Edit: ik ga dit lijstje later even ordenen.
Mijn lijstje nav 2 nieuwbouwwoning in de afgelopen 15 jaar.
- een grote/hoge vide is supermooi maar geeft veel grotere geluidsoverdracht van boven naar beneden dan een traditionele hal en overloop.
- plaats je wtw niet op zolder bij een open vide…
- zorg ervoor dat de wtw buizen geisoleerd zijn.
- zorg dat je wtw leidingen zijn uitgerust met dempers. Anders hoef je nooit meer je stem te verheffen om de kids aan tafel te roepen… (inmiddels gefixet met losse dempers in de buis)
- breng een bypass aan op de waterleiding(en) naar de waterontharder voor de buitenkraan. Je zwembad vullen / planten water geven met onthardt water is niet nodig.
- deel je huis zo in dat er afgesloten vertrekken te creeeren zijn, bijvoorbeeld met een glazen schuifwand. Dat is bij ons helaas niet mogelijk zonder dat het eetgedeelte te klein wordt.
- bij houtskelet: probeer te voorkomen dat wcd’s in de wanden naar aangrenzende vertrekken geplaatst worden in verband met geluidsoverdracht.
- zijn de slaapkamers echt groot genoeg?
- zijn de slaapkamers praktisch in te delen, denk aan hoogslapers, tweepersoonsbed, planken, kastruimte etc.
- maak je badkamer niet te groot, niet groter dan absoluut noodzakelijk.
- los toilet op de verdieping zou ik niet meer willen missen.
- warmtepomp met vloerverwarming bevalt ons goed, verbruik is netjes en comfort is super. Het water is helaas niet zo efficiënt, daarvoor zou ik op zoek gaan naar alternatieven.
- overweeg ook lucht -lucht warmtepompen in plaats van alleen lucht-water. Lucht-lucht is over het algemeen efficiënter en beter te sturen.
- zorg voor ruimte voor toekomstige energievoorzieningen zoals accus en warmteopslag.
- doe onderzoek naar het waterpeil in de buurt, neem maatregelen om grondwater weg te pompen zodat je droog door je kruipruimte kan & evt optrekkend vocht kan voorkomen.
- maak je meterkast groot genoeg voor eventuele uitbreidingen van de groepenkast.
- loop goed de verdeling van de groepen over de fasen na, zorg voor een gelijke verdeling over de fasen zodat er niet 1 regelmatig overbelast raakt.
- maak plekken in huis waar je wifi ap’s uit het zicht kan plaatsen.
- schuifpui > openslaande tuindeuren.
- Zorg voor zonwering op alle ramen behalve op het noorden. Is domweg noodzaak met de huidige isolatienormen, zelfs in de winter. Bij fatsoenlijke zaken betaal je niks extra voor draadloze aansturing.
- laat drainage diep genoeg leggen zodat ook de diepere punten in je tuin voldoende gedraineerd worden.
- na 2x nieuwbouw moet ik helaas alsnog zeggen: je hebt NOOIT teveel loze leidingen.
[
Voor 3% gewijzigd door
SonicFC op 10-03-2025 20:05
]