Perilex stekker op gewone draad?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Carracio88
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 19:59
Ik had al een topic aangemaakt over mijn oven die de aardlekschakelaar eruit knalt. Nu een monteur is geweest, blijkt dat het beter is om een nieuw fornuis te kopen. Nu is de situatie als volgt:

Het liefst koken we op gas. Maar er is alleen een contactdoos in de muur voor een perilex stekker. Er bestaan geen 2 fasen gasfornuizen, alleen inductie/keramisch.

Kan ik een perilex stekker aansluiten op het 'gewone' snoer van een eventueel nieuw te kopen gasfornuis? Of gaat dat niet goed?
...

Alle reacties

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05-07 15:53

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Dus je wil een perilex stekker gebruiken met de standaard 3 draden? Ik neem aan dat de perilex "echt" perilex is en ook een dubbele groep heeft.

Volgens mij kan het, maar ik zou er persoonlijk niet aan beginnen.
Waarom toch niet gewoon de overstap maken naar elektrisch koken?

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06:36

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarschijnlijk is het beter om inderdaad op inductie over te stappen (ook voor je eigen gezondheid want uitstootgassen in je huis is nooit fijn, en het kookt in principe een stuk efficiënter en precieser), maar omdat Perilex niet echt gestandaardiseerd is (het kan 3L+N+PE zijn, het kan ook 2L+2N+PE zijn... idealiter weet je ook de andere kant) moet je meten voordat je je standaard schuko (1L+1N+PE) aansluit. Het zou kunnen, maar idealiter vervang je het geheel áls je toch nog op gas blijft gelijk door een goed schuko aansluitpunt.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ja kan gewoon (één) fase, nul en aarde (drie draden dus) op een perilex aansluiten. Perilex kan drie fasen hebben maar je bent niet verplicht deze alle drie te gebruiken.
Omdat dat er toevallig een perilex WCD zit is echt geen argument om dan maar elektrisch te gaan koken.

[ Voor 68% gewijzigd door Prisma16 op 27-02-2025 15:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
Ik begrijp je liefde voor gas, maar een goede inductie plaat op 3 fasen heeft alle voordelen welke gas ook heeft. En de turbo stand is zelfs sneller dan het gas vol open omdat er geen warmte via de zijkanten ontsnapt. En schoonmaken is gemakkelijker mijn beleving.
(Keramisch vindt ik wel waardeloos)

Als je dus de optie hebt om de perilex 3 fasen te maken dan zou je even een dag pas op de plaats kunnen maken en toch kijken naar inductie, ben je gelijk veel flexibeler mocht je ooit van het gas afwillen.

En om je vraag te beantwoorden, ja geen probleem je kunt gewoon 3 draden gebruiken i.p.v. 5 (Zorg wel dat je nul en fase van dezelfde groep zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Groningerkoek op 27-02-2025 14:56 ]

• Carracio88
Ik dacht het een beetje te begrijpen maar nu ik weer naar de meterkast kijk... is het wel twee fasen?

En een drie fasen kookplaat kan zeker niet op een twee fasen. De keuze voor drie fasen platen is veel groter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCQeqca2ErD-A0hss1h-qpQ9Xps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mahbZXRLh014WcgFXl6aQFx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
dit is gewoon een een(1) fase fornuisgroep met 2x een 16A automaat parallel om zo een hoger vermogen te kunnen leveren

• Carracio88
Ja, dat dacht ik ook opeens. Hier past dus geen 2 fasen inductie op? Of wel?
Ik lees overal dat 2 fasen twee schakelaars zijn met 1 brug.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:51
Heb je een 3 fasen groepenkast en aansluiting? maar zoals op de foto kunnen de 2 groepen van de fornuisgroep van 2 verschillende fasen komen van een 3 fasen aansluiting. De brug tussen de schakelaars is zodat je niet de helft van het fornuis kan uitschakelen. De sturingselectronica zal op één van de twee groepen zitten.

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:15
Onderandere Boretti heeft gas fornuizen met 5 kw aansluiting, en daardoor een pirilex stekker nodig.https://boretti.com/suppo...-and-double-oven-cfbg902/

[ Voor 9% gewijzigd door ouwefreaker op 27-02-2025 20:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:29
Veel verwarring hier over de term fase..

Het betreft hier een kookgroep met 2x16A aanvoer voor het kunnen leveren van 7.2kW aan vermogen. In andere landen zijn die twee (meestal drie) daadwerkelijk ook gesplitst over meerdere fases L1/L2/L3. In Nederland ook regelmatig niet, of dat voor jou geldt zou je kunnen bekijken door de groepenkast open te maken en de draadjes te volgen. Het is verstandig om te splitsen om te voorkomen dat je hoofdzekering springt, maar in de praktijk blijkt het meestal hoe dan ook goed te gaan.

In ieder geval maakt dat voor de kookplaat niet uit. In die handleiding wordt het woord fase gebruikt voor een 16A aanvoer, ongeacht hoe dat in de meterkast is aangesloten. Jouw kookgroep kan met 2x16A = 7.2kW leveren dus kookplaten tot dat vermogen zullen werken. Daar zit een klein beetje speling op, veel modellen die werken op 2x16A zijn gelabeld op/tot 7.6kW. Voor de zekerheid natuurlijk even de handleiding bekijken voor de exacte aansluitmogelijkheden.

Mocht je toch voor inductie kiezen dan is er genoeg keuze binnen dat vermogen, typisch platen met plek voor vier pannen. Vijf of meer pannen heeft meestal 3x16A nodig.

Waarom zei de monteur eigenlijk je fornuis te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
De reparatie kosten zouden rond de 500€ zijn. En dat vond ik wat veel omdat het apparaat ongeveer15 jaar oud is.

Ik moet mijn vrouw alleen nog zien te overtuigen van inductie. Ze is geen fan van de magnetische velden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 05-07 08:47
Carracio88 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:28:
Ja, dat dacht ik ook opeens. Hier past dus geen 2 fasen inductie op? Of wel?
Ik lees overal dat 2 fasen twee schakelaars zijn met 1 brug.
Helaas zijn keuken(apparatuur) verkopers vaak niet goed op de hoogte van de juiste technische benamingen.

Wat die verkopers een "twee fase" aansluiting noemen is bij een juiste aanleg van de elektrische installatie een één fase aansluiting bestaande uit twee 16A groepen.
Wanneer er een driefase hoofdaansluiting aanwezig is wordt bij een juiste aanleg van de installatie gebruik gemaakt van een driefase krachtgroep.

Wat die verkopers een "twee fase kookplaat" noemen, daar bedoelen ze mee "geschikt voor zowel één fase 2x16A als driefase 3x16A."

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-07 11:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 07:15:
De reparatie kosten zouden rond de 500€ zijn. En dat vond ik wat veel omdat het apparaat ongeveer15 jaar oud is.

Ik moet mijn vrouw alleen nog zien te overtuigen van inductie. Ze is geen fan van de magnetische velden.
Vergeet het dan maar. Dat is geen rationele overtuiging dus met logische argumenten als "In de zon krijg je meer straling binnen dan met je hoofd voor de magnetron hangen" haal je haar niet over.

Dan toch dat dure gasstel van hierboven.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Iynem8mSqOU-MdQrq9XNMVFpkp8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZI04FhVFPgU4K0xvcWNLEof2.jpg?f=user_large
Zoek je misschien zo iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:55
Prisma16 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:04:
...
Omdat dat er toevallig een perilex WCD zit is echt geen argument om dan maar elektrisch te gaan koken.
Helemaal mee eens.
Bovendien is het altijd leuk om een lekker warm hapje te kunnen bereiden als de hele buurt zonder elektriciteit zit... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Zijn dit soort tussenstukken veilig in gebruik?

https://www.goappoldro.nl...-verloopstekker-16a-230v/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ja :Y

Ik heb een 3.500 watt kookplaat en een 2.300 watt oven aan m'n Perilex hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/qKyaI3hmYveyHCqwcpi3aECl.jpg

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nee :N

Aangezien die Perilex stekker op verschillende manieren aangesloten kan zijn weet je niet of die verloopstekkers goed matchen. Dat moet je dus wel checken.

Hoe dan ook klinkt het niet alsof jij degene bent met genoeg kennis om hier aan te gaan knutselen.

[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 28-02-2025 09:43 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-07 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Dan gebruik je nog maar 1 van de 2 groepen en verlies je dus de helft van je vermogen. Als je dat wil, zou ik een andere wcd plaatsen en de bekabeling van de ongebruikte groep verwijderen. Het zou niet mijn wens zijn, maar goed.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Thijsmans schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:42:
Dan gebruik je nog maar 1 van de 2 groepen en verlies je dus de helft van je vermogen. Als je dat wil, zou ik een andere wcd plaatsen en de bekabeling van de ongebruikte groep verwijderen. Het zou niet mijn wens zijn, maar goed.
Een gasfornuis met een stekker, wordt de elektra alleen gebruikt voor het vonkje zodat je geen aansteker/lucifer nodig hebt voor het vuur ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
RaZ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:40:
[...]

Ja :Y

Ik heb een 3.500 watt kookplaat en een 2.300 watt oven aan m'n Perilex hangen:
[Afbeelding]
Dat is denk ik wat ik nodig heb, gezien mijn woningbouw waarschijnlijk toch niet gaat betalen voor het aanpassen van mijn groepen, en ik kan zoiets niet betalen zelf 😢.

dragon2 in "WTF (?!) Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 10"

Waar heb je deze stekker vandaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:42:
[...]

Nee :N

Aangezien die Perilex stekker op verschillende manieren aangesloten kan zijn weet je niet of die verloopstekkers goed matchen. Dat moet je dus wel checken.

Hoe dan ook klinkt het niet alsof jij degene bent met genoeg kennis om hier aan te gaan knutselen.
Hoe check je zoiets? Ik zit met hetzelfde probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dragon2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Hoe check je zoiets? Ik zit met hetzelfde probleem.
Openschroeven en meten is weten.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

dragon2 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Dat is denk ik wat ik nodig heb, gezien mijn woningbouw waarschijnlijk toch niet gaat betalen voor het aanpassen van mijn groepen, en ik kan zoiets niet betalen zelf 😢.

dragon2 in "WTF (?!) Deel je ervaringen bij WTF situaties - Deel 10"

Waar heb je deze stekker vandaan als ik vragen mag?
Zelf gemaakt ;)

Perilex stekker gekocht, 2 contra schuko's en snoer had ik nog. Was voor 20 euro klaar. Je kan ze overigens ook gewoon kopen als je zoekt op "Perilex naar 2x 230v". Elektramat verkoopt ze voor 10 euro: https://www.elektramat.nl...e-stekker-wit-1161820223/

Hoe die in de perilex aangesloten zit kan ik zo 1,2,3 niet zien. Ik gebruik overigens geen 1,5mm2 maar altijd 2,5mm2. Hoewel 1,5mm2 voldoende is, is 2,5mm2 gewoon beter, en zal minder warm worden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Sjonge, waar is de tijd dat je gewoon een fornuis aansloot.

Maar even ter bevestiging. Als we een gasfornuis nemen met oven met een gewone stekker. Dan hebben we minder vermogen nodig, ga ik vanuit. Maar ook dan kan dat verloopstuk er niet tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:24

GaMbiNo

1337

Carracio88 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:15:
Ik dacht het een beetje te begrijpen maar nu ik weer naar de meterkast kijk... is het wel twee fasen?

En een drie fasen kookplaat kan zeker niet op een twee fasen. De keuze voor drie fasen platen is veel groter.

[Afbeelding]
Dit lijkt op die van mij. Van wat ik kan zien hebben we dezelfde apparatuur en op deze manier is de inductieplaat hier verdeeld over 2 groepen én 2 fasen.

De faseverdeling is bij mij om en om. Groep 1 is fase 1, groep 2 is fase 2, groep 3 is fase 3, groep 4 is fase 1, enz. enz. Zou mij niet verbazen dat het bij jou ook zo is.

Ik zou mooi een 2 fasen inductieplaat nemen. De aansluiting ligt er al zo te zien. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 28-02-2025 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:08:

Maar even ter bevestiging. Als we een gasfornuis nemen met oven met een gewone stekker. Dan hebben we minder vermogen nodig, ga ik vanuit. Maar ook dan kan dat verloopstuk er niet tussen?
Zoek er eerst maar eentje uit, en vraag het dan nog een keer, en plaats de link dan ook even, en dan pas kunnen we er een oordeel over geven ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:31

FreakNL

Well do ya punk?

BBBvB schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:21:
[...]

Helemaal mee eens.
Bovendien is het altijd leuk om een lekker warm hapje te kunnen bereiden als de hele buurt zonder elektriciteit zit... :)
Want dat komt vaak voor? Ik heb hier al jaren geen stroomstoring gehad. En de laatste duurde sowieso maar 20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Als gasfornuis zit ik te denken aan deze:
https://www.coolblue.nl/product/812799/etna-fgv160rvs.html

Maar ik ga er van uit dat een inductie het meest simpel is om aan te sluiten. Dan denk ik aan deze:

https://www.coolblue.nl/product/855218/etna-fiv560zwa.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:23:

Maar ik ga er van uit dat een inductie het meest simpel is om aan te sluiten. Dan denk ik aan deze:

Ik zou mij in dit geval even inlezen over de merken ATAG, Pelgrim en ETNA en hun marktpositie zodat je deze keuze zeer bewust zal maken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:23:

Je zal hoe dan ook eerst moeten weten waar wat in je stopcontact zit.

Waar zit L1, L2, N1, N2?

Meestal is dat dit schema:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fz4r7U1Vmf_DVVshYpYAsP_vtx0=/f/image/YxnnCCeNncLtE5TEvWawPmsC.png

Met een prefab snoertje:
Afbeeldingslocatie: https://assets.mmsrg.com/isr/166325/c1/-/pixelboxx-mss-76186543?x=536&y=402&format=jpg&quality=80&sp=yes&strip=yes&trim&ex=536&ey=402&align=center&resizesource&unsharp=1.5x1+0.7+0.02&cox=0&coy=0&cdx=536&cdy=402

Dan klopt het aansluitschema van kookplaten/fornuis niet in de handleiding:
Nee, L1 is niet Bruin, L1 is Grijs
Nee N2 is niet Grijs, N2 is Bruin

Stopcontact aanpassen naar de 3-fase-norm, dan klopt het wel. Of aansluiten en niet naar de kleurcodes kijken in de handleiding, want dan is het gewoon POEF!! Kortsluiting en wellicht je plaat kapot :P

En als baasvrouw liever op gas kookt, dan gewoon doen kijken voor een gasfornuis. Aansluiten doe je ook maar 1 keer ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
peter-rm schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:24:
dit is gewoon een een(1) fase fornuisgroep met 2x een 16A automaat parallel om zo een hoger vermogen te kunnen leveren
Ik zie dat hier regelmatig verschijnen, maar wat is het nut van twee aderparen van dezelfde fase in parallel? Waarom niet gewoon een 6mm² draad trekken en dat afzekeren met 32A of 40A?

Met 2x 16A in parallel trek je net voor je zekeringen ook gewoon 32A en moet je nog zorgen dat je toestel de stroom min of meer ok kan verdelen over de twee aderparen, terwijl je je daar met een 1x 32A geen zorgen om zou moeten maken.

Als je probeert je kabel door bestaande buizen te trekken, is 6mm² inderdaad lastiger, maar dat komt precies ook voor in nieuwbouwwoningen? Ik heb bij mijn verbouwing gewoon 3+N 10mm² naar mijn keuken getrokken (en ik gebruik dat nu alleen voor de vonkjes van mijn gasfornuis, maar als ik ooit iets anders wil, gaat die draad mij niet beperken; dat is idd duurder dan een dunne kabel nu, maar peanuts in vergelijking met daar later iets aan moeten veranderen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

indigo79 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Ik zie dat hier regelmatig verschijnen, maar wat is het nut van twee aderparen van dezelfde fase in parallel? Waarom niet gewoon een 6mm² draad trekken en dat afzekeren met 32A of 40A?

Met 2x 16A in parallel trek je net voor je zekeringen ook gewoon 32A en moet je nog zorgen dat je toestel de stroom min of meer ok kan verdelen over de twee aderparen, terwijl je je daar met een 1x 32A geen zorgen om zou moeten maken.

Als je probeert je kabel door bestaande buizen te trekken, is 6mm² inderdaad lastiger, maar dat komt precies ook voor in nieuwbouwwoningen? Ik heb bij mijn verbouwing gewoon 3+N 10mm² naar mijn keuken getrokken (en ik gebruik dat nu alleen voor de vonkjes van mijn gasfornuis, maar als ik ooit iets anders wil, gaat die draad mij niet beperken; dat is idd duurder dan een dunne kabel nu, maar peanuts in vergelijking met daar later iets aan moeten veranderen).
Alles wordt in Nederlandse huizen met 16a afgezekerd en 2,5mm2 gebruikt. In Belgie kennen ze wel een heavy duty stekker/stopcontacten, en hebben electriciens blijkbaar wel 32a automaten en 6mm2 draad.
Stekker: https://www.elektramat.be...haaks-grijs-abbkim600786/
Stopcontact: https://www.elektramat.be...a-32a-grijs-abbkim600792/

Perilex is gewoon lekker compact, waarbij een 32a "camping"-stekker/stopcontact gewoon onhandig groot is. https://www.elektramat.nl...0v-6h-32a-ip44-970623025/

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-07 08:42
Even een opmerking over inductieplaat indeling. Overleg goed met je partner waar ze welke kookzone wil. Dat verschilt zelfs binnen een merk.
Dat was zo bij mijn opties in Etna inductieplaten (losstaand), net zoals jij nu zoekt in hun fornuizen.
Op 60cm passen 2 28cm koekenpannen niet zo goed naast elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Laatst online: 05-07 17:08

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

RaZ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:44:
[...]

Een gasfornuis met een stekker, wordt de elektra alleen gebruikt voor het vonkje zodat je geen aansteker/lucifer nodig hebt voor het vuur ;)
TS wil zijn fornuis vervangen omdat de oven het niet doet. Voor het vonkje zou ik nooit een fornuis vervangen; dan ben je een factor 100 goedkoper uit met zo'n lange aansteker met piezo element :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:08:

Het nadeel van die perilex stekker is dat niemand ooit een standaard heeft bedacht voor welke draden op welke pinnen zitten aangesloten. Je bent dus afhankelijk van de fabrikant die de verloopstekker of kookplaat levert en de elektricien die ooit de aansluiting op de muur gemaakt heeft en vond dat de blauwe draad vandaag links-onder moet in plaats van rechts-boven.

De stekker wordt ook wel eens gebruikt voor mechanische ventilatie waarbij twee pinnen de schakeldraden zijn voor een schakelaar ergens in de woning waarmee je de ventilatie aan zet. 8)7 Dus elke keer als je een nieuw apparaat aansluit met perilex moet je controleren of de aansluiting op de muur overeen komt met hoe de fabrikant het bedacht heeft.

[ Voor 6% gewijzigd door jadjong op 28-02-2025 11:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
indigo79 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:07:
[...]

Omdat je dan als elektricien opeens 6mm2 draad in de bus moet hebben en niet meer alles met dezelfde draad kan doen. En een 32A groep voor een kookplaat is niet selectief ten opzichte van een 40A hoofdzekering. 2x16 is dat individueel wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Thijsmans schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:21:
[...]

TS wil zijn fornuis vervangen omdat de oven het niet doet. Voor het vonkje zou ik nooit een fornuis vervangen; dan ben je een factor 100 goedkoper uit met zo'n lange aansteker met piezo element :)
De aardlek klapt er ±2x per jaar uit als de oven op temperatuur komt en het elektrische fornuis is ongeveer 15 jaar oud. De monteur snapt het ook niet, immers gebeurt het maar zelden, ongeveer 2x per jaar.

De TS heeft de keuze om gewoon op gas te koken, en kan gewoon een gasfornuis kopen. En dan heb je enkel een stroompunt nodig voor de vonkjes.

En ja, als je dan toch je elektrische fornuis wil vervangen, kan je gewoon naar gas gaan als je een gas aansluiting hebt. Dan ben je niet meer overgeleverd of je 2x16a of 3x16a als kookgroep/fornuisgroep hebt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

jadjong schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:38:
[...]

Het nadeel van die perilex stekker is dat niemand ooit een standaard heeft bedacht voor welke draden op welke pinnen zitten aangesloten.

[..]
Die is er wel, gewoon de 3-fase norm. En daar hebben we in Nederland gewoon schijt aan als het geen 3x16a krachstroom is ;)

Als een 2x16a als een 3x16a afgemonteerd zou zitten in de keuken, kan elke kleuter een kookplaat/fornuis aansluiten volgens de handleiding. Want dan kloppen de kleuren wel :P

De vraag is dan: Doen alle fabrikanten van kookplaten/fornuizen de handleiding verkeerd, of doen de alle elektriciens het verkeerd afmonteren?

[ Voor 12% gewijzigd door RaZ op 28-02-2025 12:07 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-07 18:46
Is dat een kant-en-klaar product of eigen baksel? Als dat zo in de winkel wordt verkocht is het m.i. een gevaarlijk ding. Als de bezetting van de Perilex anders is dan de maker veronderstelt (en zoals al zo vaak gezegd: die kans is groot want er is geen standaard bezetting voor Perilex), dan staat er 400 V in plaats van 230 V op de contrastekker. Of 2 x 230 V uit dezelfde fase, waardoor een aangesloten apparaat niets doet en iemand kan denken dat er geen spanning op staat. Met alle gevolgen van dien.

Edit: ik zie nu in een andere post een link met dezelfde afbeelding. En niet eens een waarschuwing van de verkoper over de hierboven genoemde risico's. Waanzin.

[ Voor 8% gewijzigd door Out.of.Control op 28-02-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Out.of.Control schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Is dat een kant-en-klaar product of eigen baksel? Als dat zo in de winkel wordt verkocht is het m.i. een gevaarlijk ding. Als de bezetting van de Perilex anders is dan de maker veronderstelt (en zoals al zo vaak gezegd: die kans is groot want er is geen standaard bezetting voor Perilex), dan staat er 400 V in plaats van 230 V op de contrastekker. Of 2 x 230 V uit dezelfde fase, waardoor een aangesloten apparaat niets doet en iemand kan denken dat er geen spanning op staat. Met alle gevolgen van dien.
Kant en klaar, die kan je gewoon kopen. Zit overigens een schema bij op welke pinnen de bruine en de blauw draad zitten, en omdat het geen prefab is, en een losse perilex-stekker kan je de pinnen in de stekker gewoon op de juiste plek in de stekker zetten.

Opzich heb je linksboven (in het stopcontact) altijd een nul zitten, en rechtsonder (in het stopcontact) altijd een fase zitten.

En zeggen dat dat niet de bedoeling is voor automaten, tjah, niet iedereen heeft uberhaupt automaten, en smeltzekeringen zijn ook niet gebrugged. En nee, de verhuurder hoeft niet bij elke verandering van de NEN1010 of het bouwbesluit alles te updaten naar de huidige standaarden.

Dus een sociale huurwoning uit de jaren 60/70 heeft geen automaten, en geen geaarde stopcontacten buiten de keuken en de natte ruimtes. Als je dat als huurder wel wil, mag je daar zelf voor zorgdragen, die ga je echt niet gratis krijgen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 05-07 18:46
RaZ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Kant en klaar, die kan je gewoon kopen. Zit overigens een schema bij op welke pinnen de bruine en de blauw draad zitten, en omdat het geen prefab is, en een losse perilex-stekker kan je de pinnen in de stekker gewoon op de juiste plek in de stekker zetten.
Jij en ik misschien wel en een groot deel van het Tweakers-publiek misschien ook wel. Maar ik kan niemand in mijn directe omgeving die a) het probleem ziet, b) snapt hoe hij/zij dit kan oplossen en c) het op de juiste manier (met adereindhulzen) kan uitvoeren.
Opzich heb je linksboven (in het stopcontact) altijd een nul zitten, en rechtsonder (in het stopcontact) altijd een fase zitten.
Was het maar waar. Vaak wel, maar zeker niet altijd. Het is nergens vastgelegd dat het zo moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Out.of.Control schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:09:
[...]

Jij en ik misschien wel en een groot deel van het Tweakers-publiek misschien ook wel. Maar ik kan niemand in mijn directe omgeving die a) het probleem ziet, b) snapt hoe hij/zij dit kan oplossen en c) het op de juiste manier (met adereindhulzen) kan uitvoeren.

[...]

Was het maar waar. Vaak wel, maar zeker niet altijd. Het is nergens vastgelegd dat het zo moet.
Die is er wel, alleen hebben we daar in Nederlandse huizen schijt aan :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Zou het nog helpen als ik de huidige perilex openmaak en een foto maak van de binnenkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 16:46
Out.of.Control schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:50:
[...]

Edit: ik zie nu in een andere post een link met dezelfde afbeelding. En niet eens een waarschuwing van de verkoper over de hierboven genoemde risico's. Waanzin.
Er is een standaard voor het aansluiten van een Perilex op 3 fasen/nul. Dat staat gewoon aangegeven op het stopcontact.
In Nederland misbruiken we de Perilex voor de aansluiting van de kookgroep. En daar is geen standaard voor. Dat 400 Volt verhaal ben ik nog nooit tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:18:
Zou het nog helpen als ik de huidige perilex openmaak en een foto maak van de binnenkant?
Kan, maar uiteindelijk komt het er op neer, je hebt een kookgroep/fornuisgroep van 2x16a / 2x230v / 2x3.700w

Maar weet je al of je elektrisch of gas wilt? Met gas ben je niet gelimiteerd aan die max 7,4kW uit het stopcontact. Op gas koken wordt ook in kW gemeten, en een 19kW kookplaat is een gasplaat ;)

6 kookzones kan niet op je perilex, met gas geen enkel probleem.

Hoewel ik al 20+ jaar elektrisch kook, is omdat ik geen gas aansluiting heb, want koken op gas is echt vele malen fijner ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:28:
[...]

Er is een standaard voor het aansluiten van een Perilex op 3 fasen/nul. Dat staat gewoon aangegeven op het stopcontact.
In Nederland misbruiken we de Perilex voor de aansluiting van de kookgroep. En daar is geen standaard voor. Dat 400 Volt verhaal ben ik nog nooit tegengekomen.
Als ik m'n splitter in een 3fase wcd stop, heb ik setje: L3 + N + aarde, setje 2 is dan L1 + L2 + aarde

Dan meet ik op de ene contra netjes 230v, en op setje 2 400v ;) Als je dat in je kookplaat/fornuis doet, dan gaat dat niet werken :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carracio88
Jullie hebben wel door dat ik een leek ben denk ik.
We gaan denk ik toch richting gas. Ik ben eigenlijk altijd degene die kookt en gas bevalt gewoon erg goed.

Maar dan nog een vraag. Stel ik heb hier een nieuw gasfornuis. Ik maak de perilex stekker open, maak een foto van de bedrading en zet vervolgens dezelfde kleuren draad van het nieuwe fornuis op dezelfde plek in de stekker. Kan het zelfs dan nog fout gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:09:
We gaan denk ik toch richting gas. Ik ben eigenlijk altijd degene die kookt en gas bevalt gewoon erg goed.

Maar dan nog een vraag. Stel ik heb hier een nieuw gasfornuis. Ik maak de perilex stekker open, maak een foto van de bedrading en zet vervolgens dezelfde kleuren draad van het nieuwe fornuis op dezelfde plek in de stekker. Kan het zelfs dan nog fout gaan?
Je had toch net een kleine..? Dan zou ik serieus over inductie nadenken, aangezien dat gewoon objectief veiliger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 13:09:

Ja, nee, misschien.

"we denken" -> ik weet het niet zeker
"stel" -> wat als

Een gasfornuis heeft alleenmaar stroom nodig voor het vonkje, en dat heb je in je perilex zitten. Vroeger waren dat gewoon met een piëzo (wat je wellicht kent van aanstekers zonder vuursteentje, die geeft een vonkje zodat het gas ontvlamt)
Een elektrische fornuis ben je overgeleverd aan die 7,4kW max (2 fase / 2x16a / 2L2N) En blijf weg bij AEG.

Koop wat je wil, en kom dan terug, en vertellen wij je dan wel hoe die aangesloten moet worden ;)

[ Voor 31% gewijzigd door RaZ op 28-02-2025 13:40 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Mijn vrouw was opeens om, dus nu wordt het mogelijk toch inductie :D

Nu viel mijn oog op deze Bosch. Maar ik zie nu dat deze 7900 watt als aansluitwaarde heeft. Iemand stelde hier dat de max 7200 watt is voor mijn aansluiting?

Alles onder de 7600 watt zijn Etna fornuizen.

Overigens bood Bosch ons deze aan: https://www.siemens-home....ctie-fornuizen/HL9S5E040U

Als we die kopen orden de kosten van 139€ van de monteur eraf gehaald.

[ Voor 30% gewijzigd door Carracio88 op 28-02-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:22:
Mijn vrouw was opeens om, dus nu wordt het mogelijk toch inductie :D

Nu viel mijn oog op deze Bosch. Maar ik zie nu dat deze 7900 watt als aansluitwaarde heeft. Iemand stelde hier dat de max 7200 watt is voor mijn aansluiting?

Alles onder de 7600 watt zijn Etna fornuizen.

Overigens bood Bosch ons deze aan: https://www.siemens-home....ctie-fornuizen/HL9S5E040U

Als we die kopen orden de kosten van 139€ van de monteur eraf gehaald.
Duur geintje :P

Goed, je hebt dan een fornuis, die maximaal 7.900 watt zal trekken, als je alle pitten op max zet, en je oven op standje cremeren zet. En dat zal in de praktijk eigenlijk niet zo snel voorkomen, en anders ben je 1 van de 2 groepen van 16a aan het overbelasten, en dan klapt de automaat vanzelf uit ;)

En dan ligt het er aan welke pitten je samen met de oven kan gebruiken, en welke niet. Maar het is gewoon een gemiddeld standaard fornuisje. Wellicht wat prijzig mocht er wat extra intelligentie in zitten die de pitten en de oven kan schakelen over de 2 inkomen 16a draden.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28
GaMbiNo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:10:
[...]

Dit lijkt op die van mij. Van wat ik kan zien hebben we dezelfde apparatuur en op deze manier is de inductieplaat hier verdeeld over 2 groepen én 2 fasen.

De faseverdeling is bij mij om en om. Groep 1 is fase 1, groep 2 is fase 2, groep 3 is fase 3, groep 4 is fase 1, enz. enz. Zou mij niet verbazen dat het bij jou ook zo is.

Ik zou mooi een 2 fasen inductieplaat nemen. De aansluiting ligt er al zo te zien. ;)
Lijkt ook op die van mij, maar ik heb geen driefasen aansluiting in huis dus ik zou dat niet zo concluderen.
één aardlekschakelaar met 4 groepen op fase één. Een 2e aardlekschakelaar met 4 subgroepen op fase één (2 van die groepen zijn dus gebundeld naar de kookplaat) en een derde aardlekschakelaar met 4 subgroepen ook op dezelfde fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:24

GaMbiNo

1337

Lothlórien schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 14:55:
[...]

Lijkt ook op die van mij, maar ik heb geen driefasen aansluiting in huis dus ik zou dat niet zo concluderen.
één aardlekschakelaar met 4 groepen op fase één. Een 2e aardlekschakelaar met 4 subgroepen op fase één (2 van die groepen zijn dus gebundeld naar de kookplaat) en een derde aardlekschakelaar met 4 subgroepen ook op dezelfde fase.
Klopt hoor, je kan het pas zeker weten als je de kast openmaakt. Maar afgaande op TS ga ik ervan uit dat hij een 3 fase aansluiting heeft (?). En van de buitenkant is hij gelijk aan die van mij. En bij mij worden de fasen netjes om en om verdeeld via de busboard.

Maar ik geef toe dat je pas weet of het bij TS ook zo is als je de kast openhaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M66B
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
RaZ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 09:44:
[...]

En dat gaat zonder magnetische velden en zo O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:28
Hoe zit dat bij zo,n inductiefornuis? die van Bosch kun je dus ook op 3fasen aansluiten lijkt het op? (vandaar meer dan 7200watt aansluitwaarde).

Wij hebben een separate oven en inductieplaat, beide van pelgrim. 2X16a voor de kookplaat via perilex en 1x16A voor de oven. Maar je hebt zeker geen extra groep in de keuken voor de oven, of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

@Carracio88

Overigens !!

Het is eigenlijk een 3-fase fornuis:
Fase 1 - 16a - Kookplaat gedeelte 1: Grote pit 1 van 2.000 watt (+10% boost) en Kleine pit 1 van 1.500 watt (+10% boost) = 3.500 watt
Fase 2 - 16a - Kookplaat gedeelte 2:Grote pit 2 van 2.000 watt (+10% boost) en Kleine pit 2 van 1.500 watt (+10% boost) = 3.500 watt
Fase 3 - 16a - Oven gedeelte: 2.500 watt

Maar dat fornuis wordt aangesloten op een 2x16a, dus worden Fase 2 en Fase 3 samengevoegd, en dan kan het zijn dat je 5.000 watt trekt, over een groep die max 16a kan leveren, wat 3.700 watt is.

Dus kookplaat gedeelte 1 en de oven kunnen tegelijkertijd gebruikt worden.

Wij dachten in je vorige topic: Oven valt steeds uit dat je huidige fornuis wat je nu hebt dat ook deed, want het gebeurt alleen maar als je de oven gebruikt. Dan hoort de aardlek er niet uit te klappen, maar je kookgroep.

Ik adviseer je om eerst je huidige fornuis anders aan te sluiten:
In je fornuis: Draai L1 om met L2, en N1 met N2

Dan wissel je het kookplaat gedeelte om ten opzichte van de oven. Wellicht klapt je aardlek er toch uit bij overbelasting.

Wellicht hou je die 1.000 euro lekker in je portmonnee voor anderen dingen ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-07 16:46
RaZ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:19:
@Carracio88
In je fornuis: Draai L1 om met L2, en N1 met N2

Dan wissel je het kookplaat gedeelte om ten opzichte van de oven. Wellicht klapt je aardlek er toch uit bij overbelasting.
Een aardlekschakelaar schakelt niet uit bij overbelasting. Het omzetten van de aansluitingen zal niets opleveren. De hele kookgroep zit imers achter dezelfde aardlekschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

devriesjande schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Een aardlekschakelaar schakelt niet uit bij overbelasting. Het omzetten van de aansluitingen zal niets opleveren. De hele kookgroep zit imers achter dezelfde aardlekschakelaar.
I know ;) Baad het niet dan schaad het ook niet. Als het niet werkt kan je die 1.000 euro alsnog kapot slaan :P 2x per jaar is iets anders dan 2x per week ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
2x per jaar is nu inmiddels wel al een oven die een week langs niet meer functioneert.

Maar ik begrijp dan dat deze twee fornuizen eigenlijk teveel vergen van het systeem. Als ik dan toch een nieuw fornuis moet, dan wel een die ik volledig kan gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door Carracio88 op 28-02-2025 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:44:
2x per jaar is nu inmiddels wel al een oven die een week langs niet meer functioneert.

Maar ik begrijp dan dat deze twee fornuizen eigenlijk teveel vergen van het systeem.
Dat ligt geheel aan het gebruik. 4 pitten tegelijk en de oven aan is waarschijnlijk wel te veel van het goede ja. 2 pitten en de oven is geen probleem ;)

Voor een fornuis heb je eigenlijk gewoon een 11,1kW 3 fase groep nodig. Of gas :P

Edit: Nog even door de specs heen zitten bladeren, die bosch die je linkte kan je gewoon gebruiken, die is gemaakt voor een 2x16a groep. De pitten hebben niet de standaard waardes (ze zijn wat lager) en er zit powermanagement in dat ding.

Je zal niks overbelasten, en hem volledige kunnen gebruiken ;) Perilex-stekker er op zetten ,en dat gaat wel goed komen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door RaZ op 28-02-2025 16:17 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:31
RaZ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 15:48:
[...]

Dat ligt geheel aan het gebruik. 4 pitten tegelijk en de oven aan is waarschijnlijk wel te veel van het goede ja. 2 pitten en de oven is geen probleem ;)

Voor een fornuis heb je eigenlijk gewoon een 11,1kW 3 fase groep nodig. Of gas :P
De boostmode is alleen per kant voor 1 pit te gebruiken waarbij de andere pit een beperkt vermogen levert bij 32A aansluiting. Ik denk dat de boost modus eerder richting de 25 - 50 % gaat dan 10 %.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Ik vind het aanbod van fornuizen geschikt voor 2 fasen zeer beperkt. Eigenlijk verkoopt alleen Etna deze, en daarvan begreep ik dat die kwalitatief niet het beste zijn. Als het een Bosch oid zou worden dan kan ik deze niet volledig gebruiken (al zal dat weinig voorkomen). Maar een deel van je fornuis niet kunnen gebruiken omdat de oven aanstaat, vind ik toch vervelend. Dat duwt mij toch weer richting gas :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Carracio88 schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:27:
Ik vind het aanbod van fornuizen geschikt voor 2 fasen zeer beperkt. Eigenlijk verkoopt alleen Etna deze, en daarvan begreep ik dat die kwalitatief niet het beste zijn. Als het een Bosch oid zou worden dan kan ik deze niet volledig gebruiken (al zal dat weinig voorkomen). Maar een deel van je fornuis niet kunnen gebruiken omdat de oven aanstaat, vind ik toch vervelend. Dat duwt mij toch weer richting gas :')
Ik heb een edit gedaan in m'n vorige post ;)

Je kan die Bosch zonder problemen gebruiken, dat ding heeft powermanagement, die zorgt er voor dat je niet gaat overbelasten :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eatme
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:26
Kan je geen gebruikt gasfornuis kopen op marktplaats? Doordat iedereen wil overstappen op Elektrisch koken worden er veel aangeboden en is er weinig vraag dus lage prijzen. Dan zet je die neer en kan je de komende maanden (jaren) rustig nadenken of je over wil stappen op inductie en wanneer.

NL.1xMT5.12(V151)CT003(V114) 4000Wp . If you think you are smarter than the previous generation, 50 years ago the owners manual of a car showed you how to adjust the valves. Today it warns you not to drink the contents the battery…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carracio88
Nou, de knoop is doorgehakt. Ik heb net een Bosch inductiefornuis gekocht. Kreeg via Edge nog een zeer mooie kortingscode en mogelijk nog aftrekt monteurs kosten. Het is deze geworden:

https://www.bosch-home.nl...uctiekookplaat/HLN39A050U

Het fornuis wordt door Bosch geïnstalleerd dus dat scheelt een hoop gedoe.

Iedereen bedankt voor alle geduld, hulp en antwoorden. Door de kraamweek kon ik er even niet veel bij hebben dus het kapotgaan van de oven was erg irritant.

[ Voor 11% gewijzigd door Carracio88 op 28-02-2025 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:55
FreakNL schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 10:16:
[...]

Want dat komt vaak voor? Ik heb hier al jaren geen stroomstoring gehad. En de laatste duurde sowieso maar 20 minuten.
De afgelopen 45 jaar 2x, waarvan de langste onderbreking ruim 3 uur duurde. Het is dus geen doorslaggevend argument. En zo schreef ik het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RaZ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 11:15:
Perilex is gewoon lekker compact, waarbij een 32a "camping"-stekker/stopcontact gewoon onhandig groot is. https://www.elektramat.nl...0v-6h-32a-ip44-970623025/
Ik ben in België nog nooit een fornuis tegengekomen dat met een losse stekker wordt aangesloten. Dat wordt meestal (mogelijk zelfs altijd) met een vast contact gedaan (zoiets dus, bestaat uiteraard ook 5-polig voor 3-fasig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:02

Vliegvlug

Flight Simple

indigo79 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Ik ben in België nog nooit een fornuis tegengekomen dat met een losse stekker wordt aangesloten. Dat wordt meestal (mogelijk zelfs altijd) met een vast contact gedaan (zoiets dus, bestaat uiteraard ook 5-polig voor 3-fasig).
In Nederland is op de een of andere manier de perilex aansluiting de standaard geworden, vervelend omdat er geen standaard manier is om deze te bedraden.

In Duitsland gebruiken ze een dergelijke aansluitdoos (Herdanschlussdose genoemd);
Aansluitdoos - Merten MEG1010-9019
Een Merten MEG1010-9019 op deze foto.

Werkt een stuk prettiger en goed te zien welke draad op welke aansluiting zit.

Valt me ook op dat er hier nog niet verwezen is naar Het grote kookplaat aansluiten topic
De TS is inmiddels eruit en laat de boel aansluiten maar mogelijk handig voor iemand die hier later terechtkomt via de zoekfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

indigo79 schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 19:39:
[...]

Het fornuis wat de TS gekocht heeft zit een snoer op aangesloten, en dan is het een kwestie van een stekker er op zetten, en dat kan een 5 polige 16a zijn, of een 3 polige 32a. Afhankelijke wat je als stopcontact hebt zitten. Of zo'n aanlsuitdoos als er geen stopcontact aanwezig is.

Er zal dit aansluitschema bij zitten: Hoe sluit ik een stekker aan op de 5x2,5mm2 snoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/z7RT3CECEWlX5AdJloqQ1qwQ.png

Links en rechts 5 polige stekker voor 16a, middelste is 3 polige stekker voor 32a.

Het ligt gewoon aan wat je aangeboden krijgt als stopcontact in keuken hoe het aangesloten moet worden, of dat nu een 5 polig of 3 polig is, dat maakt geen fluit uit als het om een 7,4kW kookplaat/fornuis gaat.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
gefeliciteerd met je aankoop!

[ Voor 92% gewijzigd door Prisma16 op 02-03-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Eensch met bovenstaande ;)

[ Voor 94% gewijzigd door RaZ op 02-03-2025 09:35 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Toch nog even een vraagje. Het fornuis is net geïnstalleerd en werkt goed.

Nu wil ik de Vermogensbegrenzing instellen. Ik kan 7000, 7500 of 8000 instellen. Wat is aan te raden met onze meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Doe 7500 als eerste, klapt je kookgroep er uit, zet hem daarna op 7000 :P

Je 2x16a kookgroep kan 3.680 watt per 16a leveren, afgerond naar boven is dat 3.700 watt. Omdat die dubbel uitgevoerd is, maakt 2x 3.700 watt 7.400 watt. 7.500 watt begrenzen is eigenlijk al overbelasting, maar de soep wordt niet zo heet gegeten als die wordt opgedient. Daar kom je snel genoeg achter, en dan kan je die altijd nog op 7.000 watt zetten ;)

[ Voor 71% gewijzigd door RaZ op 05-03-2025 11:12 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
In je meterkast zitten B16 automaten.Die kunnen best een tijdje meer dan de nominale stroom verwerken zonder te trippen. Zie 16A C automaat maximale belasting

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIjqx3PgkrttqZsnWGzqx04OAW8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/SRnmkk9PC6XJySg4BeWNxEXB.webp?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Prisma16 op 05-03-2025 15:42 ]

Pagina: 1