Oven valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-03 19:59
Wij hebben een raar fenomeen met onze oven. Het gebeurt ongeveer 1 a 2 keer per jaar zonder aanwijsbare reden. Opeens knalt de groep eruit wanneer de oven een beetje op temperatuur komt. Net zo plotseling als dit fenomeen komt, kan het ook weer verdwenen zijn voor een paar maanden.

Ik heb al een monteur gebeld maar die zegt dat hij niets kan doen omdat het af en toe gebeurt. De reden dat ik er nu naar wil laten kijken is omdat we een paar dagen een kleine hebben en dan is het wel fijn als alles normaal werkt.

Iemand idee wat dit kan zijn?

Het fornuis is ongeveer 15 jaar oud. Dus misschien is het een kwestie van een nieuw exemplaar. Maar het zou ook zonde zijn als het probleem los zou staan van het fornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 15:03
Zit de oven op zijn eigen groep? Of samen met meerdere apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Ja, we hebben een aparte groep voor de oven.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCQeqca2ErD-A0hss1h-qpQ9Xps=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mahbZXRLh014WcgFXl6aQFx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Even voor de zekerheid: het is ook echt die fornhuisgroep die eruit klapt? Of misschien, indien aanwezig, een aardlek beveiliging?

Wat is het gespecificeerde vermogen van het fornhuis? (alles, dus ook van de kookplaten).

Klapt die groep eruit in combinatie met koken of alleen bij oven gebruik?

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
Je hebt het over een oven en even later over een fornuis. Tevens een foto van een meterkast met een fornuisgroep. Heb je een oven en fornuis in-een apparaat? Om wat voor apparaat/type gaat het?

Uitvallen kan komen door overbelasting, kortsluiting of een defecte fornuisgroep in de meterkast.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als het 1 a 2 keer per jaar is valt er weinig over te zeggen. Zou ik ook niet als "steeds" willen benoemen. Is de oven redelijk schoon binnenin?

[ Voor 19% gewijzigd door Prisma16 op 21-02-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
De fornuis groep valt niet uit, maar de aardlekschakelaar (?). Het is een losstaand fornuis met een oven. Een foto met het type.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDbZIs5Lz6pQ1M_GOvZZpuULjZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5MtMeOoVgfW4JBlBF8J9xhMj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Carracio88 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:47:
De fornuis groep valt niet uit, maar de aardlekschakelaar (?). Het is een losstaand fornuis met een oven. Een foto met het type.[Afbeelding]
maar....
Hoe weet je dat de oorzaak het fornuis is? Uit de foto denk ik af te leiden dan de groene groep (3, 4 en fornuisgroep) op één aardlek zitten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
De hele keuken schiet eruit (koelkast, wasmachine etc.). Maar alleen als de oven aangaat.

Ik heb de wasmachine en koelkast al eens uit het stopcontact gehaald, maar dat deed niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Je moet iets preciezer zijn..

In de titel zeg je dat de oven steeds uitvalt
In de TS geef je aan dat de over 1-2 per jaar uitvalt als hij op temperatuur begint te komen
In je laatste post geef je aan dat het gebeurt als de oven aan gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Het kan per keer een verschillen. Soms warmt de oven een beetje op om daarna uit te vallen. Soms valt ie direct uit.

Ik denk dat het ermee te maken heeft als deze iets op temperatuur is, laten we zeggen 50-100 graden. Als hij bij die temperatuur komt, valt ie uit, als de oven deze bui heeft. Zet ik de stop om dan slaat deze vrijwel direct af.

Is de oven in de tussentijd dan heb ik het idee dat ie weer even werkt, totdat deze weer die temperatuur van 50-100 bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:05
Je moet wel duidelijk zijn. Je hebt het over het omzetten van de stop. Is dat de aardlekschakelaar die onder de groen gemerkte groepen zit?

Dit is dus een kookplaat op gas. Gecombineerd met een elektrische oven. De kookplaat heeft een elektronische ontsteking.
Valt de oven niet uit als de kookplaat is schoongemaakt? Of dat er iets is overgekookt? Kan mij voorstellen dat er dan bij het verwarmen van de oven vocht verdampt waardoor er een lekstroom gaat lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Als een elektrische oven de aardlekschakelaar tript is meestal een van de elementen defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Mijn gok (nadrukkelijk: gok) is verwarmingselement. Dat is (meestal) voor een paar tientjes en een paar uur prutsen wel te vervangen.. maar geen garantie dat het probleem dan is opgelost.

Durf je dat aan, dan zou ik het zeker eens proberen.... (of bij een repair cafe langsgaan)... niets toffer dan een eigen apparaat weer tot leven wekken...

maar goed.. het kan ook de (schakelaar van de) ventilator, thermostaat, of iets heel anders zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door breew op 21-02-2025 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou ook zeggen verwarmingselement, dat is het meest waarschijnlijk.
De elementen bestaan effectief uit een stalen buis, met daarin een gloeidraad (net als een gloeilamp) en zand om te zorgen dat deze de buis niet raakt.
Dit zand kan vochtig worden en stroom gaan lekken.

Lastige is dat elementen vaak ovenspecifiek zijn, dus of je vind 'm en hij kost een paar tientjes of hij is onvindbaar en je kan het niet repareren.

Als het het element is kan je het redelijk veilig negeren, het is alleen niet geen goed voor de aardlekschakelaar, die slijt als hij moet schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Zou dit dan niet steeds vaker moeten voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Carracio88 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:41:
Zou dit dan niet steeds vaker moeten voorkomen?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Dat lijkt niet echt aan de hand te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Carracio88 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:07:
Nix aan doen, gewoon één tot twee keer per jaar de aardlek terugklikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carracio88
Is er nog een kans dat ik er iets aan kan schoonmaken of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:35
Je kan alles schoonmaken. Of dat ook maar iets effect heeft lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Carracio88 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:39:
Is er nog een kans dat ik er iets aan kan schoonmaken of iets dergelijks?
Je zou kunnen kijken of de elektrische aansluiting (perilex?) in orde en schoon is. Of met ander woorden,kijk eens achter/onder het fornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoPhix
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:47
Carracio88 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 21:07:
De afgelopen jaren exact hetzelfde aan de hand gehad met ons fornuis. Het werd wel steeds frequenter… dus 2 maanden terug de monteur langs laten komen die het onderste verwarmingselement heeft vervangen, oven weer een uurtje aan, geen centje pijn.
Monteur rijdt weg, 10 min later klapt het aardlek weer. Bovenste verwarmingselement moest dus ook vervangen worden.

Onze oven had dus op standje “hete lucht” nergens last van, maar klikte je de schakelaar langs “boven en onder” warmte klapte meteen het aardlek eruit.

Als ik je verhaal zo lees zijn het dus de verwarmingselementen. Zijn eventueel door te meten als ze warm zijn, koud heeft geen zin!

Tip van de monteur: zet je oven elke week/2 weken aan. Zo zorg je dat vocht niet kan ophopen in de elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:14

bert pit

asdasd

Ik denk dat er nog iets anders op dezelfde groep zit bijvoorbeeld een boilertje oid. Iets dat niet altijd stroom nodig heeft. Staan ze toevallig beide tegelijk aan dan klapt de zekering er uit.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:10
In ieder geval zijn beide verwarmingselementen nog leverbaar af fabrikant (pos 0506 en 0507).

Je zou kunnen controleren of de aardlekschakelaar ook aanspreekt als je alleen onderwarmte of alleen bovenwarmte gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

SA007 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:22:
Ik zou ook zeggen verwarmingselement, dat is het meest waarschijnlijk.
De elementen bestaan effectief uit een stalen buis, met daarin een gloeidraad (net als een gloeilamp) en zand om te zorgen dat deze de buis niet raakt.
Dit zand kan vochtig worden en stroom gaan lekken.

Lastige is dat elementen vaak ovenspecifiek zijn, dus of je vind 'm en hij kost een paar tientjes of hij is onvindbaar en je kan het niet repareren.

Als het het element is kan je het redelijk veilig negeren, het is alleen niet geen goed voor de aardlekschakelaar, die slijt als hij moet schakelen.
Ik heb dit probleem ook een keer gehad met mijn oven nadat ik hem schoongemaakt had. Toen had ik de verwarmingselementen te nat gemaakt en klapte elke keer de aardlek er uit als die gebruikt werden (waren bij mij bovenin de grillelementen). Trucje wat ik op internet tegenkwam is om de oven op een stopcontact zonder aardlek aan te sluiten (bij mij is niet mijn hele huis geaard, dus kon ik dat vrij makkelijk doen). Dan kan hij er niet uitklappen en drogen de elementen zichzelf. Daarna klapte hij er niet meer uit en was het probleem opgelost.

Natuurlijk wel even goed opletten als je dit doet en zeker weten dat dit het issue is, maar voor mij werkte het.

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• Carracio88
De monteur is geweest en de elementen zouden vervangen moeten worden, samen met een ander element. Met arbeidsuren etc kwam het neer op 500€. Toch wat veel voor een wat ouder fornuis.

Nu zit ik dus te denken om gewoon een nieuwe te kopen. Het liefst koken we op gas, maar twee fasen gasfornuizen bestaan niet. Dan zou ik het zelf moeten omzetten?

Een inductie fornuis is ook mogelijk natuurlijk. Maar dan moet je zelf de stekker aansluiten. Is dat een beetje te doen?

Aangezien we een pasgeboren baby hebben, heb ik niet heel veel zin in gedoe en wil ik dat alles gewoon naar behoren werkt.

• Prisma16
  • Niet online
Eén of twee keer per jaar de groep er uit is toch ook geen drama?

Op marktplaats staan veel Bosch fornuizen voor tussen de 100 en 200 euro...

• Carracio88
Dat klopt.maar de afgelopen dagen slaat ie er steeds uit. Wij zijn wel van marktplaats maar zoals gezegd hebben we net een kleine en ik heb geen zin in gedoe op het moment. Het heeft ook weer niet zo'n urgentie omdat we gewoon kunnen koken. Het is denk ik nog een soort nesteldrang dat ik alles geregeld wil hebben😂

• breew
Ja, arbeid is wat het duur maakt. gelukkig kun je de verwarmingselementen doorgaans eenvoudig zelf vervangen. Het enig wat nodig is, zijn:
- de nieuwe onderdelen (tussen de 30 en 60 euro per element, google gewoon op je oventype + onderdelen)
- een paar passende schroevendraaiers
- een paar uur geduld
- wat youtube kijken (bijvoorbeeld: YouTube: How to repair oven - heating element replacement )
- een fototoestel/camera waarmee je van elke stap uit 10 hoeken foto's maakt, zodat je weer goed kunt zien hoe het straks in elkaar moet
- schilderstape, waarmee je kabeltjes labelt voordat je ze lostrekt

Zeker nu de oven zo goed als onbruikbaar is, kan je er 'gratis' aan sleutelen.. er kan toch niets meer kapot ;-)

[ Voor 24% gewijzigd door breew op 27-02-2025 12:14 ]

• Carracio88
Kan je eigenlijk een perilex op een gewoon gasfornuis zetten, zoals nu? Is dat ingewikkeld?

• Wasp
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:10
OK, dit gaat vreemd klinken, maar ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een Zanussi combi-oven. Ook inderdaad dat de hele aardlek eruit knalt van die groep, niet alleen die groep.

Wat bij mij de oplossing was.... is de stekker omdraaien. Ik probeer nu as we speak te onderbouwen hoe dit heeft kunnen werken voor mij, wat zeg maar de technische reden is dat dit verschil maakt, maar ik kom wat wisselende onderbouwingen tegen. Deze reactie komt het dichtsbij wat ik bedoel. Ik heb helaas te weinig kennis van electrotechniek om het verder toe te lichten.

Maar het is gelukkig een eenvoudig en onschuldig iets om eens te proberen, baadt het niet dan schaadt het niet. :)

Ryzen 9 5900X, MSI Tomahawk MAX, 32GB RAM, Nvidia RTX 4070 Ti | Mijn livesets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@Wasp Dat kan onder de juiste omstandigheden inderdaad het geval zijn. Ts heeft echter een Perilex stekker eraan zitten, dat draait wat lastig om.

De technische uitleg is m.i. het simpelst te vertellen op deze manier met een waterkraan (fase), tuinslang (warmte element), een gaatje (het lek) en het uiteinde van de tuinslang (nul):

Aan de kraan koppel je een flink eind tuinslang, zeg 20m. Het uiteinde van de tuinslang laat je open liggen.
Je doet de kraan aan en het water gaat stromen, vanuit de kraan, door de slang, tot het uit de slang loopt. Dit is de vergelijking met een goed werkend warmte element in de oven van TS.

Maar, als je nu in de slang 1 klein gaatje prikt dicht bij de kraan, dan komt daar een bepaalde hoeveelheid water uit. Dit is ons lek naar aarde.

Nu gaan we de "stekker omdraaien": fase en nul verwisselen. Koppel de slang los van de kraan, draai het hele ding om en koppel het andere uiteinde van de slang nu aan de kraan. Het gaatje zit nu heel dicht bij het einde van de slang.

Als je nu de kraan weer even hard aanzet als hiervoor, zal er aanzienlijk minder water door het gaatje naar aarde lekken, omdat het druk verschil op die plek tussen het water en buitenlucht veel lager is als eerder.

Dat kan er voor zorgen dat de aardlek detectie niet meer afgaat.

Nu wordt misschien ook duidelijk dat het uitmaakt waar dat gaatje zit. Als deze b.v. in het midden zit, gaat omdraaien niets uitmaken.

En zo werkt het onder de juiste omstandigheden ook met spanning en stroom (regelrecht te vervangen voor waterdruk en waterflow). Het maakt uit waar het defect in het verwarmings element zit.

Dus omdraaien van de stekker kan wel degelijk effect hebben, zij het onder de juiste omstandigheden. Maar dan moet dat wel kunnen natuurlijk. :+

Edit: In NL in ieder geval, daar waar op de fase 230V staat en op de nul 0 volt. Er bestaan ook (met name in het buitenland) situaties waar een stopcontact 2 fases heeft, elk 180 graden van elkaar verdraait en elk 115V ofzo doen. In totaal is dat dan weer 230V, maar omdraaien zal hier dan niet gaan helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 27-02-2025 19:32 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1