Wat zou je anders doen als je nu een nieuw huis ontwerpt.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:54
YellowCab schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Klopt, maar helaas zijn ze weinig flexibel. Badkamer casco opleveren kan bijvoorbeeld al niet. En je kunt alleen aanpassingen doen die op de optielijst staan. Daarvan afwijken doen ze niet helaas.
Andere aanpak, op onderwerpen waar ze weinig flexibel zijn, is alles in de basisuitvoering bestellen, en na oplevering zelf vervangen. Is misschien wel goedkoper dan via de opties die zij bieden alles zo luxe mogelijk te configureren. Is je huis wel wat later klaar, maar heb je waarschijnlijk wel veel meer keuze.

Bij hen geef je mogelijk wel meer geld uit, maar je hebt dan nog niet exact wat je wil, dan kan je dat geld maar beter bij een ander besteden.

[ Voor 10% gewijzigd door Skynett op 11-03-2025 19:49 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12:03
Ivow85 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:28:
[...]

Was jij eerder eigenaar van ons huis? Onze woonkamer telt een stuk of 15 dubbele stopcontacten. En ja, dat zijn er écht meer dan genoeg. Geen tekorten. Ook de keuken en bijkeuken zijn ruim voorzien.

Bij een nieuwe woning zou ik gaan voor kleinere ruimtes. Lekker ouderwets kamer-ensuite met een paar mooie schuifdeuren. Een zitkamer met voldoende ruimte voor een grote hoekbank en twee losse stoelen, een houtkachel en een plek voor de tv. En dan los er van een keuken met eethoek en zonder kookeiland. De keuken hoeft voor mij ook niet enorm te zijn. 270-300cm aanrecht en een dubbele hoge kast met daarin de meeste apparatuur is meer dan voldoende.

Een dubbele wastafel is een must. Een ruime douche ook. Een bad is fijn maar niet noodzakelijk.
Ik woon al meer dan 20 jaar in dit huis en dat heb ik destijds nieuw gekocht. Ongeveer 10 jaar geleden de beneden verdieping flink verbouwd, daarvoor kan ik zeggen dat de stopcontacten niet overvloedig aanwezig waren. Meteen ook leidingen gefreesd voor schemerlampen want ik wist inmiddels waar ik die wilde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:48

Agent47

I always close my contracts.

Pohh tsjah een dikke meterkast , ook voor toekomstgerichte eventuele warmte pomp.

Op elke slaapkamer een UTP aansluiting.

Veel ramen / een dakkapel. Ik vind licht enorm fijn. Overal dezelfde deuren inclusief klinken.

Vloerverwarming. HR++(+) glas. Kunstof kozijnen en achter en voordeur.

Overal mooie stopcontacten. Net cable management.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:24
YellowCab schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Klopt, maar helaas zijn ze weinig flexibel. Badkamer casco opleveren kan bijvoorbeeld al niet. En je kunt alleen aanpassingen doen die op de optielijst staan. Daarvan afwijken doen ze niet helaas.
Oei, en dan vraag je hier naar allerlei droomwoning-opties? Zeker als zo'n aannemer aan allerlei andere contractuele verplichtingen vast zit, zal het hem minstens een hoop ongevraagd gedoe geven.
Je kunt dan wel met een aardigheidje de schaftkeet binnenlopen, maar weet dat indertijd 'mijn' bouwvakkers de voedingswaarde van hun boterhammen verkozen boven de taart die ik bij mijn verjaardag meenam.

[ Voor 9% gewijzigd door trabant op 11-03-2025 21:35 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkvdMeijden
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-09 19:35
-zo min mogelijk opties zoals zonnewering of zonnepanelen via bouwbedrijf
-geen schuifpui die je toch niet gebruikt omdat er een parkeerplaats zat.....
-zelf de utp draden trekken heb een vermogen betaald
- tuin zo snel mogelijk doen anders constant zand van de kids in huis
-geen pvc
-trap snel bekleden
Veel meer zonnepanelen zodat je in de winter zo min mogelijk belasting betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-09 15:14
Skynett schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:47:
[...]

Andere aanpak, op onderwerpen waar ze weinig flexibel zijn, is alles in de basisuitvoering bestellen, en na oplevering zelf vervangen. Is misschien wel goedkoper dan via de opties die zij bieden alles zo luxe mogelijk te configureren. Is je huis wel wat later klaar, maar heb je waarschijnlijk wel veel meer keuze.

Bij hen geef je mogelijk wel meer geld uit, maar je hebt dan nog niet exact wat je wil, dan kan je dat geld maar beter bij een ander besteden.
Dat is ook wel een beetje het idee. Zoveel mogelijk achteraf zelf doen. En alleen laten doen wat achteraf niet / amper mogelijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
HenkvdMeijden schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 05:49:
-zo min mogelijk opties zoals zonnewering of zonnepanelen via bouwbedrijf
-geen schuifpui die je toch niet gebruikt omdat er een parkeerplaats zat.....
-zelf de utp draden trekken heb een vermogen betaald
- tuin zo snel mogelijk doen anders constant zand van de kids in huis
-geen pvc
-trap snel bekleden
Veel meer zonnepanelen zodat je in de winter zo min mogelijk belasting betaald
Waarom zou je geen pvc meer nemen? Dit is wel wat wij van plan waren namelijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-09 19:20

Bergie

Lekker belangrijk...

Iets wat zeker ook achteraf nog wel een keer kan; maar degelijk hang- en sluitwerk gebruiken. Alle deuren dezelfde cilinder dus nooit geen geklooi meer met verschillende sleutels; ideaal!

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Tja, ik lees hier van TS vooral waarom afhankelijk zijn van een projectontwikkelaar, cataloguswoning, standaard oplossingen en dan vooral bij een vrijstaande woning niet altijd een kosteneffectieve oplossing is.

Dat lijkt me ook de les voor anderen die dit topic lezen.... Ik zeg daar wel meteen bij: 1 huis is beter dan geen huis....

En als je iets aan wilt passen: doe dat voor je erin trekt want zodra je er woont begin je al heel snel van alles "te accepteren". De dingetjes die nog moeten komen op een lijstje, worden een jaartje uitgesteld want nog geen geld maar uiteindelijk wordt het afgesteld want je wilt niet bezig zijn met lijstjes maar genieten van wat je al wel hebt. En da's ook niet verkeerd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HenkvdMeijden
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 13-09 19:35
YellowCab schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:55:
[...]

Waarom zou je geen pvc meer nemen? Dit is wel wat wij van plan waren namelijk.
Krassen. Kids die een stoel of tafel verschuiven, steentje onder schoenen etc krast als de ziekte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:45
We zijn bijna klaar met ons droomhuis. Het is de derde keer dat we een huis bouwen; de eerste keer met een aannemer, daarna (letterlijk) zelf en nu in eigen beheer met ZZPérs.

Wat we nu gedaan hebben is het hele huis in Sketch-Up ontworpen - samen met de architect - en daarna in detail uitgewerkt. Huis, techniek (o.a. staal constructie), keuken, lichtplan, interieurbouw. Echt alles.
Het is wat werk, maar een enorme hulp daarna. Allerlei zaken als zichtlijnen, lichtinval en ga zo maar door kun je al bekijken. We hebben zodoende al veel verbeterd, voordat we begonnen waren.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
HenkvdMeijden schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 11:19:
[...]

Krassen. Kids die een stoel of tafel verschuiven, steentje onder schoenen etc krast als de ziekte
Ahh oke. Dat is wel jammer inderdaad. Waar zou je dan voor gaan? Tegels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
YellowCab schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:24:
[...]

Ahh oke. Dat is wel jammer inderdaad. Waar zou je dan voor gaan? Tegels?
Pro PVC hier :P

Werkt hier prima, geen krassen en vervaging.
Meer info over PVC hier: PVC vloer, ervaringen mee?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
DaWizza schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 15:29:
[...]

Pro PVC hier :P

Werkt hier prima, geen krassen en vervaging.
Meer info over PVC hier: PVC vloer, ervaringen mee?
Zal veel kwaliteitsverschil inzitten. In de kantine van het bedrijf waar ik werk ligt al een aantal jaren gelijmde PVC stroken op de vloer, nog zo goed als nieuw.
Zelf heb ik laminaat met een kunststof toplaag ook al een aantal jaren en ook nog als nieuw. Ligt op de 1e verdieping dus misschien heeft het daar niet zoveel te lijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:58

Typhone

Who Dares Wins

Ben zelf bezig met de (totale) renovatie van een vrijstaand huis uit 1970 (228m2).

Als ik even een lijstje mag geven van zaken waar ik rekening mee hou (niet vergelijkbaar met nieuwbouw natuurlijk maar doe er je voordeel mee):

- elke kamer minimaal 1x UTP
- leidingen voor de access points
- leidingen naar de deuren voor camera-deurbel
- leiding voor zonnepanelen omvormer
- vanuit de meterkast trek ik twee lange kabels (UTP) naar de zolder van de garage. Daar maak ik een patchkast waar alles samenkomt. De tweede kabel gaat vanaf de switch terug naar de meterkast en wordt daar verwerkt in een klein patchpaneel voor alle aansluitingen die POE gebruiken (deurbel, camera’s, access points). Alles binnen het Unifi systeem

- elk apparaat van 2000W krijgt een eigen groep.
- extra leidingen voor toekomstig gebruik: 2x krachtstroom naar garage voor elektrische auto’s in de toekomst, 1x perilex in de keuken (nu gas), op de plekken voor de airco’s ook voorzieningen gemaakt
- waterleidingen allemaal laten vernieuwen (nvt bij jou)
- WC’s allemaal voorzien van modern inbouwreservoir: een goede is bijv de UP-320, settle niet voor goedkope meuk waar projectontwikkelaars mee aan komen kakken!

- waterontharder! Als je zoveel nieuw koopt is dat het wel waard! Ga wel voor een echte met hars/zoutspoeling en niet zo’n neppe magneet
- zorg ervoor dat je de leidingen alvast maakt voor de waterontharder of laat plannen zodat je deze ook uit het zicht kunt zetten
- hoekstop kraantjes overal
- buitenkranen antivries en dicht te zetten van binnenuit

- garage enzo: afhankelijk wat je er gaat doen een vloer afstemmen op het gebruik (epoxy bijv)
- als het kan zorg in dergelijke ruimtes voor een afvoer met een putje zodat je makkelijk met water schoon kunt maken

- nisjes in de badkamer om je shampoo, douchegel, scheerzooi in te zetten
- stopcontacten in alle hoeken en gaten
- aansluitingen voor lichtpunten (wandspots bijv)
- belangrijke doorgangen en wc’s voorzien van sensoren zodat er geen lichtknop nodig is. De goede merken zijn instelbaar op tijd, duur, lichtsterkte etc

- zonnepanelen
- isolatie niet op besparen. Neem de beste ramen, beste voordeur etc

- deursloten zoveel mogelijk gelijksluitend. Voorzie deze van een draaiknop aan de binnenkant zodat je makkelijk kunt sluiten zonder krasjes tegen de deur te krijgen vanwege veelvuldig gebruik

Ik heb nog wel wat tips maar ben nu even te vol met informatie haha. Zal een nieuwe post maken als ik weer inspiratie heb gekregen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:17
Ik ben mijn hele huis zelf aan het verbouwen over een periode van 5 jaar (naast een fulltime baan). Bovenverdieping is klaar, beneden is de keuken af. Woonkamer+nieuwe uitbouw ben ik nu mee bezig. Ik heb nu al dingen die ik toch anders had gewild, maar veel dingen komen neer op budget.
  • Vloerverwarming in de keuken, had destijds het idee dat dit overrated was maar gezien de koude tegels op de vloer heb ik hier spijt van. De rest van de benedenverdieping krijgt wel vloerverwarming.
  • De volledige badkamer betegelen en een douchewand. Ik heb nu een opendouche, deze is wel betegeld maar de rest van de muren van de badkamer niet. Nu zijn er wat scheuren ontstaan in het stucwerk doordat er een stalenportaal is gemaakt in de achtergevel tbv een uitbouw. Een douchewand zou fijn zijn omdat echt de gehele badkamer vochtig wordt. Heb het wel zo gemaakt dat ik deze nog kan gaan plaatsen.
  • WTW op de bovenverdieping, moet nu constant een raam openhouden wat weer zonde is van de warmte. Beneden komt wel een WTW en later wil ik deze boven alsnog maken, maar dit zijn dus verschillende units.
  • Rolluiken in de dakkapellen, er hangt nu een simpel gordijn. De meerprijs was iets van 4k voor 2 dakkapellen.
  • Nog net wat dikkere isolatie op de bovenverdieping.
  • Ik heb een hele mooie massief eiken vloer op de bovenverdieping, deze kocht ik 2e hands via marktplaats. Alleen is het mes en groef niet rechtgefreesd waardoor er best wat kieren in de vloer zitten. Had die kieren nu liever gevuld willen hebben ivm vuil.

[ Voor 9% gewijzigd door huppelepups op 13-03-2025 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wei9ojcqw89
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-09 22:20
In dit topic beland omdat we gaan verhuizen en de wcds naar beneden willen verleggen aangezien deze nu allemaal op heuphoogte zitten. Aangezien we gaan frezen hebben we dus ook de mogelijkheid om extra wcds te plaatsen. Het gaat om de woonkamer en een slaapkamer en laat dat nu net ruimtes zijn waar je gordijnen wilt hebben. Om deze in de toekomst te kunnen automatiseren leek het mij dus handig om een wcd of stroompunt in de buurt van het raam te plaatsen. De vraag is nu alleen waar plaats je zo'n punt/wcd als je nog niet goed weet hoe je de gordijnen wilt plaatsen (of wat voor soort gordijnen). En plaats je al een wcd of slechts een stroompunt of loze leiding (zo ja, hoe dek je dat af)? Ik heb met een WAF te maken dus een mogelijke wcd mag niet teveel in het zicht zitten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11
Gdzr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:00:
[...]

Waarom zou je dit willen? Zodat je nog licht hebt als je wat aan de stopcontacten moet rommelen of vice versa?
Dit moet je niet willen, onhandig en gevaarlijk bij werkzaamheden. In een modern huis met centraaldozen heb je ook een flinke kostenpost aan het volledig gescheiden aanleggen. En je mag je meterkast ook meteen uitbreiden met een derde schakelkast. Dit ga je niet meer redden met twee kasten, die heb je zo gevuld in het geval van een all electra huis.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Tupolev schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Dit moet je niet willen, onhandig en gevaarlijk bij werkzaamheden. In een modern huis met centraaldozen heb je ook een flinke kostenpost aan het volledig gescheiden aanleggen. En je mag je meterkast ook meteen uitbreiden met een derde schakelkast. Dit ga je niet meer redden met twee kasten, die heb je zo gevuld in het geval van een all electra huis.
Tip: Er komt een moment dat de meterkast sowieso te klein zal zijn.... Hier: groepenkast, UPS, noodverlichting, alarminstallatie, gas, water. Ik zit vast en kan niet simpel over naar inductie, warmtepomp, zonnepanelen. airco's, paar extra 380V groepen, etc. Denk Eaton Medusa. Maar zelfs dan, alle kabels en leidingen hebben ook nog een plekje de ruimte in en uit de ruimte nodig. Als dat door een (verdiepingsvloer) moet worden gelegd zul je daar met vloerwapening rekening mee moeten houden (een bos van 20-30 buizen? Bedrade (en dus ook buizen) alarmering? De luxe van heden komt met hoofdbrekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11
DjoeC schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 11:28:
[...]

Tip: Er komt een moment dat de meterkast sowieso te klein zal zijn.... Hier: groepenkast, UPS, noodverlichting, alarminstallatie, gas, water. Ik zit vast en kan niet simpel over naar inductie, warmtepomp, zonnepanelen. airco's, paar extra 380V groepen, etc. Denk Eaton Medusa. Maar zelfs dan, alle kabels en leidingen hebben ook nog een plekje de ruimte in en uit de ruimte nodig. Als dat door een (verdiepingsvloer) moet worden gelegd zul je daar met vloerwapening rekening mee moeten houden (een bos van 20-30 buizen? Bedrade (en dus ook buizen) alarmering? De luxe van heden komt met hoofdbrekens.
Zonnepanelen, domotica, warmtepomp en inductiekoken heb ik liever niet in mijn huis, laat staan de kosten die je hiervoor moet maken. Maar bij een nieuwbouwhuis heb je vaak geen keus. Deze opmerking zal een hoop tweakers vast een hartverzakking geven, maar ik heb ook in huizen gewoond met al deze zaken en ben juist blij dat ik er vanaf ben. Op mijn lijst staat enkel een Quooker, een waterontharder, een lan kabel naar elke verdieping voor een bedraad acces point (indien nodig). En om een paar lampjes te automatiseren is een Hue systeem voldoende.

[ Voor 8% gewijzigd door Tupolev op 13-03-2025 16:33 ]

Engineering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hertog_Martin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:44
Ik lees vooral 'Loze leidingen'. Ik heb amper loze leidingen laten aanbrengen en die 1 of 2 die wel aangebracht zijn niet gebruikt. Ben ik dan de enige die alles op Wifi doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
Hertog_Martin schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:22:
Ik lees vooral 'Loze leidingen'. Ik heb amper loze leidingen laten aanbrengen en die 1 of 2 die wel aangebracht zijn niet gebruikt. Ben ik dan de enige die alles op Wifi doet?
Je bent zeker niet de enige. Als internet via snel glasvezel binnenkomt en je hebt de wifi in orde dan heb je daar geen loze leidingen voor nodig. Tegenwoordig kun je ook praktisch alles aansturen met je smartphone maar alle apparaten hebben nog steeds stroom nodig hetzij uit een stopcontact, hetzij uit een accu en die accu moet af en toe ook opgeladen worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hertog_Martin schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 17:22:
Ligt sterk aan het gebruik. Als je gamende tieners in huis hebt die dreigen weg te lopen als de ping boven de 10ms komt, moet je soms wel een kabeltje trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-09 07:25

JT

VETAK y0

Uitgaande van volledig eigen keuze mogelijk:
  • WTW-leidingen zo aanleggen met afvoer en aanvoer dat de deur naar de gang en eventueel andere ruimtes (bijvoorbeeld een afgesloten zolder) volledig gesloten is. Nu is het zo dat de afzuiging deels plaats vindt in de wc waardoor er een dikke kier onder de deur zit zodat de lucht naar de gang en wc kan en dat is een aardig geluidslek.
  • Een plek anders dan in huis waar een accu kan worden geplaatst en in de zomer niet te heet en winter niet te koud wordt.
  • Triple glas
  • UTP-aansluiting op de gang/overloop hoog aan de muur (+2 meter) voor een PoE access point
  • Douchewater wtw

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 23-09 17:05
Algemeen:
- Beschouw het bouwbesluit als een minimum richtlijn, niet als een maximum.
- Bouw damp open maar luchtdicht.
- Isoleer boven de norm en ga voor tripple glas.
- Overweeg natuurlijke of gebruikte bouwmaterialen.

Kruipruimte:
- Vaste verlichting in de kruipruimte en op strategische plekken een aantal waterdichte stopcontacten.
- Op elke hoek van het huis een of twee doorvoeren voor mantelbuizen

Wanden:
- In geval van Hsb bouw, isoleer in twee lagen, hierdoor heb je geen doorlopende naden en kun je de electra buizen tussen de isolatie in leggen. Zo kun je ze later nooit raken als je iets op wil hangen.

Sfeer:
- Kies voor een houtkachel met externe lucht aanvoer uit de Kruipruimte (extra ventilatie van de kruipruimte in de koude maanden, en hij zit het wtw-D system niet in de weg.
- Stopcontacten voor kerstverlichting, denk hierbij aan:
* Buiten onder de overstekken / dakgoten,
* Bij de vlaggenmast voor de lampjes boom,
* Binnen bij de trap / balustrade voor een guirlande met lampjes,
* Bij de vensterbank voor n kerstdorp oid.

Flora & Fauna:
- Natuur inclusief bouwen, denk hierbij aan:
* ingemetselde vleermuizenkasten
* vogelkastjes in je ovestekken
* groene daken / gevels
* bat-safe dakfolie
- Bomen in de tuin voor (toekomstige) schaduw
- Max 30% verharding in je tuin.
- Overweeg de aanleg van een waterelement zoals een zwemvijver, paddenpoel of een stroompje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merelhofstede
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-09 13:51
Ik kan het kort en krachtig houden; een koffiehoekje. Ons koffieapparaat staat heel lelijk op het kookeiland en past niet mooi naast onze koelkast bij de muur. De grootte en de kleur staan niet mooi samen, tenzij we een kleiner alternatief kunnen vinden. Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:40

Sport_Life

Solvitur ambulando

Merelhofstede schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:45:
Ik kan het kort en krachtig houden; een koffiehoekje. Ons koffieapparaat staat heel lelijk op het kookeiland en past niet mooi naast onze koelkast bij de muur. De grootte en de kleur staan niet mooi samen, tenzij we een kleiner alternatief kunnen vinden. Iemand suggesties?
Ander koffie apparaat?

Ik zou niet de hele keuken om een koffie apparaat heen bouwen. Tenzij je Douwe heet.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 17-03-2025 13:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Ik geef nog 1 tip mee: Zorg voor een flinke (LxBxH) spoelbak - denk campingformaat - in de garage met warm en koud stromend water. Niets zo vervelend als elke keer naar badkamer/toilet/keuken te moeten om je handen weer een beetje bruikbaar te krijgen. Of de hond of de kat te wassen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheppie
  • Laatst online: 26-09 13:11
Maak voor kleuren zoveel mogelijk gebruik van RAL kleuren. Dat maakt het leven makkelijk als je later nog iets moet bijwerken.
Speciale kleuren zijn vaak merkgebonden, je hebt geen enkele garantie dat je die een jaar later nog kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merelhofstede
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 25-09 13:51
Sport_Life schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Ander koffie apparaat?

Ik zou niet de hele keuken om een koffie apparaat heen bouwen. Tenzij je Douwe heet.
We hebben inmiddels een kleiner koffieapparaat aangeschaft bij https://www.fleurdecafe.nl/, wel een dure maar deze is smaller en oogt ook mooier in de keuken. Ja klopt een hele nieuwe keuken om een koffie apparaat heen bouwen is ook niet echt realistisch. Alhoewel de prijs van een keuken verbouwing soms net zo hoog kan liggen als een koffie apparaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Merelhofstede schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 12:34:
[...]

We hebben inmiddels een kleiner koffieapparaat aangeschaft bij https://www.fleurdecafe.nl/, wel een dure maar deze is smaller en oogt ook mooier in de keuken. Ja klopt een hele nieuwe keuken om een koffie apparaat heen bouwen is ook niet echt realistisch. Alhoewel de prijs van een keuken verbouwing soms net zo hoog kan liggen als een koffie apparaat :)
Tja, ik zie "de Javabot-koffiemachine van Roasting Plant Coffee Deze koffiemachine heeft een astronomisch prijskaartje van maar liefst 1 miljoen euro!" Daar kun je inderdaad een knappe keuken voor neerzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bixobie
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 30-06 13:57
Ik zou de volgende keer in ieder geval tijdens de bouw toch meer foto's maken. Ik heb er echt heel vele gemaakt, maar de details die ik nu zoek heb ik dus net niet.

Ook tijdens de bouw meer controleren of ze alles aan muren en wanden en vloeren etc zo haaks en waterpas mogelijk zetten. Ik merk nu dat een aantal wanden en knieschotten niet helemaal zuiver zijn, en het commentaar is dan 'dat lost de stucadoor maar op'. Daar ga ik de volgende keer geen genoegen meer mee nemen. Hoe beter zij direct alles haaks en pas maken, hoe minder de stucadoor of tegelzetten hoeft aan te passen (en hoe goedkoper).

Mijn gietvloer zou 'op de mm nauwkeurig' gestort worden, maar als je er nu met een laser langsgaat dan verloopt ie op sommige plekken 5mm over 2m. Ja, dat is nog steeds op de mm nauwkeurig, maar toch niet helemaal wat ik daar onder versta. Je ziet het niet, je merkt het pas als je precies op die plek je kookeiland wil plaatsen...

Ik zou ook veel beter letten op kieren etc waar buitenmuren etc op vloeren aansluiten of daken op vloeren. maar ook kozijnen op muren. Ook een druktest uit laten voeren en alles wat lekt dicht laten maken.

Kortom veel meer kwaliteitscontrole tijdens de bouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Foto's zijn inderdaad ook een goeie. Maar zorg ook voor goede referentiepunten en iets om maatvoering aan te geven. Ik heb van de vorige bewoners van ons huis wel een zooi foto's gekregen van tijdens de bouw maar 90% heb je vrij weinig aan omdat je geen idee hebt van afmetingen.

Het is soms zelfs lastig te ontcijferen van welke ruimte een foto is :D

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:38

Koppensneller

winterrrrrr

Conclusie: een banaan op elke muur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 28-09 18:28
Wat ik niet meer zou doen: een inloopdouche. Ziet er mooi uit maar het is frisser en minder comfortabel dan een gesloten douchecabine. Daarnaast zou ik mijn garage toch los van de woning zetten en die groter maken, al was dat destijds vooral een budgetkwestie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bixobie
Wat ik al eerder las, compleet onderkelderen... maar dat is simpeler gezegd dan gedaan. Dat is een behoorlijke kostenpost... dat is niet iets waarvan je denkt 'had ik dat toch maar gedaan' dat is eerder iets waarvan je zegt 'dat doen we niet want het budget laat het niet toe'. Een beetje hetzelfde als 'ik had het huis 2x zo groot willen hebben' of 'ik had er nog een verdieping op gewild achteraf'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
bixobie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:01:
Wat ik al eerder las, compleet onderkelderen... maar dat is simpeler gezegd dan gedaan. Dat is een behoorlijke kostenpost... dat is niet iets waarvan je denkt 'had ik dat toch maar gedaan' dat is eerder iets waarvan je zegt 'dat doen we niet want het budget laat het niet toe'. Een beetje hetzelfde als 'ik had het huis 2x zo groot willen hebben' of 'ik had er nog een verdieping op gewild achteraf'.
En toch... onderkelderen +1. Alternatief: prefab kelder onder de fundering, dat hebben wij ivm hoge grondwaterstand. Wel met voldoende ventilatie rekening houden, condensatie kan een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

bixobie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:01:
Wat ik al eerder las, compleet onderkelderen...
en waarom, wat is het belangrijkste voordeel/argument om dat te doen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Meer ruimte om dingen op te slaan die je over 20 jaar toch weg gooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Ruimte die (meestal) niet bij je vergunde kuubs gerekend worden. En bij ons: 3 wanden met Ikea rekken waar bulk inkopen inkunnen (aanbiedingen uit binnen/buitenland), potten en pannen die niet meer in de keuken passen, tuinstoelen, noem maar op..... Ga ervan uit dat ALLE ruimte die je in huis beschikbaar hebt ook gevuld gaat worden.

Heb je een hele grote kelder dan kun je er ook klusruimte van maken. En natuurlijk: Het verschijnsel DoKa komt weer terug....

[ Voor 44% gewijzigd door DjoeC op 21-03-2025 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Met al die schuurtjes van anderhalve vierkante meter snap ik het ook wel dat je ruimte te kort komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
jadjong schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:27:
Met al die schuurtjes van anderhalve vierkante meter snap ik het ook wel dat je ruimte te kort komt.
Ik garandeer je dat je zelfs met 100 m2 nog ruimte te kort kunt komen ;) Iets met: Als t er is gebruik je het.....

Je Nick @jadjong valt me nu op. Ik had ooit een jjdjong als collega die een stuk aan z'n huis ging bouwen voor een verzameling. Een warme, droge kelder kan daar ook een oplossing voor zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door DjoeC op 21-03-2025 12:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bixobie
de Peer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Ik had zelf graag een huisbioscoop oid onder de grond gewild, als een grote hobbykamer/mancave.

Maar dat was niet mijn insteek van min reactie :) mijn insteek is dat je een maximum budget hebt voor je woning, en als je het wilt onderkelderen dan wordt het stuk wat boven de grond uitsteekt, dus verminderd/verkleind met het stuk wat je ondergronds stopt ;)

Dus met kelder: kleiner huis boven de grond
Zonder kelder: groter huis boven de grond
(al is ruimte ondergronds per m2 wel iets goedkoper maar goed)

Tenzij je natuurlijk na het bouwen van je mooie huis tot je schrik merkt dat je nog een paar ton overhebt, en ruimte tekort, ja dan had je misschien toch EN de kelder EN het grote huis willen hebben. Denk niet dat veel mensen die luxe hebben. Meestal is het andersom.

Bij mij was compleet onderkelderen gewoon een ton extra op een huis van 5 ton. Dus moest ik het huis zelf kleiner maken omdat er nog 'maar' 4 ton over was voor het stuk boven de grond. Niet gedaan dus.
Alternatief was een kelderbak ingraven. Zo'n bak is goed te betalen. Voor 10K heb je een hele grote betonnen bak. Maar... dan moet je dus een gat uitgraven, damwanden slaan, die grond afvoeren (millieu!) het gat continue leegpompen, isoleren etc etc en ook het laten aanvoeren op een vrachtwagen, grote kraan huren... ben je uiteindelijk nog dik 50K kwijt die je dus eigenlijk ook in je 'echte' huis kunt stoppen.

Kijk met onbeperkt budget is niks een probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
bixobie schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Ik had zelf graag een huisbioscoop oid onder de grond gewild, als een grote hobbykamer/mancave.

Maar dat was niet mijn insteek van min reactie :) mijn insteek is dat je een maximum budget hebt voor je woning, en als je het wilt onderkelderen dan wordt het stuk wat boven de grond uitsteekt, dus verminderd/verkleind met het stuk wat je ondergronds stopt ;)

Dus met kelder: kleiner huis boven de grond
Zonder kelder: groter huis boven de grond
(al is ruimte ondergronds per m2 wel iets goedkoper maar goed)

Tenzij je natuurlijk na het bouwen van je mooie huis tot je schrik merkt dat je nog een paar ton overhebt, en ruimte tekort, ja dan had je misschien toch EN de kelder EN het grote huis willen hebben. Denk niet dat veel mensen die luxe hebben. Meestal is het andersom.

Bij mij was compleet onderkelderen gewoon een ton extra op een huis van 5 ton. Dus moest ik het huis zelf kleiner maken omdat er nog 'maar' 4 ton over was voor het stuk boven de grond. Niet gedaan dus.
Alternatief was een kelderbak ingraven. Zo'n bak is goed te betalen. Voor 10K heb je een hele grote betonnen bak. Maar... dan moet je dus een gat uitgraven, damwanden slaan, die grond afvoeren (millieu!) het gat continue leegpompen, isoleren etc etc en ook het laten aanvoeren op een vrachtwagen, grote kraan huren... ben je uiteindelijk nog dik 50K kwijt die je dus eigenlijk ook in je 'echte' huis kunt stoppen.

Kijk met onbeperkt budget is niks een probleem :)
Ik mis de optie: Even doorsparen, wachten op recessie en dan je spaargeld uitgeven aan een groter huis met grote kelder ;) Als je al aan een nieuw huis begint met allerlei beperkingen zal je budget onderweg nog steeds niet voldoende blijken (been there, done that, van sommige beperkingen nu spijt....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Nu online

de Peer

under peer review

DjoeC schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Ik mis de optie: Even doorsparen, wachten op recessie en dan je spaargeld uitgeven aan een groter huis met grote kelder ;)
tsja dat is geen zekerheid he, dus dat is gokken. en hangt ook net van je levensfase af of dat zo te timen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
de Peer schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 14:27:
[...]

tsja dat is geen zekerheid he, dus dat is gokken. en hangt ook net van je levensfase af of dat zo te timen is.
Tja, zit je in de levensfase van niet genoeg geld en dus een starterswoning van 5m breed die je dus niet kunt betalen of zit je in de fase van kleiner wonen en zoek je een seniorenwoning van 5m breed die je niet kunt vinden? Elke levensfase heeft z'n eigen uitdagingen....

Maar, uiteindelijk komt t neer op: Wat wil je, wat kun je, wat heb je nodig en waar wil je genoegen mee nemen. Er zijn een hele berg afwegingen die elke keer anders zijn maar toch hetzelfde resultaat op kunnen leveren.

En een groot huis met hoe dan ook heel veel ruimte staat bij veel mensen op de (onbetaalbare) wensenlijst. Of wat mijn ouders altijd zeiden: "er moet iets te wensen overblijven". En die kelder is een wens die wij hebben kunnen invullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-09 14:02

bloody

0.000 KB!!

Minder draadloze prut in huis. Levert teveel gedoe op qua storingen, niet reagerende systemen, lege batterijen etc.
Dus: alles bedraad aanleggen. Achteraf kun je dan nog steeds dingen draadloos maken/automatiseren.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bixobie
Als het bedraad kan, dan inderdaad bedraden, maar ook gewoon investeren in goede AP's (dus geen stoere robot spin monster metallic wifi gaming router met rgb leds en 40 antennes die creatief alle kanten op kunnen wijzen verstopt in de meterkast maar gewoon iets van 1 Unify AP ofzo per verdieping) en goede dekking... ook dat kun je vantevoren uitzoeken en plannen :) zie ook: loze leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 06:05
DjoeC schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Ik garandeer je dat je zelfs met 100 m2 nog ruimte te kort kunt komen ;) Iets met: Als t er is gebruik je het.....
We zullen zien. Oude timmerwerkplaats van 220m2 op ons perceel. Iets zegt me dat het niet gaat lukken die vol te stouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
marcelcee schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:18:
[...]

We zullen zien. Oude timmerwerkplaats van 220m2 op ons perceel. Iets zegt me dat het niet gaat lukken die vol te stouwen :)
Dan heb je ofwel geen tuin(machines), ofwel geen hobbies..... Hoewel, postzegels of sigarenbandjes verzamelen heeft niet veel ruimte nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:02
Heb begrepen dat een kelder vier keer duurder is is dat overal zo? 600 per m3 normaal en kelder 2400 per m3 of verkeerde bouwer getroffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:23
Iets wat nog niet genoemd was. Beter nadenken voor het lichtplan van het huis. Ondanks het mee denk werk van de elektriciën toch nog twee punten waar een kast of meubel stuk is gekomen waardoor de lamp net iets minder mooi hangt. (OCD 🙃)

Verder hebben we hier een loze leiding (75 mm buis onder het huis naar zowel voorzijde (voortuin) als achterzijde (tuin) gemaakt. Daar heb ik dankbaar gebruik gemaakt om een waterleiding/elektra doorheen te halen. Tevens twee loze leidingen naar de achtertuin met utp en stroom.

Vloerverwarmingsverdeler zit in de aanpandige garage. Hiervan zijn twee groepen met wat slang al naar de overkapping aan achterzijde gelegd. Zodat deze ruimte ooit dicht gemaakt kan worden en als volwaardige (tuin)kamer gebruikt kan worden.

Krachtstroom aansluiting in garage, zit er wel. Nooit gebruikt maar handig voor ooit EV of andere apparatuur.

Elke ruimte coax en utp. Coax is inmiddels overbodig maar kan relatief eenvoudig vervangen worden voor 2e utp. 😀

Vloerverwarming hele beneden verdieping incl garage. Ideaal omdat we die gebruiken als eerste ruimte waar we binnen komen ipv voordeur. En staat de auto fijn in de winter lekker warm. Deze is betegeld in dezelfde soort tegel als het huis, iets andere kleur om scheiding huis/garage aan te geven.

Stomp deuren zonder raampje erboven. Klinkt raar maar ziet er zoveel beter uit (persoonlijk). Aparte wc/badkamer boven, indien mogelijk altijd doen. Bedankt me later maar. 😉

Water aansluiting tuin/elektra. Was eenvoudig vanuit de garage te realiseren. In garage zelf zit een afvoer en een wastafel (eventueel voor wasmachine ofzo, maar deze staat nu in de berging.

Zolder heeft eveneens een afvoer voor eventuele wasmachine.

Edit: kruipruimte/kelder, niet gedaan. Kruipruimte heb ik wel incidenteel gemist maar de loze leidingen hebben veel opgevangen.

Edit 2: denk aan de water/afvoer aansluiting en locatie van de tweakers stofzuigrobot. 😉

Al met al over veel zaken eigenlijk al nagedacht. Zelf veel plezier van gehad, sommige zaken nooit gebruikt. Nu gaat de woning dit jaar in de verkoop en hoop ik dat de volgende eigenaar er plezier van gaat hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door TheKerremenke op 27-03-2025 07:36 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Luik van kruipruimte in de garage plaatsen ipv bij voordeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• detulp050
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:11
YellowCab schreef op zondag 9 maart 2025 @ 22:26:
Eigenlijk zegt de titel het al. Wat zouden jullie nu (achteraf) anders doen als je opnieuw een huis ontwerpt / koopt?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan wijzigingen in de keuken, badkamer en tuin. Maar bijvoorbeeld ook locatie van loze leidingen, stopcontacten en lichtpunten.
Mijn huis is best op leeftijd en ben er heel blij mee, maar als ik ooit een nieuw huis laat bouwen dan zou ik de keuken richting de weg doen en de woonruimte richting de tuin. Meeste huizen hebben dat andersom en dat vind ik zonde. Mijn tuin is erg ruim (meer een park) en ik zou veel liever vanuit de woonkamer de tuin inkijken dan dat ik naar een doorgaande weg zit te kijken (en eerlijk is eerlijk met een mooi uitzicht over de weilanden).

Tevens is er niet iets zoals: teveel stopcontacten, netwerkpoorten, spotjes en lichtpunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie

Bergie

Lekker belangrijk...

Iets wij mij gisteren te binnen schoot; geluidsisolatie op de vloeren is misschien een dingetje.

Wij wonen sinds vorig jaar in een relatief nieuw huis (2018) met overal vloerverwarming en pvc vloeren en vinden dat behoorlijk gehorig. Zeker wanneer een van de kinderen op de slaapkamer bv een krukje verschuift hoor je dat beneden erg goed.
In ons vorige huis met laminaatvloeren was dat stukken minder. Het verschil zit hem vast in de ondervloer maar kan iets zijn om rekening mee te houden misschien.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
el flaco schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 06:29:
Heb begrepen dat een kelder vier keer duurder is is dat overal zo? 600 per m3 normaal en kelder 2400 per m3 of verkeerde bouwer getroffen?
Bron? Waarschijnlijk de verkeerde bouwer OF verkeerde ondergrond. Als je een kelder in t veen of in de rotsen wilt maken is dat vast duurder dan op zandgrond. En dan zijn er nog 100 andere factoren ofwel zonder context is dit net zoiets als vragen: waarom is witte verf 4x zo duur dan zwarte verf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Matadores schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:22:
Luik van kruipruimte in de garage plaatsen ipv bij voordeur.
Een kruipluik naar elke kruipruimte.... Onze funderingsbalken splitsen de kruipruimten. We hebben 3 luiken en missen er minimaal 2. Daar zijn overigens geen goeie mogelijkheden voor maar de op de funderingstekeningen getekende doorgangen zijn gewoon dicht gestort. Erg lastig om kabels naar de buitenmuren te krijgen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:02
DjoeC schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:49:
[...]

Bron? Waarschijnlijk de verkeerde bouwer OF verkeerde ondergrond. Als je een kelder in t veen of in de rotsen wilt maken is dat vast duurder dan op zandgrond. En dan zijn er nog 100 andere factoren ofwel zonder context is dit net zoiets als vragen: waarom is witte verf 4x zo duur dan zwarte verf....
Uveenstra
Pagina: 1 2 Laatste