WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
/f/image/MXInTjZaSmoe9LcE8G437iJF.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat om Offset curve, die heeft Factor 1. Degree minutes heeft wel 1 decimaal, die heeft factor 10.
[ Voor 37% gewijzigd door rescla op 19-02-2026 11:13 ]
Dank voor de extra uitleg. We gaan er zeker niet de hele dag "erin". De gebruikstijdstippen zijn binnen een redelijk bandbreedte voorspelbaar. Ik heb idd eerst de "machine" variant geimplementeerd en kan nu eenvoudig switchen om te zien op welke manier de meeste "winst" valt te behalen. Bij de "machine" variant geef ik DAO een langere periode om te optimaliseren maar daardoor is de Yacuzzi regelmatig toch alweer 0.5 - 1.0 graad afgekoeld als ik er in stap (niet wereldschokkend maar net iets minder comfortable). Het is dus de aloude afweging tussen lagere kosten en meer comfort (tegen iets hogere kosten).KC27 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 22:45:
[...]
DAO waardeert de warmteinhoud van de boiler door warmteinhoud aan het einde van de berekening minus de warmteinhoud aan het begin van de berekening te nemen.
Hij plant altijd maar maximaal 1 opwarmbeurt in een berekeningscyclus. Dus hij zal bij jou aan het eind bijna altijd onder de ondergrens zijn afgekoeld.
Dus de toename in waarde in euro (in pseudo-code):code:Tenslotte:
1 2 3 4 5boiler_storage = ( (boiler_temp_end - boiler_temp_begin) * (spec_heat_boiler / (3600 * cop_boiler)) * p_avg )
Als je hysterese op 0,8 K staat en je cooling-rate staat op 0,2 K/uur dan moet je Yaccuzzi binnen 4 uur steeds worden opgewarmd. Daar valt dan niet zoveel winst te behalen met DAO.
Zou je het dan niet beter kunnen inplannen als een "machine", door aan de yaccuzi bepaalde "openingstijden" te koppelen zodat hij niet 24/7 beschikbaar is. Of willen jullie de hele dag "erin" kunnen?
Achtergrond info: de "machine" variant wordt, zoals gedocumenteerd, als een enkele aaneengesloten Aan-Uit actie ingepland. Om iets meer controle over de gebruikstemperatuur te hebben, heb ik daarom gekozen voor 3 "machines" (elk met hun eigen ~8 uur planningsperiode). Ik heb de "boiler" variant er naast gezet omdat ik daarbij DAO over de volledige 24 uur kan laten plannen en automatisch meerdere (afhankelijk van de buitentemperatuur zo'n 8-10) Aan-Uit blokken krijg.
[ Voor 12% gewijzigd door tomvandepoel3 op 19-02-2026 11:44 ]
Ik denk dat je dit in HA moet regelen: DAO stuurt het resultaat van de berekening naar een helper (input_number) en jij zorgt voor een "vertaalslag" naar de Nibe. Ik weet helaas verder niets van de Nibe-wp.rescla schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 11:10:
Ik heb een Nibe S1155 die ik nu als heatpump heb ingeregeld via dao. Nu loop ik er alleen tegenaan dat de heating offset alleen integers aan kan, geen decimalen dus. Ik rond nu af buiten dao om, maar is het ook mogelijk om de stooklijnaanpassing binnen dao te beperken tot hele nummers? Of weet iemand nog een manier om de S1155 fijnmaziger aan te sturen?
[Afbeelding]
Het gaat om Offset curve, die heeft Factor 1. Degree minutes heeft wel 1 decimaal, die heeft factor 10.
WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer
Ik kwam een Epex predictor tegen die meer op basis van wat jij hierboven beschrijft werkt in plaats van mijn (versimpelde) logica op basis van ned.nl.KC27 schreef op zondag 18 januari 2026 @ 13:05:
[...]
Ja het project van @Bravo werkt met een zelf bedachte (wel slimme) formule met een paar parameters die op basis van de kleinste kwadraten methode worden geoptimaliseerd (gefit). Ik denk dat de xgboost-methode die we ook gebruiken voor de pv-voorspellingen generieker is en beter gaat werken, maar dan wel met de productie gegevens (historie en voorspelling) van ned.nl.
Is dit iets om mee te nemen in de ontwikkeling van DAO om de gaan optimaliseren over meerdere dagen? Je lijkt de meesta data al beschikbaar te hebbeb
Al is het dat niet meer een Day Ahead Optimizer
[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 19-02-2026 20:19 ]
Ioniq 6 LR Lounge 20" @ Elli Pro
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10
Vanochtend geupdate naar de testing, en probleem is vandaag verder niet meer voorgekomen. Dank!!KC27 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:01:
[...]
Zou je willen testen dat deze fout bij jou met de laatste testversie is verholpen?
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Ik ben tussen de bedrijven door ook af en toe bezig met een ml-predictor voor de day-ahead prijzen.Bravo schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:09:
[...]
Ik kwam een Epex predictor tegen die meer op basis van wat jij hierboven beschrijft werkt in plaats van mijn (versimpelde) logica op basis van ned.nl.
Is dit iets om mee te nemen in de ontwikkeling van DAO om de gaan optimaliseren over meerdere dagen? Je lijkt de meesta data al beschikbaar te hebbeb
Al is het dat niet meer een Day Ahead Optimizer
Dit is het voorlopige resultaat tot nu toe:
De bovenste grafiek zal je bekend voorkomen: geel is de verwachte totale consumptie in Nederland,
Blauw en oranje is (gestapeld) de duurzame productie, het verschil is de hoeveelheid die met gas (of kolen) moet worden opgewekt.
De onderste grafiek laat de voorspelling en de werkelijke epex-prijs zien (euro/kWh).
Qua nauwkeurigheid lijkt het op die van de epex-voorspeller.
Ik wil het nog verder verbeteren en dan beschikbaar maken om de planningshorizon van DAO met x dagen te verlengen.