Homey — A Better Smart Home (Deel 3) Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:04
Ik gebruik een 5v 2A lader, maar de lader kan toch niet de oorzaak zijn van elke dag hetzelfde tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Stefke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:25:
Ik gebruik een 5v 2A lader, maar de lader kan toch niet de oorzaak zijn van elke dag hetzelfde tijdstip?
Zeker wel, het moet een 5.2v lader zijn.
Ik heb de lader ook eens vervangen door een 5v lader en ik had dagelijks problemen, terug een 5.2v lader aangesloten en de problemen verdwenen direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 10:03:
Hoeft niet persé een Homey lader te zijn, maar pak iig een die voldoende stroom geeft.
5V 2A
Hoeft niet persé een Homey lader te zijn, maar een ander merk lader vinden die 5.2v levert is een dramatische opdracht, dus daarom advies een Homey lader te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:44
5V 2A voor de 2019, 5.2V 2.1A voor de 2023 :

https://community.homey.app/t/power/88530

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Mogelijk gebruikt de 6 jaar oude hardware minder ja, maar als je de huidige homey gebruikt, heb je 5.2V nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Als ik goed lees heeft @Stefke een 2019 :
Stefke schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 08:05:
Mijn Homey Pro 2019 lijkt de geest gegeven te hebben; vanmorgen was hij offline (en uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Jpiek schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 12:23:
Als ik goed lees heeft @Stefke een 2019 :

[...]
Dan zal het mogelijk niet de lader zijn, al zou ik die met dit soort problemen alsnog vervangen voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb een 2019, en die zit momenteel op een 5v lader (die heb ik er tussen gezet omdat de Homey de vorige keer de geest gaf, was toen een iets andere situatie met een echte vastloper).

Hij heeft hier sinds februari (het vorige issue) op gedraaid zonder problemen, en sinds vorige week vrijdag elke dag op hetzelfde tijdstip, dat kan toch dan niet aan de lader liggen.

Ik ga zo maar een restore doen

[ Voor 37% gewijzigd door Stefke op 03-06-2025 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Stefke schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 09:37:
Elke dag om 4:23 (+/- 1 minuut) loopt mijn Homey vast. Geen enkele device werkt dan nog, de ledring brand dan in de regenboog (normaal gesproken een custom ledring). Homey is wel bereikbaar. Ik kan ook apps stoppen/starten etc, maar
Ik vermoed dat het nu een softwareprobleem is gezien het identieke tijdstip dagelijks, maar ik heb geen idee waar ik t moet zoeken. Ik ben me niet bewust van flows die om 4:23 (+/-) starten en ik heb al eerder enkele apps uitgeschakeld
Maak je wellicht gebruik van de cloud back-updienst van Homey? Dat zou een bijkomende factor kunnen zijn. Homey maakt in de nacht back-ups en meerdere gebruikers hebben (of hadden) last van vastlopende Homey’s bij een mislukte back-up. Athom heeft updates hiervoor doorgevoerd in de Homey firmware, maar ik zie incidenteel nog een melding hierover langskomen op het Homey Community Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja die gebruik ik. Daar dacht ik eerst ook aan maar als ik de backuplijst bekijk lijkt die al om 2:00 gemaakt te worden.

Ik zal daar een topic openen, kijken of iemand daar een tip heeft.

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 03-06-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 06:47
Iemand nog een gouden tip om "gesproken" tekst om te zetten naar een notitie op een boodschappenlijstje?
Ik wil thuis kunnen vragen om een bepaald product op een boodschappen lijstje te zetten. Voor de gesproken commando's gebruik ik de Google home. Op de Homey heb ik een app genaamd "Boodschappenlijst".

Maar wellicht zijn er betere manieren te bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Goofyduck384 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 09:30:
Iemand nog een gouden tip om "gesproken" tekst om te zetten naar een notitie op een boodschappenlijstje?
Ik wil thuis kunnen vragen om een bepaald product op een boodschappen lijstje te zetten. Voor de gesproken commando's gebruik ik de Google home. Op de Homey heb ik een app genaamd "Boodschappenlijst".

Maar wellicht zijn er betere manieren te bedenken?
Met "Keep Notities" van Google zeg ik gewoon wat ik in mijn boodschappen lijst moet komen. Die kan ik in de app op mijn telefoon weer terug vinden.

Be Stronger Than Your Excuses

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04:30
Een klein vraagje naar de Homey experts…
Ik wil op korte termijn een Homey pro aanschaffen om oa automatiseringen kunnen maken met mijn airco .
Gewenste plek is in de meterkast, aan de UCG ultra via de ethernet adapter, maar ja, dan mis ik de infrarood verbinding.
Wat is wijsheid ? Een IR blaster in de kamer plaatsen of gewoon de Homey pro via WiFi laten gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:23
chulin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:23:
Ik wil op korte termijn een Homey pro aanschaffen om oa automatiseringen kunnen maken met mijn airco .
Gewenste plek is in de meterkast, aan de UCG ultra via de ethernet adapter, maar ja, dan mis ik de infrarood verbinding.
Wat is wijsheid ? Een IR blaster in de kamer plaatsen of gewoon de Homey pro via WiFi laten gaan?
Homey Pro via wifi.

Homey Developer Homewizard app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
@Tebbie
Dank u 👍
hoe sterk/good is de infrarood verbinding?
Ik heb een mooie plekje voor de Homey maar de airco is niet 100% in zicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tebbie
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:23
chulin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:39:
@Tebbie
Dank u 👍
hoe sterk/good is de infrarood verbinding?
Ik heb een mooie plekje voor de Homey maar de airco is niet 100% in zicht
Daar heb ik geen goed antwoord op. Mijn Homey Pro staat onder mijn Philips TV dus tja dat werkt.
Denk vooral dat het line-of-sight is, proef ondervindelijk gaan ontdekken vrees ik.

Homey Developer Homewizard app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Dan gaan we experimenteren….
Nu, the one million dollar question……
In principe heb ik geen haast maar toch wil ik het graan hebben zsm 🤪, of beter ff wachten tot bijvoorbeeld BF?

Trouwens, nogmaals bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReginavdLaan
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02:29
Domme vraag misschien, maar heeft je geen airco geen wifi? Dan heb je toch geen infrarood nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Yep, airco heeft wifi…
Verder niet veel verstand van automatisering, ik dacht IR nodig was

[ Voor 63% gewijzigd door chulin op 06-06-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReginavdLaan
Als je airco te koppelen is aan homey via een app is het easy. Zo niet, wordt het wel wat ingewikkelder. Hangt ervan af wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Ik ben Mitsubishi airco gekoppeld via de smart M-Air app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReginavdLaan
Ik heb geen Mitsubishi, maar een Gree en een Midea. Maar in de Homey App Store staat van alles van Mitsubishi. Dus zal vast te doen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chulin
Net gezocht bij Homey apps en idd wordt Mitsubishi ondersteund..
Bedankt heren 👍
En dames 😉

[ Voor 8% gewijzigd door chulin op 06-06-2025 19:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ReginavdLaan
chulin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 17:56:
Net gezocht bij Homey apps en idd wordt Mitsubishi ondersteund..
Bedankt heren 👍
Ehm ♀👩. 🤣🤣🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:05
@chulin er is nu een 11% aanbieding op alle homey producten bij robbshop.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:06
chulin schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:23:
Als je airco niet ondersteund word heb je Sensibo die ondersteund elke airco dmv infrarood de Sensibo zelf werkt via wifi en er is een app voor je Homey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
“Domheid modus aan”

ik heb ooit een Tado airco Smart Control gekregen van mijn zwager, ik vond de AB van de airco net zo makkelijk dus amper gebruikt, maar nu is het andere verhaal 🤪

“Domheid modus uit”

Nu kan ik de Homey in de meterkast plaatsen of beter in de kamer via wifi?

Elac schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 00:28:

@chulin er is nu een 11% aanbieding op alle homey producten bij robbshop.
Bedankt 👍

[ Voor 25% gewijzigd door chulin op 07-06-2025 11:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 02:05
@chulin Geen dank.
Ik heb mijne centraal staan ivm de range van de z-wave en zigbee, heb ook nog wat in de schuur zitten wat problemen gaf toen hij in de meterkast stond. Ik heb nog de 2019 pro. Weet niet hoe dat is met de 2023 versie.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chulin
Yep, precies mijn gedachten, de range is ook belangrijk.
Ik heb ook een mogelijkheid om “wired” aangesloten te krijgen in de woonkamer maar, hoor ik het net, niet vrouw des huizes bestendig 😱
We gaan het proberen via wifi, de ethernet adapter kan ik altijd kopen…
Nogmaals 👍👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:55
chulin schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 13:40:
Yep, precies mijn gedachten, de range is ook belangrijk.
Ik heb ook een mogelijkheid om “wired” aangesloten te krijgen in de woonkamer maar, hoor ik het net, niet vrouw des huizes bestendig 😱
We gaan het proberen via wifi, de ethernet adapter kan ik altijd kopen…
Nogmaals 👍👍
Nadeel is wel dat heb je eenmaal de keuze gemaakt moet je volgens mij opnieuw beginnen. Overigens werkt wifi hier prima. Ding ligt i.v.m. de eerder genoemde range bovenin de kamer ensuit :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:35
ephymerous schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 15:52:
[...]

Nadeel is wel dat heb je eenmaal de keuze gemaakt moet je volgens mij opnieuw beginnen. Overigens werkt wifi hier prima. Ding ligt i.v.m. de eerder genoemde range bovenin de kamer ensuit :)
Het zou geen probleem moeten opleveren om van wifi naar bedraad te gaan en weer terug.
Wel even herstarten als je wisselt van verbinding is aanbevolen. Dus als je de stekker eruit trekt van het netwerk, even herstarten en Homey pakt de wifi weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-07 06:47
Ik heb een Ikea dirigera gateway geïnstalleerd en hierop mijn lampen aangesloten. Werkt allemaal prima, via de Ikea Home smart app op mijn telefoon.

Nu wil ik de lampen ook in mijn homey hebben voor de flows, via de app “IKEA dirigera Gateway”.
Wanneer ik hem probeer in te stellen loopt hij vast (of in een loop) bij de authenticate. Druk ik op ‘discover’ dan vindt hij hem gewoon, maar als ik daarna op ‘authenticate’ druk (en even op de action knop druk), dan blijft het cirkeltje in de app maar rondgaan. Dit proces lijkt niet afgerond te worden.

Enig idee waar dit aan kan liggen?

(Op de vraag waarom ik alles niet alleen rechtstreeks koppel aan de homey: ik wil op sommige lampen nog afstandsbedieningen gebruiken, of hem kunnen bedienen via de Google assistent (stem). En dat kan alleen als ik dan de hub/gateway gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-07 09:31
Beste mensen,

Vanwege de gebruikersvriendelijkheid ben ik me aan het oriënteren op de Homey pro ipv HA. Zelf ben ik niet zo heel technisch maar logisch nadenken lukt wel en als ik de filmpjes zie over het maken van (advanced) flows lijkt me dat wel te doen.

Ik zou graag Zendure 2400AC plug in batterij willen aansturen. Voor Zendure is geen Homey app aanwezig. Wel weet ik dat mensen deze batterij aansturen met HA dus dan zal er een api aanwezig zijn. Is dit dan ook bruikbaar in Homey?

Ik zou graag het volgende willen automatiseren;
- hoofdregel is 0 op de meter (dus laden als er een overschot is door de zonnepanelen en ontladen wanneer er een te kort is op de p1 meter van Homewizard)
- niet laden voor 10 ‘‘s ochtends als de prijs om 12:00 negatief is;
- voor ‘s ochtend 6 uur niet verder ontladen dan 20% zodat er na 6 uur nog wat capaciteit beschikbaar is voor het dure ochtendgebruik

Is zoiets te automatiseren in Homey voor een Zendure waar geen app voor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Normaal gesproken als er geen app voor is dan is een apparaat niet te koppelen en te bedienen.
Er zijn wat uitzonderingen met Zwave of Zigbee, daar kan soms een lamp gekoppeld worden zonder app maar dan kom je niet verder dan aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@KaEs kijk eens op de Homey community.
https://community.homey.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
Beste Spike,

Kun je aangeven waarom je me naar deze website verwijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaEs
mike123 schreef op zondag 8 juni 2025 @ 15:20:
Normaal gesproken als er geen app voor is dan is een apparaat niet te koppelen en te bedienen.
Er zijn wat uitzonderingen met Zwave of Zigbee, daar kan soms een lamp gekoppeld worden zonder app maar dan kom je niet verder dan aan/uit.
Dat zou dan betekenen dat ik moet wachten tot er een Zendure app in Homey beschikbaar komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
KaEs schreef op zondag 8 juni 2025 @ 18:34:
[...]

Beste Spike,

Kun je aangeven waarom je me naar deze website verwijst?
Je zou daar kunnen zoeken of er vaker word gesproken over de Zendure. En die community is veel groter dan Tweakers.
Er is daar ook een topic om te vragen of er iemand is die een app kan maken, als het er nog niet is.

[ Voor 32% gewijzigd door mike123 op 08-06-2025 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
KaEs schreef op zondag 8 juni 2025 @ 19:33:
[...]

Dat zou dan betekenen dat ik moet wachten tot er een Zendure app in Homey beschikbaar komt?
Als er nog geen app voor is, ja.

[ Voor 7% gewijzigd door mike123 op 08-06-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ja dat was de reden inderdaad.
Topic starten en hopen dat iemand gaat programmeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Als je zoekt in de community zul je zien dat er anderen met een Zendure zijn, die doen al wat met mqtt, al weet ik niet of dat monitoring is of ook aansturen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04:40
En daarbij vind je dan ook Duitsers en Fransozen die dezelfde behoefte hebben ook net als ik, nederlanders die naar bv Frankrijk zijn verhuisd. Hier bestaat geen tweakers forum. Neem is heel actief op Facebook of andere fora naar voor homey op dat internationale forum te vinden. Ik blijf hier naturellement meelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:41
Vraagje voor de Energy Dongle (van Homey) bezitters die (hiervoor/ook?) een HomeWizard P1 meter hadden;
Is de functionaliteit hetzelfde, of mis je dingen bij de Homey variant? Met name benieuwd of er zonder poespas de fases uitgelezen kan worden en hoelang er opgeslagen wordt.

Plus abonnement van de HW moet vernieuwd worden, als de Homey hetzelfde kan stap ik wel over; dan heb ik de aanschaf er in 3 jaar uit (of de helft als de P1 meter nog voor een tientje verkocht wordt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Hi,

Ik heb nu ook een Homey Pro. Ik was het spartaanse van Home Assistant echt zat. Vanalles wat me gewoon net niet lukte enzo.

Nu ben ik op weg om e.e.a. werken te krijgen in huis, beginnend met mijn zonnepanelen en die te verrekenen met de totale P1 meter.

Installatie ging niet van een leien dakje, dus ik had hem al helemaal zitten.
De initiële installatie ging direct onderuit, hij wilde updaten en crashte en kwam niet meer online. Hierop heb ik hem gereset en de installatie opnieuw gedaan op 2.4GHz, schijnt een bugje te zijn.

Daarna kwam de P1 meter, die kwam mooi online via de RJ44 stekker, dus ik deze installeren, werd gezien en had ook een update, ging vervolgens ook onderuit. Tijdje zitten zoeken, weer gereset en toen met met extra prik (via usb van de raspberry) opnieuw geïnstalleerd, toen werkte deze ook. Misschien te maken dat er nog 2 P1 monitors achter hangen.

Intussen dus een werkende P1 en heb een Shelly EM gekoppeld van 1 van de (domme) inverters die ik nog heb. Geeft ook data door, maar volgens mij klopt er iets niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nmoIzmUNRxsFhyCujCUkuKN1Uh8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJA3MDXOehcBGrYrzd59hTfB.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HuiqLxwNaeoif-5lRV3ky3KMcF4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qbC8a3KW4JLGdyPlKM0BMpb8.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SAJWKhAobENi_9k4vfLNiIo1uvs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zuAp53Iunot8JVf62EClxp4V.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet in het overzicht dat Homey dit als verbruik lijkt te bestempelen. De Shelly is zeker weten goed aangesloten en deze geeft ook negatief verbruik weer. Geretourneerde energie telt ook op, maar bij Zonne-Energie blijft 0 staan. Ook al heb ik hem in de groepje "Dak" gedaan, als dat wat uitmaakt? (ben beginner)

Iemand een suggestie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpikeHome
@Fairy Je kan in Homey bij de shelly EM rechtsboven op instellingen klikken en dan bij plugied in Zonnepaneel kiezen.
En kijken of bij uitsluiten energy "nee" staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

SpikeHome schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:03:
@Fairy Je kan in Homey bij de shelly EM rechtsboven op instellingen klikken en dan bij plugied in Zonnepaneel kiezen.
En kijken of bij uitsluiten energy "nee" staat.
Held! Ik ben daar heen gegaan, hij stond al op Zonnepaneel, maar "Vermogensmeting omkeren" stond daar aan, was me totaal niet opgevallen. min en min is plus.

De teller staat nog steeds op 0, maar dat komt denk ik omdat er veel negatieve info in staat. Die ga ik er uit halen :)

EDIT: Helaas, nu geeft hij negatief aan, zoals het zou moeten maar het grafiekje blijft nu op 0 steken, alsof hij een positief getal verwacht. Geen idee of ik het goed heb gedaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Fairy op 13-06-2025 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flori
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-06 17:37
Domotica hobbyist in Arnhem of Velp gezocht!

Ik heb onlangs een Homey Pro gekocht. Nu heb ik een elektrisch zonnescherm en rolluik met schakelaars die op een heel lastige plek zitten. Ik wil die graag draadloos maken met een draadloze inbouwschakelaar, bijvoorbeeld de Shelly Plus 2PM. Helaas heb ik van electro-techniek geen kaas gegeten, en van 220 Volt blijf ik graag af...

Welke domotica-hobbyist vind het leuk mij te helpen met het aansluiten van de bedrading?
Ik woon in Arnhem, vlakbij Velp. Alvast hartelijk bedankt voor je reactie! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Helaas wil het nog steeds niet lukken met de Shelly. Heb hem zelfs al helemaal verwijderd en opnieuw toegevoegd, dan gaat de vermogensomkering ook weer automatisch aan, maar als ik die uit zet, dan maakt hij helemaal geen grafieken meer.

Frustrerend dit. Ik wil best wel knutselen, maar sommige dingen moeten out of the box in de basis wel gewoon goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-07 18:41
Even een kort vraagje over de Buienrader app. Die heb ik inmiddels geïnstalleerd op mijn Homey Pro. Dat is iig gelukt ;)

Maar hoe nu verder? Ik kan de app zelf niet configureren. Dus hoe weet die app nou dat het gaat regenen daar waar ik woon? Zover ik weet bevat de Homey geen GPS :+

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Je Homey heeft als het goed is wel degelijk je lokatie. Zie 'Instellingen' - 'locatie'.

En dan kun je in een flow aangeven wat je wilt dat er gebeurt als het regend, gaat regenen of stopt met regenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rossi46
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-07 18:41
Jpiek schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:52:
Je Homey heeft als het goed is wel degelijk je lokatie. Zie 'Instellingen' - 'locatie'.

En dan kun je in een flow aangeven wat je wilt dat er gebeurt als het regend, gaat regenen of stopt met regenen..
Verrek, nu zie ik het idd...haha :) Oké, dat verklaart het 'gedrag' van de Buienradar app. Tnx!

iRacing Profiel XBL: Ross1fum1 PSN: Rossifum1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Heb me vandaag flink lopen frustreren met Homey, maar krijg het nog niet goed.

Heb mijn 5 omvormers allemaal aangesloten op een eigen Shelly EM met CT klemmen. Ik krijg gewoon grafiekjes te zien in het Energy overzicht, maar als ik ga kijken naar de dagopbrengst en weekopbrengst zie je dat het niet goed wordt verwerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dC91wFmC6XY6qrs7k_GMi-61OAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAMbQUPMjXU4IKVQ9DMWo5Jt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zgf7gbYSMrGaBMdGeVmO2fBmwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ksorywyYOhgw59xDAwE5fMRV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JIi3qBogzWv0QYpOG0JmkQmPQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZLiFWZo0LcgQrnAeFYS7bzq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRXOV3XOInccoPLFzGebqggD0JM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZWavi2YLfkGAizf4blkXoqv.jpg?f=fotoalbum_large

Hij ziet vandaag ergens een keer 280Wh. Heb zitten sleutelen aan de instellingen, CT klemmen omgedraaid, Vermogensmeting omkeren uit en aan etc.

De Shelly's geven zelf wel aan (In de Shelly app) dat ze energie hebben geleverd.

Baal er enorm van, want heb Homey gekocht omdat ik dacht dat dit iets meer Plug en Play zou zijn en het meten in ieder geval gewoon zou werken. Ik zit er helemaal niet op te wachten om een heel weekend bezig te zijn om zoiets banaals als zonnepanelen opbrengst werken te krijgen in een product dat dit out-of-the-box gewoon moet kunnen.

Ik hoop echt op de gouden tip _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:11

Ethirty

Who...me?

Misschien open deur, maar kan je de omvormers zelf niet gewoon toevoegen aan de Homey? Er is voor bijna alle gangbare merken wel iets toch?

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ethirty schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:40:
Misschien open deur, maar kan je de omvormers zelf niet gewoon toevoegen aan de Homey? Er is voor bijna alle gangbare merken wel iets toch?
Nee dit wil ik bewust niet. Ik heb 2 domme inverters en 3 slimme (Growatt), maar mijn ervaring daarmee is dat het spontaan kan stoppen met werken om onduidelijke redenen, dus daarom de Shelly eraan, betrouwbaar, overal hetzelfde en simpel (althans dat was het idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Recent een iPad aangeschaft voor het dashboard van Homey. Tijdje terug een Xiaomi RedMi SE gehaald voor dit doel maar dat ding is nu al retelangzaam (terwijl ik alle STOCK apps, waar mogelijk, verwijderd heb en enkel en alleen Homey heb draaien). Ook de resolutie viel tegen.

Nu een iPad met de fijne 2360x1640 resolutie gehaald, echter ben ik opzoek naar een oplossing tegen continue laden. Ik heb nog geen optie gevonden waarin ik de Homey opdracht kan geven "vol op zoveel %, stop laden".

Nu opzoek naar een inbouw USB wandcontactdoos die gelijk smart is via Matter of Zigbee? Bestaat die? Kan hem bij de bij mij bekende merken niet vinden (zoals Shelly).

Wandcontactdoos -> Smart plug -> USB lader is ook zo'n lomp aanzicht.

Anders een Shelly achter een inbouw WCD hangen en daar een flow op maken dat de Shelly uitschakelt en inschakelt bij bepaalde percentages? Enige nadeel is dan dat ik de rest van het product niet kan gebruiken als de Ipad niet laadt.
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/A/1/A1520-15CAWW-jpg_1.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 16-06-2025 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Heeft die geen oplaadbeheerfunctie ? Dat je tot max 80% kunt laden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07 18:57
@Source90 dat zou ik gewoon via de opdrachten app op de iPad regelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Jpiek schreef op maandag 16 juni 2025 @ 06:49:
Heeft die geen oplaadbeheerfunctie ? Dat je tot max 80% kunt laden ?
Dan zit de iPad nog steeds continue op laadstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Source90 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 00:34:
Recent een iPad aangeschaft voor het dashboard van Homey. Tijdje terug een Xiaomi RedMi SE gehaald voor dit doel maar dat ding is nu al retelangzaam (terwijl ik alle STOCK apps, waar mogelijk, verwijderd heb en enkel en alleen Homey heb draaien). Ook de resolutie viel tegen.

Nu een iPad met de fijne 2360x1640 resolutie gehaald, echter ben ik opzoek naar een oplossing tegen continue laden. Ik heb nog geen optie gevonden waarin ik de Homey opdracht kan geven "vol op zoveel %, stop laden".

Nu opzoek naar een inbouw USB wandcontactdoos die gelijk smart is via Matter of Zigbee? Bestaat die? Kan hem bij de bij mij bekende merken niet vinden (zoals Shelly).

Anders een Shelly achter een inbouw WCD hangen en daar een flow op maken dat de Shelly uitschakelt en inschakelt bij bepaalde percentages? Enige nadeel is dan dat ik de rest van het product niet kan gebruiken als de Ipad niet laadt.
[Afbeelding]
Voor wat betreft de iPad, kijk hier eens naar?

https://homey.app/nl-nl/app/com.apple.findmy/Find-My/

Laadstekker in smart stopcontact, hatseflats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Source90 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:47:
[...]

Dan zit de iPad nog steeds continue op laadstroom?
Klopt, maar die functie beperkt het laden wel, en beschermt dus de accu...
Je was toch op zoek naar een oplossing tegen continue laden ?

Of wil je een oplossing tegen het continue onder stroom staan ?

Er zijn iig stekkerdozen die je aan/uit kunt schakelen met homey, of die er ook met USB zijn durf ik niet te zeggen..

https://www.elektramat.nl/aqara-wall-outlet-h2-wp-p01d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Jpiek schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:10:
[...]

Klopt, maar die functie beperkt het laden wel, en beschermt dus de accu...
Je was toch op zoek naar een oplossing tegen continue laden ?

Of wil je een oplossing tegen het continue onder stroom staan ?

Er zijn iig stekkerdozen die je aan/uit kunt schakelen met homey, of die er ook met USB zijn durf ik niet te zeggen..

https://www.elektramat.nl/aqara-wall-outlet-h2-wp-p01d/
Dank, die Aqara ga ik naar kijken! Dat scheelt al gauw 6cm van een smart-plug.
NaN schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:04:
[...]
Laadstekker in smart stopcontact, hatseflats.
code:
1

Daar ben ik juist niet naar opzoek. Maar dat ondervang ik dan wel met een Shelly achter de WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Source90 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:48:
code:
1

Daar ben ik juist niet naar opzoek. Maar dat ondervang ik dan wel met een Shelly achter de WCD.
https://www.girastore.nl/234900.html

Zoiets met een Shelly erachter ? dan heb je het minste aan de buitenzijde zitten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08-07 18:57
Source90 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:48:
[...]

Dank, die Aqara ga ik naar kijken! Dat scheelt al gauw 6cm van een smart-plug.

[...]

code:
1

Die aqara is weliswaar matter compatible maar kun je niet vanuit homey aansturen. Heb ik zelf geprobeerd….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i2Paq
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-07 10:10

i2Paq

Tempelier, on bare feet!

.

[ Voor 98% gewijzigd door i2Paq op 16-06-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
_--[]--__ schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:19:
[...]

Die aqara is weliswaar matter compatible maar kun je niet vanuit homey aansturen. Heb ik zelf geprobeerd….
Is dat dezelfde? Deze geeft namelijk ook Zigbee support aan.

En als er (nog?) geen smart-WCD dozen met USB bestaan, wordt het een domme met USB-C en een Shelly erachter gok ik.

[ Voor 17% gewijzigd door Source90 op 16-06-2025 16:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jpiek
Volgens de aqara app van homey :

Versie 1.12.2 — Add support for the Wall Outlet H2 EU (WP-P01D)

Dus deze moet gewoon werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik krijg het helaas nog niet goed in de zonne-energie grafiek :|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4RL-QWeJEeRRSM8Svh4GKr8GFho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUB5oC8lLllawyAxYfyIvQOu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29qU5w3VQa4YAa-D60_9LEEHLcw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E6g9PyE5JWI9Mn7qX9Udu7vQ.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet dus geen opwek, alleen 10wH van die ene seconde dat de inverter bij het starten wat stroom heeft _verbruikt_ .

Als je de vinger er op legt zie je wel de momentane opwek in dit geval 8400 watt op 14:25 bijvoorbeeld.

Deze grafiek verwacht blijkbaar een positief getal.

Echter als ik de cijfers laat omdraaien, komt de opwek als positief getal te staan, dan klopt het grafiekje wel maar de cijfers niet meer.

Is dit een bug in Homey of doe ik iets verkeerd?

Ik kan de CT klemmen overigens wel omdraaien, maar dat lost het probleem niet op, dan heb je het tegenovergestelde probleem.

Ik wil graag verder met inregelen van alles, maar de basis moet in orde zijn, want hier ga ik later geheid weer over struikelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 17-06-2025 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-07 05:37
Goedemiddag allemaal,

Iemand van jullie die ook screens gekoppeld heeft aan Homey?

Ik heb deze via Matter toevoegd en alles werkt prima, echter heb ik een vraagje over de status. Deze geeft zodra ze gesloten zijn, 0% weer in Homey, echter als ik de Google Home app open, staan deze op gesloten.

Je zou toch zeggen 0% is open, en 100% is dicht?

Is dit aan te passen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ra63GCeqef9-YWzkpF6YYzuKdzQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LhNZ9J2BASHnQS0mBvXEa9VA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zwt3aGqOlt9RWgafbVVhAcfoxRg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MLRryW4BLXTbVvFWN8ADchZ4.png?f=user_large

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@blueman85
ik heb 2screens, 1 rolluik en een speciale dakscreen voor de serre.
Die laatste geeft net andersom aan als de andere 2, echter in Homey klopt het wel allemaal.
Ik gebruik dan geen google home erbij om ze te bedienen, dus geen idee wat daar staat (sync wel naar google home, tbv spraaksturing)

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 18-06-2025 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
  • Laatst online: 06:56
blueman85 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 12:48:
Goedemiddag allemaal,

Iemand van jullie die ook screens gekoppeld heeft aan Homey?

Ik heb deze via Matter toevoegd en alles werkt prima, echter heb ik een vraagje over de status. Deze geeft zodra ze gesloten zijn, 0% weer in Homey, echter als ik de Google Home app open, staan deze op gesloten.

Je zou toch zeggen 0% is open, en 100% is dicht?

Is dit aan te passen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Onder geavanceerde opties heb je "omkeren omhoog/ omlaag" en " tegelactie omkeren", tenminste dat heb k bij mijn covers. Helpt dat nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Archie_T schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Onder geavanceerde opties heb je "omkeren omhoog/ omlaag" en " tegelactie omkeren", tenminste dat heb k bij mijn covers. Helpt dat nog?
Heb ik wel bij mijn Somfy, maar het is maar net welke app je hebt voor het aansturen van je screens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archie_T
Jpiek schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:03:
[...]

Heb ik wel bij mijn Somfy, maar het is maar net welke app je hebt voor het aansturen van je screens.
Ah, ik heb het zowel bij mijn Somfy als bij mijn Fibaro Walli waar ik ramen mee bedien. Dus ik dacht dat het standaard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
@SpikeHome @Archie_T @Jpiek

Dank jullie wel voor jullie reply. Nee bij de geavanceerde instellingen kom ik dat helaas niet tegen. Het is ook geen dealbreaker, maar had het wel makkelijk gevonden.

Ik sync inderdaad met Google ook voor de spraak ondersteuning, maar daardoor zie je ze dus ook standaard in Google Home. Anyway, ik ga er lekker mee aan de slag

Ik zou alleen nog willen weten of jullie een advanced flow hebben ingesteld en of jullie ook een lux meter gebruiken voor de meting van het licht?

Just an ordinary guy with interest in smarthome products, phones, cars, people, and living life to the fullest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jpiek
Ik heb een advanced flow met buienradar en KNMI app.

Al heeft buienradar al eens gezorgd dat de zonwering dicht ging 'want het gaat regenen' bij een hemelsblauwe lucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archie_T
blueman85 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 22:48:
@SpikeHome @Archie_T @Jpiek

Dank jullie wel voor jullie reply. Nee bij de geavanceerde instellingen kom ik dat helaas niet tegen. Het is ook geen dealbreaker, maar had het wel makkelijk gevonden.

Ik sync inderdaad met Google ook voor de spraak ondersteuning, maar daardoor zie je ze dus ook standaard in Google Home. Anyway, ik ga er lekker mee aan de slag

Ik zou alleen nog willen weten of jullie een advanced flow hebben ingesteld en of jullie ook een lux meter gebruiken voor de meting van het licht?
Nee, ik doe niets met lichtmeting op die plek maar dat komt ook omdat mijn ramen en zonnescherm op dezelfde plek zitten. Dus als het zonnescherm open gaat moeten de ramen dicht zijn en omgekeerd. Wel buienradar en buienalarm om het scherm en ramen op tijd weer in de juiste stand te hebben. Lichtmeting gebruik ik alleen binnen om mijn lampen te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndjong
  • Niet online
Mis ik iets, of houdt Homey geen rekening met salderen, waardoor de stroomkosten in het nieuwe energietabblad tot nu toe geen echte waarde bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Jpiek schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 06:51:

Al heeft buienradar al eens gezorgd dat de zonwering dicht ging 'want het gaat regenen' bij een hemelsblauwe lucht...
Heb je een voorbeeldje hoe je de knmi app gebruikt? Kom er zelf niet echt uit hoe je die goed kan gebruiken...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jpiek
deathmonkey schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 10:47:
[...]

Heb je een voorbeeldje hoe je de knmi app gebruikt? Kom er zelf niet echt uit hoe je die goed kan gebruiken...
Nou zoiets bijvoorbeeld :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TCuibAa2h5cUT5T49PGsztJBkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dT4y4Q69kCml4p9Jd4Hp9cpi.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZCgxLlJz_W58kjy0OxuCVUuK3E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FSUnn58TuJwGERhUScQWJYBS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 15:09
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een Qlima airco gekopeld aan Homey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Nou, kogel is (denk ik :P ) soort van door de kerk, nou in ieder geval gericht op :o
(Ja, ik ben heel zeker van mijn zaak :? )

Om van het gas te gaan wil ik de (al wat oudere, dus moet wel vervangen worden) CV vervangen door een boiler. voor WPB geen plek en kostbare installatie. (Nb onderstaande is *geen* uitnodiging om op het financiele deel te gaan disczeuren, dat punt ben ik al voorbij >:) )

Het zal dan de Itho Daalderop Elektroboiler 80L duo gaan worden.
deze heeft twee verwarmingselementen : 1000 en 2750W en die wil ik schakelen met 2 slimme schakelaars op basis van teruglevering van opgewekte stroom.

Opwarmtijd met 1000W is 7 uur en met 2750W 2,5 uur. Vandaag rond 8:10 heb ik al 1000Wh teruglevering, vanaf een uur of 11 is dat al ruim 2750Wh.
Ik verwacht dus met schakelen van 1000 naar 2750W en terug over de hele dag mooi mijn teruglevering af te vlakken en zo de boiler warm te stoken.

De dagen dat dat niet lukt kan ik gewoon eind van de (middag)dag de boiler op 2750W laten draaien en hem ik 2,5 uur alsnog warm krijgen... 's avonds/'s nachts gaat hij dan gewoon uit. Ik verlies dan hooguit een graad of 5 van de 65-70C

Nu hink ik op 2 gedachten :
1 ] op een aparte groep (aanwezig) 2 slimme schakelaars aansluiten en de 1000W uit zetten als ik de 2750W gebruik en omgekeerd, maar hoe bewaak ik dat goed met de Homey. Toch risico dat het fout gaat en 3750W is dan net te veel. Dat kan ff, maar 2,5 uur ?

2] 2750W op de aparte groep en de 1000W op een bestaande (nog plek zat qua belasting)

Maar de Boiler heeft 4 aansluitingen : Aarde, 1000W, 2750W en Nul. En je raad al : bij optie 2 zit ik op twee verschillende fases..

Belasting op beiden is vrijwel gelijk :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pBW-tdynxaKg1YT8T4UDKalhkDQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OZCaYeiQyBi6LUvGB5DWO7a6.png?f=fotoalbum_large

En dan de 2de vraag : welke slimme schakelaar(s). Gezien de stromen die gaan lopen moet het wel redelijk zware schakelaars zijn, denk dat ik beter inbouw kan nemen dan stekkers, ook gezien ik de Nul moet 'delen'..
Ik heb al apps voor Aqara, Robb Smart, Shelly, Sonoff en Frient.

Ik overweeg evt Aqara uit te faseren dus zou niet mij eerste keus zijn, Robb is rebranded spul maar op zich wel tevreden over overigens. Shelly heeft weel leuke DINrail schakelaars met LAN...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Thanks! ik zie bij mij die kaarten helemaal niet, ga even uitzoeken water mis gaat.

Edit: Vergeten als apparaat te installeren...

[ Voor 3% gewijzigd door deathmonkey op 20-06-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7G17T1eu24Sw5_HW-c5XZzVEKQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bnoXJw00LF2fQKF3YDrA2Nu.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij vertellen wat deze flow onder “dan” zou moeten doen?
Ik dacht zelf dat de LED ring van de Homey Pro zou gaan knipperen, alleen daar gebeurde niets.
Wil de homey laten knipperen als de droger klaar is.

—-

Is er trouwens ook een “en” voor een bepaalde tijd? Ik kan hem niet terugvinden.

Ik heb nu “HomeWizard” -> Huidig vermogen wordt kleiner dan -> 10Watt.
Eigenlijk zou ik dit voor minimaal 10-30 seconde willen. Ofwel: Vermogen wordt kleiner dan 10 Watt; voor meer dan 30 seconde.

Ik kan dit echter niet terugvinden onder "en". Is dit mogelijk?

[ Voor 23% gewijzigd door Source90 op 20-06-2025 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jfwiet
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-07 16:18
Jpiek schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:33:
Nou, kogel is (denk ik :P ) soort van door de kerk, nou in ieder geval gericht op :o
(Ja, ik ben heel zeker van mijn zaak :? )

Om van het gas te gaan wil ik de (al wat oudere, dus moet wel vervangen worden) CV vervangen door een boiler. voor WPB geen plek en kostbare installatie. (Nb onderstaande is *geen* uitnodiging om op het financiele deel te gaan disczeuren, dat punt ben ik al voorbij >:) )

Het zal dan de Itho Daalderop Elektroboiler 80L duo gaan worden.
deze heeft twee verwarmingselementen : 1000 en 2750W en die wil ik schakelen met 2 slimme schakelaars op basis van teruglevering van opgewekte stroom.

Opwarmtijd met 1000W is 7 uur en met 2750W 2,5 uur. Vandaag rond 8:10 heb ik al 1000Wh teruglevering, vanaf een uur of 11 is dat al ruim 2750Wh.
Ik verwacht dus met schakelen van 1000 naar 2750W en terug over de hele dag mooi mijn teruglevering af te vlakken en zo de boiler warm te stoken.

De dagen dat dat niet lukt kan ik gewoon eind van de (middag)dag de boiler op 2750W laten draaien en hem ik 2,5 uur alsnog warm krijgen... 's avonds/'s nachts gaat hij dan gewoon uit. Ik verlies dan hooguit een graad of 5 van de 65-70C

Nu hink ik op 2 gedachten :
1 ] op een aparte groep (aanwezig) 2 slimme schakelaars aansluiten en de 1000W uit zetten als ik de 2750W gebruik en omgekeerd, maar hoe bewaak ik dat goed met de Homey. Toch risico dat het fout gaat en 3750W is dan net te veel. Dat kan ff, maar 2,5 uur ?

2] 2750W op de aparte groep en de 1000W op een bestaande (nog plek zat qua belasting)

Maar de Boiler heeft 4 aansluitingen : Aarde, 1000W, 2750W en Nul. En je raad al : bij optie 2 zit ik op twee verschillende fases..

Belasting op beiden is vrijwel gelijk :

[Afbeelding]

En dan de 2de vraag : welke slimme schakelaar(s). Gezien de stromen die gaan lopen moet het wel redelijk zware schakelaars zijn, denk dat ik beter inbouw kan nemen dan stekkers, ook gezien ik de Nul moet 'delen'..
Ik heb al apps voor Aqara, Robb Smart, Shelly, Sonoff en Frient.

Ik overweeg evt Aqara uit te faseren dus zou niet mij eerste keus zijn, Robb is rebranded spul maar op zich wel tevreden over overigens. Shelly heeft weel leuke DINrail schakelaars met LAN...
Mijn mening: Je kan dit soort lasten het beste schakelen met een 'echt' relais wat je op Dinrail kan monteren. Die schakel je dan weer met een slim relais. De inschakelpieken van grote lasten maken de kleine relais in slimme producten gewoon vaak stuk.

De FIBARO Smart Module kan je met een parameter instellen dat als 1 aan staan 2 uit staat, en andersom. Volgens Chatgpt heeft de Shelly Pro 2 dat ook (interlock).

https://www.elektramat.nl...t-componenten/relais/230v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Source90 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:51:
[Afbeelding]

Wie kan mij vertellen wat deze flow onder “dan” zou moeten doen?
Ik dacht zelf dat de LED ring van de Homey Pro zou gaan knipperen, alleen daar gebeurde niets.
Wil de homey laten knipperen als de droger klaar is.
Domme vraag misschien, maar heb je een 2019 ? want afaik werkt dit niet bij de 2023...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Nee, heb de nieuwe. Wel ook een bridge. Wellicht is de led van de bridge? Bedenk ik me nu pas; misschien licht de bridge wel op 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
Jfwiet schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:55:
[...]
Mijn mening: Je kan dit soort lasten het beste schakelen met een 'echt' relais wat je op Dinrail kan monteren. Die schakel je dan weer met een slim relais. De inschakelpieken van grote lasten maken de kleine relais in slimme producten gewoon vaak stuk.
Dat was mijn vrees ook een beetje, vind die slimme schakelaars gechargeerd 'leuk voor een lampje'. de Shelly idem, review :
aar minpuntjes: - contactpunten zijn heel klein. Passen nauwelijks twee 1,5 mm aders in. Ook de schroefjes waarmee je de aders vastmaakt lijken wat fragiel. - die dingen worden héél heet! Volgens Shelly zelf kunnen die tijdens werking meer dan 80°C worden,
Heb zoiets in de badkamer, 10A werkt idd wel goed..

pff, voor elke oplossing is er wel weer een nieuw probleem 8)

Edit: bedenk me net dat ik dan dus geen stroommeting meer heb, wat ik eigenlijk wel wil/nodig zal hebben in mijn flow...

als er stroomverbruik is op een van de twee weet ik namelijk dat de boiler aan het verwarmen/niet op temperatuur is...

[ Voor 11% gewijzigd door Jpiek op 20-06-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
De 2023 versie kan je wel de led aansturen en zoals bij de 2019 model.
Er zit alleen geen speaker meer in de 2023 model, er jammer want nu stopt de muziek steeds als ik een melding krijg van Homey op mijn Google speaker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfpieters
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:44
Source90 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 14:51:

Is er trouwens ook een “en” voor een bepaalde tijd? Ik kan hem niet terugvinden.

Eigenlijk zou ik dit voor minimaal 10-30 seconde willen. Ofwel: Vermogen wordt kleiner dan 10 Watt; voor meer dan 30 seconde.

Het zit niet kant en klaar in Homey, maar je kunt het wel voor elkaar krijgen op verschillende manieren. Bijvoorbeeld:
1. Zodra het vermogen onder 10W komt, start je een timer van 30s. Deze timer annuleer je als het vermogen toch weer boven de 10W komt. App: https://homey.app/en-us/a....chronograph/Chronograph/
2. Door gebruik te maken van de insights (logging), zou je kunnen controleren of het vermogen in de afgelopen 30s netjes onder 10W is gebleven. App: https://homey.app/en-us/a.../Insight-Trends-Reloaded/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
SpikeHome schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:41:
De 2023 versie kan je wel de led aansturen en zoals bij de 2019 model.
Er zit alleen geen speaker meer in de 2023 model, er jammer want nu stopt de muziek steeds als ik een melding krijg van Homey op mijn Google speaker
De 2023 versie kan je niet hetzelfde aansturen om de led te laten branden want de app's die dat volgens mij kunnen zijn niet geschikt voor de 2023 versie.
Je moet een work around gaan verzinnen om de led langer te laten branden. Als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123

Deze app heeft de functie die je zoekt.
https://homey.app/en-nl/a...ties/Device-Capabilities/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 12:17

Ravhin

no <root>...

Ik heb een aantal plantsensors van Xiaomi - die kunnen gekoppeld worden via de Mi-Flora app in Homey. Mijn sensors synchroniseren echter al een tijd niet meer en ik kan niet vinden wat het probleem aan mijn kant is. Homey herstart, app herstart.

Mijn scriptje om te checken wanneer de laatste update is geweest laat 1 datum en tijd zien waarna de verbinding verbroken werd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Name                         Battery Status Moisture Level Last Updated                  Update >48 uur?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aglaonema white joy          2%             58%            2025-05-27T02:38:45.468Z      Yes       
Spathiphyllum                3%             13%            2025-05-24T11:49:04.443Z      Yes       
Mammillaria bombycina        15%            15%            2025-05-27T02:38:52.638Z      Yes       
Calathea                     0%             35%            2025-05-27T02:38:59.416Z      Yes       
Aglaonema                    8%             66%            2025-05-27T02:39:04.150Z      Yes       
Varen                        17%            40%            2025-05-27T02:39:10.150Z      Yes       
Kalanchoe                    0%             65%            2025-05-27T02:39:26.878Z      Yes       
Schlumbergera                36%            51%            2025-05-27T02:23:13.851Z      Yes       
Sanseveria                   6%             3%             2025-05-27T02:39:32.200Z      Yes

Heeft iemand dit probleem ook? Ik heb het inmiddels ook aan de app-ontwikkelaar gemeld.

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Jpiek schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 06:51:

Ik dacht al dat ik gek werd. De afgelopen week heb ik meerdere keren gehad dat zonneschermen dicht gingen zonder logische reden. Op een gegeven moment kwam ik er achter dat het de buienradar app is die ineens meldt dat het gaat regenen.

Ik heb deze flows al 2 jaar draaien en dit nog niet eerder meegemaakt, hoop dat het niet structureel is. Dan moet er een alternatief komen voor de buienradar meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jpiek
ih heb 'het gaat regenen over xx' eruit gehaald als trigger en heb nu alleen nog 'het regent' en 'het begint met regenen' erin staan.

Ons zonnescherm wordt toch wel nat, zelfs al is hij ingetrokken (hoort bij het model) dus dat maakt niet zoveel uit..

[ Voor 5% gewijzigd door Jpiek op 23-06-2025 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Beginnersvraag:

Ik heb nu een Homey Pro. Mijn verlichting in de woonkamer gaat nu uit en aan met Plugwise Circles. Deze ga ik vervangen. Deze circles zijn intussen 15 jaar oud en ik heb er heel erg veel, wat ook best wat stroom verbruikt.

Ik heb even een klikaanklikuit stekker APC3-2300R te leen om mee te stoeien en het instellen gaat supermakkelijk en die kan je dan weer schakelen met het daglicht, ideaal!

Nu vraag ik me af, voor de situaties waar ik moet schakelen is KaKu dan de beste en goedkoopste oplossing of kan ik beter iets anders gebruiken als ik toch voor nieuw ga? De schemerlampjes in de woonkamer (zijn er best veel) hoef ik niet meer te meten want dat zijn toch vaste gegevens.

Stekkers om te meten denk ik dat ik liefst Shelly gebruik.

Ander alternatief is de lampen vervangen door slimme peertjes, maar welke, Shelly Duo?

Wat zeggen de ervaringsdeskundigen hiervan?

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 23-06-2025 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Fairy schreef op maandag 23 juni 2025 @ 18:21:
Beginnersvraag:

Ik heb nu een Homey Pro. Mijn verlichting in de woonkamer gaat nu uit en aan met Plugwise Circles. Deze ga ik vervangen. Deze circles zijn intussen 15 jaar oud en ik heb er heel erg veel, wat ook best wat stroom verbruikt.

Ik heb even een klikaanklikuit stekker APC3-2300R te leen om mee te stoeien en het instellen gaat supermakkelijk en die kan je dan weer schakelen met het daglicht, ideaal!

Nu vraag ik me af, voor de situaties waar ik moet schakelen is KaKu dan de beste en goedkoopste oplossing of kan ik beter iets anders gebruiken als ik toch voor nieuw ga? De schemerlampjes in de woonkamer (zijn er best veel) hoef ik niet meer te meten want dat zijn toch vaste gegevens.

Stekkers om te meten denk ik dat ik liefst Shelly gebruik.

Ander alternatief is de lampen vervangen door slimme peertjes, maar welke, Shelly Duo?

Wat zeggen de ervaringsdeskundigen hiervan?
Als ik het goed heb is de APC3-2300 een slimme stekker op 433MHz.
Die bouwt geen netwerk op en in de app zie je niet als deze is aan of uit gezet met een afstandbediening.
Deze stekkers geven geen terugkoppeling.
Ik persoonlijk zou iets zoeken met Zigbee of Zwave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
Beste allemaal,

Ik heb iets raars met mijn jaloezie in mijn woonkamer en mijn screen erbuiten. Beide zijn op mijn Homey Pro aangesloten. de Jaloezie via de Somfy / Tahoma App en mijn screens d.m.v Matter. Beide hebben andere namen in de Homey App zoals te zien is.

Echter is mijn Google Home ook gekoppeld aan mijn Homey zodat ik met stem commando's de screen danwel de jaloezie dicht kan doen.

Wat gebeurt er nu, op het moment dat ik de jaloezie dicht wil doen, gaat ook gelijk mijn screen dicht, zodra ik het commando: doe woonkamer jaloezie dicht.

Bijgaand in de screenshots is ook duidelijk te zien dat ze onder het type jaloezie en zonnescherm vallen.

Weet iemand wat hier mis gaat en hoe ik dit kan oplossen?? :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4CorBHEpAXYcB_q2VdrODW2JDkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0IFvViSWZgJcBpqspkGLtCud.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26HmJbwv-G6idiTgJnkOByK-vjg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/auOeFm3LkoP9aBg8tuBx0yZ5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SunBeech
  • Niet online
Ravhin schreef op maandag 23 juni 2025 @ 11:12:
Ik heb een aantal plantsensors van Xiaomi - die kunnen gekoppeld worden via de Mi-Flora app in Homey. Mijn sensors synchroniseren echter al een tijd niet meer en ik kan niet vinden wat het probleem aan mijn kant is. Homey herstart, app herstart.

Heeft iemand dit probleem ook? Ik heb het inmiddels ook aan de app-ontwikkelaar gemeld.
Mocht je de ‘BLE advertisements’-optie in de Xiaomi Mi Flora-app op je Homey nog niet geprobeerd hebben, dan kun je deze proberen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R89OTxtuCo0QcTgQf1NncPNrxak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPHeXxwB9WFftyfVNd4qsG1N.jpg?f=fotoalbum_large

Deze haalt ook de metingen binnen die de plantsensor frequent zelf doorstuurt (in aanvulling op de metingen die Homey zelf periodiek probeert opnieuw halen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdmeer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:18
blueman85 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:00:
Beste allemaal,

Ik heb iets raars met mijn jaloezie in mijn woonkamer en mijn screen erbuiten. Beide zijn op mijn Homey Pro aangesloten. de Jaloezie via de Somfy / Tahoma App en mijn screens d.m.v Matter. Beide hebben andere namen in de Homey App zoals te zien is.

Echter is mijn Google Home ook gekoppeld aan mijn Homey zodat ik met stem commando's de screen danwel de jaloezie dicht kan doen.

Wat gebeurt er nu, op het moment dat ik de jaloezie dicht wil doen, gaat ook gelijk mijn screen dicht, zodra ik het commando: doe woonkamer jaloezie dicht.

Bijgaand in de screenshots is ook duidelijk te zien dat ze onder het type jaloezie en zonnescherm vallen.

Weet iemand wat hier mis gaat en hoe ik dit kan oplossen?? :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Google hoort een paar dingen: Jaloezie, woonkamer en dicht. Dus hij sluit alle jaloezieën die volgens Google in de woonkamer zijn. Oplossing is waarschijnlijk om de jaloezieën over twee aparte ruimtes te verdelen in Homey. (Of de interface van Homey te gebruiken).

Een ander eoptie is mogelijk dat je een flow maakt van de acties die je wilt uitvoeren en dan via Google de juiste flow start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueman85
jvdmeer schreef op maandag 23 juni 2025 @ 22:45:
[...]

Google hoort een paar dingen: Jaloezie, woonkamer en dicht. Dus hij sluit alle jaloezieën die volgens Google in de woonkamer zijn. Oplossing is waarschijnlijk om de jaloezieën over twee aparte ruimtes te verdelen in Homey. (Of de interface van Homey te gebruiken).

Een ander eoptie is mogelijk dat je een flow maakt van de acties die je wilt uitvoeren en dan via Google de juiste flow start.
Dank je wel!

Ik heb uiteindelijk mijn apparaten maar hernoemd en toen ging het wel goed.

Toch raar dat , ondanks je verschillende namen gebruikt, jaloezie of screen (woonkamer) , dit toch verkeerd gaat in Google Home als je je stem commando's gebruikt. Gelukkig werkt de bediening via Homey Pro wel uitstekend!

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-07 12:17

Ravhin

no <root>...

SunBeech schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:53:
[...]

Mocht je de ‘BLE advertisements’-optie in de Xiaomi Mi Flora-app op je Homey nog niet geprobeerd hebben, dan kun je deze proberen:

[Afbeelding]

Deze haalt ook de metingen binnen die de plantsensor frequent zelf doorstuurt (in aanvulling op de metingen die Homey zelf periodiek probeert opnieuw halen).
Dit was inderdaad het probleem. Ik kan mij niet herinneren dat ik iets uitgevinkt heb - blijkbaar is er een update geweest. Blij dat het weer werkt. Nu nog een paar CR2032 batterijen vervangen voor degenen die nog steeds geen ketak maken 8)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Name                         Battery Status Moisture Level Last Updated                  Update >48 uur?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aglaonema white joy          0%             47%            2025-06-24T09:23:46.991Z                
Spathiphyllum                0%             45%            2025-06-24T09:23:40.211Z                
Mammillaria bombycina        21%            18%            2025-06-24T09:23:54.160Z                
Calathea                     0%             27%            2025-05-27T02:38:59.416Z      Yes       
Aglaonema                    8%             41%            2025-05-27T02:39:04.150Z      Yes       
Varen                        17%            50%            2025-05-27T02:39:10.150Z      Yes       
Kalanchoe                    0%             27%            2025-05-27T02:39:26.878Z      Yes       
Schlumbergera                44%            10%            2025-06-24T09:08:25.598Z                
Sanseveria                   0%             5%             2025-06-24T09:08:32.964Z

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Pagina: 1 2 3 4 Laatste