Systeem migratie: beste manier?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 16:29

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Na 8 jaar wordt het wel eens tijd voor een upgrade. Ook met het oog op de leeftijd van het moederbord. Wat me echter tegenhoudt, is het opnieuw installeren van alle software en vooral alle plugins etc. Dat zijn er nogal wat en kost dagen + alles wat ik vergeet...

Gezien de omvang van de appdata en het niet willen uploaden van mijn systeem in OneDrive, valt “Windows Back-Up” weg. Het is me ook niet duidelijk of dit überhaupt goed werkt.

“Windows 7 systeemkopie” zou misschien kunnen, waarna Windows vanzelf de nieuwe drivers zoekt, naar het schijnt. Maar dit is wellicht niet een heel goed idee met betrekking tot stabiliteit van het nieuwe systeem? Ook zal ik toch een keer naar Windows 11 moeten upgraden.

Zijn er andere (non-commercial) tools die beter werken dan alles from scratch opnieuw te installeren? Het internet biedt helaas ook niet heel veel betrouwbare bronnen meer om deze vraag te beantwoorden…

[ Voor 7% gewijzigd door Malloot op 15-05-2025 22:36 ]

Beste antwoord (via Malloot op 16-05-2025 13:58)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:09
Malloot schreef op vrijdag 16 mei 2025 @ 10:40:
Nou dan zal ik het tzt ook maar "gewoon proberen" zoals in 1 van de gelinkte topics, met uitzondering dat ik de huidige computer wil behouden als offline backup systeem, dus dan zal ik moeten hopen dat de oude backup functie nog werkt.
Belangrijk om dan te controleren dat UEFI/MBR mode overeenkomt op beide systemen, anders kan je niet opstarten.

Maarreeh, on topic, de oude "Windows 7 backup" is dus eigenlijk de enige manier om het te proberen?

Edit: Samsung Magician misschien?
Samsung Magician is een mogelijkheid, zolang er maar een Samsung SSD in je systeem aanwezig is.
Google: Samsung Magician Migrate

Zoals in de gelinkte topics werd aangegeven zijn er diverse backup/image/clone tools oplossingen, waaronder ook gratis versies die wat uitgebreidere mogelijkheden hebben.
Macrium Reflect bijvoorbeeld.
Er zijn gratis versies beschikbaar, de laatste versie daarvan is Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838
Deze wordt nu niet meer verder geüpdate maar werkt nog helemaal prima.

Zie ook dit eerdere linktopic:
SSD plaatsen en clonen oude SSD

In deze video wordt de laatste Macrium Reflect X gebruikt, maar het werkt net zo met versie 8.

YT: How to Create & Restore a Windows Backup Image in Macrium Reflect Using the Recovery Media

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:02
Hoeveel apps heb je nu werkelijk?
Is het niet juist fijn dat je nu mooi moment hebt om alle apps eens helemaal up to date te installeren?

Enneh, 99% van de drivers doet Windows 11 voor je.

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 15-05-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59

DukeBox

loves wheat smoothies

Begrijp ik uit je startpost dat je nu nog windows 7 draait? Een systeem kopie wil je dan hoe dan ook niet gezien updates/support per oktober stopt.
edit: naar windows 11 wordt dan best lastig. Ook is het maar de vraag of windows 7 drivers werken voor je nieuwe systeem.

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 15-05-2025 23:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Dat soort topics komt wel eens voorbij hier:

Overplaatsen van SSD hardeschijf.
Moederbord en CPU vervangen zonder een nieuwe Windows instal
Computer processor upgraden of nieuwe computer kopen
The_Doman schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:21:
In plaats van een schone installatie kan je ook nog overwegen om een clone/copy te doen van je oude schijf naar een nieuwe SSD.
Voordeel is dan dat je je oude systeem en instellingen kan behouden.
Het vergt echter wel wat meer kennis/voorbereiding om dat correct uit te voeren

Zie deze topics:
SSD met dure software clonen
Malloot schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:34:Ook met het oog op de leeftijd van het moederbord. Wat me echter tegenhoudt, is het opnieuw installeren van alle software en vooral alle plugins etc. Dat zijn er nogal wat en kost dagen + alles wat ik vergeet...
Herkenbaar inderdaad :)
Zelf cloon/migreer/repair Ik voor kennissen, indien mogelijk, ook wel eens hun Windows systeem.
En mocht het clonen/migreren niet lukken/voldoen dan kan je altijd nog een schone installatie doen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:02
DukeBox schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:57:
Begrijp ik uit je startpost dat je nu nog windows 7 draait? Een systeem kopie wil je dan hoe dan ook niet gezien updates/support per oktober stopt.
Nee t is juist Windows 10 die dan stopt, win 7 was Jan 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:59

DukeBox

loves wheat smoothies

@99ruud99 Oh ja natuurlijk 8)7
Ik was een hele versie in de war... het is nog erger dus.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
DukeBox schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 22:57:
Ik denk/neem toch wel aan dat het alleen om de "Windows 7 systeemkopie” functie/tool gaat?
Deze zit namelijk ook nog in Windows 10/11, alleen werkt al een tijdje niet meer meer goed dacht Ik.
Google: Windows 7 system image backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Sorry ik had niet gezegd dat het huidige systeem Windows 10 is inderdaad :+
En de backup functie heet idd. letterlijk "Backup-up maken en terugzetten (Windows 7)".

Nou dan zal ik het tzt ook maar "gewoon proberen" zoals in 1 van de gelinkte topics, met uitzondering dat ik de huidige computer wil behouden als offline backup systeem, dus dan zal ik moeten hopen dat de oude backup functie nog werkt.

Ik heb 'talloze apps', bijvoorbeeld oude versies van FL Studio met oude plugins die alleen daarin werken, voor als ik een oud project wil openen. En nog moest ik af en toe de oude PC aanslingeren om nog oudere projecten te kunnen openen 😁 Maar ook zaken als Davinci Resolve plugins, en 600 dingen die ik vergeet 8)7

Maarreeh, on topic, de oude "Windows 7 backup" is dus eigenlijk de enige manier om het te proberen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Belangrijk om dan te controleren dat UEFI/MBR mode overeenkomt op beide systemen, anders kan je niet opstarten.

Samsung Magician is een mogelijkheid, zolang er maar een Samsung SSD in je systeem aanwezig is.
Google: Samsung Magician Migrate

Zoals in de gelinkte topics werd aangegeven zijn er diverse backup/image/clone tools oplossingen, waaronder ook gratis versies die wat uitgebreidere mogelijkheden hebben.
Macrium Reflect bijvoorbeeld.
Er zijn gratis versies beschikbaar, de laatste versie daarvan is Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838
Deze wordt nu niet meer verder geüpdate maar werkt nog helemaal prima.

Zie ook dit eerdere linktopic:

In deze video wordt de laatste Macrium Reflect X gebruikt, maar het werkt net zo met versie 8.

YT: How to Create & Restore a Windows Backup Image in Macrium Reflect Using the Recovery Media

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malloot

Malloot

bekijk eens wat anders

Topicstarter
Thanks, nou we zullen wel zien of het gaat lukken 😁
Ik heb nog niks besteld dus het kan zomaar nog een paar maandjes duren voor ik 'de sprong waag'.
Pagina: 1