Ben benieuwd of de warmtepomp wordt gemist en naar het verbruik in de praktijkJeroen O schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:22:
Ik rij nu 1,5 maand in mijn EV4 en tot nu toe bevalt hij goed. Hij is lekker stil en lekker vlot.
Hij piept wel bij van alles en nog wat, maar aangezien dit regelgeving is, zal iedere nieuwe auto dit doen.
Ik weet niet of er nog iets specifieks is wat je wilt weten?
Kijk eens op het kanaal van Bjorn Nyland op Youtube. Hij heeft de afgelopen weken divers range testen gedaan met de EV4.
Missen doe ik hem niet, maar ik heb wel het idee dat het verbruik van de auto hoger ligt wanneer het koud is.Berk schreef op maandag 20 april 2026 @ 07:29:
[...]
Ben benieuwd of de warmtepomp wordt gemist en naar het verbruik in de praktijk
Wanneer het warm is, is die wel zuiniger.
Ik heb echter geen cijfers om het te onderbouwen.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Met buitentemperaturen rond de 10 graden haalde ik een verbruik van rond de 15,5 kwh per 100 km inclusief langere stukken snelweg. Prima dus zonder warmtepomp en mis hem dus niet. Verwarming gewoon op 21 graden volledige auto. Voor dat prijsverschil zonder warmtepomp kan ik vaak goedkoop opladen.
Je leest veel over de 'irritante piepjes' zijn deze makkelijk uit te zetten of is het geluid definitief uit te zetten.Jeroen O schreef op maandag 30 maart 2026 @ 20:22:
Ik rij nu 1,5 maand in mijn EV4 en tot nu toe bevalt hij goed. Hij is lekker stil en lekker vlot.
Hij piept wel bij van alles en nog wat, maar aangezien dit regelgeving is, zal iedere nieuwe auto dit doen.
Ik weet niet of er nog iets specifieks is wat je wilt weten?
Je kunt de volumeknop van de radio harder zetten, dan hoor je de piepjes niet meer
In het menu kun je de piepjes uitzetten, maar ik heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt. Maar dat gaat per rit. Als je de auto start staat alles weer aan. Iets met regelgeving.
In het menu kun je de piepjes uitzetten, maar ik heb er zelf nog geen gebruik van gemaakt. Maar dat gaat per rit. Als je de auto start staat alles weer aan. Iets met regelgeving.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Meeste zijn, iig tijdelijk, uit te zetten. Maar je gaat geen nieuwe auto vinden waar je wel makkelijk die dingen permanent uitkrijgt.Berk schreef op woensdag 22 april 2026 @ 19:50:
[...]
Je leest veel over de 'irritante piepjes' zijn deze makkelijk uit te zetten of is het geluid definitief uit te zetten.
blup
Gisteren de knoop doorgehakt en heb ik de kia ev4 gt-line plus besteld met het evpt (ev tech pack). Dit pakket bevat volgens kia een warmtepomp, 22 kw boordlader en een bi-directionele capaciteit van 10kVA (ipv 3,6 kw voor v2L)
Ik wil gaan uitzoeken of bi-directioneel laden al mogelijk is en zo ja wat hiervoor moet gebeuren.
Heeft iemand al ervaring opgedaan met het evtp pakket?
Overigens ben ik tot de keus gekomen voor de kia ev4 na
proef gereden te hebben met de:
Reanault scenic
Toyota ch-r plus
Skoda Elroq
Ik wil gaan uitzoeken of bi-directioneel laden al mogelijk is en zo ja wat hiervoor moet gebeuren.
Heeft iemand al ervaring opgedaan met het evtp pakket?
Overigens ben ik tot de keus gekomen voor de kia ev4 na
proef gereden te hebben met de:
Reanault scenic
Toyota ch-r plus
Skoda Elroq
Ik ga zaterdag een ritje maken in een EV4. Interessante optie lijkt me, iets minder lomp dan andere KIA’s. Echter zie ik geen achter ruitenwisser. Is dit een probleem bij deze auto? Bij mijn ID3 is het echt wel nodig.
Er is achter ruitenwisser. Is mooi aan de bovenkant weggewerkt onder spoiler.Meerisminder schreef op woensdag 29 april 2026 @ 13:23:
Ik ga zaterdag een ritje maken in een EV4. Interessante optie lijkt me, iets minder lomp dan andere KIA’s. Echter zie ik geen achter ruitenwisser. Is dit een probleem bij deze auto? Bij mijn ID3 is het echt wel nodig.
Wij hebben ook de knoop doorgehakt. Wel op basis van rangetesten online. ik hoop dat het efficiënt genoeg is. Voornamelijk gekocht vanwege de range en familie die in laadpaal arme omgevingen wonen, en eigen laadpaal via zonnestroom.
Ook de plusline, niet met WP. Heb met en zonder WP gereden, in winter met stoelverwarming aan en kachel op 18 is het heel comfortabel en miniem verschil met WP. Penta metal wordt de kleur. Dat vonden we nog het moeilijkst, zit niet echt aansprekende kleur tussen. Blauw was te blauw, rood te donker, wit is wit (en lijkt beetje op stormtrooper kleur schakering
) en zwart is zwart. Donkergrijs met die zwarte accenten leek het aardigst. Ben benieuwd, enige zijn de piepjes, die zijn er bijna niet in mijn id.3
Ook de plusline, niet met WP. Heb met en zonder WP gereden, in winter met stoelverwarming aan en kachel op 18 is het heel comfortabel en miniem verschil met WP. Penta metal wordt de kleur. Dat vonden we nog het moeilijkst, zit niet echt aansprekende kleur tussen. Blauw was te blauw, rood te donker, wit is wit (en lijkt beetje op stormtrooper kleur schakering
Weet iemand hier toevallig het verschil in interieur tussen de ev4 air en de ev4 plus advanced? Wij hebben een proefrit in een ev3 air gedaan, maar die voelde wat goedkoop aan qua materiaal, veel plastic. De ev3 plus heeft een deels stoffen dashboard wat er al beter uitzag (vonden wij).
De ev4 hebben we hier helaas niet kunnen zien. Heeft de ev4 air ook de plastic(achtige) dashboard look en feel? Wie kan me helpen?
De ev4 hebben we hier helaas niet kunnen zien. Heeft de ev4 air ook de plastic(achtige) dashboard look en feel? Wie kan me helpen?
Ik vond de ev4 meevallen, maar ik ben de id.3 gewend, die staat er bekend om. Tja, ik stoor me er niet echt aan, maar had in de ev4 plusline die we hebben gereden wel een beter gevoel van ‘luxe’ dan onze huidige id3
Volgens de prijslijst heeft het dashboard in alleen de Air kunststof details op het dashboard:
Air en Plus:
Stoffen bekleding - donkergrijs met zwart
Stoelzitting in zwart met subtiel reliëf, het bovenste gedeelte van de rugleuning en hoofdsteun afgewerkt in het grijs. Dashboard met duurzame materialen en in donkergrijze tinten. De Plus uitvoeringen beschikken over stoffen details. Bij Air is dit kunststof (TPO).
Plus Advanced:
Stof/vegan leder combinatie - donkergrijs met zwart
Stoelzitting in zwart met gewatteerde horizontale afwerking, het bovenste gedeelte van de rugleuning en hoofdsteun afgewerkt in het grijs. Dashboard voorzien van duurzame materialen en in donkergrijze tinten met stoffen details. Luxe hoofdsteunen (type: Mesh).
Air en Plus:
Stoffen bekleding - donkergrijs met zwart
Stoelzitting in zwart met subtiel reliëf, het bovenste gedeelte van de rugleuning en hoofdsteun afgewerkt in het grijs. Dashboard met duurzame materialen en in donkergrijze tinten. De Plus uitvoeringen beschikken over stoffen details. Bij Air is dit kunststof (TPO).
Plus Advanced:
Stof/vegan leder combinatie - donkergrijs met zwart
Stoelzitting in zwart met gewatteerde horizontale afwerking, het bovenste gedeelte van de rugleuning en hoofdsteun afgewerkt in het grijs. Dashboard voorzien van duurzame materialen en in donkergrijze tinten met stoffen details. Luxe hoofdsteunen (type: Mesh).
Ik heb proef gereden in de luxe versie, met vegan kunstleer. Niet mijn ding, vind het nep. Daarnaast is van die versie het plafond zwart, ook niet mijn smaak. Daarom de Plus besteld, licht plafond, stoffen interieur. De groene lijntjes vind ik dan wel wat vreemd, maar je kan niet alles hebben. Morgen ophalen.
De eerste lange rit zit er op. Van het zuiden naar het noorden in Nederland en weer terug, 520 km totaal. En dat is precies de range die de auto mij tevoren voorspelde. Gestart met 100% lading, weer terug met 3%. 14.8 kWh / 100 km verbruik. 95% snelweg, 109 km/u op de cruise control meestal, dat is 105 km/u op de gps. Het waaide nauwelijks, de temperatuur was gemiddeld 17 graden. Dat zijn gunstige omstandigheden. Niettemin, hier ben ik erg blij mee. De rit was relaxed, de hulpsystemen werken goed. Vooral de active cruise control, is de beste die ik van alle merken gereden heb. Enige echte minpuntje is de stuurpositie. Ik ben redelijk lang (1.90 m) en het (kleine) stuur zit net wat te ver weg. Gelukkig is dat goed op te vangen door de auto op de snelweg zoveel mogelijk zelf te laten doen waardoor je toch meerdere relaxte houdingen kunt vinden. Een lichte aanraking van het stuur is voldoende om de piepjes weg te houden. De snelheidspiepjes kunnen helemaal uit, en de vermoeidheidspiepjes ook grotendeels. Is zo gebeurd als je eenmaal weet waar te vinden. Gevolg: eigenlijk geen piepjes meer behalve als er echt iets is, zoals net wat te snel bij weer naar rechts gaan na inhalen.
Dat is een hele nette score! Ben benieuwd over een langere periode met wind etc.