Instabiele Win10pro met een systeemherstelpunt weer fixen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Hallo Tweakers, Ik heb een vraag.
Ik heb een zeer brakke Windows 10 pro, alles up to date voor zover het gaat, versie 22h2 Build 19045.2673.
Ik heb dit op een laptop staan, maar verkeerde drivers en allemaal onvolledige programma's staan op die windows, dus hij is flink brak.

Nu wil ik hem herstellen! Maar met behoud van bestanden en instellingen en evt de programma's
Ik weet dat ik niet alles terug ga krijgen, maar meeste documenten en windows data wel, dacht ik.

Alleen nu het volgende;
Ik kan in windows zelf! dus Niet met de herstel-optie deze windows10 hertellen! (instellingen >systeemherstel)
Óók kan ik geen herstel-station maken, zegt windows zelf, als ik het probeer uit te voeren.
Er zit wel een herstel partitie op de SSD, zie ik in schijfbeheer, maar daar kan hij dus niks mee, zo lijkt.

Ik heb het herstelpunt dus wel kunnen maken, dat doe je bij systeemeigenschappen en dan systeembeveiliging, en dan je c-schijf kiezen en dan 'maken' klikken.

Mijn vraag is, kan ik nu met een mediacreation usb stick, gemaakt met deze brakke windows, booten en dat systeemherstel punt kiezen, en dan windows mooi clean & schoon en met de juiste drivers en de bestanden, herstellen?.

Het gaat dus om een Systeemherstel Punt, dus geen andere vormen van hertel of back-up.

Is dit mogelijk? Iemand ervaring hiermee?
Of heeft dit geen zin om te doen? aangezien het een herstel punt is van deze brakke windows.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Beste antwoord (via Mel33 op 11-03-2023 00:52)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:32
Je kan een repair installatie proberen.
TenForums: How to Do a Repair Install of Windows 10 with an In-place Upgrade

Als ook dat niet lukt kan je altijd nog schoon opnieuw installeren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10:57

TommieW

Numa numa.

Je hebt het herstelpunt gemaakt nadat de installatie verrot was? Dat gaat dan niets helpen.

Ik heb een stuk of twee keer een herstelpunt gebruikt. Een keer sloopte het m'n complete Windows installatie, de andere keer maakte het de boel weer werkend na een rotte Windows update.

IMHO kan je het beste gewoon de files er af halen die je nog wil hebben en gewoon een schone installatie doen. Meestal kost dat minder tijd dan zoiets nog werkend proberen te krijgen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Nu online
TommieW schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 20:55:
Je hebt het herstelpunt gemaakt nadat de installatie verrot was? Dat gaat dan niets helpen.

Ik heb een stuk of twee keer een herstelpunt gebruikt. Een keer sloopte het m'n complete Windows installatie, de andere keer maakte het de boel weer werkend na een rotte Windows update.

IMHO kan je het beste gewoon de files er af halen die je nog wil hebben en gewoon een schone installatie doen. Meestal kost dat minder tijd dan zoiets nog werkend proberen te krijgen.
Ja dit is een laptop met zoveel aanpassingen en niet standaard instellingen dat het wel een week tijd kost om dat allemaal weer precies zo in te stellen.
Ik dacht dit is een manier, maar ik denk dat ik mis zit met het hertelpunt optie. Want net zoals jij zegt, hij maakt er geen mooie cleane windows installatie van terug.

Ja zo dacht ik zelf ook, want hij is idd met de brakke windows gemaakt, dus dat troep komt weer terug dus, Oke helder dat heeft dus geen zin.
The_Doman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:06:

Aha, Ja dit zoek ik.
Hm maar ik heb dus al een keer een setup in windows zelf geprobeerd, weliswaar van een USB-stick. Maar nog niet van een ge-mounte Windows ISO.
De video op die site doet het dus niet met een usb maar wel met een ge-mounte iso, maar is het beide niet hetzelfde dan?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:45
Als 'ie brak is, waarom zou je dan een systeemherstelpunt willen maken?

Als je tóch een usb-stick hebt, maak een backup van je bestanden en gooi er een verse Windows op.

Overigens: wat bedoel je eigenlijk met brak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Nu online
zetje01 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:26:
Als 'ie brak is, waarom zou je dan een systeemherstelpunt willen maken?

Als je tóch een usb-stick hebt, maak een backup van je bestanden en gooi er een verse Windows op.

Overigens: wat bedoel je eigenlijk met brak?
Brak omdat hij veel BSOD's heeft, vaak kernel problemen. verkeerde drivers, zoals bijv een amd igpu driver ipv een intel igpu driver zoals het hoort te zijn(wat al vaag is dat het überhaupt werkt haha). Dit zijn een paar voorbeelden. het is een kloon van een desktop geweest, die nu op een laptop draait, en de laatste tijd dus niet meer oke is.
De man is slechtziend en heeft veel speciale instellingen, en die probeer ik ook te behouden.

Ja een backup van bestanden heb ik al gemaakt. maar daarmee krijg ik de man zijn vele aangepaste instellingen niet mee terug, Of wel? Als dat zou kunnen is wel heel fijn.

ik heb er ook een MS account in gemaakt en synchroniseer dat ook. Ik dacht dat de meeste settings dan wel net zo terug zouden komen als dan ik inlog op een schone of andere installatie, maar dat is niet geheel compleet dan.

Ja het liefst doe ik het net zoals apple met mijn iphone bijv, een complete backup maken, nieuwe versie OS, of hetzelfde erop, en dan de backup terug zetten, klaar.
Maar dat is mij bij windows nog niet gelukt. Ik zal dat wel niet goed doen dan, aangezien jij de tip wel geeft om een backup te maken en een verse win os erop te doen.

Waar het mij dus om gaat is dat windows dus de juiste drivers erop krijgt en stabiel is, maar dan het belangrijkste is de instellingen vd man weer net zo te krijgen als het was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Mel33 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:22:
De video op die site doet het dus niet met een usb maar wel met een ge-mounte iso, maar is het beide niet hetzelfde dan?
Ja hetzelfde, je kan gewoon de Setup starten van de de Windows 10 USB stick.
Ik gebruik dat ook regelmatig om PC's direct te updaten naar laatste Windows versies en/of problemen op te lossen.

Ik herken de situatie wel, vaak wil je dat de gebruiker zijn aangepaste instellingen waar hij aan gewend is zoveel mogelijk kan behouden.

Mocht het toch niet werken kan je altijd later nog helemaal opnieuw installeren.
verkeerde drivers, zoals bijv een amd igpu driver ipv een intel igpu driver zoals het hoort te zijn(wat al vaag is dat het überhaupt werkt haha).
Windows 10 is vrij makkelijk met wisselen van hardware, maar als je een andere grafische chipset hebt is het wel aan te raden om Display Driver Uninstaller te gebruiken.

[ Voor 37% gewijzigd door The_Doman op 10-03-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Nu online
The_Doman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Ja hetzelfde, je kan gewoon de Setup starten van de de Windows 10 USB stick.
Ik gebruik dat ook regelmatig om PC's direct te updaten naar laatste Windows versies en/of problemen op te lossen.
Mocht het toch niet werken kan je altijd later nog helemaal opnieuw installeren.
Aha, dus daarmee installeert hij het hele windows os opnieuw, inclusief drivers, vers en nieuwste versies.
Ik was dit helemaal vergeten, is van de win7 tijd, daar kreeg je dan een windows.old bestand.(hier dus ook)
Ik weet alleen niet of dit het is wat ik zoek. hij moet immers voor mij alle instellingen behouden.
Ik ga testen, ik heb een complete kloon van de gehelde ssd, die ik weer kan herstellen als dit niks is.
The_Doman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:51:
[...]

Windows 10 is vrij makkelijk met wisselen van hardware, maar als je een andere grafische chipset hebt is het wel aan te raden om Display Driver Uninstaller te gebruiken.
Heb ik gedaan, maar hij gooit er gewoon weer amd op, ook handmatig intel drivers installen wil niet, ik denk dus dat de windows zo veel anders is, en een verse instal zal helpen.

[ Voor 25% gewijzigd door Mel33 op 10-03-2023 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 12:11
Ga je echt niet meer goed krijgen, fijn herinstalleren. Ik rouleer zelf met 2 ssd's, dwz ik haal de oude eruit en een andere gaat erin en dan daarop herinstallatie. Van de de eerste zet ik dan de backup terug, is dat klaar dan formatteer ik hem en is het weer mis, dan wissel ik weer. Ik gebruik daarvoor een USB naar sata/nvme adapter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Ik weet alleen niet of dit het is wat ik zoek. hij moet immers voor mij alle instellingen behouden.
Instellingen en progs/apps blijven intact.
Als alles goed gaat wordt er ook van te voren gevraagd je de oude instellingen wilt behouden.

Als het toch problematisch gaat kan je het ook nog een keer offline proberen.
Tijdens repair installatie wordt er namelijk nog gecontroleerd voor de laatste updates.
Heb ik gedaan, maar hij gooit er gewoon weer amd op.
Nou, dat gebeurt ook niet zomaar natuurlijk?
Misschien een dual GFX configuratie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
pennywiser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:09:
Ga je echt niet meer goed krijgen, fijn herinstalleren.
Ja, herinstalleren is altijd makkelijk.
Maar alles weer goed configureren voor een gebruiker die veel aangepaste instellingen in zijn Windows configuratie heeft gedaan is juist het meeste werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
The_Doman schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:16:
[...]

Ja, herinstalleren is altijd makkelijk.
Maar alles weer goed configureren voor een gebruiker die veel aangepaste instellingen in zijn Windows configuratie heeft gedaan is juist het meeste werk.
Jammer maar helaas, of wat wil je dat ik daar op zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Nu online
@pennywiser @The_Doman
Ja ik Kloon veel windows versies, soms gebruik ik virtualbox om 10 jaar oude windows klonen virtueel te starten, en de instellingen en configuratie bestanden van programmas te kopiëren naar andere windows versies. Lukt dat niet? Dan zet ik in de verse nieuwe windows virtueel zo de oude windows op, die ze dan kunnen gebruiken. soms is dat best te gebruiken voor diegene.

Ja her installeren, dat is bij een paar programma's wel te doen. maar als je er 200 hebt met speciale instellingen... dan wil je alles in 1 keer kunnen overzetten graag.

Want het is mij een werk om dat bij elk programma individueel te doen. Ik vind het bij die ouwe van mij al een kriem, man als daar een snelkoppeling al niet goed staat is ie al de kluts kwijt :9 .(is ook mijn eigen schuld, want ik doe dat voor hem altijd weer goed zetten, en laat hem het niet zelf doen vanaf een standaard windows installatie. Dus hij leert dat nooit meer nu.)

Een ssd overzetten is ook redelijk te doen, windows zet het tegenwoordig redelijk goed met de drivers of nieuwe moederborden enzo. Kijk als je met een strenge beveiliging werkt moet je dit soort dingen absoluut niet doen, Dan is vers en schoon installeren een pre, en erg aan te raden. Maar als daar geen e-mail of financiële of werk gerelateerde zaken op gedaan worden, maar wat Word en browsen, dan is dit best zo te doen.
pennywiser schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:39:
[...]

Jammer maar helaas, of wat wil je dat ik daar op zeg.
Nou een mooie oplossing als het kan hahaha.
Nee, dat het niet kan weten we vaak wel, maar een tweaker wil dat het wel kan.

Ik vertik het om alles opnieuw in te stellen als het anders kan.
Ik heb ook wel eens alle *ini en *conf bestanden van programma's zo over gezet, gaat vaak wel goed.
Nou, dat gebeurt ook niet zomaar natuurlijk?
Misschien een dual GFX configuratie?
@The_Doman De windows komt van een intel desktop met nvidia kaart, toen naar een laptop met amd grafische kaart, en er zit nu een laptop i5 intel cpu met intel igpu omheen. Een i5 430M geloof ik.

Update, hij is nu op 82%, met de tip van @The_Doman met de repair installatie methode, en hij moet de eerste herstart nog doen. 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Mel33 op 11-03-2023 01:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 08:45
Mel33 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:40:
[...]

Brak omdat hij veel BSOD's heeft, vaak kernel problemen. verkeerde drivers, zoals bijv een amd igpu driver ipv een intel igpu driver zoals het hoort te zijn(wat al vaag is dat het überhaupt werkt haha). Dit zijn een paar voorbeelden. het is een kloon van een desktop geweest, die nu op een laptop draait, en de laatste tijd dus niet meer oke is.
De man is slechtziend en heeft veel speciale instellingen, en die probeer ik ook te behouden.

Ja een backup van bestanden heb ik al gemaakt. maar daarmee krijg ik de man zijn vele aangepaste instellingen niet mee terug, Of wel? Als dat zou kunnen is wel heel fijn.

ik heb er ook een MS account in gemaakt en synchroniseer dat ook. Ik dacht dat de meeste settings dan wel net zo terug zouden komen als dan ik inlog op een schone of andere installatie, maar dat is niet geheel compleet dan.

Ja het liefst doe ik het net zoals apple met mijn iphone bijv, een complete backup maken, nieuwe versie OS, of hetzelfde erop, en dan de backup terug zetten, klaar.
Maar dat is mij bij windows nog niet gelukt. Ik zal dat wel niet goed doen dan, aangezien jij de tip wel geeft om een backup te maken en een verse win os erop te doen.

Waar het mij dus om gaat is dat windows dus de juiste drivers erop krijgt en stabiel is, maar dan het belangrijkste is de instellingen vd man weer net zo te krijgen als het was.
Okay...
Ja, ik snap dat het vervelend is dat die man z'n instellingen kwijt raakt.

Maar veel BSOD's... ik zou eerst eens even SSD en MEM gaan testen.
Of minstens een Linux Live OS draaien.
(windows ia al jaren erg stabiel. Krijg je fouten, check dan eerst maar eens de hardware. Wat lees ik nou: die windows installatie draait nu op z'n derde systeem? Dat is wel vragen om problemen imho)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Meestal is een BSOD debuggen onbegonnen werk, en kost daarmee bijna altijd veel meer tijd dan herinstalleren, is wat ik wil aangeven. 200 programma's klinkt erg excessief, die worden ook allemaal gebruikt stuk voor stuk? Anyway, mij maakt het niet het is jouw pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
:)
Glashelder schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:39:
Toen ik nog als systeembeheerder in het MKB werkte was dat mijn methode om gebruikers van PC te migreren.. schijf overzetten en gaan _O-

Heb dat vele honderden keren gedaan en de hoeveelheid keren dat dat mis ging was echt maar enkele keren.

Vanaf Windows Vista overigens werkt dit.
Maar inderdaad, BSOD's en kernel problemen?
Als deze structureel aanhouden dan zou ik toch eerst eens goed de hardware testen (memtest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Nu online
@zetje01 @pennywiser @The_Doman
Ja ik dacht dat ik het ook in mijn startpost had vermeld dat hij van 2 totaal verschillende andere systemen af komt. Maar blijkbaar had ik dat weg geknipt en niet terug geplakt.

Ja ik heb de BSOD's die ik kon fixen, eerst natuurlijk gefixt. Dat waren hoofdzakelijk een aantal drivers, ik bleef met de kernel en power gerelateerde BCCode's zitten, en nog een aantal. het is geen HW probleem, want vele images werken er wel stabiel op. Deze windows is echt het probleem, (ik denk zelf dat het ook door de veel nieuwere cpu komt, windows zal het daar ergens laten liggen, van een dual core ooit, naar een i5 is ook wel lastig.

Het is idd een stuk of 200, de beste man is autistisch en ikzelf heb er al dik 100 programmas op mijn windows staan. Dus zo vreemd is 200 echt niet hoor.

Maar ik vraag ook speciaal mensen die er ervaring mee hebben om alles te herstellen zoals het was. Is ook een uitdaging vind ik als Tweaker.

Dankje voor je tips,@pennywiser Maar het gaat hier niet om de kortste klap maar om het behoudt van zijn ingericht systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Nu online
Update I
2 keer herstart en is nu op 89% door aan het instaleren.
Nog geen bsod gehad iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mel33
  • Nu online
Update II

Hij is zonder ene hik of stoot aangekomen bij de "Hello" en is nu helemaal klaar met deze herstel.
Met dank aan @The_Doman
.
Ik kan zelfs nu wel gewoon weer via instellingen > systeemherstel de boel 'met behoud van bestanden' herstellen. en ook terug naar de *old versie, Ik heb een mooi 30GB windows.old bestand. gaat met de tijd er natuurlijk vanaf.

Wel had ik een extra partitie die schijf F was, dat was de 450MB herstelpartitie.
Heb ik de letter nu van verwijderd, en hij is weer verborgen nu.
Ik heb er 2 van,(zie afb) één van 450MB en één van 300MB.
Welke ik weg kan gooien weet ik niet, ik laat het maar staan voor nu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-RdXyuZd8ttRCypJHPJyuODLAM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7Xt2XqobPgx34bIkZ2FMH5u.jpg?f=fotoalbum_medium

Tot nu geen bsod, en alles is behouden zoals het was, in de taakbalk en systeempictogrammen is het ook hetzelfde gebleven, en de meest gebruikte progs zijn ook zelfde. Zeer fijn dus als dat bij alles zo is. Die paar waar het dan niet is, zet ik met *ini en *conf wel weer goed. Nice

Enige wat vreemd blijft, is dat de igpu in de i5 430M een AMD Mobility Radeon HD 5000 series blijft

Stom dat ik deze manier vergeten was |:( of ja ik wist het eigenlijk wel maar ik wist niet hoeveel ik kon behouden, blijkt dus tot nu toe helemaal volledig behouden te zijn.
In dit geval met 1 enkele SSD is dat de oplossing. als je meerde fysieke schijven en daar ook software op hebt staan, zal dat niet zo makkelijk zijn denk ik

((ik ga het ook tzt even bij mijn eigen pc zo doen))

Thanks,allemaal!
Ik ga verder testen op stabiliteit,( idd even memtest enz)
Hoor je niks van mij hier, dan is het allemaal goed gegaan. _/-\o_

Pagina: 1