Computer processor upgraden of nieuwe computer kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tara2021
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20-05 01:16
Hallo

Ik heb een Hp computer 550-122nd https://tweakers.net/pric...nd-t1k44ea/specificaties/.
Windows home 10
Intel(r) Core (tm) i5-6400 CPU @ 2.70GHZ 2.71.GHZ
8 GB RAM
Videochip GeForce GTX 745
Opslag 1 TB

Deze is nu ongeveer 4 jaar oud (is dit oud?). Deze gebruik ik voor youtube, adobe photoshop lightroom, internetten en Word bestanden. Nu start de computer de laatste maanden wat langzamer op (zeker 3 minuten), en soms moet ik de computer overnieuw opstarten omdat ie op zwart scherm met cursor blijft staan als ik m aanzet (gebeurd 1 keer per week ongeveer). voor de rest doet de computer het goed (nooit geen blauwe scherm met error ofzo). De computer laat ik hierdoor alleen aanstaan als ik er bij ben (ik heb een angstoornis en ben bang dat de computer hierdoor in de fik vliegt aangezien onze wasmachine dat wel deed na 2 weken een langere programma te gaan draaien dan normaal).Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken of maak ik mij onnodig druk?

Nu kreeg ik een bericht dat deze computer het nog maar doet tot november 2025 vanwege dat iedereen op windows 11 moet overgaan en 10 niet meer beveiligd word. Nu heb ik de test of mijn computer compatible is gedaan en mijn processor blijkt niet goed genoeg te zijn (wat ik trouwens raar vind want het is 2.70 en ik zie computers met minder verkocht worden met windows 11 op webwinkels).

Ik vraag me af of ik deze opstart problemen en de beveiliging van microsoft kan oplossen door een nieuwe processor te kopen of zou ik beter een nieuwe computer kunnen kopen?

Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:49
Een systeem met een cpu uit 2015 en een gpu uit 2014 is veel ouder dan 4 jaar! Release februari 2016 staat er voor dat systeem.

Voor dat systeem is geen passende cpu die W11 ondersteunt. CPU's van 2016 en ouder zijn niet compatibel. Je zal aan een nieuw systeem moeten. Lucky you gebruikt deze HP standard ATX onderdelen dus een ander moederbord in de kast zetten is geen probleem. Een nieuwe ATX voeding is ook geen probleem.

Wat is je budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:46
Mocht je geen budget hebben, is linux erop zetten het enige verstandige alternatief.
Natuurlijk, een nieuwe pc zal ook een stuk sneller izjn.

Waarom start je je pc maar 1x per week op? Of bedoel je dat hij 1x per week foutmeldingen geeft? Het is namelijk heel normaal om je pc uit te zetten als je hem niet gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:28:
Waarom start je je pc maar 1x per week op? Of bedoel je dat hij 1x per week foutmeldingen geeft? Het is namelijk heel normaal om je pc uit te zetten als je hem niet gebruikt...
Nee, er wordt bedoelt dat bij opstarten (dagelijks?) er 1x in de week een issue is met opstarten en komt de PC niet door de boot of POST heen. Dan moet de PC dus herstarten (uit en aan drukken gok ik dan) en dan werkt het wel, tot de volgende week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:38
Dat systeem draait dan ook nog met een traditionele HDD neem ik aan?
Eigenlijk is dat nu onwerkbaar traag bij de recente Windows versies.
Ook kunnen de opstartproblemen misschien veroorzaakt worden door problemen met de HDD (slechte/bad sectors).
Een SSD zal het systeem dan enorm kunnen versnellen, echter Windows 11 compatibel wordt het dan niet.

Voor Windows 11 op niet ondersteunde systemen, zie dit topic:
Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tara2021
Uszka schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:25:
Een systeem met een cpu uit 2015 en een gpu uit 2014 is veel ouder dan 4 jaar! Release februari 2016 staat er voor dat systeem.

Voor dat systeem is geen passende cpu die W11 ondersteunt. CPU's van 2016 en ouder zijn niet compatibel. Je zal aan een nieuw systeem moeten. Lucky you gebruikt deze HP standard ATX onderdelen dus een ander moederbord in de kast zetten is geen probleem. Een nieuwe ATX voeding is ook geen probleem.

Wat is je budget?
Ik bedoelde dat ik de computer in 2020 gekocht heb en deze sindsdien aanstaat :D
Had helemaal niet gekeken van wanneer de computer was hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tara2021
CH4OS schreef op zondag 1 december 2024 @ 23:37:
[...]
Nee, er wordt bedoelt dat bij opstarten (dagelijks?) er 1x in de week een issue is met opstarten en komt de PC niet door de boot of POST heen. Dan moet de PC dus herstarten (uit en aan drukken gok ik dan) en dan werkt het wel, tot de volgende week.
ja dat bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tara2021
Ik kan opzich zo een nieuwe computer kopen alleen zit ik dit moment al een paar maanden zonder werk en weet niet wanneer ik wel weer werk heb dus durf het geld wat ik nu heb niet echt uit te geven aangezien ik ook 3 grote honden heb en het geld eigenlijk apart heb gezet voor spoed (operaties, ect..)

Maar het word nu dus inderdaad een nieuwe computer (liefst i7) met de introductie datum van het jaar 2023 of 2024 in ieder geval :D

bedankt allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

franssie

Save the albatross

Maar heb je nog steeds een HDD ipv SSD?
Koop een kleine SSD, downloade hewoon windows 24H2 op je HDD, zet dat op je USB, herstart met je SSD op het moederbord vanaf de USB, zo heb ik nog een i3 laptop van 7 jaar oud kunnen migreren naar windows 11 24H2.

edit voor wat je doet zou je systeem nog wel een ronde mee moeten kunnen lijkt me, eventueel wat geheugen erbij, maar zeker een SSD mocht je die niet hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 02-12-2024 01:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30
Heb je al een reinstall van Windows geprobeerd? Dat kan ook nog het een en ander oplossen zonder dat het geld kost.

Zelf ben ik een maand of twee geleden "cold turkey" overgestapt naar linux na de zoveelste blue screen en kan het eigenlijk iedereen aanraden. Zeker omdat je zegt weinig geld ervoor over te hebben is het een te overwegen optie. Windows 11 an sich vind ik het niet waard om een hele nieuwe PC voor aan te schaffen (ten opzichte van Windows 10). Mijn laptop met Linux is nu stiller (fan ging met Windows 11 regelmatig hard blazen), en de batterij gaat langer mee (7 uur ipv 4 uur). Al met al dus zeker aan te raden als je uitkomt met de software die je gebruikt, of alternatieven weet te vinden.

Overigens is de hdd vervangen voor een SSD altijd een goed idee, Linux of Windows.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
franssie schreef op maandag 2 december 2024 @ 01:30:
Maar heb je nog steeds een HDD ipv SSD?
Koop een kleine SSD, downloade hewoon windows 24H2 op je HDD, zet dat op je USB, herstart met je SSD op het moederbord vanaf de USB, zo heb ik nog een i3 laptop van 7 jaar oud kunnen migreren naar windows 11 24H2.

edit voor wat je doet zou je systeem nog wel een ronde mee moeten kunnen lijkt me, eventueel wat geheugen erbij, maar zeker een SSD mocht je die niet hebben.
Je kunt niet migreren op een systeem dat niet Windows 11 compatible is.
Tara2021 schreef op maandag 2 december 2024 @ 01:03:

Maar het word nu dus inderdaad een nieuwe computer (liefst i7) met de introductie datum van het jaar 2023 of 2024 in ieder geval :D
Je huidige low end 8 jaar oude is snel genoeg en dan moet de nieuwe opeens een i7 worden? Lijkt me niet heel zinvol met je geld ingaan.

Of het een i3 of i7 (uit dezelfde familie) wordt, maakt echt helemaal niets uit qua ondersteuning voor Windows.

En de snelheid in Mhz zegt zowel niets over de daadwerkelijke snelheid als dat het iets zegt of iets wel of niet Windows 11 compatible is. Jij hebt een 6e generatie Intel chip en daar zijn ze compatible vanaf generatie 8.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:11

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In een ideale wereld hebben we allemaal genoeg geld om steeds nieuwe computers te hebben. Helaas is de wereld niet ideaal en als je verder nog tevreden bent met de prestaties van je computer is het doorgaans beter om te kijken wat je nog kunt doen om je huidige computer.

Om te beginnen met besturingssyteem: ja, Windows 10 is komend jaar end-of-support dus je zult sowieso iets moeten doen. @Ramon noemt de Linux optie al. Dat is idealiter de perfecte optie. Maar ik zie dat je Adobe Lightroom gebruikt. Dat onder Linux aan de praat krijgen is eh... voor gevorderden. Wat je waarschijnlijk niet bent.
Minder ingewikkeld idee is alsnog Windows 11 installeren. Het klopt dat jouw computer niet voldoet aan officiele specs ervoor waardoor de default installer zal weigeren te draaien. Maar dat is grotendeels een kunstmatige beperking van kant van Microsoft (lees je in over TPM 2.0 als je de discussie wilt aanhoren). Bottom line is dat je zeer eenvoudig de controle op TPM 2.0 kunt omzeilen en alsnog Windows 11 kunt installeren:

Download niet de Windows Installer van Microsoft, maar de x64 ISO image van Windows 11. Brand die met het programma Rufus (open source, gratis download) en je krijgt opties (die per default aan staan) om de TPM check uit te zetten. Ook de verplichting om aan te melden met een online Live account kun je zo omzeilen. Als je Windows 10 install netjes geactiveerd is bij MS zal Windows 11 dat ook gelijk zijn. Erg prettig.

Je kunt dus Windows 11 op die oude bak installeren. Het zal bij benadering exact even snel of traag werkend als je met Windows 10 gewend bent, maar wel supported blijven de komende jaren.

Dan de zwarte schermen en traagheid... klinkt mij vooral als softwareproblemen in de oren. Grote kans dat je er bij een reinstall van af bent.

Wat je nog niet duidelijk gemaakt hebt ondanks meerdere vragen: is die 1TB opslag een harde schijf (=fysiek ding wat draait) of een SSD (opslag op chips die niet fysiek draaien)?

Als het een harde schijf is loont het - zelfs met de leeftijd van dit systeem - om het te vervangen door een SSD. Of als dat te duur is (1TB SATA SSD kost momenteel ongeveer EUR 55), pak een kleinere, installeer daar je besturingssysteem op en hou de grotere harde schijf voor opslag erbij (256GB heb je voor ongeveer EUR 20).

Pro-tip: als je dat laatste gaat doen, koppel je oude schijf helemaal los terwijl je Windows installeert. Dat voorkomt dat de installer toch dingen gaat doen met de oude schijf - en als het mis gaat heb je ook niets op die schijf gesloopt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

White Feather schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:18:
[...]

Je kunt niet migreren op een systeem dat niet Windows 11 compatible is.
Kan prima. TPM 2.0 check uitzetten en klaar.

Van de week nog gedaan met computer van m'n jongste zoon - z'n broer had eindelijk genoeg gespaard voor een Ryzen waardoor z'n 7th gen i5 naar broertjelief kon om z'n 2nd gen i7 te vervangen. Gelijk ook nieuwe SSD geregeld (in dit geval uit een industriele PC die ik in de kliko vond, dus kosten EUR 0) en hij kon weer goed vooruit. Met Windows 11. Op een officieel unsupported PC.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
dion_b schreef op maandag 2 december 2024 @ 08:28:
[...]

Kan prima. TPM 2.0 check uitzetten en klaar.

Van de week nog gedaan met computer van m'n jongste zoon - z'n broer had eindelijk genoeg gespaard voor een Ryzen waardoor z'n 7th gen i5 naar broertjelief kon om z'n 2nd gen i7 te vervangen. Gelijk ook nieuwe SSD geregeld (in dit geval uit een industriele PC die ik in de kliko vond, dus kosten EUR 0) en hij kon weer goed vooruit. Met Windows 11. Op een officieel unsupported PC.
Ah, ik dacht dat dat niet meer werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tara2021
Ik denk dat het een hdd is, ik heb niks veranderd aan de computer. Op de tweakers website staat Opslagtype 7200rpm HDD.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dan gaat die HDD vervangen duizend keer meer effect hebben dan een i7 erin stoppen. Nieuwe SSD, daar een schone Windows 11 op zetten (zie de installatietips in de posts hierboven) en dan nog eens afwegen of die nieuwe PC nog nodig is.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Voor alle basis dingen is je PC nog meer dan prima. Je hebt niet meer nodig voor YouTube, Word en internetten. Nou is Lightroom weer een ander verhaal, maar voor de rest is je PC nog meer dan prima. Vervang de HDD voor een SSD en zet Windows er opnieuw op. Eventueel nog van 8GB RAM naar 16GB en je zit er weer prima bij voor wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
Tara2021 schreef op maandag 2 december 2024 @ 15:10:
Ik denk dat het een hdd is, ik heb niks veranderd aan de computer. Op de tweakers website staat Opslagtype 7200rpm HDD.
Dacht ik al te lezen. Zet er een SSD in en je kent je PC niet terug. Windows 11 erop met Rufus en moet jij opletten of je nog steeds een nieuwe wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
bwerg schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:51:
Dan gaat die HDD vervangen duizend keer meer effect hebben dan een i7 erin stoppen. Nieuwe SSD, daar een schone Windows 11 op zetten (zie de installatietips in de posts hierboven) en dan nog eens afwegen of die nieuwe PC nog nodig is.
Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
In plaats van een schone installatie kan je ook nog overwegen om een clone/copy te doen van je oude schijf naar een nieuwe SSD.
Voordeel is dan dat je je oude systeem en instellingen kan behouden.
Het vergt echter wel wat meer kennis/voorbereiding om dat correct uit te voeren

Zie deze topics:
SSD plaatsen en clonen oude SSD
SSD met dure software clonen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

franssie

Save the albatross

The_Doman schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:21:
In plaats van een schone installatie kan je ook nog overwegen om een clone/copy te doen van je oude schijf naar een nieuwe SSD.

Zie deze topics:
SSD plaatsen en clonen oude SSD
SSD met dure software clonen
Nadeel, je hebt een USB enclosure nodig,
Voordeel - je hebt een USB enclosure om oude bestanden van de oude HDD te kunnen halen.

Ik zelf volg eigenlijk bijna altij de de route met enclosure, maar zonder clone - verse install vanaf USB, en als het mislukt kan ik alsnog de oude drive terug zetten, maar een clone is ook wel makkelijk, zeker als het aankomt op licenties (!) maar mist de voordelen van een schone installatie.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
franssie schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:25:
Nadeel, je hebt een USB enclosure nodig,
Voordeel - je hebt een USB enclosure om oude bestanden van de oude HDD te kunnen halen.
Het is een desktop, met wat ik kan zien extra SATA HDD aansluitingen op het board.
HP: Productspecificaties voor de HP Pavilion 550-122nd desktop-pc

Als je de SSD toch gaat inbouwen dan kan je ook meteen een clone maken van de oude HDD en deze daarna (tijdelijk) als backup apart houden.
Eventueel kan je ook een aanwezige DVD SATA aansluiting daarvoor gebruiken.

Extra tip: meteen ook even PC ontstoffen indien nodig. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Doman schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:21:
Hele reden voor dit topic is dat de computer recent traag is en niet altijd goed doorstart. Dat klinkt als heel sterk argument om *niet* de bestaande installatie over te willen zetten.

Sowieso, Windows 10 is bijna end-of-support, dus ergens de komende maanden zal TS toch aan de slag moeten met nieuwe install. Beter het in een keer goed te doen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02:42
Overweeg ook om naast de migratie naar een SSD het werkgeheugen uit te breiden. Windows 10/11 loopt wat krap op 8GB.
Pagina: 1