Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!
Hmmzzzz... nou ja.
Nog 1 mini gestral vinden iig. En misschien maar eens endless tower gaan proberen.
Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!
Ik zou act 3 gewoon afronden en daarna lekker de side content doen. Ik had na act 2 teveel side content doorlopen waardoor ik in act 3 qua main story bijna iedereen one shotte op expert. Dat vond ik wel jammer want had net wat minder impact.RustStorm schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:15:
Nu dus met act 3 bezig. Maar beetje lost. Wil eigenlijk alles afronden voordat ik weer richting mission objective ga. Maar volgens mij kan ik een hoop nog niet doen, tenzij ik eerder genoemde objective gedaan heb...
Hmmzzzz... nou ja.
Nog 1 mini gestral vinden iig. En misschien maar eens endless tower gaan proberen.
Na de main objective kun je alles nog afronden als je wilt.
[ Voor 4% gewijzigd door uchiha tijntje op 08-07-2025 22:32 ]
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Ik ben level 60+ op dit moment. Maar one shotten zit er bij mij nog niet in.uchiha tijntje schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:28:
[...]
Ik zou act 3 gewoon afronden en daarna lekker de side content doen. Ik had na act 2 teveel side content doorlopen waardoor ik in act 3 qua main story bijna iedereen one shotte op expert. Dat vond ik wel jammer want had net wat minder impact.
Na de main objective kun je alles nog afronden als je wilt.
Ga eens de tower doen later vandaag. Eens ervaren hoe dat is.
Done
En jammer dat ik alle witte nefrons niet gespaard heb...
Kun je nog eens NG+ doenRustStorm schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:43:
[...]
Done
En jammer dat ik alle witte nefrons niet gespaard heb...nou ja... niks meer aan te doen.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
En hoe was dat op level 60+? Ik ben op level 70+ ergens halverwege blijven hangen (het zijn uiteraard 33 gevechten). In de 5e reeks liep ik ergens tegen een muur op. Deed totaal geen schade meer. Inmiddels fors geleveld en de schade kan ik tot max 6-7 miljoen krijgen met Gommage. Maar eens proberen of ik nu verder kom.RustStorm schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:47:
[...]
Ik ben level 60+ op dit moment. Maar one shotten zit er bij mij nog niet in.hoogste dmg done ligt nog onder de 1M
Ga eens de tower doen later vandaag. Eens ervaren hoe dat is.
Zag online een filmpje van iemand die de schade van Maelle boven de miljard krijgt

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Maar had geen zin meer
Na bloed zweet en tranen gelukt.RustStorm schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:59:
Ben me maar gaa begeven in Endless Nightmare gebied. Aangekomen bij de baas. Hoop die vandaag of morgen te mogen verslaan. Als het goed is krijg ik dan m'n BIS voor Monoco.
Heb meteen even alle pictos op een rijtje gezet die ik nog nodig heb: stuk of 7.
Vandaag even 8 dagen weg en even gamen laten voor wat het is. Na de 8 dagen maar fris en fruitig op jacht naar de missende pictos. Zal hard werken worden voor enkele... dus dat komt dan op dan duur wel.
Ga langzaam maar zeker richting het einde van het verhaal. Om daarna alles af te ronden. Bij voorkeur dus alle trophies ook... want dan ben ik pas echt klaar.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Trouwens, veel gezichten lijken wel erg op elkaar afgezien van het kapsel. Maelle zou zomaar Sophie kunnen zijn (of andersom
[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 15-07-2025 13:39 ]
Die variatie kan je er zelf in brengen dmv outfits/hairstyles etc. Zo heb ik al een swimsuit, een of andere cliche franse outfit genaamed "baguette" etc.vhal schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:36:
Op aanraden van een collega ben ik ook begonnen met deze game. Momenteel ben ik niet heel ver (net het water level gehad) maar het verhaal boeit wel. Het is een beetje jammer dat de (optionele) bosses in deze gebieden nou niet bepaald heel uitdagend zijn al hadspoiler:wel wat meer pogingen nodig. Persoonlijk moest ik wel even wennen aan de dodge/parry timing, de eerste gaat op zich prima maar parry (en de bijbehorende counter) is nog wel een stuk lastiger.die trompetgast
Trouwens, veel gezichten lijken wel erg op elkaar afgezien van het kapsel. Maelle zou zomaar Sophie kunnen zijn (of andersom) Daar had men wel wat meer variatie in kunnen brengen.
Mijn grote lastpunt nu. Ga ik verder met de game, wat echt een veslaving lijkt te worden. Of met Dungeon Crawler Carl, wat mijn boeken verslaving is
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Ik ben er even tussenuit op dit moment. Maar heb echt zin om het weer op te pakken zodra ik weer thuis ben.
Kan niet wachten om hem op platinum trophy te krijgen.
Het is echt een geweldig spel. En dan bedoel ik echt het totaal.plaatje. het verhaal, de omgeving, de muziek, de characters l, de gevechten (en de uitdaging die het met zich meebrengt wanneer je echt 90% willen parryen in plaats van dodge )... echt heerlijk dat ik dit spel mag spelen.
Er zijn meer bazen te verslaan, dingen (collectibles en pictos) te verzamelen en de toren vol met monsters.Safri7879 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 16:17:
Wat is de prikkel precies om dit spel nog te spelen na het afronden van het verhaal?
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Als ik doe he gedaan ga ok denk ik maar eens lumiere in op.zosk naar renoir...
Ongelooflijk. Wat een fantastisch spel is dit geweest.
Nu ga ik me focussen op de rest van de trophies...
Inmiddels gestart in Act 2 en gelukkig merk je wel een aardige stap qua moeilijkheid. Act1 was toch wel beetje dodge/parry facerollen en random spells spammen want alles gaat toch wel dood zonder al te veel moeite.
En nu aan het richten op de gestral hidden/ dark arena. Waar ik opnieuw... tegen opperhoofd Gestrals, mag vechten... komt vast goed.
Ook wat wapens naar level 32 gebracht. De mats voor 33 heb ik nog niet.
Al met al vermaak ik mij uitstekend...
Het verhaal is echt heel goed gedaan en zelfs alle extra activiteiten waren ook leuk om te doen.
De muziek in dit spel blijft ook fenomenaal en blaast af en toe door de headset tijdens werk
Ik krijg 1 bepaalde aanval van hem niet onder de knie. Lol. Vanavond nog eens proberen.
Nice!
Kan ik ook van het lijstje afstrepen en een been aan de collectie van monoco voegen...
Nu even denken waar nu op te gaan richten... ik denk dat il Simon als laatste ga doen.
Wellicht nu eens richten op het levelen naar level 99 met allen. En wellicht Lune respeccen naar support.
Hmmmmz, keuzes.
Overigens: jeetje wat een verschil in damage voor sciel wanneer ze Charnon als wapen heeft. Lol.
Helemaal awesome.
Ohhh en ik heb vandaag voor het eerst verschillende malen de 1M damage overschreden. Ook leuk om te zien.
Och... joh... flying manor mag ik ook nog doen...
Pfoeh druk! Haha
[ Voor 7% gewijzigd door RustStorm op 24-07-2025 22:19 ]
Voor de trophy/achievement bedoel je? Zolang je hun quest hebt gedaan voordat je ze gedood hebt zit je volgens mij nog goed.RustStorm schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:07:
Ik hoop heel erg dat ik niet een nogmaals het spel moet doorlopen omdat ik de keuzes heb gemaakt alles witte nefrons ook om te leggen... dat zou ik echt zuur vinden... maargoed, ik ga het zien.
Ik heb zeker alle quests gedaan.Raem schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 09:47:
[...]
Voor de trophy/achievement bedoel je? Zolang je hun quest hebt gedaan voordat je ze gedood hebt zit je volgens mij nog goed.
Geen Aiding the Enemy trophy...
Jammer, maar is niet erg.
Zou mooi zijn! Zelf heb ik gister de platinum trophy gehaald.RustStorm schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:28:
Ik lees e e.a. op reddit dat het wel eens een soort bug zou kunnen zijn. Er wordt benoemd dat, zodra je een andere trophy unlockt, deze ook tevoorschijn komt.
Ik ga nu alles locaties nog even langs waar ze hebben gezeten... en dan zie ik wel wat er gebeurt. Anders is het niet anders dan dat ik opnieuw door het spel geen mag.
En daar is de trophy. Yay!
[ Voor 18% gewijzigd door RustStorm op 26-07-2025 13:06 ]
Ik vind dat gevecht juist wel lastig. Want vooral de rechter add heb ik moeite mee om goed te ontwijken. Als die eenmaal weg is, dan is het idd redelijk eenvoudig verder.Psyx88 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:09:
De grind naar level 99 is niet heel lastig:
spoiler:In Renoir's Drafs is een Gestral merchant met 2 adds. Deze geeft 2 miljoen XP als je hem verslaat zonder geraakt te worden. En deze merchant kun je blijven uitdagen voor een gevecht.
Ik ging hiermee met 10min van level 91 naar 99.
Ik had uiteindelijk meer moeite met de Gestral mini games 🙈
Ga eens zien hoe ik de laatste levels ga pakken. Zijn allemaal ruim level 80 nu.
Klopt. Ik meen ergens gelezen te hebben dat ze nog 50% xp krijgen.RustStorm schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:13:
Stel nou, dat ik met alleen maelle alle gevechten doe.... levelen de overige 4 dan ook mee? Volgens mij wel toch, ware het langzamer?
Als het je enkel gaat om de level 99 trophy. Gewoon Maelle alleen laten gaan. Alles focussen op zoveel mogelijk damage, als eerste beginnen en direct virtuose stance. Dan kun je met een redelijke build volgens mij ze iedere keer oneshotten.RustStorm schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:06:
[...]
Ik vind dat gevecht juist wel lastig. Want vooral de rechter add heb ik moeite mee om goed te ontwijken. Als die eenmaal weg is, dan is het idd redelijk eenvoudig verder.
Ga eens zien hoe ik de laatste levels ga pakken. Zijn allemaal ruim level 80 nu.
Mijn builds van de characters zijn ook maar een beetje lukraak in elkaar geflanst. Soms werkt iets lekker en dan laat ik het lekker zo totdat ik weer overklast wordt en dan ga ik op zoek naar een nieuwere build. Ik wissel dan ook niet zo vaak van wapen want dan moet je eigenlijk ook weer recoaten enzo, zonder dat je weet of het daarna lekker werkt.
Hoe doen jullie dat?
[ Voor 5% gewijzigd door Sluuz op 28-07-2025 15:58 ]
PSN: Sluuz
Ik heb nu een solo build voor maelle. En ben daar nu de tower mee doen. Het one shot individueel altijd, maar niet een heel team van 3 in een keer. Is niet erg, want dan lukt het prima de tweede turn. Maar voor eigen uitdaging probeer ik dan tussendoor wel echt parry te gebruiken. Lol.uchiha tijntje schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:58:
[...]
Als het je enkel gaat om de level 99 trophy. Gewoon Maelle alleen laten gaan. Alles focussen op zoveel mogelijk damage, als eerste beginnen en direct virtuose stance. Dan kun je met een redelijke build volgens mij ze iedere keer oneshotten.
Zit nu stage 10, trial 1. Morgen weer verder.
Maelle inmiddels level 99. Als tower klaar is en het team 99. Dan ga ik voor Clea en Simon als laatste.
Flying Manor heb ik zojuist afgerond.
Maelle is level 99
En de baas in The Abyss... dat wordt nog een flinke kluif haha.
@Sluuz Ik ben vanaf de start van het spel aan d eslag gegaan met build guides. Dat doe ik bij spellen waar rpg elementen in zitten vrijwel altijd...
[ Voor 15% gewijzigd door RustStorm op 29-07-2025 19:16 ]
(Even de juiste link er onder gezet)
[ Voor 32% gewijzigd door RustStorm op 30-07-2025 13:14 ]
Kan dat alleen in NG+?
Deze build is abnormaal...RustStorm schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:16:
Ik denk dat ik deze build ga uitproberen.
(Even de juiste link er onder gezet)
Zojuist platinum trophy binnen gehaald.
Ik heb alleen nog niet alle outfits en haircuts... maar geen zin om dat te voltooien...
Maar ik heb nog zo veel games die op me liggen te wachten... haha
Die muziek tijdens
PSN: Sluuz
De muziek in deze game is echt van het beste wat ooit in een game heeft gezeten. Wellicht wel het beste.Sluuz schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 09:02:
Eindelijk in Act 3 beland. O my god, wat een game is dit. Zeker top 3 van wat ik heb gespeeld (en ben 41, dus dat zijn best wat games).
Die muziek tijdensspoiler:. Meters kippenvel!dat gevecht met Renoir vlak voordat je tegen de Paintress komt te staan
Denk dat je dit nummer bedoelt:
Of deze:
Beiden echt vet! Het nummer Alicia vind ik ook echt steengoed. Veel minder bombastisch dan dit nummer, maar zo goed!
Ben benieuwd hoeveel GOTY awards deze game gaat winnen.
[ Voor 42% gewijzigd door Hulleman op 04-08-2025 09:48 ]
Zo kwam ik dus ook op deze game. Wat een heerlijke en fantastich mooie game zeg!
Ik probeer zoveel mogelijk spoilers en tips te vermijden. Ik wil er zo blank mogelijk in.
Al heb ik wel het idee dat ik wat verkeerde keuzes maak, die het later moeilijk gaan maken voor mij.
Ik ben nooit goed geweest in Parry en Dodge mechanics, dus dat is echt even wennen. Maar ik wil wel een beetje uitdaging. Anders ben ik er zo doorheen!
Heerlijk verhaal, meeslepende karakters, werkelijk waar prachtige muziek, fijne combat mechanics. Moest in t begin echt enorm wennen aan het parryen (nu nog steeds wel maar gaat in ieder geval veel beter). Loving it! Dit topic ook voornamelijk vermijd om spoilers te vermijden, dus zal mijn best doen om verder voor anderen ook niks te spoilen!
@Dubrillion Ik heb niet echt het idee dat je veel keuzes kan maken die het moeilijk maken; je kan redelijk makkelijk respeccen, vooral later. Geniet er gewoon lekker van en duik er pas op t einde meer in is mijn tip
Voor de end game spelers / NG+ mensen:
Heb wel beetje angst om mijn favoriete weapons naar max level te doen aangezien ik maar 1x een perfect chroma item ben tegengekomen en niet echt t gevoel heb daar veel meer van te vinden? Hoe hebben anderen bij end game dit gedaan? Heb beetje op guides/reddit gekeken naar best weapons voor mijn favoriete trio, maar alsnog merk ik dat de meningen enorm uiteen lopen en zit ik nog naar 4 wapens per persoon te kijken...
Als je alle bosses en end game content hebt gedaan, zul je er na de eerste playthrough meer dan 5 hebben. Ik had hetzelfde gevoel als dat jij hebt maar uiteindelijk dus wel alle wapens + meer naar level 33 gebracht.Sjoerdje131 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 11:43:
Heb wel beetje angst om mijn favoriete weapons naar max level te doen aangezien ik maar 1x een perfect chroma item ben tegengekomen en niet echt t gevoel heb daar veel meer van te vinden? Hoe hebben anderen bij end game dit gedaan? Heb beetje op guides/reddit gekeken naar best weapons voor mijn favoriete trio, maar alsnog merk ik dat de meningen enorm uiteen lopen en zit ik nog naar 4 wapens per persoon te kijken...
Ik.mis het spel.......
Luister nog echt te vaak de muziek en op YouTube komen in mijn feed nog gewoon teveel video’s voorbij over de game die ik maar al te graag aan klik.
Zeker weten mijn game of the year.
Dat heb ik niet alleen met Obscur, maar ook met Cyberpunk 2077, Mass Effect en Baldur's Gate 3.uchiha tijntje schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 00:27:
Heb niet vaak dat games zo in mijn hoofd blijft zitten als Clair Obscur.
Luister nog echt te vaak de muziek en op YouTube komen in mijn feed nog gewoon teveel video’s voorbij over de game die ik maar al te graag aan klik.
Zeker weten mijn game of the year.
Pragmata en Tides of Annihilation Kijk ik ook erg naar uit. De voice actres van Maelle (Jennifer English) speelt ook de hoofdpersonage in Tides of Annihilation. Dat alleen is het spelen al waard. Hopelijk stellen deze twee games niet teleur.
Wat al deze games zo goed maakt zijn de personages, story writing en voice actors die het geloofwaardig maken. Daarom blijven dit soort games hangen.
[ Voor 30% gewijzigd door Toonen1988 op 30-08-2025 01:50 ]
De muziek luister ik ook zo nu en dan terug wanneer ik wat documenten uitwerk tijdens een werkdag.
En dat heb ik nog nooit gehad met een spel. Echt fantastisch.
Bij Baldurs gate 3 had ik het ook wel maar niet zoveel als nu. Echt uitzonderlijk. Hoop dat die alle prijzen wint die er te winnen zijn.Toonen1988 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 01:38:
[...]
Dat heb ik niet alleen met Obscur, maar ook met Cyberpunk 2077, Mass Effect en Baldur's Gate 3.
Pragmata en Tides of Annihilation Kijk ik ook erg naar uit. De voice actres van Maelle (Jennifer English) speelt ook de hoofdpersonage in Tides of Annihilation. Dat alleen is het spelen al waard. Hopelijk stellen deze twee games niet teleur.
Wat al deze games zo goed maakt zijn de personages, story writing en voice actors die het geloofwaardig maken. Daarom blijven dit soort games hangen.
YouTube: Clair Obscur: Expedition 33 (Original Soundtrack) 31- Flying Waters ...
Geniet er nog van @vhal, ben jaloers dat je nog een hoop mooie momenten voor de boeg hebt die je onbekend zijn!
:strip_exif()/f/image/a3JE247Qx7IdCnObr7NbHmOb.png?f=user_large)
Maar wat Clair Obscur zo middelmatig maakt is de gameplay; lege werelden, weinig tot geen RPG elementen, weinig gear/crafting en erg weinig gameplay in het algemeen. Als er ooit een tweede deel word gemaakt hoop ik dat ze vooral dat gedeelte flink uitbreiden. Als je dit vergelijkt met https://jegged.com/Games/Final-Fantasy-XII/Side-Quests/Toonen1988 schreef op zaterdag 30 augustus 2025 @ 01:38:
[...]
(dat slechts één gedeelte is van
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tLWjpODoEQ9JL9P9UsNUAygr.jpg?f=user_large)
dan is het simpelweg minimaal.
[ Voor 15% gewijzigd door jellybrah op 07-09-2025 13:04 ]
De game scoort gemiddeld een 9,5 en wordt waarschijnlijk GOTY en jij durft het middelmatig te noemen.jellybrah schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:02:
[...]
Maar wat Clair Obscur zo middelmatig maakt is de gameplay; lege werelden, weinig tot geen RPG elementen, weinig gear/crafting en erg weinig gameplay in het algemeen. Als er ooit een tweede deel word gemaakt hoop ik dat ze vooral dat gedeelte flink uitbreiden. Als je dit vergelijkt met https://jegged.com/Games/Final-Fantasy-XII/Side-Quests/
(dat slechts één gedeelte is van [Afbeelding]
Na een minuut of 20 is het al duidelijk dat het verhaal de hoofdrolspeler is in dit spel en met de gameplay zelf is ook weinig mis. Als je wilt kan je tientallen uren tegen diverse bazen vechten.
Om Renoir maar even te quoten; "See things how they are, not how you want them to be"
"Durft"? Ik Durf een eigen mening te vormen. Dus houd je commentaar aub voor jeAmbition88 schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:12:
[...]
De game scoort gemiddeld een 9,5 en wordt waarschijnlijk GOTY en jij durft het middelmatig te noemen.
Na een minuut of 20 is het al duidelijk dat het verhaal de hoofdrolspeler is in dit spel en met de gameplay zelf is ook weinig mis. Als je wilt kan je tientallen uren tegen diverse bazen vechten.
Om Renoir maar even te quoten; "See things how they are, not how you want them to be"
Wat vind je middelmatig aan de gameplay? Ik vind het namelijk erg sterk. De basisaanvallen zijn in orde. Het verschil in de personages/“jobs” zijn goed. Ik vind de timing mechanics goed. En dingen als vliegende enemies of schilden die je eerst moet schieten ook.jellybrah schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:02:
[...]
Maar wat Clair Obscur zo middelmatig maakt is de gameplay;
Ik vind dat zelf nice to haves en prima wensen voor een vervolg. CO:E33 is gemaakt door een team van net aan 30 mensen en ze hebben de basis in één keer genailed. Het is geen Square-Enix met mega budgetten en 30 jaar aan world building.lege werelden, weinig tot geen RPG elementen, weinig gear/crafting en erg weinig gameplay in het algemeen. Als er ooit een tweede deel word gemaakt hoop ik dat ze vooral dat gedeelte flink uitbreiden.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Zoals @Mog aangeeft, wat is er middelmatig aan de combat? Wat bedoel je precies met "spelwereld voelt leeg aan." Bedoel je visueel of kwa interactie?jellybrah schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:02:
[...]
Maar wat Clair Obscur zo middelmatig maakt is de gameplay; lege werelden, weinig tot geen RPG elementen, weinig gear/crafting en erg weinig gameplay in het algemeen. Als er ooit een tweede deel word gemaakt hoop ik dat ze vooral dat gedeelte flink uitbreiden. Als je dit vergelijkt met https://jegged.com/Games/Final-Fantasy-XII/Side-Quests/
(dat slechts één gedeelte is van [Afbeelding]
Clair Obscur Expedition 33 probeert geen game te zijn waar ze tientallen uren aan side quest, jobs, gear crafting, farming etc induwen.
Het spel duurt ongeveer 30 tot 35 uur om uit te spelen en tot wel 60 uur als je alles wilt verkennen. De prijs die je daar voorbetaald, is dan ook geen hedendaags triple A prijs.
Het is een "linaire" story driven game, waarbij de speler zoveel mogelijk in de "flow" blijft hangen van het verhaal en niet tientallen uren aan het grinden, farming, gear crafting of allerlei andere aan het doen is, wat een speler uit de "flow" kan brengen.
Sandfall Interactive heeft bewezen dat een spel niet vol gepropt moet worden met vanalles en nog wat om goed of goty te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Toonen1988 op 07-09-2025 14:20 ]
Nee joh. Fantastische gevechten. De combat in deze game is subliem en iets waar veel RPG's wat van kunnen leren. Het is ook niet mijn GOTY maar je kunt de gameplay op geen enkele manier middelmatig noemen. Daar doe je de game echt mee tekort.jellybrah schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:02:
[...]
Maar wat Clair Obscur zo middelmatig maakt is de gameplay
Liever minder filler en een fijne recht toe recht aan ervaring dan de meeste hedendaagse open wereld rpg's die vol onnodige filler zitten. En het is niet alsof de speelduur te kort is voor het prijskaartje. Ik hoop dat dat in het vervolg hetzelfde blijft. Less is more.
[ Voor 42% gewijzigd door Timothy3000 op 07-09-2025 15:06 ]
Ik snak ook naar een nieuwe FF12. Geweldige game was dat. Maar als je Clair Obscur: Expedition 33 vergelijkt met Final Fantasy XVI dan hebben we toch een duidelijke winnaar? Clair Obscur: Expedition 33uchiha tijntje schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:07:
Volgens mij snakt hij naar een nieuwe FF12. Jammer dat geen enkele nieuwe FF ooit meer in de buurt zal komen. Clair Obscur is verder gelukkig geen FF. Voor mij is FF na X geen IP meer waar ik in geïnteresseerd ben.
Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357
Nou ik denk dus eigenlijk dat claire obscure SquareEnix heeft laten zien dat er wel degelijk nog ruimte is voor een goeie turned base game. Zou zo maar kunnen dat ze door het succes hiervan ook TBC weer een kans gaan geven in de volgende FF.uchiha tijntje schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:07:
Volgens mij snakt hij naar een nieuwe FF12. Jammer dat geen enkele nieuwe FF ooit meer in de buurt zal komen. Clair Obscur is verder gelukkig geen FF. Voor mij is FF na X geen IP meer waar ik in geïnteresseerd ben.
Ik vind Final Fantasy XVI nog steeds een hele goeie game! maar ben wel eens dat het niet meer is wat pre-FF X-2 was.
Ik heb claire obscure al een tijdje geleden gekregen maar door andere dingen ben ik nog niet begonnen.

Ik heb ook wel eens een spel een gespeeld die andere geweldig vonden, maar niet helemaal mijn ding was. Dat deed verder niks af aan de kwaliteit van het spel.jellybrah schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:44:
[...]
"Durft"? Ik Durf een eigen mening te vormen. Dus houd je commentaar aub voor je
Voor een frikandel ga je ook niet naar de chinees.
Maar fijn, ik verwacht voor deel 2 exact dezelfde formule, kom maar door!
Wat een waanzinnige game, wat een muziek, wat een verhaal en met name wat een goede karakters!
Na de vele positieve reviews toch maar de fitte dame bezocht en gaan spelen. Na 2 fights hooked en ook het verhaal is ijzersterk. Eerder benoemde @jellybrah dat de game misschien wat leeg is, maar voor mij is dat juist een enorme verademing. Ik vind het al erg veel en geavanceerd (pictos, lumia, attribues etc), als het meer was, was ik waarschijnlijk toch afgehaakt.
Voor mij is deze game een zeer goede balans, en misschien wel een opstap naar andere games in dit genre. Inmiddels de deluxe versie gekocht omdat de devs alle lof verdienen. Het laat zien dat de game-industrie wel degelijk springlevend is, zelfs zonder microtransacties en battlepasses.
Gisteravond aan Act 3 begonnen. Ik ga me nog wat uurtjes vermaken
Ik noem dit spel oprecht de beste die ik ooit gespeeld heb qua o.a. emoties / verhaallijn / characters.
Zoals ik al eerder aangaf heb ik na het ''uitspelen'' nog steeds zin om te spelen. Ik heb gewoon zin om me karakters naar level 99 te brengen en alles te zien.RustStorm schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:22:
Voor iedereen die nog mag genieten van al het moois dat nog komen gaat in hey spel: enjoy!
Ik noem dit spel oprecht de beste die ik ooit gespeeld heb qua o.a. emoties / verhaallijn / characters.
Ik heb de (onwetende) keuze gemaakt om iemand anders tegen Golgra te laten vechten. Dus nu MOET ik van mezelf nog een keer met Maelle datzelfde gevecht doen. Op level 45 is dat best lastig, dus moet doorspelen. Gisteren ook Spong afgemaakt. Heerlijk als je een weekje geleden er niet doorheen kwam en hem nu af kan maken in 15 minuten. Ik vind dit allemaal niet spoiler waardig
En ik deel je mening. Één van de beste games die ik ooit gespeeld heb. Gisteren de relatie met Maelle naar max gebracht. Die missie en die laatste conversatie..... ZO VERSCHRIKKELIJK GOED!
Ik vind persoonlijk de game echt totaal niet leeg. Ben zelf niet zo'n eindeloze completionist, maar zelfs met hoofdzakelijk de verhaallijn volgen en hier en daar wat sidequests heb ik me er 50+ uur mee vermaakt.LigeTRy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:06:
Ik kom me hier ook maar eens melden. De afgelopen jaren amper meer gegamed omdat ik niet meer echt hooked raakte. Heb Cyberpunk echt op karakter uit moeten spelen, daarna besloten niet meer zo snel een game te kopen, en fantasy achtige games was al helemaal niet mijn ding.
Na de vele positieve reviews toch maar de fitte dame bezocht en gaan spelen. Na 2 fights hooked en ook het verhaal is ijzersterk. Eerder benoemde @jellybrah dat de game misschien wat leeg is, maar voor mij is dat juist een enorme verademing. Ik vind het al erg veel en geavanceerd (pictos, lumia, attribues etc), als het meer was, was ik waarschijnlijk toch afgehaakt.
Voor mij is deze game een zeer goede balans, en misschien wel een opstap naar andere games in dit genre. Inmiddels de deluxe versie gekocht omdat de devs alle lof verdienen. Het laat zien dat de game-industrie wel degelijk springlevend is, zelfs zonder microtransacties en battlepasses.
Gisteravond aan Act 3 begonnen. Ik ga me nog wat uurtjes vermaken
Zoek je die old-school turn based RPG met 101 dingen te doen naast de MSQ dan is dit misschien niet je game. Wil je een fantastisch meeslepend verhaal, leuke en boeiende mechanics, een fantastische soundtrack en ga zo maar door dan is dit met afstand de game van het jaar (en ik denk zelfs wel van het laatste decennium).
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Het systeem met skills en pictos lijkt een beetje op het Materia systeem uit FF7 en FF8. Je kan ten alle tijden skills wisselen en levelen, net als je wapens. En dat maakt het dan leuk om nieuwe 'loadouts' te maken, of gewoon je character eens om te gooien.
Is het al 17:00?
Stond al een tijd op de lijst uiteraard maar dacht eerst andere games af te maken maar kon het niet meer hahaha. Wil ervan genieten zoals bijna iedereen dat heeft gedaan.
Al vaak genoeg de OST op spotify aan gezet
:strip_exif()/f/image/pKB3vrHAIpXy9e8LaSSEnrxw.png?f=user_large)
Haha, heb ik ook gedaan. Was ook van plan eerst andere games uit te spelen. Maar ben blij dat ik die toch aan de kant heb gelegd voor deze game, echt een meesterwerk!Ricmaniac schreef op donderdag 11 september 2025 @ 17:52:
Vanavond dan maar eens eindelijk serieus aan deze game beginnen![]()
Stond al een tijd op de lijst uiteraard maar dacht eerst andere games af te maken maar kon het niet meer hahaha. Wil ervan genieten zoals bijna iedereen dat heeft gedaan.
Al vaak genoeg de OST op spotify aan gezet![]()
[Afbeelding]
Voor liefhebbers van de OST (Volgens mij iedereen
De OST al wel redelijk veel gehoord op spotify maar om het nu ingame te horen met bijbehorende gameplay en beelden voegt weer extra toe
Ik sla mezelf bijna voor me kop dat ik mezelf zo lang heb onthouden van deze game hahah. De turnbased combat is ook echt tof gedaan. Ben een zwaar FF fan dus dit is een beetje terug naar me roots maar dan in een hele moderne jas en vind het top.
Kan niet wachten tot morgen avond
Ik had echt precies hetzelfde als jou. Ik zag er zoveel over voorbij komen, ben fan van ''turn based'' en dacht.... oh wat maakt het ook uit. Aanbieding bij de PS-store.....Ricmaniac schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:06:
Holy moly wat een geweldige eerste avond!Ik wil echt niet stoppen met spelen gewoon maar moet wel..
Ik sla mezelf bijna voor me kop dat ik mezelf zo lang heb onthouden van deze game hahah. De turnbased combat is ook echt tof gedaan. Ben een zwaar FF fan dus dit is een beetje terug naar me roots maar dan in een hele moderne jas en vind het top.
Kan niet wachten tot morgen avond
Daarna niet meer weg gelegd. Dit is één van de beste games ooit en heb niks geGoogled aan tips- of tricks. Ik wilde er blind in. Pas na het verslaan van de End Boss en Act III helemaal open lag ben ik gaan Googlen wat leuk is om te doen
En ja dat betekent dat ik met Maelle nog iemand moet verslaan, omdat ik toen voor Lune koos omdat ze kan healen
Wat ik wel heb gedaan (want dat vind ik altijd irritant) is dat ik aan het begin van mijn playtrough even de missables heb bekeken. Zijn er gelukkig niet veel dus even een mental note dat ik bij X en Y even oplet
Dat klopt, bij het spelen van een spel, raakt de muziek je anders. Dit is veel bij games of zelfs bij films en series.Ricmaniac schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:18:
Daaang, net de prologue door en dat was al een kleine. Vooral de muziek draagt echt insane veel bij aan de storytelling. Ik ben heeeel benieuwd naar het verhaal ook gewoon. Zo veel vragen die ik beantwoord wil hebben al hahaha.
De OST al wel redelijk veel gehoord op spotify maar om het nu ingame te horen met bijbehorende gameplay en beelden voegt weer extra toei love it
Groot voorbeeld is "I really want to stay at your house" lied in Cyberpunk Edgerunners. Immens gegroeid in populariteit na Edgerunners, zelfs mensen die de anime niet hebben gezien. Lied heeft een totaal andere feel gekregen door te combineren met de juiste scenes.
Het raakt je gewoon anders.
Inmiddels weer wat verder in de wonderlijke wereld
Wat voelt de vibe in deze game toch goed. Net een hele grote boss gevochten..
Cutscene in het kamp na Gestral Village
Afgelopen jaren vond ik games toch steeds minder worden / minder leuk etc.
Hoorde zo nu en dan over CO:E33 en dacht... als die toch op gamepass staat... laat ik het proberen.
En echt, de beste game van de afgelopen 5/10 jaar.
Was nog een tweede gameplay begonnen (op Steam gekocht om devs te steunen) ... maar dan was het speciale alweer van af... dus alle... geniet... echt een bijzonder spel en heeft mij echt even geduurd om de echte verhaallijn te ontdekken....
Dus zou ook absoluut niet haasten en lekker je tijd nemen met alle side-quest en eilanden ontdekken enzo.