Zonnepanelen: Hoymiles, Huawei of Enphase?

Pagina: 1
Acties:

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05:49
RobertV70 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:15:
@Antonl91 Mijn afkeur voor micro-omvormers is gebaseerd op het feit dat ik ze zelf heb verkocht, ik heb jaren lang in de branche gezeten en dan zie en hoor je dingen die de consument eigenlijk niet mag weten. Dat is wel de reden voor mij om hier erg actief te zijn en veel tweakers zijn daar hopelijk bij gebaat geweest.

Ik verkocht ze omdat de klant niet anders wilde, of omdat het soms de enige mogelijkheid was om iets te plaatsen. De vele reden om ze niet te plaatsen zijn gegrond en divers.

Neem bijvoorbeeld de Enphase IQ8+, deze werd en wordt nog steeds veel aangeboden in combinatie met de dikste panelen, en dat terwijl deze micro omvormer echt bij 295 Watt ophoud met leveren, terwijl het paneel 440 Wp zou kunnen leveren. Dan gaan we wat productie per paneel bijna 10 jaar terug in de tijd. IN de winter zal je daar weinig last van hebben maar die zonnige maanden des te meer.

Ook de spanning van panelen en de opstartspanning van een micro omvormer is veel mensen onbekend. Als een paneel met een lage Vmpp voor 1/3e in bypass staat door wat schaduw valt in sommige gevallen de hele micro omvormer uit omdat de werkspanning van de micro omvormer niet gehaald wordt, dat zijn zo een paar dingen die ik tegen micro omvormers heb.

En dan het vervangen van een micro-omvormer als deze defect raakt. Als je een hellend pannendak hebt en je hebt 3 rijen van 5 erop liggen, en in de bovenste rij gaat er 1 stuk, dan kost dat de klant een ochtend werk a 600 euro. Dat zijn geen lollige dingen waar ik als installateur tegenaan liep. Hoe ga je het die klant vertellen dat we wel willen komen dat ding te vervangen, maar dat hij wel even 600 euro moet aftikken, en we komen over drie weken, ook al woont hij om de hoek, het moet ingepland gaan worden.

Een centrale omvormer vervangen is 15 minuten werk, dat kun je in de koffiepauze nog regelen, en daar kun je geen factuur voor sturen.
Maar dat heeft Hoymiles bijvoorbeeld niet. Wij hebben 440Wattpiek panelen.

Even een voorbeeldje van een dag waar de zon beter staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0NidNB-CyxKMOte374sq_EPdzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OavI70CWCyS3E02W3I5ndEHq.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik heb iedere ochtend en middag op verschillende momenten last van een boom en een dakkapel.

Zie hier vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VSjK78xXTHaUxVUZYSEgS1JVvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k5SS5oi5Vs9kkvz5KTyJ1xV.jpg?f=fotoalbum_large

Die schaduw gaat gedurende de ochtend over de onderste rij panelen heen.

Ik wilde bewust een zo goedkoop mogelijke installatie. Hoymiles had een meerprijs van €1000 tegenover een GroWatt centrale omvormer.

Inmiddels zijn de prijzen over heel de linie wat gedaald door afnemende vraag, maar destijds was het voor ons een bewuste keuze. Enphase en SolarEdge hadden weer een extra meerprijs van €1500-€2000.

Destijds voor 20 440WP panelen:
GroWatt: €6200
Hoymiles: €7000
Enphase: €8500
SolarEdge: €9200

Het doel is zo snel mogelijk de installatie terug te verdienen, omdat salderen eraf gaat. Met duurdere panelen of oplossingen is het risico des te groter dat de terugverdientijd oploopt.

Edit:
GroWatt kan ook GoodWe zijn geweest trouwens. Is alweer vorig jaar geweest en offertes gingen allemaal via een portal. Heel irritant, kun je junkie meer terugzien…
Pagina: 1