Unifi punten als versterker?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroZeN83
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-04 20:45
Goedeavond!

Ik heb 2 unifi uap ac lite punten in huis en heel simpel een netwerk ingesteld.

We zijn onlangs veranderd naar Odido glasvezel en hun modem is best ok. Alleen die heeft zijn eigen ssid etc. Kan ik mijn 2 unifi punten instellen als versterker van dat netwerk door het huis?

Ik haal met mijn 1 gig glasvezel ook maar tussen de 20 en 43 mbps per seconde op de speedtest.

Hoe kan ik het verbeteren? De uap ac lite zitten direct aangesloten via utp kabels in huis. 1 beneden en 1 op de 2e verdieping. Via de unifi controller een netwerk ingesteld en that’s it maar werkt niet altijd even goed of stabiel.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:55
Nee kanniet maar waarom zou je t willen?

Wifi van odido uitzetten en je bedrade unifi netwerk gebruiken :)

Wat is er mis met de unifi setup? Hoe functioneerde dat bij je vorige provider? (Neem aan hetzelfde?)

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 19-02-2025 18:34 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
FroZeN83 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:18:
We zijn onlangs veranderd naar Odido glasvezel en hun modem is best ok. Alleen die heeft zijn eigen ssid etc. Kan ik mijn 2 unifi punten instellen als versterker van dat netwerk door het huis?

De uap ac lite zitten direct aangesloten via utp kabels in huis. 1 beneden en 1 op de 2e verdieping. Via de unifi controller een netwerk ingesteld en that’s it maar werkt niet altijd even goed of stabiel.
Met twee verschillende SSID's zal inderdaad nooit lekker werken.
De uap ac lite's werken toch als AP's neem ik aan?
Maak de SSID's eerst eens gelijk aan die van je modem/router, of andersom natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

The_Doman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:01:
[...]

Met twee verschillende SSID's zal inderdaad nooit lekker werken.
De uap ac lite's werken toch als AP's neem ik aan?
Maak de SSID's eerst eens gelijk aan die van je modem/router, of andersom natuurlijk.
Nee, WiFi op je Odido kastje uit zetten en op je UniFi systeem zorgen dat je instellingen goed staan.

Op die manier schakelt je apparaat automatisch van het ene accesspoint over naar het andere accesspoint.
Als je dit goed inricht kan dit zelfs zonder dat je de verbinding verliest bij bijvoorbeeld videobellen.

Als je ze beide hetzelfde SSID geeft, zit je elkaar nog meer in de weg.
Het schakelen tussen Odido en UniFi zal dan niet foutloos gaan.

Als je niet genoeg dekking hebt, extra UniFi access points plaatsen die gekoppeld zijn aan het systeem.
Al zou twee wel genoeg moeten zijn, alleen bij dikke muren/vloeren met gewapend beton wil je soms een accesspoint per verdieping.

Let ook op dat je de zendsterkte juist niet zo hoog mogelijk moet zetten, dan krijg je juist overlapping en problemen waarbij je niet naar het andere accesspoint over gaat, of plekken waarbij je alleen kan ontvangen maar niet terugzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FroZeN83
Ja ik heb toen de setup gevolgd maar omdat de modem wel een sterk signaal afgeeft en mijn wifi daarmee veel sneller download dacht ik misschien beter die 2 unifi punten als versterker gebruiken maar weet niet hoe.

Als ik wifi modem uitzet en gewoon de unifi gebruikt dan als ik hem reset dan is mijn speedtest 400mbps maar na 1-2 dagen zakt dat terug tot 40-80 mbps en ik heb geen idee waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Accretion schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:09:
Nee, WiFi op je Odido kastje uit zetten en op je UniFi systeem zorgen dat je instellingen goed staan.

Op die manier schakelt je apparaat automatisch van het ene accesspoint over naar het andere accesspoint.
Als je dit goed inricht kan dit zelfs zonder dat je de verbinding verliest bij bijvoorbeeld videobellen.

Als je ze beide hetzelfde SSID geeft, zit je elkaar nog meer in de weg.
Het schakelen tussen Odido en UniFi zal dan niet foutloos gaan.
Waarom zou het roamen opeens niet werken met dezelfde SSID's?
Wel natuurlijk met dezelfde beveiligings instellingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:55
FroZeN83 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:13:
Ja ik heb toen de setup gevolgd maar omdat de modem wel een sterk signaal afgeeft en mijn wifi daarmee veel sneller download dacht ik misschien beter die 2 unifi punten als versterker gebruiken maar weet niet hoe.

Als ik wifi modem uitzet en gewoon de unifi gebruikt dan als ik hem reset dan is mijn speedtest 400mbps maar na 1-2 dagen zakt dat terug tot 40-80 mbps en ik heb geen idee waarom.
Dat is 90% zeker dat je client verbonden is met
5ghz (400mbps) of 2.4ghz (40-80)

Dat kan je verifieren door in de unifi controller te kijken hoe je client verbonden is als die traag is.

Een odido router is inderdaaf wat moderner en sneller dan unifi ac lite maar als de dekking goed is moet consistent 400mbps wel lukken

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 19-02-2025 20:18 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

The_Doman schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Waarom zou het roamen opeens niet werken met dezelfde SSID's?
Wel natuurlijk met dezelfde beveiligings instellingen.
Uberhaupt als je twee dezelfde netwerken dicht op elkaar hebt zitten, is het voor de client lastig te bepalen welke hij het beste kan gebruiken.

Zeker als beide op hetzelfde kanaal uitzenden, zit je elkaar meer in de weg dan dat het helpt.

Door enkel UniFi accesspoints te gebruiken, kun je de transmit power / minimum RSSI e.d. beter regelen en kun je met de RF scan functie de beste kanalen kiezen.

Bij UniFi heb je een 'seamless roaming' optie, maar geloof niet dat die werkt met een provider modem.

Daarnaast heb je bij UniFi extra opties voor 'Prefer 5Ghz' e.d die je wellicht op je provider modem niet hebt en maakt het makkelijker om de instellingen SSID/password maar op een platform te hoeven maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Accretion op 19-02-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
Over SSID's / roamen hebben we al diverse topics.
Zelf heb ik gewoon alles als AP mode met zelfe SSID's waar nodig als aanvulling op de modem/router van de provider.

Vraag AP mode ASUS router RT-AX53U
se77en schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:53:
Moderne apparatuur ondersteunt roaming of dat nou access points of mesh is. Laatstgenoemde heeft natuurlijk wel min of meer out-of-the-box hetzelfde SSID.

De WiFi-standaard is zo dat er geen roaming is tussen verschillende SSID, ook niet als van beiden het wachtwoord bekend is. Hetzelfde SSID gebruiken is dus echt wel wat het grote verschil maakt. Actief sturen van clients was ook ooit het beeld dat ik had maar mede-tweakers wezen me er toen op dat clients zelf kiezen of en wanneer ze schakelen. Dezelfde mensen adviseren wel vaak integrale oplossingen binnen hetzelfde merk maar dat heeft meer met beheer te maken.
Goede wifi op zolder
Prisma16 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 13:28:
In mijn beeld heb je in een woonhuis maar één modem/router nodig. In 95% van de gevallen is dat het ding dat in de meterkast staat en je van je provider hebt gekregen.
Het netwerk in de rest van het huis bouw je op me switches en kabels.
Vervolgens wil je ook nog overal een lekkere wifi hebben,dus op ieder verdieping (en in de serre en het tuinhuis en het zwembad en de tennisbaan en de garage en de stal :) ) een AP (aangesloten op een switch). Alle SSID's en wachtwoorden gelijk.
Meer heb je in 97% van de gevallen niet nodig. Dingen als mess, gemanaged AP's en switches en backbones maken dingen nodeloos ingewikkeld.
Dus voor situatie van TS. Zet op zolder een switch met voldoende poorten en prik in één van die poorten een AP.
Op zoek naar een WiFi oplossing

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

laurens0619 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 20:17:
[...]

Dat is 90% zeker dat je client verbonden is met
5ghz (400mbps) of 2.4ghz (40-80)
Dit inderdaad.

De AC Lite kan sowieso niet harder dan 400Mbit in de praktijk, dus als TS sneller wil moeten de AP’s worden vervangen door snellere exemplaren of meer kabels trekken :)

I reject your reality and substitute my own

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:56
Gewoon de ssid en de security settings gelijk maken dan kunnen die unifi dingen en de odido prima samen aan staan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• FroZeN83
Merci voor alle antwoorden!
Pagina: 1