Advies aanschaf laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zou graag wat advies willen over het aanschaffen van een laadpaal.

Mijn eerste vraag:
Wat is er mogelijk in mijn meterkast? Ik heb volgens mij amper groepen over, daarnaast is de meterkast sowieso behoorlijk vol. Dus dit kan misschien wel een probleem worden. Ik heb hier wat foto's gemaakt van de huidige situatie van de meterkast (vergroot baar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIZVM98_WVtRA7kf1Vm4i-NyJvM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y8xzjrxvcZPVelVi1JPFeC3C.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gDJmvtJat7GPo_k3BcViwMWYLug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoA84zVPoh0FhW7M2zh2mcF1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4dMlrOAnW57feUpKJUZVcc3R6w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6DAiM7bJCbdlyXjV5J1qAVkB.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByIRD9sMmcvwzvPNdQu1BIi5C_I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sOP7HS70Nw1bhOm803nBzx2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kORyaR1-ZfXa61ML3b5g6xpp8o4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j97vFecTdZpTP4R4nB2G6Cax.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4oOJ-jJl6b65cIWyzU8gZtujf9U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SabSDBewuQrxMhM3S7v9rY20.jpg?f=fotoalbum_tile

Dat kastje links van de meterkast met dat plastic glaasje ervoor (geen idee hoe je zoiets noemt) was voorheen bestemd voor de laadpaal van de vorige bewoners. Die hebben echter de laadpaal meegenomen. In de tussentijd hebben wij een verbouwing achter de rug en is daar een extra groep in gemaakt voor de keuken.

Ik heb wel dit nog liggen, geen idee of dit misschien nog van pas komt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVGWR_ziCyQXqcp1gIb03UWUnxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kHzu7e5PoRfC6aBkqFsdZ7Y.jpg?f=fotoalbum_large

Laadpaal wensen
- 3 fase laden
- 11kWh laden
- Mogelijkheid om gebruik te maken van zonnepanelen
- Mogelijkheid om gebruik te maken van lage energieprijzen (dynamisch contract)
- Loadbalancer

Het gaat om een privé voertuig, ik hoef dus geen kosten te declareren bij een werkgever.
Daarnaast wil ik het liefst een vaste kabel, al maakt me dat niet zo heel veel uit.

Bij voorkeur wil ik de laadpaal (indien mogelijk) een meter of 5-6 van de meterkast af plaatsen.

Ik heb nu voornamelijk een beetje gekeken naar design. En de volgende laadpalen spreken me wel aan:
Easee Charge Lite
Peblar Home (of Home Plus, toekomstbestendig?)
Alfen

Maar ik sta ook open voor andere merken. Ik ben benieuwd wat jullie aanraden.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:53
Die extra groep voor de keuken in dat onderste kastje kun je welllicht verplaatsen naar dat bovenste onderverdeelkastje voor de omvormer, daar is nog plek voor zo te zien.
Maar als je er toch geen kaas van hebt gegeten en het niet zelf gaat doen, laat dan gewoon de elektricien bedenken hoe het opgelost moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik zie een paar dingen:
  • EMAT beltrafo, nu is EMAT niet bepaald een goed merk, maar je kunt een beltrafo ook als opbouw buiten de kast plaatsen, ook goed voor de warmte die een trafo genereert. (linkje CTRL+F EMAT of zie deze: True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" - het is enkel de beltrafo dus c'est ça)
  • 3-fasen kast met een fornuisgroep, is je inductiekookplaat wel goed aangesloten op twee aardlekschakelaars? hier staat het één en ander: Het grote kookplaat aansluiten topic
  • de labels kloppen voor geen meter, hoofdschakelaar en aardlekschakelaar is duidelijk van toen het nog een 1-fase kast was dit zou ik oplossen.
In principe staat hier eigenlijk alles in wat je moet weten TOT de laadpaal: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 en als het er niet staat kun je het hier gerust vragen.

NFI, als je genoeg informatie opgedaan hebt vraag een elektricien, ik zie potentie voor twee smalle kasten links van je huidige kast ter vervanging van je mini-kastjes waardoor je genoeg ruimte kunt creëren, hoeveel ruimte heb je in centimeters tussen je grote kast en de muur links?
Mooi is anders, maar je kunt waarschijnlijk met een twee honderd aan materiaal en een paar uurtjes de komende 20 jaar uit de voeten door bijv. 2x een 6-DIN kast te plaatsen naast je huidige groepenkast.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
True schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:13:
Ik zie een paar dingen:
  • EMAT beltrafo, nu is EMAT niet bepaald een goed merk, maar je kunt een beltrafo ook als opbouw buiten de kast plaatsen, ook goed voor de warmte die een trafo genereert. (linkje CTRL+F EMAT of zie deze: True in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2" - het is enkel de beltrafo dus c'est ça)
  • 3-fasen kast met een fornuisgroep, is je inductiekookplaat wel goed aangesloten op twee aardlekschakelaars? hier staat het één en ander: Het grote kookplaat aansluiten topic
  • de labels kloppen voor geen meter, hoofdschakelaar en aardlekschakelaar is duidelijk van toen het nog een 1-fase kast was dit zou ik oplossen.
In principe staat hier eigenlijk alles in wat je moet weten TOT de laadpaal: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 en als het er niet staat kun je het hier gerust vragen.

NFI, als je genoeg informatie opgedaan hebt vraag een elektricien, ik zie potentie voor twee smalle kasten links van je huidige kast ter vervanging van je mini-kastjes waardoor je genoeg ruimte kunt creëren, hoeveel ruimte heb je in centimeters tussen je grote kast en de muur links?
Mooi is anders, maar je kunt waarschijnlijk met een twee honderd aan materiaal en een paar uurtjes de komende 20 jaar uit de voeten door bijv. 2x een 6-DIN kast te plaatsen naast je huidige groepenkast.
Wat zou jij aanraden in plaats van EMAT dan?
Qua fornuisgroep, geen idee. Alles is aangesloten door een elektricien, dus ik ga er wel vanuit.
Labels kloppen inderdaad niet nee. De elektricien wilde dit wel even nalopen en corrigeren, maar voor een uurprijs van +- €100 heb ik hier voor bedankt.

Ik heb even gekeken hoeveel cm er tussen de grote kast en de muur links zit, dat is +- 18cm:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HSkUmE2JJIQ0I3iH2Htiv7NZkHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lx4hLmcm4X91dFEaqKhHnVoz.jpg?f=fotoalbum_large

Maar de meterkast etc. dat ga ik denk ik niet zelf doen. Dus voor dat gedeelte + aansluiten laadpaal laat ik een elektricien komen. Wat ik vooral belangrijk vind is bepalen welke laadpaal ik ga kopen. Dan kan ik die aanschaffen.

Ik kan dan wel zelf de laadpaal ophangen en een kabel leggen richting de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

miicker schreef op maandag 14 april 2025 @ 14:08:
[...]

Wat zou jij aanraden in plaats van EMAT dan?
Qua fornuisgroep, geen idee. Alles is aangesloten door een elektricien, dus ik ga er wel vanuit.
Labels kloppen inderdaad niet nee. De elektricien wilde dit wel even nalopen en corrigeren, maar voor een uurprijs van +- €100 heb ik hier voor bedankt.

Ik heb even gekeken hoeveel cm er tussen de grote kast en de muur links zit, dat is +- 18cm:
[Afbeelding]

Maar de meterkast etc. dat ga ik denk ik niet zelf doen. Dus voor dat gedeelte + aansluiten laadpaal laat ik een elektricien komen. Wat ik vooral belangrijk vind is bepalen welke laadpaal ik ga kopen. Dan kan ik die aanschaffen.

Ik kan dan wel zelf de laadpaal ophangen en een kabel leggen richting de meterkast.
Ik zou Hager, SE, ABB of Eaton nemen (let op, bij 'grote' online verkopers wordt wel eens Eaton genoemd en wordt dit een Eaton kast met EMAT automaten). Gezien je al Hager hebt zou ik lekker bij Hager blijven. Ik weet alleen niet of Hager ook 6-DIN brede kasten heeft - anders dan die mini-verdeelkast van Hager die je al hebt (linksboven).

In principe zou je die Hensel kast kunnen vervangen voor een Hager mini-kastje: https://www.sandervunderi...roepenkast-6-modules.html en er voor de netheid twee deurtjes bij doen (ook voor die boven die nu geen deurtje heeft): https://www.sandervunderi...roepenkast-6-modules.html
Dan ga je op die plek van die Hensel van 4-DIN naar 6-DIN ruimte wat voldoende is voor die 2-DIN aardlekautomaat (? foto is niet scherp) + toekomstige 4-DIN krachtaardlekautomaat voor je EVSE (laadpaal).

Nu ben ik geen voorstander van EMAT, maar die beltrafo zou ik lekker laten zitten - je hoeft het niet aan te raken met de huidige aanpassingen.

Dan heb je nog nodig die toekomstige 4-DIN krachtaardlekautomaat voor je EVSE. Ik neem aan dat je 3x25A hebt? (dit staat wel op je automaten van je netbeheerder) dan wil je eigenlijk ook i.v.m. warmte en continu gebruik zitten op 80% van de nominale stroom van je automaat. En je wilt ook graag selectief zijn. Nu scheelt het dat je zelf weer je automaten (van de netbeheerder) kunt inschakelen mocht je én koken en laden én nog iets doen wat veel stroom trekt. Ik zou aanraden te kijken naar een B16 krachtaardlekautomaat en een EVSE te kiezen die je op ~8,8kW kan instellen (16*3*230*80%). Dan laadt je iets minder snel, maar minder warmteontwikkeling in je groepenkast en minder kans dat je een automaat van je netbeheerder laat trippen. Als ik zo snel even kijk zit je dan bij: https://www.sandervunderi...automaat-4-polig-b16.html goed. Je kunt ook de B20 nemen als je per se met 11 kW wilt laden dan zit je goed qua warmteontwikkeling, maar veel meer risico op overbelasting van je netbeheerderautomaten.
My 2 cts, neem de B20 die is 40€ duurder, wat niets is op zo'n EVSE installatie, maar dan zit je goed als je ooit op 11 kW wilt laden - maar ik zou dan zelf wel eerst beginnen op die 8,8 kW en kijken of dat voldoende is.

Als je je er prettig bij voelt kun je de kappen los halen en een foto met goed licht maken van je bedrading dan kunnen we zeggen of je kookgroep goed is aangesloten of niet. Let wel op dat dit niet zonder risico is, er staat namelijk spanning op. Doe dit alleen als je weet dat dit goed gaat.

NB die automaat in je eerste post is een C-kar automaat, die moet je niet gebruiken. Is onveilig in normale huis-tuin-keuken situaties en wil je enkele gebruiken bij bijv. zware machines.

edit: ik denk zelfs dat je huidige minikastje 8-DIN is en niet 6-DIN. Dan zou een 8-DIN ook wel passen (niet dat je het nodig hebt overigens, maar het zou passen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

NB die automaat in je eerste post is een C-kar automaat, die moet je niet gebruiken. Is onveilig in normale huis-tuin-keuken situaties en wil je enkele gebruiken bij bijv. zware machines.
Mijn Webasto Unite schrijft een C voor. Zullen andere fabrikanten dat ook niet doen? Het lijkt mij goed om de installatieinstructies gewoon te volgen.

@miicker ik zou zelf gewoon voor 11 kW gaan. 8,8 kW is 20% trager en daar ga je je aan ergeren. Een beetje elektrische auto volladen met 11 kW duurt al heel lang en de efficiency wordt er niet beter op als je nog langzamer gaat laden dan 11 kW. Er komt een moment dat je met een lege auto thuis komt en na een aantal uur weer weg wilt. Elke kW meer laadsnelheid is dan meegenomen. Mijn schoonpa is daarom naar 20A gegaan (13,8 kW) en dat gaat ook gewoon prima met een C20 aardlekautomaat op een 3x25A aansluiting.

Zolang je een paal kiest die kan loadbalancen zou ik me niet druk maken om springende zekeringen. Dat gebeurd allemaal niet zo snel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@True @Glashelder bedankt voor jullie input!

Ik wist niet eens dat Hager zelf ook een laadpaal heeft. Ik kijk ook regelmatig in dit topic: Thuisladen van je EV deel 2 maar die zie ik daar ook weinig voorbij komen.

Ik heb even de kap er afgehaald (ik heb die EMAT beltrafo overigens ook zelf geïnstalleerd, daar zat eerst een andere, maar die werkte niet met mijn videodeurbel) en een foto gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ymewJDWJJVHFFZieVwOnbJEHJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wy8fFlJBDGAmhBlJ8Q274dlF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Glashelder schreef op maandag 14 april 2025 @ 16:06:
[...]

Mijn Webasto Unite schrijft een C voor. Zullen andere fabrikanten dat ook niet doen? Het lijkt mij goed om de installatieinstructies gewoon te volgen.

@miicker ik zou zelf gewoon voor 11 kW gaan. 8,8 kW is 20% trager en daar ga je je aan ergeren. Een beetje elektrische auto volladen met 11 kW duurt al heel lang en de efficiency wordt er niet beter op als je nog langzamer gaat laden dan 11 kW. Er komt een moment dat je met een lege auto thuis komt en na een aantal uur weer weg wilt. Elke kW meer laadsnelheid is dan meegenomen. Mijn schoonpa is daarom naar 20A gegaan (13,8 kW) en dat gaat ook gewoon prima met een C20 aardlekautomaat op een 3x25A aansluiting.

Zolang je een paal kiest die kan loadbalancen zou ik me niet druk maken om springende zekeringen. Dat gebeurd allemaal niet zo snel.
Wel hypocriet dat je aan de ene kant de EVSE fabrikant voorschrift m.b.t. uitschakelkarakteristiek wilt volgen (ik vind persoonlijk een C-kar gewoon een matig product design bij een EVSE) en dat is prima, maar dat je de 80% regel dan niet volgt en maar gewoon adviseert 100% van de nominale stroom door een automaat heen te sturen.

Die 13,8 kW is leuk, maar hoeveel auto's kunnen 3-fase meer dan 11 kW laden? Dat zijn er niet bijster veel. En persoonlijk hoe vaak komt het nu echt voor dat je thuis komt, maar kort kunt laden en het verschil van die 2,2 kW het verschil maakt voor je rit?

NB Nu is die NEN helaas niet publiekelijk inzichtelijk maar hier staat het ook wel genoemd: https://www.boemer-engine...iec-61439-in-vogelvlucht/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

miicker schreef op maandag 14 april 2025 @ 17:31:
@True @Glashelder bedankt voor jullie input!

Ik wist niet eens dat Hager zelf ook een laadpaal heeft. Ik kijk ook regelmatig in dit topic: Thuisladen van je EV deel 2 maar die zie ik daar ook weinig voorbij komen.

Ik heb even de kap er afgehaald (ik heb die EMAT beltrafo overigens ook zelf geïnstalleerd, daar zat eerst een andere, maar die werkte niet met mijn videodeurbel) en een foto gemaakt:
[Afbeelding]
Die MKS599 B16 is je kookgroep en als daar inderdaad je inductiekookplaat op aangesloten zit is dit niet zoals het hoort. Dit staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic heel duidelijk beschreven. Maar gelukkig heeft een elektricien dit aangesloten :9 /s

Ik zou aanraden je beltrafo buiten de groepenkast te plaatsen of naast je enphase daar is ook wel wat ruimte. Dan je kookgroep (2DIN) te vervangen voor een krachtaardlekautomaat (4DIN) en dan vanuit daar inductieplaat te voeden. Want als je nu een 2x3,7kW kookplaat hebt trek je gewoon 2x16A door je 2e fase wat zo'n 30A is terwijl je (denk ik) 3x25A hebt.

Edit: die kabel rechts onder, is dat voor de kookplaat? Want die lijkt ook niet echt ergens aan vast gezet te zijn. Dat hoort ook niet.
En de PE (aarde) op een WAGO is ook echt een no-no ..
Ik vul even in .. zeker diezelfde keukenboer/elektricien? :>

[ Voor 8% gewijzigd door True op 14-04-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

True schreef op maandag 14 april 2025 @ 18:49:
[...]

maar dat je de 80% regel dan niet volgt en maar gewoon adviseert 100% van de nominale stroom door een automaat heen te sturen.

Die 13,8 kW is leuk, maar hoeveel auto's kunnen 3-fase meer dan 11 kW laden?
Sorry mijn schoonvader was bedoeld als voorbeeld, niet als advies. Als 13,8 kW door een C20 geen problemen geeft, dan zal 16A al helemaal geen problemen geven. Dat is mijn advies: gewoon een C20 (of B20 als de fabrikant dat adviseert) en dan 16A laden. Dat heeft hier thuis nog nooit problemen gegeven. De automaten komen niet boven een graadje of 30.
Dat zijn er niet bijster veel. En persoonlijk hoe vaak komt het nu echt voor dat je thuis komt, maar kort kunt laden en het verschil van die 2,2 kW het verschil maakt voor je rit?

NB Nu is die NEN helaas niet publiekelijk inzichtelijk maar hier staat het ook wel genoemd: https://www.boemer-engine...iec-61439-in-vogelvlucht/
Mijn buren hebben net een Leapmotor T03 besteld. Die doet er op 3,6 kW een whopping 10 uur over om vol te laden. Die 20% minder laadvermogen wordt dan ineens 12 uur. Dat vind ik significant.

De 308 van de andere buren doet er zo’n 4,5 uur over. Ook dat wordt ineens een uur langer. Ik vind het niet niets.. en dan heb je nog de mindere efficiency bij lagere laadvermogens.

Ik zie er gewoon het nut niet van in om 20% laadsnelheid in te leveren terwijl er dagelijks door heel Nederland overal laadsystemen worden opgeleverd waar dit gewoon naar behoren werkt met een B of C20 met 16A.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

True schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:01:
[...]

Die MKS599 B16 is je kookgroep en als daar inderdaad je inductiekookplaat op aangesloten zit is dit niet zoals het hoort. Dit staat hier: Het grote kookplaat aansluiten topic heel duidelijk beschreven. Maar gelukkig heeft een elektricien dit aangesloten :9 /s

Ik zou aanraden je beltrafo buiten de groepenkast te plaatsen of naast je enphase daar is ook wel wat ruimte. Dan je kookgroep (2DIN) te vervangen voor een krachtaardlekautomaat (4DIN) en dan vanuit daar inductieplaat te voeden. Want als je nu een 2x3,7kW kookplaat hebt trek je gewoon 2x16A door je 2e fase wat zo'n 30A is terwijl je (denk ik) 3x25A hebt.

Edit: die kabel rechts onder, is dat voor de kookplaat? Want die lijkt ook niet echt ergens aan vast gezet te zijn. Dat hoort ook niet.
Ik vul even in .. zeker diezelfde keukenboer/elektricien? :>
Het lijkt wel een nationale hobby hier op het forum om allerlei randzaken erbij te slepen waar niet naar gevraagd wordt :o Deze opstellingen worden dagelijks opgeleverd en vrijwel nooit leidt dit tot problemen.

Wie gebruikt nou alle vier de pitten op de maximale stand en dat ook nog eens gedurende langere tijd? 30A door een 25A zekering gaat best een tijdje goed. Echt niet de moeite waard om er geld in te steken.

@miicker wat is er aan de hand met de 3e fase van de krachtgroep linksonderin? Het lijkt wel alsof die heel erg heet geworden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
@True @Glashelder

Laat ik nog even duidelijk stellen dat ik echt geen verstand heb van alles wat jullie vertellen en hoe meer jullie vertellen hoe dommer ik me voel :P
Ik heb echt geen idee wat je hiermee bedoeld.
@miicker wat is er aan de hand met de 2e fase van de krachtgroep linksonderin? Het lijkt wel alsof die heel erg heet geworden is?
Kun je dit misschien omcirkelen of iets? Want ik weet niet precies wat je bedoeld.

Ik heb overigens nog een oude foto gevonden, voor de aanpassing die de elektricien gedaan heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ilm_k2ggVNR407jmoK15l_ZrypM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GNlhKfaythauFBDjWxFj0oZA.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit vergelijk met de huidige situatie dan valt me op dat er in de bovenste rij 1 groep bij is. Daarnaast dat hele gedeelte in dat Hensel kastje aangepast. Ik heb helaas geen eerdere foto met de kap er af. Wat ik wel weet is dat ik toen ruim 3K heb betaald voor wat leidingwerk + het werk dat de elektricien heeft verricht, dus zou er wel van balen als hij ook nog eens prutswerk heeft afgeleverd (blijkbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RPQPAPZIV9JqUoO7jDWD5t8NkQ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGveAQYW9TrxkojTZ9CpSw8a.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik bedoel is rood omcirkeld. De lasklem (wago) in het groen. Die mag daar inderdaad niet zo aanwezig zijn in een meterkast. Maar een drama zou ik er niet direct van maken. Maar de elektricien had beter moeten weten… het maakt je installatie nu niet direct onveilig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:47:
[Afbeelding]

Wat ik bedoel is rood omcirkeld. De lasklem (wago) in het groen. Die mag daar inderdaad niet zo aanwezig zijn in een meterkast. Maar een drama zou ik er niet direct van maken. Maar de elektricien had beter moeten weten… het maakt je installatie nu niet direct onveilig.
Even gekeken, maar dat wat je ziet in de rode cirkel is isolatietape, geen idee waarom dat daaromheen zit, maar lijkt er niet op dat het heet is geworden o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Glashelder schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:47:
[Afbeelding]

Laten we het beestje gewoon bij z'n naam noemen.
Als @miicker €100/u moet betalen voor een elektricien, mag je er als consument vanuit gaan dat hij werk levert wat klopt, veilig is, volgens de laatste normen wordt gedaan en waar je jaren nog gebruik van kunt maken zonder enige risico en als hij om wat voor reden dat niet kan of niet wil doen dan moet hij dit uitleggen. (bijv. de door jou aangeleverde kabel voor de inductiekookplaat is te kort hierdoor kunnen we kiezen uit de volgende opties: a) kabel vervangen, b) lasdoosje plaatsen en verlengen, c) phoenix aansluitklem toepassen).

Ik zie:
  • ingevoerde kabel niet stofvrij ingevoerd met een wartel
  • kabel niet vast gezet buiten de kast (aanname, niet goed te zien)
  • WAGO in de groepenkast
  • kookgroep op één 25A fase (25A is een aanname)
  • rood groen elektradraad duidt op draad van voor '70 - niet per se een probleem, maar net is anders
  • kabel uit het Hensel kastje lijkt ook los te hangen
En @Glashelder als je met je nieuwe wagen naar de garage gaat om er andere banden op te laten zetten wil je toch ook gewoon horen dat wanneer ze zien dat de remklauwen niet goed zijn dat ze je dat gewoon zeggen. Het is des-Tweakers dat we dit doen ja, zeer zeker. Maar de uiterst pragmatische instelling van sommigen zorgt ervoor dat het mis gaat.

Ik durf te wedden dat als we het hier hebben over een 2x3,6kW kookplaat Micker wel loadbalancing moet toepassen omdat hij anders tijdens het koken continu zijn hoofdautomaat mag resetten. Ik ga in ieder geval geen advies geven als ik willens en wetens daarnaast iets volledig laat liggen puur omdat het niet de vraag is. We hebben het hier wel over een huisaansluiting niet over de aankoop van een nieuwe telefoon.
En ook ik sta hier praktisch in, mijn pleidooi en afkeur over de diverse Chinese merken is in het elektra topic opgenomen als verwijzing, maar die EMAT beltrafo zou ik niet direct bij het grofvuil gooien.

Pragmatisch, maar veilig is mijn credo als we het over elektra hebben, laat @miicker zelf de afweging maken als hij het met de juiste uitleg snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Glashelder schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:14:
[...]

Sorry mijn schoonvader was bedoeld als voorbeeld, niet als advies. Als 13,8 kW door een C20 geen problemen geeft, dan zal 16A al helemaal geen problemen geven. Dat is mijn advies: gewoon een C20 (of B20 als de fabrikant dat adviseert) en dan 16A laden. Dat heeft hier thuis nog nooit problemen gegeven. De automaten komen niet boven een graadje of 30.
Nee je pakt een B-kar behalve als de producent wat anders voorschrijft. En als die wat anders voorschrijft moet je jezelf even achter je oren krabben waarom elke EVSE-producent met een kwaliteitsproduct wel met een B-kar weg kan komen en de goedkope alternatieven dat niet kunnen.
[...]

Mijn buren hebben net een Leapmotor T03 besteld. Die doet er op 3,6 kW een whopping 10 uur over om vol te laden. Die 20% minder laadvermogen wordt dan ineens 12 uur. Dat vind ik significant.
Totaal irrelevant hier. TS heeft het over een auto waarbij hij graag met 11 kW wil laden. Fijn dat jij het significant vind dat je met 20% verschil ineens op 12u uitkomt bij zo'n auto, maar in dat geval is het ook op andere manieren op te lossen.
De 308 van de andere buren doet er zo’n 4,5 uur over. Ook dat wordt ineens een uur langer. Ik vind het niet niets.. en dan heb je nog de mindere efficiency bij lagere laadvermogens.
De 4,5 naar 5,5 is nog steeds echt prima behapbaar. En de verminderde efficiëntie is vooral een probleem bij nog lagere vermogens de verschillen tussen 8,8kW en 11kW zijn niet zo bijster groot. En als dit al een probleem is, moet je al helemaal niet gaan laden met load balancing gebaseerd op de PV-installatie.
Ik zie er gewoon het nut niet van in om 20% laadsnelheid in te leveren terwijl er dagelijks door heel Nederland overal laadsystemen worden opgeleverd waar dit gewoon naar behoren werkt met een B of C20 met 16A.
Dat het gebeurd door beunhazen her en der maakt het niet een acceptabele oplossing. Als we toch strooien met anekdotes, bij mijn schoonouders is recent een hybride WP geïnstalleerd met een C20 automaat voor de WCD waarop de WP op aangesloten zit. Dat is ook een installatiebedrijf wat regionaal bekend is en goed werk zou moeten leveren. Een C20 automaat toepassen voor een installatie op een WCD die bereikbaar is voor een consument, echt helemaal van de pot gerukt. 8)7

Pagina: 1