Het grote Kia EV4 topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doobieters
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-05 19:31
De Ceed loopt zijn laatste benen en dít is de volledig elektrische EV4 die een verantwoordelijk is voor een belangrijk deel van diens opvolging. De Kia EV4 is er als elektrische sedan én als elektrische hatchback en komt dit jaar nog op de markt.

Kia gaat een bijzonder drukke periode tegemoet. Deze maand nog presenteert het, tijdens wat het zijn Kia EV Day noemt, de productieversie van de PV5, maar ook twee zo mogelijk nog belangrijkere auto's. De een is een vooruitblik op een compacte elektrische auto, de EV2, de ander de productierijpe Kia EV4. Het exterieurdesign van die laatste geeft Kia nu al vrij. Wat de Kia EV4 is? Een elektrische C-segmenter en daarmee het elektrische equivalent van de Kia Ceed die op termijn uit de showrooms gaat verdwijnen.

Vooropgesteld: uitgebreide technische informatie en afbeeldingen van het interieur van de Kia EV4 kunnen we nog niet met je delen. Wél durven we al met zekerheid te zeggen dat de EV4 - net als de EV3, EV6 en EV9 - troont op een variant van de modulaire E-GMP-basis. Reken op varianten met een elektrisch bereik tot zo'n 600 kilometer.

Net als die voorbode en net als de reeds bekende modellen van Kia's EV-label is de EV4 een extravagante verschijning. De elektrische Kia heeft een relatief sterk aflopende snuit met daarin verticaal georiënteerde verlichting die bestaat uit een verticale strip led-dagrijverlichting en ernaast de daadwerkelijke koplampen. De Kia EV4 Hatchback lijkt van het EV4-duo de meest conservatieve verschijning. Net als de EV4 Sedan heeft de EV4 Hatchback een sierelement dat vanaf het punt achter het derde zijruitje omhoog over het dak loopt. Iets soortgelijks ken je in zekere zin al van de Stonic. De Kia EV4 Sedan heeft een opvallender achterste. Die heeft namelijk een zeer vlak liggende achteruit die overloopt in de ver naar achteren geplaatste sedanklep. Hij ziet er daarmee uit als een liftback, al spreekt Kia zelf over een 'langestaartontwerp.' De achterklep zelf is vrijwel vrij van visuele invulling en we zien relatief laag geplaatste achterlichten. In de achterklep zelf nemen we een spoiler waar en bovenaan de achterruit heeft Kia nog eens twee spoilerachtige elementen geplaatst. Zowel de Kia EV4 Hatchback als EV4 Sedan heeft in de portieren verzonken handgrepen en cross-over-achtige aankleding rond de wielkasten. In die wielkasten treffen we opvallend vormgegeven 19-inch lichtmetaal.

Bron: Autoweek / Kia.com

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cIPfK5kzrfu9ranbMRsvU0x_wU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvZB8pgKaq4wFYAmIzcouiIR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckc4Pk-EQtLJUJk9L9XVF53Om0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ayUGeoxWoQP4hr3JOZol2KNw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eN5tYXWfrgSTrFnYGioNiruchc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IswJKw6AUgyNrxuaOm6WIe1F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-8BQiIoULbSEwKLhr9X_iKQ0zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VdbFTeUuuROdgAovfudEyrUd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLFhnXP23yvY27LZMf_5mGvhJNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VHd6coF5fhxkPtK3XEpGJCE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bJnOtbH-Hlf0hk98B68X2w4eVU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A3rREUvdQQ0ilUOETGPXvVlX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door doobieters op 17-02-2025 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:06
Deze auto staat bij mij in de planning indien de juiste boxes afgevinkt kunnen worden.

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
De éérste "echte" informatie begint langzaam binnen te druppelen...

https://www.autoweek.nl/a...che-opvolger-van-de-ceed/

en
https://www.autonieuws.be...g-veel-meer-over-zijn-ev4

en een video verslag Hatchback vs Sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=1WNoTsi8xwI

Mijn éérste vink zit er (nog) niet tussen... AWD.. :'( maar zal ongetwijfeld komen... oOo

[ Voor 96% gewijzigd door Hansieo op 27-02-2025 12:28 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanderp
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11:32
Hansieo schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 10:37:
De éérste "echte" informatie begint langzaam binnen te druppelen...

https://www.autoweek.nl/a...che-opvolger-van-de-ceed/

en
https://www.autonieuws.be...g-veel-meer-over-zijn-ev4

en een video verslag Hatchback vs Sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=1WNoTsi8xwI

Mijn éérste vink zit er (nog) niet tussen... AWD.. :'( maar zal ongetwijfeld komen... oOo
Zal dan hoogstwaarschijnlijk alleen op de GT verwacht ik, aangezien de specificaties zo ongeveer overeen komen met de EV3 en deze voorlopig ook nog geen AWD versie gaat krijgen, behalve de GT hoogstwaarschijnlijk.

• Hansieo
Hier een Koreaanse link met beelden van oa BirdView (parkeren)
https://www.youtube.com/watch?v=Tx9oFlPPK-s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doobieters
Hansieo schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:32:
Hier een Koreaanse link met beelden van oa BirdView (parkeren)
https://www.youtube.com/watch?v=Tx9oFlPPK-s
Wel een kekke wagen hoor.. Heeft deze nou ook 800v of is dat alleen bij de EV6?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
nope, gewoon 400V, maar die énkele keer dat je "moet" laden, maakt dan die 10 minuten extra écht uit?

Ik kan mij voor stellen dat als je een buitenfunctie hebt en 400+km per dag moet rijden, dat je het als prettig zal ervaren iedere dag weer 10 min besparen.

Maar voor een kekke auto? dan is dat toch peanuts? *O*

edit:
nog een link: https://www.youtube.com/watch?v=nkeFteDMpAA

op 7:10 een stukje display overzicht /bediening

[ Voor 16% gewijzigd door Hansieo op 28-02-2025 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doobieters
Ja eens hoor. Ik heb zelf de nieuwe Kona, ook zonder 800v. Maar kan veel thuis laden en in de praktijk gebruik ik nooit snelladers.

Overigens zie ik dat de software van deze Kia hetzelfde is als in de nieuwe Kona. Werkt super fijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Vooral de hatchback vind ik erg geslaagd. Dat is een nuttig format ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansieo
jep,
ondanks de extra 40 km bereik voor de sedan, ga ik (indien juiste boxjes afvinken...) óók voor de hatchback.
De kofferbak toegang van de sedan is naar mijn idee beneden peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teppie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18-05 20:02
Enig idee wanneer er meer info komt (prijs, uitvoering, specificaties en wanneer we de EV4 in het echt kunnen zien)?

[ Voor 5% gewijzigd door Teppie op 02-03-2025 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-05 20:10
Ik vraag me af hoe de hatchback zich verhoudt tot de Niro EV (ondertussen uitgefaseerd), ik denk iets minder hoog. Interieur is natuurlijk moderner met oa de grotere schermen en hogere DC laadsnelheid.

Volgens mij heeft de EV4 hatchback geen ruitenwisser achteraan (of het zit verstopt boven het raam maar bij intro-video's zie ik het niet). Een leuke aanwinst naast het broertje EV3!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sanderp
Teppie schreef op zondag 2 maart 2025 @ 15:41:
Enig idee wanneer er meer info komt (prijs, uitvoering, specificaties en wanneer we de EV4 in het echt kunnen zien)?
Autoweek schreef hierover: Europese marktintroductie is in de tweede helft van dit jaar.
Sanderp schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:38:
[...]

Zal dan hoogstwaarschijnlijk alleen op de GT verwacht ik, aangezien de specificaties zo ongeveer overeen komen met de EV3 en deze voorlopig ook nog geen AWD versie gaat krijgen, behalve de GT hoogstwaarschijnlijk.
Inmiddels heeft Kia een updatelog van de EV3 beschreven dat er een AWD en een GT op de planning staan, en zullen dit dus waarschijnlijk 2 aparte versies worden. De kans is aanzienlijk dat dit ook voor de EV4 geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:01

Rzaan

Altijd zoekende

In een bericht van Autoweek stond dat deze Kia V2G zal hebben.
Als een auto V2G is, is deze dan automatisch ook V2H?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderp
Rzaan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:48:
In een bericht van Autoweek stond dat deze Kia V2G zal hebben.
Als een auto V2G is, is deze dan automatisch ook V2H?
Ja, in principe wel. Het ligt meer aan je de hardware in je huis dan aan de auto of je je auto als noodstroom accu kan gebruiken of alleen ermee kan terugleveren aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Meerdere merken melden "V2G en/of V2H, maar bij doorvragen blijken ze alle "voorbereid" te zijn en dus zeker niet direct te gebruiken.

Is dat nu óók bij deze? ik kan er niks over vinden. De dealer weet het niet, gaat uit van "dat het wel kan".

Indien deze het absoluut KAN.... is dat voor mij een dikke plus punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hansieo schreef op zondag 13 april 2025 @ 11:09:
Meerdere merken melden "V2G en/of V2H, maar bij doorvragen blijken ze alle "voorbereid" te zijn en dus zeker niet direct te gebruiken.

Is dat nu óók bij deze? ik kan er niks over vinden. De dealer weet het niet, gaat uit van "dat het wel kan".

Indien deze het absoluut KAN.... is dat voor mij een dikke plus punt.
Wat ik begrepen heb (maar ik kan er goed naast zitten) is dat als een auto er hardware matig klaar voor is, dat het dan alleen nog een kwestie is van software aanpassen.

Gisteren op een forum van Vereniging Eigen Huis wat gelezen hier over.
Daar zijn ook al mensen bezig met hun huis voor te bereiden om hun voertuig te gaan gebruiken als thuis-accu.
Dan moet er nog wel een Europese overeenkomst komen over welke aansluiting het gaat worden. Volgens de schrijver wordt dit in 2026 besloten.

Ik begrijp ook niet waarom dealers en de auto-industrie dit niet als één van de USP's van een EV naar voren brengt. Thuisaccu's zijn hot (figuurlijk) en als de saldering stopt, kun je in je auto prima je overschot aan zonnepaneel-stroom opslaan en in de donkere uren gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Tja, dat is precies het "vage" over of het nu wél of (voorlopig..) géén nut heeft
om hierop je definitieve keuze op te maken.

Ik weet helaas niet meer wélk merk het was die ook (voorbereid) was voor V2G V2H,
maar er zouden nog flinke kosten bij komen om de auto daadwerkelijk "volledig H/S" uit te rusten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aikink
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-05 13:53
Precies hetzelfde als in het EV3 topic ook al -tig keer ter sprake is gekomen. Misschien over een paar jaar een leuke bijkomstigheid, maar tot nu toe zou ik me er niet op vastpinnen of dit als doorslaggevend argument willen gebruiken. Ik ben nu al tevreden met een auto die alleen het overschot aan zonnestroom netjes opneemt, dat bespaart al aanzienlijk op de terugleverkosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

aikink schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:05:
Precies hetzelfde als in het EV3 topic ook al -tig keer ter sprake is gekomen. Misschien over een paar jaar een leuke bijkomstigheid, maar tot nu toe zou ik me er niet op vastpinnen of dit als doorslaggevend argument willen gebruiken. Ik ben nu al tevreden met een auto die alleen het overschot aan zonnestroom netjes opneemt, dat bespaart al aanzienlijk op de terugleverkosten.
Als salderen wegvalt, zou dit voor een hoop mensen wel degelijk een doorslaggevend argument kunnen zijn. Met een 81,4 kWh-accu kun veel mensen én elke dag naar hun werk, én ook nog in de avonduren hun huis voorzien van stroom. In het weekend de accu weer helemaal vol.
In de winter natuurlijk niet zo makkelijk. Maar in de zomer wel degelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

aikink schreef op zondag 13 april 2025 @ 17:05:
Ik ben nu al tevreden met een auto die alleen het overschot aan zonnestroom netjes opneemt, dat bespaart al aanzienlijk op de terugleverkosten.
Het ligt natuurlijk ook aan hoeveel KM's je dagelijks rijdt met je auto. Het maakt nogal verschil of je elke dag met je auto op pad bent naar klanten in heel Nederland, of dat je hem alleen maar gebruikt om 10 KM verderop naar je werk te gaan. De Kia EV4 met de 81.4 kWh is voor mij vooralsnog één van de opties om te gaan gebruiken als thuisaccu. Over een jaartje of 2 ga ik dan op zoek naar een exemplaar waar net de kop van af is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sanderp
CarsceneKorea heeft een video gemaakt over een hele hoop kleuren op de EV4: YouTube: 🔇 2026 Kia EV4 FIRST LOOK – Full Walkaround, Exterior & Interior Rev...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:39
Ben benieuwd of er hier wel een AWD versie van gaat komen. De EV3 heeft er (nog) geen en de power van de EV6 GT zal waarschijnlijk niet gebruikt worden, moest er AWD komen denk ik eerder aan de 325pk zoals de EV6 ook gebruikt. 0-100 zal dan rond 5 seconden liggen. Een versie met AWD en 400pk?Dan teken ik direct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
lol, ik ga óók voor de AWD (EV6 GT pk's?), en wel héél toevalling(?) dat jij óók Polestar 2 eigenaar bent? O-)

[ Voor 23% gewijzigd door Hansieo op 12-05-2025 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13:39
Hansieo schreef op maandag 12 mei 2025 @ 14:34:
lol, ik ga óók voor de AWD (EV6 GT pk's?), en wel héél toevalling(?) dat jij óók Polestar 2 eigenaar bent? O-)
Ik heb de PS2 nu een half jaar, moet em 3 jaar op mijn naam geregistreerd hebben staan om de Vlaamse EV premie (3000 euro) te behouden, moest ik em al eerder verkopen moet ik die premie terugstorten. Nog 2.5 jaartjes dus, tegen dan zal die misschien een jaar op de markt zijn en de meeste kinderziektes er (hopelijk) uit.

Mijn Polestar is van 2022, 230pk op de voorwielen. Rijdt nog best zuinig, ik doe momenteel 500km op 100%, maar mis toch wat fun. Heb em kunnen timen op 7,02 seconden van 0-100, beetje sneller zou mooi zijn (lees sub-5 seconden) :) BYD Seal is dan zeker ook een kanshebber, maar die EV4 sedan is right up my alley.

Een Alpine A390 kan ook nog wel, zal van de prijs/vermogen afhangen. De A290 vind ik wat teleurstellend.

Zeekr 001 ziet er ook zeker niet slecht uit, alleen is beschikbaarheid in België nog een ding.

Nieuwe P2 facelift kan zeker, EX30 performance ook. P4 is prachtig maar is qua breedte net te veel om door de poort op de oprit te rijden, en met de muren van het huis en de buren helaas niets anders mogelijk 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door deSenna24 op 12-05-2025 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Dat ik "moest" kiezen (zomer 2020) was mijn shortlist EV6 of P2. De P2 was er direkt in de AWD 400+pk, de EV6 GT+ was eigenlijk niet in zicht, dus "moest" ik de knoop doorhakken en ging voor de P2.

Nu, dat er véél meer keuze is, willen wij het liefst kleiner, maar wél pk's (veel in duitsland) dus dachten we gelijk aan de EV3.
Helaas krijgt die niet (of nog geheim) een potente AWD als tegenhanger voor de volvo EX30.
Omdat dit zelfs nog niet als "spoiler" is, denken wij zelf dat dit voorbehouden is voor de EV4. (je mag dromen)

De EV4 (hatch) staat nu op plaats -1-. Hopen dat er geen kinken in de (stroom) kabel komen...

We gaan het meemaken, we verwachten véél van de EV4.

Pagina: 1