Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
Ook ik ben in de markt voor een airco.

Ik denk dat ik al een keuze heb gemaakt, en deze in het buitenland ga bestellen aangezien dat aanzienlijk goedkoper is. En ik heb ook veel gelezen in Airco bestellen in het buitenland.

Ik weet dat het in bedrijf stellen door een gecertificeerd bedrijf moet gebeuren, maar de aanleg wil ik zo veel mogelijk zelf doen. Bespaart een hoop kosten en is ook gewoon leuk om in te duiken en te doen. Daarnaast heeft ons huis ook een zeer bewerkelijke gevel van leisteen, waar je niet zomaar even een kabelgoot tegenaan schroeft of een gat doorheen boort. Maar nu zit ik vooral te kijken wat er nog allemaal aan (installatie)materiaal nodig is, naar de binnen- en buitenunit. En daar heb ik best wat vraagjes over.

Buitenunit
Deze komt op een plat dak te staan.
Daarvoor zal ik nog bigfoots nodig hebben (zoiets bijvoorbeeld).

Leidingwerk
Is er sprake van een standaard diameter van de leidingen of wat is gebruikelijk? Is de lengte eenvoudig in te korten? En hoe zit het met de koppelingen? Vanuit de binnenunit zit al een stuk leiding die door de muur naar buiten gestoken kan worden. Die moet dan gekoppeld worden aan het leidingwerk in de kabelgoot aan de muur naar de buitenunit. Leidingen hoeven dan enkel een meter of 4-5 recht naar beneden naar het platte dak waar de buitenunit komt te staan. Een kant en klare leiding zoals bijvoorbeeld deze van 5 m is zeker niet zomaar in te korten als het net te lang is? Want de koppelingen zitten er al op lijkt me (zijn dat standaard maat koppelingen?). Ik moet het nog nameten, wellicht dat de lengte mooi uitkomt een een kant en klare leiding goed uitkomt.
(Kabelgoot wordt antraciet ivm kleur leisteinen / gevelbekleding)

Elektra
Vanuit de meterkast moet er elektra naar het platte dak. Doorvoeren zijn er, dus kabel trekken is niet moeilijk. Wat is gebruikelijk hierin? YMVK kabel 4mm2? Is een werkschakelaar bij de buitenunit nog aan te raden of kan het gewoon in de meterkast op een eigen aardlekautomaat? Kan gewoon op een bestaande groep bijgevoegd worden (eentje die doorgaans het minst belast wordt). Dit stukje laat ik mogelijk door een elektricien doen, daar neem ik liever geen risico in. Maar goed om zoveel mogelijk klaar te maken / voor te bereiden.
Electra vanaf buitenunit naar binnenunit, zit meestal al de binnenunit of wat voor kabel moet daar anders tussen?

Vergeet ik nog iets? En vooral, wat is een goede / handige winkel om dit materiaal te bestellen?
Ik zie dus dat warmteservice een hoop heeft, maar wellicht is ook nog een alternatief om naar te kijken.
Ik zit te denken om eerst de airco te bestellen, zodat ik dan kan zien wat er allemaal op en aan zit, qua leidingwerk / koppelingen etc alvorens de rest van het materiaal te bestellen.

Alvast bedankt.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Heb je al wel een bedrijf gevonden dat bereid is om alleen de ingebruikstelling te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
jeroenkb schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:21:
Heb je al wel een bedrijf gevonden dat bereid is om alleen de ingebruikstelling te doen?
Nee nog niet, maar ik lees in o.a. in het topic mbt aanschaffen van airco in het buitenland dat de meeste iemand vinden via werkspot of markplaats, dus daar maak ik mij niet zo veel zorgen over.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 13:15
Ik heb mijn airco toen via snelaircos (Rudy Snel) in bedrijf laten stellen. Krijg je een mooi rapport die had ik nodig voor de garantie.

Hij heeft bij mij toen ook de airco leiding ingekort.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Magnetronkip schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:40:
Ik heb mijn airco toen via snelaircos (Rudy Snel) in bedrijf laten stellen. Krijg je een mooi rapport die had ik nodig voor de garantie.

Hij heeft bij mij toen ook de airco leiding ingekort.
Goede tip, dank je wel!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:27
Voor niet veel meer geld heb je kwaliteit hangen in de vorm van een Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Is ook makkelijker via bijv. Home Assistant o.i.d. aan te sturen. Stiller, zuiniger, efficiënter waarschijnlijk ook.

Ik heb mijn MHI airco's hier besteld: https://aircovivo.nl/ Zeer tevreden over. De overige materialen kun je ook voordelig via hem aanschaffen, stukken goedkoper dan wat ik zelf kon vinden ;)

Ik heb 95% zelf gedaan en de inbedrijfstelling door een bevriend koelmonteur laten doen.
  • Plat dak: dat kon nog wel eens een drama worden qua geluid (brommen/trillen van de unit). Lees je goed in: Trillingen warmtepomp dempen
  • Leidingen: datasheet airco even lezen wat er nodig is. Over het algemeen 1/4 en 3/8, pas vanaf 5kW ofzo heb je vaak wat dikkere leidingen. Setje buigveren is ook niet onverstandig om te voorkomen dat de koperleidingen knikken: ThinkPad in "Airco bestellen in het buitenland" Leidingen zijn zeker in te korten, wat je op de foto ziet van jouw link is een zgn. 'flare'. Een airco installateur kan na inkorten (pijpensnijder) opnieuw een flare maken, maar nóg beter is een koppeling solderen. Flare wil nog wel eens gaan lekken. Soldeerkoppeling 1/4 en 3/8 is veelgebruikt, van beiden twee nodig (4 koppelingen totaal). Een perskoppeling zie je tegenwoordig ook steeds vaker.
  • Elektra: YMvK is prima. 3x2,5 is prima, zo'n airco unit trekt een keer 1800-2000W als hij volgas staat te stampen, meestal is het 400-500W. Je mist nog de stuurstroomkabel tussen de binnenunit en de buitenunit. De YMvK gaat naar buitenunit en via stuurstroomkabel krijgt de binnenunit stroom en communiceert hij met de buitenunit. Werkschakelaar is ook wel zo netjes om die bij de buitenunit te plaatsen. In de groepenkast zou ik een aardlekautomaat (B16 30mA zoals de ABB DS301C bijv.) plaatsen, maar het kan ook bij een bestaande groep op. Elektra buiten knoop ik zelf liever niet bij bestaande groepen op i.v.m. grotere kans op uitval.
Als je een airco koopt, krijg je over het algemeen twee dozen: binnenunit en een buitenunit. Je hebt nog best wat extra materialen nodig: stuurstroomkabel, condensafvoerleiding, opstelblokken, werkschakelaar, leidinggoten etc.

Wanneer je handig bent is het prima voor het grootste deel zelf te doen. Lastigheid zit hem erin om iemand te vinden die de inbedrijfstelling wil doen.

[ Voor 85% gewijzigd door ThinkPad op 29-04-2025 22:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, heb ik een hoop aan :)
Een aantal punten om op te antwoorden:
Voor niet veel meer geld heb je kwaliteit hangen in de vorm van een Mitsubishi Heavy Industries (MHI). Is ook makkelijker via bijv. Home Assistant o.i.d. aan te sturen. Stiller, zuiniger, efficiënter waarschijnlijk ook.

Ik heb mijn MHI airco's hier besteld: https://aircovivo.nl/ Zeer tevreden over. De overige materialen kun je ook voordelig via hem aanschaffen, stukken goedkoper dan wat ik zelf kon vinden ;)
Goede tip mbt HA, dat vind ik wel van belang. Had ik bij de genoemde Hisense nog niet op gelet. Nog even bekijken. Maar je zegt dat de MHI niet veel duurder zijn. De goedkoopste MSI 5kW is toch nog €1375?. Ten opzicht van €650 is dat toch wel dik het dubbele. Zijn de gewone Mitsubishi evt ook goed? Richting de €800 vind ik nog wel acceptabel.
Plat dak: dat kon nog wel eens een drama worden qua geluid (brommen/trillen van de unit). Lees je goed in: Trillingen warmtepomp dempen
Ben ik bekend mee. Ik heb mijn warmtepomp op een plat dak staan recht boven onze slaapkamer / ons bed. Die heb ik goed gedempt. De airco unit zal op de berging komen te staan, dus daar is het iets minder van belang aangezien daaronder dus niet wordt geleefd.
Leidingen: datasheet airco even lezen wat er nodig is. Over het algemeen 1/4 en 3/8, pas vanaf 5kW ofzo heb je vaak wat dikkere leidingen. Setje buigveren is ook niet onverstandig om te voorkomen dat de koperleidingen knikken: ThinkPad in "Airco bestellen in het buitenland" Leidingen zijn zeker in te korten, wat je op de foto ziet van jouw link is een zgn. 'flare'. Een airco installateur kan na inkorten (pijpensnijder) opnieuw een flare maken, maar nóg beter is een koppeling solderen. Flare wil nog wel eens gaan lekken. Soldeerkoppeling 1/4 en 3/8 is veelgebruikt, van beiden twee nodig (4 koppelingen totaal). Een perskoppeling zie je tegenwoordig ook steeds vaker.
Check. Daarom denk ik dat ik eerst de airco bestel, en als die binnen is dat ik alles goed kan bekijken en dan de rest ga bestellen. Goede tip van die buigveren!
Elektra: YMvK is prima. 3x2,5 is prima, zo'n airco unit trekt een keer 1800-2000W als hij volgas staat te stampen, meestal is het 400-500W. Je mist nog de stuurstroomkabel tussen de binnenunit en de buitenunit. De YMvK gaat naar buitenunit en via stuurstroomkabel krijgt de binnenunit stroom en communiceert hij met de buitenunit. Werkschakelaar is ook wel zo netjes om die bij de buitenunit te plaatsen. In de groepenkast zou ik een aardlekautomaat (B16 30mA zoals de ABB DS301C bijv.) plaatsen, maar het kan ook bij een bestaande groep op. Elektra buiten knoop ik zelf liever niet bij bestaande groepen op i.v.m. grotere kans op uitval.
Check mbt stuurstroomkabel, bedankt.
Aansluiting in de groepenkast laat ik door mijn elektricien doen. Maar dan kan ik al wel de ymvk kabel trekken.
Wanneer je handig bent is het prima voor het grootste deel zelf te doen. Lastigheid zit hem erin om iemand te vinden die de inbedrijfstelling wil doen.
Ik vind het leuk om dit soort dingen uit te zoeken en zelf te doen. Zonnepanelen ook allemaal zelf gedaan. Leuk om hiervan te leren, en geeft een hoop voldoening!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Laatst online: 18-05 02:09
Pazo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:45:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, heb ik een hoop aan :)
Een aantal punten om op te antwoorden:

[...]

Goede tip mbt HA, dat vind ik wel van belang. Had ik bij de genoemde Hisense nog niet op gelet. Nog even bekijken. Maar je zegt dat de MHI niet veel duurder zijn. De goedkoopste MSI 5kW is toch nog €1375?. Ten opzicht van €650 is dat toch wel dik het dubbele. Zijn de gewone Mitsubishi evt ook goed? Richting de €800 vind ik nog wel acceptabel.
Zelf heb ik thuis ook 2x hisense airco hangen ( samen met 2 x aux ) en kan ze prima via HA besturen met deze add-on. https://github.com/deiger/AirCon
Je moet de airco's eenmalig koppelen aan de hisense app en dan kan je je login gegevens invoeren in de add-on en krijg je automatisch de airco te zien als climate entiteit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
ME (Mitsubishi Electric) is ook zeer goed spul. Ben alleen niet bekend met hun typenummering, dus ik weet niet waar in de productrange (budget-premium) het type van jouw link zit. Even zoeken in het lucht/lucht warmtepomp topic.

Heb je goed gekeken of je 5kW nodig hebt? Je wil voorkomen dat je een te zware unit ophangt, dan krijg je dit soort taferelen: Vermogen airco bepalen na miskoop 7 kW Haier

Goed de datasheets lezen qua minimale afgegeven vermogen. Ik weet van de MHI dat ze erg ver terug kunnen moduleren. Als die 5kW Hisense bijv. als ondergrens 2kW afgegeven vermogen heeft, dan gaat hij flink staan pendelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@ThinkPad De bedoeling is dat de airco in het trappenhuis op zolder komt te hangen, met als doel de kamer op zolder en de overloop te koelen, en een beetje helpen om de kamers op de eerst verdieping wat koeling te geven. Ik heb meerdere topics / berichten van mensen hier gelezen die zo'n opstelling hebben, sommige met 3,5kW en sommige met 5kW. Gezien de inhoud en wat ik gelezen heb lijkt mij 5kW beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-05 13:15
Overigens heb ik ook 1x een Mitsubishi Heavy Industries hangen voor op de slaapkamer en 1x een maxicool in de woonkamer.

Nu ken ik het merk niet dat jij hebt uitgekozen maar mijn maxicool van de woonkamer heb ik me toch spijt van, hoog verbruik veel meer herrie van de buitenunit. was ook een budget model ivm net aankoop van het huis en een verbouwing.

Mijn MHI daarin tegen verbruikt minder stroom en is ook veel stiller. Die maxicool wordt dan ook vervangen voor een MHI als het zover is.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
De MHI gaan boven mijn budget, maar naar de ME zit ik wel te kijken.
Bijvoorbeeld Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF (5kW). Voor ca €900-950 te krijgen. Dat wil ik nog wel in overweging nemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 30-04-2025 08:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Oke, ik heb besloten om de Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF (5kW) aan te schaffen. En deze heb ik toch in Nederland besteld. Heb nog op verschillende andere Europese websites gezocht, maar onder de streep was het hier in NL inclusief verzenden maar €70 duurder, en dan is het toch makkelijker mbt evt garantie. En als het goed is wordt ook binnen enkele dagen geleverd.

Daarna de boel maar een goed bekijken en gaan uitdokteren wat ik nog allemaal nodig heb.
Wordt vervolgd.

@ThinkPad nog een goede tip trouwesn mbt de boor. Momenteel niet voorradig, maar de komende tijd even in de gaten houden en die dan bestellen. Muur is opgebouwd uit van die kalk / gasbeton blokken? dus zou dan geen enkel probleem moeten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door Pazo op 01-05-2025 11:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Daar vliegt hij doorheen verwacht ik. Ik ging door een betonnen plafond en dat lukte ook prima, kostte wel veel tijd. Heb mijne gelijk na de klus weer doorverkocht, anders mocht je hem overnemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 10:18

timpel_800

Amber 65

Ik ben wel benieuwd hoe je de buitenunit op het dak gaat krijgen? Ik sta voor eenzelfde situatie waarbij ik een airco op de dakkapel van de zolder wil plaatsen maar hoe krijg je hem erop?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-05 22:55
Pazo schreef op woensdag 30 april 2025 @ 21:49:
Oke, ik heb besloten om de Mitsubishi Electric MSZ-HR50VF (5kW) aan te schaffen. En deze heb ik toch in Nederland besteld. Heb nog op verschillende andere Europese websites gezocht, maar onder de streep was het hier in NL inclusief verzenden maar €70 duurder, en dan is het toch makkelijker mbt evt garantie. En als het goed is wordt ook binnen enkele dagen geleverd.
Daarna de boel maar een goed bekijken en gaan uitdokteren wat ik nog allemaal nodig heb.
Wordt vervolgd.
WPAC berekening ook al gedaan?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11:41
Voor de aller zekerheid: Regel eerst iemand die het in bedrijf mag stellen voor je gaat bestellen. Mijn ervaring na 10 telefoontjes was dat niemand dat wil doen als ze niet ook de installatie mogen leveren en/of de aanleg mogen doen omdat ze toch allemaal werk genoeg hebben.

Uiteindelijk een bedrijf gevonden die wilde leveren en in bedrijf stellen waarna ik zelf de installatie helemaal op dooie gemak heb aangelegd. (Voor mijn gevoel kon ik dat net iets uitgebreider en netter dan een monteur met haast). Daarna heeft de monteur alles even nagelopen of ik het goed had gedaan en de inbedrijfstelling gedaan.

Dus wat je wil kan zeker, maar vraag eerst even rond voor iemand die het af wil maken :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
timpel_800 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 08:09:
Ik ben wel benieuwd hoe je de buitenunit op het dak gaat krijgen? Ik sta voor eenzelfde situatie waarbij ik een airco op de dakkapel van de zolder wil plaatsen maar hoe krijg je hem erop?
De MUZ-HR50VF buitenunit van TS weegt 35kg zie ik. Dat is met twee personen prima te tillen (zo heb ik het ook de dakkapel op gekregen, maar mijn dakkapel zit vrij ver naar achter op het dak en m'n dak is niet zo steil). Ik kon via het openslaande raam van de dakkapel zo het dak op. Maar je moet wel weten wat je doet en een klimgordel ofzo is geen overbodige luxe.

Beroerde is dat de inbedrijfsteller ook bij de buitenunit moet komen, en hoog op een dak ergens geeft je nog minder kans om iemand te vinden die de unit in bedrijf wil stellen. Er moet ook best wat meuk mee het dak op (fles stikstof, meterset, vacuümpomp, soldeerset).

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2025 09:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Airco staat al in huis :)
Ik hoef alleen maar de berging op, is dus 1 verdieping. Groot plat dak van ca 3.5x3.5m dus ruimte genoeg om te werken. Als het zover is zal ik uiteraard foto's / verslag plaatsen.
Eerst ga ik binnenkort uitzoeken wat ik nog allemaal nodig heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/neVZp6toegg8rQVU9RmvSPOwaps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4R3wX0X9cqur8zqEgOCvfDs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Nou, hierbij dan het beloofde verslag van de installatie.

Binnenunit komt dus boven het trapgat, op zolder, bijna in de nok te hangen. Dus ik moet eerst een stevige constructie maken over het trapgat om er goed bij te kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5i0MKO0BowMQMNwwcx0X1Awd-Aw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5PPSKRVuomWPPGgnZ7SHjUCF.jpg?f=user_large

Omdat de gevelbekleding uit leistenen met een houten regelwerk bestaat, was het behoorlijk puzzelen / meten om de juiste locatie voor het gat / de leidingen te vinden. Daarna vanaf buitenaf naar binnen een klein gaatje geboord, om aan de binnenkant te kunnen zien waar we uitkomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p180Ak5mRH7mf5y75SW3PrijvlM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pX1wpsfyr3ntl4wb6hwd3sYx.jpg?f=user_large

Daarna de binnenunit plaat opgehangen en het gat geboord met een kernboor. Ging heel goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNfWu-ovCKd1g9ELpb485O-99Wk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/95ykoiY418WXhTKLu5E0Nmjq.jpg?f=user_large

Helaas ivm het gat naar buiten was recht / gecentreerd boven het raam niet mogelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DoLTR67_VioBhZXHMMC5Mfb0v-g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/KmdsTrnF2PCBRO483GCwP2Fa.jpg?f=user_large

Daarna dus verder aan de buitenkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu4ROfGA3cEbeAy0Jv7xT_IY8s4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oUHPS9DjbZWug2ZlEiUfwv4V.jpg?f=user_large

Behoorlijke hoogte trouwens, gelukkig kon de ladder nog op het dak van de berging staan. Scheelt weer een 4 meter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nNEURttjbVQvMQinpAQ1ufvzwQ8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/D7VL7nuVJOSiAOYclIqgpvuS.jpg?f=user_large

Leiding aansluiten, en voorzichtig buigen. Dan vond ik eigenlijk nog wel spannendste! Je wilt ze niet knikken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UoSfpsmqN9Jlw87VQ6-z0RTp84=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/BmEYIbFTSLjxLfhA9Bh6tfrp.jpg?f=user_large

En dan uiteindelijk de leiding koof geïnstalleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hs3ESTYemaM2Vb41T7COLnIOy1E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fOgF33sHJQqxFNPrInBKvg8g.jpg?f=user_large

Airco op zijn plaats, werkschakelaar ertussen, stuurstroomkabel aangesloten. Alleen de koelleidingen dus niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2x2pEM28EMLfGiOynN7D3xD_mjc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K9TvfwsoxCLtAVkZx50oQbIx.jpg?f=user_large

Ik heb dit samen met mijn vader gedaan. Hele dag bezig geweest, maar eigenlijk geen tegenslag gehad. Koste gewoon een hoop tijd, zeker ivm mijn bewerkelijke gevelbekleding waar je niet zo maar even een schroef in draait. Binnen is het inmiddels ook al aangesloten in de meterkast. Nu dus alleen nog een afspraak maken met een installateur die de boel gaat vullen en in bedrijf gaat stellen.

So far a happy me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ziet er strak uit! Ook zelf flares erop gemaakt? Of kwam je net gunstig uit met een rol kant-en-klare koelleiding?

Had zelf het horizontale deel van de leidinggoot nog wat lager laten zakken denk ik (camera wellicht stukje verplaatsen zodat die in de binnenbocht komt), had er nog net wat strakker uit gezien.

Ben benieuwd wat je kwijt gaat zijn voor de inbedrijfstelling.

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 17-05-2025 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@ThinkPad nee ik heb een kant klare leiding besteld, dus met flares. Questie van aan elkaar draaien en klaar dus.
Leidinggoot lager heb ik aan gedacht, maar dan moest de camera dus verplaatst worden. En het was een hel om die daar vast te krijgen ( omdat onderaan de constructie achter de leistenen weer anders is) had ik daar geen trek in. En vanaf de straat zie je het zo goed als niet, misschien vanaf een grote afstand maar dichterbij kijk je gewoon tegen de berging aan. Dus prima zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:35
Pazo schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:58:
@ThinkPad De bedoeling is dat de airco in het trappenhuis op zolder komt te hangen, met als doel de kamer op zolder en de overloop te koelen, en een beetje helpen om de kamers op de eerst verdieping wat koeling te geven. Ik heb meerdere topics / berichten van mensen hier gelezen die zo'n opstelling hebben, sommige met 3,5kW en sommige met 5kW. Gezien de inhoud en wat ik gelezen heb lijkt mij 5kW beter.
Ik heb een MHI ZRK50ZS-WF in het trapgat op zolder hangen. Dit werkt boven verwachting goed, ik kan zowel de zolder als de 1e verdieping heel goed koelen. Zie ook mijn bericht in dit topic. Wel helpt het als je goede isolatie hebt, en ook zonwering: alle warmte die je kunt buiten houden hoef je niet te koelen. Je moet wel zorgen dat je de binnenunit niet te hoog hangt. De luchtrichting op de laagste stand is niet recht naar beneden. De hoogte op mijn foto is net goed, veel hoger moet je hem niet hangen.

Als je twee verdiepingen wilt koelen moet je de airco op de juiste manier gebruiken. Namelijk: de hele dag koelen op een laag pitje. Puur op gevoel lijkt het dan op de eerste verdieping niet zoveel te doen, maar als je gaat meten zul je zien dat het wel degelijk effect heeft. En je voorkomt ook dat de kamers overdag opwarmen. Ik heb vorige zomer geen 1x 's nachts een raam open hoeven te doen en de slaapkamertemperatuur is de gehele zomer nauwelijks niet boven de 22 graden geweest. Ik slaap nu het gehele jaar door onder hetzelfde dekbed, ook tijdens een hittegolf :*) . Normaal werd het makkelijk 25 graden in een hete week.

Ik heb 5kW maar bij dit gebruikspatroon denk ik dat 3,5kW eigenlijk ook ruimschoots had volstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Bedankt voor het delen van je ervaring @MarcoC
Het gaat met name om de zolder en de slaapkamer daar, want die worden bloedheet. De verdieping eronder is eigenlijk bijzaak, maar het zou een mooie bijkomstigheid zijn als die ook koeler worden. Al moet ik zeggen dat ik al meerdere goede verhalen heb gehoord van vergelijkbare situaties waarin het goed werkte, dus ik heb hoop :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:35
Pazo schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 21:51:
Bedankt voor het delen van je ervaring @MarcoC
Het gaat met name om de zolder en de slaapkamer daar, want die worden bloedheet. De verdieping eronder is eigenlijk bijzaak, maar het zou een mooie bijkomstigheid zijn als die ook koeler worden. Al moet ik zeggen dat ik al meerdere goede verhalen heb gehoord van vergelijkbare situaties waarin het goed werkte, dus ik heb hoop :)
Ik zie nu pas dat je hem al hebt hangen :P . Maar dit zal uitstekend werken bij jou zo denk ik. M.i. één van de beste investeringen die je kunt doen.
Pagina: 1