Heb ook wat met picto's en luminas moeten jongleren, maar na paar uur trial en error toch maar voor de kaas gegaan,Psyx88 schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 16:07:
Ik ben nu nog druk bezig met Simon, maar ik kom nog wel wat damage te kort.
spoiler:Zelfs met een goede Roulette proc, 250+ burn stacks (In geval van Burning Canvas), broken, marked target en 2x damage buff van Sciel, kom ik nog steeds te kort met Stendhal en/of Burning Canvas.
Vanavond nog maar eens goed naar mijn Pictos kijken.
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
In een onderzoekje naar platinum helaas wel al geconcludeerd dat ik twee zaken niet handig heb aangepakt (zie spoiler) en nog aan een flinke tweede playthrough 'vastzit'. Zal met deze game echter niet echt een straf zijn.
2) direct op aanvang van de game de Mime en bijbehorende plaat gemist..
Xbox Series X: Forza / Ori \\\/// PlayStation 5: Persona, Horizon, Gran Turismo
Zyron schreef op maandag 26 mei 2025 @ 06:36:
Wat een heerlijke game. Helemaal aan verslingerd. Nu aan de laatste fase van de game (nog wel van de story) beginnen.
In een onderzoekje naar platinum helaas wel al geconcludeerd dat ik twee zaken niet handig heb aangepakt (zie spoiler) en nog aan een flinke tweede playthrough 'vastzit'. Zal met deze game echter niet echt een straf zijn.
spoiler:1) per abuis vroeg in de game al een witte Nevron om zeep geholpen alvorens de sidequest af te ronden, in het onderwatergedeelte.
2) direct op aanvang van de game de Mime en bijbehorende plaat gemist..
De mime had ik ook gemist, maar met NG+ zit die gelijk aan het begin v.d. game. Dus binnen 10 minuten had ik alsnog de platinum in de tas.
Ik heb ook begrepen dat je maximaal 1 Nevron op zeep kunt helpen. Dat las ik o.a. op Reddit. Of je de dan de trophy nog krijgt heb ik persoonlijk niet kunnen testen. Dat je de plaat later kunt krijgen (tegen het einde van de game) heb ik persoonlijk getest.
Nee helaas, ik heb letterlijk verzuimd die sidequest af te ronden (als in, ik heb het quest item nog in mijn bezit en de reward niet). Het inleveren gaat echter niet meer.Woodsy schreef op maandag 26 mei 2025 @ 11:10:
[...]
spoiler:Je kunt de plaat ook op een andere manier verkrijgen.
De mime had ik ook gemist, maar met NG+ zit die gelijk aan het begin v.d. game. Dus binnen 10 minuten had ik alsnog de platinum in de tas.
Ik heb ook begrepen dat je maximaal 1 Nevron op zeep kunt helpen. Dat las ik o.a. op Reddit. Of je de dan de trophy nog krijgt heb ik persoonlijk niet kunnen testen. Dat je de plaat later kunt krijgen (tegen het einde van de game) heb ik persoonlijk getest.
Xbox Series X: Forza / Ori \\\/// PlayStation 5: Persona, Horizon, Gran Turismo
Thirty-three days ago, we released Clair Obscur: Expedition 33.
— Clair Obscur: Expedition 33 (@expedition33) 27 mei 2025
Since then, we’ve sold 3.3 million copies.
Seriously. As of today.
We couldn’t make that up.
Another entry on the long list of surreal moments that your support has made real. Thank you ALL.
Tomorrow comes.🤝 pic.twitter.com/OclgkZAtgP
Gamertag: VAS taijyn….. Those who know not, that they are not.
Qua storyline en grafische weergave echt een briljante mix en dat als debutant! Diepe buiging! Ik heb nog flink wat vermaak in het verschiet! Très bon! 👌
Ik ben nu denk ik aan het einde van act 2 en de balans vind ik soms behoorlijk zoek. Ben een aantal bosses tegengekomen die op Expeditioner echt heel erg moeilijk zijn, terwijl normale enemies eigenlijk altijd simpel zijn. Ben vaak genoeg letterlijk met mn hele party ge-oneshot door een boss. Op Story vind ik de bosses veel gebalanceerder, al zijn ze dan een tikkie aan de makkelijke kant. Zal mogelijk ook aan mij liggen, de timing in de game blijft vreemd aanvoelen voor het parry'en en dodgen.OrganicIron schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:54:
ben niet voor story mode gegaan wat ik normaal wel doe. De balans is zo voor mij perfect, afwisseling tussen af en toe uitdagende gevechten maar wel het gevoel lekker door te kunnen spelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 28-05-2025 13:31 ]
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Waar ik wel heel blij mee was dat ik online las dat je bij een cutscene in pauze de ESC vast moet houden om te skippen. Die had ik initieel gemist. Hoe mooi de cutscene's ook zijn, de 2e keer duren ze toch best lang. 🤭
En dan komen er nog vijanden/bosses die een heel scala een aanvallen hebben met onvoorspelbare patronen of echt 10 attacks die je stuk voor stuk moet parry'en voor een counter. Heb me echt Soulslike stuk gebeten op een paar bosses.OrganicIron schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:43:
Zowel de schildpad als Mime one-shotten teamleden achter elkaar. Het verschil zit hem voor mij in dat na 2 tot 4x je wel het gevoel van timing te pakken hebt en er dan nagenoeg ongeschonden uit komt. Het gaat echt op gevoel, alle aanvallen en effecten zijn tot nu toe net iets anders. Het is een paar keer proberen, maar dan kom je wel echt verder. Steeds die 'klik' houdt het uitdagend.
LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |
Wel gemerkt dat het goed afstemmen van attributes op wapens veel verschil maakt. Ik had alles netjes evenredig verdeeld, maar daarmee lever je echt gigantisch in op dps. Ik ben zo de verdubbelaar ingegaan qua damage output.
alleen zijn onderarm! Crazy! Gedurfde move, ik zat net helemaal in De Gustave vibe. Nu eens verder kijken hoe dit verloopt, krijg wel bindingsangst richting de anderen zo. 😅🫣
Ondanks dat ik niet aan het grinden ben geweest, was mijn party op een gegeven moment veel te sterk. De wereld en de expeditie nodigt uit om links en rechts wat te verkennen, maar daarmee verdween al snel de spanning uit de gevechten. In Act 1 waren de gevechten met Chromatic Bosses spannend en interessant, maar de laatste bosses van het spel hadden geen schijn van kans. Ik kon er wel om lachen dat
De grootste impact heeft echter het verhaal.
Mooi bedacht binnen de context van verlies en rouw, maar voor mij haalde het veel van de mysterie en impact van de wereld weg. Ineens gaat het over De familie Descendre, de Painters, de Writers: het komt allemaal zo plotseling aanwaaien dat het niet weet te raken.
Al met al een van de beter spellen van de afgelopen jaren, maar verhaaltechnisch voor mij niet de topper zoals links en rechts geschreven wordt.
Wat betreft de story (beats):
Zelfs de titel, Clair Obscur, een term afkomstig uit de schilderkunst... zou je als hint kunnen opvatten.
Zoals de vragen over Verso. Als je met Lune in het kamp samen bent, probeert ze deze informatie uit Verso te krijgen. Maar het wordt al snel duidelijk dat Verso, draait, kronkelt en liegt om de waarheid verborgen te houden.... maar gedurende Act-2 komt er wel steeds meer aan het licht... in Old Lumiere, Visages, de dialogen met Esquie 'Maelle is Maelle's cousin, like Verso is Verso's cousin', ...
En dat 'de wereld niet echt blijkt te zijn' komt ook niet helemaal uit het niets. Maar is, door dit te weten, de wereld minder mooi, de side dungeons met elk hun eigen mini story, die de wereld en story meer body geeft, minder intrigerend? Ik vond van niet, eerlijk gezegd.
[ Voor 94% gewijzigd door Psyx88 op 29-05-2025 21:32 ]
Ook de story writer komt gewoon van Reddit.ötzi schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 23:33:
[...]
Heb m ook al een tijdje in mijn library staan, bizar ook dat ze deze gast van Souncloud geplukt hebben en nooit eerder is opgepikt.
De moeite waard voor wie een liefhebber is...
Guillaume Broche heeft in 2020 Ubisoft verlaten, waar hij de functie director had. Hij voelde zich verveeld, was tegen het hergebruiken van assets en game mechanics en voelde zich niet meer in lijn met Ubisoft. Hij verveelde zich binnen Ubisoft.
Hij is toen een nieuwe studio begonnen en heeft allemaal mensen aangenomen op basis van vaardigheden. Wanneer je door een winkelstraat loopt, passeren zoveel mensen die allemaal unieke vaardigheden hebben alleen komen de meeste nooit aan een kans. Dit is iets wat Guillaume Broche goed begreep en is daardoor mensen gaan aannemen op basis van vaardigheden. Zo heeft hij inderdaad iemand aangenomen die hij via Soundcloud heeft gevonden, en de story writer komt van Reddit. Geen vriendjes politiek, geen doorgewinterde AAA ontwikkelaars HIj keek puur naar de vaardigheden van deze personen, opleiding of niet.
En dit heeft 100% gewerkt.
[ Voor 64% gewijzigd door Toonen1988 op 30-05-2025 23:08 ]
Ik las dat ze oorspronkelijk auditie heeft gedaan om een stem te doen, en dan eindigen als lead writer...
Geen idee hoe dit exact is gegaan maar geeft ook wel aan dat de ontwikkelaar op vele vlakken de gebaande paden niet heeft bewandeld. Toch wel dingen die je bij een grote ontwikkelstudio niet snel zult zien.
Nee tuurlijk niet. Een maand is niks.streamnl schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 08:10:
Het spel is inmiddels een maand oud.
Zullen we de spoilers tags achterwege laten?
[ Voor 4% gewijzigd door Timothy3000 op 31-05-2025 09:35 ]
Achteraf, als je dan Verso ziet, toch een beetje spijt van gehad. Vanavond ga ik nog voor het andere einde.
Dat gezegd hebbende snap ik dat het een kleinere studio is, weinig budget en kleiner opgezet dus ik kan het waarderen voor wat het is, maar om het nou GOTY of wat dan ook te noemen gaat veel te ver.
Mss dan maar de FF16 of de remake serie proberen aangezien iedereen zegt dat Clair een beetje zoals de oude FF games is en oa FF16 juist nietOrangelights23 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 20:36:
Heb er nu 8 uur in zitten, maar ik kom er niet in. Het voelt heel erg als Final Fantasy en dat vind ik helemaal niks. Het is het allemaal net niet voor mij, de verhaallijn, de muziek, de werelden. Niet mijn type game helaas.
Heel FF vind ik niets, dus daar ligt het waarschijnlijk aanMutatie schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:23:
[...]
Mss dan maar de FF16 of de remake serie proberen aangezien iedereen zegt dat Clair een beetje zoals de oude FF games is en oa FF16 juist niet
Snap wel wat je zegt, maar dit kan in potentie wel een GOTY worden. Goede gameplay met diepgaande mechanics en véél mogelijkheden qua party en onderlinge synergy. De combat verveelt me ook niet snel, blijft leuk om uit te vogelen hoe je elke enemy het beste aan kan pakken. De art direction vind ik ijzersterk en qua muziek is het echt van het beste wat ik in games heb gehoord. Niveautje The Witcher 3 wat mij betreft. De overworld hoe je van level naar level hopt vind ik ook lekker verfrissend (al is dat niet uniek) Verhaal boeit me nooit zo heel erg, maar ook daarover hoor je veel lyrische dingen.jellybrah schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:16:
12 uurtjes in, het is een "aardige" rpg, maar valt nog steeds in het niet vergeleken met de golden standard rpg's vroeger (FF X of welke FF dan ook pre 13, Lost odyssey).
Dat gezegd hebbende snap ik dat het een kleinere studio is, weinig budget en kleiner opgezet dus ik kan het waarderen voor wat het is, maar om het nou GOTY of wat dan ook te noemen gaat veel te ver.
Vorig jaar werd Astrobot GOTY. Leuke platformer en een echte homage aan Playstation, maar GOTY vond ik daarvoor wat ver gaan. Dan vind ik Expedition 33 wel echt andere (en betere) koek.
[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 02-06-2025 13:26 ]
die is ook prachtig, ik luister er een stuk of 8 dagelijks, ik ben wel al 2 weken gestopt met de game (uitgespeeld) maar de muziek elke dag luister ik ernaar, zelfs in de auto naar mijn werk toeYonix schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 13:03:
Hier wordt al heel de ochtend de OST gespeeld:
[Afbeelding]
Dit is misschien wel mijn lievelingsnummer, hoewel het lastig kiezen is met zo’n diverse soundtrack:Kol Nedra schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:41:
[...]
die is ook prachtig, ik luister er een stuk of 8 dagelijks, ik ben wel al 2 weken gestopt met de game (uitgespeeld) maar de muziek elke dag luister ik ernaar, zelfs in de auto naar mijn werk toe
lievelings nummer kiezen, dat is erg moeilijk verschilt per dagYonix schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:19:
[...]
Dit is misschien wel mijn lievelingsnummer, hoewel het lastig kiezen is met zo’n diverse soundtrack:
[YouTube: Flying Waters - Rain from the Ground]
wat nu bij mij opkomt:
Mijn favorieten zijn op het moment:
Une vie à Peindre, Monoco en Simon, the Divergent Star 😎 Al blijft Alicia ook een topper... te veel goede nummers.
Ik ben nu aangekomen in Sirène!!Kol Nedra schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:10:
[YouTube: Clair Obscur: Expedition 33 (Original Soundtrack) 103 - Sirène - Rouge d'Iris]
als ik deze hoor denk ik gelijk aan de Epic battle
hele leuke battles komen eraan, enjoymprkooij schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:52:
[...]
Ik ben nu aangekomen in Sirène!!Ben benieuwd!
Sirène is ook erg groot
Eerst exploren en dan verder in Sirène en verder met de story of andersom?
mprkooij schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:06:
spoiler:Wat raden jullie aan eigenlijk? Ik heb nu 25 uur in de game zitten en ben net aangekomen bij Sirène. Ik heb in de wereld nog heel wat te exploren, maar heb het gevoel dat na deze Axon, heb de andere al gehad, ik al dicht bij het einde ben.
Eerst exploren en dan verder in Sirène en verder met de story of andersom?
[ Voor 3% gewijzigd door Kol Nedra op 02-06-2025 21:26 ]
Als je gebruik maakt van MSI Afterburner en RivaTuner Statistics Server (RTSS).
Zorg dat je RTSS up to date is, laatste versie is 7.3.6
Ik had geregeld crashes (rond 1u spelen, schermen zwart, muziek blijft spelen) met een 7900xtx.
Na het uitschakelen van Afterburner en RTSS geen problemen meer.
Oude versie van RTSS (7.3.4) een update gegeven en nu draait alles als een zonnetje.
Het proberen waard als je dezelfde problemen ondervindt.
Deze is ook prachtig! eindelijk gevonden, in de game was dit zo machtig tijdens het gevecht, deze is toegevoegd aan mijn list
zeker vanaf minuut 4
[ Voor 4% gewijzigd door Kol Nedra op 04-06-2025 02:29 ]
New game+ of niet?... twijfel, twijfel.
Of misschien maar weer eens FF X opstarten vanavond.
Ben ik persoonlijk niet met je eens. Expedition 33 kan zich best meten met de grote jongens van toen. Mij betreft heeft deze game hetzelfde effect als FF7 destijds voor de PS1. Het verhaal, de muziek, eigenlijk klopt alles wel zo'n beetje met deze game dat wat mij betreft deze zich echt wel mag scharen tussen de grote jongens van weleer. GOTY waardig wat dat betreft en ik hoop van harte dta ook Japanse developers zoals Square inzien dat Turnbased combat niet saai hoeft te zijn en dat een Final Fantasy daar best naar mag terugkeren. Dat hadden ze eigenlijk al met de FF7 remake moeten doen maar dat is achteraf praten.jellybrah schreef op zondag 1 juni 2025 @ 17:16:
12 uurtjes in, het is een "aardige" rpg, maar valt nog steeds in het niet vergeleken met de golden standard rpg's vroeger (FF X of welke FF dan ook pre 13, Lost odyssey).
Eens dat de TB combat (en natuurlijk graphics) zich daarmee kan meten. Maar de overige elementen naar mijn mening niet. Het is simpelweg lang niet zo uitgebreid.Akaendra schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:01:
[...]
Ben ik persoonlijk niet met je eens. Expedition 33 kan zich best meten met de grote jongens van toen. Mij betreft heeft deze game hetzelfde effect als FF7 destijds voor de PS1. Het verhaal, de muziek, eigenlijk klopt alles wel zo'n beetje met deze game dat wat mij betreft deze zich echt wel mag scharen tussen de grote jongens van weleer. GOTY waardig wat dat betreft en ik hoop van harte dta ook Japanse developers zoals Square inzien dat Turnbased combat niet saai hoeft te zijn en dat een Final Fantasy daar best naar mag terugkeren. Dat hadden ze eigenlijk al met de FF7 remake moeten doen maar dat is achteraf praten.
Absolute Cinema.
Ik kan mij even niet voorstellen dat ik op de korte termijn een game vind die dit allemaal kan evenaren.
[ Voor 29% gewijzigd door mprkooij op 06-06-2025 09:41 ]
ja dat zou mooi zijn, een Final Fantasy die inspiratie pakt van de combat van deze gameAkaendra schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:01:
[...]
Ben ik persoonlijk niet met je eens. Expedition 33 kan zich best meten met de grote jongens van toen. Mij betreft heeft deze game hetzelfde effect als FF7 destijds voor de PS1. Het verhaal, de muziek, eigenlijk klopt alles wel zo'n beetje met deze game dat wat mij betreft deze zich echt wel mag scharen tussen de grote jongens van weleer. GOTY waardig wat dat betreft en ik hoop van harte dta ook Japanse developers zoals Square inzien dat Turnbased combat niet saai hoeft te zijn en dat een Final Fantasy daar best naar mag terugkeren. Dat hadden ze eigenlijk al met de FF7 remake moeten doen maar dat is achteraf praten.
kans is aanwezig toch? ze zien ook wel dat de verkoopcijfers skyhigh zijn.
Ik was in een high level zone aan het vechten, geen upgrades gekregen na gewonnen battles.
Nadien paar side quests gedaan. Ik kom terug in dezelfde high level zone en opeens krijg ik upgrades van wapens na het verslaan van mobs. Zou dit level gebonden zijn of gewoon rng?
Laat ik dat eens onderbouwen
Allereerst een paar aannames:
- De wereld in Verso's Canvas is een echte, levende wereld, met denkende wezens erin. De Dessendre familie heeft die wereld gemaakt (vooral Verso, maar alle Painters hebben er aan gezeten), maar dat geeft ze niet automatisch het recht om die wereld te vernietigen.
- Alle mensen behalve onze party zijn sinds het einde van Act 2 dood. Het is Maelle gelukt om twee mensen tot leven te wekken, doordat Verso Maelle heeft geholpen om die mensen te herinneren. Ze moest hun 'essence' begrijpen om dat te doen.
- Maelle is de minste van de levende Dessendre qua Painter krachten. Ze is de jongste en ze had er weinig interesse in.
Als Maelle wint van Verso, blijft de Canvas bestaan. We zien in de cutscene nadat Maelle wint dat er een groot aantal mensen naar het operahuis gaan, en dat Monoco en Esquie ze begroeten. Wat we niet zien, zijn individuele mensen. Dezelfde outfits komen steeds terug, en we zien geen closeups van gezichten. Waarom?
Omdat Maelle ze niet kan Painten. Ze kende niet genoeg mensen in Lumiere om ze terug tot leven te wekken, en ze wil niet organisch mensen geboren laten worden. Maelle wil perfecte controle over de situatie. Ze kan niet tegen het verlies van Gustave, Sciel, Lune en zo voort, dus ze maakt een wereld die 'perfect' is voor haar fantasie waarin ze nog leven.
Dat maakt haar nog erger dan Aline. Waar Aline probeerde mensen in de wereld te brengen zodat haar familie met hen om kon gaan, en voor de rest afstand hield van haar creaties, zit Maelle er middenin. Ze laat mensen niet zomaar de vrijheid om te leven, omdat dat niet werkt in haar fantasie.
Maelle maakt een dystopie omdat ze goddelijke krachten heeft, en niet mentaal voorbereid is voor die verantwoordelijkheid. En hoewel de Canvas (tijdelijk) in stand blijft, is er geen sprake meer van een echte wereld, of grotendeels van echte mensen. Wat over blijft is een godin die langzaam dood aan het gaan is, en vastzit in een zelf-delusie dat ze nog steeds leeft in een wereld die groter is dan haarzelf. Iemand die herinneringen heeft van opgroeien in een wereld die ze nu volledig onder controle heeft.
Lumiere zoals wij het kenden ging dood in Act 2, en kan nooit meer terugkomen.
Het alternatief is Verso's einde. Het vernietigen van de Canvas, alle (nog levende) wezens erin, en het laatste deel van Verso's ziel. Een wereld, die het recht had om te bestaan, verbranden.
Daar zitten zeker nadelige kanten aan. Het is niet allemaal goed. Dat kan niet bij verlies, niet in de echte wereld, niet in deze werelden. Maar het alternatief is slechter.
Aline, Renoir, en Clea hebben Verso's canvas om zeep geholpen door zich er mee te bemoeien. De Fracture was maar het begin - Clea heeft ook veel schade gedaan. Ze heeft mensen overschreven en gemanipuleerd (haar painted versie en Simon met name), ze is verantwoordelijk voor de Nevrons die de 'natuurlijke' Gestrals en Grandis grootdeels hebben uitgemoord. Aline die uberhaupt de mensen in de wereld gebracht heeft terwijl de wereld nooit voor mensen bedoeld was. Renoir met zijn Axons en de eilanden, en later natuurlijk de Gommages.
Van iedereen heeft Maelle nog het minste schade aangebracht, omdat haar voornaamste interactie was om er zelf in te gaan en overschreven te worden. Maar zoals hierboven beschreven kan zij ook niet omgaan met het verlies van iedereen.
Er is geen herstel mogelijk voor de Canvas. Met alles wat er gebeurd is, is het onherkenbaar geworden. Verso's ziel houdt het in stand, maar zelfs die wilt niet meer. Dat laatste lijkt me het sterkste argument om de Canvas te laten vernietigen - het letterlijke deel wat het in stand houdt, wat losstaat van de Painters zelf, wil niet meer doorgaan omdat het niet meer is zoals het hoort te zijn. Dit kan nooit meer de speelse wereld worden, die gemaakt was door een kind met goddelijke krachten. Die wereld is vernietigd, ook al blijft er nog een kleine subsectie in leven.
Het is kil en hard, maar 'for the sake of the living, we must part with the dead'. (stop quoting Papa!)
Je kan alle schuld leggen bij de Dessendre familieleden die de Canvas vernietigd hebben, maar de wereld is op. Als een persoon die al maanden in coma ligt en geen kans op herstel maakt, het enige wat je kan doen is het lijden verlossen.
Dat de Dessendre familie in leven blijft, de dood van Verso verwerkt, en al die zaken, dat staat er los van. Tuurlijk ben ik blij dat Alicia zichzelf niet dood laat gaan in de Canvas, maar dat is bijna bijzaak.
(vooral) Als je het niet eens met me bent, let me know!
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Maar het eerste wat mij ontzettend grijpt: de muziek... dat is echt van een andere orde. Een en al gevoel zit er in als je het mij vraagt. Echt te gek.
Verder gewoon gestart op "expert" niveau. Doe ik eigenlijk met alles games wel.
Bezig met ontdekken hoe alles werkt enzovoorts. Maar vermakelijk is het zeker. En de combat enorm uitdagend. Moet alleen nog even uitvinden wanneer parry en wanneer dodge te gebruiken. Dodgen gaat me redelijk goed af. Maar pfoeh, de combat is snel. Hahaha
Morgen weer een dag. Kijk er naar uit hoe ik het ga blijven ervaren.
Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!
Hoe het naar mijn mening bedoeld is - tegen nieuwe enemies gebruik je dodge tot je regelmatig Perfect Dodge kan timen. Die timing is hetzelfde als een Parry, dus als je dat bereikt hebt ga je daar op over.RustStorm schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:46:
Moet alleen nog even uitvinden wanneer parry en wanneer dodge te gebruiken. Dodgen gaat me redelijk goed af. Maar pfoeh, de combat is snel. Hahaha
In mijn eerste playthrough gebruikte ik bijna alleen maar dodge. In mijn tweede expert playthrough heb ik als regel dat ik niet dodge tenzij ik een goede reden heb om te dodgen (geen counterattack willen doen met name).
HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me
Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!
Geen idee in hoeverre dit mogelijk is. Het wordt volgens mij nooit in detail duidelijk gemaakt hoe een canvas wordt gemaakt? Renoir zegt wel ergens een keer dat ze tientallen andere werelden gecreëerd hebben.
Raem schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:56:
@coptician
spoiler:Ik kan me goed vinden in jouw verhaal. Wat ik me alleen afvraag is, met het einde van Verso, wat er Alicia van weerhoudt om niet haar eigen canvas te maken en Lumiere nabootst. Het zal natuurlijk niet hetzelfde zijn, de ziel van Verso mist in het canvas. Maar haar leven buiten een canvas is haar niks meer waard, dus ik denk dat ze zich hoe dan ook in een ander canvas terug trekt.
Geen idee in hoeverre dit mogelijk is. Het wordt volgens mij nooit in detail duidelijk gemaakt hoe een canvas wordt gemaakt? Renoir zegt wel ergens een keer dat ze tientallen andere werelden gecreëerd hebben.
Ik moest echt 10min denken welke keuze ik zou maken. Ik snap haar erg goed maar het voelde verkeerd. De hele wereld voelde vanaf het begin af aan als een fever dream, verkeerd en twisted, Het werd Verso en gelukkig maar, het einde van Maelle was echt duister
Geweldige en unieke game! Maar wel kleinschalig met een mooie wereld die imo diepgang en connectie mist. Moet ik het vergelijken dan is Clair een bijzonder mooie kerk waar FFVII Rebirth een complete kathedraal is.
Deels vanwege persoonlijke redenen een loeizware game. Na de game aan Sea of Stars begonnen, leek me een goed idee het te compenseren met happy pixels
Mutatie schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:01:
[...]
spoiler:Dat haar leven buiten het canvas niets meer waard is geloof ik niet. Je ziet op het einde in de gezichtsuitdrukkingen dat ze (en de rest van de familie) een kans op verwerken heeft. Volgens mij werd ook vereld dat ze later altijd nog kan painten, met een gezondere insteek.
Ik moest echt 10min denken welke keuze ik zou maken. Ik snap haar erg goed maar het voelde verkeerd. De hele wereld voelde vanaf het begin af aan als een fever dream, verkeerd en twisted, Het werd Verso en gelukkig maar, het einde van Maelle was echt duister
Geweldige en unieke game! Maar wel kleinschalig met een mooie wereld die imo diepgang en connectie mist. Moet ik het vergelijken dan is Clair een bijzonder mooie kerk waar FFVII Rebirth een complete kathedraal is.
Deels vanwege persoonlijke redenen een loeizware game. Na de game aan Sea of Stars begonnen, leek me een goed idee het te compenseren met happy pixels
Eerste keer koos ik ook voor Maelle. Maar het voelde daarna het hele einde lang verkeerd.
Sea of Stars is ook een top game!
Raem schreef op zondag 8 juni 2025 @ 13:24:
[...]
spoiler:Ze geeft het volgens mij wel een keer aan als Verso het heeft over haar leven buiten het canvas heeft. Zegt ze iets in de richting van :"What life?".
Eerste keer koos ik ook voor Maelle. Maar het voelde daarna het hele einde lang verkeerd.
Sea of Stars is ook een top game!
Mss dat het einde qua goed en slecht voor interpretatie vatbaar is, maar voor mij persoonlijk was het duidelijk
Raem schreef op zondag 8 juni 2025 @ 11:56:
spoiler:Ik kan me goed vinden in jouw verhaal. Wat ik me alleen afvraag is, met het einde van Verso, wat er Alicia van weerhoudt om niet haar eigen canvas te maken en Lumiere nabootst. Het zal natuurlijk niet hetzelfde zijn, de ziel van Verso mist in het canvas. Maar haar leven buiten een canvas is haar niks meer waard, dus ik denk dat ze zich hoe dan ook in een ander canvas terug trekt.
Ik ben het ook eens met de andere reactie dat Maelle nog een kans heeft op een bevredigend leven. Als iemand met een ernstige, levensveranderende ziekte kan ik me vinden in die gevoelens van "life of loneliness in the shell of a body', maar het zijn gevoelens, en er valt zeker iets aan te doen. Ze zal nooit meer de oude zijn, maar die uitspraak komt uit het verdriet en de emoties die ze voelt op dat moment.
Zoals Renoir probeert te bewijzen zijn er zeker nog kansen voor Maelle. Dat accepteren en er iets mee doen is een grote, moeilijke stap (geloof me), maar het is wel mogelijk.
En zo niet, zelfs dan zijn er betere Canvases om in te zinken dan deze. Vasthouden aan een droom van het verleden is niet wat Maelle nodig heeft naar mijn mening. Maak iets nieuws, en maak daar een situatie die je helpt beter om te gaan met het leven buiten de Canvas.
Makkelijker gezegd dan gedaan, maar niet onmogelijk.
Het blijft wonderbaarlijk hoe veel side content je kan missen. In mijn eerste playthrough heb ik minimaal 10 belangrijke Pictos nooit gevonden, en heb ik minimaal 2 side areas volledig geskipt. Ik liep gisteren in
Inmiddels heb ik het wel in de gaten.
[ Voor 21% gewijzigd door RustStorm op 08-06-2025 20:11 ]
Eenmaal bezig daag ik mezelf ook continu uit om merendeel van de fights zonder damage te krijgen af te ronden , het liefst met parries en niet met dodges. Kost wat moeite maar soms heb je dan ook wat aan exp boost... haha
Morgen wsn weer verder. Maar blij dat ik dit spel ben begonnen...
Ikzelf speel hem op expert. Dit zorgt er voor mijn gevoel voor dat het echt als een reward voelt als je een boss verslaat
Poll: Op welke moeilijkheidsgraad spelen jullie Expedition 33?
• Story
• Expeditioner
• Expert
:strip_exif()/f/image/ZpG2C76NQqNS5MEpDrBatKIo.png?f=user_large)
Ook een poll maken? Klik hier
[ Voor 35% gewijzigd door mprkooij op 11-06-2025 12:13 ]
je moet om de zoveel tijd de results bijwerken in je postmprkooij schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:46:
Op welke difficulty spelen jullie allemaal? Ben ik wel benieuwd naar.
Ikzelf speel hem op expert. Dit zorgt er voor mijn gevoel voor dat het echt als een reward voelt als je een boss verslaat
Poll: Op welke moeilijkheidsgraad spelen jullie Expedition 33?
• Story
• Expeditioner
• Expert
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier
Ik zie het, ah wat jammer. Om de zoveel tijd een screenshot uploaden dan maarRicmaniac schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:14:
[...]
je moet om de zoveel tijd de results bijwerken in je posthij update hem niet. is een bekend probleem bij deze poll geworden.
Toch wel opvallende uitslag. Had ik niet per se verwacht so far.
Maar kan het me wel voorstellen. Veel gamers proberen vooral ontspanning te vinden. Waarbij ik mij kan voorstellen dat moeilijkheidsgraad hier een negatieve invloed op kan hebben. Persoonlijk haal ik enorm veel uit uitdaging en vooral de succesmomenten.
Vind het echt een heerlijk spel.om te mogen spelen. De sfeer is fantastisch. Het is alleen nog wel erg zoeken naar alle juiste pictos enzovoorts. Zijn er (te) veel van. Maar maakt de mogelijkheiden en builds dus wel redelijk eindeloos.
Ik hoop vanavond weer lekker aan de slag te kunnen na een aflevering Wheel of Time te hebben gekeken.
Ligt er aan of je het fijn vindt om meer damage te doen. Zoja, dan is upgraden handig.RustStorm schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:45:
Is het het waard om je wapen zo snel als mogelijk te upgraden in level?vast wel he?
Nu op naar alle achievements. Teller staat op 44/55.
Nee... houd ik niet zo van...Exactor it schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:40:
[...]
Ligt er aan of je het fijn vindt om meer damage te doen. Zoja, dan is upgraden handig.
Maar idd, redelijk obvious. Lol. Oh well, ik ga het regelen.
En daarna kunnen zorgen voor m'n BiS wapen voor maelle... nog niet mee gespeeld, ben benieuwd hoe anders dat zal gaan zijn.
Het spel houdt me echt bezig! En dat heb ik, als het gaat om een verhaal, niet snel...
Nu weer hele dag werken...... doh!
Ben toch nog wel echt zoekende naar de juiste balans. Maar ondanks dat lukt het zo waar nog steeds uitstekend om gevechten af te ronden. Op dit moment nog maar 1 boss die ik niet kan verslaan
Vandaag even niet gamen denk ik. Morgen weer.
Ik begrijp waar je tegen aan loopt. Juist omdat elk karakter zo uniek is in zijn of haar skills is het niet altijd even eenvoudig. Echter elk karakter kan op zichzelf, maar vaak ook in combinatie met andere teamleden, enorm efficient en effectief zijn. Dit door de juiste skills en pictos te kiezen, waardoor je soms de damage outpit van een teamlid opoffert om teamleden te buffen dan wel statuseffects op vijanden te krijgen.RustStorm schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:50:
Ik merk enorm te moeten wennen aan Verso. Sciel heb ik eigenlijk nog helemaal niet gebruikt binnen m'n team. Lune begin ik wat meer vraagtekens bij te hebben als het gaat om effectiviteit. Soms is ze echt enorm sterk, maar vaak doet ze niet pet se enorm veel..
Ben toch nog wel echt zoekende naar de juiste balans. Maar ondanks dat lukt het zo waar nog steeds uitstekend om gevechten af te ronden. Op dit moment nog maar 1 boss die ik niet kan verslaanspoiler:.Die je in enkele zetten verslagen dient te hebben vanwege muren die op je af komen
Vandaag even niet gamen denk ik. Morgen weer.
Ik vond het erg leuk om die puzzel te leggen, en al helemaal als het klikt en die synergie ontstaat tussen teamleden.
Succes
Lijkt me echt helemaal niet per se rewarding... dat voelt als een walk in the park...
Ik maak het mezelf redelijk "moeilijk", want ik probeer eigenlijk altijd de gevechten zonder geraakt te worden af te ronden. Waarbij ik voornamelijk parry gebruiken wil en nauwelijks dodge. Dat is vaak een enorme uitdaging waarbij ik soms aan het einde van een gevecht alsnog geraakt word... en dan opnieuw begin. Lol. Zo haal ik wel de meeste uren uit het spel
Ik blijf het een gaaf spel vinden met een meeslepend verhaal en enorm goede bijpassende muziek. Echt heerlijk. Vandaag denk ik weer op mijn gemak beetje door de wereld heen bewegen en zien wat er allemaal nog meer te ontdekken valt...
Max level is 99. Dat ga je niet halen met een normale playthrough. Uiteindelijk zal je wel een klein beetje moeten grinden.RustStorm schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:53:
Ben gisteravond met 3 van de 4 level 33 geworden. Ik vraag me af of het mogelijk is om de eerste playthrough max level te worden. Kan het me nauwelijks voorstellen zonder te "grinden".
Ik maak het mezelf redelijk "moeilijk", want ik probeer eigenlijk altijd de gevechten zonder geraakt te worden af te ronden. Waarbij ik voornamelijk parry gebruiken wil en nauwelijks dodge. Dat is vaak een enorme uitdaging waarbij ik soms aan het einde van een gevecht alsnog geraakt word... en dan opnieuw begin. Lol. Zo haal ik wel de meeste uren uit het spel
Ik blijf het een gaaf spel vinden met een meeslepend verhaal en enorm goede bijpassende muziek. Echt heerlijk. Vandaag denk ik weer op mijn gemak beetje door de wereld heen bewegen en zien wat er allemaal nog meer te ontdekken valt...
Succes met je parry run
Ik ging hiermee met 10min van level 91 naar 99.
Ik had uiteindelijk meer moeite met de Gestral mini games 🙈
Haha ja die zijn te gek. Heb er nu 2 gedaan op de stranden. Ben benieuwd hoeveel meer er zijn en wat ze in gaan houden.Psyx88 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:09:
Ik had uiteindelijk meer moeite met de Gestral mini games 🙈
Wat een spel! Van begin tot einde word je vastgepakt. Zelfs mijn anti-games vriendin zat met tranen in haar ogen mee te kijken en is helemaal dol op de muziek geworden.
[ Voor 12% gewijzigd door AequitasII op 21-06-2025 10:34 ]
Vindt je ze te gek of te gek? Ik vind ze te gek in de zin van het had minder gek irritant mogen zijn.RustStorm schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:19:
[...]
Haha ja die zijn te gek. Heb er nu 2 gedaan op de stranden. Ben benieuwd hoeveel meer er zijn en wat ze in gaan houden.
Haha, goede vraag! Ik vind ze vooral leuk bedacht en een tikkeltje irritant (vooral de laatste raft uitdaging...Exactor it schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:10:
[...]
Vindt je ze te gek of te gek? Ik vind ze te gek in de zin van het had minder gek irritant mogen zijn.
Volleybal had ik in één keer. Dat gold bepaald niet voor de twee parkour dingen. Manmanman.RustStorm schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 11:19:
[...]
Haha, goede vraag! Ik vind ze vooral leuk bedacht en een tikkeltje irritant (vooral de laatste raft uitdaging...)
Heb vanmiddag het verticale parcour mogen doen... om er aan het eind achter de komen dat ik eerder vlak voor het eind weer opnieuw kon beginnen... hahahaExactor it schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 12:14:
[...]
Volleybal had ik in één keer. Dat gold bepaald niet voor de twee parkour dingen. Manmanman.
Inmiddels ook 5e character vrijgespeeld. Nu maar op zoek naar een heel hoop benen.
Vanavond nog maar weer proberen. Want heb me er nu in vastgebeten en beste try as nog 20% te gaan ofzo.
Inmiddels heb ik bedacht me te gaan focussen op het verkrijgen van de verschillende missende benen voor monoco... zijn er een aantal die ik "moet" krijgen voor m'n build. Maar die heb ik nog niet (opnieuw) mogen ontmoeten;
Een kleine 2 maanden nadat ik de game heb uitgespeeld blijft die toch best wel in mijn gedachten. Heb ik niet heel veel. Komt misschien ook omdat ik de muziek nog redelijk vaak draai op het werk
Wil heel graag m'n best in slot wapens halen, maar daar ben ik qua verhaal nog niet ver genoeg voor. Dat is jammer.
Verder zal ik komende dagen niet echt kunnen gamen, schoonmoeder is er weer voor de oppas.
Kan niet wachten eindelijk alle best in slot items te hebben, pictos en wapens
Maar net zoals ik net met kingdom come deliverance 2 verrast werd is dit ook een pareltje zeg.
Wat een mooi spel qua muziek, verhaal en gameplay.
Hoe farmen jullie chroma? Ik kon eerder in dit gebied geen picto kopen omdat ik niet genoeg had lol
Vanavond weer proberen. Inmiddels vierkante ogen en een team van level 50+
Ja het "eind" level is megalang, daar stond ik ook van te kijkenRustStorm schreef op zondag 6 juli 2025 @ 16:04:
Wat een lang level zeg! Maar volgens mij nu wel aan het einde, want mag weer tegen een bepaald persoon vechten. Wie toch wel uitdagend blijft...
Vanavond weer proberen. Inmiddels vierkante ogen en een team van level 50+
Ben nu met de paintress bezig... moet te doen zijn. Ben de parrys aan het oefenen / timen.Sensei_D schreef op maandag 7 juli 2025 @ 09:17:
[...]
Ja het "eind" level is megalang, daar stond ik ook van te kijken
[ Voor 11% gewijzigd door RustStorm op 07-07-2025 12:24 ]
[ Voor 12% gewijzigd door RustStorm op 07-07-2025 15:34 ]
Mijn team was: Maelle, Lune en Sciel. Alles geënt om Maelle veel damage te laten doen. Dat is de echte atoombom in het spel. Lune is niet heel sterk, maar die kan wel healen reviven en fire stacken (om Maelle in virtuose stance te krijgen/houden). Dat is haar enige doel. Het enige doel van Sciel is Maelle double damage geven. Zorgen dat Maelle, als zij double damage krijgt van Sciel, in Virtouse stance staat. Maelle doet dan 4x damage. Met skills als Stendahl of Gommage vaag je echt iedereen weg. Jammer dat Standahl al behoorlijk generfd is. Simon zou dan een stuk beter te doen zijn

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 08-07-2025 12:02 ]
Veel gevechten doen, daar haal je de meeste Chroma uit op een gegeven moment. Endless Tower is een voorbeeld waar je oneindig kunt vechten, maar daarvoor moet je in Act III zitten. Als je dieper in Act III zit bulk je echt van de Chroma, maar je kunt ook verkopers tegenkomen van level 25 - 32 picto's. Die kosten je rustig 100k+ Chroma.RustStorm schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 16:18:
Hoe farmen jullie chroma? Ik kon eerder in dit gebied geen picto kopen omdat ik niet genoeg had lol
[ Voor 10% gewijzigd door Hulleman op 08-07-2025 12:05 ]
Paintress is simpel?Hulleman schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:01:
Paintress is simpel. Er zijn veel toffere en veel moeilijkere bazen. Na Act II wordt het pas echt leuk, omdat je dan veel beter kunt freeroamen over de worldmap.
Mijn team was: Maelle, Lune en Sciel. Alles geënt om Maelle veel damage te laten doen. Dat is de echte atoombom in het spel. Lune is niet heel sterk, maar die kan wel healen reviven en fire stacken (om Maelle in virtuose stance te krijgen/houden). Dat is haar enige doel. Het enige doel van Sciel is Maelle double damage geven. Zorgen dat Maelle, als zij double damage krijgt van Sciel, in Virtouse stance staat. Maelle doet dan 4x damage. Met skills als Stendahl of Gommage vaag je echt iedereen weg. Jammer dat Standahl al behoorlijk generfd is. Simon zou dan een stuk beter te doen zijn
Nee, ik heb niks op expert gedaan, alles op Expeditioner. Paintress is uitdagend in Act II, maar in Act III komen er bazen voorbij waar Paintress echt bij verbleekt en Paintress simpel is.mprkooij schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:04:
[...]
Paintress is simpel?Heb jij hem op expert verslagen?
Maar idd, na Act II nog leuker!