Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 18:26
Ik ben bezig 20 zonnepanelen uit te kiezen voor op mijn dak. Het is een franse kap, dus er zijn 2 hoeken. Het steile stuk is circa 65%, het vlakkere stuk circa 35%. Er is geen schaduw.

Ik wil voorbereid zijn op thuisbatterij voor als de saldering eraf gaat.
Beschikbare (dak)ruimte
Er is ruimte voor 20 panelen op de ZZO-kant.
Schaduw
Geen.
Jaarverbruik
5000 huis, 5000 auto.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Ik wil onder de 8K blijven, maar dat lijkt wel haalbaar.
Wie gaat het project uitvoeren
Een bedrijf, met lichte voorkeur voor lokaal (regio Culemborg - Leerdam).
Bijhouden van data
Ik kijk graag in een (web)app om opbrengsten te zien / exporteren, dus dat is wel belangrijk.
Reeds verkregen offertes
Ik heb een aantal offertes voor de geplande 20 panelen:

Prijs (euro) per Wp Omvormer Panelen
6700 0,74 Hoymiles micro-omvormers
(5 stuks. HM1500)
Aiko N-Type ABC 450 WP|Glas/Glas
7425 0,83 Huawei SUN2000-10KTL-M1.
met Huawei Smart Power Sensor
DTSU666-H 250A/50mA
AIKO - 450 WP GLASGLAS
7718 0,88 Enphase IQ8MC Denim N-type TOPCon 440 Wp All Black

Die eerste is het goedkoopste, maar is Hoymiles te vertrouwen?

Ik ben benieuwd naar jullie voorkeur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:42
Offerte 2, en die kan nog wat scherper denk ik zo. Die micro-omvormers zou ik niet doen, ook geen enphase, gewoon niet nodig en onhandig bij defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:45
Ik heb geen idee wat betreft hoymiles en batterijen, maar hoymiles is verder gewoon te vertrouwen. Ik heb sinds 5 maanden panelen op het dak met hoymiles en dat bevalt prima. Ik ben van plan binnenkort wat extra panelen bij te leggen en dat zal ook hoymiles worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
5 maanden is niet echt een benchmark he, 5 jaar wel.

Veel installateurs die voor het goedkope gaan weten gewoon dat het slechts een alternatief is om te kunnen concurreren, ze bieden het niet zo zeer aan omdat ze geloven in een duurzame installatie.

Dat geld overigens ook voor Growatt, en andere goedkope Chinese omvormer merken, die stunten met de prijs ten opzichte van SMA en Solarege, maar wij weten dat deze omvormers vaak veel minder lang zullen meegaan. Dit geldt ook voor de goedkope Chinese panelen, allemaal geproduceerd tegen een kostprijs, is een component bij een andere toeleverancier 1 cent goedkoper, dan wordt het daar ingekocht. De levensduur is dan ondergeschikt aan de prijs, geen goeie stap in duurzaamheid als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
RobertV70 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:30:
5 maanden is niet echt een benchmark he, 5 jaar wel.

Veel installateurs die voor het goedkope gaan weten gewoon dat het slechts een alternatief is om te kunnen concurreren, ze bieden het niet zo zeer aan omdat ze geloven in een duurzame installatie.

Dat geld overigens ook voor Growatt, en andere goedkope Chinese omvormer merken, die stunten met de prijs ten opzichte van SMA en Solarege, maar wij weten dat deze omvormers vaak veel minder lang zullen meegaan. Dit geldt ook voor de goedkope Chinese panelen, allemaal geproduceerd tegen een kostprijs, is een component bij een andere toeleverancier 1 cent goedkoper, dan wordt het daar ingekocht. De levensduur is dan ondergeschikt aan de prijs, geen goeie stap in duurzaamheid als je het mij vraagt.
Waar basseer je dat dan precies op, want hoymiles heeft 12 jaar garantie en enphase 25 jaar.

SMA heeft standaard 5 jaar (met sinds een tijdje 5 jaar extra als je jezelf registreert) en Solaredge 12 jaar. Dus die microomvormers zoals hoymiles en enphase hebben of evenveel, of veel langer garantie.

Daarnaast heb ik liever een set die sneller begint te produceren, ook op de wat minder zonnige dagen omdat je juist daardoor de mogelijkheid hebt om zoveel mogelijk zelf te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
Is garantie gelijk aan levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Als een micro-omvormer defect raakt, wie betaald de arbeidskosten voor het vervangen van de micro-omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Van DC naar AC en weer naar DC en naar AC is niet echt handig met micro omvormes en opslag,
Ook onnodig als er geen schaduw is.
Ik zou gewoon een (hybride) string omvormer ophangen.

Neem bijvoorbeeld 20 x trinas
https://www.stralendgroen...ack-445wp/?v=1a13105b7e4e
Die hebben een hogere Vmpp (tering die dingen worden steeds goedkoper?)

En een SMA hybride tripower
https://www.stralendgroen...-omvormer/?v=1a13105b7e4e
En NW ook nog een string van 10 panelen (polystring) (30 x trina)
sunnydesignweb even invullen (zelf)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-03-2025 21:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Ja panelen worden nog goedkoper, maar dan toch liever REC of Aiko (AEG) dan heb je echt een beter paneel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Antonl91
RobertV70 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:45:
Is garantie gelijk aan levensduur?
Ik denk dat het een goede indicatie is van hoe overtuigd het bedrijf is van het product wat ze zelf leveren. Maar ik heb het idee dat jouw afkeur van micro omvormer vooral uit de duim gezogen is. Zeker als ik je hele post historie zie waar het alleen maar om het afkraken van micro omvormers gaat, laat mensen gewoon zelf kiezen.

Mij maakt het niet uit, mensen moeten zelf uiteindelijk kiezen wat ze willen maar ik denk dat garantie zeker iets is om in overweging te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
@Antonl91 Mijn afkeur voor micro-omvormers is gebaseerd op het feit dat ik ze zelf heb verkocht, ik heb jaren lang in de branche gezeten en dan zie en hoor je dingen die de consument eigenlijk niet mag weten. Dat is wel de reden voor mij om hier erg actief te zijn en veel tweakers zijn daar hopelijk bij gebaat geweest.

Ik verkocht ze omdat de klant niet anders wilde, of omdat het soms de enige mogelijkheid was om iets te plaatsen. De vele reden om ze niet te plaatsen zijn gegrond en divers.

Neem bijvoorbeeld de Enphase IQ8+, deze werd en wordt nog steeds veel aangeboden in combinatie met de dikste panelen, en dat terwijl deze micro omvormer echt bij 295 Watt ophoud met leveren, terwijl het paneel 440 Wp zou kunnen leveren. Dan gaan we wat productie per paneel bijna 10 jaar terug in de tijd. IN de winter zal je daar weinig last van hebben maar die zonnige maanden des te meer.

Ook de spanning van panelen en de opstartspanning van een micro omvormer is veel mensen onbekend. Als een paneel met een lage Vmpp voor 1/3e in bypass staat door wat schaduw valt in sommige gevallen de hele micro omvormer uit omdat de werkspanning van de micro omvormer niet gehaald wordt, dat zijn zo een paar dingen die ik tegen micro omvormers heb.

En dan het vervangen van een micro-omvormer als deze defect raakt. Als je een hellend pannendak hebt en je hebt 3 rijen van 5 erop liggen, en in de bovenste rij gaat er 1 stuk, dan kost dat de klant een ochtend werk a 600 euro. Dat zijn geen lollige dingen waar ik als installateur tegenaan liep. Hoe ga je het die klant vertellen dat we wel willen komen dat ding te vervangen, maar dat hij wel even 600 euro moet aftikken, en we komen over drie weken, ook al woont hij om de hoek, het moet ingepland gaan worden.

Een centrale omvormer vervangen is 15 minuten werk, dat kun je in de koffiepauze nog regelen, en daar kun je geen factuur voor sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
Met Hoymiles is op zichzelf weinig mis, er loopt een heel topic over dus is een gangbaar type omvormer:

Het Hoymiles topic

Maar de vraag is hier idd wel of je micro-omvormers nodig hebt, het zijn best veel panelen. Als er ooit een stuk is moet je het dak op. En om aan accus te hangen heb je idd dubbele verliezen.

Een gewone omvormer zou goedkoper moeten kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Wilke schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:17:

Een gewone omvormer zou goedkoper moeten kunnen zijn.
Als ik zie dat een Growatt 10K hybride omvormer 1300 euro verkoop kost (en dan reken is 30% marge) dan zijn ze best goedkoop als je dit vergelijkt met een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:21
RobertV70 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:22:
Als ik zie dat een Growatt 10K hybride omvormer 1300 euro verkoop kost (en dan reken is 30% marge) dan zijn ze best goedkoop als je dit vergelijkt met een jaar geleden.
Huh! Dat had ik niet verwacht nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:00
Ik ben zelf installateur (Utrecht) en ik zie aardige opties voorbij komen. Even los van de discussie welke omvormer het beste bij jou zou passen, zou ik eerst mijzelf een aantal dingen afvragen.

Is er schaduw aanwezig?
Is er de wens om per paneel te monitoren?
Is lange garantie belangrijk?
Wil jij goed voorbereiden op een accu?

Op basis van deze antwoorden zou ik kijken wat het beste bij je past.

Persoonlijk ben ik echt een voorstander van Europees, zeker met alle ontwikkelingen in de wereld. De genoemde SMA hybride hierboven is daarin een hele sterke optie. Duitse degelijkheid en alle data blijft in Europa. Daarnaast direct een verbinding met de accu wat bijvoorbeeld Hoymiles of Enphase niet heeft.

Wat betreft panelen zijn tier 1 fabrikanten altijd wel goed. Garanties zijn een beetje marketing, gezien de panelen na enkele jaren vaak uit productie zijn en een nieuw paneel vaak een andere maat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Thieskee schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:33:

Wat betreft panelen zijn tier 1 fabrikanten altijd wel goed. Garanties zijn een beetje marketing, gezien de panelen na enkele jaren vaak uit productie zijn en een nieuw paneel vaak een andere maat heeft.
Garanties zijn inderdaad vaak marketing, veel merken geven in andere delen van de wereld marktconforme garanties en die zijn vaak veel lager dan hier.

Ik weet dat REC (waren wij dealer van, zodoende dat ik dat weet) in hun centraal magazijn in Duitsland nog altijd hele sets van panelen op voorraad houdt voor het geval er ergens eentje defect raakt, dan krijg je dus exact het zelfde paneel terug, ook bij hele oude installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Dank allen voor het meedenken.

Ik heb nog een andere leverancier langsgehad, en die offreert 20 Hyundai panelen i.c.m. een Smile-G3-T10-omvormer. De panelen vertrouw ik wel, maar Smile had ik nog niet eerder van gehoord. Kennen jullie deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:36
Vraag overigens ook of ze bij installatie in de meterkast een fatsoenlijke automaat van hetzelfde merk als de rest van je groepenkast installeren. Hoe vaak ik wel niet mooie Eaton of ABB kasten voorbij zie komen met een goedkope Chint, Sepp of EMAT automaat erin voor de zonnepanelen... Die dingen kosten misschien een tientje meer (vooral als je ze niet bij Elektramat haalt maar bij Sandervunderink), maar blijkbaar moeten offertes tot de laatste cent uitgeknepen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Inderdaad belangrijk.

Los hiervan, iemand ervaring met de Smile G3-T10-omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:36
Thieskee schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:33:
Ik ben zelf installateur (Utrecht) en ik zie aardige opties voorbij komen. Even los van de discussie welke omvormer het beste bij jou zou passen, zou ik eerst mijzelf een aantal dingen afvragen.

Is er schaduw aanwezig?
Is er de wens om per paneel te monitoren?
Is lange garantie belangrijk?
Wil jij goed voorbereiden op een accu?

Op basis van deze antwoorden zou ik kijken wat het beste bij je past.

Persoonlijk ben ik echt een voorstander van Europees, zeker met alle ontwikkelingen in de wereld. De genoemde SMA hybride hierboven is daarin een hele sterke optie. Duitse degelijkheid en alle data blijft in Europa. Daarnaast direct een verbinding met de accu wat bijvoorbeeld Hoymiles of Enphase niet heeft.

toon volledige bericht
Data in Europa kun je ook bij Huawei vanuit gaan. Datacenters zitten in Ierland; en volledig GDPR compliant dus die data blijft gewoon in de EU.

Daarnaast zijn de Huawei omvormers erg goed en reeds voorbereid op je thuisbatterij.

[ Voor 3% gewijzigd door Lucky0wn op 10-03-2025 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
dzjam schreef op maandag 10 maart 2025 @ 15:57:
Inderdaad belangrijk.

Los hiervan, iemand ervaring met de Smile G3-T10-omvormer?
Nog nooit van gehoord, ik zal er eens in duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Is van Alpha ESS, Chinese fabrikant. Deze omvormer is eigenlijk bedoeld om een Alpha ESS batterij op aan te sluiten. Als je de omvormer googled kom je de website van Alpha ESS tegen. Is eigenlijk niets anders dan andere om,vormers uit die klasse. 3 MPPT's, dat is mooi, maar niet anders dan Growatt om maar iets te noemen.

Wederom beperk je jezelf hiermee in de toekomst in de aanschaf van een thuisbatterij, niet omdat die beperking er is, maar omdat je al een stuk geïnvesteerd hebt in de Alpha ESS hybride omvormer, terwijl dit niet had gehoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Kunnen hier geen andere thuisbatterijen op? En, gerelateerde vraag: als je een Growatt hebt, of de Huawei uit de TS, ben je dan vrij in de batterijkeuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:39
RobertV70 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:15:
@Antonl91 Mijn afkeur voor micro-omvormers is gebaseerd op het feit dat ik ze zelf heb verkocht, ik heb jaren lang in de branche gezeten en dan zie en hoor je dingen die de consument eigenlijk niet mag weten. Dat is wel de reden voor mij om hier erg actief te zijn en veel tweakers zijn daar hopelijk bij gebaat geweest.

Ik verkocht ze omdat de klant niet anders wilde, of omdat het soms de enige mogelijkheid was om iets te plaatsen. De vele reden om ze niet te plaatsen zijn gegrond en divers.

Neem bijvoorbeeld de Enphase IQ8+, deze werd en wordt nog steeds veel aangeboden in combinatie met de dikste panelen, en dat terwijl deze micro omvormer echt bij 295 Watt ophoud met leveren, terwijl het paneel 440 Wp zou kunnen leveren. Dan gaan we wat productie per paneel bijna 10 jaar terug in de tijd. IN de winter zal je daar weinig last van hebben maar die zonnige maanden des te meer.

Ook de spanning van panelen en de opstartspanning van een micro omvormer is veel mensen onbekend. Als een paneel met een lage Vmpp voor 1/3e in bypass staat door wat schaduw valt in sommige gevallen de hele micro omvormer uit omdat de werkspanning van de micro omvormer niet gehaald wordt, dat zijn zo een paar dingen die ik tegen micro omvormers heb.

En dan het vervangen van een micro-omvormer als deze defect raakt. Als je een hellend pannendak hebt en je hebt 3 rijen van 5 erop liggen, en in de bovenste rij gaat er 1 stuk, dan kost dat de klant een ochtend werk a 600 euro. Dat zijn geen lollige dingen waar ik als installateur tegenaan liep. Hoe ga je het die klant vertellen dat we wel willen komen dat ding te vervangen, maar dat hij wel even 600 euro moet aftikken, en we komen over drie weken, ook al woont hij om de hoek, het moet ingepland gaan worden.

Een centrale omvormer vervangen is 15 minuten werk, dat kun je in de koffiepauze nog regelen, en daar kun je geen factuur voor sturen.
toon volledige bericht
Precies dit, alsof ik het zelf getypt heb, helemaal mee eens.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Rest mij nu nog de twijfel of ik een chinese omvormer (Growatt, Huawei) OK vind of moet doorzoeken naar een installateur die Europees doet. SMA kom ik niet tegen bij de ±10 offertes die ik heb. Wel eentje die Autarco aanbiedt. Dat merk hoorde ik voor het eerst.

Het chinese aspect vind ik niet zo'n fijn idee, mede vanwege dit verhaal van een tijdje terug:
nieuws: Hacker kon software van zonnepanelen met omvormers Chinese Solarman a...

Of is dit beter op orde tegenwoordig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 18:00
Wat ik veel merk bij de goedkopere Chinese omvormers is dat vaak het stukje beveiliging een lage prioriteit is. De vraag is wil jij dit als jij dadelijk een heel EMS, batterij en omvormer systeem hebt die van alles in huis aanstuurt.

Qua Europese merken is er nog Fronius, Kostal en Solarwatt (BMW) heeft tegenwoordig ook eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dzjam
Dat is inderdaad mogelijk zorgwekkend.

Ik las hierboven (@Lucky0wn) dat Huawei in Europa servers heeft. Maakt dat het veiliger, of zegt dat niet zo veel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18:47
RobertV70 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:15:

toon volledige bericht
Dat gezegd, ik heb persoonlijk, duizenden Enphase iq7 series geplaatst over meerdere jaren verdeeld.

Heb er eentje moeten vervangen, eigenlijk de hele array, omdat het tuinhuis van de buren besloot dat het bij de buren beter vertoeven was.

Ik heb nog nooit een defecte enphase micro gehad. Ik zit niet meer in de business, heb er dus geen baat bij oid. Het is in mijn persoonlijke ervaring het meest betrouwbare systeem ooit.

En dat hele aftoppen verhaal, dat heb je dus te danken aan de foute installateur die de keuzes maakt. Op jaarbasis is het overigens peanuts wat je aftopt, maargoed. Die discussie heb ik al zovaak moeten voeren dat ik daar verder niet op in wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
Doesnotcompute schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 06:42:
[...]

Dat gezegd, ik heb persoonlijk, duizenden Enphase iq7 series geplaatst over meerdere jaren verdeeld.

Heb er eentje moeten vervangen, eigenlijk de hele array, omdat het tuinhuis van de buren besloot dat het bij de buren beter vertoeven was.

Ik heb nog nooit een defecte enphase micro gehad. Ik zit niet meer in de business, heb er dus geen baat bij oid. Het is in mijn persoonlijke ervaring het meest betrouwbare systeem ooit.

En dat hele aftoppen verhaal, dat heb je dus te danken aan de foute installateur die de keuzes maakt. Op jaarbasis is het overigens peanuts wat je aftopt, maar goed. Die discussie heb ik al zo vaak moeten voeren dat ik daar verder niet op in wil gaan.
Ik begrijp je volkomen hoor, het is zeker goed, kwalitatief, maar waar het vaak mis gaat is de wil van de installateur om meer te willen verdienen aan de klant dan nodig.

Spookverhalen als brandgevaar, en niet meer terug kunnen leveren aan het net want dat wordt verboden straks als je een gewone omvormer hebt tot aan "garantie is levensduur en die Goodwe moet dus na 10 jaar van de muur". Dat soort verhalen moet je als installateur allemaal aanhoren als je van klanten de "adviezen" die ze van de concurrent te horen hebben gekregen die de Enphase aanbieden. En de daarom gegronde meerprijs van 2000 tot soms wel 3000 euro.

Het doel was besparen toch, waarom zijn er dan toch zo weinig die dat snappen.
Pagina: 1