SSD plaatsen en clonen oude SSD

Pagina: 1
Acties:

• Renée1981
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-05 08:12
Beste allen,

ik heb onlangs een wd-black-sn850x aangeschaft,

ik wil mijn oude C: clonen (slechts 250GB te klein, past ook op ander SATA schijf) en van deze 1TB schijf de nieuwe C: maken.
Ik moet de SSD ook nog plaatsen.

Ik kan alleen helaas op het internet geen complete informatie vinden over hoe dat zou moeten

wat betreft het clonen vond ik deze info https://nl.easeus.com/backup-herstel/ssd-klonen-naar-grotere-ssd-in-windows.html

Is dit de manier om SSD's te clonen? Alleen commerciele parijen gevonden wat betreft info

maar daar staat weer niks over het plaatsen van SSD en het veranderen van de BIOS (???) als je klaar bent met het clonen.

wat betreft het plaatsen van SSD ik heb dit moederbord
B360-AORUS-GAMING-3
Heb een video gevonden, hoe te plaatsen, maar hier is het clonen weer niet bij in begrepen.

Ik had gehoopt meer info the vinden op hardware.info helaas niet gelukt.

Heb met name graag extra info hoe dat in de BIOS moet en in het systeembeheer.

Alvast bedankt voor de medewerking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Geen kloon ervaring.

Maar jou moederbord heeft 2 ssd mogelijkheden.
Waarom niet gewoon de nieuwe erin. Verse Windows installatie.
En daarna alles wat je wilt kopiëren kopiëren?

Resent een nieuwe install gedaan, met een uurtje of 2 was alles weer zoals het was.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:40

FreakNL

Well do ya punk?

Gebruik de Veaam agent. Deze is gratis.

Full backup maken op oude systeem en bare metal terugzetten :)

Stappen:
Maak een full backup met de gratis veeam agent op een externe USB schijf. En maak een boot iso met dezelfde veeam agent. Haal OS disk eruit, grotere disk erin, booten van iso en backup terugzetten (bare metal recovery). Daarna booten van nieuwe disk en derhalve je OS.
Benodigdheden ; USB thumb drive (16/32gb) voor bootable ISO en een externe USB schijf.

Na het booten van de iso;
VOOR het restore proces de beoogde nieuwe C: schijf nog vergroten alvorens je de backup terug zet. Dit kan dus tijdens het restore proces maar moet je doen VOORDAT je daadwerkelijk de restore ingaat. Als je dat niet doet heb je kans dat er na restore een partitie NA je c: schijf zit (die dan de originele grootte heeft) en dan kan je niet (zonder 3rd party tools) je c schijf vergroten.

[ Voor 98% gewijzigd door FreakNL op 28-12-2023 19:37 ]

• Renée1981
jack zomer schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:29:
Geen kloon ervaring.

Maar jou moederbord heeft 2 ssd mogelijkheden.
Waarom niet gewoon de nieuwe erin. Verse Windows installatie.
En daarna alles wat je wilt kopiëren kopiëren?

Resent een nieuwe install gedaan, met een uurtje of 2 was alles weer zoals het was.
Ik heb reden om tre clonen van daar anders zou ik ook verse isntallatie doen. als clonen niet lukt tja dan zal ik wel moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zie mijn post. Je kunt er ook niks mee verzieken want als het echt niet lukt zet je je oude schijf weer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Daarvoor kun je Macrium Reflect gebruiken. Deze installeren onder Windows. Na installatie kun je in het programma een bootable USB stick aanmaken. Hiermee opstarten. Dan kun je clonen.

Dat kan op 2 manieren: een backup maken naar een externe harde schijf of USB-stick en deze terug zetten op de nieuwe SSD. Of daadwerkelijk clonen. Dan moeten beide opslagmedia dus tegelijk in het systeem zitten.

Let op: na het nieuwjaar is dit programma niet meer gratis.

[ Voor 43% gewijzigd door Nickname55 op 28-12-2023 19:39 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hier staat een tutorial voor veaam:

YouTube: How to Backup a Windows Computer for Free Using Veeam Agent

Bare metal recovery rond 7 minuut. Je moet daar manual restore kiezen en de disk mapping aanpassen als je naar een grotere disk de boel teruggezet. Je kan ook de tutorial op de letter volgen maar dan boot hij na restore vanaf een C: partitie die net zo groot is als je oude en dan moet je met partition magic aan de gang om hem groter te maken… Beter is het om meteen de C: groter te maken TIJDENS het restore proces:

https://forums.veeam.com/...larger-drives-t60008.html

Ik kan geen screens of tutorial vinden over het resizen van C: tijdens het restore proces maar het is echt heel simpel en wijst zichzelf.

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 29-12-2023 00:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
Kijk even op de website van WD of je een gratis versie van Acronis True Image daar kan downloaden. Dat kan wat jij wil, uitleg staat ook gewoon op de WD site volgens mij.

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:46
Is het niet simpeler om gewoon een linux trial op een usb stickje te zetten?

Partitie vergroten met gparted en disk clonen met sudo dd

Alles open source en gratis

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

@Renée1981 ik heb Wittytool-DiskClone gebruikt (gratis) vandaag voor mijn NVME SSD (intern) naar externe via USB drive aangesloten NVME SSD adapter (256GB naar 2TB)

Dit kan natuurlijk voor elke drive maar dit was wel windows waar ik op draaide, geen reboot of andere truken nodig

Na clonen drive fysiek omgeplugt en klaar was ik ermee..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aljooge schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:53:
partitie vergroten is optie die vaak achteraf ook nog kan (live) in windows kan dit in elk geval

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 28-12-2023 22:56 ]

Tja vanalles

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

aljooge schreef op donderdag 28 december 2023 @ 22:53:
Is het niet simpeler om gewoon een linux trial op een usb stickje te zetten?

Alles open source en gratis
Dat gaat natuurlijk ook maar (IMO) is het met de Veeam Agent echt het makkelijkst. Zeker als je Windows gewend bent. Het duurt wel iets langer omdat het backup maken is en restoren. Bij een clone ben je het snelste klaar.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

FreakNL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 23:13:
[...]

Dat gaat natuurlijk ook maar (IMO) is het met de Veeam Agent echt het makkelijkst. Zeker als je Windows gewend bent. Het duurt wel iets langer omdat het backup maken is en restoren. Bij een clone ben je het snelste klaar.
clone werkt alleen als je een "sysprep" erna eroverheen knalt .. of het orgineel uitlaat

Tja vanalles

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Bij de meeste scenario’s die ik met een veeam backup -> bare metal restore (wat in essentie een clone is) doe gaat de oude machine weg. Of het is een grotere schijf in een bestaande machine. In beide gevallen is een sysprep overbodig.

Paar maanden geleden nog bij mijn ouders gedaan van oude naar nieuwe laptop. Ging prima, alleen ff drivertjes updaten naderhand.

Dat gezegd hebbende;
Oude laptop doet het ook nog prima met dezelfde install. Sysprep lijkt me vooral belangrijk in een domein, niet bij standalone pctjes.
https://techcommunity.mic...sprep-matters/ba-p/723859

Overigens kunnen er inderdaad dingen stuk gaan als je dezelfde SID hebt dus een sysprep kan zeker geen kwaad. Maar die oude laptop van mijn ouders staat hier als test ding, ben nog nergens tegenaan gelopen eigenlijk….

Als ik al zou syspreppen zou mijn voorkeur juist zijn om dat op de oude machine te doen zodat de user profielen op de nieuwe machine gewoon blijven werken… Maar het beste is het om de oude machine gewoon niet meer aan te zetten of te wipen… Het gaat overigens wel erg off-topic want de TS wil alleen een migratie naar een grotere schijf doen en dan is sysprep helemaal “nicht im frage”.

[ Voor 84% gewijzigd door FreakNL op 28-12-2023 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Renée1981 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:33:
[...]

Ik heb reden om tre clonen van daar anders zou ik ook verse isntallatie doen. als clonen niet lukt tja dan zal ik wel moeten.
Welke software je gebruikt om te clonen is meer persoonlijke voorkeur. Clonezilla, Macrium, Acronis & AOMEI Backupper kunnen veelal hetzelfde (muv clonen naar kleiner target). Na clonen oude SSD eruit en opstarten met enkel nieuwe SSD in x4 port. Daarna pas met de oude disk erbij en deze wipen. Bij evt conflicting bootseq in stap 2 in de BIOS de nieuwe SSD hard selecteren als boot device. Na wipe kan die setting evt weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
ok bedankt allemaal. kunnen we nu even samenvatten wat ik nu eigenlijk moet doen? ik ben beetje in de war over de volgorde ook
zover ik begrepen heb:

- installeren nieuwe nieuwe SSD
- clonen oude SSD- nieuwe SSD
- verwijderen oude schijf
- opnieuw installeren oude SSD
- dingen met paritities die ik niet begrijp.

1. Installeer SSD op moederbord volgens handleidingen
2. gebruik clone software om oude SSD te clonen (keuze persoonlijke voorkeur, ik wil degene die de beste gids heeft)
3. Verwijderen oude harde schijf
4. booten op nieuwe harde schijf en als dat werkt
5. ????? hoe zit dat met de partitie dat begrijp ik dus niet.
6. oude SSD
opnieuw installeren en defragmenteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
Renée1981 schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 21:29:
ok bedankt allemaal. kunnen we nu even samenvatten wat ik nu eigenlijk moet doen? ik ben beetje in de war over de volgorde ook
2. gebruik clone software om oude SSD te clonen (keuze persoonlijke voorkeur, ik wil degene die de beste gids heeft)
5. ????? hoe zit dat met de partitie dat begrijp ik dus niet.
Je zou het eens Macrium Reflect Free 8 kunnen proberen?
Die heeft wel een eenvoudige "gui/gids" en kan vanuit je bestaande Windows systeem direct clonen/copieeren naar je 2e nieuwe ingebouwde SSD.
Daarbij kan je dan meteen je Windows systeem partitie vergroten.
Na voltooien is het aan te raden de oude SSD (tijdelijk) te verwijderen.
Het systeem zou dan moeten (kunnen) starten van de nieuwe SSD.

Er is wel wat verwarring over de free en de trial versie van Macrium Reflect.
Daar komen geen updates meer van, maar blijft wel gewoon werken.
GratisSoftware.nl: Macrium Reflect Free
Majorgeeks: Macrium Reflect FREE Edition 8 (direct download)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rmbAE4y6IIfuodm-8_weESNEvdk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QXGxlCoEE3sUvuq3FZb6FiHU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UghhAFzRpegsX6fq83B448fzOhg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N2L0mJnCaFkJ1J6wPMaO40XW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zover ik begrepen heb:

- installeren nieuwe nieuwe SSD
- clonen oude SSD- nieuwe SSD
- verwijderen oude schijf
- opnieuw installeren oude SSD
- dingen met paritities die ik niet begrijp.

tot zover zit je goed ik zou Wittytool-DiskClone dan erg kunnen adviseren ..
1) software starten ..
2) klik clone
3) source = oude diks
4) next
5) destination = nieuwe disk
6) next
7) wachten
8) done (pc afsluiten)
fysiek eruit halen ja goeie handeling (even apart leggen)
jup

that's all .. niet moeilijker maken dan het is.. de rest vergeten. mijn schijf was automagisch opgeschaald naar correcte maat door deze tool .

(natuurlijk even controleren) maar kan ook met de tool na installatie.. en dan kan je hier weer aankloppen

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 30-12-2023 00:34 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:05
Veel simpeler dan Rescuezilla wordt het niet: downloaden naar USB, reboot from USB, klik Clone, selecteer te clonen disk & new target, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
mtr33 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 10:18:
Veel simpeler dan Rescuezilla wordt het niet: downloaden naar USB, reboot from USB, klik Clone, selecteer te clonen disk & new target, klaar.
Inderdaad simpel, maar daardoor niet zo flexibel (selectief partities copieeren/aanpassen enz).
Ook dat je niet vanuit Windows zelf kan imagen/clonen kan dat voor de niet zo ervaren gebruiker al een belemmering zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

The_Doman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:18:
[...]

Inderdaad simpel, maar daardoor niet zo flexibel (selectief partities copieeren/aanpassen enz).
Ook dat je niet vanuit Windows zelf kan imagen/clonen kan dat voor de niet zo ervaren gebruiker al een belemmering zijn.
Dat.

Heb je mijn Veeam Agent suggestie al geprobeerd @Renée1981 ? Die duurt iets langer maar is mijns inziens het meest idiot proof…

Je kunt ook nooit iets fout doen omdat je eerst een backup maakt en dan de schijven omwisselt (en dan een restore doet). Dus je bent nooit met twee schijven tegelijk aan het rommelen. Worst case zet je de oude schijf weer terug..

Als je met twee schijven tegelijk gaat rommelen is er altijd kans dat je iets fout doet en je huidige schijf wist (alhoewel die kans uitermate klein is).

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 02-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
FreakNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Dat.

Heb je mijn Veeam Agent suggestie al geprobeerd @Renée1981 ? Die duurt iets langer maar is mijns inziens het meest idiot proof…

Je kunt ook nooit iets fout doen omdat je eerst een backup maakt en dan de schijven omwisselt (en dan een restore doet). Dus je bent nooit met twee schijven tegelijk aan het rommelen. Worst case zet je de oude schijf weer terug..

Als je met twee schijven tegelijk gaat rommelen is er altijd kans dat je iets fout doet en je huidige schijf wist (alhoewel die kans uitermate klein is).
Ik ben vanwege de feestdagen het even laten liggen en ja ik moet alleen keus maken voor meest idiotproof clone software. Niet dat ik zo stom ben, maar ik doe dit soort dingen gewoon nooit.

Heb besloten ook een nieuwe externe harde schijf te kopen van 2 TB voor backups.
Heb er een maar die is oud in gebruik als backup van data

[ Voor 77% gewijzigd door Renée1981 op 02-01-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
FreakNL schreef op donderdag 28 december 2023 @ 19:31:
Gebruik de Veaam agent. Deze is gratis.
Zo te zien is er geen versie te downloaden zonder een account/tel nr te moeten opgeven/aanmaken?
Beetje irritant wel.
Via wat externe mirrors wel even kunnen bekijken.
Maar qua eenvoudig gebruiksgemak zou ik toch liever Macrium Free aanraden.
FreakNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:52:
Met het hier genoemde Macrium Reflect kan je natuurlijk ook een (extra) image backup maken.
Terugzetten van een backup image (over je bestaande Windows) moet dan ook via een Rescue/WinPe omgeving via tijdelijk bootmenu of USB (veiliger).
Eenvoudigste is toch een direct copy/clone (hot image) naar de 2e SSD en daarna de eerste SSD (tijdelijk) verwijderen.
Maar zoals altijd, heel goed opletten wat je aan het doen bent!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-05 08:42
Hoi @Renée1981,

De meest idiotproof methode is dan als volgt:
1. In de Windows Instellingen zit op tablad "Beveiliging en Backup" een Backupmogelijkheid die "Windows backup versie Windows 7" heet.
Daarmee maak je een volledige backup van ALLES naar de nieuwe 2TB harddisk én je maakt meteen óók de tweede daarbij voorgestelde optie aan, een Windows herstelschijf.
2. Je haalt de SSD uit de PC/Laptop en je bouwt de nieuwe SSD in de PC/Laptop in.
3. Je kunt nu niet opstarten omdat op de nieuwe SSD nog geen Windwos staat.
Daarom zorg je dat de backup-harddisk aangesloten is en je start m.b.v. de F11 of F12 toets op vanaf de Herstelschijf die je hebt aangemaakt.
4. Na het opstarten vanaf de Herstelschijf krijg je een menu waarin het terugzetten van een backup een optie is. Kies deze optie en zet de eerder gemaakte backup terug.
5. Na het terugzetten van de backup naar de SSD verwijder je de externe harddisk waarop de backup staat en de Herstelschijf en je start op vanaf de SSD. Daarop staat alles wat je nu ook hebt.
6. daarna kun je evt. een nieuwe backup maken van je data naar de nieuwe schijf (gewoon alles kopiërn in de verkenner naareen datamap op de exxterne harddisk) en de oude SSD inzetten voor iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Veeam doet hetzelfde als hierboven. Allebei opties dus. Heb alleen ervaring met Veeam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

The_Doman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Zo te zien is er geen versie te downloaden zonder een account/tel nr te moeten opgeven/aanmaken?
Beetje irritant wel.
Account is 2 seconden werk. En het is een fantastisch stuk software met enterprise backing…

Macrium zal verder ook prima werken, geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06-05 12:25
FreakNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:05:
[...]

Account is 2 seconden werk. En het is een fantastisch stuk software met enterprise backing…
Dat je het fantastisch vindt, blijkt wel uit het feit dat je letterlijk al in 8 posts dat stuk software de hemel in aan het prijzen bent :+

Volgens mij is het inmiddels wel duidelijk dat jij Veeam Agent zou aanraden ;) Aan TS om daar iets, of niets, mee te doen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Prima. Ik wil alleen helpen. Het lijkt mij persoonlijk simpeler en meer monkey-proof dan de andere genoemde tools. Is inderdaad aan de TS om er iets mee te doen.

Hoef je verder geen opmerkingen over te maken. Dat voegt namelijk nog minder toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
FreakNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:05:
Kan zijn, maar ik ben niet zo snel van me ergens meteen registreren om wat te proberen.
Maar ik heb het toch ook even geprobeerd met een image backup en "bare metal" restore.
Werkt ook gewoon prima zo te zien, misschien iets minder gelikte GUI opties, maar het is dan ook speciaal voor 'enterprise' omgevingen natuurlijk. ;)

Belangrijkste is dat je een programma/oplossing hebt die goed en betrouwbaar werkt in je eigen situatie.

Enige wat ik "mis" is dan een image/clone direct naar andere disk?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rknjjaqIMepSqFLxcMQjY-KMaGs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WpluNq2ylTytf2lpfviMTfae.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mePQbyJtcUD1rQALlQVun11vblI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ucdnFa5TcgmOWTObo0hxJPqA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n9MzQxr7e4E1UqVyjMsiu_VCnqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g7RUJh8AsG3O3ExMDXWXK9Gq.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door The_Doman op 02-01-2024 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dat zit er niet in omdat het een backup programma is en geen clone programma.

Dus in deze casus zou je een backup moeten maken, pc uit, ssd wisselen, en dan booten met de iSO en dan een bare metal restore naar de nieuwe SSD. Dat is dus een stuk overhead. Alsnog bruikbaar, duurt alleen wat langer.

Ik gebruik het zelf ook bij kennissen en familie voor andere doeleinden. Elke nacht een backup naar een NAS of externe schijf. Pc kapot? Bare metal restore op een andere PC (is hardware onafhankelijk) en weer door.

Ook voor een wisselen van oude laptop A naar nieuwe laptop B met behoud van OS bruikbaar. Of als je een grotere HD in een laptop wilt zetten maar je hebt slechts 1 SSD aansluiting in je laptop… Of als je maar 1 sata kabel hebt liggen :)

Een directe clone is in deze casus wel sneller (dat geef ik toe) maar er zijn meerdere wegen naar Rome. Ik zou zelf aan veeam vasthouden omdat ik het ken en het me nooit in de steek heeft gelaten. En je maakt ook geen 20 clones per jaar, me dunkt.

[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 03-01-2024 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 06-05 12:25
FreakNL schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 14:18:
Prima. Ik wil alleen helpen. Het lijkt mij persoonlijk simpeler en meer monkey-proof dan de andere genoemde tools. Is inderdaad aan de TS om er iets mee te doen.

Hoef je verder geen opmerkingen over te maken. Dat voegt namelijk nog minder toe.
8 keer, of inmiddels 10 keer, benoemen dat je een tooltje aanraadt voegt inmiddels ook niet heel veel meer toe. Dat punt probeerde ik te maken, maar lijk je je weinig van aan te trekken.

En natuurlijk snap ik dat je probeert te helpen, maar "ik zou dit doen, ik zou dit doen, ik zou dit doen, ik zou dit doen" wordt na een paar keer ook vervelend. Als er na 3 keer niet naar je geluisterd wordt, is het misschien tijd om eieren voor je geld te kiezen.

[ Voor 19% gewijzigd door Hahn op 03-01-2024 12:30 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrrRon
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-12-2024
Moeilijk doen als het makkelijk kan (is hier al eerder genoemd) gebruik Acronis voor Western Digital.
Download link: https://downloads.wdc.com/acronis/AcronisTrueImageWD_WIN.zip

"Soylent Green is people!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
GrrRon schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:31:
Moeilijk doen als het makkelijk kan (is hier al eerder genoemd) gebruik Acronis voor Western Digital.
Download link: https://downloads.wdc.com/acronis/AcronisTrueImageWD_WIN.zip
Dat is ook nog een goede optie uiteraard.
Zelf hier even geprobeerd voor de volledigheid, was toch bezig met test systeem.
Werkte ook zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/24ZFepM3uexRMDTe3JhUhH165s4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mTG4WapZzB92Isi8VoPU0Cpo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRdfBPBhuyaao4y_RtmE4Vv8Mhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fRVKR3e4XPsdepq6L1Le7OTn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3omj16HBvse7imjkFkSr4R8uwt8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sQQ0uoBOxhQijInqhIBuZfbw.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0uOoUenVgNXCoUCwx3MqIvQcWg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NhTgXJvf6sBFwYgNRyAAM3aT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jsg_wC_8HcIWSQ639kxmuVnPx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AQyvgupu3mPK6c8eNNGhSBOP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxQ3NWrXbRH5eD8GqycfghCtCes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fr3VwpYkVT254yoC5U31mV4x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door The_Doman op 03-01-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Hahn schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:23:
[...]

8 keer, of inmiddels 10 keer, benoemen dat je een tooltje aanraadt voegt inmiddels ook niet heel veel meer toe. Dat punt probeerde ik te maken, maar lijk je je weinig van aan te trekken.

En natuurlijk snap ik dat je probeert te helpen, maar "ik zou dit doen, ik zou dit doen, ik zou dit doen, ik zou dit doen" wordt na een paar keer ook vervelend. Als er na 3 keer niet naar je geluisterd wordt, is het misschien tijd om eieren voor je geld te kiezen.
Nee want jij bent lekker behulpzaam in dit topic? :? Ik trek me er inderdaad niks van aan, derhalve.

Wat zijn eigenlijk jouw suggestie en eventuele instructies voor de topic starter?

En sowieso @Renée1981 welke tool heb je gekozen? Als dat Macrium is (bijvoorbeeld) dan hou ik me verder afzijdig. Als je wel met Veeam verder wilt dan help ik je graag.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 03-01-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Uitstekend voorstel, laten we even wachten op wat @Renée1981 heeft gedaan, dan ziten we elkaar ook niet goedbedoeld maar onnodig in de haren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
Jullie hebben het me niet makkelijk gemaakt clone software te kiezen.

maar bedankt allemaal

heb even extern gezocht en ben nu aan het kijken hoe Macrium Reflect werkt, maar nog niet definitief gekozen.

Wel heb ik mijn nieuwe 2TB externe schijf klaar staan voor het clone image .

to be continued!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
dus ik heb de keus een clone te maken of een image te maken van de paritities.

ik mis dus in de guide van macrium reflect de opties van het hebben van een lege externe harde schijf.

de guide zegt clone meteen op nieuwe ssd.

Daarom ben ik in de war want had bedacht een externe te gebuiken eerst voor veilighdeid zodat ik een backup eb altijd.

dus toch nog vraag aan de mensen die het programma wat veranderd er daan aan het verhaal.

Ik heb in middels een image gemaakt van mijn C: maar ben dus nu op zoek naar de info what ik daarmee moet zodra ik de nieuwe harde schijf heb ingebouwd.

Toch het clone gedeelt gebruiken of iets doen met die image, maar wat?

[ Voor 29% gewijzigd door Renée1981 op 05-01-2024 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
The_Doman schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:39:
[...]

Beetje irritant wel.

[...]

Met het hier genoemde Macrium Reflect kan je natuurlijk ook een (extra) image backup maken.
Terugzetten van een backup image (over je bestaande Windows) moet dan ook via een Rescue/WinPe omgeving via tijdelijk bootmenu of USB (veiliger).
Eenvoudigste is toch een direct copy/clone (hot image) naar de 2e SSD en daarna de eerste SSD (tijdelijk) verwijderen.
Maar zoals altijd, heel goed opletten wat je aan het doen bent!.
toch dit doen? en image niet gebruiken als het niet mnodig is?

nieuwe ssd installeren.
clone maken
en dan oude ssd tijdelijk verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Een Image backup kan nooit kwaad als backup natuurlijk.
Echter, om een image backup te herstellen over je bestaande Windows systeem of naar een leeg/beschadigd systeem wat niet meer start moet je dat doen vanuit een zogenaamde WinPE herstelomgeving.
Door een directe copy/clone van disk naar disk te doen (via M2/SATA/USB) kan je deze tussenstap dus overslaan.
Dat kan dus direct vanuit je werkende Windows systeem.
Wel is het zeker raadzaam om een zo'n herstel USB altijd gereed te hebben voor onverwachte problemen.
De oude schijf daarna verwijderen is aan te raden om boot/configuratie problemen te voorkomen en natuurlijk als extra backup om weer op terug te vallen indien nodig.

Hier nog als voorbeeld een systeem schijf clonen naar een grotere HDD (aangesloten via USB).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh3D2Jq6ajzbLMbPa7pkIP-_FtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WUFWrkA9JKLyPdmsrLOmqU0S.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n42aIcGN5IeM197GWMJNxxFcPrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hGSasRN1r5C4NgXmRuJoQhFX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G6FUppP7CfH3m2LzJ5mI4bePGa4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xKUYmlKCsCmWvs0hDjMOVFK1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M2C9oYRAE_hBeGj8nO97q8XSkh0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/REs7YA23jBCSAHuJvPE6PnFh.png?f=fotoalbum_large

Vooral bij deze laatste stap moet je dus HEEL zeker zijn van wat je doet!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hT5e7SIbEK8EtQLZZx92lsHVC14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QJrUJnJv7SpgAL4hnjLEJjjF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lofSx6vJYjXWb31sFQmDaKABBYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Frt1nAqpGDVjQRUDGYrjxupJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
nou slecht nieuws allemaal.

ik ben niet ver gekomen met het instaleren van nieuwe SSD:

reden: ik kreeg het minuscule schroefje niet terug op zijn plek en ben het kwijtgeraakt.

ben ik toch niet geschikt voor dit klusje en allemaal door een niet te hanteren klein ding.

Ben inmiddels op zoek naar een plan B.

de andere aansluiting heeft ook zon schroefje maar dat durf ik niet meer.

Balen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickname55
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:18
Zorg dat je een schroevendraaier met magnetisch kopje hebt... dat maakt het een stuk makkelijker 😊

[ Voor 24% gewijzigd door Nickname55 op 06-01-2024 20:18 ]

Euhm... \n ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Renée1981 schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:31:
[...]

toch dit doen? en image niet gebruiken als het niet mnodig is?

nieuwe ssd installeren.
clone maken
en dan oude ssd tijdelijk verwijderen
Je bent blijkbaar bang dat je met macrium reflect iets sloopt.

In dat geval zou ik echt voor mijn optie gaan.

Veeam agent installeren en dan een complete backup maken van je huidige systeem op de externe schijf. Daar sloop je helemaal niks mee. Ook maak je dan een bootable ISO de veeam agent…

Daarna haal je je oude SSD eruit en stop je de nieuwe terug op dezelfde plek. Booten van ISO en backup terugzetten op de nieuwe SSD..

Je fallback scenario is de oude SSD terugzetten

Overigens zijn die schroefjes wel te koop hoor. https://amzn.eu/d/bcwfu27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
En zoek goed naar het verloren schroefje!
Zo'n ding wat rond gaat zwerven in je laptop is een rampenplan in verband met de kortsluiting die het kan/gaat veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renée1981
Renault schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:29:
En zoek goed naar het verloren schroefje!
Zo'n ding wat rond gaat zwerven in je laptop is een rampenplan in verband met de kortsluiting die het kan/gaat veroorzaken.
het is een desktop en het rammelt niet meer ik hoorde het wegstuiteren.
Ik verwacht aanstaande woensdag professionele hulp omdat ik het zelf niet meer aan durf. er zit nog zon schroefje in het systeem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renée1981
Ok dus ik heb een specialist aan huis gehad die de nieuwe ssd geïnstalleerd heeft en ook de ssd gecloned heeft. Echter dat ging toch mis close was goed maar booten ging fout na het formateren oude ssd.

Ik heb nu toch een verse Windows installatie. Paar dingen die nog niet werken het is wel extra werk.

Het koste de monteur 3 uur totaal waarvan 1 troubleshootrn die ik niet heb hoeven betalen.

Toch wel blij dat het weer werkt pc is echt supersnel nu!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
Mooi dat het nu dan allemaal naar tevredenheid werkt.
Wel jammer natuurlijk dat er op het laatst toch nog iets niet goed ging blijkbaar.
Pagina: 1