Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
We hebben een situatie met een klant waar we graag jullie mening over willen horen. Deze klant heeft op dit moment een SLA met ons voor support, maar wil nu eigen (goedkopere) hardware aanschaffen en door ons laten installeren.

We maken ons zorgen omdat dit type hardware waarschijnlijk meer problemen met zich mee zal brengen, waardoor we uiteindelijk meer werk hebben en mogelijk niet de kwaliteit kunnen garanderen die we normaal bieden. Tegelijkertijd voelen we ons verantwoordelijk om de klant goed te helpen, maar we staan niet helemaal achter deze keuze.

Hoe gaan jullie om met dit soort situaties? Accepteren jullie dit soort verzoeken, en zo ja, onder welke voorwaarden? Of stellen jullie grenzen om kwaliteit en efficiëntie te waarborgen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Waar gaat het over, welke producten precies zou je willen en welke niet?

Waarom zouden er meer problemen zijn? Vrijwel alle hardware heeft met elkaar gemeen dat het op elk moment kapot kan gaan of problemen kan geven. Dure spullen of merknamen zijn geen garantie voor kwaliteit.

Over wat voor absoluut prijsverschil gaat het?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 19:40
Alleen doen als de klant zelf dan zijn research doet over compatibiliteit en support van die hardware, maak het de de klant zeer duidelijk maken dat eventuele comptabiliteit, vulnerabilities en ander mogelijke problemen veroorzaakt worden door "zijn" hardware echt meer kosten meebrengt en tijd gaan kosten. Plus dat jullie als bedrijf het simpelweg niet kunnen garanderen dat die problemen die hierdoor onstaan A. Wel/Niet unnen oplossen en/of B. Meer tijd kosten, dus meer kosten en downtime voor de klant.

Even een fictief scenario; wat nou als de klant een stukje hardware koopt wat wel compatible is met het moederbord, maar alleen werkt op de nieuwste bios versie, gaan jullie dan op alle apparaten van die klant een bios update doen?

Al en al, duidelijk maken dat de klant meer risco wil lopen, prima maar dat kan ook resulteren in een hoop meer tijd en geld dat het hem kan kosten.

Persoonlijk zou ik dit niet accepteren omdat je ook in je bedrijf een uitzonderings positie creëerd voor een bedrijf, wat als andere bedrijven dit opeens ook willen? Ga je 10 verschillende hardware configuraties ondersteunen voor 10 verschillende bedrijven. Dat is pas extra werk.

[ Voor 11% gewijzigd door Goldman op 16-02-2025 05:02 ]

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:28
cyberbot schreef op zondag 16 februari 2025 @ 03:08:
We hebben een situatie met een klant waar we graag jullie mening over willen horen. Deze klant heeft op dit moment een SLA met ons voor support, maar wil nu eigen (goedkopere) hardware aanschaffen en door ons laten installeren.

We maken ons zorgen omdat dit type hardware waarschijnlijk meer problemen met zich mee zal brengen, waardoor we uiteindelijk meer werk hebben en mogelijk niet de kwaliteit kunnen garanderen die we normaal bieden. Tegelijkertijd voelen we ons verantwoordelijk om de klant goed te helpen, maar we staan niet helemaal achter deze keuze.

Hoe gaan jullie om met dit soort situaties? Accepteren jullie dit soort verzoeken, en zo ja, onder welke voorwaarden? Of stellen jullie grenzen om kwaliteit en efficiëntie te waarborgen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen!
gewoon een ander prijsplaatje neerleggen waardoor de support zo duur wordt dat klant alsnog voor het andere alternatief kiest of hardware problemen apart factureren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:08
boyette schreef op zondag 16 februari 2025 @ 05:25:
[...]

gewoon een ander prijsplaatje neerleggen waardoor de support zo duur wordt dat klant alsnog voor het andere alternatief kiest of hardware problemen apart factureren.
Pas op: veel hogere prijzen kunnen geaccepteerd worden. Zo had ik een keer helemaal geen zin in een project (als CISO een bepaalde securitystrategie inclusief tooling ontwerpen) en ik had het aantal benodigde uren x3 gedaan en nog eens 30% marge. Voorstel werd geaccepteerd. Uiteindelijk allemaal gelukt en het leuke was dat mijn uurtarief op ongeveer 410 euro zat.

In dit geval zou ik de klant adviseren en doen wat het beste bij jullie past. Je kunt alles in SLA’s gaan documenteren om jezelf te dekken, maar vaker levert dit alleen maar gedoe op.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-05 00:02
De opdrachtgever liet dit voorheen uit aan jullie, waarom gaat hij zich daar nu in mengen? Heeft hij ineens verstand van hardware? Of vergelijkt hij gewoon specs van de hardware in de markt tov jullie offerte? Achter zijn wens schuilt een verhaal, achterhaal die eerst eens. In hoeverre is in eens gesprek met de opdrachtgever duidelijk gemaakt wat dit voor jullie en daardoor de Opdrachtgever zelf de gevolgen zijn? Daarbij kan je volgens mij prima beargumenteren waarom jullie dit niet willen, los van de kosten. Dat maakt het ook makkelijker om gewoon vast te houden aan het beleid. Een totaal pakket of niet.

Edit; wel ben ik benieuwd of jullie zelf inmiddels alles op orde hebben. Ik was al benieuwd of jij het ook was van Klant weigert factuur te betalen en dreigt . Ik weet niet of dit vanuit dezelfde relatie is opgezet, maar ik ben benieuwd of jullie uberhaubt een beleid hebben waarin richting en keuzes zijn vastgelegd.

[ Voor 21% gewijzigd door SmashCruiser op 16-02-2025 08:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-05 07:11
Niet doen.

Je kan geen SLA afsluiten op producten waar je geen ervaring mee hebt. Je kan gewoon aan de klant uitleggen, dat je dan voor afwijkende apparatuur steeds moet gaan uitzoeken hoe het werkt, en dat dus extra tijd en geld kost wanneer iets niet werkt zoals verwacht. Misschien dat je zelfs je medewerkers hiervoor apart cursussen moet laten volgen? Daarnaast, documentatie en updates bijhouden voor een extra merk is ook gewoon dubbel werk.

Als de klant met het andere merk aan de slag wil, zit er voor hem niets anders op dan een bedrijf te zoeken dat ervaring heeft met het betreffende merk.

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@Wild Chocolate de aangeboden Service Level Agreement (SLA) kan ook 'best effort' (nul garanties) zijn.

Maar ik ben het met je eens, tenzij je heel flexibel bent, zou ik dit niet doen.

[ Voor 46% gewijzigd door Room42 op 16-02-2025 11:39 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Room42 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:38:
@Wild Chocolate de aangeboden Service Level Agreement (SLA) kan ook 'best effort' (a.k.a. we doen ons best maar beloven niks) zijn.
Maar dan nog is het vragen om gezeik, de klant zal hetzelfde servicelevel verwachten als met de door TS geleverde apparatuur. Ook al tekent men voor een lager niveau, je gaat gewoon een berg gezeik krijgen.

Als je tevreden klanten wilt houden, moet je zorgen dat je doet waar je goed in bent. Als je op een bepaald niveau service wilt leveren, moet je daar niet onder gaan zitten, ook niet als de klant daarom vraagt. Als dat betekent dat de klant naar een ander gaat, dan is dat maar zo. Wellicht is dat andere bedrijf dan wel ingericht om op die apparatuur de juiste service te leveren, en anders kan de klant beter bij een ander ontevreden zijn, dan bij jou 8)

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:13

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Met @Wild Chocolate Daarnaast heb je het probleem met patch/vulnerability management. Als je dat de klant ook zelf laat doen en het gaat down, of de klant doet het niet en je wordt gehackt....

Vroegah in een Windows/Cisco omgeving wel eens verplicht een Mac laptop op moeten nemen. Toen zat er een bug in dat OS waardoor wifi met Radius op een Cisco niet werkte. Voordat je daar achter bent heb je veel uren geschreven en een ongeduldige klant...

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberbot
De klant heeft een SLA voor beheer. Binnen dit SLA valt onder andere het oplossen van helpdeskproblemen, zoals printerproblemen, Office-problemen, enzovoort.

Er is echter een nieuw management en een nieuwe financieel verantwoordelijke die uitsluitend focussen op goedkope hardware en daarbij een gebrek aan kennis tonen. Zo bied ik bijvoorbeeld een HP zakelijke laptop aan €980, maar zij komen met een Mediamarkt Acer of een Coolblue MSI van €500 en verwachten dat wij hardware voor dezelfde prijs kunnen leveren.

Wij willen hier uiteraard niet aan beginnen, maar ik zoek een passende manier om dit probleem aan te pakken. Is het misschien een idee om een apart SLA te maken voor door de klant zelf aangeschafte hardware?

Ik hoor graag jullie advies!

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou hierbij wegblijven. Je merkt dat klant nu al voorsorteert op korte termijn besparingen. Ga je als leverancier vaak niet blij van worden, laat ze die service maar lekker bij MediaMarkt halen ;)

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
cyberbot schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:16:
De klant heeft een SLA voor beheer. Binnen dit SLA valt onder andere het oplossen van helpdeskproblemen, zoals printerproblemen, Office-problemen, enzovoort.

Er is echter een nieuw management en een nieuwe financieel verantwoordelijke die uitsluitend focussen op goedkope hardware en daarbij een gebrek aan kennis tonen. Zo bied ik bijvoorbeeld een HP zakelijke laptop aan €980, maar zij komen met een Mediamarkt Acer of een Coolblue MSI van €500 en verwachten dat wij hardware voor dezelfde prijs kunnen leveren.
Oef, dat soort volk, ja. Die kijken niet naar wat ze kopen maar naar wat ze betalen. Heel vermoeiend.
Wij willen hier uiteraard niet aan beginnen, maar ik zoek een passende manier om dit probleem aan te pakken. Is het misschien een idee om een apart SLA te maken voor door de klant zelf aangeschafte hardware?
Zoals hierboven al geconcludeerd kun je andermans hardware niet beheren. Je kunt dan alleen de software erop beheren en dan zijn ze zelf volledig verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van de hardware. Uiteraard een kansloze exercitie als zij de hardware bij jullie onderbrengen. Als het bij de klant on-prem is, zou je het nog kunnen overwegen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Je kan toch niet je Mercedes inruilen voor een Dacia maar wel verwachten dat de Mercedes garage dit blijft onderhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:10

mr.paaJ

generatie cmd+z

Binnen dit SLA valt onder andere het oplossen van helpdeskproblemen, zoals printerproblemen, Office-problemen, enzovoort.
Wat je hier noemt is generieke Windows support, dat kan ook prima op andere hardware.

Kijk in je SLA wat er over hardware support wordt gezegd en maak eventueel ene kopie zonder die hardware verantwoordelijkheden.

Als je zo’n klant wil houden natuurlijk.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:46
Ah, de Mediamarkt laptop... met Windows 11 Home. Reken de klant voor wat een upgrade naar Windows 11 Pro kost (en dan niet een illegale 10 euro VLK) en vraag de klant wat het kost als de laptop 6 weken weg is bij een defect.
Wijs de klant daarop en schrap hardware support uit de SLA. Best effort, meer niet.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mr.paaJ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Wat je hier noemt is generieke Windows support, dat kan ook prima op andere hardware.

Kijk in je SLA wat er over hardware support wordt gezegd en maak eventueel ene kopie zonder die hardware verantwoordelijkheden.

Als je zo’n klant wil houden natuurlijk.
Besef je dan aub wel dat er nu een Asus van de mm wordt gekocht, volgende week heeft coolblue een goedkopere msi in de aanbieding en de week erop komt er een hp van bol.

Je mag dan software managen op 10 verschillende modellen waar je geen zeggenschap over hebt. Afkappen of weglopen is mijn advies. Toen ik 18 was zzp'de ik dit soort omgevingen. Been there done that.

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 16-02-2025 12:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wild Chocolate
Boudewijn schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:33:
[...]

Besef je dan aub wel dat er nu een Asus van de mm wordt gekocht, volgende week heeft coolblue een goedkopere msi in de aanbieding en de week erop komt er een hp van bol.

Je mag dan software managen op 10 verschillende modellen waar je geen zeggenschap over hebt. Afkappen of weglopen is mijn advies. Toen ik 18 was zzp'de ik dit soort omgevingen. Been there done that.
Precies, en als je er dan een schone Windows installatie op zet, zit je wel voor elke laptop met eigen drivers en dergelijke.

Ik weet dat ze bij mijn broer op z'n werk 1 keer in de paar jaar 3000 laptops in één keer kochten, omdat er dan maar ondersteuning op 1 model laptop gegeven hoefde te worden. En niet op steeds een nèt ander model van dezelfde producent. Laat staan dat de klant steeds verschillende merken koopt.

Als de klant laptops bij de Mediamarkt wil kopen, moet hij dat vooral doen, en lekker zelf de support regelen. Het type "dubbeltje op de eerste rang" klant, ben je echt liever kwijt dan rijk.

Dus: uitleggen dat het met de aanschaf van de laptop niet gedaan is, en welk service niveau erbij komt kijken. En als de klant dan voet bij stuk houdt, vriendelijk duidelijk maken dat je geen aanbod voor een nieuwe SLA kunt doen op basis van andermans hardware.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesKees21
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-02 22:29

MeesKees21

DeepSeek of DiepZiek?

Neem aan dat je nu een pakket aanbiedt waar alles op elkaar afgestemd is, dat is prima. Maar nu wil de klant er andere hardware/software aan koppelen, dat is onwenselijk en zit niet in jouw pakket, dus niet aan beginnen. Het bekende "vinger/hand" principe gaat hier dan werken. Je laat een stuk soft of hardware toe en voor je het weet, wordt er constant toegevoegd en dat is iets wat niet strookt met jouw pakket. Blijf daar dus ver van weg, want je haalt je meer op je hals dan dat je lief is. Bij mij zou het "take it of leave it" zijn. Jij weet dat het door jou aangeboden pakket goed zal werken en mocht er iets zijn, dan ligt het ook voor 99% in jouw macht om het op te lossen, met "vreemde" hardware is dat nog maar de vraag... Een gratis stukje advies, begin er niet aan, het pakket is zoals het is, veranderingen daar aan zijn puur voor eigen risico/verantwoording.

Er zijn maar 2 zekerheden in het leven, de eerste is dat je geboren wordt en de tweede is dat je doodgaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

"Herinstallatie eigen hardware, en geschiktmaken voor netwerk per machine: 3.000 euro ex btw"

En kijken wat de klant daarvan vindt ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22:59
Bij mij gewoon lenovo thinkpad met Windows Pro

Ik heb ze op de plank liggen, bij storing morgen een nieuwe

Het verschil 12,50 pm over 60 maanden is minder dan 1 uur minimumloon

Maar goed ik ken zo ook, ga maar ergens anders shoppen!
Maar ze lopen wel met de nieuwste iphone voor 40 euro per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
RaZ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:32:
"Herinstallatie eigen hardware, en geschiktmaken voor netwerk per machine: 3.000 euro ex btw"

En kijken wat de klant daarvan vindt ;)
Dat is jezelf belachelijk maken, gewoon zakelijk blijven: prima als je dat wil, maar dan nemen we afscheid van je als klant, succes met de toekomst :)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:00
Ik ken alle details niet, maar heb genoeg klanten meegemaakt die denken dat ze alles self goedkoper kunnen regelen. Maar jij moet het doen. Dat zijn vaak de klanten die veel zeuren, niet 'standaard' zijn (want zoals hier andere hardware), voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en jouw tijd absoluut niet waarderen en onderschatten. 'Ik mail jou even, want jij kan dat vast in 5 minuten'. Om vervolgens een onduidelijke mail te krijgen waaruit niet goed blijkt wat men wil, waardoor je al een halfuur onbetaald kwijt bent aan communicatie als je niet uitkijkt. En grote kans dat je iets mag fixen wat ze zelf ook kunnen, maar jou laten doen omdat je over je heen laat lopen.

Ik heb het ook moeten leren. 'Nee' is absoluut een antwoord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ikke_niet
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:53
Zorg dat je je scope helder hebt, wat doe je wel en vooral wat doe je niet. Dit zal zal voor een groot deel in de SLA staan. Eigen hardware staat hier dus niet in.

Dan de zakelijke optie: Zorg dat je er wat aan verdiend. (Protip: Inkopers die er half verstand van hebben kun je heel goed aan verdienen)

Dus klant vriendelijk mededelen dat jullie de MM-folder ook krijgen en bekend zijn met de prijzen maar dat dit maar een klein deel van de totale kosten zullen zijn. De beheerskosten zullen hoger zijn en daarom door jullie niet aangeboden. Mochten ze dit toch willen deze niet gedekt zijn in de SLA en de tarieven xxx per uur zullen zijn met start tarief van xxx. (Je zorgt er voor dat dit margerijk en net geloofwaardig is. AKA de fuck-off fee)
Mail goed bewaren.

Willen ze dat niet.. Dan de concurrentie ook wat gunnen. Vooral je slechte klanten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:24

Leg de klant i.i.g uit dat wat de verschillen zijn tussen deze mediamarkt, coolblue spulletjes en hardware. Daar zal een verschil in zitten, (Ik denk bijvoorbeeld aan Windows Pro vs Home, Automatisch in Intune registeren etc, NBD hardware support vanuit de OEM) kom dus met een concurrerende (Niet perse op prijs) en onderbouwde offerte naar deze klant.

Als de klant dan nogsteeds voor eigen hardeware kiest de SLA aanpassen waarbij je of hardware support er helemaal uitsloopt en alleen software support doet van managed devices (Devices die dus in een MDM staan) of een best effort voor de hardware erin zetten met 0 garanties.

De klant een andere leverancier laten zoeken kan natuurlijk ook nog.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-05 11:14
Wat @HKLM_ zegt. Plus, stel dat je op dit moment de service biedt dat bij defecte hardware, jij uit eigen voorraad de volgende dag een nieuwe (leen) product kunt plaatsen zodat zij verder kunnen. Dan gaat die vlieger niet meer op wanneer de klant zelf hardware gaat aanschaffen. In dat geval kunnen ze niet van jou verlangen dat je voor hen een voorraad aanhoudt, in geval iets stuk gaat. Mocht dan mocht iets stuk gaan van hun mediamarkt aanschaf, jij best iets vervangend kunt leveren, maar dat dit een nieuwe bestelling wordt bij HP, met bijhorende levertijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-05 17:45

Perkouw

Moderator General Chat
Even moved van AZ -> PFSL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-05 13:38
Als je deze klant kunt missen, meteen doen. De nieuwe inkoper heeft geen ballen verstand van een zakelijke business-omgeving en zal dat ook nooit krijgen. Nu is het HW en straks is Libre Office goedkoper dan 365, enz. Of je gaat meteen naar de directie en dan heb je een onwerkbare situatie voor de toekomst. Los van het feit dat ie misschien snel weg is en dan heb je de mogelijk de volgende "inkoopbespaarder".
Keihard opstellen van, wij doen beheer en HW/SW wordt via ons gekocht, zoniet, geen enkel beheer op jullie zelf gekochte spullen, behalve office-tijden van 09:00-16:00 en op basis van best effort en bv 100% toeslag op de standaard office-tijden in het SLA en 200% op je uurloon. Geen support buiten die tijden. Mailtje naar de inkoper hierover met reactie binnen x dagen, negatieve reactie of geen reactie, escalatie naar directie met onmiddellijke opschorting van je support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:14
Je kan wel een maatwerk SLA maken, maar uiteindelijk als iets kapot gaat wil de klant nog steeds snel support, wat wellicht buiten het contract valt. Of je gelijk hebt of niet, je trekt aan het kortste eind, want jij hebt ze niet op tijd geholpen.

Als je echt om deze klant verlegen zit, tja, toevoegen en iets doen waar jij en je bedrijf zich niet goed bij voelen.

Maar als je gelooft in wat je zelf aanbied, en weet dat goed zit, is het take it of leave it voor deze klant. Met als reden, we leveren een goed SLA of we leveren geen SLA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:48
Nee is ook een antwoord, leg ze uit wat de risico's zijn en wat die goedkope laptop verder in het proces aan extra geld gaat kosten en dat jij geen zin hebt in dat gesprek elke keer.
Jouw bedrijf, jouw voorwaarden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:21
Dan moet het wel een heel lucratieve klant zijn wil dat lonend zijn.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:59
Allemaal adviezen hier, maar de oorzaak van de klantvraag is nog niet eens achterhaald.

Waarom meteen het drievoudige offreren, de SLA aanpassen of zelfs afscheid nemen? Als ondernemer ga je toch eerst doorvragen bij de klant om te begrijpen hoe je hem wél optimaal kunt bedienen?

Eigenlijk zegt @SmashCruiser dat ook al treffend: waarom doet deze klant dit opeens? Morgen lekker de contactpersoon bellen en goed uitvragen hoe je elkaar optimaal kunt helpen voordat je conclusies gaat trekken.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cyberbot
Gr4mpyC3t schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:15:
Allemaal adviezen hier, maar de oorzaak van de klantvraag is nog niet eens achterhaald.

Waarom meteen het drievoudige offreren, de SLA aanpassen of zelfs afscheid nemen? Als ondernemer ga je toch eerst doorvragen bij de klant om te begrijpen hoe je hem wél optimaal kunt bedienen?

Eigenlijk zegt @SmashCruiser dat ook al treffend: waarom doet deze klant dit opeens? Morgen lekker de contactpersoon bellen en goed uitvragen hoe je elkaar optimaal kunt helpen voordat je conclusies gaat trekken.
Dit punt heb ik al eerder toegelicht. Er is een nieuw management dat ervan overtuigd is dat de ICT-kosten aanzienlijk gereduceerd kunnen worden. Het doel is om de kosten voor beheer en hardware (waaronder laptops, switches, enz.) te verminderen van 100.000 euro (huidige situatie) naar slechts 50.000 euro per jaar, terwijl er sprake is van een infrastructuur met ongeveer 70 gebruikers.

Het nieuwe management gelooft dat dit goedkoper kan. Ik heb hen laten weten dat ze gerust offertes bij andere partijen kunnen aanvragen om hun standpunt te onderbouwen. Op deze suggestie heb ik geen reactie ontvangen. Mogelijk hebben ze dit al gedaan, maar tot nu toe heeft het niet geleid tot een oplossing die significant goedkoper is dan onze huidige voorwaarden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:32
Weet niet wat voor een bedrijf het is,
Maar kun je de casus niet omdraaien.
Stel het is een fietsen maker die voor jouw al je verhuurde fietsen in onderhoud heeft en de levering van nieuwe verzorgt.
Allemaal elektrisch ondersteund door een Bosch motor.
Nu kom jij ineens met een partij fietsen met bafang ondersteunings systeem, want goedkoper.
Of hij ze dan ook maar onder dezelfde voorwaarden kan onderhouden, en gelijk even de garantie kan regelen.

Ik vind dit net zoiets als je eigen vlees meenemen naar een restaurant,
Of aan de garage vragen of ze de olie die jij net bij de Aldi hebt gekocht willen gebruiken als ze verversen.
Het kost je gewoon een deel van je marge, en daar kan je ook geen service en garanties over geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04:58
Gewoon "nee". Ben je misschien een klant kwijt maar geen gezeik rijker.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Afspreken dat alles uurtje-factuurtje is, voor functieprofiel X/y/z. Dan prima?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:37
cyberbot schreef op zondag 16 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Dit punt heb ik al eerder toegelicht. Er is een nieuw management dat ervan overtuigd is dat de ICT-kosten aanzienlijk gereduceerd kunnen worden. Het doel is om de kosten voor beheer en hardware (waaronder laptops, switches, enz.) te verminderen van 100.000 euro (huidige situatie) naar slechts 50.000 euro per jaar, terwijl er sprake is van een infrastructuur met ongeveer 70 gebruikers.

Het nieuwe management gelooft dat dit goedkoper kan. Ik heb hen laten weten dat ze gerust offertes bij andere partijen kunnen aanvragen om hun standpunt te onderbouwen. Op deze suggestie heb ik geen reactie ontvangen. Mogelijk hebben ze dit al gedaan, maar tot nu toe heeft het niet geleid tot een oplossing die significant goedkoper is dan onze huidige voorwaarden.
Misschien zijn jullie wel te duur, of misschien is jullie toegevoegde waarde niet goed duidelijk bij de klant.

Het staat hen vrij om opnieuw te onderhandelen, en het staat jullie vrij om daar wel of niet in mee te gaan. Klinkt mij als een goed moment voor je klant om idd bij een aantal partijen offerte op te vragen.

En wat @No Hands al zegt, nee is ook een antwoord, en imo zou dat vaker gegeven moeten worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

HKLM_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:09:
[...]

Leg de klant i.i.g uit dat wat de verschillen zijn tussen deze mediamarkt, coolblue spulletjes en hardware. Daar zal een verschil in zitten, (Ik denk bijvoorbeeld aan Windows Pro vs Home, Automatisch in Intune registeren etc, NBD hardware support vanuit de OEM) kom dus met een concurrerende (Niet perse op prijs) en onderbouwde offerte naar deze klant.

Als de klant dan nogsteeds voor eigen hardeware kiest de SLA aanpassen waarbij je of hardware support er helemaal uitsloopt en alleen software support doet van managed devices (Devices die dus in een MDM staan) of een best effort voor de hardware erin zetten met 0 garanties.

De klant een andere leverancier laten zoeken kan natuurlijk ook nog.
En vergeet niet dat alles buiten de base specs (hoeveelheid ram, ssd en CPU) ook gewoon per model kan veranderen. leuk als je 3 laptops hebt en de ene een Intel wifikaartje, de andere Realtek en de andere een Mediatek :(

Fijne van zakelijke laptops is dat als je nu een stapel laptops koopt, en over 3 maanden het zelfde type weer een stapel dat ze gewoon het zelfde zijn. Qua support ook gewoon en stuk fijner :)

Over bouwkwaliteit en features als DP Alt nog maar te zwijgen.

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:41
Bij ons is in het sla alleen hardware opgenomen die door ons is is geleverd en gemonitord. Willen ze andere hardware dan valt het buiten het sla en dus uurtje factuurtje. Gelukkig hebben wij maar heel weinig klanten die zelf de hardware willen regelen.

[ Voor 19% gewijzigd door Jan-man op 16-02-2025 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
[...]

Dat had ik gelezen, maar dan nog… Eigenlijk zeg je nu dat ze maar hun best moeten doen om iemand anders te vinden die het goedkoper kan. Dat klinkt passief en als gokken dat ze inderdaad niemand gaan vinden die het goedkoper kan. Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

Op basis van de informatie die je nu geeft, zou ik (als ik in jouw schoenen stond) nog steeds niet weten waarom het management van je klant daarvan overtuigd is. Waarom moeten de kosten omlaag? Klagen de medewerkers van je klant over je dienstverlening en is het daarom opeens te duur? Zijn er geldproblemen bij je klant? Hebben ze wellicht geen idee wat ze voor dat geld terugkrijgen? Allemaal suggestief, ik weet het, maar dat is nou precies mijn punt.

Wat is de argumentatie achter de leus ‘het moet goedkoper!!!’? Dat komt niet uit de lucht vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanisher
  • Laatst online: 22-05 19:33
precies wat @Jan-man zegt.

Wij nemen wel eens spul (vnl netwerk) in beheer van andere leverancier, maar dan moet er wel een support contract op zitten.

Bij vervanging plaatsen we door ons geleverde spullen. Hier wijken we nooit vanaf en dat gaan we ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01:14

3DDude

I void warranty's

[...]

je levert laptops, switches en (iets van server?) of zijn het alleen wat laptops, netwerk en O365.

Sommige diensten hebben ze kwa kosten toch altijd.
en 100k voor 70 users dat is 1428 per jaar per user; valt reuze mee lijkt me dat kan vast wel goedkoper, maar dan is het de vraag op welke manier: je moet je dus vooral afvragen of je daar een onderdeel van wilt zijn.
Ik zou de klant veel succes wensen vooral in tijden van inflatie waarin alles steeds duurder wordt. :+
En de klant ondersteunen op basis van nacalculatie zou ik zeggen. :P

[ Voor 6% gewijzigd door 3DDude op 16-02-2025 22:13 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cyberbot
Wij zijn dagelijks volledig gericht op het bieden van optimale ondersteuning aan onze klant. Maandelijks leveren wij ongeveer 50 tot 60 uur aan werkzaamheden, met inbegrip van helpdeskondersteuning, systeembeheer en het uitvoeren van patches op de servers.

Het budget van 100.000 euro uit vorig jaar omvatte niet alleen de kosten voor ondersteuning en software, maar ook de aanschaf van nieuwe laptops. Dit bedrag is dus een combinatie van hardware, software en jaarlijkse support. Uitsluitend voor de hardware hebben wij als bedrijf meer dan 63.000 euro ingekocht, specifiek voor deze klant.

Zoals @Gr4mpyC3t al heeft opgemerkt, is het mogelijk dat de klant geen helder beeld heeft van de marktprijzen. Deze klant is al ruim tien jaar ons partner en heeft altijd de beste behandeling gekregen. Onlangs heb ik hen gevraagd om ook elders offertes aan te vragen, zodat ze een realistisch beeld krijgen van de markt. Tijdens deze samenwerking van tien jaar hebben wij de beheerprijzen nooit geïndexeerd, terwijl dit normaal gesproken jaarlijks gebeurt.

Onze prijzen blijven dus concreet redelijk, terwijl wij tegelijkertijd een hoog niveau van service blijven bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-05 14:10
Hmm, 600-700 uur support voor 37k? Mag ik dat laag vinden als je op afroep beschikbaar bent en ook nog reisbewegingen moet maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
DjoeC schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:39:
Hmm, 600-700 uur support voor 37k? Mag ik dat laag vinden als je op afroep beschikbaar bent en ook nog reisbewegingen moet maken?
Wij zijn elke dag in continue contact met de klant en brengen bij fysieke bezoeken, zoals reizen van 50 km heen en 50 km terug, alleen voorrijkosten in rekening, waarover nog zal worden gediscussieerd. Bovendien worden alle incidenten bij ons binnen 5 minuten opgelost, aangezien wij geen ticket systeem gebruiken. De klant belt direct met onze helpdesk en wordt onmiddellijk geholpen. Wij hanteren een eigen intern systeem waarin we de uren registreren en waarborgen zo een efficiënte en persoonlijke service.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-05 16:14
cyberbot schreef op zondag 16 februari 2025 @ 22:21:
Wij zijn dagelijks volledig gericht op het bieden van optimale ondersteuning aan onze klant. Maandelijks leveren wij ongeveer 50 tot 60 uur aan werkzaamheden, met inbegrip van helpdeskondersteuning, systeembeheer en het uitvoeren van patches op de servers.

Het budget van 100.000 euro uit vorig jaar omvatte niet alleen de kosten voor ondersteuning en software, maar ook de aanschaf van nieuwe laptops. Dit bedrag is dus een combinatie van hardware, software en jaarlijkse support. Uitsluitend voor de hardware hebben wij als bedrijf meer dan 63.000 euro ingekocht, specifiek voor deze klant.

Zoals @Gr4mpyC3t al heeft opgemerkt, is het mogelijk dat de klant geen helder beeld heeft van de marktprijzen. Deze klant is al ruim tien jaar ons partner en heeft altijd de beste behandeling gekregen. Onlangs heb ik hen gevraagd om ook elders offertes aan te vragen, zodat ze een realistisch beeld krijgen van de markt. Tijdens deze samenwerking van tien jaar hebben wij de beheerprijzen nooit geïndexeerd, terwijl dit normaal gesproken jaarlijks gebeurt.

Onze prijzen blijven dus concreet redelijk, terwijl wij tegelijkertijd een hoog niveau van service blijven bieden.
Als je meeneemt dat je ook nog wat verborgen werk hebt aan deze klant en uren die niet direct toegeschreven worden op de klant, dan zit je onder de 50 euro per uur voor je dienstverlening. Dat is laag. Ook doe je jezelf tekort om niet te indexeren. Als dat gesprek lastig is, kun je beter een vast % gaan afspreken. Ook met 2% per jaar was je over 10 jaar redelijk overeind gebleven, terwijl je nu flink op je marge hebt moeten inboeten.

Als deze klant naar een " grotere" dienstverlener gaat, gaat de prijs keer 2 en de service door de helft |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:15
Je hebt in je afgelopen twee berichten zelf het beste antwoord en uiteenzetting gegeven.

Het gewoon maar afscheid nemen vind ik een slecht advies om te geven. Zeker als je het niet eerst geprobeerd hebt, bij de klant. Dus ik zou een afspraak maken om dit onderwerp te bespreken. Doel van de afspraak is om het nieuwe management toe te lichten wat jullie precies doen en hoe jullie werken.

Als je daarin verteld wat je in de hieronder gequote berichten uitlegt. Dan vertel je volgens mij een eerlijk en goed verhaal. Dan kunnen ze uiteindelijk alsnog kiezen om naar een andere partij te gaan. Maar dan heb je er in ieder geval alles aan gedaan om ze te behouden.

cyberbot schreef op zondag 16 februari 2025 @ 23:31:
[...]

Wij zijn elke dag in continue contact met de klant en brengen bij fysieke bezoeken, zoals reizen van 50 km heen en 50 km terug, alleen voorrijkosten in rekening, waarover nog zal worden gediscussieerd. Bovendien worden alle incidenten bij ons binnen 5 minuten opgelost, aangezien wij geen ticket systeem gebruiken. De klant belt direct met onze helpdesk en wordt onmiddellijk geholpen. Wij hanteren een eigen intern systeem waarin we de uren registreren en waarborgen zo een efficiënte en persoonlijke service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
De klant heeft ook bij andere partijen gekeken en kwam daar uit op een prijs die 2,5 keer hoger lag dan bij ons. Dat heb ik via andere managementleden vernomen.

Wij zijn dus helemaal niet zo duur, en nu krijg ik een opvallend verzoek: of ik een offerte kan sturen met de kosten die de klant bij ons in de toekomst gaat maken. Ik vraag me af of die finance-man wel goed nadenkt—ik kan toch niet in de toekomst kijken? Of mis ik iets?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Laatst online: 07:32
cyberbot schreef op maandag 17 maart 2025 @ 23:28:
Wij zijn dus helemaal niet zo duur, en nu krijg ik een opvallend verzoek: of ik een offerte kan sturen met de kosten die de klant bij ons in de toekomst gaat maken. Ik vraag me af of die finance-man wel goed nadenkt—ik kan toch niet in de toekomst kijken? Of mis ik iets?
Ik weet het antwoord wel,
Niks
Als nu al blijkt, en door meerdere hier ook al verteld, dat je minimaal 2x te weinig vraagt en hij probeert de prijs nog verder uit te knijpen is het denk ik het beste om afscheid te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Redeneer niet in kosten, redeneer in risico’s.

Je hebt het risico geïdentificeerd, de vraag is, hoe leg je het risico volledig bij de klant neer, of hoe dek je het risico voldoende af.

Meest passende antwoord: alles op NaCa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:44

Clush

Do as I say...

Je kan je tarieven toch voorleggen en op basis van afgelopen jaar een staartje maken?

Daarbij even 20% inflatiecorrectie en duidelijk omschrijven wat binnen jullie service valt en wat eventueel als meerwerk gerekend gaat worden. Ze willen blijkbaar een nieuwe offerte, dat zou toch haalbaar moeten zijn.

... not as I do.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wij zijn dus helemaal niet zo duur, en nu krijg ik een opvallend verzoek: of ik een offerte kan sturen met de kosten die de klant bij ons in de toekomst gaat maken.
Ze proberen je vast te leggen op een bedrag en daarna proberen veel meer te krijgen dan wat het waard is.

Niet in meegaan, lekker aan een ander bedrijf overlaten dat wanhopiger is. Of een offerte maken die specifiek is en voor een korte periode. Want wie weet wat de prijzen gaan doen.

Is dit een belangrijke klant voor jullie? Toch een keer tijd om ze de waarheid te vertellen, want dit kost ook alleen maar tijd en energie, en dus geld...

[ Voor 22% gewijzigd door gambieter op 18-03-2025 00:59 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Budgetten binnen een bedrijf worden toch door het bedrijf opgesteld en niet door een leverancier? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whatyoudoing
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 23:37
De klant heeft ook bij andere partijen gekeken en kwam daar uit op een prijs die 2,5 keer hoger lag dan bij ons. Dat heb ik via andere managementleden vernomen.

Kan prima toch?

code:
1
Afname in afgelopen jaren * 2,5 * annoyance fee

En met voorbehoud voor prijswijzigingen, inflatie, volume etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:05
100k per jaar. Als ze willen krijgen ze daar gratis hardware bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 21:41

Waarom kan je dat niet, heb je geen RMM tool waar alle hardware inzit dan ? Wij lezen in een paar klikken uit hoe oud de hardware is, daar gooi je jouw sausje overheen met de historie van de klant als afschrijving, schade en verwachte groei.

Met die gegeven maak je in no time een verwachte hardware lijst. Daar zet je een offerte tegenover met stuks prijs en de dikke opmerking dat die offerte een indicatie is en dat prijzen fluctereren.

Daarmee kan die financiële man zijn jaar budgettering rond maken en is hij ook weer blij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Boudewijn schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:21:
Ik zou hierbij wegblijven. Je merkt dat klant nu al voorsorteert op korte termijn besparingen. Ga je als leverancier vaak niet blij van worden, laat ze die service maar lekker bij MediaMarkt halen ;)
Ik quote mijn opmerking van een maand geleden even. Volgens mij is dit wat er nu gebeurt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 17:42
Je klinkt in mijn ogen niet helemaal als de sales? En ik vraag me dan ook af wat de sales bij jullie aan het doen is. Niet indexeren en nooit de prijs verhogen is apart en kost jullie alleen geld. Daarnaast zoals anderen aangeven is het bedrag ook veel te laag. Ik zou het anders aanpakken, maar ik ben geen sales:

Je weet nu dat ze bij andere partijen 2,5 keer zoveel kwijt zijn, waarom sturen jullie dan geen nieuwe offerte waarbij je:
- Nieuwe hardware levert ( waar nodig )
- Ook nieuwe laptops in onderhandelt, maar van 1 merk ( Lenovo? Dell? )
- ook de rest van het contract in stand houd zoals jullie al die jaren al hebben gedaan

Waarbij je aangeeft dat jullie de laatste jaren niet hebben geïndexeerd en dat door inflatie de volgende contract verlenging jullie aanbod verhoogt wordt naar 150k per jaar ( of maar er 175K van ). De goede service die ze al 10 jaar hebben ontvangen blijft hetzelfde. En jullie beloven dat jullie samen met de klant een nog betere ervaring willen creëren :+

En anders gaan jullie als vrienden uit elkaar.

[ Voor 17% gewijzigd door hollandnick op 18-03-2025 09:34 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:29

Ik mag hopen dat die 63K voor hardware, jullie inkoop is en een mooie marge.

Want als dat jullie inkoop waarde is dan is 100K zelfs niet genoeg voor de hardware alleen.

Voor prijzen in de toekomst ... kijk wat je leveranciers kunnen bieden.
Dan kan je dat perfect doorgeven inclusief de marge die jullie erop nemen.

Hetzelfde voor support die jullie leveren, je weet ongeveer hoeveel tijd je bezig bent aan telefoontjes, support, ...
Dat valt wel te herleiden tot een aantal.

Vervolgens klap je er nog een extra buffer bij.

En je voegt bij die toekomstprijzen ook een indexatiemogelijkheid toe, voorbehoud voor prijstijgingen van jullie leverancier, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-05 17:41
Met alle respect, maar spelen hier dubbele belangen? Het klinkt niet alsof jullie aan jezelf denken.

Dat een klant hun budget wilt halveren, prima. Maar jullie kunnen de huidige service eigenlijk al niet tegen de huidige prijs bieden. 37k voor 600-720 uur aan beheer/support? Ik verwacht daar op zijn minst een verdubbeling in voor dezelfde uren, geheel losstaand van de hardware-verkoop en bijbehorende marge.
Bovendien worden alle incidenten bij ons binnen 5 minuten opgelost, aangezien wij geen ticket systeem gebruiken. De klant belt direct met onze helpdesk en wordt onmiddellijk geholpen.
Geen ticket-systeem als 'pro' gebruiken, typisch. Je moet dit toch gedocumenteerd willen hebben? Zowel voor jullie als voor jullie klanten. Alleen dan kun je ook trends analyseren, een continue bedrijfsvoering garanderen, aan incident/problem-management doen, enz. Telefonisch alles afhandelen, daar gaat gewoon heel veel informatie verloren.

Misschien eerst eens jullie business case en bedrijfsvoering analyseren en daaruit redeneren. Dan had je de eerste vraag van dit topic denk ik ook niet hoeven stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:44

Yucon

*broem*

Het klinkt alsof de andere kant veel geslepener is dan jullie. Pas daarmee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 17:42
eric.1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:59:
Met alle respect, maar spelen hier dubbele belangen? Het klinkt niet alsof jullie aan jezelf denken.

Dat een klant hun budget wilt halveren, prima. Maar jullie kunnen de huidige service eigenlijk al niet tegen de huidige prijs bieden. 37k voor 600-720 uur aan beheer/support? Ik verwacht daar op zijn minst een verdubbeling in voor dezelfde uren, geheel losstaand van de hardware-verkoop en bijbehorende marge.

[...]

Geen ticket-systeem als 'pro' gebruiken, typisch. Je moet dit toch gedocumenteerd willen hebben? Zowel voor jullie als voor jullie klanten. Alleen dan kun je ook trends analyseren, een continue bedrijfsvoering garanderen, aan incident/problem-management doen, enz. Telefonisch alles afhandelen, daar gaat gewoon heel veel informatie verloren.

Misschien eerst eens jullie business case en bedrijfsvoering analyseren en daaruit redeneren. Dan had je de eerste vraag van dit topic denk ik ook niet hoeven stellen.
Inderdaad. Het eerste wat ik heb gedaan toen ik 6/7 jaar geleden stage liep bij mijn huidige bedrijf heb ik samen met een andere student een ticketingsysteem opgezet en bemand. Zij hielden toen nog alles bij in Excel :P Dat was toen, en eigenlijk al eerder dan dat, gewoon not done

Zeker als je ziet nu met Dora/NIS2 moet je aan allerlei eisen voldoen.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:28
Mielemuis schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 00:18:
[...]

Ik weet het antwoord wel,
Niks
Als nu al blijkt, en door meerdere hier ook al verteld, dat je minimaal 2x te weinig vraagt en hij probeert de prijs nog verder uit te knijpen is het denk ik het beste om afscheid te nemen.
Als andere partijen 2,5x duurder zijn, gooi je je prijs omhoog nog onder dat bedrag. Maar het blijft een moeilijke kwestie. Als dit het toekomst uitzicht gaat zijn bij deze klant, dan zou ik ze langzaam weg laten drijven. Maar ik heb dan ook geen bedrijf wat dienstverlenend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
gambieter schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 00:57:
[...]

Ze proberen je vast te leggen op een bedrag en daarna proberen veel meer te krijgen dan wat het waard is.

Niet in meegaan, lekker aan een ander bedrijf overlaten dat wanhopiger is. Of een offerte maken die specifiek is en voor een korte periode. Want wie weet wat de prijzen gaan doen.

Is dit een belangrijke klant voor jullie? Toch een keer tijd om ze de waarheid te vertellen, want dit kost ook alleen maar tijd en energie, en dus geld...
Het voelt een beetje vreemd dat hij vraagt of ik in de toekomst ga kijken wat de kosten doen. Hij is zelf een financeman; als ik bijvoorbeeld een auto heb die me 50 euro per week aan brandstof kost, kan ik toch simpelweg 50 x 52 weken rekenen om te weten wat ik per jaar kwijt ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
eric.1 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 10:59:

[...]

Wij maken gebruik van een ticketingssysteem, maar de afspraak is dat alle technische ondersteuning telefonisch via de helpdesk wordt afgehandeld.

Opdrachten en bestellingen worden per e-mail ingediend en vervolgens geregistreerd in ons interne systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

cyberbot schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:11:
[...]

Het voelt een beetje vreemd dat hij vraagt of ik in de toekomst ga kijken wat de kosten doen. Hij is zelf een financeman; als ik bijvoorbeeld een auto heb die me 50 euro per week aan brandstof kost, kan ik toch simpelweg 50 x 52 weken rekenen om te weten wat ik per jaar kwijt ben?
Exact daarom moet je op je hoede zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:08

Blokker_1999

Full steam ahead

[...]

Je kan alleen maar 50x62 doen als je weet dat de brandstofprijzen gedurende het jaar hetzelfde blijven.

Ja, je kan historische data gebruiken om te bepalen wat je kosten in de toekomst gaan zijn, maar reken op zo een moment ook met marge naar stijgende kosten in de toekomst, en vergeet als het om een overeenkomst op langere termijn gaat, ook niet om een jaarlijkse verhoging op te nemen met betrekking tot de inflatie. En zorg voor een zeer duidelijke aflijning van wat wel en wat niet onder de overeenkomst valt.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

[...]

Het lijkt me toch heel normaal dat je als bedrijf aan je IT partner vraagt wat de verwachtingen gaan zijn qua kosten voor de komende jaren? Jullie zijn de expert, moeten weten wat er nodig is aan vervanging/upgrades en welke prijzen jullie daar voor gaan hanteren de komende tijd.
En dan moeten jullie zo professioneel zijn om met de klant om tafel te gaan zitten, zijn te verwachten groei/krimp bespreken en kijken welke dienstverlening hij verwacht de komende jaren.

Dit is een mooi moment voor een sales professional om even een goed gesprek met de klant te voeren over de toekomst en om zo te zorgen dat jullie niet alleen de komende jaren samen blijven werken maar jullie bedrijf er ook meer aan gaat verdienen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Tsurany schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:02:
[...]

Het lijkt me toch heel normaal dat je als bedrijf aan je IT partner vraagt wat de verwachtingen gaan zijn qua kosten voor de komende jaren? Jullie zijn de expert, moeten weten wat er nodig is aan vervanging/upgrades en welke prijzen jullie daar voor gaan hanteren de komende tijd.
En dan moeten jullie zo professioneel zijn om met de klant om tafel te gaan zitten, zijn te verwachten groei/krimp bespreken en kijken welke dienstverlening hij verwacht de komende jaren.

Dit is een mooi moment voor een sales professional om even een goed gesprek met de klant te voeren over de toekomst en om zo te zorgen dat jullie niet alleen de komende jaren samen blijven werken maar jullie bedrijf er ook meer aan gaat verdienen.
Tijdens ons gesprek met de klant december 2024 kwamen we tot de conclusie dat we onszelf tekortdoen in uren en facturatie.

De klant heeft zelf inzicht in eventuele groei of krimp binnen hun organisatie – wij niet. De kosten hebben uitsluitend betrekking op de support en niet op de hardware. De supportkosten worden maandelijks als een vaste fee in rekening gebracht, wat eenvoudig te berekenen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

cyberbot schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Tijdens ons gesprek met de klant december 2024 kwamen we tot de conclusie dat we onszelf tekortdoen in uren en facturatie.

De klant heeft zelf inzicht in eventuele groei of krimp binnen hun organisatie – wij niet. De kosten hebben uitsluitend betrekking op de support en niet op de hardware. De supportkosten worden maandelijks als een vaste fee in rekening gebracht, wat eenvoudig te berekenen is.
Dan ga je toch in overleg met de klant? Zo moeilijk is het niet 8)7

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:29
cyberbot schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Vaste fee van supportkosten is tricky - zeker als de organisatie aan de andere kant aan het groeien is - is natuurlijk perfect mogelijk is als die vrij stabiel is.

Maar daar kan je je dus ook voor indekken in je aanbieding / contract door het te koppelen aan aantal mensen/plaatsen.
Ook met een minimaal bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:23

M14

F_J_K schreef op zondag 16 februari 2025 @ 21:16:
Afspreken dat alles uurtje-factuurtje is, voor functieprofiel X/y/z. Dan prima?
@cyberbot

Wat @F_J_K schrijft is volgens mij de beste oplossing. Stel profielen op met bijbehorende uurtarieven, stel een offerte op met een budget op basis van verwacht werk voor een bepaalde periode en geef aan dat alles op basis van nacalculatie wordt verrekent.

Zodra de offerte is goedgekeurd en betaald wordt er werk verricht totdat het budget op is. Administreer goed waar de uren / het budget aan op gaat, communiceer wekelijks of iedere 2 weken en waarschuw tijdig wanneer het einde van het budget in zicht komt. Budget wat over is gaat door naar de volgende periode. Budget te kort: Nieuwe factuur welke eerst moet worden betaald.

Profielen met uurtarieven en nacalculatie is de enige oplossing om met een dergelijke klant om te gaan.

Het belangrijkste: documenteer goed waar de meeste tijd aan op gaat en maak dat inzichtelijk zodat management zelf zijn conclusies kan maken.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
M14 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:24:
[...]

@cyberbot

Wat @F_J_K schrijft is volgens mij de beste oplossing. Stel profielen op met bijbehorende uurtarieven, stel een offerte op met een budget op basis van verwacht werk voor een bepaalde periode en geef aan dat alles op basis van nacalculatie wordt verrekent.

Zodra de offerte is goedgekeurd en betaald wordt er werk verricht totdat het budget op is. Administreer goed waar de uren / het budget aan op gaat, communiceer wekelijks of iedere 2 weken en waarschuw tijdig wanneer het einde van het budget in zicht komt. Budget wat over is gaat door naar de volgende periode. Budget te kort: Nieuwe factuur welke eerst moet worden betaald.

Profielen met uurtarieven en nacalculatie is de enige oplossing om met een dergelijke klant om te gaan.

Het belangrijkste: documenteer goed waar de meeste tijd aan op gaat en maak dat inzichtelijk zodat management zelf zijn conclusies kan maken.
De klant vraagt om facturen die wij in de toekomst zullen opstellen om een ICT-begroting te kunnen maken. Dit is niet gebruikelijk.

Wat wij momenteel hebben besproken, is een prijs per gebruiker per maand. Wanneer een medewerker uit dienst gaat, worden de kosten voor die gebruiker niet langer in rekening gebracht. Echter, wij hebben geen inzicht in toekomstige personeelswijzigingen, waardoor we geen exacte facturen vooraf kunnen opstellen.

Hoe kunnen we dit het beste aanpakken? Jullie advies hierin wordt gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Patriot

Fulltime #whatpulsert

cyberbot schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:48:
[...]

De klant vraagt om facturen die wij in de toekomst zullen opstellen om een ICT-begroting te kunnen maken. Dit is niet gebruikelijk.

Wat wij momenteel hebben besproken, is een prijs per gebruiker per maand. Wanneer een medewerker uit dienst gaat, worden de kosten voor die gebruiker niet langer in rekening gebracht. Echter, wij hebben geen inzicht in toekomstige personeelswijzigingen, waardoor we geen exacte facturen vooraf kunnen opstellen.

In de offerte zet je kosten per gebruiker per maand, en desnoods een bedrag voor de eerste maand (o.b.v. het aantal opgegeven gebruikers). Je kunt er vervolgens een rekenvoorbeeld bij zetten, maar duidelijk zeggen dat het een voorbeeld is en dat de daadwerkelijke kosten afhankelijk zijn van het daadwerkelijke aantal gebruikers in die maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

[...]

Geen aantallen gebruikers noemen. De prijs per persoon per maand geven (plus indexatie volgens CBS-indexcijfer bijvoorbeeld https://opendata.cbs.nl/s...ED/table?ts=1742306447337 cat. 6203). En de rest aan de klant laten.

En als het ook hardware of licenties bevat, moet je fors opplussen als risico's bij jullie komen. Licenties van derden die duurder worden, minder licenties dus de staffelkorting verdwijnt. Etc.

Maar: bij een fixed prijs hoort (veel vertrouwen beide kanten op en/of) heel duidelijk op papier een definitie van wat er wel onder valt en wat niet. En er hoort bij dat (binnen reële marges) de beheerder nee mag zeggen, het ook echt zegt, en de klant dat accepteert. En dat op papier staat dat jullie verantwoordelijk zijn voor inrichtingskeuzes etc. (ook als de directeur dan niet de favoriete game kan installeren op de werk-PC). En dus op papier staat of/ dat hardware er buiten valt. (En dan ligt daar weer een risico: jullie moeten harder lopen als zij afwijkende hardware kopen).

Tussenvorm: weten dat er meerwerk gaat zijn en daar ook uurtarieven voor afspreken bovenop de fixed price en fixed scope. Dan nog steeds: nee zeggen en niet lopen voor er akkoord is op dat er meerwerk komt. Ook niet als de boel bij wijze van spreken in de fik staat.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-05 15:23

M14

[...]

Ik werk bij een bedrijf wat SLA werkt doet voor een groot bedrijf in Veldhoven. De werkwijze die ik benoem is zeer gangbaar bij B2B.

Een bedrag per werknemer in de offerte opnemen, dat is een prima manier om vooraf tot een bedrag te komen. Maar reken het wel af op basis van nacalculatie en stop wanneer het budget op is. Dan heeft de klant blijkbaar meer service gevraagd dan dat er begroot is en zal er eerst geld op tafel moeten komen.

Dit is de enige manier om eigen risico's in te dekken, zeker wanneer je klant support wenst op eigen aangeschafte apparatuur.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Zoiets ja. Uiteindelijk is het enige dat echt werkt de klant overtuigen dat er simpelweg geen (reële en niet zwaar opgepluste) vaste prijs is die werkbare dienstverlening levert ook bij de te verwachten onverwachte omstandigheden.

Overtuigen door goed te praten, door twee scenario’s voor te leggen waar de hoge fixed price alle risico’s afdekt en waar de klant mag kiezen, of door gedurende het contract opeens het werk neer te leggen. Die eerste lijkt niet te lukken, die derde wil je niet, dan de tweede?

Of de keuze zelf mensen in dienst te nemen (die dan 17u naar huis gaan, ziek worden, vertrekken, etc., dus daar speelt hetzelfde vraagstuk nog steeds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-05 10:59
Hangt allemaal af van het product. Als jij iets voor ze doet dat ze maar zeer moeilijk elders kunnen krijgen moet je voet bij stuk houden. Als dat niet zo is.... mwwww... die 500 Euro laptop doet vast precies hetzelfde maar gaat niet zo lang mee, en wat kan jouw dat schelen. Als je niet iets heel speciaals op die laptops doet zou de hardware toch irrelevant moeten zijn.

Ik heb dit ook aan de hand gehad. Toen bij de klant de dertiende laptop het begaf, konden wij gewoon weer Dells aan ze leveren. Toen bleek dat onsite support etc toch wel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metallize
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16-05 17:18

Ik heb zelf in 2018 een zelfde situatie gehad , en heb vriendelijk uitgelegd , dat het prijskaartje aantrekkelijk lijkt.
Maar dat het bedrijf zich ook goed moet realiseren dat mijn bedrijf een " image" moet ontwerpen voor het OS , en dat daar ook kosten aan verbonden zijn . en dat ik niet zomaar kan aankloppen op de website voor vervangingsonderdelen (injouw geval coolblue) . en dat de kosten voor die onderdelen duurder zullen zijn dan een garantie bij bijv Dell of HP.

De kosten zitten ook niet alleen in de hardware , maar ook hoe snel iemand weer een werkende laptop heeft, als er problemen zijn, en die zullen op een Acer laptop sneller voorkomen dan een bedrijfs laptop

[ Voor 7% gewijzigd door Metallize op 18-03-2025 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 22-05 04:35
[...]

Dit lijkt me iets om niet moeilijk over te doen. Bereken simpelweg aantal medewerkers x prijs per persoon per maand x aantal maanden. En schrijf er duidelijk bij dat de berekening alleen geldig is als 1) het aantal medewerkers gelijk blijft en 2) het tarief niet wijzigt.
Het feit dat de beste man dat zelf ook kan, is misschien niet zo belangrijk.

Wat betreft de eigen hardware, hangt het af van de afspraken denk ik. Als er afgesproken is dat jullie support leveren wanneer gebruik wordt gemaakt van door jullie geleverde hardware, dan is het duidelijk. Wanneer ze besluiten eigen hardware aan te schaffen kunnen jullie eventueel hierover nieuwe support afspraken maken. Het lijkt logisch dat de tarieven hiervoor iets hoger liggen.

Jullie hebben best een goede onderhandelingspositie als de concurrentie ruim 2x zo duur is. Je wilt de klant misschien niet kwijt, maar ik denk dat de klant jullie al helemaal niet kwijt wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Zo bied ik bijvoorbeeld een HP zakelijke laptop aan €980, maar zij komen met een Mediamarkt Acer of een Coolblue MSI van €500 en verwachten dat wij hardware voor dezelfde prijs kunnen leveren.

Gewoon niet aan beginnen.

Neem aan dat je bij die HP ook extra onsite garantie afneemt? Was ik helaas bij mijn Elitebook vergeten... ding was na 3 maanden stuk (bleef in bios recovery loop hangen). Zit al wat weken te wachten op de reparatie.

Bij een consumenten laptop houdt het helemaal op. Tenzij je simpelweg reserve hardware aanschaft en ze domweg vervangt. Dat gezegd hebbende, bleven al mijn consumenten crappy laptops het gewoon doen. Koop ik een keer een zakelijk model begeeft hij het |:(

Maar goed, ik zou als bedrijf geen service willen bieden als dat voor mij onvoorspelbaar is. Als jullie goede ervaringen hebben met HP en deze producten goed kennen, dan is het dat of niks. Zo simpel is het.

Wij leveren bijvoorbeeld alleen maar Dell servers aan klanten. Als ze iets anders willen regelen ze dat zelf maar. Maar goed, onze primaire dienst is de software die er op draait... dus we hoeven ook niet per se op de hardware te verdienen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Lethalis Als je genoeg laptops "in het veld" hebt kan je een aantal exemplaren op de plank leggen. Het is dood geld, maar die onsite garantiecontracten van de fabrikant zijn dat ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Laatst online: 21-05 17:52
Wat je kan doen is het risico van goedkopere hardware bij de klant leggen

Huidige SLA uitbreiden. Baseline bepalen op basis van het aantal sla tickets van de afgelopen maanden
Iedere ticket boven de baseline kost de klant 40 euro per ticket extra.

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Goedemiddag allemaal,

Zojuist weer de prijzen doorgestuurd – netjes gespecificeerd wat het per gebruiker kost, inclusief alle diensten. Maar daar horen we dan niets over terug.

In plaats daarvan begint de discussie weer over de hardware. Want de finance man heeft ergens een MacBook goedkoper gezien bij Bol.com…

En ja hoor, het is weer zover: elke maand dezelfde discussie. Bij elke bestelling moeten we opnieuw uitleggen waarom wij iets duurder zijn dan grote retailers.

We leveren uiteraard compleet ingerichte systemen, met zakelijke garantie, support, installatie en aftercare – maar dat lijkt telkens vergeten te worden.

Moet ik dit echt elke keer opnieuw uitleggen? Of heeft iemand een gouden tip of one-liner waarmee je dit soort gesprekken in één keer afkapt?

Benieuwd hoe jullie hiermee omgaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
@cyberbot De hardware tegen bol.com prijs leveren en dan gewoon kosten rekenen voor het inrichten en ondersteunen ervan.

Maar dit soort klanten ben je liever kwijt dan rijk, kost je enorm veel energie. Ik had ook zo'n klant, elk dubbeltje omdraaien, niet reageren op offerte voor een backup oplossing, bij onderhoud op afstand voor een halfjaar achter een factuur van 6 tientjes aanbellen en vervolgens bij een defecte geheugenmodule in een server niet reageren op offerte voor vervanging en na 3 dagen stilte heb ik een boze mail gestuurd, ze gewezen op het niet hebben van een backup en afscheid genomen.
Maand later de hele toko afgefikt, belt vervolgens Bever Automatisering mij om te vragen of ik nog ergens een backup had toevallig... ik was blij dat ik die mail gestuurd had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

@cyberbot Ik zou hier gewoon eenmalig een document met uitleg voor opstellen en deze gewoon blijven sturen bij deze vraag. Deze frustratie kost ook gewoon tijd (=geld). Niet steeds in discussie blijven gaan.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Als de klant zelf hardware wilt aanschaffen is dat imo geen probleem, zolang je maar goed aangeeft wat er onder jullie service valt.
Inrichten laptops kost gewoon geld, afhandelen van defecte hardware kost ook geld etc. Daar zou je gewoon een prijslijst van kunnen maken voor de klant.

Blijven uitleggen waarom jij duurder bent dan de MM of Bol heeft geen nut. Toen ik in een kleinere winkel werkte was ons argument altijd service en direct meenemen, wij gingen nooit mee met de prijs van de MM of zo. Verassend weinig klanten kochten iets niet, de meeste hadden gewoon geen zin om voor een paar tientjes verschil weer naar een andere winkel te moeten.

Dus als argument zou je kunnen gebruiken, service en gewoon dat jullie overal verantwoordelijk voor zijn en de klant niet zelf met een kapotte laptop naar de MM of Bol hoeft om garantie te gaan claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
_JGC_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:18:
@cyberbot De hardware tegen bol.com prijs leveren en dan gewoon kosten rekenen voor het inrichten en ondersteunen ervan.

Maar dit soort klanten ben je liever kwijt dan rijk, kost je enorm veel energie. Ik had ook zo'n klant, elk dubbeltje omdraaien, niet reageren op offerte voor een backup oplossing, bij onderhoud op afstand voor een halfjaar achter een factuur van 6 tientjes aanbellen en vervolgens bij een defecte geheugenmodule in een server niet reageren op offerte voor vervanging en na 3 dagen stilte heb ik een boze mail gestuurd, ze gewezen op het niet hebben van een backup en afscheid genomen.
Maand later de hele toko afgefikt, belt vervolgens Bever Automatisering mij om te vragen of ik nog ergens een backup had toevallig... ik was blij dat ik die mail gestuurd had.
Een online backup is voor hen een nieuw onderwerp. Ze hebben momenteel een online backup van 40 TB en betalen hiervoor €120 per maand. Deze kosten vinden ze aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
silverball schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:18:
@cyberbot Ik zou hier gewoon eenmalig een document met uitleg voor opstellen en deze gewoon blijven sturen bij deze vraag. Deze frustratie kost ook gewoon tijd (=geld). Niet steeds in discussie blijven gaan.
is er een voorbeeld van zulke documents?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
cyberbot schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:26:
[...]

Een online backup is voor hen een nieuw onderwerp. Ze hebben momenteel een online backup van 40 TB en betalen hiervoor €120 per maand. Deze kosten vinden ze aan de hoge kant.
Waar stal jij voor 120 per maand 40TB aan backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
_JGC_ schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:30:
[...]

Waar stal jij voor 120 per maand 40TB aan backup?
Er is destijds een actie geweest bij Veeam waarbij ze voor vier jaar vooruit hebben kunnen afnemen. Inmiddels heeft Veeam de prijzen aangepast.

Ze maken dagelijks een online back-up van ongeveer 10 TB aan data. Omdat de prijswijziging bij Veeam vandaan komt, heb ik hen direct naar Veeam doorverwezen en houd ik mezelf hier verder buiten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Er is geen magisch woord, behalve "wij nemen dan afscheid van elkaar" en het dan in de soep zien lopen van een veilige afstand.

Ze moeten blijkbaar het probleem ervaren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
@cyberbot Je blijft maar terugkomen met nieuwe prulletjes. Wat is jouw rol en hoe groot is de organisatie? Die informatie kan ons beter helpen je te adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Room42 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:39:
@cyberbot Je blijft maar terugkomen met nieuwe prulletjes. Wat is jouw rol en hoe groot is de organisatie? Die informatie kan ons beter helpen je te adviseren.
De organisatie telt tussen de 24 en 30 medewerkers, waarbij er regelmatig mensen komen en gaan. Mijn rol is om stabiliteit te brengen en structuur op te bouwen, maar eerlijk gezegd zie ik daar op dit moment geen mogelijkheden meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
cyberbot schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:44:
[...]

De organisatie telt tussen de 24 en 30 medewerkers, waarbij er regelmatig mensen komen en gaan. Mijn rol is om stabiliteit te brengen en structuur op te bouwen, maar eerlijk gezegd zie ik daar op dit moment geen mogelijkheden meer voor.
Ik bedoel eigenlijk jouw organisatie als leverancier. Of beschrijf jij die ook? :)

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 24-03-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
Room42 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:44:
[...]

Ik bedoel eigenlijk jouw organisatie als leverancier. Of beschrijf jij die ook? :)
wij zijn een zeer kleine team van 10 mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

_JGC_ schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:33:
Ah, de Mediamarkt laptop... met Windows 11 Home. Reken de klant voor wat een upgrade naar Windows 11 Pro kost (en dan niet een illegale 10 euro VLK) en vraag de klant wat het kost als de laptop 6 weken weg is bij een defect.
Wijs de klant daarop en schrap hardware support uit de SLA. Best effort, meer niet.
Ook veel zakelijke laptops zijn tegenwoordig standaard met Windows (11) Home, helaas. :(

@cyberbot Je kunt kijken of er clausules in de SLA staan, die meerwerk om redenen niet onder standaard werk vallen en de klant er dus voor moet betalen? Uiteindelijk is het een sommetje voor de klant:
Of minder betalen, met de risico's (voor hem) van dien, of meer betalen en jullie nemen dan het risico en de support. Het is vervolgens aan de klant wat zij willen, maar zelf dan dus ook niet te bang zijn om uren te schrijven wanneer ze wel geschreven moeten worden en niet toegeven op 'het is maar een kwartiertje'. Elke keer een kwartiertje is dan wel weer een uur dat je kunt factureren.

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 24-03-2025 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
cyberbot schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:53:
[...]

wij zijn een zeer kleine team van 10 mensen.
En wat is jouw rol binnen dit team? :)

Maar dan zal het waarschijnlijk ook wel een redelijk belangrijke klant voor jullie zijn. Ik zou toch eens kijken of je niet een wat meer op MT-niveau (managementteam) gesprek met die klant kunt hebben, want dit is zonde van een ieders tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-05 05:55

silverball

De wagen voor moderne mensen

Room42 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:07:
[...]

En wat is jouw rol binnen dit team? :)

Maar dan zal het waarschijnlijk ook wel een redelijk belangrijke klant voor jullie zijn. Ik zou toch eens kijken of je niet een wat meer op MT-niveau (managementteam) gesprek met die klant kunt hebben, want dit is zonde van een ieders tijd.
Tja, wie zegt dat deze ideeën niet van een manager komen; dat hoeven niet per definitie redelijke mensen te zijn.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
silverball schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:33:
[...]

Tja, wie zegt dat deze ideeën niet van een manager komen; dat hoeven niet per definitie redelijke mensen te zijn.
Ik bedoel MT aan beiden kanten. Hier moet gewoon een (nieuw) contract onderhandeld worden.

Pagina: 1 2 Laatste