f.welvering schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:26:
[...]

Daar is geen warmtevraag.
Maar dat staat er in dit geval los van. Als er wel vraag is gaat hij direct verwarmen.

Het punt is dat hij op geplande tijd moet gaan verwarmen adhv de optimalisatie van dao.
Als die entity op "off" staat zal DAO altijd het eerste interval de wp niet inschakelen.
Het is dus maar net hoe je het gebruik van deze instelling interpreteert.
Mijn voorstel om te testen of het werkt:
Haal de regel met "entity hp heat demand" uit je instelling (zet "#" aan het begin van de key), dus "#entity hp heat demand". Daarmee wordt hij uitgecommentarieerd en zal DAO altijd inplannen alsof er warmtevraag is.
Als het dan werkt kunnen we hier samen tot een werkbare oplossing komen voor het gebruik van deze instelling.

Edit:
Je zou bijvoorbeeld een template switch kunnen maken die reageert op de binnentemperatuur van de woonkamer. Als deze boven je hoogste comfortgrens komt (bijvoorbeeld door zoninstraling) gaat hij op "off". Daarmee voorkom je verdere opwarming ook al is het goedkoop.

[ Voor 13% gewijzigd door KC27 op 28-02-2026 16:58 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:36

wmc

KC27 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:50:
[...]

Als die entity op "off" staat zal DAO altijd het eerste interval de wp niet inschakelen.
Haal de regel met "entity hp heat demand" uit je instelling (zet "#" aan het begin van de key), dus "#entity hp heat demand". Daarmee wordt hij uitgecommentarieerd en zal DAO altijd inplannen alsof er warmtevraag is.
Als het dan werkt kunnen we hier samen tot een werkbare oplossing komen voor het gebruik van deze instelling.

Edit:
Je zou bijvoorbeeld een template switch kunnen maken die reageert op de binnentemperatuur van de woonkamer. Als deze boven je hoogste comfortgrens komt (bijvoorbeeld door zoninstraling) gaat hij op "off". Daarmee voorkom je verdere opwarming ook al is het goedkoop.
Dat is precies de interpretatie die ik heb. HA heeft een mooie template thermostaat. Je kunt daar de positie en negatieve hysterese zelf instellen. Ik laat wat meer overshoot toe (1 graad uit mijn hoofd) dan wanneer hij onder de gewenste temperatuur komt.

• f.welvering
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:28
KC27 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:50:
[...]

Edit:
Ik had deze functie anders geïnterpreteerd inderdaad. In mijn gedachte warmt het huis over de gehele dag op adhv de meest interessante momenten en niet op basis van vraag, tenzij te koud.

Als de thermostaat (ik gebruik de homeassistant thermostaat) warmte gaat vragen moet er direct verwarmt worden gezien het dan echt te koud gaat worden. Dat gebeurt dan ook als dao vraag ziet, maar dan optimaliseert hij toch niets?
Immers hij blijft verwarmen totdat de vraag stopt, en dan stopt dao ook met inplannen.

Edit: @KC27 heat demand heb ik uitgecommend. Ik laat je weten hoe het verloopt.

WP: DeWarmte PompAO 6.4Kw Hybrid, CV Intergas, Thermostaat Netatmo, 70m2 vvw, PV: 34x 325wp solaredge omvormer en optimizers,Wan ip adres weten? https://mijnips.eu

• wmc
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:36

wmc

In mijn geval kan er warmtevraag zijn, maar komt het voor dat dao dan niet direct warmte inplant. Dat resulteert inderdaad wel in een iets koeler huis. Vooralsnog lijkt het dus zo te zijn dat er een bepaalde hoeveelheid energie per dag nodig is. Die wordt over de dag zo goedkoop mogelijk ingepland. Als er geen warmtevraag is, wordt hij de eerste 15 minuten niet ingepland, ookal is dat het goedkoopste moment.
Pagina: 1 ... 30 31 Laatste