Wat zou je anders doen als je nu een nieuw huis ontwerpt.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-08 19:08
Eigenlijk zegt de titel het al. Wat zouden jullie nu (achteraf) anders doen als je opnieuw een huis ontwerpt / koopt?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan wijzigingen in de keuken, badkamer en tuin. Maar bijvoorbeeld ook locatie van loze leidingen, stopcontacten en lichtpunten.

Ik stel deze vraag omdat wij zijn ingeloot voor een nieuwbouw huis. Wij hebben nu nog de optie om van alles aan te passen en ik zou graag leren van jullie fouten / tips, zodat ik het huis zo goed mogelijk kan ontwerpen / inrichten.

Alvast bedankt voor alle input!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:15
Je kan je lol op in dit topic denk ik zo: Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YellowCab
Die was ik al aan het doorlezen en heb ik ook al wat vragen gesteld. Maar ik dacht wellicht is het handiger om een apart topic aan te maken, zodat andere tweakers dat achteraf makkelijker kunnen terugvinden, zodat zij er ook iets aan hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:29
Ik zou hoop veranderen,
Keukenkastjes logischere indeling (vorige eigenaars hebben 2 hoekkastjes juist klein deurtje ipv normale deur gegeven).
Badkamer iets groter (nu is het helft van slaapkamer)
Ik zou ook loze leidingen trekken.

EN EEN OVERZICHT van hoe leidingen en kabels lopen, nu is dat er helaas niet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22:42

Jorissie87

No diggity

Nog nooit een huis ontworpen maar mn eigen huis wel verbouwd. Wat ik anders zou doen is dat ik het gelijk "goed zou doen". Wij hebben een halfopen keuken bijvoorbeeld vernieuwd en hebben er vanwege de meerkosten voor gekozen om de (draag)muur niet weg te breken om er een volledig open keuken van te maken. Nu willen we de rest van de woonkamer onder handen gaan nemen en lopen toch weer tegen die muur aan die we liever weg willen hebben. De keuze is nu om hem toch weer te laten staan of een goede keuken deels weg te breken en stucwerk/vloeren opnieuw aan te pakken. We dachten destijds (2 jaar terug) dat we hier niet heel lang zouden blijven wonen en dat de meerprijs niet zou opwegen tegen de waardestijging van de woning.

9800X3D | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X870 Gaming Wifi | 32GB@6000Mhz | NH-D15 | 990 Pro 2TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 16:17
Als architect ontwerp ik bijna dagelijks woningen opnieuw. Het is zo specifiek per woning wat anders kan of moet. Hangt ook helemaal af van je eigen eisen, wensen en natuurlijk budget. Vaak gaat het gewoon om een keuze maken. Je gaat een woning nooit perfect krijgen, dat gaat gewoon niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-08 13:17
Standaard voor iedereen volgens mij: je hebt altijd te weinig loze leidingen...
Verder had ik zelf achteraf gezien graag een grijs water systeem naar de wc's en de wasmachine gelegd met een opvang tank in de tuin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hogere vloeren zodat er een verlaagd plafond in kan voor leidingwerk en ventilatie/klimaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bedenk voor al je plannen eerst wat je wil voor je gaat kijken naar wat kan. De mogelijkheden zijn vaak veel groter dan je zou denken.

Wees niet te bang om een muurtje open te breken of achteraf een sleuf te frezen, een gestucte muur weer dichtsmeren is zo gedaan en zie je achteraf niks van, pas als je echt tientallen vierkante meters hebt kom je op het punt waar je beter een stukadoor kunt inhuren, en ook dat is vaak snel geregeld.

Loze leidingen. Zorg dat er naar iedere hoek van iedere ruimte minstens twee lopen.

Plan vooraf je indeling, als je weet dat je TV in een bepaalde hoek aan de muur komt hangen kun je ook daar alvast een stukje loze leiding van de vloer naar de hoogte van de TV laten leggen met netjes een doosje erachter, dan kun je de kabels mooi wegwerken.

Als je iets met domotica wil gaan doen, hou er nu rekening mee dat je overal genoeg aders hebt lopen. Als je bijv. een slimme dimmer achter een pulsdrukker wil dan moet die dimmer altijd voeding hebben, dat is standaard niet zo.
Als vervolg daarop; zorg ervoor dat alles dat slim is ook dom werkt. Geen slimme schakelaars verstopt in de muur of slimme lampen zonder schakelaar, zorg dat alles te bereiken is voor evt. vervangen en dat het ook wanneer er geen netwerk is of er flinke storing is gewoon bedraad werkt.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:35
geen waterleidingen (kranen badkamer) in de muur verwerken van een aangrenzende slaapkamer.
Ik had nooit gedacht dat je dat zo goed ging horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-08 12:20
Enige waar ik in mijn huis spijt van heb is dat ik er nooit over nagedacht heb dat het toch wel handig was om een extra stroom kabel en een netwerkkabel naar het midden van "elke" kamer te brengen. Ik heb het hele huis gestript, alle riool, elektra en water opnieuw + badkamer en WC verplaatst. Als dan toch alles open ligt.....Maar tevens ook mijn eerste project/huis en dus compleet vergeten.

De elektra zou ik dan willen gebruiken voor rookmelders in elke kamer die met elkaar verbonden zijn + de ruimte om accesspoints op te hangen waar ik maar zou willen. Ik heb daarnaast spijt van de tuindeuren, had ik maar extra uitgegeven voor een schuifpui. En, vanwege budget niet gedaan, maar in een toekomstig huis zou ik centrale afzuiging willen door het huis heen.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zorg dat je dingen die je lastig kan veranderen in één keer goed doet, dat zijn m.n. dingen in de schil van de woning.

Bijv.:
  • een fatsoenlijke kruipruimte waar je écht fatsoenlijk door kan kruipen of zelfs lopen.
  • extra isoleren in plaats van het minimale om aan de normen te voldoen.
  • i.g.v. een tuin: fatsoenlijke aarde als je redelijkerwijs anders bodemproblemen kan verwachten (bij bouwen op klei of zand)
  • indien mogelijk rekening houden met toekomstige uitbouw, door een latei voor de tuindeuren gelijk woningbreed te maken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 21:08
Stopcontacten en stroomgroepen heb je nooit genoeg. Tijdens de laatste verbouwing heb ik om de 1,5 a 2 meter dubbele stopcontacten gemaakt (op ongeveer 30 cm hoogte). Bekijk ook waar je schemerlampen aan de wand wilt hangen (indirect licht is veel gezelliger dan van het plafond). Schakelen en dimmen gaat tegenwoordig steeds vaker draadloos maar er moet nog steeds stroom ter plaatse zijn.
Een goede groepenverdeling is minstens even belangrijk want er komen steeds meer elektrische apparaten.
Keuken apparatuur, was- /droog machines en warmtepomp of airco vragen veel power.
Zelf houd ik van veel (zon)licht dus een mooie schuifpui en genoeg HR+++ ramen intekenen.

[ Voor 7% gewijzigd door vogelmans op 10-03-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:06
Misschien nog wel een betere vraag is wat zou je absoluut weer zo willen doen als je al een huis ontworpen hebt! Ik zal er eens voor gaan zitten een dezer dagen om een compilatie te maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Meer hout en duurzame isolatie materialen. Regenwateropslag en gebruiken voor toilet en wasmachine.
Overhang bij ramen, zodat de zon in de winter wel en in de zomer niet naar binnen schijnt.
Zonnepanelen en verder groene (sedum) dakbedekking.
Warmtepomp en accupakket

Je snapt hem wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-08 15:36
Nog nooit een huis ontworpen. Wel meerdere keren verhuisd.

Wat ik vooral mis is op sommige plekken een netwerkaansluiting. Dus overal voldoende bekabeling. Denk daarbij aan netwerkkabels voor je AP's. Maar ook achter de tv, bij je versterker enz. Nu mis ik een netwerkkabel bij de deurbel. En niet te vergeten, voor de camera's als je dat wil. Leg in iedere geval in elke ruimte meerder netwerkkabels zodat je er outlets kunt maken. Eventueel ook voor centraal gekoppelde rookmelders. en dan alles naar de meterkast waar je dan een centrale switch kunt hangen. En eventueel een thuisserver kunt plaatsen.

Ook handig is een lege buis van het dak naar de meterkast / kelder voor als je panelen legt zodat je die kabel netjes weg kunt werken.
Lege buizen is ook handig. Zodat je later wel de kabels nog kunt leggen. Ook in de tuin voldoende kabels / buizen voor toekomstige buitenverlichting.

Beweging sensors in de gangen / toilet / buitendeuren zodat je lampen niet onnodig lang blijven branden.

Voldoende grote meterkast zodat je kunt uitbreiden met extra groepen of slimme energiemetingen per fase / groep. Een lampje op een accu in de meterkast is handig als de spanning wegvalt en je in het donker moet gaan zoeken.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

Fe2O3

Ja das roest

Full size kelder onder het huis.

Dum de dum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:45
Belangerijkste tip:

- Laat je badkamer riolering en water leidingen aanleggen door een fatsoenlijk loodgieter die echt weet waar hij mee bezig is... en niet door een paarden*** die wel goed kan tegelen, maar die niet snapt hoe riolering werkt.... :(

- Trek ook gelijk een stroomkabel naar je WC's zodat je altijd een douche toilet of wc met afzuiging kan inbouwen later, dat is het enige wat je nodig heb t.o.v. een normale wc.
- Pak ook gelijk de ventilatie goed aan in huis, het liefst een WTW unit.
- Frees OVERAL vloerverwarming in als dat kan, ook op de boven verdiepingen / slaapkamers waar je geen verwarming wil. Dan kan je die lelijke radiators bij het grofvuil gooien en kan je in de zomer je hele huis via de vloer koelen. De vloerkoeling van de zolder, gaat dan in feite de plafond koeling van de 1ste verdieping worden. Vloerverwarming aanleggen is eigenlijk onmogelijk als je er eenmaal zit. Leg de vloerverwarming aanvoer leidingen in dikke diameter aan (32 mm of iets dergelijks) met open verdelers zonder pompen en andere rotzooi zodat alles 100% warmtepomp proof is !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Wat fijn dat er zoveel nuttige opmerkingen komen, bedankt! Ik kan niet op iedereen individueel reageren, dus dan maar even zo.

Het betreft een projectbouw vrijstaand huis met een full electric warmtepomp en zonnepanelen. Omdat het projectbouw betreft, zijn we helaas beperkt in de wijzigingen die we nu kunnen doorvoeren. Wat ik veel terug lees is voldoende loze leidingen aanbrengen. Ik had nu al bedacht om in elke kamer minstens 2 loze leidingen aan te leggen (voor utp / stroom). Ook wil ik op elke verdieping een accespoint hangen. In de technische ruimte laat ik 2 of 3 extra loze leidingen aanleggen zodat ik er achteraf eventueel een thuisbatterij kan neerzetten. Op zolder komen nog extra loze leidingen om het aantal zonnepanelen uit te kunnen breiden (dit kan niet standaard vanuit de bouw).

Ook beschikken bij over een aangebouwde berging van 6x3m. Hier laat ik 4 loze leidingen naartoe leggen. 2 voor de tuin. 1 voor de berging zelf en 1 voor een utp kabel. Vanuit de berging kan ik dan stroom en internet aanleggen naar de tuin en het nog te plaatsen tuinhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:54

de Peer

under peer review

Misschien alvast vooruit denken en 3-fase punt (+ 2 UTP kabels) voor laadpaal aanbrengen op een logische plek op je oprit (als je die hebt).

Evt. stroompunten aanleggen hoog bij je ramen, als je van plan bent om elektrisch bedienbare gordijnen/rolluiken te laten installeren later.

Douche-WTW

Alvast bedenken waar je POE (power over ethernet) kabels wilt aanbrengen voor beveiligingscamera's buitengevel.

In mijn nieuwe woning zit de motor van de afzuigkap op zolder, zodat de afzuigkap zelf in de keuken weinig geluid maakt. Ik had het nog niet eerder gezien, best slim!

Vloerverwarming met veel zones. In de badkamer eventueel aparte zonde voor vloergedeelte onder de douch en eventueel ook wandverwarming daar, zodat de boel na het douchen goed en snel droogt.

[ Voor 82% gewijzigd door de Peer op 10-03-2025 11:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YellowCab
de Peer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:40:
Misschien alvast vooruit denken en 3-fase punt (+ 2 UTP kabels) voor laadpaal aanbrengen op een logische plek op je oprit (als je die hebt).

Evt. stroompunten aanleggen hoog bij je ramen, als je van plan bent om elektrisch bedienbare gordijnen/rolluiken te laten installeren later.
Ik laat inderdaad een extra dikke loze leiding aanleggen in de gevel voor een toekomstige EV. Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:25

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Afzuiging in de keuken via een aparte buis direct naar buiten laten gaan in plaats van een motorloze afzuigkap die is aangesloten op de centrale ventilatie.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

Loze leidingen naar de ramen boven en beneden voor bijv camera’s en/of rolluiken.

Loze leidingen naar plafonds voor wifi AP’s.

Loze leiding naar deurbel zodat je bekabeld kan ipv draadloos.

Buitenkranen die vanuit de meterkast dicht te zetten zijn

[ Voor 13% gewijzigd door Tallguy op 10-03-2025 12:34 ]

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SMGGM
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-08 18:09
Context: kleinere woning (120m² bewoonbare oppervlakte)

Spijt van:
- Trap in de woonkamer (naast de zetel). Het creëert een beetje tocht en is niet zo aangenaam in de winter (zomer dan weer wel). Vraag is natuurlijk, waar kon de trap anders (ik was ingestapt in de bouwplannen toen bouwvergunning al was goedgekeurd en mocht enkel wijzigingen doen zonder impact aan de buitenkant).
- Is natuurlijk eigen aan een kleine woning, maar kleine woning = kleine gang. Heb er persoonlijk niet zo'n groot probleem mee, maar kan kan me inbeelden dat zodra er wat gezinsuitbreiding is, dan zal een baby buggy ofzo een ramp zijn om binnen te krijgen.
- Verwarming staat in de berging en niet op zolder. Daar zat ik fel over te twijfelen en weet nog steeds niet welke keuze de beste was geweest. Nadelen: het neemt wat ruimte weg uit je berging (is voor mij "minder" een probleem), berging is naast de woonkamer waardoor gasketel nog "hoorbaar" (al zei loodgieter van niet) is als het stil is (diepvriezer is ook hoorbaar, maar goed). Reden waarom ik die toch niet op zolder had gezet: ik kreeg schrik toen loodgieter zei dat als er een WP zou komen en er moet iets gebeuren aan de buitenunit, de kans bestaat dat loodgieter hoogtewerker zal nodig hebben bij onderhoud aan de buitenunit als die op het dak staat (met dan torenhoge kosten voor een stom onderhoudje).
- Ik had liever mijn schuifdeur naar de tuin in de andere richting.
- Een uitsparing in de vloer voor een mat (om je voeten te vegen) aan de voordeur. Had ik niet genomen omdat ik meer schrik dat dit een ramp zou zijn omdat er altijd vuil achter zou blijven. Maar ik vermoed dat ik evengoed spijt zou hebben gehad moest ik het wel gedaan hebben omwille van het vuil :D
- Misschien toch beter gegaan voor ook vloerverwarming in enkele slaapkamers. Niet voor kamers die enkele als slaapkamer dienen (voor slapen is het duidelijk warm genoeg), maar voor kamers die "gemengd gebruik" hebben eerder wel. Ook een aparte thermostaat voor badkamer.
- Misschien toch eerder moeten gegaan zijn voor zonwering via bouwbedrijf. Akkoord het was een stuk duurder, maar dan was die zonwering proper weggewerkt ipv oplossingen achteraf.
- Ventilatiesysteem niet met een draadloze zendertje, maar met een bekabelde variant. Je komt er haast nooit aan maar als dat het eens moet (dat ding begint plots fel te blazen maar je wil even stilte), dan zijn die batterij altijd plat. Dat ding zuipt batterijen en zijn van die unieke knoopbatterijen die enkel in een of andere speciaalzaak te vinden zijn.

Absoluut geen spijt van:
- Ik had goed genoeg nagedacht over stopcontacten en netwerkaansluitingen, ik had zelfs al mijn aansluiting voor een keuken zelf bepaald (en bleken perfect te kloppen). Enige waar ik minder blij over ben was niet voorzien voor laadpaal (had wel wachtbuis, maar het kon beter).
- Er zijn wat tools beschikbaar (floorplanner bijvoorbeeld) om je plan in te maken en "meubels" in te zetten om zo te weten hoe je de kamers kan indelen.
- Gegaan voor een IKEA keuken. Als ik bekijk wat ik anders had moeten betalen voor die keuken (met die opstelling, toestellen, werkblad), dan was het vermoedelijk het dubbele van de prijs. Misschien wel spijt dat ik gekozen heb om zelf te plaatsen (er komt veel meer bij kijken dan verwacht, is finaal wel zeer goed gedaan maar duurde een stuk langer dan verwacht met wat bijhorende gevloek).
- Gevoelig topic voor velen, maar gegaan voor een gasketel voor nieuwbouw. Als ik zie wat mijn verbruik is (amper 3.500kWh/jaar), dan was mijn terugverdientijd > 20 jaar met een warmtepomp. Ik woon in België, waar de prijskloof van gas/elektriciteit enorm is en serieus in het nadeel van elektriciteit (en wordt alleen maar erger precies).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

Dit!

Meer loze leidingen inplannen dan je denkt nodig te hebben. Dan nog wat erbij, een paar extra, dan nog meer en vervolgens naar boven afronden. En dat is dan het minimum.

Idem met wcd's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjenkuikman
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-08 15:23
Inderdaad veel loze leidingen!

En probeer goed na te denken over zaken die later heel lastig aan te passen zijn. Zoals bijvoorbeeld een trap. De standaard witte vuren houten trap is al heel snel na de bouw lelijk en goedkoop. Upstairs en co verdienen er goed aan, maar bij de bouw direct een mooie trap kopen is een investering maar wel doe moeite waard.

Daarnaast, (maar daar zijn we ook tweakers voor) een aparte plek in huis waar je een netjes 19 inch rekje kan ophangen in plaats van alles in de meterkast proppen. Bij mij had dat mooi op zolder gekund naast de omvormer.

Voor buiten zorg voor een paar buiten stopcontacten en zeker de voorbereiding voor een laadpaal. en vergeet dat extra buitenkraantje niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-08 22:14
Bij een nieuwbouwhuis heb je als het goed is voor jezelf een budget gesteld van wat je uit wilt geven naast de Basis/Casco-oplevering door de projectontwikkelaar.

Je kunt iedere euro maar 1x uitgeven en gaat op een gegeven moment keuzes moeten maken, het belangrijkste om daarbij in gedachten te houden is:

- Geef nú geld uit aan dingen die achteraf moeilijk zijn of veel geld kosten. Dus kies nú voor die uitbouw, extra loze leidingen (ook al zijn ze stervensduur), een degelijke trap, extra aansluitingen voor zonnescherm, buitenkraan, etc. Het lijkt nu misschien veel geld, maar achteraf is écht nog veel duurder.
- Geef geen geld uit aan dingen die later makkelijk vervangen kunnen worden. Indien je tegen budget problemen aanloopt, kies dan bv. voor simpel schakelmateriaal, eenvoudige kranen, simpele lampen, etc. Dat is over 3-5 jaar allemaal eenvoudig te vervangen voor betere kwaliteit.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 27-08 18:24
thomke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:13:
geen waterleidingen (kranen badkamer) in de muur verwerken van een aangrenzende slaapkamer.
Ik had nooit gedacht dat je dat zo goed ging horen.
Herkenbaar maar wat is het alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:35
Homer-Simpson schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:56:
[...]

- indeling badkamer anders maken ging een optie zijn bij ons
- in plaats van de leidingen in de muur, meer in het meubel verwerken en 'opbouw'kranen op het meubel in plaats van inbouw kranen in de muur (ik denk dat dit ook al een serieus verschil zou geven)
(ik denk in ons geval dat het meeste geluid veroorzaakt wordt door de inbouwkraan zelf)

maar moest ik het kunnen herdoen:
dubbele muur maken met isolatie tussen en ook geissoleerde leidingen gebruiken (collector zit in de badkamer, vanaf de badkamer naar de verschillende aanlsuitpunten heb ik geen geisoleerde leidingen gebruikt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Laatst online: 27-08 18:24
thomke schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:01:
[...]

- indeling badkamer anders maken ging een optie zijn bij ons
- in plaats van de leidingen in de muur, meer in het meubel verwerken en 'opbouw'kranen op het meubel in plaats van inbouw kranen in de muur (ik denk dat dit ook al een serieus verschil zou geven)
(ik denk in ons geval dat het meeste geluid veroorzaakt wordt door de inbouwkraan zelf)

maar moest ik het kunnen herdoen:
dubbele muur maken met isolatie tussen en ook geissoleerde leidingen gebruiken (collector zit in de badkamer, vanaf de badkamer naar de verschillende aanlsuitpunten heb ik geen geisoleerde leidingen gebruikt..)
Bij ons komt de meeste herrie van de doucheleidingen die in de muur naar de thermostaatkraan lopen. Aangrenzend aan die muur ligt 1 van de kinderen te slapen. Kan me voorstellen dat je indien mogelijk iets aan de leidingloop laat veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Wij hebben aan drie kanten van de woonkamer heel veel ramen. Geeft veel licht. Maar achteraf had het wel wat minder gekund omdat wij bijna nergens meer wanden hebben om iets tegen aan te zetten / op te hangen.
Ik denk dan aan TV, piano, kasten en schilderijen. Wij dus vooraf beter moet nadenken over de gewenste lengte aan wanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:09
Tja, aan het op basis van onze wensen ontworpen huis zouden we niet zoveel veranderen - we zitten er nu al jaren naar tevredenheid. Binnen de mogelijkheden zou iets anders het niet gered hebben (2 ontwerpen afgekeurd door de gemeente/welstand).

Wel zou ik de installaties anders doen ook al zou dat toen een flinke extra uitgave geweest zijn.... Water-water warmtepomp. Wel op t netvlies, helaas niet gedaan en moeilijk achteraf te realiseren.

WTW installatie: Beginjaren van dat type (Vathorst als berucht voorbeeld), in en uitstroom lokaties anders. Badkamer blijft bijvoorbeeld te vochtig.

Warm water in je garage, toilet. Warm water in je keuken - als het water door lange leidingen moet verspil je veel energie: Close-in boiler of alternatief. De keukenkraan gaat vaak open op heet om een klein beetje warm water te krijgen...

Netwerk: Er is veel ethernet getrokken - verstandig maar de in hal, de garage en buiten hebben we niets. Betonvloeren met overal VV maken aanleg achteraf "complex". Denk bijvoorbeeld aan bewakingscamera's op PoE. Je hebt dan 230V of Ethernet nodig. Stopcontacten. Veel stopconatcten is altijd onvoldoende en ze zitten altijd op de verkeerde plekken. Desnoods loze leidingen ;) Maar ga uit van installatieniveau Luxe met extra's (geen idee of die norm nog bestaat). Sommige dingen kun je maar 1x goed doen.....

Domotica. Achteraf aanleggen is complex. WiFi, Bluetooth, elk device op batterijen heeft elk jaar een nieuwe batterij nodig - zolang je die nog kunt kopen. Dus: Slimme WCD's, slimme schakelaars, eventueel slimme lampen...

Als je aan de gang gaat met deze tips zul je er achter komen dat je budgetair een flink gat gaat krijgen..... Maar, na 10-20 jaar heb je spijt als haren op je hoofd dat je "toen" (= "nu") die investering niet gedaan hebt want het kan niet meer op een simpele kosteneffectieve manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:31
vogelmans schreef op maandag 10 maart 2025 @ 10:55:
Stopcontacten en stroomgroepen heb je nooit genoeg. Tijdens de laatste verbouwing heb ik om de 1,5 a 2 meter dubbele stopcontacten gemaakt (op ongeveer 30 cm hoogte). Bekijk ook waar je schemerlampen aan de wand wilt hangen (indirect licht is veel gezelliger dan van het plafond). Schakelen en dimmen gaat tegenwoordig steeds vaker draadloos maar er moet nog steeds stroom ter plaatse zijn.
Een goede groepenverdeling is minstens even belangrijk want er komen steeds meer elektrische apparaten.
Keuken apparatuur, was- /droog machines en warmtepomp of airco vragen veel power.
Zelf houd ik van veel (zon)licht dus een mooie schuifpui en genoeg HR+++ ramen intekenen.
Wat moet je met zoveel stopcontacten? Om de 1,5 meter een stopcontact is m.i. absurd veel. Of heb je een wietkwekerij :P Is m.i. ook niet mooi, je hele wand vol stopcontacten. De normale particulier heeft dat absoluut niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
el flaco schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Wat moet je met zoveel stopcontacten? Om de 1,5 meter een stopcontact is m.i. absurd veel. Of heb je een wietkwekerij :P Is m.i. ook niet mooi, je hele wand vol stopcontacten. De normale particulier heeft dat absoluut niet nodig.
Je hebt ze niet allemaal nodig MAAR ze zitten altijd waar je ze niet nodig hebt. Wij hebben er een flink aantal op (ik meen) 10-12cm van de vloer en ook nog op normale hoogte bij deuren en ramen.

(Uitschakelbare) Buitenstopcontacten bij deuren, buitenkraan, op balkon... Electra de tuin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Sommige doen elke maand het interieur anders opstellen, dan is het wel fijn als elektrische apparaten en lampen niet gelimiteerd zijn tot de vier hoeken van een kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
jadjong schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:29:
[...]

Sommige doen elke maand het interieur anders opstellen, dan is het wel fijn als elektrische apparaten en lampen niet gelimiteerd zijn tot de vier hoeken van een kamer.
Ik ken niemand die elke maand zijn interieur anders doet. Dat is net zo absurd als stopcontacten om de 1,5 meter. Lijkt wel een klimwand dan _/-\o_

Wat ik zelf heel bewust heb gedaan bij twee nieuwbouwwoningen is extra loze leidingen voor accespoints precies in het midden op de overloop. Duur maar dan heb je perfect internet overal. En met vier verdiepingen heb je echt accespoints nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door el flaco op 10-03-2025 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
DjoeC schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:22:
[...]

Je hebt ze niet allemaal nodig MAAR ze zitten altijd waar je ze niet nodig hebt. Wij hebben er een flink aantal op (ik meen) 10-12cm van de vloer en ook nog op normale hoogte bij deuren en ramen.

(Uitschakelbare) Buitenstopcontacten bij deuren, buitenkraan, op balkon... Electra de tuin in.
Zeker als ze om de 1,5 meter zitten zitten de meeste waar je ze niet nodig hebt ;)

Maargoed ik snap het wel, het is ook gewoon de ervaring die je hebt. mijn oude woningbouwhut had vreselijk weinig stopcontacten en dan heb je idd de neiging om er veel te veel te willen in je volgende huis. Gewoon minimaal elke hoek en even goed nadenken dan heb je 98% wel ondervangen en heb je voor die 2 % een aanspassing of verlengsnoertje nodig. maarja bruteforce elke 1,5 m een wcd kan ook. (en ook dan zitten ze nog steeds wel eens op de verkeerde plek en heb je voor < 1% een aanpassing of verlengsnoertje nodig.

We moeten ook niet gaan doen alsof er nooit meer iets kan veranderen aan de E- instalatie. De gemiddelde meerprijs van een aannemer voor een extra wcd is doorgaans ook niet misselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breagor
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:17
meer buitenstopcontacten, ook een elektra aansluitpunt daar waar je grasmat komt voor een eventuele robotmaaier.....dit is bij ons nu lastig, moet eerst een stuk terras eruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn huis is 50 jaar geleden door iemand ontworpen, maar ik ben er wel tevreden over. Apparte keuken, boven apparte toilet (niet in badkamer). Misschien overal dubbele stopcontacten ipv enkele.

De sociale woningmaatschappij gaat hun woningen opnieuw bouwen, en ze draaien ze om. Omdat de voordeur niet aan de straatkant ligt maar aan een grasveldje en iedereen achterom komt hierdoor. Maar ik vind het eigenlijk wel fijn zou, hoeft van mij niet andersom. Je komt binnen via de achtertuin in een veranda en daarna in de huiskamer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
[...]

Geluidsboxen van Sonos op diverse plaatsen, tv, diverse schemerlampen, staande leeslamp, gas(open)haard (ja 230v aansturing), computer, stofzuiger inpluggen, inpluggen opladers, 2 koffie apparaten en waterkoker, zonwering. Op sommige stopcontacten heb ik zelfs nog verdeelstekkers!
Echt geen spijt en zou het het meteen weer doen. Aansturing doe ik zoveel mogelijk draadloos dus heel weinig schakelaars.
De stopcontacten zitten op ongeveer 30 cm van de vloer dus ze vallen helemaal niet op.

[ Voor 5% gewijzigd door vogelmans op 10-03-2025 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:14

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Homer-Simpson schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:56:
[...]

Een waterleiding systeem (en kranen) waarbij er rekening wordt gehouden met stroomsnelheid en geluidsproductie.
Een 90 graden koppeling in je leiding waarvan de binnenzijde ook daadwerkelijk 90 graden is gaat fluiten.
Kijk dit fluit natuurlijk veel minder (niet?) dan dit

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:15
Wat ik zou doen: toch alvast bedenken dat het huis misschien ooit verkocht moet worden, en je niet al te extreme keuzes heb gemaakt dan :)

Bedenken of je toch de iets duurdere betere kwaliteit dingen wilt, die lang mee gaan, of dat je iets moet gaan vervangen na x jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:27
[b]YellowCab in "Wat zou je anders doen als je nu een nieuw huis ontwerpt."Op zolder komen nog extra loze leidingen om het aantal zonnepanelen uit te kunnen breiden (dit kan niet standaard vanuit de bouw).
Beste zou zijn om je nieuwbouwhuis zonder panelen te laten bouwen. Waarom?
- Soms wordt er gekozen voor indak systemen, en dat is een ramp. Kan je in de toekomst niks meer mee. Panelen zijn door de jaren heen werkelijk nooit van dezelfde afmetingen. Dus later iets nieuws er inleggen is onmogelijk. Uitbreiden is ook een ramp, omdat indak duurder is, dezelfde maten van panelen al lang niet meer leverbaar zijn, en de indak bij nieuwbouw niet in het dak is gepositioneerd zodat er nog iets naast past. Ofwel nutteloos dakoppervlak waar je nooit meer een paneel kan neerleggen.
- Bij geen indak (dus panelen op montagerails op je dak) krijg je vaak oud spul. Nu nog 330Wp of 360Wp panelen neerleggen is niet meer van deze tijd. En ook hier is uitbreiden vaak onmogelijk, of heel lastig. Wat heel zeker is, is dat latere uitbreiding vaak de investering in de nieuwbouwpanelen volledig afschrijft, omdat er niks meer van te gebruiken is. Nieuwere panelen hebben veel meer opbrengst, en hebben een compleet ander formaat, en de omvormer kan ook niks extra meer aan, of de lay-out moet compleet op de schop en daardoor is er uiteindelijk ook niks meer te hergebruiken.

Als er al iets te optimaliseren is, kijk dan of het mogelijk is om een dakvlak gelijk helemaal vol te leggen. Dat is namelijk financieel gezien veruit de verstandigste keuze om te maken. Ook al is het een dakvlak wat niet ideaal ligt, zelf later de andere dakvlakken vol leggen kan altijd, en dan heb je gewoon twee losse installaties.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 06-08 13:17
YellowCab schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:38:Op zolder komen nog extra loze leidingen om het aantal zonnepanelen uit te kunnen breiden (dit kan niet standaard vanuit de bouw).
Hier kan ik altijd erg slecht tegen.
Doe niet zo verschrikkelijk moeilijk met dit soort dingen, ja we halen de normen met 4 panelen, dus komen er maximaal 4 panelen op, dat de helft van de mensen ze daarna op marktplaats mikt boeit niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik zie dat de Uneto comfortklassen vervangen zijn door de NPR 5310 waar ik bij het zien van de prijs meteen dacht: laat maar....

@Skynett Volgens de analyses lijken indak panelen ook een hogere kans op brand op te leveren, vermoedelijk omdat er bijvoorbeeld geen dakpannen als isolatie meer onder zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-08 15:44
Electrische vloerverwarming in de badkamer
Elke kamer/hall 2 netwerk kabel in het plafond voor wifi access points. Vaste netwerk aansluiting lijken iets van het verleden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

mastr-dc schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:32:
Electrische vloerverwarming in de badkamer
Die zou voor mij juist op de zwarte lijst staan!

of bedoel je, bij gebrek aan een water-gebaseerde vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Het hele huis verwarmen/afkoelen met airco's, dat is wat ik als eerste zou doen.

Zoveel mogelijk groepen in de keuken:
- oven
- kokend water kraan
- vaatwasser
- 3-fase kookplaat
- 1 groep per duo stopcontact (ivm grill, koffiemachine, blender, gourmet, slowcooker, etc. etc.)

3-fase naar de schuur (ivm gereedschap, terras heaters en zwembad)

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DJMaze schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:44:
Het hele huis verwarmen/afkoelen met airco's, dat is wat ik als eerste zou doen.
dat is juist meer iets voor achteraf bij bestaande bouw. Bij de bouw ga je natuurlijk liever voor een W/W of L/W warmtepomp, eventueel met een aircootje (of WTW met enthalpie-wisselaar) voor de ontvochtiging.

Bij een goed ontwerp heb je nauwelijks actieve koeling nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door de Peer op 10-03-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:49

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Naast alle technische oplossingen, zou ik goed nadenken over hoe je gezinssamenstelling er over 5-10-15 jaar uitziet. Een baby of peuter kan prima af met een kamertje van 2x4 maar zodra ze groter worden is een fatsoenlijke kamer waar ze kunnen spelen en slapen prettig, en als tiener willen ze een groot/groter bed, een fatsoenlijk bureau en veel kasten voor kleding, prullaria etc.

Wij hebben op onze eerste verdieping zo'n 2x4 kamertje. De eerste drie jaar is dat prima maar daarna werden we toch echt "gedwongen" om de kamerverdeling aan te passen (en zijn mijn partner en ik op de 2e verd gaan slapen) zodat onze beide kinderen een fatsoenlijke kamer hebben. Hadden we daar bij aankoop beter over nagedacht, dan hadden we de indeling op de eerste wat aangepast zodat er drie "middelgrote" sk's waren ipv 2 grote en 1 kleine.

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-08 11:35
invine schreef op maandag 10 maart 2025 @ 08:59:
Als architect ontwerp ik bijna dagelijks woningen opnieuw. Het is zo specifiek per woning wat anders kan of moet. Hangt ook helemaal af van je eigen eisen, wensen en natuurlijk budget. Vaak gaat het gewoon om een keuze maken. Je gaat een woning nooit perfect krijgen, dat gaat gewoon niet.
Is dan het advies niet om een architect in te huren die de primaire valkuilen kent (leidingen, handige indelingen badkamer/keuken, gebruikelijke grootte van kamers dat de spullen normaal passen) en daarmee samen nog de specifieke wensen doorneemt? Hopelijk krijg je ook wel eens achteraf feedback (of vraag je die) of dingen echt hebben gewerkt als verwacht om dat dan weer mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-08 16:17
Zebby schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:24:
[...]

Is dan het advies niet om een architect in te huren die de primaire valkuilen kent (leidingen, handige indelingen badkamer/keuken, gebruikelijke grootte van kamers dat de spullen normaal passen) en daarmee samen nog de specifieke wensen doorneemt? Hopelijk krijg je ook wel eens achteraf feedback (of vraag je die) of dingen echt hebben gewerkt als verwacht om dat dan weer mee te nemen.
Tuurlijk dat is de basis. Dat is wat ik bedoel met keuzes maken, je kiest een layout gebaseerd op je onderzoek, wensen etc. Je kan het helemaal doordenken, maar je weet pas of iets werkt als je het gebruikt. Wat op papier werkt hoeft niet in de praktijk te werken.

Als voorbeeld; twijfel je of je overal een extra loze leiding naar toe moet aanleggen, ja doe dat mits je het kan betalen. Mocht je het niet gebruiken, maakt niet uit. Heb je het toch nodig en je hebt het niet, ja dan is dat balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
de Peer schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:50:
[...]

dat is juist meer iets voor achteraf bij bestaande bouw. Bij de bouw ga je natuurlijk liever voor een W/W of L/W warmtepomp, eventueel met een aircootje (of WTW met enthalpie-wisselaar) voor de ontvochtiging.

Bij een goed ontwerp heb je nauwelijks actieve koeling nodig.
Juist bij de moderne super geïsoleerde en luchtdichte huizen krijg je in de zomer deze huizen heel moeilijk koel (zonder actieve koeling). Afgelopen zomer is daar genoeg over te doen geweest. Muren geven de opgeslagen warmte in de kamers weer af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pricing
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:03
Enkele toevoegingen op de veelal goede tips die al gepost zijn:

- Niet bezuinigen op binnendeuren. Opdekdeuren met bovenlicht (vaak standaard) geven een armoedige uitstraling. Als je dit later nog wilt fixen ben je veel meer geld kwijt. Let ook op het deurbeslag: standaard monteren ze vaak een groter schild dan nodig en dat kan je dan niet meer vervangen zonder dat er gaten achterblijven.
- Als je kinderen(wens) hebt: Denk na over het kunnen compartimenteren van de ruimte beneden. Het kan erg fijn zijn om ergens een (schuif)deur dicht te kunnen doen.
- Maak afspraken over de verf die de schilder gebruikt. Anders krijg je de goedkoopste rommel.
- Sterker nog: je krijgt overal de goedkoopste rommel als je geen specfieke afspraken maakt.
- Bij oplevering: Laat een keuring doen en bezuinig hier niet op. Schrijf alles op, ook de kleinste krasjes. Laat je niet wegbluffen door het mannetje van het bouwbedrijf. Zaken laten vallen kan altijd nog.
- Tuinaanleg is duurder dan je denkt. Houd hier rekening mee in je budget.
- Denk na over waar je airco wilt en zorg dat er waterafvoer mogelijk is zónder pomp (dus op afschot). Die pompjes maken bizar veel herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
el flaco schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Ik ken niemand die elke maand zijn interieur anders doet. Dat is net zo absurd als stopcontacten om de 1,5 meter. Lijkt wel een klimwand dan _/-\o_

Wat ik zelf heel bewust heb gedaan bij twee nieuwbouwwoningen is extra loze leidingen voor accespoints precies in het midden op de overloop. Duur maar dan heb je perfect internet overal. En met vier verdiepingen heb je echt accespoints nodig.
Niet dat je het hele interieur vervangt, maar kleine toevoegingen. Nieuw kastje gekocht voor naast de bank, past ter plekke toch niet waardoor je even moet tetrissen. Maandje later ander vloerkleed wat, als je het autistisch met de TV wilt uitlijnen, toch wat meer voeten in de aarde heeft dan gedacht. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 27-08 16:57

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Mijn grootste "learning" na drie keer verhuizen / verbouwen / inrichten is met name om meer durf te hebben met muurverfkleur. Met name het inperken van wit op de muur. Daarnaast altijd veel daglicht meenemen in je overwegingen en inzetten op minder hokken voor de indeling. Oh en altijd toilet los van badkamer.

@el flaco Ik denk dat je 100% gelijk hebt, maar buiten mijn thuiskantoor (ethernet naar workstation) en televisie (ethernet), is mijn wifi doorgaans meeeeeer dan goed genoeg voor YouTube/netflix/e-mailen en dat is met routers weggestopt in kastjes in de hoek van de kamer (bijv. tv meubel). Waar heb je het voor nodig vraag ik me altijd af O-)

[ Voor 36% gewijzigd door N1ckk op 10-03-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:13

Sport_Life

Solvitur ambulando

We hebben enkele jaren geleden een grote woning verbouwd.

Wat ik anders zou doen:
- geen pvc op de verdiepingen, maar tegels
- niet in stapjes maar alles in 1x verbouwen, nu moesten we soms dubbel schilderen en stucen is niet overal gedaan

Wat ik hetzelfde zou doen:
- zo weinig mogelijk vooruitbetalen aan leveranciers/aannemers en zoveel mogelijk achteraf. Valt allemaal van tevoren af te spreken (grote aanbetaling? Dan ga ik naar party x)
- woning volledig onderkelderen
- overal vloerverwarming
- pv panelen/warmtepomp
- 2 badkamers is een must (bij gezinnen uiteraard)

[ Voor 16% gewijzigd door Sport_Life op 10-03-2025 22:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

@Sport_Life Waarom geen PVC?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

We hebben beneden keramisch parket en ik vind (!) het op alle fronten beter, ziet er mooier uit, krast niet, zitten geen weekmakers in, verkleurt niet etc.

Zijn veel mensen wel tevreden over pvc , maar ik zou het de volgende keer niet meer doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 10-03-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-08 18:52
Warmtepomp niet naast een slaapvertrek plaatsen. Ik woon in een woningbouw huis uit 2017. Die warmtepomp produceert 24/7 een bromtoon van 50Hz, zeer irritant. In principe moet hij dag en nacht aan blijven staan op dezelfde temperatuur maar ik ben genoodzaakt hem 's nachts uit te zetten. En dan hoor ik alsnog de pomp van de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
  • Meer netwerkkabels/aansluitingen ook al kost het geld
  • Toch een garage (hoewel het niet in het kavel paste zonder grote concessies te doen)
  • Geen houten Z trap meer. Slijt veel te snel.
  • Geen trap in de woonruimte. Lawaai naar boven blijft een ding.
  • Loze leidingen naar buiten
  • Netwerkkabel naar de deurbel voor een PoE deurbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-08 09:23

Bergie

Lekker belangrijk...

elektra naar meerdere punten in de tuin leggen; idem voor water. Altijd handig als je een keer besluit een tuindouche neer te zetten oid.

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-08 12:20
Jeebus schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:09:
Warmtepomp niet naast een slaapvertrek plaatsen. Ik woon in een woningbouw huis uit 2017. Die warmtepomp produceert 24/7 een bromtoon van 50Hz, zeer irritant. In principe moet hij dag en nacht aan blijven staan op dezelfde temperatuur maar ik ben genoodzaakt hem 's nachts uit te zetten. En dan hoor ik alsnog de pomp van de buren.
Als het geen contactgeluid is maar dus het brommen zou je het hok waar de WP in staat extra kunnen isoleren. Bijvoorbeeld met PIR platen of als je ruimte hebt voorzetwanden met flink wat isolatie er in

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Skynett schreef op maandag 10 maart 2025 @ 13:10:
[...]

Beste zou zijn om je nieuwbouwhuis zonder panelen te laten bouwen. Waarom?
- Soms wordt er gekozen voor indak systemen, en dat is een ramp. Kan je in de toekomst niks meer mee. Panelen zijn door de jaren heen werkelijk nooit van dezelfde afmetingen. Dus later iets nieuws er inleggen is onmogelijk. Uitbreiden is ook een ramp, omdat indak duurder is, dezelfde maten van panelen al lang niet meer leverbaar zijn, en de indak bij nieuwbouw niet in het dak is gepositioneerd zodat er nog iets naast past. Ofwel nutteloos dakoppervlak waar je nooit meer een paneel kan neerleggen.
- Bij geen indak (dus panelen op montagerails op je dak) krijg je vaak oud spul. Nu nog 330Wp of 360Wp panelen neerleggen is niet meer van deze tijd. En ook hier is uitbreiden vaak onmogelijk, of heel lastig. Wat heel zeker is, is dat latere uitbreiding vaak de investering in de nieuwbouwpanelen volledig afschrijft, omdat er niks meer van te gebruiken is. Nieuwere panelen hebben veel meer opbrengst, en hebben een compleet ander formaat, en de omvormer kan ook niks extra meer aan, of de lay-out moet compleet op de schop en daardoor is er uiteindelijk ook niks meer te hergebruiken.

Als er al iets te optimaliseren is, kijk dan of het mogelijk is om een dakvlak gelijk helemaal vol te leggen. Dat is namelijk financieel gezien veruit de verstandigste keuze om te maken. Ook al is het een dakvlak wat niet ideaal ligt, zelf later de andere dakvlakken vol leggen kan altijd, en dan heb je gewoon twee losse installaties.
Goede tips! Ik ga eens navragen bij de aannemer wat voor panelen wij krijgen en of het ook mogelijk is om de woning eventueel zonder panelen op te laten leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 27-08 13:44
Los van loze leidingen, maak eventueel ook loze ruimtes, van tevoren weet je nooit hoe e.e.a. gaat lopen ;) Zoals je bijv. ook weleens bij flats/appartementen hebt, waar dan per blok van boven naar beneden een ventilatiekanaal o.i.d. loopt. Bij mijn ouders thuis hadden we vroeger in één slaapkamer, achter de kamerdeur, de afzuiging/ventilatie vanuit de woonkamer naar zolder, daar is toen een kleine 'kast' omheen gebouwd en een wegneembaar plaatje, volgens mij zat dat met magneetjes vast.

Zelf hebben we in de hoek van een slaapkamer op de tussenverdieping een koof gemaakt rondom de verwarmingsbuizen die er al (van boven naar beneden) liepen. De zijkant loopt gelijk met het raamkozijn en de vensterbank, voorkant is een deur (van bovenkant plint tot plafond). Koof is iets van 15X25 cm, neemt bijna geen ruimte in, maar geeft oneindig veel mogelijkheden!

Inmiddels lopen er stroomkabels, 2 x UTP doorheen, is er voldoende ruimte voor een PoE switch/injector voor een beveliigingscamera. Mogelijk in de toekomst dat er nog een rolluik komt, daarvoor kan ik dan zo vanaf de buitengevel door de muur heen een gat de koof in boren en daar alles (incl. domotica) alles wegwerken. Soort mini meterkastje, waarin je lekker kunt "rommelen" en zodra de deur dicht is, netjes alles uit het zicht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
N1ckk schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:58:
Mijn grootste "learning" na drie keer verhuizen / verbouwen / inrichten is met name om meer durf te hebben met muurverfkleur. Met name het inperken van wit op de muur. Daarnaast altijd veel daglicht meenemen in je overwegingen en inzetten op minder hokken voor de indeling. Oh en altijd toilet los van badkamer.

@el flaco Ik denk dat je 100% gelijk hebt, maar buiten mijn thuiskantoor (ethernet naar workstation) en televisie (ethernet), is mijn wifi doorgaans meeeeeer dan goed genoeg voor YouTube/netflix/e-mailen en dat is met routers weggestopt in kastjes in de hoek van de kamer (bijv. tv meubel). Waar heb je het voor nodig vraag ik me altijd af O-)
Bij vier verdiepingen heb je op de vierde verdieping echt geen bereik vanaf beneden. Gewoon 0. Nieuwbouw, zeer goed geïsoleerd. Wij hebben extra loze leidingen laten aanleggen boven om die reden. Beneden vond ik de twee standaard loze leidingen meer dan voldoende. Ik hoef echt geen stopcontacten om de 1,5 meter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
Mijn ervaring: krast als de ziekte. Echt veel erger dan ik dacht. Laminaat blijft veel mooier (kan alleen niet tegen vocht). Dan liever tegels, ookal is dat veel duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
  • Qua ontwerpkeuzes: wegblijven bij trends. Zoals nu de houten wandpanelen. Binnen tien jaar oogt dat gedateerd.
  • Idem bij keuken: RVS blad met witte kasten zijn altijd goed. Ik heb nu weer een of ander natuursteen dat niet tegen koffie, thee en wijn kan. In een keuken, "f*ck off already". Ik ben geneigd het eruit te slopen.
  • Idem bij taatsdeuren. Hebben wij nu ook, alsof ik op de gang zit. Ik vind het niet handig (vrouw wel).
  • @pricing heeft veel herkenbare punten. Compartimenteren van woonkamer is zo fijn.
  • Alle tips over loze leidingen/netwerkkabels: op zich eens hoor, maar ik heb jaren terug strategisch gekozen voor optimalisatie van wifi, wat met de jaren steeds betrouwbaarder is geworden. Dus met hoogwaardige AP's op elke verdieping.
  • Schilders en andere klussers worden duurder. Even goed opletten wat je opties zijn qua reducering van onderhoudswerk van de buitenboel: Kunststof kozijnen/boeidelen/levensduurverlengende rolluiken/zonwering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Naast alle tips over loze leidingen e.d.:

Wat ik weer zou doen (let wel, niet een standaard huis en tuin...):
-Praktisch al het glas op het zuiden. Dan liever nog wel met een vrijer zicht naar het zuiden i.v.m. lichtinval in de winter (helaas is er naast ons huis nieuw gebouwd)
-Dak vol zonnepanelen (al zou ik bij de keuze van een dakvorm kiezen voor een opstellingsdeling oost-zuid-west)
-Grondgebonden warmtepomp (of bij nog meer budget geothermisch) inclusief koeling
-Isolatie gevel en dak ruim boven bouwbesluit
-Meterkast uitvoeren met doel op geen selectiviteit. Niet hoeven nadenken over tegelijk warmtepomp/laden/krachtstroom gebruiken is me het vastrecht van 3x35 zeker waard
-Diepe puls slaan voor tuinberegening (>25 meter diep) voor zuiver ijzerarm water. We besproeien op droge zomerse dagen met een 6m3/uur pomp een goede anderhalf uur per dag. Met kraanwater haal je de benodigde druk ervoor niet (6.2 bar bij de sproeiers)
-Weinig tot geen concessies doen op wensen en kwaliteit over tijd. Dan maar een paar jaar langer een deel van het huis verbouwen en sparen, maar we wonen hier waarschijnlijk (levensloopbestendig) tot we oud zijn

Wat ik anders zou doen:
-Kruipruimte en goede isolatie. Hier een betonvloer op zandgrond die tevens de gevel ondersteunt. Het risico om die uit te hakken voor kruipruimte/isolatie/kelder was te groot i.v.m. verzakkingsgevaar (ook is er niets bekend over de rotzooi onder het huis, daar stond ooit een enorme schuur)
-Alles onderkelderen (al zou dat in deze gemeente niet mogen i.v.m. maximaal toegestane formaat nieuwbouw, we zitten nu al op 260m2+ vloeroppervlak)
-WTW meenemen in het ontwerp (nu moeten we dat in bestaande bouw inpassen)
-Huis meer middenin het kavel met vrijer zicht rondom (we hebben een vrij gek gevormd kavel)
-Rekening houden met het toekomstig plaatsen van een lift i.v.m. mobiliteit, dus een deel van het huis structureel houden (i.e., geen vloerverwarming, eventueel al constructietechnisch dragend)
-In het ontwerp van de gevel meer rekening houden met zonwering. Met simpelweg een aanpassing van mijn eigen tekeningen en uitvoering door de aannemer hadden screens wel netjes in het stelkozijn gepast, nu zullen ze uitsteken mochten we ze plaatsen

Maar eigenlijk zou het enige wat ik echt anders zou doen (ofwel de enige reden om ooit nog te verhuizen) een van deze twee zijn:
-Compleet vrij wonen zonder zicht op buren in een bosrijke omgeving (we hebben nu 6200m2 tuin maar alsnog buren dichtbij)
-Een NSW-landgoed aanschaffen voor met name de erfbelastingvoordelen (plus dat nog meer bomen hebben geen kwaad kan :P )

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 10-03-2025 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-08 17:03
Veel is al gezegd, verder:

1) Douche-WTW, en goed aansluiten op de boiler - dit levert aanzienlijk rendement op
2) Regenwateropslag in een betonput van >5 m³ - dit is makkelijker als je niet eerst je tuin hoeft te snoeien
3) Vooruitlopend op 2, een grijswatercircuit in huis: toiltten + evt wasmachine (voor was moet je wel meer filteren)
4) Waterleidingen goed beugelen, en geen knietjes gebruiken, en niet koud in muren frezen
5) CV leidingen grote diameters, vloerververwarming overal, ook hier geen knietjes gebruiken
6) Rekening houden met PV, EV en batterijen ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01:26
Ik kom nog niets tegen over de cinewall.
Benieuwd of die nog langskomt. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijissegek
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-08 10:07
Mijn tip.
2,5 jaar geleden complete woning verbouwd samet een ''vertrouwde aannemer''. Redelijk technisch aangelegd.

Veel zaken slecht of niet goed uitgevoerd en door de ''gezonde verstandhouding'' ga je uit van vertrouwen. Nu loopt er al 1,5 jaar een rechtzaak die inmiddels bij de Raad van Arbitage ligt. Inmiddels ook al meerdere arbiters (9 man) op visite gehad en inderdaad kloppen er zaken niet.

Die gaven aan dat er ook van te voren al meekgekeken kan worden naar o.a. de offerte, haalbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
YellowCab schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Goede tips! Ik ga eens navragen bij de aannemer wat voor panelen wij krijgen en of het ook mogelijk is om de woning eventueel zonder panelen op te laten leveren.
Het gaat niet over het vermogen van de panelen, dat is oppervlakte afhankelijk, maar over het efficiëntie %. En ook daar moet je nog mee uitkijken.

Wel de tip: scgaf een paar identieke reserve panelen aan. Prijs kost je de kop niet maar later bijkopen (vervangen defecte) lukt 99% zeker niet meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-08 11:06
in 2017 grof verbouwd en eigenlijk best wel tevreden nog steeds maar:

- stopcontacten kun je nooit genoeg hebben
- vloerverwarming had ik toen aan moeten leggen (of ten minste de slang moeten leggen)(dit kan nog steeds maar geen zin in de zooi)
- ik had graag nog extra datakabels gehad, maar dat is ook voortschrijdend inzicht je gaat nu eenmaal steeds meer apparaten aansluiten, gelukkig is dat makkelijk op te lossen met een switch of 2
- mijn meterkast is erg klein (oud huis) niet vergroot omdat dat tenkoste van ruimte in de woonkamer gaat, maar het is nu toch wel een hoop geprop
- ik had toch boven het plafond een dikke kabel moeten leggen om 3 -fasen naar de garage te brengen.

en de rest is allemaal peanuts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:29
Stopcontacten en stroomgroepen heb je nooit genoeg. Tijdens de laatste verbouwing heb ik om de 1,5 a 2 meter dubbele stopcontacten gemaakt (op ongeveer 30 cm hoogte). ... maar er moet nog steeds stroom ter plaatse zijn.
En nu zet je dat huis met veel (te veel) stopcontacten op funda te koop aan: :+ https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81746736

Ik heb in elke hoek van de begane grond een elektra 'put' van waaruit elk (data) stopcontact en schakelaars worden gevoed, de hele begane grond is uitgevoerd in kabel.
Al deze putten zijn met dikke dubbele mantelbuizen in de vloer met elkaar verbonden en gaan aan beide zijden naar de technische kast, vanuit deze putten lopen er verschillende mantelbuizen naar buiten; tuin, oprit, terras.. verder heb ik de 'wereld' aan loze (mantel) buizen... als er ooit wat in komt..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gOEA59WzkMoarq3ZosPY8ZZWWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnJr8Q5QCe4EFML4ya71cflR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door natural colour op 10-03-2025 19:22 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:46
Split level airco, in ieder geval op de bovenverdieping(en). In combinatie met zonnepanelen 'gratis' koelte in de zomer en snelle verwarming die vaak goedkoper is dan stadsverwarming als je dat hebt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:46
Bergie schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:28:
elektra naar meerdere punten in de tuin leggen; idem voor water. Altijd handig als je een keer besluit een tuindouche neer te zetten oid.
Niet alleen leidingen voor verlichting maar ook een waterdichte stekkerdoos, ideaal voor het klussen in de tuin of het aansluiten van een zwembadpomp.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06:43
Ik ben nog bezig met m'n huis aan het bouwen maar waar ik voor alsnog het meest van geniet is de douche wc.
Kost een paar centen maar is het meer dan waard. In Duitsland is met wat goed zoeken een VitrA V-Care Comfort ongeveer de helft goedkoper dan wat je er in Nederland voor betaald.

Brede en hoge binnendeuren zou ik ook aanraden

[ Voor 8% gewijzigd door Grompoe op 10-03-2025 19:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Edit: ik ga dit lijstje later even ordenen.

Mijn lijstje nav 2 nieuwbouwwoning in de afgelopen 15 jaar.

- een grote/hoge vide is supermooi maar geeft veel grotere geluidsoverdracht van boven naar beneden dan een traditionele hal en overloop.
- plaats je wtw niet op zolder bij een open vide…
- zorg ervoor dat de wtw buizen geisoleerd zijn.
- zorg dat je wtw leidingen zijn uitgerust met dempers. Anders hoef je nooit meer je stem te verheffen om de kids aan tafel te roepen… (inmiddels gefixet met losse dempers in de buis)
- breng een bypass aan op de waterleiding(en) naar de waterontharder voor de buitenkraan. Je zwembad vullen / planten water geven met onthardt water is niet nodig.
- deel je huis zo in dat er afgesloten vertrekken te creeeren zijn, bijvoorbeeld met een glazen schuifwand. Dat is bij ons helaas niet mogelijk zonder dat het eetgedeelte te klein wordt.
- bij houtskelet: probeer te voorkomen dat wcd’s in de wanden naar aangrenzende vertrekken geplaatst worden in verband met geluidsoverdracht.
- zijn de slaapkamers echt groot genoeg?
- zijn de slaapkamers praktisch in te delen, denk aan hoogslapers, tweepersoonsbed, planken, kastruimte etc.
- maak je badkamer niet te groot, niet groter dan absoluut noodzakelijk.
- los toilet op de verdieping zou ik niet meer willen missen.
- warmtepomp met vloerverwarming bevalt ons goed, verbruik is netjes en comfort is super. Het water is helaas niet zo efficiënt, daarvoor zou ik op zoek gaan naar alternatieven.
- overweeg ook lucht -lucht warmtepompen in plaats van alleen lucht-water. Lucht-lucht is over het algemeen efficiënter en beter te sturen.
- zorg voor ruimte voor toekomstige energievoorzieningen zoals accus en warmteopslag.
- doe onderzoek naar het waterpeil in de buurt, neem maatregelen om grondwater weg te pompen zodat je droog door je kruipruimte kan & evt optrekkend vocht kan voorkomen.
- maak je meterkast groot genoeg voor eventuele uitbreidingen van de groepenkast.
- loop goed de verdeling van de groepen over de fasen na, zorg voor een gelijke verdeling over de fasen zodat er niet 1 regelmatig overbelast raakt.
- maak plekken in huis waar je wifi ap’s uit het zicht kan plaatsen.
- schuifpui > openslaande tuindeuren.
- Zorg voor zonwering op alle ramen behalve op het noorden. Is domweg noodzaak met de huidige isolatienormen, zelfs in de winter. Bij fatsoenlijke zaken betaal je niks extra voor draadloze aansturing.
- laat drainage diep genoeg leggen zodat ook de diepere punten in je tuin voldoende gedraineerd worden.
- na 2x nieuwbouw moet ik helaas alsnog zeggen: je hebt NOOIT teveel loze leidingen.

[ Voor 3% gewijzigd door SonicFC op 10-03-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonicFC
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
RobbieB schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:48:
Bij een nieuwbouwhuis heb je als het goed is voor jezelf een budget gesteld van wat je uit wilt geven naast de Basis/Casco-oplevering door de projectontwikkelaar.

Je kunt iedere euro maar 1x uitgeven en gaat op een gegeven moment keuzes moeten maken, het belangrijkste om daarbij in gedachten te houden is:

- Geef nú geld uit aan dingen die achteraf moeilijk zijn of veel geld kosten. Dus kies nú voor die uitbouw, extra loze leidingen (ook al zijn ze stervensduur), een degelijke trap, extra aansluitingen voor zonnescherm, buitenkraan, etc. Het lijkt nu misschien veel geld, maar achteraf is écht nog veel duurder.
- Geef geen geld uit aan dingen die later makkelijk vervangen kunnen worden. Indien je tegen budget problemen aanloopt, kies dan bv. voor simpel schakelmateriaal, eenvoudige kranen, simpele lampen, etc. Dat is over 3-5 jaar allemaal eenvoudig te vervangen voor betere kwaliteit.
Hier sta ik achter, al zoveel dingen in dit huis die ik beter direct mee had kunnen pakken. Dat ik een losse schuur in mijn tuin heb in plaats van een aangebouwde garage heb ik me al 100 keer aan gestoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:13
Stopcontacten en stroomgroepen heb je nooit genoeg. Tijdens de laatste verbouwing heb ik om de 1,5 a 2 meter dubbele stopcontacten gemaakt (op ongeveer 30 cm hoogte).
Was jij eerder eigenaar van ons huis? Onze woonkamer telt een stuk of 15 dubbele stopcontacten. En ja, dat zijn er écht meer dan genoeg. Geen tekorten. Ook de keuken en bijkeuken zijn ruim voorzien.

Bij een nieuwe woning zou ik gaan voor kleinere ruimtes. Lekker ouderwets kamer-ensuite met een paar mooie schuifdeuren. Een zitkamer met voldoende ruimte voor een grote hoekbank en twee losse stoelen, een houtkachel en een plek voor de tv. En dan los er van een keuken met eethoek en zonder kookeiland. De keuken hoeft voor mij ook niet enorm te zijn. 270-300cm aanrecht en een dubbele hoge kast met daarin de meeste apparatuur is meer dan voldoende.

Een dubbele wastafel is een must. Een ruime douche ook. Een bad is fijn maar niet noodzakelijk.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
Fe2O3 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:18:
Full size kelder onder het huis.
Waarom? Zit je niet met grondwater?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• trabant
  • Laatst online: 27-08 17:47
  • Electrobuizen allemaal ¾ inch. Dat maakt ze zoveel breder inzetbaar. In de gebruikelijke ⅝" krijg je geen paar CAT6, om maar een voorbeeld te noemen.
  • In het midden van elke verdieping heb ik een stofzuigercontactdoos op buikhoogte. Van daaruit kom ik over de hele verdieping zonder om te moeten prikken. Om de andere stopcontacten uit het zicht te houden, heb ik die in de hoeken en op 30cm van de vloer gemonteerd. Dat is niet iets waar de fabrikanten van elektrische apparaten rekening mee houden. :-(
  • Als je om stereo geeft: buis voor de luidsprekerkabels achter de plint leggen.
  • Maak vrienden! Onderhoudstechnici zijn heel blij als ze niet ondersteboven op een spinnewebberige zolder hoeven te yogaën. Mijn ketel hangt direct achter de voordeur.
  • Kijk hoe de zon op bepaalde uren naar binnen schijnt. Ik moet nu bij het avondeten altijd een gordijn dichttrekken omdat de zon de helft van het jaar in mijn gezicht prikt.
  • De meestgebruikte deur is die tussen de voordeur en de keuken. Tegen de tijd dat je de deurklinken gaat monteren begint het geld op te raken, maar bezuinig niet op de deurklink van deze deur. got the t-shirt
  • Scheidt in elke kamer de groepen voor licht en de contactdozen.
  • Toen ik PV-panelen kreeg moesten ze even puzzelen in de meterkast om een blok ter grootte van 4 automaten ergens kwijt te kunnen: bouw die dus niet te krap.
  • Bomen zijn de beste airco en zonwering. Warmte die de woning niet in komt, hoef je ook niet weg te koelen. Als er nog geen volwassen boom ten zuiden van je pand staat: overweeg een zonwering
  • Bij mij is er een extreem hoge waterdruk en het is erg kalkrijk water. een drukverminderaar en waterontharder geeft kranen een veel langer leven. Monteer tussendoor ook kogelkraantjes zodat niet het hele huis zonder water zit als er een enkele kraan vervangen moet worden omdat alles direct achter de hoofdkraan zit.
  • Beschouw de keuken als een werkplaats, een kookatelier. Niet een hok waar je ma en zoveel mogelijk moulinexmeuk in allerlei kastjes kunt opslaan. Ik heb zeven meter aanrecht. Dat maakt me blij en mijn meissie ook. O+
  • vanaf twee dochters moet je minstens twee badkamers hebben, tenzij vader zich liever in de keuken scheert.

[ Voor 5% gewijzigd door trabant op 10-03-2025 21:08 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
el flaco schreef op maandag 10 maart 2025 @ 20:59:
[...]

Niet iedereen woont direct op oppervlaktewater. Hier zit het eerste grondwater/vocht op een meter of zeven diepte en pas bij acht meter zit je eronder.

Enige nadeel: Je verliest hier 0.8 bar aan pompdruk op de puls :p

Ohja, en waterlievende planten moet je nogal besproeien bij gebrek aan water op worteldiepte.

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 10-03-2025 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:20
Naast de badkamertip, ook op iedere verdieping met slaapkamers een aparte wc. Niets is zo chill dat er altijd een wc beschikbaar is, zonder te hoeven traplopen.
Daarnaast is het ook heel erg irritant om al slaapwandelend de trap op/af te moeten midden in de nacht. Ook voor papa en mama die niet wakker worden van het gestommel en doortrekken; maar wel van het lampje dat verplicht aan moet om veilig onder/boven te komen….
Hier wordt dat lampje iedere keer “vergeten” uit te doen… 3x raden wie dan op straat…

Lang verhaal kort, gun iedere verdieping een eigen wc.. gescheiden van badkamer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fua
  • Laatst online: 27-08 15:17

Fua

Tallguy schreef op maandag 10 maart 2025 @ 11:43:
Loze leidingen naar de ramen boven en beneden voor bijv camera’s en/of rolluiken.

Loze leidingen naar plafonds voor wifi AP’s.

Loze leiding naar deurbel zodat je bekabeld kan ipv draadloos.

Buitenkranen die vanuit de meterkast dicht te zetten zijn
Neem ook een stroompunt mee in de hoek van de ramen. Kan je de raamdecoratie fijn automatisch openen/sluiten. Hetzelfde voor je slot.

Wat mij opvalt is dat ik mn huis nu heel anders gebruik dan 15 jaar geleden.
Een ander ding waar ik me veel aan erger bij keuken/badkamer/interieur ontwerpers is dat ze gaan voor het mooie plaatje, maar geen rekening houden met het dagelijkse gebruik. Het is leuk om de keuken in te richten voor die gezellige avond met je vrienden, maar het is toch praktischer om je handdoeken en afvalbak kwijt te kunnen.
Zorg dat de dingen die je dagelijks doet een plekje krijgen. Voorbeeld. Je schoenen en jas uit, plekje voor je sleutels en iets waar je je belangrijke post in kan opbergen. Anders ligt de eettafel vol....

Fua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Meeste kelderbakken zijn waterdichte betonnen bakken, problemen met kelders ontstaan bij kelders <1970(?).

Bij ons staat het grondwaterpeil vrij hoog, in de kruipruimte van de uitbouw staat een laagje water, de kelder is droog. (Ligt duur tapijt in)

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 10-03-2025 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
pricing schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:52:
- Maak afspraken over de verf die de schilder gebruikt. Anders krijg je de goedkoopste rommel.
- Sterker nog: je krijgt overal de goedkoopste rommel als je geen specifieke afspraken maakt.
En als je zelf verft: mi-ni-maal Wyzonol. Liefst Sikkens Rubbol, Boonstoppel of Farrow&Ball oid. Ga niet naar de bouwmarkt, maar naar de vakhandel. Dat kan snobistisch klinken, maar de betere verf vloeit beter uit en laat zich ook veel prettiger aanbrengen, wat vooral boven het hoofd gaat tellen.
Dat gesteld hebbende: Toen we de onderkant van de houten terrasoverkapping gingen schilderen, tipte de verkoper ons goedbedoeld de goedkopere Finess als grondverf, omdat die onderkant toch niet aan directe weersinvloeden bloot zou staan. Dat kon wel waar zijn, maar, o, wat een verschil met aanbrengen. Tegen de tijd dat de 2½ Liter pot half op was, leek het alsof we pek tegen het plafond plakten, zo taai. Ik krijg weer pijn in mijn armen als ik eraan terug denk.
N1ckk schreef op maandag 10 maart 2025 @ 14:58:
Oh en altijd toilet los van badkamer.
Dat waag ik te weerspreken: Bij gebrek aan ruimte voor een los bidet ben ik blij dat de pot pal naast de badkuip staat, zodat ik de douchekop kan gebruiken. Het schoonhouden is het werk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:41
YellowCab schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Advies om je dak maar vol te gooien met panelen lijkt me enigszins achterhaald. Zonder panelen zou mooi zijn, dan heb je tijd om uit te vinden wat je echt nodig hebt.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
Wauw wat een hoop nuttige reacties! Ontzettend bedankt allemaal. Ik kan niet op elk bericht afzonderlijk reageren, maar ik lees alles wel.

Omdat het projectbouw betreft zijn een hoop tips hier helaas niet toepasbaar / mogelijk/ Maar wat ik sowieso wel ga doen is nog eens goed kijken naar de locatie van alle stopcontacten en om extra loze leidingen aan te leggen.

Ook ga ik kijken hoe ik stroom kan aanleggen naar alle ramen voor toekomstige zonwering. Ik denk dat ik dit ga doen door leidingen te vrezen van een aanwezig stopcontact naar het raam, zodat ik de stroom van het stopcontact kan aftappen. Dan hoeven we later enkel van buiten naar binnen te boren om stroom te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk

N1ckk

trabant schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:19:
[...]

Dat waag ik te weerspreken: Bij gebrek aan ruimte voor een los bidet ben ik blij dat de pot pal naast de badkuip staat, zodat ik de douchekop kan gebruiken. Het schoonhouden is het werk niet.
Het is het poepen tijdens het spa-momentje dat die voor mij opkwam. Elke opmerking hier is natuurlijk ovb situatie / ruimte :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@YellowCab Projectbouw maar wel vrijstaand. Aanpassingen moeten kunnen, afhankelijk van de aannemer. Of kun je misschien casco laten bouwen zodat je wel een aantal dingen eenvoudiger kunt realiseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 10:52
trabant schreef op maandag 10 maart 2025 @ 21:03:
  • Scheidt in elke kamer de groepen voor licht en de contactdozen.
Waarom zou je dit willen? Zodat je nog licht hebt als je wat aan de stopcontacten moet rommelen of vice versa?

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
Inderdaad. Precies daarom. In de werkkamer is zelfs elke muur een andere groep.
offtopic:
Toegegeven: Het was ook een afzetten tegen die zuinige drie groepen (2 en later een voor de wasmachine erbij) in porselein en bakeliet van mijn vader.
.
YellowCab schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 08:12:
Wauw wat een hoop nuttige reacties! Ontzettend bedankt allemaal. Ik kan niet op elk bericht afzonderlijk reageren, maar ik lees alles wel.
De een zal A zeggen, de ander -A, maar het geeft je wel een punt om te overdenken.
Ook ga ik kijken hoe ik stroom kan aanleggen naar alle ramen voor toekomstige zonwering. Ik denk dat ik dit ga doen door leidingen te vrezen van een aanwezig stopcontact naar het raam, zodat ik de stroom van het stopcontact kan aftappen. Dan hoeven we later enkel van buiten naar binnen te boren om stroom te verkrijgen.
Dan moet je dus wel weten waar en hoe diep je van buiten moet boren. Misschien dat je dat gat dan al tijdens de bouw aanbrengt en voor zolang het duurt zichtbaar afdicht. Kijk dan ook even vooraf hoe zonweringen gevoed worden, zodat het gat ook op een bruikbare plaats zit, anders moet je alsnog moeilijk gaan doen.

Een goed idee, dat half wordt uitgevoerd, brengt je niet verder. Voorbeeld: ik heb vanuit de meterkast een loze leiding over het plafond van het trappenhuis aangelegd, met het idee dat ik daar later op een ladder niet gevaarlijk hoefde te doen. Maar die bouwvakkers joegen me op (en dat zullen ze bij jou ook doen, want ze barsten van het werk en ze willen vooral dóór), en zo is het gekomen dat die leiding nu ergens in het niets boven het slaapkamerplafond eindigt.

(Ver)bouwen is sowieso voortdurend concessies doen. Aan het budget, aan de bouwvakkers (dat zijn ook maar mensen*), aan het huis, aan je partner, aan de tijd en -ook als je het allemaal zelf doet- ook aan jezelf.

*mensen met alle plussen en minnen. Mijn timmerman straalde een weldadige rust uit, net als de vader van mijn manus van alles die kwam voegen. Die manus is spontaan begonnen mijn kelder te stuken omdat hij niet verder kon omdat we maar op de vloerverwarming zaten te wachten -achteraf toch wel blij mee, ja. De (gepensioneerde) elektricien beriep zich voortdurend op zijn veertig jaar ervaring (hij had op zijn stage de introductie van pvc-buizen nog meegemaakt), maar ik kreeg de goede man niet aan het verstand dat je UTP-kabel niet zoals simpel installatiedraad kon doorlussen. De stukadoors waren onbehouwen horken, die een restant gips door de plee spoelden. Ik heb die klont er gelukkig nog uitgekregen.

[ Voor 4% gewijzigd door trabant op 11-03-2025 11:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Tupolev schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 00:35:
[...]

Advies om je dak maar vol te gooien met panelen lijkt me enigszins achterhaald.
Nee. Juist zonder salderen moet je zo veel mogelijk panelen hebben om jaarrond zo veel mogelijk van je eigen verbruik af te dekken. Vol die daken dus. Een paneel kost nog maar 40-50 euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el flaco
Sport_Life schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:14:
[...]

Meeste kelderbakken zijn waterdichte betonnen bakken, problemen met kelders ontstaan bij kelders <1970(?).

Bij ons staat het grondwaterpeil vrij hoog, in de kruipruimte van de uitbouw staat een laagje water, de kelder is droog. (Ligt duur tapijt in)
Bij ons -0,70 tot -1m. Vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:42

Fe2O3

Ja das roest

[...]

Ja nu wel, maar als je het doet voordat het huis er staat kan je dus wel een (waterdichte) extra verdieping bij je huis realiseren.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCab
DjoeC schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 10:55:
@YellowCab Projectbouw maar wel vrijstaand. Aanpassingen moeten kunnen, afhankelijk van de aannemer. Of kun je misschien casco laten bouwen zodat je wel een aantal dingen eenvoudiger kunt realiseren?
Klopt, maar helaas zijn ze weinig flexibel. Badkamer casco opleveren kan bijvoorbeeld al niet. En je kunt alleen aanpassingen doen die op de optielijst staan. Daarvan afwijken doen ze niet helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-08 19:29

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

- De openslaande tuindeuren/schuifpui aan de achterzijde van de woning.

super populaire keuze, maar denk na of je het echt wil.

In de winter, zit ie dicht en haal je door het formaat niet de isolatiewaarde van een loopdeur. Ook kun je er eigenlijk niets tegenaan zetten. Vaak is ook een convectorput nodig want de borstwering voor de radiator moet verdwijnen.

En dan wordt het zomer, dan kun je ze gebruiken! Niet dus, vliegen komen binnen, vliegengordijnen, horren. En oh nee de koude van de airco raakt verloren. Dus gaat de deur weer dicht.

Misschien wil je toch wel gewoon een ouderwetse loopdeur :P

Met een haak, want die kan ook open blijven staan. En daar kun je met je dikke reet ook doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
YellowCab schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:47:
[...]

Klopt, maar helaas zijn ze weinig flexibel. Badkamer casco opleveren kan bijvoorbeeld al niet. En je kunt alleen aanpassingen doen die op de optielijst staan. Daarvan afwijken doen ze niet helaas.
Pffft. Ben ik blij met onze architect/aannemer/eigen beheer constructie. Zelfs tijdens de bouw nog dingen kunnen aanpassen (corrigeren, verbeteren). Ik heb lange avonden met/bij de aannemer doorgebracht.....
Pagina: 1 2 Laatste