• timscheffers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:26
Mijn wasmachine en droger hebben geen wifi, waardoor ze niet via DAO in te plannen zijn. Daarom wil ik het omdraaien: een slimme plug met vermogensmeting detecteert wanneer ik de machine zelf start, en die start wordt vervolgens via direct start aan DAO doorgegeven.
Heeft iemand hier ervaring mee, en heeft het überhaupt nut?
TheMystery schreef op zondag 26 april 2026 @ 00:22:
[...]

Ik had dezelfde entiteit bij solar al toegevoegd als bij de reports entities staat, hier zit voor jaren data in.
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  "solar": [
    {
      "name": "SolarEdge SE10K",
      "ml_prediction": "true",
      "entities sensors": "sensor.solaredge_lifetime_energy",
      "strings": [
        {
          "tilt": 45,
          "orientation": -35,
          "capacity": 6.00,
          "yield": 0.01125
        },
        {
          "tilt": 10,
          "orientation": 59,
          "capacity": 6.16,
          "yield": 0.01125
        }
      ]
     }
    ],
Log

[...]

Ondertussen werkt het tabblad reports en savings wel maar dan alleen voor vandaag, als ik morgen of gisteren selecteer krijg ik nog de internal server error.

Solar tab werkt nog niet.

Zie weinig fouten in de log, en na aanpassing werkt Bereken de baseloads en ML modellen trainen niet.

Bij baseloads krijg ik deze fout:

[...]

En dit voor ml modellen:

[...]

Edit: moesten volgens mij nog haakjes omheen maar ook hiermee zelfde fouten:
"entities sensors": ["sensor.solaredge_lifetime_energy"],

Ook deze nog aangepast zonder quotes omdat het een Boolean is als staat in documentatie met quotes:
"ml_prediction": true,
Ik vermoed dat je je Home assistant database verkeerd hebt geconfigureerd.
Kijk nog eens goed naar de wiki en/of DOCS.md.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41
timscheffers schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:35:
Mijn wasmachine en droger hebben geen wifi, waardoor ze niet via DAO in te plannen zijn. Daarom wil ik het omdraaien: een slimme plug met vermogensmeting detecteert wanneer ik de machine zelf start, en die start wordt vervolgens via direct start aan DAO doorgegeven.
Ik heb dat. Het werkt maar het lastige is dat je verschillende programmas hebt. Je moet voor elk programma een profiel definiereëren en dat doorgeven aan dao. De verschillen tussen programmas detecteren is het lastigst. Vaatwasser was niet zo'n probleem, daar gebruiken we eigenlijk maar 1 programma. Wasmachine is al ingewikkeld en oven is onmogelijk omdat je niet kunt voorspellen hoe lang die lasagne moet. Daar moet ik nog met blokken van 15 minuten gaan werken.
timscheffers schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:35:
Je kunt dan die start gebruiken om de switch direct starten te activeren.
Het heeft in zoverre zin dat DAO dan weet wanneer de machine draait en het dan alsnog meeneemt met de vermogensplanning. Zeker volgend jaar wel zinvol om teruglevering te minimaliseren en eigen opwek zo veel mogelijk te gebruiken.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Impossibl3 schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:09:
[...]

Ik vroeg mij gisteren nog af. Hoe gaat de ML er mee om dat door de prijzen de zonnepanelen uitgeschakeld worden? Worden die momenten mee genomen in de ml berekening of eruit gelaten?
Goed punt.
Vorig jaar is het maar een paar keer gebeurd (twee dagen) en daarom hebben we ( @simnet en ondergetekende) er bewust geen rekening mee gehouden. Als het nou meer gebeurt zullen we hier wel voor moeten gaan corrigeren.
Volgend jaar wordt het nog interessanter omdat dan het terugleveren nog eerder geld gaat kosten, dus zullen zonnepanelen ook eerder terug geregeld of uitgezet gaan worden.
Dus ik denk dat we er nu al over moeten gaan nadenken.

• timscheffers
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:26
balk schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:58:
[...]

Ik heb dat. Het werkt maar het lastige is dat je verschillende programmas hebt. Je moet voor elk programma een profiel definiereëren en dat doorgeven aan dao. De verschillen tussen programmas detecteren is het lastigst. Vaatwasser was niet zo'n probleem, daar gebruiken we eigenlijk maar 1 programma. Wasmachine is al ingewikkeld en oven is onmogelijk omdat je niet kunt voorspellen hoe lang die lasagne moet. Daar moet ik nog met blokken van 15 minuten gaan werken.
Klopt, bij een oven blijft het een schatting en bij een droger trouwens ook. Je zou eventueel met een knop kunnen werken, bijvoorbeeld elke druk = kwartier erbij, maar ik heb het liefst alles volautomatisch 😄 Goed om te horen dat meer mensen hier mee bezig zijn. Ga ik ook eens mee hobbyen!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:33
KC27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 08:55:
[...]

Ik vermoed dat je je Home assistant database verkeerd hebt geconfigureerd.
Kijk nog eens goed naar de wiki en/of DOCS.md.
Ik gebruik de doa addon en als database gebruik ik de mariadb addon, dus had gisteren nog de default waardes weggelaten zoals in de wiki staat en wachtwoord staat in de secrets(ww gekopieerd uit de yaml van de mariadb addon), ik heb er nu dit instaan:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "config_version": 0,
  "homeassistant": {},
  "database_ha": {
    "password": "!secret db_ha_password"
  },
  "database_da": {
    "engine": "sqlite",
    "db_path": "../data",
    "database": "day_ahead.db"
  },
Zou volgens wiki dan volledig moeten kloppen toch?

Kan het zijn dat ik home assistent nog moet upgraden van 2026.3 naar 2026.4 dat er misschien een tabel in de database veranderd is tussen deze versies? Ik vind het namelijk niet direct in de changelogs.

• pimNH
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:35
KC27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:07:
[...]

Goed punt.
Vorig jaar is het maar een paar keer gebeurd (twee dagen) en daarom hebben we ( @simnet en ondergetekende) er bewust geen rekening mee gehouden. Als het nou meer gebeurt zullen we hier wel voor moeten gaan corrigeren.
Volgend jaar wordt het nog interessanter omdat dan het terugleveren nog eerder geld gaat kosten, dus zullen zonnepanelen ook eerder terug geregeld of uitgezet gaan worden.
De outliers worden er toch uit gefilterd? Stiekem heb je er dus al wel rekening mee gehouden.
TheMystery schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:27:
[...]

Ik gebruik de doa addon en als database gebruik ik de mariadb addon, dus had gisteren nog de default waardes weggelaten zoals in de wiki staat en wachtwoord staat in de secrets(ww gekopieerd uit de yaml van de mariadb addon), ik heb er nu dit instaan:
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "config_version": 0,
  "homeassistant": {},
  },
  "database_da": {
    "engine": "sqlite",
    "db_path": "../data",
    "database": "day_ahead.db"
  },
Zou volgens wiki dan volledig moeten kloppen toch?

Kan het zijn dat ik home assistent nog moet upgraden van 2026.3 naar 2026.4 dat er misschien een tabel in de database veranderd is tussen deze versies? Ik vind het namelijk niet direct in de changelogs.
Nee ha database is niet veranderd met nieuwe versie van ha.

[ Voor 3% gewijzigd door KC27 op 26-04-2026 09:46 ]

• balk
KC27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:07:
[...]

Goed punt.
Is het mogelijk om gewoon de zon-datapunten waarbij e-prijs < 0 weg te filteren? Dan kom je aardig in de buurt denk ik.

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:35
KC27 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:00:
De nieuwe versies 2026.4.4 en en 2026.4.4.rc1 zijn gepubliceerd;
Changelog:
  • Fix error closing pv_dc
  • Fix error datepicker on android
Excuses voor al het ongemak.
Ik hoor morgen graag of het allemaal werkt.
Excuses niet nodig! Dit is super leuk om te testen en ook nog super snel gefixed.
DAO doet de optimalisatie vrijwel altijd precies zoals ik het graag zou zien, top werk deze plugin, heel erg bedankt voor alle moeite die je erin stopt!!

• TheMystery
KC27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:45:
[...]

Nee ha database is niet veranderd met nieuwe versie van ha.
Nog een idee waar ik het dan nog kan zoeken?

• balk
timscheffers schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:19:
[...]

Klopt, bij een oven blijft het een schatting en bij een droger trouwens ook. Je zou eventueel met een knop kunnen werken, bijvoorbeeld elke druk = kwartier erbij, maar ik heb het liefst alles volautomatisch 😄 Goed om te horen dat meer mensen hier mee bezig zijn. Ga ik ook eens mee hobbyen!
Ik wil het ook automatisch hebben. Mijn Samsung droger geeft geen programma naam door aan welke API dan ook. Dat is vervelend. Maar, de meeste programma's zijn 2 uur lang en 400W continu valt mij nu op. Dus dat ga ik er maar in programmeren. Deze voorspelling is beter dan geen voorspelling.
TheMystery schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:52:
[...]

Nog een idee waar ik het dan nog kan zoeken?
Jouw ha-database instelling werkt alleen als de naam van de database "homeassistant" is en de gebruiker ook "homeassistant". Zo niet dan moet je deze expliciet opnemen in je config.

balk schreef op zondag 26 april 2026 @ 09:51:
[...]

Is het mogelijk om gewoon de zon-datapunten waarbij e-prijs < 0 weg te filteren? Dan kom je aardig in de buurt denk ik.
Ik denk dat het alleen klopt als ook de inkoopprijs negatief is. Maar als je niet meer kunt salderen (volgend jaar) kan het ook voorkomen dat je je pv-productie gaat terugregelen (of uitzetten) als je er geen bestemming meer voor hebt (accu's vol, wasjes gedraaid enz) om terugleveren te voorkomen.

• balk
KC27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 11:17:
[...]

Ik denk dat het alleen klopt als ook de inkoopprijs negatief is. Maar als je niet meer kunt salderen (volgend jaar) kan het ook voorkomen dat je je pv-productie gaat terugregelen (of uitzetten) als je er geen bestemming meer voor hebt (accu's vol, wasjes gedraaid enz) om terugleveren te voorkomen.
Dus vanaf 1 januari filteren op retour prijs minus halve cycle cost < 0?

• TheMystery
KC27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 10:43:
[...]

Jouw ha-database instelling werkt alleen als de naam van de database "homeassistant" is en de gebruiker ook "homeassistant". Zo niet dan moet je deze expliciet opnemen in je config.
Ja dat is die, daarom eruit gehaald want had het eerst er wel in staan.
Nu nog eens erin gezet, maar nu ook met host core-mariadb en nu werkt het
JSON:
1
2
3
4
5
6
7
    "engine": "mysql",
    "host": "core-mariadb",
    "database": "homeassistant",
    "username": "homeassistant",
  },
Bedankt voor het mee denken dat het in de db connectie moest zitten.
Kan ik weer verder met apparaten toevoegen nu de basis staat, baseloads en ml modellen getraind zijn.
Had misschien nu wel verwacht met negatieve prijzen dit in de grafiek te zien dat pv uit moet, of moet je dan entity pv switch invullen en een helper aanmaken in ha?

Edit: met entity pv switch toegevoegd is het idd aangepast.

[ Voor 3% gewijzigd door TheMystery op 26-04-2026 11:55 ]

• simnet
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:43
Voor de ml-learner moet je eigenlijk alle datapunten wegfilteren waarop curtailment actief is. Dat kan je het beste doe door nu alvast een sensor te configureren die bij houd wanneer PV is afgeschakeld/terugschroeft/nom draait/voltagelatch/etc.
Die kun je dan gebruiken om de metingen te filteren.
Wel zorgen dat die sensor long-term-statistics bijhoud. Dat laatste zit ik nog mee te stoeien en heb nog niet gevonden hoe je dat voor een binaire sensor aanzet. (Maar ook nog niet heel veel naar gekeken)

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:08

Dogooder

dus...

KC27 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 21:00:
De nieuwe versies 2026.4.4 en en 2026.4.4.rc1 zijn gepubliceerd;
Changelog:
  • Fix error closing pv_dc
  • Fix error datepicker on android
Excuses voor al het ongemak.
Ik hoor morgen graag of het allemaal werkt.
Ik draai 2026.4.4 en mijn dc panelen op Deye zijn op aanwijzen van DAO netjes teruggeschroefd naar 400W.
Ben ik blij mee.
Nu is het wel zo dat DAO 0 watt verwacht en de realiteit is 400W. Maar dat noem ik op dit moment gerommel in de marge.

[ Voor 11% gewijzigd door Dogooder op 26-04-2026 12:33 ]

simnet schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:07:
Voor de ml-learner moet je eigenlijk alle datapunten wegfilteren waarop curtailment actief is. Dat kan je het beste doe door nu alvast een sensor te configureren die bij houd wanneer PV is afgeschakeld/terugschroeft/nom draait/voltagelatch/etc.
Die kun je dan gebruiken om de metingen te filteren.
Wel zorgen dat die sensor long-term-statistics bijhoud. Dat laatste zit ik nog mee te stoeien en heb nog niet gevonden hoe je dat voor een binaire sensor aanzet. (Maar ook nog niet heel veel naar gekeken)
Er zijn een aantallen omvormers ( zoals die van SolarEdge) die kun je gradueel "terugschroeven" tussen 0 en 100%. Ik ben van plan dat dit jaar nog te gaan ondersteunen zodat we volgend jaar optimaal van de pv-productie kunnen gaan profiteren. Aan/uit wordt dan 100% of 0%.
We kunnen ook dat percentage gaan opslaan in de DAO database. Die is altijd longterm.
Zolang dat percentage groter is dan 0 kunnen we de oorspronkelijke productie terugrekenen en die alsnog meenemen in de ml-training.

[ Voor 13% gewijzigd door KC27 op 26-04-2026 13:07 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:04

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

BertSmelik schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:50:
@KC27
Ik ben bezig een koppeling tot stand te brengen tussen DAO en HBC (Home Battery Control voor 2 x Marstek Venus 3). Nu wil ik een HA automation starten als DAO zijn optimalisering heeft afgerond. DAO optimalisering draait elk kwartier. Ik zie (in de DAO log van de optimalisering) dat dit tussen de 10 en 20 seconden ná het kwartier is; kennelijk afhankelijk van de complexiteit van de berekening en de overige bezetting op mijn Proxmox server.
De veranderingen in de verschillende output waarden van DAO werkt niet zo goed en levert veel "loze" starts van de automatisering op.
Mij vraag is:
1. wat is de beste entiteit die ik als trigger kan gebruiken om zeker te zijn dat de DAO berekening klaar is?
2. als dat niet gezegd kan worden, is het een idee om in een volgende versie hiervoor een entiteit te introduceren?
Heb je deze koppeling al voor elkaar? Hoe heb je het gedaan?

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:14
KC27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:04:
[...]

Er zijn een aantallen omvormers ( zoals die van SolarEdge) die kun je gradueel "terugschroeven" tussen 0 en 100%. Ik ben van plan dat dit jaar nog te gaan ondersteunen zodat we volgend jaar optimaal van de pv-productie kunnen gaan profiteren. Aan/uit wordt dan 100% of 0%.
We kunnen ook dat percentage gaan opslaan in de DAO database. Die is altijd longterm.
Zolang dat percentage groter is dan 0 kunnen we de oorspronkelijke productie terugrekenen en die alsnog meenemen in de ml-training.
Dit zou echt briljant zijn. Heb net voor een deel van mijn PV (Enphase) de Envoy Meterd gekocht die een deze dagen binnen komt. Daar kan ik niet alleen 0/100 instellen maar via 4 relais ook 14 gradaties tussen de 0 en 100%.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
KC27 schreef op zondag 26 april 2026 @ 13:04:
[...]

Huawei Omvormers hebben die mogelijkheid ook!
Dit is momenteel via de HA integratieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oh3HFSrZwBigZ3dR_Moqvsb5IEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4y6XoZOmNnDsiYerOzYAFpda.png?f=fotoalbum_large

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:53
Ik loop nog steeds te stoeien met de laadpalen bij mij thuis in combinatie met DAO. Ik wil eigenlijk van Tibber grid Rewards gebruik maken en dat gaat prima op normale dagen. Maar op een dag als vandaag ramt tibber er doodleuk met hun smart charging doorheen en zou mijn thuisaccu niet geladen hebben op de goedkope tijden.

De accu kan het nog mooi duur terug verkopen vanmiddag de autos niet. Dus heb het liever in de accu's zitten dan in de autos. Heeft iemand anders hier misschien een goed tactiek voor uitgedacht?

Ik heb momenteel de EV's in DAO zitten en trigger de direct charging op basis van grid Rewards. Maar dat werkt niet op dagen als vandaag wanneer die puur probeert te smart laden op goedkope tijden.

[ Voor 16% gewijzigd door thomvh op 26-04-2026 14:53 ]

• arjenhiemstra
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:35
Dogooder schreef op zondag 26 april 2026 @ 12:31:
[...]

Ik draai 2026.4.4 en mijn dc panelen op Deye zijn op aanwijzen van DAO netjes teruggeschroefd naar 400W.
Ben ik blij mee.
Nu is het wel zo dat DAO 0 watt verwacht en de realiteit is 400W. Maar dat noem ik op dit moment gerommel in de marge.
Same here, werkte als een zonnetje 8)

Mijn minimum is 1000 watt, maar inderdaad, gerommel in de marge.
Pagina: 1 ... 37 38 Laatste