de Peer schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:43:
[...]
Nou misschien niet oorspronkelijk, maar sinds de periode na WO II was dat toch wel de hoofdreden ja. Economische verbintenis. Vrouw stopt met werken (Verplicht) en man zorgt voor het inkomen. En ja dan moest e.e.a. voor de vrouw goed geregeld worden. Zo was het nu eenmaal.
Wat mij betreft een achterhaald concept dus, maar dat was al duidelijk denk ik.
De dames-parttime-cultuur is typisch Nederlands. Ga ik in dit leven niet meer meemaken dat die verdwijnt
Ondertussen is het ook haast niet meer mogelijk om aan het traditionele rollenpatroon vast te houden. Als je een woning wil kopen, kan dat meestal niet van 1 salaris.
Als er kinderen komen en 1 van beiden gaat een dag minder werken, is het financieel gezien het beste dat degene met het hoogste inkomen fulltime blijft werken (niet per definitie de man). Maar dat heeft blijvende consequenties voor degene die minder uren werkt, pensioenopbouw bv, en daar moet je goed over nadenken.
Mijn dochter werkt nu 4 dagen, haar vriend 5. Ze schuiven het voor zich uit, maar ik adviseer toch een geregistreerd partnerschap. Daarmee is ook het testament geregeld. Ik denk daarbij niet als eerste aan een scheiding, maar wat als hij komt te overlijden? En andersom ook. Dan moet het huis verkocht worden en gaat hij/zij met mijn kleinkind(eren) 3 hoog achter wonen.
En zoals ik al zei: ik ben fervent tegenstander van partneralimentatie als er geen kinderen zijn. Dat zou wel binnen een geregistreerd partnerschap vastgelegd moeten kunnen worden.
de Peer schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 20:43:
[...]
Nou misschien niet oorspronkelijk, maar sinds de periode na WO II was dat toch wel de hoofdreden ja. Economische verbintenis. Vrouw stopt met werken (Verplicht) en man zorgt voor het inkomen. En ja dan moest e.e.a. voor de vrouw goed geregeld worden. Zo was het nu eenmaal.
Wat mij betreft een achterhaald concept dus, maar dat was al duidelijk denk ik.
De dames-parttime-cultuur is typisch Nederlands. Ga ik in dit leven niet meer meemaken dat die verdwijnt.
Ondertussen is het haast niet meer mogelijk om aan dat rollenpatroon vast te houden. Als je een woning wil kopen, kan dat bijna niet van 1 salaris.
Als er kinderen komen en 1 van beiden gaat een dag minder werken, is het financieel gezien het beste dat degene met het hoogste inkomen fulltime blijft werken (niet per definitie de man). Maar dat heeft blijvende consequenties voor degene die minder uren werkt, pensioenopbouw bv, en daar moet je goed over nadenken.
Mijn dochter werkt nu 4 dagen, haar vriend 5. Ze schuiven het voor zich uit, maar ik adviseer toch een geregistreerd partnerschap. Daarmee is ook hun testament geregeld. En ik denk niet alleen aan een scheiding, maar aan: wat gebeurt er als een van beiden komt te overlijden? Dan zitten mijn kleinkinderen ergens 3 hoog achter!
Maar zoals ik al zei ben ik fervent tegenstander van partneralimentatie als er geen kinderen zijn. Dat zou wel in een huwelijkscontract/geregistreerd partnerschap vastgelegd moeten kunnen worden