Vorige week gereden in de GT-PlusLine hatchback.
Tov de fastback is de hoofdruimte op de achterbank weldegelijk anders (en dus bruikbaar!).
Heerlijk rijdende auto met echt een hoop verbetering tov wat ik nu rij. Wat wel een punt van aandacht is:
De DAW; even naar je dashboard kijken, even naar de radio kijken of gewoon een keer goed gapen --> meteen tot de attentie geroepen worden.
De ISLA; elke start zal je het geluid van de ISLA uit moeten zetten, anders word je helemaal gek van de piepjes. Uitzetten is vrij eenvoudig --> 3 seconden de mute knop inhouden en klaar. Echter, het snelheidsbordje zal heel de tijd knipperen of het dashboard of in de HUD. Ik heb niet gekeken of het in de HUD achterwege gelaten kon worden, maar doordat het heel de tijd blijft knipperen zet je het maar volledig uit. Dat terwijl ik in mijn Ioniq Electric het wel aan heb staan (zonder geluid) en dan kijk ik als ik wil op het dashboard naar het laatst gelezen bord.
Verbruik van de auto was hoog (ik heb een referentiekader van op dit moment 12,5/13,5), zo'n 16/17 kWh / 100 km. En dan is het nog niet eens de tijd dat de warmtepomp mee gaat werken om efficiënter te verwarmen (want, die is er in het geheel niet).
Al met al zeer fijne auto, maar ik merk aan mezelf dat ik niet enthousiast genoeg was om een aankoop te verantwoorden naar mezelf. Ik had hem dan aan willen schaffen via Kia Private Plan, dit zodat je een vrij lage rente hebt en een gegarandeerde restwaarde. Maar de gegarandeerde restwaarde lag voor de GT-Line Business op ongeveer 17.320 na 4 jaar / 120.000km. Als ik dan alles mee rekende (wegenbelasting, verzekering en een klein beetje onderhoud) dan was het eigenlijk voordeliger om te Private Leasen via Kia.
Ik hoop dat de EU de strategie nog eens gaat herzien vwb de ADAS-systemen, ze werken op dit moment averechts. Mensen zetten ze uit of zien mogelijk helemaal af van een nieuwe aankoop.
Even wachten is voor mij denk ik het beste - Ten eerste kan de huidige auto nog wel even mee en ik verwacht dat er echt wel minder EV's verkocht gaan worden als in 2026 de wegenbelasting wederom omhoog gaat. Ook de bijtellingsvoordelen gaan weg, dus de merken zullen in 2026 waarschijnlijk meer tot acties overgaan.
[
Voor 66% gewijzigd door
fredkroket op 27-10-2025 22:20
]