Bij thuiskomst van vakantie bleken onze buren een 'slimme deurbel' te hebben opgehangen bij hun voordeur. Uiteraard is dat geen probleem en hun goed recht, maar door de plaatsing van de deurbel kijken ze onze zijtuin in en ook wat er binnen gebeurt is zichtbaar bij de ramen op de eerste en tweede etage. Dit vinden wij niet gewenst.
Ik heb een kleine schets proberen te maken. Tekenen is niet mijn grootste talent. Dus alvast excuses ervoor.
/f/image/NwFMlysV0ERpSnG0kHtPm74s.png?f=fotoalbum_large)
De onderkant is de woning + aangebouwde garage van de buren. Er is ongeveer drie meter van de voordeur tot aan de heg. Deze is op dit moment kaal. Aangezien zij de deurbel aan de gevel van de voordeur hebben gehangen, kijken ze nu recht onze tuin in. Dat vind ik al kwalijk, maar wat ik nog kwalijker vind, is dat ze bij ons naar binnen kunnen kijken bij onze zijramen op de eerste en tweede etage.
In het gesprek gaven ze aan de bel niet te willen verplaatsen naar de muur van hun aangebouwde garage. Dat was naar ons idee minder inbreuk op onze privacy geweest omdat ze dan voornamelijk hun eigen oprit filmen. Een schutting willen de buren ook al niet, die zijn te veel gehecht aan de heg, maar dan heb je een deel van het jaar dat ze letterlijk onze zijtuin filmen, Toen ik vervolgens voorstelde om het deel wat van ons was te blurren, was het hek helemaal van de dam. Toen werden we naar buiten gestuurd.
Maar behalve dat. Wat kunnen we hiertegen doen? De heg vervangen door een schutting of muur is resoluut afgeschoten. Al vraag ik mij ook af of dat wel voldoende is. Een schutting mag maximaal twee meter hoog zijn, maar de heg is hoger en alsnog filmen ze onze ramen van zijgevel. Ook het verhangen naar de voorgevel van de garage of het blurren van het gebied waarop wij zichtbaar zijn, lijkt niet haalbaar te zijn. Wat zijn de opties die dan nog resteren? Ik wil eigenlijk ook niet direct het juridische in, maar heb ook geen zin om continu gefilmd te worden in mijn eigen huis en tuin.
Ik heb een kleine schets proberen te maken. Tekenen is niet mijn grootste talent. Dus alvast excuses ervoor.
/f/image/NwFMlysV0ERpSnG0kHtPm74s.png?f=fotoalbum_large)
De onderkant is de woning + aangebouwde garage van de buren. Er is ongeveer drie meter van de voordeur tot aan de heg. Deze is op dit moment kaal. Aangezien zij de deurbel aan de gevel van de voordeur hebben gehangen, kijken ze nu recht onze tuin in. Dat vind ik al kwalijk, maar wat ik nog kwalijker vind, is dat ze bij ons naar binnen kunnen kijken bij onze zijramen op de eerste en tweede etage.
Gesprek met buren
Uiteraard hebben wij een gesprek met de buren gehad waarop we aangaven te willen zien wat zij met de camera te kunnen zien. Hier werd al moeilijk over gedaan, maar we wilden wel weten wat ze zagen. Toen bleek een groot deel van onze zijtuin zichtbaar te zijn, maar ook ons oudste kind wanneer die zich bij het raam van zijn slaapkamer bevindt.In het gesprek gaven ze aan de bel niet te willen verplaatsen naar de muur van hun aangebouwde garage. Dat was naar ons idee minder inbreuk op onze privacy geweest omdat ze dan voornamelijk hun eigen oprit filmen. Een schutting willen de buren ook al niet, die zijn te veel gehecht aan de heg, maar dan heb je een deel van het jaar dat ze letterlijk onze zijtuin filmen, Toen ik vervolgens voorstelde om het deel wat van ons was te blurren, was het hek helemaal van de dam. Toen werden we naar buiten gestuurd.
Toegestaan?
Het betreft twee vrijstaande woningen met de 'voordeur' aan de zijmuur van de woning. Tussen de gezamenlijke heg en hun zijgevel zit ongeveer drie meter. In hoeverre is het dan toegestaan om een dergelijk apparaat neer te hangen waarbij ons gevoel van privacy wordt aangetast? Dat zou toch eigenlijk niet moeten mogen?Maar behalve dat. Wat kunnen we hiertegen doen? De heg vervangen door een schutting of muur is resoluut afgeschoten. Al vraag ik mij ook af of dat wel voldoende is. Een schutting mag maximaal twee meter hoog zijn, maar de heg is hoger en alsnog filmen ze onze ramen van zijgevel. Ook het verhangen naar de voorgevel van de garage of het blurren van het gebied waarop wij zichtbaar zijn, lijkt niet haalbaar te zijn. Wat zijn de opties die dan nog resteren? Ik wil eigenlijk ook niet direct het juridische in, maar heb ook geen zin om continu gefilmd te worden in mijn eigen huis en tuin.