Netwerk naar de schuur in de achtertuin brengen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzuidgeest
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-08 11:36
Ik heb een schuur die te ver van het huis staat voor de wifi. Ik heb een kabel van die plek naar het huis liggen, maar aan die kant van het huis is geen netwerkaansluiting te vinden aan de binnenkant. Dus even de kabel door de muur boren heeft geen zin.

Ik denk dat ik met een outdoor wifi "client" kan inhaken op de wifi in het woonhuis. POE via de kabel voorziet alles dan van stroom. Zoets als een TP-link CPE 210. (grote bandbreedte is niet belangrijk.

Heeft er iemand een betere suggestie wellicht? misschien TPLINK F41-O? De cpe 210 is namelijk eigenlijk voor point to point. Dus ik weet niet of dat echt handig is.

Ander merk of type. Eisen zijn Kunnen functioneren als een client (wifi to ethernet bridge), POE en outdoor.

Hanlon's razor: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:07

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hebt dus wel stroom in die schuur? Is powerline geen optie?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzuidgeest
Zeker is er stroom, maar de netwerkkabel ligt er al en powerline heeft zijn eigen uitdagingen. Dan moet ik in de meterkast een stopcontact op die groep gaan plaatsen, want die zit er nu niet. En hoe leuk powerline het vind als de zaagmachine net net vervuilt of zoiets weet ik ook niet.

Ik denk een mooie oplossing bedacht te hebben, maar ben niet genoeg bekend met het wifi aanbod en voor ik wat aangok zoals een cpe210 of eap 225 of Tp-Link Festa F41.... wellicht dat iemand hier die bekend is met al die apparaatjes een suggestie kan doen. Ik dacht de eap bijvoorbeeld origineel geen client mode ondersteunde of zo volgens google....

Hanlon's razor: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:07

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik gebruik voor dat soort dingen een unifi device bridge (https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/udb?s=eu) echter als ik powerline kan gebruiken voor een p2p verbinding heeft dat wel mijn voorkeur boven een mesh verbinding van binnen naar buiten.
Dan moet ik in de meterkast een stopcontact op die groep gaan plaatsen, want die zit er nu niet
Normaal werkt dat over alle groepen heen (zeker dicht bij je meterkast) en een zaagmachine mag het net niet zo vervuilen dat powerline er last van heeft. Beiden is half duplex dus dat maakt niet veel uit maar wifi mesh/bridging werkt het beste met dedicated devices.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Uit ervaring weet ik dat de EAP225-Outdoor van TP-Link in standalone modus WiFi client mode ondersteunt.
Ik begrijp alleen nog niet helemaal uit je post of je een UTP kabel van de schuur naar een plek in de woning hebt liggen, of nog onder de vloer o.i.d.
Anders is misschien een TP-Link RE305 of vergelijkbaar nog een optie om in huis in een stopcontact te doen en vervolgens de UTP kabel naar de schuur erin pluggen.
Die range extender ondersteunt ook client mode en de WiFi radios kunnen uit (zodat je niet opnieuw gaat uitzenden).

Wil je ook WiFi bereik vergroten zodat je dat buiten ook kunt gebruiken of is het puur als bekabelde uplink naar de schuur?
Zo ja, dan lijkt mij een outdoor access point in/aan de schuur hangen het beste in combinatie met een op powerline gebaseerde uplink of de UTP kabel in/onder de woning doortrekken naar het dichtstbijzijnde aansluitpunt.

[ Voor 35% gewijzigd door boyd86 op 17-04-2025 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
bzuidgeest schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:28:
Ik denk dat ik met een outdoor wifi "client" kan inhaken op de wifi in het woonhuis. POE via de kabel voorziet alles dan van stroom. Zoets als een TP-link CPE 210. (grote bandbreedte is niet belangrijk.
boyd86 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 20:51:
Anders is misschien een TP-Link RE305 of vergelijkbaar nog een optie om in huis in een stopcontact te doen en vervolgens de UTP kabel naar de schuur erin pluggen.
Die range extender ondersteunt ook client mode en de WiFi radios kunnen uit (zodat je niet opnieuw gaat uitzenden).
Ik heb bij een kennis dezelfde CPE 210 via zo'n eenvoudige WiFi extender gebridged om het KPN gasten WiFi in zijn tropische kas te krijgen.
Je zou natuurlijk ook Powerline kunnen gebruiken om de CPE 210 te verbinden in je huis.

Wifi Bridge topics:
Ethernet RJ45 draadloos aansluiten op netwerk
WiFi signaal omzetten naar RJ45
WiFi naar utp zonder extended signaal

[ Voor 14% gewijzigd door The_Doman op 17-04-2025 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Ik weet niet in wat voor soort huis jij woont, maar over het algemeen komt er vrij weinig wifi signaal van binnen naar buiten zeker als je dubbel of triple glas hebt.

Wat er niet is kun je niet oppikken/versterken en dan heeft een outdoor wifi AP weinig zin.
Ik zou dus eerst maar eens een wifi analyzer op je telefoon installeren en buiten kijken hoeveel signaal je kunt vangen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34
Ik heb voor een vergelijkbare opstelling gebruik gemaakt van een mikrotik kastje maar die is 5ghz
je zou even kunnen meten of je 5ghz dekking hebt daar buiten maar met beetje modern glas is 2.4ghz beter idee

Die mikrotik is wel vrij complex, die tplink die je linkt lijkt mij prima voor de use case

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superhuuper
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:49
Even een heel andere gedachte, maar is het niet mogelijk om vanaf de meterkast, door de kruipruimte bijvoorbeeld, alsnog een tweede kabel naar het punt te trekken waar nu de kabel naar de schuur eindigt?

Deze dan met keystones o.i.d. verbinden met elkaar.
Dit is stabieler dan een WiFI oplossing en kost geen stroom etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzuidgeest
Even een heel andere gedachte, maar is het niet mogelijk om vanaf de meterkast, door de kruipruimte bijvoorbeeld, alsnog een tweede kabel naar het punt te trekken waar nu de kabel naar de schuur eindigt?
Geen kruipruimte, was het maar zo makkelijk, dan had ik de kabel meteen doorgetrokken.
Ik weet niet in wat voor soort huis jij woont, maar over het algemeen komt er vrij weinig wifi signaal van binnen naar buiten zeker als je dubbel of triple glas hebt.
Jaren 50 huis. Buiten wifi lekt er van alles naar buiten :). Wifi op de telefoon is prima dicht bij het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:06
Als je geen kabel naar binnen kan brengen hoe wil je dan dan het met WiFi bridges gaan doen ? Die hebben ook ethernet kabel nodig alleen dan van binnen naar buiten (of wil je die ook gaan meshen ?).

Powerline is leuk maar zeer fout gevoelig. Is vaak een 'hit or mis' of het werkt. Heb 8 jaar bij KPN gewerkt en zo vaak die dingen vervangen door een utp kabel... Zelfs power lines die 2 jaar lang perfect deden en daarna niks meer wouden doen (ook niet met een nieuwe set). Toen ik daar 5 jaar terug weg ging was het beleid ook om geen power lines meer in te zetten

Zelf zou ik ten alle tijden kijken of je die UTP niet gewoon via een andere route naar buiten kunt krijgen. Eventueel via andere verdieping ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzuidgeest
@Jan-man
Binnen in huis is al wifi. De kabel ligt van de schuur naar het huis. De bridge is wifi naar Ethernet aan de kant van het huis. Ofwel pakt als WiFi cliënt de wifi op en de kabel brengt dat naar de schuur.

Pagina: 1