Pv Dc staat in de 3de grafiek, bij je thuisbatterij.mistral2 schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 20:02:
[...]
Zou het kunnen zijn dat de PV-DC niet goed meegenomen wordt in de geoptimaliseerde grafiek? Het lijkt wel alsof de PV-DC daar als accu-uit staat (wat te verklaren is uit het feit dat PV-DC binnen een battery gedefinieerd wordt.).
In heb zowel PV-AC als PV-DC. Niet-geoptimaliseerd zie je beide terugkoen, maar in de de geoptimaliseerde plaat is de PV-DC component 'verdwenen':
[Afbeelding]
Dit is allemaal makkelijker gezegd dan uitgevoerd.djoenez schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:37:
[...]
Dat zou ik ook wel zien zitten. of een soort van "opportunistic charging". voorbeeld:
Ik heb 2 elektrische autos, en ik zorg dat ze altijd op een minimale hoeveelheid staan via DAO, in het weekend hoog ik ze op zodat ze op de goedkope moment in het weekend worden volgeladen.
Wat mijn feature request zou zijn dat als de prijs laag is / grid niet nodig is om de batterij vol te gooien om later weer te verkopen, de auto wordt geladen als de prijs laag is dan een "gemiddelde voor de week"?
DAO is gebouwd om met een wiskundig algoritme te bepalen op welke wijze jouw apparaten (met hun eigenschappen) moeten worden ingezet om in de gegeven externe omstandigheden (prijs, pv-productie, warmtebehoefte, enz) te komen tot zo laag mogelijke kosten (bij minize cost) of zo laag mogelijke inkoop (bij minimize consumption). Daar past zo'n "logisch geredeneerde feature niet in.
Wat ik voor dit jaar nog mogelijk als uitbreiding zie (zeker met het oog op einde saldering vanaf 1-1-2027):
- Een door de gebruiker instelbare waardering van de inhoud van de thuisbatterij aan het eind van de planningshorizon. Deze wordt nu gewaardeerd op de gemiddelde inkoopprijs in de planningsperiode.
- Idem voor de inhoud van de DHW-boiler
- Idem voor de inhoud van de accu van de ev(s)
- Uitbreiding van de planningshorizon, waarbij de gebruiker zelf mag opgeven waar zijn horizon ligt (maximaal 5 dagen), welke "predictor" hij wil gebruiken.
Dit is niet een twee drie klaar want er zijn nog wel een paar grote uitdagingen, zoals:
- exponentiële toename van de rekentijd, dit kan o.a. worden verminderd door alleen de eerste 24 uur te rekenen met kwartier-interval en daarna met uur-interval, maar ook "onthouden" van de berekende inzetten voor het volgende interval en deze "alvast" doorzetten naar de apparaten als de berekening van het volgende interval start.
- auto inplannen ook als is ie niet thuis of niet ingeplugd
- auto inplannen met een in de tijd variabele, instelbare minimum en maximum SoC
- hoe kijken jullie hiernaar?
- wat is jullie mening?
- hebben jullie nog ideeën om te rekentijd te verminderen of het algortime beter te maken?
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer