Ik heb vorige week in Shanghai een Vivo X200 Ultra gekocht en dus afscheid genomen van de Xiaomi 15 Ultra.
Heb die avond nog wat vergelijkingsfotos gemaakt in Shanghai, deze deel ik nog hier:
Xiaomi 15 Ultra (vibrant kleurprofiel):
Vivo X200 Ultra:
Ik had ook een video gemaakt, maar deze was helaas niet eerlijk omdat de Vivo automatisch in een 24fps modus ging omdat er weinig licht was (hierdoor was de Vivo duidelijk beter, wat logisch is met 24fps tov 60fps).
Deze foto's illustreren ook wat ik vond van de Xiaomi 15 Ultra's camera: ''puur'' als in weinig processing, maar daardoor matige HDR en omgang met beweging ook niet super. Daarentegen zien de fotos van de Vivo er soms erg AI achtig uit, wel met top HDR en gewoon bruikbaardere shots als er meer beweging is geweest.
Ik moet wel zeggen dat ik echt prachtige foto's met de Xiaomi heb kunnen maken in Taiwan, dus meestal is het gewoon een geweldige camera vanwege de echt top sensors die Xiaomi heeft gebruikt. Alleen bij uitdagende condities gaat het al heel snel mis bij de Xiaomi, dat is vooral jammer.
Andere dingen die mij opgevallen zijn als verschil met elkaar:
- Speakers en haptics veel beter op de Xiaomi
- Accuduur véél beter op de Vivo, software is ook echt stabieler op de Vivo (minder animatiebugs, minder ''dropped frames'')
- Problemen met notificaties etc, het blijft toch een Chinese ROM die duidelijk niet geoptimaliseerd is voor onze markt. Ik zie wel echt de handigheidjes waar ze in China van kunnen genieten, zoals het snel openen van betaal QR codes (AliPay, WeChat etc), maar wij natuurlijk niks aan hebben. Daar had ik natuurlijk geen last van op de Xiaomi met internationale software.
Heb die avond nog wat vergelijkingsfotos gemaakt in Shanghai, deze deel ik nog hier:
Xiaomi 15 Ultra (vibrant kleurprofiel):
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Deze foto's illustreren ook wat ik vond van de Xiaomi 15 Ultra's camera: ''puur'' als in weinig processing, maar daardoor matige HDR en omgang met beweging ook niet super. Daarentegen zien de fotos van de Vivo er soms erg AI achtig uit, wel met top HDR en gewoon bruikbaardere shots als er meer beweging is geweest.
Ik moet wel zeggen dat ik echt prachtige foto's met de Xiaomi heb kunnen maken in Taiwan, dus meestal is het gewoon een geweldige camera vanwege de echt top sensors die Xiaomi heeft gebruikt. Alleen bij uitdagende condities gaat het al heel snel mis bij de Xiaomi, dat is vooral jammer.
Andere dingen die mij opgevallen zijn als verschil met elkaar:
- Speakers en haptics veel beter op de Xiaomi
- Accuduur véél beter op de Vivo, software is ook echt stabieler op de Vivo (minder animatiebugs, minder ''dropped frames'')
- Problemen met notificaties etc, het blijft toch een Chinese ROM die duidelijk niet geoptimaliseerd is voor onze markt. Ik zie wel echt de handigheidjes waar ze in China van kunnen genieten, zoals het snel openen van betaal QR codes (AliPay, WeChat etc), maar wij natuurlijk niks aan hebben. Daar had ik natuurlijk geen last van op de Xiaomi met internationale software.
:strip_exif()/f/image/1r9Scuj7yBmiSmPkjZibT272.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tcyCt6JDfaJNkKqucL3pi7K6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iBjTxvy9KlEQx14qmoyMmHhS.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PIoakw7Pd6GE9QTC10PL5C0W.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/20kLGxYNH4runhTBv432G6ob.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aQuxsaalqEfmD5HA8jrGR52w.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YGsxFO2QdGLiP3gTe1TCYGHa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eqj1GAcRYod0K1LcCRqgqPTH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/5Arcof1uFNfOcQDv2sbF2ibB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cx6QxTmtGvleKGCtKBW4CUBb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yoNgwDTCAskFRTj1IACdgWAB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0YEJJ5nsIKllcJR5YAiinDm6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i6KSDRfhnnSbTQ58lOt8UDxV.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/QZfKbyEkJQ5caKDIQyB11u7d.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/AExBB7OZrFkVzH19HHu764Yl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/igfyPFtRh725e7u6jXNtQiWK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/86bV3Isbkco8c4O1XHTr8Ny4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BCS5xiXQyB7jqxxSHcvPW7Wz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrdCMyGY5zqFLJQJzMZvjn9G.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m3XAfeFRbcZZKzOrN7sGx8yw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EVJrzvKqK0fEs2IrXGd5YRS8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wxBzv20kVxsCTeTYY6whVAJc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BPwYSyoCbbOOhw4DCyQy5K78.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sTxXkugN5Qu527VlQrU2ufH9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/52ScpHMmYVdZvrNU0PTGHSPW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NIlqQHN6vsCp0Zhq7ueqc1IN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/k4Oj6GwFWb9a9HyDuK0U0tba.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Dd9BdZf78e41dIyWlKPI5UNF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sRSaKBvnpkzlxnfFfb2wN2YB.jpg?f=fotoalbum_large)