Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A321
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 18-05 15:18
Goedemorgen allen,

Ik zou graag jullie inzicht willen wat betreft mijn volgende situatie:

Dit jaar gaan mijn vriendin en ik trouwen. :) Ik heb een koophuis, mijn vriendin woont bij mij in. Ik draai er allemaal niet omheen, dus voor de duidelijkheid van het verhaal mogen jullie ook weten over welke bedragen we ongeveer praten.

Ik heb vorig jaar op mijn eigen naam een nieuw koophuis gekocht van €450.000. (Grote overwaarde appartement die ik kon gebruiken.) De hypotheek betaal ik dus zelf, en ik heb het huis op mijn kosten voor €50.000 volledig verbouwd. Nieuwe muren, vloerverwarming, nieuwe vloer, nieuwe badkamer, etc. Van top tot teen.

Mijn vriendin wilde graag haar droomkeuken die ze zelf wilde betalen, dus heeft zij deze volledig mogen samenstellen in haar zin en ZIJ heeft hier €20.000 voor betaald. We hebben nog wat meubels samen gekocht ter waarde van totaal €3000. Maar grotendeels zijn het nog mijn meubels uit mijn appartement.

Kosten voor het huis betaal ik. Rekeningen (gas/water/licht/abonnementen) betalen we samen. In de toekomst zullen we wel gedeelde uitgaven maken voor het huis (nieuwe bank, stoelen, bed, kinderen, etc). Maar ze geeft zelf aan dat bij een scheiding alles in mijn huis mag blijven staan. Een compensatie voor de gemaakte kosten is genoeg voor haar.

Nu moeten we schriftelijk vastleggen wat er gaat gebeuren mochten we ooit scheiden, en dit vind ik verdomd lastig. Hoe gaan we gemaakte kosten compenseren?
Op internet lees je veel dat ''mijn vriendin's ingelegde geld X waardestijging huis in % = compensatie bij scheiding'' Ja, ze heeft de keuken betaald, maar die is over 10 jaar bijna niets meer waard. Ja, ze heeft iets van geld uitgegeven aan wat meubels, maar die zijn over 10 jaar bijna niets meer waard. Bovendien zit de waardestijging van het huis ook in de €50.000 die ik zelf geïnvesteerd heb met de verbouwing. Is een bovenstaande rekensom dus wel eerlijk?

Stel het huis stijgt 20% in 10 jaar. Dan mag ik €24.000 betalen voor een uitgeleefde keuken van 10 jaar oud. Op deze leeftijd kun je je afvragen of het omslagpunt van de keuken niet geweest is. In 10 jaar tijd zijn zwarte keukens zijn uit de mode, kastjes zijn beschadigd, etc. Keuken moet er hoogstwaarschijnlijk uit bij eventuele verkoop. Dus hoe waardeverhogend is deze keuken nog over 10 jaar?

''Dagwaarde keuken over 10 jaar X waardestijging huis in % = compensatie bij scheiding.'' Is dit niet eerlijker?

Het voelt voor mij een beetje alsof je een auto koopt bij de dealer voor €20.000. Deze auto gebruik je 10 jaar lang en heeft hierom flinke gebruikssporen gekregen. Na 10 jaar parkeer je de auto op de stoep, loop je de dealer weer binnen en zeg je dat je die €20.000 terug wilt omdat de auto je toch niet bevalt. Die auto is al lang geen €20.000 meer waard.

Ik weet dat ik de keuken zelf had moeten betalen om deze discussies te voorkomen. Maar het is nu eenmaal zo gegaan. In de toekomst met eventuele kinderen zullen er wel meer gedeelde kosten komen.

Uiteraard trouwen we met voorwaarden, maar hoe zetten we dit eerlijk op papier?
Wat vinden jullie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Financiën binnen je relatie, alles op een hoop of naar rato?

Hier kan je wellicht wat informatie uit putten.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:25
het gaat NIET om de keuken maar juist de rest. Willen jullie het huis in jouw bezit houden of wordt dat van jullie beide? veeeel belangrijker dan die 20k want je vriendin heeft een erg ongelijke positie nu. Blijft dat zo als ze je vrouw is?

en verder heb jij strikt formeel een mooi kadootje van 20k van je vriendin gehad. Want het is 100% jouw huis. Dat lijkt me een problematisch situatie nadat gaat trouwen dus je moet iets bedenken dat voor beide partijen acceptabel is. Wat ik vind is dat er zo'n grote ongelijkheid bestaat dat die opgelost moet worden. Je vrouw kan straks nergens terecht en heeft nergens recht op mocht je gaan scheiden en jij hebt alles. Vind ik niet een goede basis voor relatie.

[ Voor 52% gewijzigd door Fr33z op 27-04-2025 11:31 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:55
Stel het huis stijgt 20% in 10 jaar. Dan mag ik €24.000 betalen voor een uitgeleefde keuken van 10 jaar oud. Op deze leeftijd kun je je afvragen of het omslagpunt van de keuken niet geweest is. In 10 jaar tijd zijn zwarte keukens zijn uit de mode, kastjes zijn beschadigd, etc. Keuken moet er hoogstwaarschijnlijk uit bij eventuele verkoop. Dus hoe waardeverhogend is deze keuken nog over 10 jaar?
Je moet het andersom zien. De 20.000 die zij heeft geïnvesteerd in de keuken, heeft zij niet kunnen investeren in de hypotheek van de woning. Noch kunnen investeren elders.

Wil je één en ander in deze dus goed regelen, dan zijn dit soort structurele investeringen in de woning dus eigenlijk best te beschouwen als een soort van aankoop voor een deel van de woning en als dusdanig te laten renderen. Anders is het niet bepaald fair.

Circa 20k van op dat moment WOZ waarde bijvoorbeeld zou je ongeveer als stelregel kunnen hanteren. Stel de WOZ waarde is 500K, dan zou je dus kunnen stellen dat zij 4% hiervan bijgedragen heeft. Op moment dat jullie dus op een eerlijke manier uit elkaar gaan, dat dus eventueel aan te houden. Waarbij je mentaal dus niet zozeer moet denken in aanschaf van de keuken, maar haar gedane bijdrage uitkoopt. Stel de WOZ waarde is dan dus e.g. 600K, dit dus uitkomt op 24K.

Maar dit werkt natuurlijk alleen indien je de rest qua financiën ook eerlijk blijft regelen. Oftewel, tijdens de relatie de niet hypotheek/woning lasten 50-50 verdeelt. Indien de verdere hypotheek + woninglasten enkel vanuit jou blijven komen. D.w.z. boodschappen, verzekeringen, etc. dragen jullie allebei 50% aan mee. Zodat je partner ook de mogelijkheid heeft om verder zelf een eigen vermogen op te bouwen, buiten woningbezit om, bijvoorbeeld in de vorm van beleggingen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
A321 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:03:
Tsja en nu heb jij €20.000 extra op de bank staan of een aandelenrekening en bouw je extra vermogen op. Stel je sluit een 10 jaar deposito af tegen 2.50% rente dan heb je na 10 jaar € 25.601,69. Op een aandelenrekening is dat vermogen zeer waarschijnlijk nog een flink stuk hoger.

Of zij had die €20.000 kunnen investeren in de hypotheek om (deels) mede eigenaar te worden. Eigenlijk is vanuit haar oogpunt de investering in de keuken helemaal niet handig. Want die neemt inderdaad af in waarde.
Het voelt voor mij een beetje alsof je een auto koopt bij de dealer voor €20.000. Deze auto gebruik je 10 jaar lang en heeft hierom flinke gebruikssporen gekregen. Na 10 jaar parkeer je de auto op de stoep, loop je de dealer weer binnen en zeg je dat je die €20.000 terug wilt omdat de auto je toch niet bevalt. Die auto is al lang geen €20.000 meer waard.

Ik weet dat ik de keuken zelf had moeten betalen om deze discussies te voorkomen. Maar het is nu eenmaal zo gegaan. In de toekomst met eventuele kinderen zullen er wel meer gedeelde kosten komen.

Wat vinden jullie?
Als je alles zo strikt zakelijk/financieel wil bekijken dan zou ik haar minimaal €20.000 overmaken om de keuken te vergoeden. Dan behoud je het allemaal heel 'zuiver' en kan zij vermogen opbouwen.

Of je kan denken boeiend, het is/wordt m'n vrouw waar ik liefde/leed mee deel. Als we echt ooit uit elkaar gaan dan gun ik haar die centen omdat ze dan zeer waarschijnlijk gedoemd is de huurmarkt op te gaan en daar volledig zuur gaat.. inclusief je potentiële kinderen tegen die tijd.

Jullie zitten namelijk in een extreem ongelijke positie die voor haar zéér nadelig is. Ja ze heeft nu lage maandlasten (betaalt geen hypotheek) maar ze bouwt verder geen vermogen op qua woning. De onbalans in vermogen gaat alleen maar groter worden over de jaren heen. Ik zou dus eerder daar iets voor bedenken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:45
Goedemorgen allen,

Dit jaar gaan mijn vriendin en ik trouwen. :) Ik heb een koophuis, mijn vriendin woont bij mij in. Ik draai er allemaal niet omheen, dus voor de duidelijkheid van het verhaal mogen jullie ook weten over welke bedragen we ongeveer praten.
Wat vinden jullie?
Ik neem aan dat jullie nog vele jaren lief en leed zullen delen.
Dan is het zodanig fixeren op geld of overwaarde eigenlijk helemaal niet belangrijk.
Wat belangrijk is is dat je gelukkig bent en tevreden met wat je nu hebt.
Beter om de zaken goed op papier te zetten voor de kinderen die er gaan komen.
En voordat die er zijn vooral van elkaar genieten.........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:35

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik zou het zo simpel mogelijk houden. Haar inbreng in de woning is 20k, de rest is van jou. Dat ze de keuken heeft betaald is irrelevant, had net zo goed een badkamer kunnen zijn a 20k. Of een algemene inbreng van 20k. Als jij de keuken van 20k te duur vindt had je dat beter bij aankoop moeten aangeven.

Dus als je uit elkaar gaat en jij blijft er wonen dan krijgt ze 20k terug , eventueel gecompenseerd met waardestijging of daling van de woning. Als ze meer vermogen op wil bouwen kan ze spaargeld inleggen of de hypotheek op beide namen zetten.

Zo zou ik het doen.

[ Voor 22% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2025 18:43 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:57
Goed dat je dit netjes wil regelen (tot op zelere hoogte). Vind wel, net als de rest, dat je het hier wel heel erg plat slaat met die keuken. Je had er anders zelf een in moeten zetten (oke die was wellicht goedkoper, maar die paar duizend lijkt me niet de moeite waard om te gaan verrekenen). Dat geld zit in je zak en rendeert nu elders.

Zou dus gewoon zoals je stelt haar eigenaarsdeel op x% zetten (20k op 500k (450+50)). Meubels e.d. blijven van jou voor nu, en als je in toekomst grote uitgaven doet kun je dat bijhouden (als de verhoudingen wat schever worden). Alternatief is dat je haar nu uitkoopt voor de 20k als je het (in jouw beeld) simpeler wilt houden. Evt. kan het als lening (je beschouwt de 20k van haar als lening voor jou a 6% (?) rente per jaar en woning is volledig van jou (ga je snel zien dat je een stuk duurder uit bent dan je eerdere sommetje)).

Volgens mij voldoet het voor wet als je dit soort dingen gewoon op papier zet met datum en twee handtekeningen, maar alternatief is notaris/huwelijkse voorwaarden (= extra kosten).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik vind vooral je scherpe distinctie in de ‘ZIJ’ en ‘ik’ opvallend. :)

Het verstandigste is om gewoon de investeringen van beiden in verhouding er in te zetten.
Zoals overeenkomstig met de meesten op het internet blijkbaar :)
Op internet lees je veel dat ''mijn vriendin's ingelegde geld X waardestijging huis in % = compensatie bij scheiding''
Als JIJ niet wil dat je vrouw recht heeft op een deel van het huis is het beter om gewoon die 20k aan investering aan haar terug te betalen, gezien JIJ toch wel alle lijntjes correct wil zetten.
De keuken is tenslotte een nagelvast onderdeel van het huis.

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 27-04-2025 12:36 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:57
Als je trouwt onder beperkte gemeenschap van goederen (dus zonder tussenkomst van een notaris) maak je gewoon even een lijstje van bezittingen op moment van trouwen. Alles op deze lijst en de vruchten (rendement) hiervan blijven buiten de gemeenschap.

Ik zou hier dus inderdaad op vastleggen dat je vriendin 20k/520k=3.85% eigenaar is van het huis.

Denk wel even na over de toekomst, aangezien "ik betaal de hypotheek" geen houdbare situatie is als al je inkomen uit werk straks na huwelijk gewoon in de gemeenschap van jullie samen valt, als je daar de hypotheek van betaald, betalen jullie dus samen de hypotheek.

Ik heb dit zelf opgelost door de eerste periode de hypotheek van mijn spaargeld te betalen dat nog buiten de gemeenschap viel en daarna samen een huis te kopen.

Als je geen beperkte gemeenschap wil en dus ook na trouwen de financiën volledig gescheiden wil houden zal je toch naar een notaris moeten en heb je ons niet nodig, die notaris is immers expert op dit gebied en kan je prima advies geven hoe dit fatsoenlijk vast te leggen in de huwelijkse voorwaarden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 23:37
Is haar inbreng in de relatie (alleen) in geld uit te drukken? Dan zou ik nog een keer goed nadenken of je wel echt met haar wilt trouwen. Of ga je haar ook betalen als zij meer aan het huishouden doet dan jij, of aan de opvoeding van de kinderen? Ja, natuurlijk zijn we modern en geëmancipeerd, maar de praktijk wijst nu eenmaal vaak uit dat vrouwen vaker parttime werken...

Persoonlijk denk ik dat ieder 50% aan de relatie bijdraagt. Dus ondanks dat mijn vriendin slechts 25% van onze gezamenlijke kosten betaalt, is zij wel voor 50% eigenaar van onze gezamenlijke bezittingen, zoals het huis.

Wat nu als je straks na 20 jaar uit elkaar gaat, met tienerkinderen, heeft zij dan slechts recht op €25.000,- (of eigenlijk moet ze €1000,- betalen, want dat kost het om die keuken af te voeren 8) ) en een plek op de wachtlijst voor een huurhuis?

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 27-04-2025 13:09 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12:31
Als de afspraak is dat jij betaalt voor alles wat de waarde behoudt of in waarde toeneemt. En zij voor alles wat waardeloos wordt dan lijkt het me logisch dat jij met de waarde achterblijft en xij niet bij een scheiding.Maar als ik zou trouwen zou ik me niet vasthouden aan logica.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A321
Zo, wat een hoop reacties! Waarvoor dank!
Fr33z schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:28:
het gaat NIET om de keuken maar juist de rest. Willen jullie het huis in jouw bezit houden of wordt dat van jullie beide?
We hebben beide ingestemd dat het huis van mij blijft. Ik betaal de hypotheek en zij heeft in principe gratis onderdak. Ik zie het te vaak fout gaan bij getrouwde mensen die alles delen. Het laatste wat ik wil is mijn huis uit moeten vanwege een scheiding. Als het financieel kan, heeft dit mijn voorkeur. Nogmaals, mijn vriendin stemt hier dus mee in.
psychodude schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:32:
[...]

Je moet het andersom zien. De 20.000 die zij heeft geïnvesteerd in de keuken, heeft zij niet kunnen investeren in de hypotheek van de woning. Noch kunnen investeren elders.

Wil je één en ander in deze dus goed regelen, dan zijn dit soort structurele investeringen in de woning dus eigenlijk best te beschouwen als een soort van aankoop voor een deel van de woning en als dusdanig te laten renderen. Anders is het niet bepaald fair.

Circa 20k van op dat moment WOZ waarde bijvoorbeeld zou je ongeveer als stelregel kunnen hanteren. Stel de WOZ waarde is 500K, dan zou je dus kunnen stellen dat zij 4% hiervan bijgedragen heeft. Op moment dat jullie dus op een eerlijke manier uit elkaar gaan, dat dus eventueel aan te houden. Waarbij je mentaal dus niet zozeer moet denken in aanschaf van de keuken, maar haar gedane bijdrage uitkoopt. Stel de WOZ waarde is dan dus e.g. 600K, dit dus uitkomt op 24K.
Goed punt hoor, dankjewel. Dit neem ik zeker mee.[quote]YakuzA schreef op zondag 27 april 2025 @ 12:34:

Ik zag nog niet helemaal in dat haar €20.000 inderdaad nu een cadeau is die rendeert. Dit had ze zelf inderdaad ook kunnen investeren of iets dergelijks. Het is fair dat ze voor een x% eigenaar is van het huis en dus recht heeft op het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
[...]
[...]
Ik vind dit vergelijk niet correct, TS is zelf ook intensief gebruiker van de keuken gedurende de fictieve 10 jaar. Dat kan je van de dealer niet zeggen, die heeft geen meter gereden in de auto gedurende het eigenaarschap van een oude klant.

~

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-06 21:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Trouwen, eigen huis, hoe eerlijk vastleggen bij notaris?
Persoonlijk vindt ik trouwen helemaal niet zo eerlijk.

Als ze vreemd gaat en jullie daardoor uit elkaar gaan, krijgt zij potentieel partneralimentatie en maakt zij aanspraak op een gedeelte van jouw pensioen e.d. e.d.

In een samenlevingscontract kun je ook alle dingen vastleggen die je wil, zeker met testament erbij kun je ook nog erfenissen vastleggen.
Maar met samenlevingscontract ben je niet gebonden aan achterhaalde normen/waarden uit het verleden.

Begrijp me niet verkeerd, als je een groot 'liefdefeest' wil geven, ga je gang, maar als je de emotie even loskoppelt, blijven er alleen wettelijke verplichting/nadelen aan te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Accretion schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:17:
[...]

Als ze vreemd gaat en jullie daardoor uit elkaar gaan, krijgt zij potentieel partneralimentatie en maakt zij aanspraak op een gedeelte van jouw pensioen e.d. e.d.

In een samenlevingscontract kun je ook alle dingen vastleggen die je wil, zeker met testament erbij kun je ook nog erfenissen vastleggen.
Maar met samenlevingscontract ben je niet gebonden aan achterhaalde normen/waarden uit het verleden.

Begrijp me niet verkeerd, als je een groot 'liefdefeest' wil geven, ga je gang, maar als je de emotie even loskoppelt, blijven er alleen wettelijke verplichting/nadelen aan te zitten.
Uiterst rationele reactie, maar het feit is. TS en z'n vriendin gaan trouwen. Die overweging wordt echt niet terug gerold door jouw hout snijdende post.
* True is getrouwd omdat het leuk was/is en is het met je eens
Maar 100% rationeel denken in een relatie is nu eenmaal voor veel mensen onbegonnen werk.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

@A321 het ligt er ook aan wat het inkomen van je partner is. Maar zoals al gezegd inkomen ná het trouwen is gemeenschap. Dat jij 'jouw salaris' gebruikt voor de aflossing en dat je de rente bijv. deelt maakt het onnodig complex maar niet per se steekhoudend.

Mijn advies is z.s.m. een eerste gesprek bij een notaris die kan je in het eerste gesprek van alles uitleggen zonder dat dit je een cent hoeft te kosten. Stel hier ook je vragen en je krijgt antwoorden wat eventueel opgenomen kan worden in je huwelijkse voorwaarden. Want trouwen in (beperkte) gemeenschap van goederen (de de facto standaard als je niets op papier zet) kan sowieso niet met wat jij voor ogen hebt (het behouden van de woning onder jouw naam bij uit elkaar gaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

True schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:27:
Uiterst rationele reactie, maar het feit is. TS en z'n vriendin gaan trouwen. Die overweging wordt echt niet terug gerold door jouw hout snijdende post.
Is ook fair.

Te laat is te laat, maar wellicht heeft iemand anders in het topic er iets aan :)

Het punt wat dus wel een beetje is, wat jij "eerlijk" vindt is subjectief.

Het is ook belangrijk dat jullie beide hetzelfde "eerlijk" vinden en dat vastleggen (en liefst niet meer dan dat).
Enige probleem is wel dat jouw (en haar) idee over "eerlijkheid" kan verschillen door de tijd heen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 17:51

spaceboy

Op grote hoogte

Ai, klinkt als gesodemieter. Ik heb hetzelfde (paar jaar geleden) gehad. Mijn destijds vriendin, nu vrouw, had altijd gehuurd. Ik was al aan mijn 3e huis toe en had/heb best een bakje meer geld. Ik ben ook (net als TS zo te lezen) een akelig zakelijk en rationeel mannetje (no offense, ik vind het ook wel slim). Maar uiteindelijk hebben wij (om deze reden vooral) gekozen om samen een nieuw huis te kopen. Gewoon 50-50. En ik heb wel (als akelig zakelijk en rationeel mannetje) laten vastleggen dat ik voorafgaand aan ons trouwen (en dus fiscaal partnerschap) een bepaald bedrag meer had. Ik hoef het geld niet terug en hopelijk worden we samen 100 en maken we alles op. Maar als de relatie wel klapt (ik heb het meegemaakt dat het écht buiten mijn macht was) wil ik wel het geld terug wat ik vóór haar al heb opgebouwd. Dat dat tegen die tijd geen zak meer waard is qua inflatie is een 2e, het gaat mij om het principe.

Maar bottomline is wel: het is erg prettig om met een schone en gelijkwaardige lei te beginnen. Die situatie die jij nu omschrijft klinkt als vragen om problemen in de komende jaren.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

spaceboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:40:
Ai, klinkt als gesodemieter. Ik heb hetzelfde (paar jaar geleden) gehad. Mijn destijds vriendin, nu vrouw, had altijd gehuurd. Ik was al aan mijn 3e huis toe en had/heb best een bakje meer geld. Ik ben ook (net als TS zo te lezen) een akelig zakelijk en rationeel mannetje (no offense, ik vind het ook wel slim). Maar uiteindelijk hebben wij (om deze reden vooral) gekozen om samen een nieuw huis te kopen. Gewoon 50-50. En ik heb wel (als akelig zakelijk en rationeel mannetje) laten vastleggen dat ik voorafgaand aan ons trouwen (en dus fiscaal partnerschap) een bepaald bedrag meer had. Ik hoef het geld niet terug en hopelijk worden we samen 100 en maken we alles op. Maar als de relatie wel klapt (ik heb het meegemaakt dat het écht buiten mijn macht was) wil ik wel het geld terug wat ik vóór haar al heb opgebouwd. Dat dat tegen die tijd geen zak meer waard is qua inflatie is een 2e, het gaat mij om het principe.

Maar bottomline is wel: het is erg prettig om met een schone en gelijkwaardige lei te beginnen. Die situatie die jij nu omschrijft klinkt als vragen om problemen in de komende jaren.
Je kunt dat geld ook gewoon mee laten groeien met de inflatie. Of bij een woning met een relatie op de woningwaarde (bij voorkeur taxatie in normaal economisch verkeer of WOZ (als je je geld in de handen van de gemeente-goden wilt leggen that is ..). Is allemaal af te spreken bij trouwen onder huwelijkse voorwaarden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A321
[...]

We hebben al een eerste gesprek met de notaris gehad. Daar krijg je ter plekke veel stof tot nadenken dus we hebben nog geen knoop doorgehakt.

Wel raadde de notaris ons koude uitsluiting aan. Klinkt hard, maar dit past het beste in ons straatje. Ook mijn vriendin staat hierachter. Ze hoeft mijn pensioen niet en ook geen geld dat niet van haar is. Ze beseft ook dat ze gratis inwoning heeft. Het enige wat ze op een manier wilt terugzien is de investering in de keuken.

We hebben een vermogensverschil. Daar zijn we allebei van bewust. Ik denk daarom juist heel erg rationeel. Ik ben absoluut gek op haar en haar droom is om te trouwen (op een tropisch strand, alle familie en vrienden aanwezig!) en dit wordt werkelijkheid. Maar ik zie om mij heen mannen compleet uitgekleed worden bij een scheiding. Liefde maakt blind, maar ik ben ook realistisch.

Ik sta open voor meer inzichten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als het enkel om die keuken draait, neem dan een lening en stort haar dat geld direct terug.
Dat geld rolt vervolgens vanzelf wel weer terug de relatie in door kostendeling van wat bijzondere uitgaven bijvoorbeeld.

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:29
Die keuken is geen investering maar een uitgave die in waarde terug loopt.

Betaal haar die 20k terug eventueel met rente vanaf aanschafmoment. Zij kan het vervolgens investeren in iets wat wel rendeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:48
Ik neem aan dat je notaris zachte uitsluiting heeft aangeraden? dat in het geval jij komt te overlijden ze niet evengoed het huis uit moet omdat ze geen recht heeft op het huis. Dus alleen uitsluiting wanneer het een echscheiding betreft?

Het leuke aan het nederlandse recht en regeltjes is dat overal addertjes onder het gras zitten, niets is waterdicht en afhankelijk van hoe hard een echtscheiding eraan toegaat kan je nog uitgekleed worden.

waar je al 2x geen antwoord op gegeven hebt is in welke vorm jullie gaan trouwen? onder huwelijkse voorwaarde dat alles tijdens het huwelijk ook los van elkaar is of wel dat vanaf het moment van trouwen wel alles nieuw in de gemeenschap terecht komt?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:33
Ik zou het echt heel verhelderend vinden als de toekomstige mevrouw @A321 ook mee zou willen posten in dit topic.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze echt zo makkelijk is dat ze overal in meegaat en de term gratis inwoning blijft ook maar komen. Ik ken echt geen vrouw die zo in elkaar zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:50
Standaard is tegenwoordig toch beperkte gemeenschap van goederen? Alles wat je voor trouwen bezit is van jouw, alles daarna is gedeeld. En dat niet alleen voor huis, maar voor alles.

Dus als jij 1 miljoen hebt en je vrouw niets, ga je bij scheiden alles op 1 hoop gooien, jij krijgt eerst 1 miljoen, rest wordt 50-50 gedeeld.
En ja, dat dus ook met de woning...

Stel, jij hebt woning van dagwaarde op huwelijksdag (woz) 500k, en een bankrekening met 100k.
Je vriendin heeft een keuken van 20k, en een bankrekening van 80k.

Jullie wonen nog 30 jaar gelukkig samen, en sparen flink, maar willen absoluut geen kinderen, natuurlijk wel een hond. Jij hebt ondertussen een salaris van 90k per jaar, je vrouw 40k per jaar. Dus tijdens huwelijk heb jij stuk meer opgebouwd.

Woning is ondertussen 1 miljoen waard. Op de spaarrekening hebben jullie 2 ton staan.

Jij krijgt "jouw inleg": 600k, je vriendin haar inleg: 100k.
Er blijft dan nog 500k over, die 50-50 verdeeld wordt. Jij loopt dus weg met 850k, je vriendin met 350k.

En ja dan begint alimentatie etc, daar ga ik niet verder op in, omdat die nog afhangt van 10000 andere zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A321
Aurum schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:26:
Ik neem aan dat je notaris zachte uitsluiting heeft aangeraden? dat in het geval jij komt te overlijden ze niet evengoed het huis uit moet omdat ze geen recht heeft op het huis. Dus alleen uitsluiting wanneer het een echscheiding betreft?

Het leuke aan het nederlandse recht en regeltjes is dat overal addertjes onder het gras zitten, niets is waterdicht en afhankelijk van hoe hard een echtscheiding eraan toegaat kan je nog uitgekleed worden.

waar je al 2x geen antwoord op gegeven hebt is in welke vorm jullie gaan trouwen? onder huwelijkse voorwaarde dat alles tijdens het huwelijk ook los van elkaar is of wel dat vanaf het moment van trouwen wel alles nieuw in de gemeenschap terecht komt?
Excuus, dat klopt. We trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Wat we op dit moment bezitten komt na trouwen niet op eej grote hoop. We houden beide nog onze eigen betaalrekeningen en spaarrekeningen, maar ook een rekening samen waar we vanalles mee betalen.

Als ik kom te overlijden tijdens onze relatie mag ze natuurlijk alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:35
Als het puur om die keuken gaat sluit ik me aan bij de posts hierboven. Geef haar gewoon een 20K en laat alles met t huis bij jou.
spaceboy schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:40:
Maar uiteindelijk hebben wij (om deze reden vooral) gekozen om samen een nieuw huis te kopen. Gewoon 50-50. En ik heb wel (als akelig zakelijk en rationeel mannetje) laten vastleggen dat ik voorafgaand aan ons trouwen (en dus fiscaal partnerschap) een bepaald bedrag meer had. Ik hoef het geld niet terug en hopelijk worden we samen 100 en maken we alles op. Maar als de relatie wel klapt (ik heb het meegemaakt dat het écht buiten mijn macht was) wil ik wel het geld terug wat ik vóór haar al heb opgebouwd. Dat dat tegen die tijd geen zak meer waard is qua inflatie is een 2e, het gaat mij om het principe.

Dit herken ik ook. Initieel ben ik bij mijn vriendin ingetrokken en hebben we haar deel van de overwaarde vastgelegd. Maar uiteindelijk hebben we toch samen een nieuw huis gekocht en is alles gewoon 50/50 in bezit (met maandelijkse inleg naar rato). Die schone lei is prettig en het huis voelt nu ook gelijkwaardiger.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wild Chocolate
[...]

Tsja, als je er van tevoren al vanuit gaat dat de ander vreemdgaat, zou ik ook niet gaan trouwen. Het hele idee is wel dat je elkaar vertrouwt ;)

En wat als TS vreemdgaat? Dan kan zijn aanstaande ex dus bij de sociale dienst aankloppen, samen met de kinderen, en dat is dan wel eerlijk? >:)
Er zijn nu eenmaal situaties die niet eerlijk zijn, maar als je er helemaal niets bij in wilt schieten, kun je denk ik beter een lat-relatie aangaan.

En begrijp me niet verkeerd, natuurlijk moet je e.e.a. goed vastleggen, maar je moet de ander ook wel wat gunnen en ook accepteren dat er situaties zijn waar je slechter vanaf gaat zijn als die zich voordoen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:25
A321 schreef op zondag 27 april 2025 @ 16:09:
[...]

Excuus, dat klopt. We trouwen onder huwelijkse voorwaarden. Wat we op dit moment bezitten komt na trouwen niet op eej grote hoop. We houden beide nog onze eigen betaalrekeningen en spaarrekeningen, maar ook een rekening samen waar we vanalles mee betalen.

Als ik kom te overlijden tijdens onze relatie mag ze natuurlijk alles hebben.
ehm.ja, dan is t vrij simpel lijkt me. zij heeft zichzelf maar vooral jou een kadootje gegeven van 20k met die keuken. Daar nu nog afspraken over maken is rijkelijk laat. Als je niks regelt of opschrijft en onder huwelijkse voorwaarden trouwt dan is er dus juridisch niks aan de hand maar mogelijk vindt je vriendin het wel stom. Ik zou haar zoals voorgesteld door de rest gewoon die 20k terugbetalen, desnoods via een lening. Dan sta je voor je gevoel op nul. Haar een percentage van de verkoop geven slaat nergens op want keukens verhogen de waarde niet heel erg en schrijven behoorlijk hard af. Dus: schone lei beginnen haar 20k geven danwel direct overmaken of middels een overeenkomst dat jij haar 20k schuldig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:03
En hoe denk je dat vriendin het opvat als je ineens komt met "hier heb je je 20k weer terug, ik heb me bedacht", dat zal ook niet al te best vallen verwacht ik...

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:37
Bespreek niet alleen de financiële aspecten goed met elkaar (en vraag naar de implicaties bij de notaris!) maar vooral ook de emotionele.

Voor mij zou een dergelijke situatie nooit gelijkwaardig gaan aanvoelen; de een woont in zijn eigen huis waarvoor hij alles zelf moet betalen en heeft een huisgenoot die geen cent huur betaalt, de ander heeft een huisbaas die haar gratis inwoning verleent, zolang het hem goeddunkt. Dat kan leiden tot een gevoel van ongelijkheid, bij beiden.

En dat kan voor jullie allebei misschien goed aanvoelen, eerlijk, gelijkwaardig... en dan moet je het ook vooral doen. Maar bespreek dit heel goed, wees je (allebei!) heel goed bewust van alle implicaties van je keuzes, ook over tientallen jaren, en maak vooral gezamenlijk de keuze die voor jullie allebei goed voelt.

Hoe je dat verder precies op papier zet, daar heb je de notaris voor :)

Om een concreet voorbeeld te geven: misschien stoot zij per ongeluk een keer tegen een deurpost en schaaft een stuk verf eraf. Kan gebeuren. Maar die deurpost is niet van haar, die is niet van jullie, die is van jou. Wie gaat het repareren? Wie bepaalt of het überhaupt gerepareerd moet worden, of dat zo'n buts juist karakter geeft aan het huis? Voelt zij zich even verantwoordelijk voor het huis als jij? Voel jij dat zij er even voorzichtig mee omgaat als jij?

Of over 10 jaar wil zij een mooi nieuw tegeltje op de muur in het toilet. Maar dat toilet is niet van haar, dat is niet van jullie, dat is van jou. Ga jij die nieuwe tegels en de tegelzetter betalen? Hebben haar wensen tav. het huis waarin ze woont (maar niet voor betaalt) dezelfde waarde als jouw wensen (die ervoor moet betalen)? Of betaalt zij dan dat nieuwe toilet alleen, zodat ze eigenaar is van zowel de keuken als een toilet? Of betalen jullie dat dan samen, zonder dat zij mede-eigenaar wordt?

Kortom: ben jij voor altijd de baas in huis, en heb je per definitie overal het laatst woord over, simpelweg omdat jij het nu eenmaal betaalt en enige eigenaar bent? Zo ja, hoe voelt dat voor jullie beiden? Zo nee, hoe ga je het dan regelen?

Verder weet ik niet zeker hoe de (eventuele) waardestijging van het huis wordt verdeeld, bij hedendaagse huwelijkse voorwaarden; jij hebt de woning al in bezit dus die blijft 100% van jou, maar die waardestijging bouw je op tijdens je huwelijk. Is die waardestijging, over 30 jaar, dan ook 100% voor jou? Of is die dan toch gezamenlijk, ondanks dat zij niet heeft meebetaald aan de hypotheek?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:35
Ramon schreef op zondag 27 april 2025 @ 17:19:
En hoe denk je dat vriendin het opvat als je ineens komt met "hier heb je je 20k weer terug, ik heb me bedacht", dat zal ook niet al te best vallen verwacht ik...
Tsja ik zou bij deze hele ongelijke situatie al mijn bedenkingen hebben als vriendin, maar blijkbaar ziet zij dat anders.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:05
A321 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:50:
[...]

Maar ik zie om mij heen mannen compleet uitgekleed worden bij een scheiding. Liefde maakt blind, maar ik ben ook realistisch.

Anderzijds bouwt zij op deze manier niets/weinig op. Er zullen best wel wat mannen uitgekleed worden door vrouwen maar wellicht kom jij in de toekomst ineens thuis met een jong druifje. En dan, bedank je moeders de vrouw voor bewezen diensten en trap je die de deur uit? En dan staat zij compleet met lege handen?

Ik schrijf het erg bot op, ben ik mij van bewust, maar ik geloof niet dat jouw toekomstige wederhelft de nadelige gevolgen die dergelijke constructies mogelijk voor haar kunnen hebben overziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:37
Dersan schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:01:
[...]

Anderzijds bouwt zij op deze manier niets/weinig op. Er zullen best wel wat mannen uitgekleed worden door vrouwen maar wellicht kom jij in de toekomst ineens thuis met een jong druifje. En dan, bedank je moeders de vrouw voor bewezen diensten en trap je die de deur uit? En dan staat zij compleet met lege handen?

Ik schrijf het erg bot op, ben ik mij van bewust, maar ik geloof niet dat jouw toekomstige wederhelft de nadelige gevolgen die dergelijke constructies mogelijk voor haar kunnen hebben overziet.
Zij zou natuurlijk het geld dat ze uitspaart aan hypotheek ed. kunnen gaan sparen/beleggen en op die manier zorgen dat ze zelf ook vermogen opbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:53

dragonhaertt

@_'.'

Wat je nu bezit komt sowieso niet na het trouwen op een grote hoop, daar heb je geen huwelijkse voorwaarden voor nodig.
Dat heet trouwen met beperkte gemeenschap van goederen, wat sinds 2018 de standaard vorm is.
Alles wat je nu hebt blijft van jou, alles wat je na het trouwen accumuleert is gezamelijk.

Huwelijkse voorwaarden kan je ook altijd later nog laten toevoegen, of direct laten opnemen bij het trouwen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:54

Snow_King

Konijn is stoer!

stin00 schreef op zondag 27 april 2025 @ 11:35:
[...]

Tsja en nu heb jij €20.000 extra op de bank staan of een aandelenrekening en bouw je extra vermogen op. Stel je sluit een 10 jaar deposito af tegen 2.50% rente dan heb je na 10 jaar € 25.601,69. Op een aandelenrekening is dat vermogen zeer waarschijnlijk nog een flink stuk hoger.

Of zij had die €20.000 kunnen investeren in de hypotheek om (deels) mede eigenaar te worden. Eigenlijk is vanuit haar oogpunt de investering in de keuken helemaal niet handig. Want die neemt inderdaad af in waarde.

[...]

Als je alles zo strikt zakelijk/financieel wil bekijken dan zou ik haar minimaal €20.000 overmaken om de keuken te vergoeden. Dan behoud je het allemaal heel 'zuiver' en kan zij vermogen opbouwen.

Of je kan denken boeiend, het is/wordt m'n vrouw waar ik liefde/leed mee deel. Als we echt ooit uit elkaar gaan dan gun ik haar die centen omdat ze dan zeer waarschijnlijk gedoemd is de huurmarkt op te gaan en daar volledig zuur gaat.. inclusief je potentiële kinderen tegen die tijd.

Jullie zitten namelijk in een extreem ongelijke positie die voor haar zéér nadelig is. Ja ze heeft nu lage maandlasten (betaalt geen hypotheek) maar ze bouwt verder geen vermogen op qua woning. De onbalans in vermogen gaat alleen maar groter worden over de jaren heen. Ik zou dus eerder daar iets voor bedenken..
Dit. Mijn vrouw en ik zijn qua vermogen heel erg verschillend, ik heb het >50x voudige van wat zij heeft.

Als wij gaan scheiden laat ik haar veel meer achter dan ze ooit ingegeven heeft. Waarom? Ik koos er voor met haar mijn leven te delen, kinderen mee te krijgen. Ik wil niet dat ze ooit in de problemen komt daardoor.

Een relatie puur zakelijk bekijken kan ook tijdens de relatie al veel problemen opleveren over een gevoel van afhankelijkheid, een vermogensonbalans. Pas daar mee op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
True schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:33:
@A321 Want trouwen in (beperkte) gemeenschap van goederen (de de facto standaard als je niets op papier zet) kan sowieso niet met wat jij voor ogen hebt (het behouden van de woning onder jouw naam bij uit elkaar gaan).
Waarom zou dit niet kunnen? Als het huis op zijn naam staat vóór het huwelijk in beperkte gemeenschap valt het huis gewoon buiten de gemeenschap en zal zijn vriendin daar niets van terugzien als ze uit elkaar gaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Janpietertje89 op 27-04-2025 18:47 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:25
Ben ik even blij dat ik in de tijd getrouwd ben, waarbij alles op èèn hoop ging.
Ik weet dat ik de helft kwijt ben als mijn vrouw bij me weg is.
Ik heb nooit nagedacht over, wat als we zouden scheiden. Zal wel erg naïef zijn, maar ik ben getrouwd met de intentie om pas te scheiden als zij of ik tussen zes planken ligt.

Succes met de beslissing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
Wild Chocolate schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:06:
Is haar inbreng in de relatie (alleen) in geld uit te drukken? Dan zou ik nog een keer goed nadenken of je wel echt met haar wilt trouwen. Of ga je haar ook betalen als zij meer aan het huishouden doet dan jij, of aan de opvoeding van de kinderen? Ja, natuurlijk zijn we modern en geëmancipeerd, maar de praktijk wijst nu eenmaal vaak uit dat vrouwen vaker parttime werken...

Persoonlijk denk ik dat ieder 50% aan de relatie bijdraagt. Dus ondanks dat mijn vriendin slechts 25% van onze gezamenlijke kosten betaalt, is zij wel voor 50% eigenaar van onze gezamenlijke bezittingen, zoals het huis.

Wat nu als je straks na 20 jaar uit elkaar gaat, met tienerkinderen, heeft zij dan slechts recht op €25.000,- (of eigenlijk moet ze €1000,- betalen, want dat kost het om die keuken af te voeren 8) ) en een plek op de wachtlijst voor een huurhuis?
Jij gooit nu de tijd voor en na trouwen op één hoop, dat is natuurlijk niet zo logisch als je het doet voorkomen en de hele reden waarom beperkte gemeenschap is uitgevonden. Dat je tijdens de relatie gelijkwaardig bent en één team bent ben ik helemaal met je eens, maar een huis dat is aangekocht met successen vóór de relatie heeft daar weinig mee te maken. Daarom vind ik het juist een heel logisch en mooi idee om even de balans op te maken voor het huwelijk, om vervolgens als één team door te gaan. Bij eventuele scheiding zijn alle vruchten van de tijd samen gewoon 50/50 en alles daarbuiten gewoon individuele vruchten van het leven vóór die samensmelting. Heel erg logisch wat mij betreft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:56
A321 schreef op zondag 27 april 2025 @ 14:01:
Zo, wat een hoop reacties! Waarvoor dank!

[...]
We hebben beide ingestemd dat het huis van mij blijft. Ik betaal de hypotheek en zij heeft in principe gratis onderdak. Ik zie het te vaak fout gaan bij getrouwde mensen die alles delen. Het laatste wat ik wil is mijn huis uit moeten vanwege een scheiding. Als het financieel kan, heeft dit mijn voorkeur. Nogmaals, mijn vriendin stemt hier dus mee in.
Hoe ging dat instemmen? Heeft ze alleen geen nee gezegd tegen dit voorstel, of lagen er vijf verschillende scenario's op tafel met allemaal een verschillende verdeling van het risicoprofiel voor beide partners in geval van scheiding?
Uit hoeveel opties is er gekozen en welke afwegingen zijn daarbij gemaakt dat tenslotte dit als enige en beste voor haar overbleef.
Ofwel, was het een keuze uit armoede (geen andere opties beschikbaar) of een keuze uit luxe die ze gemaakt heeft?

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:56
Ik ben absoluut gek op haar en haar droom is om te trouwen (op een tropisch strand, alle familie en vrienden aanwezig!) en dit wordt werkelijkheid.
Wil ze die trouwerij of wil ze met jou getrouwd zijn? Ik hoop allebei natuurlijk, en iedereen mag zijn eigen trouwerij uitvoeren zoals die wil. Maar het zou niet de eerste keer zijn dat iemand zich hoofdzakelijk de trouwerij focust.
Je hoeft mij ook geen reactie te geven, maar dit punt triggerde bij mij deze vraag. Meer niet.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
99ruud99 schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:54:
Standaard is tegenwoordig toch beperkte gemeenschap van goederen? Alles wat je voor trouwen bezit is van jouw, alles daarna is gedeeld. En dat niet alleen voor huis, maar voor alles.

Dus als jij 1 miljoen hebt en je vrouw niets, ga je bij scheiden alles op 1 hoop gooien, jij krijgt eerst 1 miljoen, rest wordt 50-50 gedeeld.
En ja, dat dus ook met de woning...

Stel, jij hebt woning van dagwaarde op huwelijksdag (woz) 500k, en een bankrekening met 100k.
Je vriendin heeft een keuken van 20k, en een bankrekening van 80k.

Jullie wonen nog 30 jaar gelukkig samen, en sparen flink, maar willen absoluut geen kinderen, natuurlijk wel een hond. Jij hebt ondertussen een salaris van 90k per jaar, je vrouw 40k per jaar. Dus tijdens huwelijk heb jij stuk meer opgebouwd.

Woning is ondertussen 1 miljoen waard. Op de spaarrekening hebben jullie 2 ton staan.

Jij krijgt "jouw inleg": 600k, je vriendin haar inleg: 100k.
Er blijft dan nog 500k over, die 50-50 verdeeld wordt. Jij loopt dus weg met 850k, je vriendin met 350k.

En ja dan begint alimentatie etc, daar ga ik niet verder op in, omdat die nog afhangt van 10000 andere zaken.
Zo werkt beperkte gemeenschap niet. Vruchten (rendement/waardestijging) van bezittingen die buiten de gemeenschap vallen, zullen ook buiten de gemeenschap vallen. In jouw voorbeeld zal de overwaarde dus volledig naar de eigenaar van de woning gaan, die woning valt immers buiten de gemeenschap.

Trouwens logisch dat de notaris huwelijkse voorwaarden aanbeveelt. Het alternatief verdient hij immers niks aan haha. Ik zat in een vrij vergelijkbare situatie als de TS en kreeg bij een verkennend advies bij de notaris ook meteen te horen "zeker onder huwelijkse voorwaarden trouwen" maar toen ik me verder verdiepte in de standaard beperkte gemeenschap voldeed dit prima voor mij en heb ik die notaris vriendelijk bedankt voor zijn gratis advies.

Kortom, vindt @A321 dat hij en zijn vriendin vanaf het huwelijk één team zijn, maar dat successen uit het verleden daar buiten moeten vallen, dan voldoet beperkte gemeenschap prima en kan je je die notaris besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

[...]

Wel raadde de notaris ons koude uitsluiting aan. Klinkt hard, maar dit past het beste in ons straatje. Ook mijn vriendin staat hierachter. Ze hoeft mijn pensioen niet en ook geen geld dat niet van haar is. Ze beseft ook dat ze gratis inwoning heeft. Het enige wat ze op een manier wilt terugzien is de investering in de keuken.

Lastige casus! Aan de ene kant is er gewoon een verbouwing van 20.000 EUR aan jouw woning geweest. Dat dit dan net het 'saaie, niet renderende deel' van de woning is maakt niets uit. Er is 20.000 EUR uitgegeven en dat had net zo goed voor de isolatie of vloerverwarming kunnen zijn. Eigenlijk had je op dat moment moeten zeggen: "Ik sta hier achter en betaal het zelf, of ik sta hier niet achter en 'weiger' de investering."

Maar goed, gedane zaken nemen geen keer.

Dan komen we dus op het volgende punt: zij wil op een manier de investering in de keuken terugzien. Uiteindelijk is er 520K uitgegeven (450K inleg door jou + 50K inleg door jou + 20K inleg door haar). Je kan dan dus laten vastleggen dat zij voor 3,85% recht heeft op de woning. Zo profiteert ze mee bij een stijging... of ze verliest mee bij een daling.

Het tweede punt is echter wel dat ze gratis inwoning heeft. Als je het heel zakelijk wil doen, zou ze 'huur' moeten betalen. Ik zeg niet dat je dit moet doen, maar je kan evt. wel de berekening uitvoeren en op basis daarvan een soort verrekening doen met de 20.000 EUR inleg. Bijvoorbeeld:

1) Een vergelijkbare woning - dit moet je uitzoeken bij jou in de buurt, dus ik noem nu maar wat - kost normaal €1500 aan huur
2) Normaal split je de kosten, dus dat betekent dat zij 750 EUR 'huur' moet betalen
3) De eerste 26,7 maanden is de huur gratis (= verrekening met die 20K // 20000/750 = 26,7)

Dit is wel extreem zakelijk, natuurlijk, maar het klinkt alsof jullie beide er ook extreem zakelijk naar kijken. Na die 26,7 maanden kun je dan echt huur vragen of je gaat er minder zakelijk naar kijken en accepteert dat zij een zwaar voordeel heeft, maar het huis is dan wel echt 100% van jou.

Een andere oplossing is om de hypotheekrente ieder 50-50 te betalen. Dit zie je wel vaker binnen relaties. De gedachte erachter is dat dat de woonlasten zijn (en dus geen aflossing = geen vermogensopbouw). Ook hier kan je eventueel verrekenen.

Samenvattend de genoemde opties (die je ook nog eens kan combineren):

1) Haar 3,85% eigenaar maken (= meeprofiteren in waarde stijging of daling)
2) Huur laten betalen (evt. met verrekenen)
3) Hypotheekrente 50-50 splitten (evt. met verrekenen)
4) In 1x 20.000 EUR overmaken aan haar om de investering af te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Janpietertje89 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:03:
[...]

Jij gooit nu de tijd voor en na trouwen op één hoop, dat is natuurlijk niet zo logisch als je het doet voorkomen en de hele reden waarom beperkte gemeenschap is uitgevonden. Dat je tijdens de relatie gelijkwaardig bent en één team bent ben ik helemaal met je eens, maar een huis dat is aangekocht met successen vóór de relatie heeft daar weinig mee te maken. Daarom vind ik het juist een heel logisch en mooi idee om even de balans op te maken voor het huwelijk, om vervolgens als één team door te gaan. Bij eventuele scheiding zijn alle vruchten van de tijd samen gewoon 50/50 en alles daarbuiten gewoon individuele vruchten van het leven vóór die samensmelting. Heel erg logisch wat mij betreft.
Op zich is het prima om eigendommen vóór het huwelijk zo te laten.

Wat de meesten echter vergeten, is dat er ook nog een hypotheek op het huis rust. TS geeft aan dat hij dat zelf kan (blijven?) betalen. Maar dan bouwt zijn aanstaande dus geen waarde mee op in het huis. En het impliceert dat de financiën gescheiden blijven, ook tijdens het huwelijk. Maar misschien begrijp ik het gewoon helemaal verkeerd.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Dat klopt, en van het gedeelte dat zijn vriendin betaald heeft wil hij ook af. Hij is erg gehecht aan zijn huis. Ik vraag me af hoe hij het ziet als er een verhuizing in beeld komt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Janpietertje89 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:03:
[...]

“Tijdens je relatie” -> een huwelijk is tot je dood.

“Individuele vruchten” -> er is alleen een _samen_.

Prima als je er anders over denkt dan ik, maar ik zou minimaal willen suggereren dat de huwelijkse voorwaarden vervallen in gemeenschap van goederen na 10 jaar huwelijk ofzo.

Doe je dat niet, denk dan nog eens na of je niet gewoon een samenlevingscontract aan wil gaan.

Imho ben je niet getrouwd (tot de dood u scheidt!) als je dit soort langlopende scheiding onderhoudt.

</ouderwets>

[ Voor 4% gewijzigd door _eLMo_ op 27-04-2025 23:07 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Laat ik positief beginnen. Je bent hiermee bezig voordat je trouwt, dus dat is goed en verstandig.
Dat je het opgebouwde kapitaal voor het huwelijk wilt beschermen is redelijk begrijpelijk en ook dat je jezelf wilt indekken tegen woningverlies bij scheiding. Daarna ga je allerlei kanten op die in mijn optiek behoorlijk eenzijdig zijn beschouwd.

- Keuken, simpel als je wilt dat het jouw huis en jij de kosten draagt. Dan betaal jij de keuken. Dit hoort immers bij de vaste inboedel van het huis zal ook later onderdeel zijn van de verkoop. Wanneer je deze route kiest, zou ik dit 'corrigeren'.

- De kosten van de woning dragen. De belastingdienst ziet gehuwde partners als financiële partners. Dus jullie inkomen gaat op 1 hoop. Een deel van dat gezamenlijke inkomen wordt het huis van betaald, daarnaast verzekering/eten/drinken/vakantie etc. Voor veel mensen gaat hun gezamenlijke inkomen per maand ongeveer op. Nu zeg jij, 'ik' betaal het huis (van ons gezamenlijke inkomen). Dit betalen bestaat over de looptijd voor een deel uit rentelasten maar een zeer groot deel is gewoon aflossing, dus sparen.
In jouw voorstel, krijgt jouw vriendin een bedrag per maand om te gaan beleggen van jullie gezamenlijke inkomen? Of krijg jij het renderende deel van de uitgaven en je vriendin het depricierende deel van jullie uitgaven? De werkelijke kosten van een woning is 'onderhoud, rentelast, verbouwkosten, bepaalde verzekeringen'. Aflossing hoort niet in dat rijtje.

Even wat voorbeelden:
- Stel jullie blijven 29 jaar bij elkaar. Je huis is volledig afbetaald en qua waarde nog een keer x2(of 3) gegaan. Jij hebt een scheve schaats gereden en jullie hadden nog onbedoeld een tweeling nakomertjes die nu 13 zijn.
- Je vrouw heeft gewerkt, voor de kinderen gezorgd, maar minder carrière gemaakt. En eindigt buiten haar schuld zonder enige cent, twee tieners, geen cent kapitaal en ze staat op straat. Jij hebt een huis van een miljoen waarde zonder enige restschuld.
- Jullie willen verhuizen naar een mooier huis, hoe ga je daarmee om? Dit koop jij, op jouw salaris (immers wanneer haar salaris mee moet tellen voor de hypotheek, moet ze ook op de acte staan)?

Is dit wat jullie allebei voor ogen hebben (even los van de scheiding)?

Ander scenario:
- Standaardregeling: Hypotheek staat op jouw naam, maar standaard huwelijk van beperkte gemeenschap van goederen. Je schrijft netjes op wat het startpunt was (dus niet alleen investering, maar ook netto kapitaal). Dus jij bijvoorbeeld die 500k-250k= 250k hypotheek en je vriendin heeft wellicht 50k totaal. Verschil inbreng in de relatie 200k. Hypotheekschuld is geen kapitaalinbreng, dat is hooguit een risicodragende investering waar jullie juridisch tijdens jullie huwelijk beiden voor aan de lat staan.

- Het huis taxeer je (hoe je dit doet moet jezelf weten), zeg nu 500k. Het huis stijgt de komende 15 jaar naar 750k waarde. Jullie delen de overwaarde die verkregen is tijdens jullie huwelijk. Dus elk 125k, en ja dat stukje zul je moeten uitkopen bij scheiding over 15 jaar, maar in tegenstelling tot volledige gemeenschap van goederen eindig je nog steeds met 200k kapitaal meer (waarmee je in dit sommetje begon, waarschijnlijk zijn de getallen in het echt iets anders). En jullie woning heeft nog steeds gerendeerd.

- Daarnaast zul je nog iets moeten vinden van het aflossingsdeel over die 15 jaar. Prima dat jij dat op jouw naam wilt houden, maar in een gelijkwaardige relatie dan zou het redelijk kunnen zijn dat jouw vriendin een gelijk getal per maand krijgt om in aandelen te stoppen bijvoorbeeld.
- Zeg je, ja maar daar hebben we de financiële ruimte niet voor, dan is het wellicht redelijk om te denken; Eigenlijk zijn we financiële partners geworden en van ons gezamenlijke inkomen betalen we onder andere samen de hypotheek. En dus is het dan ook redelijk om niet alleen de overwaarde te delen, maar het simpeler te houden. Jij begon dit huwelijk met 200k extra, en dat krijg zie je op het eind weer terug in de financiële afrekening.
- Dus dan wordt het over 15 jaar bijvoorbeeld: Huis is nu 750k waard, restschuld is gedaald van 250k naar 150k en jullie hebben verder geen cent over (voor de eenvoud van het sommetje). Dan is jullie gezamenlijke kapitaal gegroeid van 200k naar 600k. Jij krijgt daarvan 400k en je vriendin 200k. Wil je haar uitkopen heb je dan een hypotheek nodig van 350k, wat je op je inkomen over 15jaar waarschijnlijk gewoon kunt krijgen en je dan ex heeft ook 200k om met haar hypotheekdraagkracht een appartement te kopen misschien.

TLDR: Je kapitaalopbouw van voor je relatie willen beschermen, prima en logisch en belangrijk om netjes op te schrijven wat daaronder valt. Dit gaat niet vanzelf goed. Maar kapitaalopbouw tijdens een relatie alleen bij jouw kant van de verdeling te doen is een beetje jaren 50 van de vorige eeuw.

Persoonlijk zie ik een relatie in samenhang met kapitaal opbouw vooral vanuit level-of-effort. Jouw verdeling van kapitaal opbouw klopt dan in mijn optiek alleen wanneer jouw vriendin niet werkt, niets in huis doet en geen zorgtaken vervult en jij dus alles alleen doet. Dus wanneer beiden werken en zorgen, wellicht met verschillende taken zou ik tijdens de relatie altijd 50/50 kapitaalopbouw TIJDENS de relatie voorstellen. Volgens mij kun je ook nog een %/% verdeling afspreken over het huis dus bijvoorbeeld een 60%/40% verdeling wanneer dit beter bij jullie relatie past of iets anders, maar 100/0, lijkt me in geen enkele relatie redelijk, wenselijk of bevorderlijk voor het onderlinge respect.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Janpietertje89 schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:47:
[...]

Waarom zou dit niet kunnen? Als het huis op zijn naam staat vóór het huwelijk in beperkte gemeenschap valt het huis gewoon buiten de gemeenschap en zal zijn vriendin daar niets van terugzien als ze uit elkaar gaan.
Partner heeft nu toch al 20k in de woning gestopt? Die opstal is niet meer volledig van TS.
Janpietertje89 schreef op zondag 27 april 2025 @ 19:33:
[...]

Zo werkt beperkte gemeenschap niet. Vruchten (rendement/waardestijging) van bezittingen die buiten de gemeenschap vallen, zullen ook buiten de gemeenschap vallen. In jouw voorbeeld zal de overwaarde dus volledig naar de eigenaar van de woning gaan, die woning valt immers buiten de gemeenschap.

Trouwens logisch dat de notaris huwelijkse voorwaarden aanbeveelt. Het alternatief verdient hij immers niks aan haha. Ik zat in een vrij vergelijkbare situatie als de TS en kreeg bij een verkennend advies bij de notaris ook meteen te horen "zeker onder huwelijkse voorwaarden trouwen" maar toen ik me verder verdiepte in de standaard beperkte gemeenschap voldeed dit prima voor mij en heb ik die notaris vriendelijk bedankt voor zijn gratis advies.

Kortom, vindt @A321 dat hij en zijn vriendin vanaf het huwelijk één team zijn, maar dat successen uit het verleden daar buiten moeten vallen, dan voldoet beperkte gemeenschap prima en kan je je die notaris besparen.
Dan is het een slechte notaris, die van ons gaf gewoon eerlijk aan dat ze in ons geval beperkte gemeenschap van goederen erg logisch vond. En ging nog wat voor ons uitzoeken wat we later op de mail kregen én ze nog aangaf gerust meer vragen te willen beantwoorden zonder dat ze er één rode cent voor vroeg. Erg netjes vond ik dat alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Dersan schreef op zondag 27 april 2025 @ 18:01:
[...]

Als ze zou mee betalen aan de rente van die hut (dus niet afslossing) zou ik daar nog ergens vaag in kunnen komen maar zonder huur dan wel hypotheek blijft er geld over (of besluit ze zelf dat aan wat anders te besteden). Uiteraard is iedereen anders maar ik heb juist exact dit scenario aan mijn vriendin voorgesteld, maar dan juist dat IK de gene ben die geen geld in een hoop stenen heb zitten (en de helft van de woon lasten behalve de aflossing) zou betalen.

Probleem word het meer op het moment dat er kinderen in het spel komen en de zorg ongelijk verdeeld is (en één van beide significant minder gaat werken om die reden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-06 17:21
Goedemorgen allen,

...
Wat vinden jullie?
Wat zou je zelf hebben gedaan: de oude keuken laten zitten, of een keuken van b
v. 10k erin gezet?

In dat geval kan je het zou bekijken: 10k van dat bedrag zou je dan op zijn minst mee moeten rekenen in de waarde verhoging van je huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:00

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Huis op beider naam zetten en allebei evenveel aan de hypotheek betalen zou het eerlijkst zijn, maar dat gaat 'm waarschijnlijk niet worden.

Leuk dat vriendin ermee heeft ingestemd, maar mocht het fout gaan, dan komt ze er wel bekaaid vanaf. Zeker als er kinderen komen en zij minder gaat werken om daar (onbetaald) voor te zorgen. (Ja, dat kun je eerlijk verdelen, maar in de praktijk zijn het toch vaak de moeders die een achterstand in carrière en financiën oplopen). Als ik haar was, zou ik mezelf afvragen of ik het aan huur of hypotheek uitgespaarde bedrag verstandig kon investeren teneinde toch iets op te bouwen, want je hebt niks aan nu 'gratis' wonen als je jaren later na een scheiding met lege handen staat.

De opties die @Uniciteit eerder noemde, lijken me nog het redelijkst.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:24
En weer een topic waar vooral de TS de zaakjes goed geregeld wil hebben voor zichzelf, en zijn partner er bekaaid van afkomt.

Als niet alles op de grote stapel gaat, en zij heeft ook een redelijk inkomen, laat haar dan 50% van de woning kopen. Dan zitten jullie er gelijkwaardig in, profiteert ze ook van de waardeopbouw, etc etc.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:18

Qwerty-273

Meukposter

No Hands schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:42:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ze echt zo makkelijk is dat ze overal in meegaat en de term gratis inwoning blijft ook maar komen. Ik ken echt geen vrouw die zo in elkaar zit.
Zij heeft een roze bril op en ziet alleen het eeuwige samenzijn op de radar. Getrouwd tot het einde. Dat er een financieel onderwerp wordt aangesneden voor een situatie die niet voor gaat komen, dan kan je al heel snel “ja” zeggen tegen zulke dingen. Daar komt ze ongetwijfeld op terug als hij haar inwisselt voor de buurvrouw (of wie dan ook). Plots staat ze op straat zonder iets terug te zien van het gedeelde leven. Terwijl zij minder is gaan werken om het huis spik en span te houden en de kinderen te baren/opvoeden. En ze eigenlijk helemaal niet gedacht heeft om haar eigen vermogen op te bouwen (want we waren toch samen tot het einde?).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Uniciteit schreef op zondag 27 april 2025 @ 21:10:
[...]

Dit is wel extreem zakelijk, natuurlijk, maar het klinkt alsof jullie beide er ook extreem zakelijk naar kijken.
Grappig, de hele casus komt bij mij vooral over als een niet gelijkwaardige relatie waarbij TS de boventoon voert en vooral heel zakelijk zijn eigen belangen behartigt en zijn partner vooral druk is met de bruiloft en zich van alles wijs laat maken

[ Voor 4% gewijzigd door jeroenkb op 28-04-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 13:49

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wat vinden jullie?
Waarom geef je aan 'uiteraard' met voorwaarden te willen trouwen?
Weet je wat nu de standaard voorwaarden van een 'gewoon' burgerlijk huwelijk zijn? (sinds 2018 ontstaat er dan een 'eenvoudige' gemeenschap van goederen, waarbij dan eigendom dat _na_ het ontstaan van de huwelijksgemeenschap opgebouwd zijn onder deze gemeenschap vallen, maar eigendom dat bestond voordat de huwelijksgemeenschap bestond er niet onder vallen)...

In dat geval _is_ het al zo dat als dat huis nu enkel jouw bezit is, dat verder blijft ... hooguit zou je partner wel een claim hebben op betalingen aan een eventuele aflossing van een hypotheekkrediet voor dat huis dat uit gezamelijke middelen komen.
Zij zou dan recht hebben dat je dat haar deel van vergoed, als dat enkel naar jouw vermogen zou gaan.

Het is dus de vraag of je aanvullende huwelijkse voorwaarden nodig hebt en wat je daarmee nu wil bereiken?
je zou kunnen overwegen via die huwelijkse voorwaaren dan wel het hele huis onder de huwelijksgemeenschap te laten vallen via een evenredige verdeling, maar ook vast te leggen welke investering beide partners exact hierin gedaan hebben en dat bij opheffen van de gemeenschap beide partners dan dat initiele investeringsbedrag terug kan claimen (jij het bedrag dat je initieel ingelegd hebt aan overwaarde van je vorige huis en je renovatie/verbouwingskosten; de partner de 20K voor die keuken), voordat de evenredige verdeling zou toetreffen: in dat geval haal je altijd je begininvestering eruit, en wordt enkel de eventuele restwaarde daarna evenredig verdeeld.

Verder zou ik je enkel een ding aanraden, praat gewoon goed samen met je toekomstige partner en bespreek wat jullie wensen zijn..
let verder erop dat je een regeling kiest die ook op de lange termijn goed en eerlijk werkt als het huwelijk goed blijft, en concentreer je niet enkel op een scenario waarin dat huwelijk misloopt... ik neem aan dat het doel van het huwelijk ook is om vooral samen te blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door RM-rf op 28-04-2025 10:05 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:55
Devian schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:50:
En weer een tooic waar vooral de TS de zaakjes goed geregeld wil hebben voor zichzelf, en zijn partner er bekaaid van afkomt.

Als niet alles op de grote stapel gaat, en zij heeft ook een redelijk inkomen, laat haar dan 50% van de woning kopen. Dan zitten jullie er gelijkwaardig in, profiteert ze ook van de waardeopbouw, etc etc.
Let er wel op dat dit ook zeker niet altijd de beste optie is.

Bij laten kopen van 50% van de woning, is dit financieel in eerste instantie al redelijk ongunstig, gezien je hier gewoon overdrachtsbelasting, notariële kosten, etc. bij komt te betalen. Dus een beetje afhankelijk van wat de plannen zijn, profiteert ze hier helemaal niet in van waarde opbouw.

Eigenlijk alleen indien er lang genoeg gewoond wordt om het gat tussen waarde opbouw vanuit de woning te doen overbruggen versus waarde opbouw mogelijkheden elders.

Indien het een wat kleinere woning is, verhuizen zodra kinderen om de hoek komen kijken, etc. erin zit, kun je beter afwachten en de latere woning 50-50 kopen.

Door nu 50-50 in te kopen, ben je dan eigenlijk dief van eigen portemonnee (ook als partner).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wyke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 12:36
VeertienKaVier schreef op maandag 28 april 2025 @ 09:46:
Huis op beider naam zetten en allebei evenveel aan de hypotheek betalen zou het eerlijkst zijn, maar dat gaat 'm waarschijnlijk niet worden.

Leuk dat vriendin ermee heeft ingestemd, maar mocht het fout gaan, dan komt ze er wel bekaaid vanaf. Zeker als er kinderen komen en zij minder gaat werken om daar (onbetaald) voor te zorgen. (Ja, dat kun je eerlijk verdelen, maar in de praktijk zijn het toch vaak de moeders die een achterstand in carrière en financiën oplopen).
Komt nog bij dat vriendin in een afhankelijke situatie komt. Mocht aan haar kant de liefde over zijn om e.o.a. reden dan heeft ze zelf wellicht te weinig opgebouwd om tabee te kunnen zeggen. En dan moet ze noodgedwongen een voor haar onwenselijke situatie voortzetten.
Als ik haar was, zou ik mezelf afvragen of ik het aan huur of hypotheek uitgespaarde bedrag verstandig kon investeren teneinde toch iets op te bouwen, want je hebt niks aan nu 'gratis' wonen als je jaren later na een scheiding met lege handen staat.
Inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:24
psychodude schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:19:
[...]

Let er wel op dat dit ook zeker niet altijd de beste optie is.

Bij laten kopen van 50% van de woning, is dit financieel in eerste instantie al redelijk ongunstig, gezien je hier gewoon overdrachtsbelasting, notariële kosten, etc. bij komt te betalen. Dus een beetje afhankelijk van wat de plannen zijn, profiteert ze hier helemaal niet in van waarde opbouw.

Eigenlijk alleen indien er lang genoeg gewoond wordt om het gat tussen waarde opbouw vanuit de woning te doen overbruggen versus waarde opbouw mogelijkheden elders.

Indien het een wat kleinere woning is, verhuizen zodra kinderen om de hoek komen kijken, etc. erin zit, kun je beter afwachten en de latere woning 50-50 kopen.

Door nu 50-50 in te kopen, ben je dan eigenlijk dief van eigen portemonnee (ook als partner).
Dit valt erg mee, je betaald maar over 50% de overdrachtsbelasting. Mijn vriendin heeft dit gedaan, en ja het is niet gratis maar ze zou niet anders willen. En nu 7jr verder is de waardestijging een tienvoud van de kosten die ze gemaakt heeft.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wyke schreef op maandag 28 april 2025 @ 10:26:
Komt nog bij dat vriendin in een afhankelijke situatie komt. Mocht aan haar kant de liefde over zijn om e.o.a. reden dan heeft ze zelf wellicht te weinig opgebouwd om tabee te kunnen zeggen. En dan moet ze noodgedwongen een voor haar onwenselijke situatie voortzetten.
Dat was dan ook één van de punten in de jaren '60 van de Algemene bijstandswet (Abw). Nu is er veel (en ook niet veel) veranderd sinds die tijd, maar het uitkleden van dit vangnet (tegenwoordig onderdeel van de Participatiewet) heeft wel de afgelopen decennia doorgezet. Er komen dagelijks mensen in de financiële problemen door een keuze die ze niet-geïnformeerd hebben genomen jaren/decennia geleden. En waar in de loop van de tijd drastische veranderingen zijn gekomen in het leven.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...963-algemene-bijstandswet
Een uitkering die mensen bij inkomensverlies een bestaansonderhoud garandeerde was vanaf dat moment geen ‘genadegeld’ meer maar een recht. De wet heeft een grote impact gehad. Niet alleen omdat het een vangnet vormde bij armoede, maar ook omdat de wet vrouwen financiële onafhankelijkheid garandeerde na een echtscheiding.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
_eLMo_ schreef op zondag 27 april 2025 @ 23:06:
[...]

“Tijdens je relatie” -> een huwelijk is tot je dood.

“Individuele vruchten” -> er is alleen een _samen_.

Prima als je er anders over denkt dan ik, maar ik zou minimaal willen suggereren dat de huwelijkse voorwaarden vervallen in gemeenschap van goederen na 10 jaar huwelijk ofzo.

Doe je dat niet, denk dan nog eens na of je niet gewoon een samenlevingscontract aan wil gaan.

Imho ben je niet getrouwd (tot de dood u scheidt!) als je dit soort langlopende scheiding onderhoudt.

</ouderwets>
Een huwelijk is tot de dood, maar niet vanaf de geboorte. Er was een tijd voor die relatie, waar je partner niet in beeld was, waar je niet één team was en waar je partner zelfs niets bijdroeg aan je leven op welke manier dan ook. Dat is het punt.

Als je tot de dood bij elkaar blijft is het overigens helemaal niet relevant hoe je de voorwaarden regelt, huwelijkse voorwaarden komen pas in beeld als je uit elkaar gaat. Met jouw stelligheid om bij elkaar te blijven begrijp ik al helemaal niet waarom je niet voor de standaard beperkte gemeenschap zou gaan maar een notaris zou betalen om papierwerk voor je te genereren over volledige gemeenschap van goederen wat volgens je idee toch nooit gebruikt gaat worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janpietertje89
True schreef op maandag 28 april 2025 @ 00:23:
[...]

Partner heeft nu toch al 20k in de woning gestopt? Die opstal is niet meer volledig van TS.
Het betalen van een keuken zorgt er zonder tussenkomst van een notaris echt niet voor dat je mede eigenaar bent van die woning. Zolang in de akte enkel de naam van TS staat is hij gewoon volledig eigenaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Janpietertje89 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:30:
Als je tot de dood bij elkaar blijft is het overigens helemaal niet relevant hoe je de voorwaarden regelt,
Al regel je daarin ook deels de nalatenschap en dan is het wel van belang. Niet dat er opeens een andere erfgenaam op de stoep staat die je de deur uitzet omdat jij als "partner" bent uitgesloten in de voorwaarden. Zie onder andere het finaal verrekenbeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Janpietertje89 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:30:

Als je tot de dood bij elkaar blijft is het overigens helemaal niet relevant hoe je de voorwaarden regelt, huwelijkse voorwaarden komen pas in beeld als je uit elkaar gaat.
dat lijkt te suggereren dat niks uitmaakt in een relatie, tenzij je uit elkaar gaat....

Punt is natuurlijk dat juist als je wel in een vaste en stabiele langdurige relatie bij elkaar blijft het evenzeer heel belangrijk is dat je dingen samen goed kunt regelen en dat ook doet..

Conflicten ontstaan niet plotseling en vanuit het niets... maar juist doordat dingen scheef zitten en de partners daar niet goed samen over kunnen praten en dingen regelen....

Goed dingen samen te regelen kan wel eens een beginvoorwaarde zijn voor het lang bij elkaar blijven

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Janpietertje89 schreef op maandag 28 april 2025 @ 13:33:
[...]

Het betalen van een keuken zorgt er zonder tussenkomst van een notaris echt niet voor dat je mede eigenaar bent van die woning. Zolang in de akte enkel de naam van TS staat is hij gewoon volledig eigenaar.
Het zorgt indien niet verder afgedekt voor een haakje in een discussie. Juist iets wat TS hier wilt voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
@A321
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 39% gewijzigd door onetime op 29-04-2025 11:54 . Reden: privacy, toch niet vermelden... ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Laatst online: 10:29
Als ik dit allemaal lees ben ik blij dat ik in de bres sprong voor mijn zus.

Alles moet gescheiden volgens haar partner. En ook daar vielen de woorden als gratis inwoning en betaal jij maar de boodschappen als tegenprestatie etc., ja heel leuk voor de vermogende partner.

Ben blij dat ze nu ook bijgeschreven staat op de hypotheek en bijdraagt aan de aflossing waardoor ze ook iets opbouwt.

Elke _toekomstige_ vrouw die instemt met jouw calculatie of verdeling doet zichzelf ernstig tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@Cheezborger Er is eerder in dit topic al aangegeven dat de "inwonende partner" bijvoorbeeld kan beleggen. Dus die opbouw kan ook. Moet ze wel zelf redelijke met haar inkomsten omgaan en niet alles over de balk gooien. Maar dat kan ook zonder probleem voor de "vermogende" partner, met als consequentie geen eigen opbouw. Maar verder geen probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door onetime op 29-04-2025 12:03 . Reden: privacy, toch niet vermelden... ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
Het probleem is dat hypotheek tegelijk een kostenpost als een spaarpot is. Degene die ern hypotheek kan dus bij wijze van spreken een Euro twee keer uitgeven. Ik zou een huis met een hypotheek nooit als ‘mijn huis’ beschouwen. Maar als eigendom van de bsnk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:53
...Ik heb een koophuis, mijn vriendin woont bij mij in. ...
...Mijn vriendin wilde graag haar droomkeuken die ze zelf wilde betalen, dus heeft zij deze volledig mogen samenstellen in haar zin en ZIJ heeft hier €20.000 voor betaald. ...
...Ik weet dat ik de keuken zelf had moeten betalen om deze discussies te voorkomen. Maar het is nu eenmaal zo gegaan. ...
Het is bijzonder onverstandig om veel te investeren in een woning waar je geen eigenaar van bent. Dat is een fout van haar kant. Het is niet zo dat daar niets aan te doen is en dat het "nu eenmaal" zo is. Je kunt haar dit geld teruggeven. Direct uit spaargeld of een kleine verhoging van de hypotheek. Dan kan bij scheiding geen discussie ontstaan over het huis, ook omdat zij verder geen bijdrage levert aan de woonkosten.

Dat betekent misschien niet dat je bij scheiding geen enkel risico loopt. Vziw is bij bepaling van partneralimentatie het uitgangspunt dat de partner ongeveer een zelfde levensstandaard behoudt. In haar geval heeft zij dan nooit woonlasten gehad, wat een vrij riante levensstandaard oplevert, wat mogelijk terugkomt in de alimentatie.

Maar goed, je bent bij een notaris aan het juiste adres. Ter overweging: In mijn beleving zijn familierecht advocaten de echte experts op dit gebied. Je zou een paar 100 euro kunnen investeren voor een advies gesprek van 1 of 2 uurtjes. Hoe zou het gaan bij scheiding? Waar liggen de risico's? Hoe kan je die ondervangen?

Hopelijk komt het allemaal nooit aan de orde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20-06 20:49
Ik heb niet alles gelezen (mooi aantal zinnige reacties, mooI!) dus excuus als dit eens is gemeld, maar je kan ook iets verzinnen waardoor het elk jaar iets meer in balans trekt.

Voorbeeld: Mijn schoonvader heeft een mooie schenking aangeboden aan mijn vrouw, voor ons huis.
Ik heb dat in eerste instantie afgehouden.

Het was een heel mooi bedrag wat zeker mooie dingen binnen handbereik bracht, maar dan is het niet niet ook mijn huis. Het verschoof zo in haar voordeel dat mochten we in de spijtige situatie komen waar we uit elkaar gaan, ik bij voorbaat kansloos ben met het huis overnemen.
Dat resulteert in dat het dus niet echt mijn huis is, emotioneel gezien. En aangezien ik de totale binnenkant zelf moest gaan bouwen, was ik niet bereid zoveel moeite te investeren in iets wat ik dus zo kwijt zou kunnen zijn.

In het gesprek met m'n schoonvader gaf ik ook aan dat ik ook wel snap dat zo'n bedrag best wel een dingetje is en dat ie dat niet zomaar 50/50 ook aan mij geeft. Waar we voor gegaan zijn is een simpele regeling waar we ons in beide in vonden:
Op dag 1 is het 100% voor mijn vrouw
Na 30jaar is het 50/50 voor mijn vrouw en mij

Ik mik uiteraard op dat we samen blijven, dan maakt deze hele regeling niet uit, maar zo reflecteert het ook wat beter de "je woont hier nu wel al een tijd samen". Verder dragen we 50/50 aan alles bij, hypotheek, lasten, boodschappen, etc.
Let op: We hebben dit wel op papier vast laten leggen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Martijn.C.V op 29-04-2025 16:24 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Martijn.C.V schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:44:
Voorbeeld: Mijn schoonvader heeft een mooie schenking aangeboden aan mijn vrouw, voor ons huis.
Ik heb dat in eerste instantie afgehouden.

Het was een heel mooi bedrag wat zeker mooie dingen binnen handbereik bracht, maar dan is het niet niet ook mijn huis. Het verschoof zo in haar voordeel dat mochten we in de spijtige situatie komen waar we uit elkaar gaan, ik bij voorbaat kansloos ben met het huis overnemen.
Dat resulteert in dat het dus niet echt mijn huis is, emotioneel gezien. En aangezien ik de totale binnenkant zelf moest gaan bouwen, was ik niet bereid zoveel moeite te investeren in iets wat ik dus zo kwijt zou kunnen zijn.
Met alle respect, maar je creert een probleem waar dat eigenlijk niets bestaat...
een extra aanbetaling doen verandert niet de eigendomsverhouding....

Als jullie huis gewoon evenredig verdeeld is, blijft dat zo, ook als je vrouw een extra aanbetaling doet.
Als jullie in beperkte gemeenschap van goederen (na 2018) of in volledige indien daarvoor getrouwd zijn, gaat de gift zolang daarover niks apart geregeld is, naar jullie beiden... mocht schonvader willen dat dat vermogen buiten de huwelijksgemeenschap valt, moet hij dat separaat laten vastleggen (wat ook best kan en een prima keuze kan zijn en begrijpelijk, maar dus zeker geen automatisme is)
In dat geval kan kan deze betaling gezien worden als een schuld op de eigendomsgemeenschap, en als vaste som in het huis gestoken worden wat dan als schuld blijft bestaan, los van een eventuele waardestijging of -daling.

Als persoon A dus 100.000 extra ingelegd heeft aan 'eigen' vermogen dat buiten de gemeenschap valt, ontstaat er een schuld van 100.000 op de gemeenschap en kan deze persoon bij een eventueel verbreken van deze gemeenschap die schuld eerst terugclaimen, die gaat dan ten kostte van een eventuele resterende overwaarde (omdat immers alle schulden dan afgetrokken moeten worden daarvan)..

rekenvoorbeeld..
huis van 500.000 bij een evenredige eigendomsgemeenschap.
partner A brengt 100.000 extra in, hiermee ontstaat een schuld op de gemeenschap, voor de rest wordt een hypotheek afgesloten (400K)

enige tijd later, als van de hypotheek 25% afgelost is, wordt de bezitsgemeenschap verbroken... dan bestaat nog een hypotheekschuld van 300K en partner A kan ook de 100K terugclaimen...

wat er vervolgens overblijft bij een verkoop vand at pand wordt door de voormalige partners evenredig verdeeld, dus als het pand voor 600K verkocht wordt, krijgt iedere partner 100K.

Nu is het puur vanuit een beleggings-idee bekeken niet echt optimaal voor partner A, omdat op deze manier dat vermogen geen eigen rendement kent (tenzij daarover een extra afspraak gemaakt wordt)...
anderszijds bestaat dat rendement natuurlijk wel, enkel profiteren beide partners dan daarvan binnen de eigendomsgemeenschap, omdat ze minder hypotheek hoefden te nemen.

echter, het is everder wel gewoon de normale gang van zaken, en zeker met persoonlijke giften of erfenissen de 'default' wijze om met vermogenszaken om te gaan.
als bv binnen een huwelijksgemeenschap een partner een erfenis of persoonlijke gift in een gezamelijk object gestoken heeft (en dat komt naturlijk best wel vaker voor), ook als hierover geen extra aanvullende afspraken gemaakt zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 15:29
Waarom zou je niet gewoon trouwen met scheiding van goederen en met een beperkt gemeenschappelijk vermogen cq het huis trouwen? Waarbij je mooi een begin situatie schetst en inbreng oplijst.
Bijgedragen kapitaal van iedere partij van in het begin met schatting waarde etc. En dan clausule bij scheiding nieuwe schatting en percentueel uit te kopen/deelname in eventuele overwaarde naargelang bijdrage? En deelname aflossing hypotheek.

Voordeel is dan dat het echt jullie huis is. Zal sowieso bevorderlijk zijn voor het huwelijk en past imho ook meer bij de grondgedachte van een huwelijk maar moet je uiteraard zelf weten.

De bijdrage die zij levert in de hypotheek spaar jij uit en kan je alsnog beleggen dus dit is geen verlies voor jou.

Want wat zou je in de andere optie doen? Huur vragen aan je vrouw?

God does not play dice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

TheMak schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:27:
Het probleem is dat hypotheek tegelijk een kostenpost als een spaarpot is. Degene die ern hypotheek kan dus bij wijze van spreken een Euro twee keer uitgeven. Ik zou een huis met een hypotheek nooit als ‘mijn huis’ beschouwen. Maar als eigendom van de bsnk.
Sorry maar dit is natuurlijk jezelf voor de gek houden. Gewoon bij de feiten blijven.
De bank is geen eigenaar van het huis. Een hypotheek is een schuld.
En je huis is je eigendom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

de Peer schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:17:
[...]

De bank is geen eigenaar van het huis. Een hypotheek is een schuld.
kleine corrrectie... een Hypotheek is geen schuld maar een recht op verpanding bij het niet aanhouden van verdragsvoorwaarden.

Je kunt het vooral zien als een garantie voor de bank en wordt gebruikt als dekking van een lening: het "Hypotheekkrediet".
Je hebt volledig gelijk dat je altijd de "eigenaar' van een woning blijft, wat betekent dat alle rechten en plichten van dat object bij jouwzelf berust.
(enkel verlies je het recht dingen te doen die de woningwaarde negatief kunnen beinvloedden, daarvoor moet dan de houder van het Hypotheekrecht toestemming verlenen).

effectief betekent het dat al het eventuele verlies of winst in waarde voor jouw rekening is, ook moet je alle kosten van onderhoud dragen.
Wat betreft het krediet moet je je aan de voorwaarden daarvan houden, anders kan het zover komen dat de hypotheeknemer de hypotheek kan executeren, de woning gedwongen ter verkoop kan stellen om iig een deel van je schulden aan dat krediet te innen (en als er dan en restschuld overblijft, moet je die ook nog aflossen, zelfs al heb je de woning niet meer)
-AzErTy- schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:08:
[...]

Waarom zou je niet gewoon trouwen met scheiding van goederen en met een beperkt gemeenschappelijk vermogen cq het huis trouwen? Waarbij je mooi een begin situatie schetst en inbreng oplijst.
Bijgedragen kapitaal van iedere partij van in het begin met schatting waarde etc. En dan clausule bij scheiding nieuwe schatting en percentueel uit te kopen/deelname in eventuele overwaarde naargelang bijdrage? En deelname aflossing hypotheek.
Ik denk dat het goed is de regelingen zoals die nu gedefinieerd zijn binnen het BW al leidend te nemen.

Allereerst, beperkte gemeenschap van goederen is nu de 'standaard' regeling bij het burgerlijk huwelijk... Altijd als je een burgerlijk huwelijk sluit zonder aanvullende huwelijkse voorwaarden, zal er een beperkte huwelijksgemeenschap gevormd worden.
Deze gemeenschap betreft zowel eigendom (ook negatief eigendom, cq schulden en verplichtingen) alswel de toekomstige inkomens van beide partners;
Maar beide partners kunnen ook eigendom hebben dat buiten de gemeenschap valt (de reden waarom men van een 'beperkte' gemeenschap spreekt)

Alle inkomsten vallen altijd binnen de gemeenschap, van beide partners, en ook alle financiele verplichtingen die aangegaan worden door beiden aangegaan worden na het sluiten van de gemeenschap. Er kan wel een vermogen bestaan dat partners voor het aangaan van deze gemeenschap al bezaten, of schulden bestaan die een van beide partners aanging vor het sluiten van het huwelijk .. dat privaat vermogen blijft separaat en valt buiten de huwelijksgemeenschap.
Schulden die partners onderling hebben vallen direkt onder de huwelijksgemeenschap en vervallen dan.

Als TS nu een eigen huis heeft die enkel op zijn naam staat, en zijn partner een voor een verbouwing hem 20.000 geleend heeft,
gebeurt het volgende bij het aangaan van een standaard burgerlijk huwelijk volgens de standaard beperkte gemeenschap:
Er wordt dan een beperkte gemeenschap van goederen gevormd, die enkel bestaat uit vermogen dat de partners zullen gaan opbouwen gedurende de tijd dat ze deze huwelijksgemeenschap voeren.

Het huis blijft gewoon op naam van TS staan, en blijft zijn private eigendom aangezien het al stamt van voor de gemeenschap.
De 20.000 euro schuld van zijn partner komt aan de huwelijksgemeenschap toe en vervalt, omdat dit een schuld is aan de partner in de gemeenschap.
Hierna zijn beide inkomens ook deel van de gemeenschap, dus het heeft niet zoveel een "deelname hypotheek" te specificeren, het is de huwelijksgemenschap die de hypotheek draagt, niet meer de partners apart van elkaar.

Mocht het huwelijk verbroken worden, staat de partner wat betreft dat huis met lege handen daar, ook de 20.000 bijdrage aan die keuken is dan plots *poef* verdwenen.
ze heeft hooguit recht op vermogenswaardes die opgebouwd zijn gedurende het huwelijk, met het gezamelijke inkomen.
ook wat betreft eventuele aflossingen aan de hypotheek die vanuit het gezamelijk inkomen betaald zijn zou ze niks kunnen claimen, tenzij hierover specifieke voorwaarden aangegeaan zijn en vooral deze betalingen gerregistreerd en traceerbaar zijn, achteraf aangetoond kan worden welk deel van dat inkomen daaran betaald is, en ook dan zou ze hooguit de helft van die betalingen kunnen terugclaimen, geen mogelijke waardestrijging van het huis.

Andere concepten rond een huwelijk zijn bv "Koude uitsluiting"..
dat betekent dat er geen enkele vermogens- of inkomensgemeenschap gevormd wordt en zowel de vermogenswaardes die de partners bezitten gescheiden blijven.
en evenzeer de inkomens enkel privaat blijven.
Het verschil met bovenstaande is vooral dat in geval van Koude uitsluiting ook toekomstig opgebouwd vermogen van de ene partner nooit geclaimd kan worden door de andere partner... alles is volledig gescheiden.
Een mogelijk voordeel is echter wel dat dit geheel duidelijk zal zijn bij het aangaan hiervan, terwijl het nadel van de meeste standard regelingen is dat veel mensen niet goed weten wat ze nu precies aangaan en wat hun reechten wel en niet zijn.

Eerlijk gezegd vind ik dit voorbeeld van de standaard 'beperkte gemeenschap' regeling nu voor de partner van TS enorm negatief en ik zou haar duidelijk afraden daarmee akkoord te gaan, als ze wel wil dat de huwelijksgemeenschap ook het huis betreft.
Voor dat huis zouden er dan twee mogelijkheden zijn daarvoor een regeling te treffen:
1) de partner laat het huis binnen de huwelijksgemeenschap vallen en accepteert dat hij daarvoor dan een schuld laat registreren op grond van de verkooppprijs van het huis nu... dat schuldbedrag zou dan bij het verbreken meegewogen moeten worden in de oplossing van de gemeenschap... TS zou dat bedrag dan terugkrijgen
2) beide partners zien toe dat alle aflossingen aan de hypotheek en laten voor onderhoud en verbouwing van dat huis, bijgehouden worden en bij verbreken vand e relatie kan dee andere partner die het huis niet bezit kan dat dan terugclaimen...
Die tweede regeling zal overigens iedereen afraden, omdat het altijd bijhouden een rotklus zal zijn en een groot risico heeft dat daarin onvolledigheden zullen insluipen of achteraf conflicten ontstaan... sowieso zou het ook vor de eigenaar van het huis betekenen dat hij bij verbreken vand e gmenschap meerdere jaren hypotheekaflossingen en onderhoud aan zijn partner moeten uitbetalen en dat heeft hij vermoedelijk dan ook niet zomaar

[ Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 30-04-2025 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-06 15:29
RM-rf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:12:

[...]

Ik denk dat het goed is de regelingen zoals die nu gedefinieerd zijn binnen het BW al leidend te nemen.

Allereerst, beperkte gemeenschap van goederen is nu de 'standaard' regeling bij het burgerlijk huwelijk... Altijd als je een burgerlijk huwelijk sluit zonder aanvullende huwelijkse voorwaarden, zal er een beperkte huwelijksgemeenschap gevormd worden.
Deze gemeenschap betreft zowel eigendom (ook negatief eigendom, cq schulden en verplichtingen) alswel de toekomstige inkomens van beide partners;
Maar beide partners kunnen ook eigendom hebben dat buiten de gemeenschap valt (de reden waarom men van een 'beperkte' gemeenschap spreekt)

Alle inkomsten vallen altijd binnen de gemeenschap, van beide partners, en ook alle financiele verplichtingen die aangegaan worden door beiden aangegaan worden na het sluiten van de gemeenschap. Er kan wel een vermogen bestaan dat partners voor het aangaan van deze gemeenschap al bezaten, of schulden bestaan die een van beide partners aanging vor het sluiten van het huwelijk .. dat privaat vermogen blijft separaat en valt buiten de huwelijksgemeenschap.
Schulden die partners onderling hebben vallen direkt onder de huwelijksgemeenschap en vervallen dan.

Als TS nu een eigen huis heeft die enkel op zijn naam staat, en zijn partner een voor een verbouwing hem 20.000 geleend heeft,
gebeurt het volgende bij het aangaan van een standaard burgerlijk huwelijk volgens de standaard beperkte gemeenschap:
Er wordt dan een beperkte gemeenschap van goederen gevormd, die enkel bestaat uit vermogen dat de partners zullen gaan opbouwen gedurende de tijd dat ze deze huwelijksgemeenschap voeren.

Het huis blijft gewoon op naam van TS staan, en blijft zijn private eigendom aangezien het al stamt van voor de gemeenschap.
De 20.000 euro schuld van zijn partner komt aan de huwelijksgemeenschap toe en vervalt, omdat dit een schuld is aan de partner in de gemeenschap.
Hierna zijn beide inkomens ook deel van de gemeenschap, dus het heeft niet zoveel een "deelname hypotheek" te specificeren, het is de huwelijksgemenschap die de hypotheek draagt, niet meer de partners apart van elkaar.

Mocht het huwelijk verbroken worden, staat de partner wat betreft dat huis met lege handen daar, ook de 20.000 bijdrage aan die keuken is dan plots *poef* verdwenen.
ze heeft hooguit recht op vermogenswaardes die opgebouwd zijn gedurende het huwelijk, met het gezamelijke inkomen.
ook wat betreft eventuele aflossingen aan de hypotheek die vanuit het gezamelijk inkomen betaald zijn zou ze niks kunnen claimen, tenzij hierover specifieke voorwaarden aangegeaan zijn en vooral deze betalingen gerregistreerd en traceerbaar zijn, achteraf aangetoond kan worden welk deel van dat inkomen daaran betaald is, en ook dan zou ze hooguit de helft van die betalingen kunnen terugclaimen, geen mogelijke waardestrijging van het huis.
Voor de duidelijkheid dit is -niet- wat ik aanhaal. De door jou geschetste uitwerking geeft helder weer waarom je dit niet wilt aangaande de 20k

Daarom zou ik in het contact een -niet standaard- bepaling opnemen. Ik geloof dat de mooie benaming een (finaal)verrekenbeding is. Waarbij je exact kan aangeven hoe je het wenst bij scheiding dat de afwikkeling ten aanzien van de woning gebeurt waarbij mijn voorbeeld van schatting en percentuele herrekening van eventuele waardestijging naar gelang inleg van kapitaal bij aanvang dienst zou kunnen doen.

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

-AzErTy- schreef op woensdag 30 april 2025 @ 15:14:
[...]

Daarom zou ik in het contact een -niet standaard- bepaling opnemen. Ik geloof dat de mooie benaming een (finaal)verrekenbeding is. Waarbij je exact kan aangeven hoe je het wenst bij scheiding dat de afwikkeling ten aanzien van de woning gebeurt waarbij mijn voorbeeld van schatting en percentuele herrekening van eventuele waardestijging naar gelang inleg van kapitaal bij aanvang dienst zou kunnen doen.
Een finaal verrekenbeding is vooral nuttig voor een belastingkwestie.
En zal vooral aanbevolen worden daarom toe te passen, voor mensen die een zeer groot privaat vermogen niet 'zomaar' met hun echtgenoot willen delen, uitgaande van de kans op scheiden, maar wel bv als ze overlijden hen dat laten erven, echter zonder erfbelasting te moeten betalen ...

Als mensen een beperkte gemeenschap aangaan en bv hun partner hun vermogen nalaten in hun testament, wordt daarover erfbelasting geheven en dat kan zeker bij de hoge bedragen flink aanslaan...
Het delen van je bezittingen onder huwelijksrecht is belastingvrij, dus ontloopp je die erfbelasting als je die vermogensdeling met terugwerkende kracht onder huwelijksrecht laat plaatsvinden (dit verrekenbeding moet wel in het huwelijkscontract vastgelegd zijn)

via een verreken-beding kun je die vermogensdeling wel onder huwelijksrecht laten plaatsvinden en dus geen belasting erover betalen, maar je kan deze overdracht wel later laten plaatsvinden (ofwel na een vastlegende periode, ook periodiek, of bij overlijden)...
Ik vind het echter heel onlogisch dat te gaan doen bij een scheiding... waarom zou je dan je ex gaan 'belonen' voor het scheiden, terwijl je een deling van je vermogen als echtgenoot juist bewust tegenging?

in de meeste verrekenbedingen zal een scheiding juist betekenen dat het vermogen _niet_ meer gedeeld zal worden

[ Voor 5% gewijzigd door RM-rf op 02-05-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
RM-rf schreef op woensdag 30 april 2025 @ 10:12:
[...]

Alle inkomsten vallen altijd binnen de gemeenschap, van beide partners,
Kleine correctie hierop, inkomsten (oftewel "vruchten") uit bezittingen die buiten gemeenschap vallen, vallen ook na huwelijk buiten de gemeenschap. Denk hierbij aan dividend, waardestijging van beleggingen etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
@A321 heb je jouw vriendin duidelijk uitgelegd wat de risico’s voor haarzelf zijn mochten jullie onverhoopt uit elkaar gaan? En heeft ze daarna ingestemd? Of heeft ze geen flauw idee en vertrouwt ze blind op jou als haar partner en degene die (getuige je TS) ‘alle financiën regelt’?

Niet lullig bedoeld maar ik kan me geen enkele vrouw voorstellen die bewust akkoord zou gaan met zichzelf in een afhankelijke positie plaatsen zonder perspectief op verbetering. Waarom kiest ze hier voor?

En reflectie voor jezelf: wat vind je daar eigenlijk zelf van in algemene zin, maar specifiek als het om de liefde van je leven gaat? Je posts lezen enorm als ‘ik’ en nergens als ‘wij’. Je trouwt toch juist om samen te zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Aghanim op 02-05-2025 18:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
A321; Geregistreerd op 27 april 2025,; 4 reacties; in dit topic...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 19:58
Aghanim schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 18:55:
@A321 heb je jouw vriendin duidelijk uitgelegd wat de risico’s voor haarzelf zijn mochten jullie onverhoopt uit elkaar gaan? En heeft ze daarna ingestemd? Of heeft ze geen flauw idee en vertrouwt ze blind op jou als haar partner en degene die (getuige je TS) ‘alle financiën regelt’?

Niet lullig bedoeld maar ik kan me geen enkele vrouw voorstellen die bewust akkoord zou gaan met zichzelf in een afhankelijke positie plaatsen zonder perspectief op verbetering. Waarom kiest ze hier voor?

En reflectie voor jezelf: wat vind je daar eigenlijk zelf van in algemene zin, maar specifiek als het om de liefde van je leven gaat? Je posts lezen enorm als ‘ik’ en nergens als ‘wij’. Je trouwt toch juist om samen te zijn?
precies dit was mijn gedachte bij het lezen.

@A321 Het kan aan de toonzetting liggen, en mijn interpretatie hieromtrend, want ik ben hier vrij gevoelig voor moet ik toegeven. Maar Het komt op mij over dat je haar niet vertrouwd, noch iets gunt, en haar beslissingen (die keuken) maar iets doms vind.

Betaal je haar dan ook elke minuut dat ze het huis schoonmaakt? of ramen gaat schilderen? Want ze is bezig met het in stand houden van "jou vastgoed" en daarmee bijdraagt aan de waardestijging ervan, wat wel iets meer is dan de "gratis onderdak" die jij suggereert. En haar inkomen dan niet zien als "iets extra's" want... dat extra's kan er zijn bij de gratie dat jij je geld uitgeeft aan jouw huis.

Daarbij ontneem je haar dan ook in zekere zin de kans om samen met jou vermogen op te bouwen. want ze woont al ergens, en zelf een hypotheek op een eigen woonhuis, met HRA kan dus niet voor haar.

mijn initiele advies zou zijn: ga niet trouwen, want de basis ervoor lijkt er niet helemaal te zijn, afgaande op je post.
mijn tweede advies zou zijn gericht aan je vriendin: laat je in informeren door een ander, en vraag je af of je dit wel wil, en grow a pair.
mijn derde advies zou zijn: laat jullie gezamelijk informeren door een notaris/advocaat, overleg het met bekenden, die kennen jullie relatie ook een stuk beter,

Wij hebben bvb in onze akte laten opnemen dat we elkaar iets moeten gunnen, dat de akte is opgemaakt op een moment dat we elkaar liefhebben, en dat dat de basis moet zijn voor de herverdeling.
Juridisch geen knip voor de neus waard, maar mocht het zo zijn dat we de akte nodig hebben, we nog even los van de emotie kunnen komen en beseffen dat we samen uit elkaar moeten komen, en dat daar wat geven en nemen in zit.

Als het aan mij lag. zou ik het huis willen laten taxeren, dat is de inleg in jou huwlijk, Je vriendin de 20k. En dan gaan jullie verder met een schone lei. Dan bouwen jullie samen iets op, en werken jullie samen aan de opbouw van vermogen en de in stand houding van jullie huis. Gaat zij ramen schilderen, hoef je haar daar niet voor te betalen. Gaan jullie uit elkaar. krijgt zij de 20k terug, jij de oorspronkelijke taxatiewaarde. En de waarde vermeerdering wordt gesplit. Geen geld weggegooid, en samen iets moois opgebouwd.

Want meen je nu werkelijk dat je op deze wijze een eventuele scheiding lekker kan laten verlopen?
Ze komt er tegen dan achter dat ze dan waarschijnlijk net zo hard als jij gewerkt heeft in en aan het huis en de gezamelijke "extra" uitstapjes heeft betaald. en jij zit ondertussen te cashen op de overwaarde van de woning, die de afgelopen jaren net zeker zo hard is gegaan als een extra maandinkomen.Je kan denken wat je wil, maar dat gaat geen lekkere scheiding zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door rutgerdrum123 op 03-05-2025 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:04
Goedemorgen allen,

Ik heb vorig jaar op mijn eigen naam een nieuw koophuis gekocht van €450.000. (Grote overwaarde appartement die ik kon gebruiken.) De hypotheek betaal ik dus zelf, en ik heb het huis op mijn kosten voor €50.000 volledig verbouwd. Nieuwe muren, vloerverwarming, nieuwe vloer, nieuwe badkamer, etc. Van top tot teen.

Mijn vriendin wilde graag haar droomkeuken die ze zelf wilde betalen, dus heeft zij deze volledig mogen samenstellen in haar zin en ZIJ heeft hier €20.000 voor betaald. We hebben nog wat meubels samen gekocht ter waarde van totaal €3000. Maar grotendeels zijn het nog mijn meubels uit mijn appartement.

Kosten voor het huis betaal ik. Rekeningen (gas/water/licht/abonnementen) betalen we samen. In de toekomst zullen we wel gedeelde uitgaven maken voor het huis (nieuwe bank, stoelen, bed, kinderen, etc). Maar ze geeft zelf aan dat bij een scheiding alles in mijn huis mag blijven staan. Een compensatie voor de gemaakte kosten is genoeg voor haar.

Nu moeten we schriftelijk vastleggen wat er gaat gebeuren mochten we ooit scheiden, en dit vind ik verdomd lastig. Hoe gaan we gemaakte kosten compenseren?
Op internet lees je veel dat ''mijn vriendin's ingelegde geld X waardestijging huis in % = compensatie bij scheiding'' Ja, ze heeft de keuken betaald, maar die is over 10 jaar bijna niets meer waard. Ja, ze heeft iets van geld uitgegeven aan wat meubels, maar die zijn over 10 jaar bijna niets meer waard. Bovendien zit de waardestijging van het huis ook in de €50.000 die ik zelf geïnvesteerd heb met de verbouwing. Is een bovenstaande rekensom dus wel eerlijk?

''Dagwaarde keuken over 10 jaar X waardestijging huis in % = compensatie bij scheiding.'' Is dit niet eerlijker?

Wat vinden jullie?
je kan het ook anders zien. STEL dat je over 10 jaar uit elkaar gaat. Als je je druk maakt over die 24k, die tegen die tijd makkelijk kan financieren uit je overwaarde EN door 10 jaar inflatie lang geen 24k meer waard is dan de huidige 24k.
Mijn advies: als je daar nu al over inzit: niet trouwen :N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
voegt niks toe

[ Voor 92% gewijzigd door We Are Borg op 08-05-2025 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online

...
Het huis is 10% in waarde gestegen? Dan de keuken ook en betaal je haar 22.000. Het huis is dan 100% van jou en jij betaalt alle kosten: hypotheek, verzekeringen, onderhoud, ...

Wat is jouw inboedel waard? Van zeer waardevolle stukken (antiek/een kunstverzameling) kun je laten vastleggen dat die 100% van jou zijn. Van de rest van de inboedel kun je wel zeggen dat die over x jaar is afgeschreven en sterk aan mode onderhevig is. Hoekbanken raken nu al uit de mode. Wil je die niet met haar delen?

Wel apart dat je kinderen in een adem door met inboedel noemt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:26
[...]

Wat een nonsens om dat zo te stellen, zeker met de term "als ze vreemd gaat". Net of wat je noemt gebonden is aan een geslacht. Je kan als man zijnde net zo goed recht hebben op partneralimentatie, net als dat jij als man aanspraak kan maken op een gedeelte van het pensioen van de ander.

Trouwen of een geregistreerd partnerschap is ook niks achterhaald aan. Je kan allerlei zaken prima regelen in de voorwaarden en je hebt gelijk een aantal voordelen die je meepakt en waar je niet over hoeft na te denken. Zeker met het oog op de toekomst zoals kinderen is het een veel logischere keuze voor de meeste mensen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10:26
[...]
Totdat er kinderen komen, je vrouw (nu vriendin) minder gaat werken en jij een paar jaar later ineens een andere richting op wil. Zit ze dan 3-hoog achter met x kinderen. Mooi vooruitzicht.

Overigens zie ik niet precies wat de koude uitsluiting hierin is, dat is normaliter een term die je gebruikt om je erfenis wel aan je kinderen na te laten maar niet aan de partners van deze kinderen (dat gaat nog iets verder dan deze korte omschrijving).

Mijn inziens zorg je voor elkaar voor, tijdens en eventueel na een huwelijk. Jij kan misschien geld inbrengen, je partner brengt wellicht weer zorg voor het huis/kinderen/etc. in. Dat is niet in geld uit te drukken, maar heeft wel een waarde. Ik vind het op zijn minst bijzonder dat jij dan lekker verder zou leven en je dan ex-vrouw op straat zet met de kinderen en een keuken. Beetje rare gang van zaken.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 08-05-2025 13:54 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 27 april 2025 @ 15:42:
Ik zou het echt heel verhelderend vinden als de toekomstige mevrouw @A321 ook mee zou willen posten in dit topic.
Assepoester heet ze. Dat de prins geen prins is, heeft ze kennelijk niet in de gaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Drardollan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Trouwen of een geregistreerd partnerschap is ook niks achterhaald aan.
Dat is het wel. het feit dat ik dan mogelijk vast zit aan 12 jaar partneralimentatie betalen is iets wat ik onnacceptabel vind. En nee daar kun je in de voorwaarden niet vanaf zien want dit is wettelijk geregeld.

zolang dit wettelijk zo is zal ik niet trouwen want dat vind ik een onacceptabel risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 16:22:
[...]

Dat is het wel. het feit dat ik dan mogelijk vast zit aan 12 jaar partneralimentatie betalen is iets wat ik onnacceptabel vind. En nee daar kun je in de voorwaarden niet vanaf zien want dit is wettelijk geregeld.

zolang dit wettelijk zo is zal ik niet trouwen want dat vind ik een onacceptabel risico.
Is natuurlijk alleen maar als er een groot inkomensverschil is. Anders hoef je niets te betalen.

En wie is er dan de dupe als de meestverdienende goed voor zichzelf zorgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

nuja, as dat je enige argumentatie is en je relatie wil het wél; Zet je dan maar schrap, wat het is allang (5 jaar al, sinds 1 jan 2020) geen 12 jaar meer: https://www.rijksoverheid...artneralimentatie-betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Drardollan schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:48:
[...]

Wat een nonsens om dat zo te stellen, zeker met de term "als ze vreemd gaat". Net of wat je noemt gebonden is aan een geslacht. Je kan als man zijnde net zo goed recht hebben op partneralimentatie, net als dat jij als man aanspraak kan maken op een gedeelte van het pensioen van de ander.

Trouwen of een geregistreerd partnerschap is ook niks achterhaald aan. Je kan allerlei zaken prima regelen in de voorwaarden en je hebt gelijk een aantal voordelen die je meepakt en waar je niet over hoeft na te denken. Zeker met het oog op de toekomst zoals kinderen is het een veel logischere keuze voor de meeste mensen.
"Ze" als in de partner, vanuit mijn optiek geschreven.*

Mijn punt is dat ik het persoonlijk achterhaald vindt dat je bij een relatiebreuk elkaar nog e.e.a verschuldigd bent.
Dat was vroeger leuk, maar nu is het een risico.

En bij kinderen heb je kinderalimentatie.

*Overigens, ja over het algemeen verdienen mannen meer, dat is toch een heel maatschappelijk probleem.
En historisch gezien, heb ik ook een punt, toen bleef de vrouw vaak thuis om voor het huishouden te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Accretion schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:28:
[...]

"Ze" als in de partner, vanuit mijn optiek geschreven.*

Mijn punt is dat ik het persoonlijk achterhaald vindt dat je bij een relatiebreuk elkaar nog e.e.a verschuldigd bent.
Dat was vroeger leuk, maar nu is het een risico.

En bij kinderen heb je kinderalimentatie.

*Overigens, ja over het algemeen verdienen mannen meer, dat is toch een heel maatschappelijk probleem.
En historisch gezien, heb ik ook een punt, toen bleef de vrouw vaak thuis om voor het huishouden te zorgen.
Niets historisch gezien. Nog steeds is het de vrouw die minder gaat werken als er kinderen komen en haar carrière inlevert.

Volledig terecht dat er nog alimentatie bestaat. En zoals gezegd: als beide partners evenveel verdienen is er helemaal geen alimentatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Accretion

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:43:
[...]
Niets historisch gezien. Nog steeds is het de vrouw die minder gaat werken als er kinderen komen en haar carrière inlevert.
Je kunt gewoon beide iets minder gaan werken, dat is tegenwoordig heel normaal.
jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:43:
[...]
Volledig terecht dat er nog alimentatie bestaat. En zoals gezegd: als beide partners evenveel verdienen is er helemaal geen alimentatie
Persoonlijk vindt ik dat je recht op alimentatie zou moeten vervallen in geval van overspel.

En los daarvan, vindt ik dat trouwen veel dingen vastlegt die je zelf los wellicht niet eens zou willen vastleggen, ook bijvoorbeeld aansprakelijkheid voor de schulden van de ander is een risico waar men blijkbaar niet over na denkt.

Maar ja, jij mag daarover een andere mening hebben, maar m'n punt dat je geen huwelijk nodig hebt om dingen te regelen, blijft w.m.b.t staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaki
  • Niet online
[...]

Je loopt achter: de partneralimentatie is max 5 jaar en hoe kleiner het verschil in inkomen hoe minder alimentatie.
En dan ligt het ook nog aan je partner. Ik wilde geen partneralimentatie (toen nog 12 jaar). Gescheiden is gescheiden en dan wil ik niet van mijn ex afhankelijk zijn en iedere maand mijn hand ophouden.
Ik ben ook een fervent tegenstander van partneralimentatie als er geen kinderen zijn. Iedereen die recht van lijf en leden is, mag zijn handjes laten wapperen.
Als er kinderen zijn, is het complexer. In het geval van co-ouderschap niet: dan heeft ieder zijn eigen huis en inkomen. Maar als de kinderen bij 1 ouder wonen met een omgangsregeling is het in het belang van de kinderen om partneralimentatie te betalen, zodat die ouder de woonlasten kan blijven betalen en 5 jaar de kans krijgt om een andere woning te vinden.

De teneur hier stoort me wel: het alfamannetje brengt bakken met geld binnen. Zodra er kinderen komen komt de zorg volledig op de schouders van de vrouw terecht, die sowieso al minder verdiende dan Mr Alfa en dan gaat zij sowieso minder werken en dat alles met het vooropgezet plan om de kas van Mr. Alfa te plunderen.
Gasten: het is TWINTIG VIJFENTWINTIG!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

RM-rf schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:19:
[...]

nuja, as dat je enige argumentatie is en je relatie wil het wél; Zet je dan maar schrap, wat het is allang (5 jaar al, sinds 1 jan 2020) geen 12 jaar meer: https://www.rijksoverheid...artneralimentatie-betalen
Onjuist. Voor mijn situatie is het 12 jaar. Zie je eigen link. Als er kinderen in het spel zijn geldt wel degelijk (max) 12 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 17:04:
[...]

Is natuurlijk alleen maar als er een groot inkomensverschil is. Anders hoef je niets te betalen.

En wie is er dan de dupe als de meestverdienende goed voor zichzelf zorgt?
Er is geen dupe. Dat is nu juist het punt. Ik vind het een achterlijk concept en niet meer van deze tijd. Dan maar niet trouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chaki schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:22:
[...]

Je loopt achter: de partneralimentatie is max 5 jaar
Onjuist. Het is max 12 jaar (als er kinderen in het spel zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutgerdrum123
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 19:58
@Chaki Idd, te bizar voor woorden hier.

Partneralimentatie is om het inkomstenverschil te overbruggen voor een periode. Zeker in het geval dat er kinderen in het spel zijn geweest en gezamelijk (!!!!) is besloten dat de een van beiden minder gaat werken om zorg te dragen voor de kinderen en het huis.

Dat is ook werk, maar wordt niet betaald en draagt niet bij aan de ontwikkeling van de cv, waardoor de prijs wel aanzienlijk is: achterstand op leeftijdsgenoten, geen carrierepad gekozen, minder kansen in het navolgende karrierepad. Die prijs wordt door velen even op de conto van de partner geschoven, terwijl die beslissing van minder werken een gezamelijk besluit is (thans, moet zijn, want ook de ander kan ook zijn/haar wens kenbaar maken om minder te gaan werken). Dus aan die mensen (veelal mannen) hier, kom op voor jezelf, en voorkom partneralimentatie, geef de partner de gelijke kans carriere te maken.

want in mijn omgeving, alle mannen die janken over partneralimentatie, hebben de jaren op divident geleefd van een partner die niet tot haar wasdom is gekomen. Het voordeel, meer vrijheid want het huishouden was gedaan, de prijs: partneralimentatie ter compensatie van een carriere die niet tot wasdom is gekomen.

En precies dit is wat de TS nalaat en ondertussen wel zijn eigen schaapjes op het droge wil houden, maar zijn partner geen kans geeft te ontwikkelen. En later janken dat het een shitscheiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:08:
[...]

Er is geen dupe. Dat is nu juist het punt. Ik vind het een achterlijk concept en niet meer van deze tijd. Dan maar niet trouwen. ;)
Dus mochten er bij jullie kinderen komen / zijn dan blijven beide partners evenveel werken en carrière maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:12:
[...]

Dus mochten er bij jullie kinderen komen / zijn dan blijven beide partners evenveel werken en carrière maken?
ja. Allebei 1 dag minder werken. onze dochter is nu 9 maanden oud.

Maar stel ik zou full time blijven werken en zij gaat naar 3 dagen, dan zou ik daar zelf afspraken over willen vastleggen en niet de 12 jaar partneralimentatie die via het huwelijk van toepassing zijn (op mijn situatie). Dat gaat me echt te ver. 2 jaar zou ik wel acceptabel vinden.

[ Voor 32% gewijzigd door de Peer op 08-05-2025 20:15 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.