• simnet
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 10:27
Dus een gebruik voorspelling?

Je zit dan te kijken naar features zoals: Buiten temperatuur, binnen temperatuur, setpoint temperatuur, windsnelheid, luchtvochtigheid, dag vh jaar, weekdag.

Je hebt met deze systemen echter wel een trage factor, namelijk opwarm snelheid. Alle features zijn niet direct afhankelijk van elkaar maar er zit een lag in.
Dat is wel wat lastiger modelleren.

Nog meer ideeen?

• thomvh
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:54
Opzich nu met de zomermaanden zou ik eigenlijk een koel functie voor de WP willen. Verwarmen kan DAO al maar koelen niet. Wordt ook lastig om dat met de verwarmings module te doen aangezien die naar de buiten temperatuur kijkt.

• arro3038
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:55
simnet schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:07:

Je zit dan te kijken naar features zoals: Buiten temperatuur, binnen temperatuur, setpoint temperatuur, windsnelheid, luchtvochtigheid, dag vh jaar, weekdag.

Je hebt met deze systemen echter wel een trage factor, namelijk opwarm snelheid. Alle features zijn niet direct afhankelijk van elkaar maar er zit een lag in.

Nog meer ideeen?
Ik kan me zo voorstellen dat stand van de zon en of die schijnt of niet (instraling door de ramen) ook interessant is?

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:15

Dogooder

dus...

Dat van die lag is wel een goed punt, daar had ik nog niet zo goed over nagedacht. Ik heb zelf slechts data sinds december vorig jaar dus dat is niet heel veel. Ik zal, als ik tijd heb, eens kijken of ik ergens een correlatie kan spotten.

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:17
simnet schreef op maandag 20 april 2026 @ 19:31:
[...]

Wat zou je willen voorspellen van je WP?
ik heb een Panasonic WP en gebruik @edterbak's Node Red dashboard voor HeisHamon

Heishamon <> Node Red voor Panasonic warmtepompen

https://github.com/edterbak/HeishaMoNR

voor de ML denk ik dan aan het verwachte verbruik van de CV en warmtapwater n.a.v. het jaargetijde en de weersverwachting i.c.m. het warmteverlies van de woning en de dynamische energietarieven

via de Scheduler kan je enigszins sturen

@edterbak heb jij nog ideeën hoe we de Panasonic nog enigszins kunnen sturen?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10:17
simnet schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:07:

Nog meer ideeen?
in de goedkope dynamische perioden een graadje warmer stoken om tijdens de dure periodes de WP uit te kunnen zetten?

warm tapwater maken tijdens de goedkopere uren, in de zomer overdag op je overschot PV en in de winter afhankelijk van de dynamische tarieven i.c.m. de COP

nadeel is dat je ' s nachts tijdens de goedkopere periodes een slechte COP hebt wanneer je die ook mee wil nemen...

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• Lasoul
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:03
Ik zie hem eigenlijk heel simpel. Laat de WP gewoon zijn werk doen met lange runs en laad de batterij op, op de goedkoopste momenten zodat de WP altijd goedkoop draait.
WP is eigenlijk te traag om bij te sturen met graadje meer of minder.

• simnet
Ik denk dat het aansturen van een WP beter overgelaten kan worden aan het regelsysteem van het apparaat zelf.

Op zich is bijstoken een optie (je kunt een hoop thermische energie kwijt in een huis), maar ik vraag me sterk af of je daar heel veel winst uit kunt behalen, gezien de traagheid van het systeem. Even 15min, met lage prijzen, full power heeft niet zoveel nut (denk ik).

Ik ben totaal geen expert op dat gebied, maar voor zover ik heb begrepen is het beter om hem (bij wijze van spreke) 24x7 op lage temperatuur te laten draaien, dan te pendelen met eventuele compressor start/stops tot gevolg.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

offtopic:
Juist met de traagheid van een WP (ik heb betonnen vloeren en vloerverwarming door het hele huis) kan ik heel eenvoudig besparen. Sinds januari heb ik een dynamisch contract en zet nu gedurende de 24 (!) duurste kwartieren van het etmaal de WP op non-actief. De temperatuur varieerde minder dan 1 graad piek-piek (dus +/-0,5°).
Dat bespaart toch behoorlijk!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• simnet
Hippe Lip schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:59:
offtopic:
Juist met de traagheid van een WP (ik heb betonnen vloeren en vloerverwarming door het hele huis) kan ik heel eenvoudig besparen. Sinds januari heb ik een dynamisch contract en zet nu gedurende de 24 (!) duurste kwartieren van het etmaal de WP op non-actief. De temperatuur varieerde minder dan 1 graad piek-piek (dus +/-0,5°).
Dat bespaart toch behoorlijk!
Ik ben wel benieuwd hoe je dit hebt gedaan. Moeten die kwartieren aaneengesloten zijn? Of mag (in theorie) bij jou de WP 24x een start/stop doen?

Afgezien daarvan, denk ik niet dat DAO of een ML hier veel toegevoegde waarde heeft. Uitrekenen wat de duurste 1/3 van de dag is kan een simpele automation ook.

Ik vraag me ook wel een beetje af of je echt wel bespaart op energie of dat het alleen maar zo voelt. Maar dat is volledig ongenuanceerd :)

[ Voor 8% gewijzigd door simnet op 21-04-2026 08:29 ]

• djoenez
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:28
Waar het vooral bij zou kunnen helpen als het echt meerdaags zou zijn. Mijn WP (Panasonic via heishamon) zet ik al met de scheduler lager bij de dure Ochtend en avond momenten. Maar hij kan best wel forse overshoots doen als het morgen toch al zonnig wordt

• simnet
Ja, meerdaags kan ik me wel de voordelen bedenken. Het wordt wel lastig zonder lange termijn tarieven voor energie.

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

simnet schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:26:
Ik ben wel benieuwd hoe je dit hebt gedaan. Moeten die kwartieren aaneengesloten zijn? Of mag (in theorie) bij jou de WP 24x een start/stop doen?
Heel eenvoudig met de Dynamisch-HA van @gielz. Daar stel ik in dat ik de 24 duurste kwartieren wil markeren. Een automatisering zorgt er vervolgens voor dat als duur=ja, dat de WP op non-actief gaat (en daarna weer terug ;) )
Afgezien daarvan, denk ik niet dat DAO of een ML hier veel toegevoegde waarde heeft. Uitrekenen wat de duurste 1/3 van de dag is kan een simpele automation ook.
Eens, en dat is dus ook wat ik doe.
Ik vraag me ook wel een beetje af of je echt wel bespaart op energie of dat het alleen maar zo voelt. Maar dat is volledig ongenuanceerd :)
Natuurlijk bespaart het. De warmtebehoefte (kWh) per 24 uur blijft gelijk: het warmteverlies van het huis. En die vul ik in tijdens de 72 goedkoopste kwartieren van de dag. Ik mijd de piek in de prijzen en bespaar dus.

Maar we gaan hiermee wel erg offtopic… 😱

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Pagina: 1 ... 36 37 Laatste