Vermogen airco bepalen na miskoop 7 kW Haier

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-05 00:43
Beste allemaal.

Ik zit met het volgende, ik heb een fout gemaakt met het uitzoeken van mijn airco. een Haier 7kw is simpelweg te zwaar, pendelt daardoor enorm.

Nu wil ik die gaan vervangen, maar ik zit heel erg te twijfelen tussen een 3,5 of 5kw unit. ik wil namelijk niet dezelfde fout weer hebben en nu een unit installeren die wel voldoet aan de de warmte en koude vraag van de ruimte.

Ik heb 3 aircos geinstalleerd. een 5kw dualsplit voor de bovenverdieping, en 7kw single voor de woonkamer, en een 3.5kw voor de garage/werkplaats

De garage is een Mitsui (waar ik erg over te spreken ben) en de 5kw en 7kw zijn Haier (iets minder enthousiast over)

Ik zou de 7Kw unit graag vervangen voor een 3.5 of 5kw mitsui. die schakelt vele malen mooier en houd de temp constanter. (kan misschien komen door de betere afstemming op de warmtelast)

In elk geval wil ik dus even zeker zijn dat ik de juiste unit nu kies.

Als ik de woonkamer bereken met vershillende tools dan komt er 1 van beide uit, 3.5 of 5kw.
kunnen jullie mij verder helpen met het kiezen hiervan.
https://pelletkachellemme...ies-Mitsui-5.0-kW-R32.pdf
https://pelletkachellemme...ies-Mitsui-3.5-kW-R32.pdf

dat zijn mijn keuzes, ik heb hier ook een aanbod van liggen bij het bedrijf waar ik alles besteld heb. Ik heb zelf de installatie gedaan, in bedrijf gesteld door een 3e partij.
Het geheel draait nu sinds 30juli. Maar het bedrijf wil de 7kw niet meer terug nemen. (buiten het termijn, in bedrijf gesteld etc etc) heel logisch ook maar wel zuur.

ik heb van hun wel een net voorstel gekregen voor de aanschaf van een 3.5 of 5kw unit. hier zoek ik dus alleen even hulp bij.

De woonkamer is 55m2, maar een 20m2 hiervan heeft een pannendak/scheef plafond op de zuidzijde inhoud ligt grofweg op 145m3.
grote raampartij op de zuidoostzijde met een pergola met blauwe regen welke, op 2 uurtjes in de vroege ochtend na, de zon volledig van de ramen neemt in de zomer. de andere zijde heeft ook grote ramen welke geen zonwering hebben.
het is een tussenwoning. uit 1980, welke wel beschikt over glaswol in de kleine stukken buitenmuur spouw die er zijn. de ruimte is open. zie schets hier staat ook aangegeven waar de huidige unit hangt. en waar de nieuwe unit komt te hangen, aangezien alle leidinggoten e.d. daar al voorbereid zijn.
De een zegt 5kw en met de 30/40/50 berekening kom ik daar ook op uit. maar met deze berekening https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening kom ik uit op 2.8kw voor verwarmen.
en met de warmtepomp berekening kom ik uit op 3.48Kw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XEHiH92bKdUXYt1256RY9-Au9X8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AjVD6Eugq0WaViFdXZJgrMGD.jpg?f=fotoalbum_large

Waarom ik voor de 7kw unit ben gegaan is misschien wat te makkelijk gedacht te hebben, de 5 en 7kw unit staan te koop als zijnde geschikt voor ruimte tot 130 en tot 170m3. ik heb gedacht ik zit net iets boven de 130, ik doe iets zwaarder want dan hoeft hij minder hard te werken. dat had ik dus fout.. hij brengt de temperatuur zo rap naar beneden en koelt zo goed dat op 24 ingesteld hij het in minder dan 10min 20/19.5 op de thermostaat heeft. en dat is echt veel te koud. maar zet je hem hoger, dan slaat hij te laat aan en is het te warm in huis.

De reden dat ik voor de Mistui wil gaan is kosten vooral maar ook omdat hij in de garage erg goed bevalt. schakelt zelf op auto keurig de ventilator terug tot waar hij moet om de temperatuur laag/op peil te houden. maar ook fluisterstil is. en er een mitsubishi compressor in de buitenunit zit. lees overal en nergens dat de betere merken mitsubishi en Daikin zijn, maar die liggen iets boven budget helemaal na de miskoop van de 7kw Haier.

de 5kw Haier vind ik maar zozo. die heeft een Quiet stand, welke ook echt behoorlijk stil is. Maar op automatisch schakelt hij daar niet naar terug als de warmtelast laag is of de beoogde temperatuur behaalt is. Hetliefst vervang ik die ook maar daar is helaas het budget niet voor, en die wordt alleen gebruikt om te koelen boven de 22 graden buitentemp. Waarin de Unit beneden ook voornamelijk wordt gebruikt voor verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:53
Hoi,

wat vervelend dat je de verkeerde airco hebt gekocht en geïnstalleerd. Hoop tijd en moeite wat deels overnieuw moet. Op basis van mijn ervaring kun je beter een iets te lichte airco dan een te zware nemen. Maar het geheel is ook helemaal afhankelijk van je eigen gedrag met een airco (laat je hem 24x7 draaien bijvoorbeeld). Dat een 7KW overkill is dat is duidelijk, op voorhand had ik dat al zo bedacht :).
Waar je ook rekening mee moet houden zijn de leidingen. Waar de 5KW en 7KW mogelijk dezelfde diameter gebruiken (CHECK HET!) is het bij mijn 3,5KW een formaat kleiner en dat betekend leidingen vervangen. Dat betekend nieuwe leidingen trekken/maken.

Je geeft het zelf al aan met de merken dat er vaker voor MHI of Daikin gekozen wordt op dit forum. Dit heeft niet alleen met geluid te maken maar ook omdat in ieder geval de MHI verder terug kunnen moduleren in vermogen. Kost iets meer maar dan heb je ook wat.

Dus ja keuzes, keuzes, keuzes.
Uit mijn situatie kan ik zeggen dat voor beneden de 3.5KW MHI voldoende is om ongeveer 50m2 (2,5 meter hoog) te koelen en te verwarmen. Huis uit 1980 met deels plat dak van de uitbouw. Ook de buren die een iets grotere uitbouw hebben is het voldoende (Fujitsu airco).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
Er zit inderdaad een hoop werk in, heb gelukkig ook aardig wat bespaard door de installatie relatief volledig zelf te doen. kennis werkt bij Liander dus die heeft het electra in de meterkast gedaan, kabels trekken e.d. heb ik zelf gedaan.
kleine beurs maar wil toch graag (grotendeels) van het gas af. En een koel huis in de zomer.

de minimale koeling van de 7Kw Haier zit op 2.2kw

Koelcapaciteit: nom. (min. – max.) 7,0 (2,2 – 8,5) kW
Verwarmingscapaciteit: nom. (min. – max.) 8,1 (2,4 – 10,0) kW
Verwarmingscapaciteit bij -10°C: 6,48 kW
Opgenomen vermogen – koeling: nom. (min. – max.) 2,2 (0,7 – 2,9) kW
Opgenomen vermogen – verwarming: nom. (min. – max.) 2,2 (0,7 – 2,9) kW

ik zou met de helft als ondergrens ook wel toekunnen, de vraag is dan alleen is hij sterk genoeg om te verwarmen de Mitsui 3.5 doet:

Rated Cooling Capacity W 3520 (1114 - 4164)
Rated Cooling Capacity BTU/h 12000 (3800 - 14200)
Cooling Power Input W 1088 (130 - 1580)
EER 3,23
SEER 6,1
Cooling Energy Efficiency Class* A++
Rated Heating Capacity W 3960 (1085 - 4222)
Rated Heating Capacity BTU/h 13500 (3700 - 14400)

de 5Kw zit op:

Rated Cooling Capacity W 5278 (1818 - 6129)
Rated Cooling Capacity BTU/h 18000 (6200 - 20900)
Cooling Power Input W 1539 (140 - 2360)
EER 3,43
SEER 7,1
Cooling Energy Efficiency Class* A++
Rated Heating Capacity W 5571 (1378 - 6744)
Rated Heating Capacity BTU/h 19000 (4700 - 23000)
Heating Power Input W 1480 (200 - 2410)

Nadeel dat de leidingen dan niet gaan passen bij de 3.5Kw, maar dat zal dan zo zijn. heb het liever nu gewoon goed. leidingen zijn relatief simpel. 1 buitenmuur en dan naar beneden richting de unit die er op de grond komt te staan.

[ Voor 10% gewijzigd door ThomLeeuwarden op 02-09-2024 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
Op basis van wat ik lees kan je met de 3.5 of de 5 niet veel verkeerd kiezen. Ze moduleren een heel stuk terug wat het gewenste resultaat is.
Dat je het goed wil hebben snap ik helemaal. De leidingen vervangen is gelukkig het werk niet, wel wat extra kosten. Voor de capaciteit zijn er vast nog wel wat andere tweakers met ideeën.

Hou er rekening mee dat je oude unit ook qua gas leeg gemaakt moet worden. Geen idee of je dat zelf mag doen eigenlijk. De monteur die bij mij (onder garantie) de unit heeft vervangen heeft volgens mij het gas naar de buitenunit laten lopen, geen idee hoe heb ik geen verstand van.
Wat ik wel van hem begreep is dat er veel druk staat op de leidingen, dus zomaar los draaien van de koppelingen... Niet doen... Buiten dat je het gas niet allemaal in de lucht wil hebben.
Voor mij zou dat zijn:
Monteur om de boel af te koppelen
Monteren nieuwe unit/leidingen
Monteur voor in gebruik stellen
Eerlijk.. Ik zou informeren wat een volledige installatie kost. Met alle voorrij kosten denk ik dat het verschil nog wel eens klein kan zijn. Plus de garantie die je hebt op de installatie en de unit als er wat mee is.

De 7KW unit kan je wellicht op marktplaats nog wel kwijt (de vraag is of je het wil). Wellicht dat het bedrijf waar je de boel door laat installeren deze unit ook wel over wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
Ik zal voor het wisselen de monteur vragen die het hier in bedrijf gesteld heeft, en zal hem ook even helpen. alles is super toegankelijk, unit staat gewoon op rubber blokken op de grond, en de binnenunit is met een kleine trap zo te bereiken. dus dat is geen enkel probleem, alleen zijn uurloon zal betaald moeten worden.

en de 7Kw unit zal ik inderdaad verkopen op marktplaats of hier op tweakers, het is echt wel een goede unit, alleen te zwaar voor mijn woning.

het gas zal inderdaad afgevangen moeten worden of in de buitenunit opgevangen worden. dan is die ook weer voorgevuld voor een eventuele koper.

Ik denk alleen dat de 5kw met 1818 niet genoeg terug kan schakelen, maar vraag mij af of de verwarmende capaciteit van de 3.5 genoeg is, aangezien het verschil tussenbuiten en binnentemp groter is in de winter dan in de zomer. los van de uitschieters in de zomer uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-05 23:26
Waarom zoveel haast? Kijk de winter eens aan of je 7 kW dan ook niet bevalt. Koelen is naar mijn idee maar relatief beperkt tov straks verwarmen. Als het mooi weer is in de zomer dan ben je ook vaker buiten. Ik vind precisie dan wat minder belangrijk.

Geld uitgeven kan altijd nog als verwarmen ook tegenvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
dimi_v schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:24:
Waarom zoveel haast? Kijk de winter eens aan of je 7 kW dan ook niet bevalt. Koelen is naar mijn idee maar relatief beperkt tov straks verwarmen. Als het mooi weer is in de zomer dan ben je ook vaker buiten. Ik vind precisie dan wat minder belangrijk.

Geld uitgeven kan altijd nog als verwarmen ook tegenvalt.
Klopt en ik snap jouw redenering, maar ik ben bang dat de pieken in temperatuur hier straks in de winter ook gaan plaats vinden, het pendelen is echt wel een probleem, 3 graden onder de ingestelde temperatuur bijvoorbeeld. ik heb geen zin om straks in de winter hem op 20 te zetten waarbij hij het naar 23 opwarmt en dan weer af laat zakken naar 20 om weer aan te slaan.

plus ik heb een aanbod gekregen van het bedrijf waar ik de 7Kw gekocht heb om met korting een 5Kw Mitsui te kopen als vervanging en tegemoetkoming. En ik weet niet hoelang dat aanbod staat.

Ik heb dit geheel gedaan op niet al te grote beurs, en ik kan dat aanbod niet zomaar links laten liggen als ik dit nog wel op wil lossen naar een beter geschikte unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
En simpelweg wisselen van de units boven en beneden?
Of zijn de 5 of 7kw wellicht geschikt voor dual split?

Dan hoef je een stuk minder nieuw te kopen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
Drardollan schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:36:
En simpelweg wisselen van de units boven en beneden?
Of zijn de 5 of 7kw wellicht geschikt voor dual split?

Dan hoef je een stuk minder nieuw te kopen.
de 5kw is een dual split voor 2 slaapkamers. dus dat is helaas geen optie. plus de 5kw unit staat voor huis, en de 7kw unit achter. dus qua leidingwerk zal dat heel lastig worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
ThomLeeuwarden schreef op maandag 2 september 2024 @ 23:39:
[...]

de 5kw is een dual split voor 2 slaapkamers. dus dat is helaas geen optie. plus de 5kw unit staat voor huis, en de 7kw unit achter. dus qua leidingwerk zal dat heel lastig worden.
Dat wordt ingewikkeld idd.

Dan door de zure appel en hopen dat MP er war voor geeft.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
Ja dat is het plan voor nu in elk geval. De 7kw is een prima unit. Simpelweg te zwaar. Kort gebruikt mogelijk nog gevuld af te koppelen, of in elk geval de buitenunit vullen met wat eruit gehaald wordt. En nog zowat volledig garantie erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:29
Even ander vraagje? Waar hangt je thermostaat van de airco?
Heb je die toevallig binnen 1 a 2 metwr van de airco hangen?
Als je die naar andere kant vd ruimte haalt zal het pendelen ook stuk milder zijn omdat de kamer dan als buffer dient. Zelfs met 7 kw zal het een tijdje duren voor je kamer volledig is afgekoeld. En dan kan je hem wel gewoon op 22 zetten, en blijft hij netjes koelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:01
Niet lullig bedoeld, maar Haier is een B-merk en Mitsui misschien zelfs wel een C-merk :) Koelen gaat met goedkope units over het algemeen prima (temperatuurverschil is namelijk niet zo heel groot, graad of 10 hooguit. Buiten 30°C, binnen 20°C). Je lijkt nu alleen nog maar gekoeld te hebben, als het winter wordt dan moet zo'n unit veel harder werken (temperatuurverschil is dan wel 25-30 graden, stel -7°C buiten en 22°C binnen) en dan valt een goedkope airco vaak door de mand.

In Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 zijn er ook wel mensen langsgekomen die een goedkope airco hadden opgehangen. Koelen prima, tot het winter werd en ze toch wel ontevreden bleken over het verwarmen. Denk dan aan:
  • Raar regelgedrag wat leidt tot verminderd comfort, hij gaat bijv. onnodig vaak defrosten (op vaste tijdinterval i.p.v. als de condensor echt bevroren dreigt te raken) waardoor de unit regelmatig een minuut of 5-10 geen warmte meer geeft
  • De airco moduleert niet ver terug en blijft daardoor vrij veel stroom gebruiken
  • De buitenunit maakt veel lawaai (gezien hij met verwarmen veel harder moet werken) waardoor je de buren tot last bent.
  • Of de xx kW verwarmingsvermogen in de datasheet bleek gespecificeerd te zijn bij +7°C en bij -5°C blijkt hij te weinig vermogen te hebben om het comfortabel warm te krijgen
Als je er mee wil gaan verwarmen dan zou ik zeker voor een leefruimte zoals je woonkamer kiezen voor een A-merk, ik denk dan aan Mitsubishi Heavy Industries (MHI), Mitsubishi Electric of Daikin. Ik kan van de 3,5kW Mitsui MTX12HP24 die je linkt niet eens een energielabel vinden, dat is voor mij al een teken aan de wand. Volgens mij is dat namelijk verplicht als je in Europa je producten wil verkopen. COP/SEER zijn ook matig vergeleken met een willekeurige Mitsubishi/Daikin.

Aangezien je handig bent en dus veel geld kunt besparen zou ik nog eens goed overwegen om toch niet een A-merk airco te plaatsen in je woonkamer. Ik ben zelf aan het kijken om MHI te plaatsen, deze site bied ze voordelig aan, zijn al een aantal Tweakers die hier naar tevredenheid hebben besteld. Een 3,5kW lijkt mij in jouw situatie voldoende als ik je bericht zo lees, de SRK35ZS-W is dan een mooie optie. Bij genoemde link heb je het ding voor €975 op de stoep staan. Je leidingwerk/bekabeling/leidinggoten kun je grotendeels hergebruiken verwacht ik.

Buy once, cry once... :)

[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 03-09-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:27
Ik heb een vergelijkbare woonkamer en dat werkt prima op 3.5.
Ik heb boven een 5 en om pendelen te voorkomen, zet ik deze gewoon op een vaste waarde en niet op de auto-stand.
Bijvoorbeeld, verwarmen, 23 graden, fan=low, swing beide.
Het pendelen valt dan wel mee, temperatuur schommelt tussen de 21-23 graden. Een hele constante temperatuur is sowieso vrij lastig met een airco omdat het snelle warmte is die ook zo is verdwenen als hij uit gaat.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
ThinkPad schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:23:
Niet lullig bedoeld, maar Haier is een B-merk en Mitsui misschien zelfs wel een C-merk :) Koelen gaat met goedkope units over het algemeen prima (temperatuurverschil is namelijk niet zo heel groot, graad of 10 hooguit. Buiten 30°C, binnen 20°C). Je lijkt nu alleen nog maar gekoeld te hebben, als het winter wordt dan moet zo'n unit veel harder werken (temperatuurverschil is dan wel 25-30 graden, stel -7°C buiten en 22°C binnen) en dan valt een goedkope airco vaak door de mand.

In Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 zijn er ook wel mensen langsgekomen die een goedkope airco hadden opgehangen. Koelen prima, tot het winter werd en ze toch wel ontevreden bleken over het verwarmen. Denk dan aan:
  • Raar regelgedrag wat leidt tot verminderd comfort, hij gaat bijv. onnodig vaak defrosten (op vaste tijdinterval i.p.v. als de condensor echt bevroren dreigt te raken) waardoor de unit regelmatig een minuut of 5-10 geen warmte meer geeft
  • De airco moduleert niet ver terug en blijft daardoor vrij veel stroom gebruiken
  • De buitenunit maakt veel lawaai (gezien hij met verwarmen veel harder moet werken) waardoor je de buren tot last bent.
  • Of de xx kW verwarmingsvermogen in de datasheet bleek gespecificeerd te zijn bij +7°C en bij -5°C blijkt hij te weinig vermogen te hebben om het comfortabel warm te krijgen
Als je er mee wil gaan verwarmen dan zou ik zeker voor een leefruimte zoals je woonkamer kiezen voor een A-merk, ik denk dan aan Mitsubishi Heavy Industries (MHI), Mitsubishi Electric of Daikin. Ik kan van de 3,5kW Mitsui MTX12HP24 die je linkt niet eens een energielabel vinden, dat is voor mij al een teken aan de wand. Volgens mij is dat namelijk verplicht als je in Europa je producten wil verkopen. COP/SEER zijn ook matig vergeleken met een willekeurige Mitsubishi/Daikin.

Aangezien je handig bent en dus veel geld kunt besparen zou ik nog eens goed overwegen om toch niet een A-merk airco te plaatsen in je woonkamer. Ik ben zelf aan het kijken om MHI te plaatsen, deze site bied ze voordelig aan, zijn al een aantal Tweakers die hier naar tevredenheid hebben besteld. Een 3,5kW lijkt mij in jouw situatie voldoende als ik je bericht zo lees, de SRK35ZS-W is dan een mooie optie. Bij genoemde link heb je het ding voor €975 op de stoep staan. Je leidingwerk/bekabeling/leidinggoten kun je grotendeels hergebruiken verwacht ik.

Buy once, cry once... :)
dat zijn hele legitieme argumenten. De mitsui is in mijn ervaring met wat er nu hangt een betere unit, hardwarematig een mitsubishi compressor, maar in gebruik stelt hij zichzelf mooier bij. schaalt zo laag mogelijk in om de temperatuur gelijk te houden, schommelingen zijn er altijd wel uiteindelijk.

Dat er geen energielabel is, was mij nog niet eens opgevallen, al worden ze wel veel aangeboden.

De optie van een mitsubishi is absoluut een goeie, ding is alleen budget technisch.. had ik dit (beter uitgezocht) en van te voren geweten dan ja.. de Haier was nieuw 1050,- dan was de mitsubishi een betere unit geweest, maar aangezien ik de 7Kw haier voor 700 kan verkopen (hoop ik) plus nog de kosten voor het leeghalen en in bedrijfstellen van de nieuwe (dat mag ik zelf niet doen aangezien ik geen F-gassen certificaat heb) is dat wel redelijk maximaal op dit moment.

Ik kan het bij de mitsui alleen niet vinden wat die bij -5 of -10 levert, en dat ben ik met jou eens dat dat ook bijzonder is.

de 3.5 in de half geisoleerde garage waar de temperatuur met gemak 28+ word op 23 graden dagen, doet het daar met gemak. vandaar dat ik die ook als optie meeneem.
Ook kijkend naar de cijfers, die kan terugschalen naar 1100 watt, en de 7Kw Haier doet 2200 op zijn laagste stand. maar de 3.5 Mitsui doet dan nog wel bijna 4200watt max, en gezien het gebruik de afgelopen weken dat de Haier hangt op zijn laagste stand is, plus dat hij dan ook 20min wat doet en minimaal 50min wacht tot hij weer aanslaat, vind ik dat niet een hele gekke.

De 5Kw doet 1800 op zijn laagst, en dat vind ik dan wel weer dicht in de buurt van de Haier. Dat zijn wel dingen waar ik voornamelijk naar kijk. Dan zou een van beide mitsui een klein briesje met koeling geven om de temperatuur te onderhouden, ipv even kort wat moeten doen en dan uitslaan.

Ik zit en zat behoorlijk met mijn handen in het haar met dit hele verhaal. toch een hoop geld uitgegeven op een kleine beurs, ben niet arm maar moet wel flink sparen en dingen laten voor dit soort uitgaven. Ook mijn eigen schuld dat ik het niet beter heb uitgezocht uiteindelijk. 8)7

ik neig naar de 3.5Kw mitsui, en mocht het op de echt koude dagen niet lukken met die unit heb ik altijd de CV ketel nog. zo kan je in de niet al te koude dagen efficient stoken met de airco, en in de echt koude dagen een achtervang hebben met de CV. aangezien de efficientie met een airco onder 0 toch behoorlijk terug loopt?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik zou het nog even aankijken met de Haier, de echte warme dagen hebben we inmiddels toch wel achter ons dus de behoefte om te koelen zal wel afnemen. En met verwarmen kan de Haier z'n vermogen al wel beter kwijt (en anders zet je kamerdeur naar boven open etc).

En ondertussen doorsparen voor een MHI ;)

[ Voor 59% gewijzigd door ThinkPad op 04-09-2024 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 05:59:
Even ander vraagje? Waar hangt je thermostaat van de airco?
Heb je die toevallig binnen 1 a 2 metwr van de airco hangen?
Als je die naar andere kant vd ruimte haalt zal het pendelen ook stuk milder zijn omdat de kamer dan als buffer dient. Zelfs met 7 kw zal het een tijdje duren voor je kamer volledig is afgekoeld. En dan kan je hem wel gewoon op 22 zetten, en blijft hij netjes koelen.
Maakt dat het probleem niet alleen maar groter? Want ik vraag me hier ook af of het minimaal vermogen echt een probleem is, of dat gewoon zijn regellus niet stabiel is. En als het die tweede is, dan zorgt meer vertraging aan het systeem toevoegen waarschijnlijk alleen voor grotere issues. Immers als die thermostaat bijvoorbeeld 1 graad hysterese heeft, dan laat hij eerst de andere helft van de kamer bevriezen, voor hij één graad kouder is, en dan zet hij hem uit tot de hele handel weer opgewarmd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:29
Je moet hem dus ook niet kouder zetten dan je de ruimte wilt. In zomer is 5 graden onder buitentemp prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 07:31
Woonkamer is het meest kritisch.
Als je nu toch geld uitgeeft doe het goed.

Kies een mooie unit van een merk en dan niet de basisversie maar daarboven.
En men heeft ook 4,2 kw versies vaak.
Kijk eens naar Mitsubishi electric of Daikin Perfera of stylisch. Daar heb je uiteindelijk heel veel comfort en blijheid door en maar eenmalig pijn door het geld .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-05 19:04
de 3.5 in de half geisoleerde garage waar de temperatuur met gemak 28+ word op 23 graden dagen, doet het daar met gemak. vandaar dat ik die ook als optie meeneem.
Ook kijkend naar de cijfers, die kan terugschalen naar 1100 watt, en de 7Kw Haier doet 2200 op zijn laagste stand. maar de 3.5 Mitsui doet dan nog wel bijna 4200watt max, en gezien het gebruik de afgelopen weken dat de Haier hangt op zijn laagste stand is, plus dat hij dan ook 20min wat doet en minimaal 50min wacht tot hij weer aanslaat, vind ik dat niet een hele gekke.

Ik heb zelf een Haier Tundra 5 en een 2.5. In het begin merkte ik ook dat het soms best wel lang kon duren voordat hij reageerde op de temperatuur om hem heen.

Bij mijn airco's kun je de temperatuur sensor zien zitten als je de voorste kap naar boven scharniert. (Als je de filters wilt schoonmaken moet je die ook naar voren klappen) Als je nu rechts aan de bovenkant kijkt dan zie je daar de temperatuur sensor zitten. Deze kun je met wat voorzichtigheid los nemen uit de houder en hem dan naar buiten je behuizing leiden. Het grote voordeel is dat hij dan veel nauwkeuriger de omgevings temperatuur kan meten van je woonkamer. Waar hij standaard gemonteerd zit is gewoon geen ideale plaats.

Misschien dat je op die manier je probleem ook kunt oplossen. Is in ieder geval een stuk goedkoper dan andere airco te gaan hangen. Probeer het gewoon uit, het heeft mij ontzettend goed geholpen.

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
ThomLeeuwarden schreef op maandag 2 september 2024 @ 13:23:
een Haier 7kw is simpelweg te zwaar, pendelt daardoor enorm.
Heb je daar dan zelf last van ?
Anders zou ik het zo mooi laten

[ Voor 8% gewijzigd door jobr op 12-09-2024 19:23 ]

• ThomLeeuwarden
het Pendelen is echt heel vervelend, als je hem op 23 zet, dan koelt hij zo gigantisch ver terug, 20.5 heb zelfs 19.5 gezien, dat vind ik echt niet ok, ligt grotendeels aan de mismatch ruimte en zwaarte van de unit.

Ik vind de mitsui 5kw heel interessant, alleen vind ik de minimum vermogens daarvan te hoog met 1800watt, maar de max capaciteit van de 3.5kw vind ik weer te laag.

Ik ga denk ik het advies opvolgen en kijken naar een MHI unit. aangezien we de unit beneden wel zwaar gaan gebruiken, ook voor verwarmen gaan we kijken naar de Mitsubishi SRC/SRK50ZS-W, tenzij er andere opties zijn. met zijn min van 1300watt, en max van 5.5kw koelen en 6.5kw verwarmen. vind ik die spreiding wel heel interessant. ik kreeg een aanbod van mijn monteur voor een mitsubishi electric maar daar vind ik de binnenunit met 27dB te luid. de MHI doet 22. dat is stukken stiller.

zijn er nog andere units die ik eventueel mee kan nemen in het vergelijken. voorkeur heeft tot nu toe de Mitsubishi SRC/SRK50ZS-W. momenteel niet leverbaar bij mijn monteur maar ik heb er geen mega haast mee. dus dat kan even duren maar dat is prima. leidingwerk is namelijk ook 1/2 1/4 de electric is weer anders. speelt ook mee uiteindelijk.

hoor graag of er nog andere vergelijkbare A merk of boven hun prijsklasse presenterende B merken zijn. want allemachtig wat zijn er veel smaken en soorten...

echt bedankt voor alle reacties tot nu toe!!

• ThinkPad
Goed dat je de MHI overweegt (y)
Maar trap je niet weer in dezelfde valkuil nu? 5kW op 55m2/145m3 (uit topicstart) is alsnog teveel denk ik.

Lees even goed de datasheet. De 3,5kW doet bij +2°C 3,7kW en bij -10°C nog 3kW. Volgens mij zijn er tientallen Tweakers met dit 3,5kW model die er hun woonkamer/deel van huis prima warm mee houden.

De 3,5kW gebruikt 1/4 en 3/8 leiding. Misschien kan bestaande leidingwerk hergebruikt worden met een verloopstuk ertussen. Misschien weer @flippy of @Technician- dat.

Kijk ook eens in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (of het deel ervoor) en blader dan eens terug in pagina’s naar een periode dat het in NL vrij koud was. Genoeg bevindingen van anderen.

Qua merken om mee te verwarmen zijn MHI, Mitsubishi Electric (ME) en Daikin toch wel de consensus.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 19-09-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

ThinkPad schreef op donderdag 19 september 2024 @ 21:50:
Maar trap je niet weer in dezelfde valkuil nu? 5kW op 55m2/145m3 (uit topicstart) is alsnog teveel denk ik.

Lees even goed de datasheet. De 3,5kW doet bij +2°C 3,7kW en bij -10°C nog 3kW. Volgens mij zijn er tientallen Tweakers met dit 3,5kW model die er hun woonkamer/deel van huis prima warm mee houden.

De 3,5kW gebruikt 1/4 en 3/8 leiding. Misschien kan bestaande leidingwerk hergebruikt worden met een verloopstuk ertussen. Misschien weer @flippy of @Technician- dat.

Kijk ook eens in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 (of het deel ervoor) en blader dan eens terug in pagina’s naar een periode dat het in NL vrij koud was. Genoeg bevindingen van anderen.

Qua merken om mee te verwarmen zijn MHI, Mitsubishi Electric (ME) en Daikin toch wel de consensus.
Andere maat leiding kan niet, dan draai je de unit de soep in.

En vergeet panasonic niet ;)

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• ThomLeeuwarden

Dat vind ik dus een hele lastige, leidingen zijn uiteindelijk het geld niet om te vervangen als je het in 1 keer goed wil doen. of naja 2keer in mijn geval :?

Ik merk sinds er zonnepanelen op het dak ligt en er een volledig begroeide pergola staan de warmte intrek minder is dan de kou. Ik denk dat ik meer op de verwarmingscapaciteit moet letten dan de koelcapaciteit misschien.

Het huis trekt namelijk vrij koud op. Er staat nog meer in de planning qua isolatie. zoals het deel scheefdak. Maar ook ondervloer isolatie, zeker aangezien hier in de herfst, winter en lente 15 a 20cm water in de kruipruimte staat. (zal hier met de gemeente nog in gesprek aangezien dit niet normaal is...)

Ik ga eens even brutaal doen. De overburen hebben een MHI hangen volgens mij, eens vragen wat zij voor capaciteit hebben en of zij isolatie technisch een vergelijkbare situatie hebben. Het is wel hetzelfde type huis verder.

misschien zou dat wel een goede optie zijn om 3.5 te doen is ook stiller uiteindelijk. Ik ga verder onderzoeken!!

Zouden jullie meer info willen om het plaatje completer te maken voor advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik denk dat je jezelf ook moet afvragen hoe zwaar je hem wilt belasten.
Wil je bij +30°C buiten het binnen 15°C hebben, of is net de scherpe kant er af naar +23°C ook goed?
Hetzelfde de andere kant op bij verwarmen. Wil je er je hele huis mee verwarmen, of de CV wat ondersteunen?

Ikzelf zou gaan voor de 3,5kW variant.
In het slechtste geval loopt hij altijd op 100%, maar dus ook op z'n max effcientie.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Laatst online: 07:31

Niet aan beginnen, aan leiding hergebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
DropjesLover schreef op donderdag 19 september 2024 @ 23:33:
Ik denk dat je jezelf ook moet afvragen hoe zwaar je hem wilt belasten.
Wil je bij +30°C buiten het binnen 15°C hebben, of is net de scherpe kant er af naar +23°C ook goed?
Hetzelfde de andere kant op bij verwarmen. Wil je er je hele huis mee verwarmen, of de CV wat ondersteunen?

Ikzelf zou gaan voor de 3,5kW variant.
In het slechtste geval loopt hij altijd op 100%, maar dus ook op z'n max effcientie.
In principe het scherpe randje eraf in de zomer.
Maar het verwarmen is waar het mij voornamelijk om gaat aangezien wij meer koude dan echt hete maanden hebben.

100% belasten is geen probleem zolang hij dan wel zo stil mogelijk is. Daar ben ik dan wel bang voor dat je hem zwaarder belast en dus meer herrie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
Oke, ik denk dat ik eruit ben maar ik zou nog graag wat advies willen.

https://bml-trading.nl/product/mitsubishi-src-srk35/
Die staat nu op nummer 1.

kan hem daar krijgen voor 880 thuis bezorgd. zijn er voor rond de 900,- eventueel "betere" units?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Nog een update te melden @ThomLeeuwarden :) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomLeeuwarden
Hallo Allen,

Ik heb zeker nog een update te melden. Ik heb nu de hele winter met de airco verwarmd.
hij is qua geluid aanwezig, en het was ook absoluut even wennen wat dat betreft, maar ook qua warmte.

Een andere ontwikkeling is dat de buurman last zegt te hebben van de airco, de buitenunit staat 6mtr van de erfscheiding af, en hij zegt een brommend "onrustig" gevoel te ervaren in de woonkamer, maar ook snachts in zijn slaapkamer, dat is grofweg 14mtr van de buitenunit verwijderd.

medegedeeld dat ik hem ga vervangen, en heb hem nu snachts uit. En de buurman was daar wel tevreden over voor nu. (al blijft het een beetje zeuren om niks) ik heb namelijk bij hem in de woonkamer en tuin gestaan, maar ik heb echt nauwlijks wat gehoord. Al kan ik niet bepalen wat voor hem overlast is of niet, maar dat terzijde.

Mijn vriendin kan daarintegen niet wennen aan het geluid van de airco. dus ik zit nu helemaal met mijn handen in het haar.
Ik zit zelf te denken om een middenweg oplossing te vinden, de grootste rede is dat ik van het gas af wil, voor zo ver dat haalbaar is. koken en douchen zal nog op gas gebeuren, maar verwarmen wil ik andere oplossingen voor vinden.

ik zit aan een combinatie te denken. een 3.5 of 5kw mitsubishi heavy, deze dan te gebruiken in het najaar tot een graad om 8 a 10 buitentemp. en als de temp daaronder komt een Pelletkachel aan te schaffen.

ik merkte vooral bij de airco dat het huis koud blijft optrekken. en dat kan aan de isolatie liggen of aan de airco.
er staat 20cm water in de kruipruimte en daar ben ik mee bezig icm gemeente om hier een oplossing voor te vinden. aangezien alle buren hier ook last van hebben.

ik heb weinig ervaring met Pelletkachels, behalve die van mijn schoonmoeder, maar die warmte is toch bij gebrek aan een beter woord, "intenser" is ook logisch aangezien die gewoon heter wordt.
de overweging pelletkachel is ook omdat in de maand dec en jan mijn zonnepanelen nauwlijks echt wat opleveren. en in bijvoorbeeld maart of november wel.

https://www.pelletkachelv...oduct/7916292/menext-8-kw
dit zou dan de optie pelletkachel zijn.
en dan even afhankelijk wat jullie zeggen/aanbevelen een 3.5 of 5kw MHI (want daar ben ik wel overuit het wordt een MHI airco)

hopelijk kunnen jullie met deze informatie mij verder helpen.
als er vragen zijn dan hoor ik dit graag, want ik zit nog wel met een paar vragen, zoals:

1. leidinglengte is max 20mtr, dus ik wil de airco achterin de tuin neerzetten, ivm overlast voor de buren.
kan ik de leidingen ook onder de grond in een regenbuis oid wegwerken en die afsluiten met pur oid dat er niks bij kan komen qua vocht of ongedierte?
2. de plaatsing in huis ik heb hem nu vrij centraal hangen, maar wie weet is er een betere plek, daar zou ik wel nog over na kunnen denken.

groetjes Thom
Pagina: 1