Ik begrijp die use case niet helemaal. Dus je sluit via USB een laptop aan aan een KVM en dan bestuur je een aan deRobertMe schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:56:
Ik wist niet dat "dit" ook bestond. Via HackerNews kwam ik er een paar dagen terug achter dat er ook USB KVMs bestaan. Qua KVM "doosje" dan soortgelijk, maar i.p.v. dat er LAN/wifi op zit sluit je deze via USB aan (op een laptop/PC dan).
Voor mijn use case, zeer incidenteel iets debuggen aan servertje/... was dat ook al voldoende geweest. Zeker omdat ik bij servertje niet direct een ethernetkabel voor handen heb. Dus als ik de JetKVM wil gebruiken moet ik die eerst "uit rollen". Dan ben ik net zo snel met de laptop de kelder in gelopen zeg maar.
Waarbij in ieder geval er een "NanoKVM USB" is. Op die pagina staat wel dat die "snel uit komt", maar op AliExpress gewoon te vinden (wellicht / waarschijnlijk dat die pagina gewoon outdated is?) voor een euro of 30, 40.
KVM gekoppelde pc/server/… vanaf die laptop. De meerwaarde ten opzichte van een los keyboard met muis besturing (touchpad o.i.d.) is dan dat je ook beeld hebt maar een eenvoudig USB gevoed display kan dat dan ook. Zo heb ik het lang gedaan. Is wel duurder dan zo’n USB KVM maar flexibeler.
Een prachtige oplossing - waarbij dan wel de KVM’ed PC het OS moet kunnen starten is Splashtop XDisplay op een iPad of Android tablet (kan elke goedkope tweedehands zijn, zelfs een iPad model 1). Slechts 1 USB kabeltje naar de PC voor alles.
Punt van IP KVM’s is dat je er op afstand dus bij kunt, en vaak ook voordat de PC het OS laadt. En dat kan ook draadloos. Aan de JetKVM koppel ik dan dit:
/f/image/QKiKIzpHplyKN8Bjxrq7RFXv.png?f=fotoalbum_large)
Wifi bridge. Werkt perfect. En dan met dit kabeltje kun je alles voeden vanuit een USB poort:
/f/image/1KLHxPEjghbpvBKE6n4Bn0M9.png?f=fotoalbum_large)