Betaat er een wifidongle met RJ45 stekker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinge
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 20:30
Mijn vraag
Ik heb een laadpaal (Alfen) en die heeft wel een RJ45 aansluiting maar een draad trekken naar mijn router is problematisch. Nu heeft Alfen (het merk van de laadpaal) een app uitgebracht waarmee ik mijn laden kan besturen en vermogen aanpassen. Mijn vraag is, en dat vind ik niet op internet, bestaat er een, ik noem het maar een wifidongle, maar niet met een usb stekker maar met een RJ45 stekker?
En dan natuurlijk de vraaag: zou dat kunnen werken? Zonder extra stroomvoorziening.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via robinge op 01-04-2025 10:22)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Welke Alfen lader heb je precies? Volgens deze review is het bij sommige modellen mogelijk om een wifi upgrade kit te laten plaatsen:

Alfen Eve Single Pro-line 22kw (met kabel) Laadstation/laadpaal review door NTiBhohoSJ66vgJ.
Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die graag de mogelijkheid voor een draadloze wifi verbinding hadden gezien om met het thuisnetwerk te kunnen verbinden. Dat laatste is nodig om gebruik te kunnen maken van de alfen apps. Het ontbreken van Wifi was tot eind 2024 een van de weinige minpuntjes van dit laadstation. Het goede nieuws is dat Alfen dit in de modellen vanaf mei 2023 wel aan het introduceren is in de nieuwere modellen en dat sinds januari 2025 ook de firmware van de laadpaal geschikt is gemaakt voor wifi. Voor de eerdere modellen lijkt er een wifi upgrade kit beschikbaar. Zie ook dit artikel in de webshop van Alfen en het Alfen knowledge base topic over WIFI. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee opgedaan.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dat heet een accesspoint (zie categorie: Accesspoints). En die bestaat maar waarschijnlijk niet zonder extra stroomvoorziening. Aangenomen dat je laadpaal geen PoE levert. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door Room42 op 31-03-2025 14:34 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:51

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Room42 schreef op maandag 31 maart 2025 @ 14:32:
Dat heet een accesspoint (zie categorie: Accesspoints). En die bestaat maar waarschijnlijk niet zonder extra stroomvoorziening. Aangenomen dat je laadpaal geen PoE levert. ;)
Niet helemaal. Een AP breidt een bedraad netwerk draadloos uit. Hier wil TS een draadloos netwerk bedraad maken, dus verbinden als WiFi client en de verbinding via Ethernet bridgen. Dat doe je met een client bridge. Sommige AP's kunnen zo de rollen omdraaien maar niet allemaal, of met beperkingen (zo willen bijv HPE Aruba InstantOn AP's alleen bridgen met andere InstantOn apparaten :( )

Overige Hardware is trouwens de plek voor computerhardwarevragen die nergens anders op GoT besproken worden, maar dit gaat over netwerken en dat kan... in Netwerken ;)

Ik verplaats even:

Move OH -> NT

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 31-03-2025 22:04 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:09
Welke Alfen lader heb je precies? Volgens deze review is het bij sommige modellen mogelijk om een wifi upgrade kit te laten plaatsen:

Alfen Eve Single Pro-line 22kw (met kabel) Laadstation/laadpaal review door NTiBhohoSJ66vgJ.
Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die graag de mogelijkheid voor een draadloze wifi verbinding hadden gezien om met het thuisnetwerk te kunnen verbinden. Dat laatste is nodig om gebruik te kunnen maken van de alfen apps. Het ontbreken van Wifi was tot eind 2024 een van de weinige minpuntjes van dit laadstation. Het goede nieuws is dat Alfen dit in de modellen vanaf mei 2023 wel aan het introduceren is in de nieuwere modellen en dat sinds januari 2025 ook de firmware van de laadpaal geschikt is gemaakt voor wifi. Voor de eerdere modellen lijkt er een wifi upgrade kit beschikbaar. Zie ook dit artikel in de webshop van Alfen en het Alfen knowledge base topic over WIFI. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee opgedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@robinge wat voor netwerk heb je liggen? Ik heb precies voor die use case een oude Unifi AP AC lite gekocht en dat werkte (totdat ik een kabel had getrokken) meer dan prima.

Maar via de Pricewatch en dan filteren op 'Bridge' kom je ook allerlei apparaten tegen. Helaas werkt de filter niet super goed, dus je zal even per device in de handleiding moeten kijken of ze ondersteunen wat jij zoekt.

Bijvoorbeeld bij deze: uitvoering: TP-Link AC1750 Wi-Fi Range Extender RE450 Staat het volgende in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jPjaJJWstUBOPoxNt4bhMLnqLQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qBmcNwgWQr3RVCZ5tdI2VGtC.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinge
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 20:30
[quote]Nielson schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:29:

Dank je voor deze info.
Ik heb de pro met RJ45 aansluiting.
Er is destijds (2020) geen UTP getrokken, wist ik veel. Nu ben ik stukken wijzer.
Ga toch proberen een UTP te trekken naar de router. Moet alleen via de buis (muurbevestiging) onder de fundering door.
Wordt een klusje, Ga toch een poging wagen.
Een hardware aanpassing is me de prijs niet waard..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:06

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Misschien een beetje vloeken in de kerk maar is powerline geen optie? Ik bedoel je hebt duidelijk stroom/spanning daar en de eisen aan het netwerk zijn waarschijnlijk erg laag. Begrijp me niet verkeerd UTP trekken is natuurlijk de (veel) betere oplossing maar wellicht heb je deze optie nog niet overwogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:24
MasterL schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:38:
Misschien een beetje vloeken in de kerk maar is powerline geen optie? Ik bedoel je hebt duidelijk stroom/spanning daar en de eisen aan het netwerk zijn waarschijnlijk erg laag. Begrijp me niet verkeerd UTP trekken is natuurlijk de (veel) betere oplossing maar wellicht heb je deze optie nog niet overwogen.
Powerline kan een prima/praktiche oplossing zijn in dit soort situaties, maar als er toch een normale (net)stroom aansluiting aanwezig is kan je ook een WiFi Bridge adapter gebruiken natuurlijk.
Ethernet RJ45 draadloos aansluiten op netwerk
WiFi signaal omzetten naar RJ45
WiFi naar utp zonder extended signaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:37
Probeer de TP-link WE902AC en die dan instellen als client. De Ethernet-poort wordt dan inderdaad gebridged naar je Wifi-netwerl.

Ik gebruik deze zelf in een vakantiehuisje op de WiFi van het park op te vangen, ergens op de zolder en vervolgens op de WAN-poort van een router (benedenverdieping) binnen te laten komen, zodat het huisje een eigen, afgeschermd netwerk heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:18
jurri@n schreef op donderdag 3 april 2025 @ 12:18:
Probeer de TP-link WE902AC en die dan instellen als client. De Ethernet-poort wordt dan inderdaad gebridged naar je Wifi-netwerl.

Ik gebruik deze zelf in een vakantiehuisje op de WiFi van het park op te vangen, ergens op de zolder en vervolgens op de WAN-poort van een router (benedenverdieping) binnen te laten komen, zodat het huisje een eigen, afgeschermd netwerk heeft.
Idem maar dan met een stokoude netgear wifi extender d:)b
Pagina: 1