goedkoopste serie haha)
De snoeren zijn allemaal weggewerkt in een hoge staande plint achter de tv en langs de muur. Langs de ramen en voor de open haard paste dit in de kier tussen de vloer en drempel, met daar overheen een mooie platte plint. Uitsparingen zijn gemaakt op de plekken van de speakers, dus je ziet weinig kabel.
We komen van een set Dali Lektor 1 (achter) met DALI Lektor 6 (front) set met bijpassende sub en center, op een NAD T755 aangesloten. De move naar Focal was toch wel een upgrade (de AVR misschien niet, NAD is ook geen kinderachtig spul, maar de speakers wel). Set alweer in bezit sinds begin 2017.
Zelf geen behoefte aan ATMOS speakers en een 2e sub, en dit kwam nog door de WAF. Mijn vriendin hoort het verschil al niet tussen TV geluid en deze set, dus voor haar hoeft het allemaal niet. Ze gunde me dit wel overigens en heeft netjes 50% meebetaald
De kamer is met DIRAC en een UMIK-1 gecorrigeerd op diverse luisterposities, maar primair op de bank. Het is een appartement, dus de woonkamer + keuken is één grote ruimte van 80m2, waarbij links van de TV 4 grote ramen zijn, dus 7 meter helemaal glas. Dit heeft ook weer invloed op de dynamiek. De afstand tussen de voor- en achterspeakers is 7 meter en de bank staat er ongeveer in het midden tussen. De achterspeakers kwamen uit de DIRAC kalibratie met maximaal vermogen geplust, anders hoorde je ze niet in films/series
We gaan wel eens bij de open haard zitten op de stoelen bij de achterspeakers, met een muziekje aan. Dan speel ik dus Multi-Channel stereo met sub, ondanks dat de FOCAL speakers best wel laag kunnen (de fronts).
[ Voor 14% gewijzigd door Soeski op 12-03-2026 15:43 ]
Let op:
Dit is het Post hier foto's en specs van je home cinema!-topic, waar je jouw homecinemaruimte, AV-apparatuur en andere dingen uit je kijk-en-luister-paradijs mag showen. Vragen wat iemand precies heeft staan, hoe het werkt, of hoe de beleving is, mogen zeker.
Aankoopadvies, meubeladvies, plaatsingsadvies en dergelijke zijn hier off-topic.
Dit is het Post hier foto's en specs van je home cinema!-topic, waar je jouw homecinemaruimte, AV-apparatuur en andere dingen uit je kijk-en-luister-paradijs mag showen. Vragen wat iemand precies heeft staan, hoe het werkt, of hoe de beleving is, mogen zeker.
Aankoopadvies, meubeladvies, plaatsingsadvies en dergelijke zijn hier off-topic.