Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
MazeWing schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:14:
[...]

@Donstil doelt natuurlijk op “echte” gameplay beelden en geen korte fragmenten. Echte gameplay waarbij je een speler gewoon een level of missie van begin tot eind ziet doen, etc.

En het gros van de spellen die as een aflopend embargo hebben op release date vallen meestal tegen. Er zijn uitzonderingen zoals Doom 2016, maar over het algemeen geeft het wel stof tot nadenken waarom een developer/uitgever niet het momentum wil die goede reviews enkele dagen/weken voor release vaak met zich meebrengen.

Ik ben benieuwd wat je volgende week gaat zeggen als “wij” gelijk hadden en al die red flags en signalen wel degelijk terecht waren. Was het dan puur geluk of zou het toch iets met zoals @Donstil zegt te maken hebben met een combinatie van eigen waarnemingen + logisch verstand.
Mocht dit spel toch in de 7+ scoren dan ga ik in ieder geval zeker mijn ongelijk toegeven!
Nah met de inflatie die we al jaren hebben op het gebied van game cijfers vind ik een 7+ niet direct een cijfer om ongelijk mee toe te geven.

Een 7+ is “ik ga het dan zelf eens proberen als hij in de budget bak ligt, of op gamepass komt”.

Meer dan goeie games, die niet al deze rode vlaggen hadden voor release, krijgen een 8,5 en worden dan door “de gamers” als een tegenvaller weggezet.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-07 10:00

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Hey Gamers,

Even een algemene melding: Iedereen heeft zijn eigen mening natuurlijk, maar houd het wel aub netjes. Voor nu gaat het nog goed, maar ik merk dat we langzaam op de man gaan reageren, en dat is natuurlijk niet de bedoeling en voor niemand leuk. Laat iedereen in zijn waarde en voor de gamers die hem volgende week gaan spelen, enjoy.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timothy3000
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09-07 06:55
James Pond schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:35:
[...]

Zoals je uit de indrukken hierboven kan lezen is het gewoon prima.

Er zijn helemaal geen alarmbellen, echt belachelijk alle onzin mening rondom dit spel, sorry hoor.
Uit je eigen quote:
Performance - it's bad from the opening cutscene in the desert which doesn't set a great impression however it does improve after that. I ran the full hour with an FPS counter (by using software which counts duplicate frames) and while some sections run great, many are not great. E.g. there's a two minute window during a mission where it averages 18fps. I imagine this will be fixed in future patches. Digital Foundry will definitely want to look at the game I feel, but that said I imagine many gamers simply... won't notice with the day one patch. Some will, though, for sure.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricmaniac
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:32

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Damn ik had nog nooit van deze game gehoord of gezien tot net bij Summer Gamefest.

Wat ziet dit er gaaf uit zeg.
Kreeg redelijke GTA vibes ofzo.

WoW: Rogue, FFXIV: Sasuke Uchiha, TWITCH

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:16

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Topicstarter
Die nieuwe trailer ziet er veel belovend uit, oh please laat dit spel gewoon goed zijn!

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 15:51

SomerenV

It's something!

James Pond schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:07:
Geen ingame beelden? Er zijn al maanden geleden gameplay trailers geweest. Maar oke, whatever dan idd.

Nogmaals, de indrukken zijn gewoon positief van mensen die het spelen

[...]
Tijdens missies kun je niet afwijken van het pad. In een open wereld game...
Geen recoil (!?)
Slechte performance.
Geen melee, wat echt bizar is in een game als deze.

Dat klinkt niet 'gewoon positief' :+

Ik heb her en der wel wat voorbij zien komen van MindsEye en zo op het eerste oog ziet het er echt heel goed uit. Maar ik opende een week of twee geleden de Gameplay Overview Trailer, en het viel me binnen een halve minuut op dat er een dip zichtbaar was in de framerate. Er zit ook echt bizar veel motion blur in de game en het ziet er allemaal gewoon enorm generiek uit.

Maar de grootste red flag is dat er nog geen officiële hands on impressies zijn terwijl de game over een paar dagen uit moet komen. Twee weken terug was er een preview event, maar de reacties daarop zijn niet echt veelbelovend. Nou was het een hands off event, wat al vreemd is zo kort voor de release, en ook nog eens via streaming (via Teams). Bugs, veel pop in, blijkbaar hadden ze een invincible cheat nodig om door wat missies te komen en de performance was niet heel goed. Normaal bij preview builds zijn een aantal van die zaken prima, want daar wordt vaak een oudere build voor gebruikt, maar een paar weken voor de release? :X En dan ook nog eens geen reviews vóór de game uit komt.

Dit doet me heel erg denken aan Test Drive Solar Crown. Tot vrij kort voor de release was er echt nog maar bizar weinig gameplay te zien, en wat online stond was niet al te best. Toen had je ook mensen die de game bleven verdedigen onder het mom van 'oude builds', 'gaan ze nog fixen', 'ze hebben nog tijd', etc etc. De game was brak toen ie uit kwam en voldeed totaal niet aan de verwachtingen.

Hier iemand die impressies deelt:
So, First at all...keep in Mind that there is no Day One available right now.
Secondly, Im Not Impressed at all. The technical aspect of the current build in the disc is almost like the same as it was when Mass Effect Andromeda when it was released.
There is a lot of LODs and the FPS dropes often. I don't realy know how much but it's significant enough to See and feel it. They do exist in the Cutscenes too.
There is a flickering on the Screen noticable while relucating the right Stick to Look around
While I was able to Drive around with a car, it felt like I was playing Ghost Recon Wildlands/Breakpoint which was terrible.
The Mechanics felt like it was half baked and they forgot to give it a Finetuning.
Ive encountered a big amount of Bugs. From Cutscenes, in which the Hair of the Protagonist will Glitch around, to Bugs which causes you that you can't get further in the Story Missions at all.
And Im just at the begining of the Game at all. So in total, unplayable.
I don't realy know If the Day One Patch which BARB mentioned will fix all of those Problems, and If they are Just noticeable at the Consoles Ports, but I do Not recommend buying it right now. Save youre Money until they shown US that they truly fixed it.
We gaan 't meemaken over een paar dagen :+

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinspire
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-07 18:19

Martinspire

Awesomeness

Hier de stream van IO Interactive die nog wat toonden gister:
https://www.twitch.tv/videos/2479123378

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James Pond
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-07 13:28
YouTube: MindsEye | 4K Gameplay Deutsch | PART 1

YouTube: MindsEye | 4K Gameplay Deutsch | PART 2

Een uur aan gameplay, ziet er prima uit. Wat framedrops dat wel, maar op PC verwacht ik dat dat beter is.

Het ziet eruit als een 7/10 game die met wat patches evt een 8 kan zijn

Engelse taal, duitse subs

[ Voor 3% gewijzigd door James Pond op 07-06-2025 12:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• James Pond
SomerenV schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 00:43:
[...]

Geen recoil (!?)
Slechte performance.
Geen melee, wat echt bizar is in een game als deze.

Dat klinkt niet 'gewoon positief' :+

Ik heb her en der wel wat voorbij zien komen van MindsEye en zo op het eerste oog ziet het er echt heel goed uit. Maar ik opende een week of twee geleden de Gameplay Overview Trailer, en het viel me binnen een halve minuut op dat er een dip zichtbaar was in de framerate. Er zit ook echt bizar veel motion blur in de game en het ziet er allemaal gewoon enorm generiek uit.

Maar de grootste red flag is dat er nog geen officiële hands on impressies zijn terwijl de game over een paar dagen uit moet komen. Twee weken terug was er een preview event, maar de reacties daarop zijn niet echt veelbelovend. Nou was het een hands off event, wat al vreemd is zo kort voor de release, en ook nog eens via streaming (via Teams). Bugs, veel pop in, blijkbaar hadden ze een invincible cheat nodig om door wat missies te komen en de performance was niet heel goed. Normaal bij preview builds zijn een aantal van die zaken prima, want daar wordt vaak een oudere build voor gebruikt, maar een paar weken voor de release? :X En dan ook nog eens geen reviews vóór de game uit komt.

Dit doet me heel erg denken aan Test Drive Solar Crown. Tot vrij kort voor de release was er echt nog maar bizar weinig gameplay te zien, en wat online stond was niet al te best. Toen had je ook mensen die de game bleven verdedigen onder het mom van 'oude builds', 'gaan ze nog fixen', 'ze hebben nog tijd', etc etc. De game was brak toen ie uit kwam en voldeed totaal niet aan de verwachtingen.

Hier iemand die impressies deelt:

[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

We gaan 't meemaken over een paar dagen :+
Dit is pre day 1 patch tho, die die patch is er inmiddels al

Ik heb impressies gepost van iemand die speelde met de day 1 patch, dat klonk prima
Het is GEEN open wereld game. Het is een game waarin je een lineair verhaal speelt, en de stad is de achtergrond. Ala Mafia 2.

In GTA kan je overigens ook niet afwijken van het pad tijdens missies.

[ Voor 8% gewijzigd door James Pond op 07-06-2025 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Donstil schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:37:
[...]

Nah met de inflatie die we al jaren hebben op het gebied van game cijfers vind ik een 7+ niet direct een cijfer om ongelijk mee toe te geven.

Een 7+ is “ik ga het dan zelf eens proberen als hij in de budget bak ligt, of op gamepass komt”.

Meer dan goeie games, die niet al deze rode vlaggen hadden voor release, krijgen een 8,5 en worden dan door “de gamers” als een tegenvaller weggezet.
Een 7 is gewoon een prima cijfer. Niet alle games hoeven 8+ te zijn om leuk te zijn.

Dat droog staren op cijfers is ook niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Mooie gameplay, laat me wel weer twijfelen.

[ Voor 255% gewijzigd door Linksquest op 08-06-2025 10:18 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Haha ja klopt, maar nu werkt de videotag niet mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Video werkt inderdaad niet omdat delen uitgezet is, video kan wel bekeken worden via https://www.youtube.com/watch?v=DixC6YESkcg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Dat schieten in deze video ziet er ook weer net niet uit, naar mijn mening, weet niet precies wat het is maar hoe vijanden down gaan ziet er heel onnatuurlijk uit.

Grafisch lijkt het wel in orde te zijn overigens, maar goed een gepolijste drol is nog steeds een drol natuurlijk.

Al met al vind ik deze beelden alle ophef of onwetendheid niet wegnemen. Dus moet het nog steeds maar zien dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:00

futurecrawler

Break the cycle.

Eh, niemand praat over de cover van de song Mad World van Tears For Fears in de trailer? (YouTube: MindsEye - Official Launch Trailer | IGN Live 2025)

This is not a signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Donstil schreef op zondag 8 juni 2025 @ 10:59:
Dat schieten in deze video ziet er ook weer net niet uit, naar mijn mening, weet niet precies wat het is maar hoe vijanden down gaan ziet er heel onnatuurlijk uit.

Grafisch lijkt het wel in orde te zijn overigens, maar goed een gepolijste drol is nog steeds een drol natuurlijk.

Al met al vind ik deze beelden alle ophef of onwetendheid niet wegnemen. Dus moet het nog steeds maar zien dinsdag.
Ik snap helemaal wat je bedoeld ja en kan me daar wel bij neerleggen.

Nou is het wel zo dat ik bij deze game het gevoel krijg dat ik hem zou spelen voor de story playtrough en dat schieten me niet zo zou irriteren.

Ik heb namelijk hierbij hetzelfde gevoel als schieten in cyberpunk (op release) en toen had ik ook gelijk voor mijzelf.. Maar dit is typisch zo'n game van eerst eens zien dan geloven en ik hoop dat het leuk wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toonen1988
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:20
Ik ben een grote fan van sci-fi fims en games en dit geval de subgenre: Cyberpunk. Maar bij dit spel loop ik op één of andere manier niet meer echt warm van. De eerste trailers had ik echt iets van "VET", maar na het zien van gameplay video's is mijn interesse toch wel wat gedaald. Mededankzij wat hier boven als voorbeeld is gegeven, de combat.

Het voelt meer aan alsof de cover systeem hetzelfde is als Gears of War. Maar waar ik het meeste aan stoor is de combat, die niet echt geweldig uitziet. Combat voelt nogal "leeg" aan. Het ziet en voelt aan alsof je gewoon in de leegte aan het schieten bent, maar kan mij vergissen.

[ Voor 29% gewijzigd door Toonen1988 op 08-06-2025 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
Grafisch wel erg mooi, zal hem wel ophalen in een budget bak.

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derbiss
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-07 12:07
Nog niet echt reviews zie ik..
Enkel dit maar bevat enkele spolerkes als ik het zo bekijk?

https://www.ign.com/artic...x-gta-lead-leslie-benzies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Was wel geïnteresseerd in de premise van deze game en Benzies is toch een naam die wat aantrekkingskracht heeft. En het ziet er op het eerste gezicht niet eens zo slecht uit. Maar ik zie toch wel wat red flags richting de release.

Ik heb het idee dat de ontwikkeling van deze game dermate problematisch verliep dat ze meerdere keren een soft reboot hebben gedaan en nu met een onafgewerkt product zitten dat de deur uit moet omdat het geld op is. Dat de financiële top een week voor release opstapt is dan ook wel erg toevallig.

Blijkbaar is de officiële Twitch account van Mindseye actief op streams van mensen die de game nu aan het spelen zijn (release dag is vandaag) en vragen ze te stoppen met streamen tot vanavond. Ze doen er wel heel veel aan om zo weinig mogelijk impressies vrij te geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t562BSLSNMN0xbvD7ZmUsIZ_SrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TejGI7GKIK9udiKpapzI7BeO.jpg?f=fotoalbum_large

Het is jammer, want nieuwe IP is altijd welkom maar het blijkt toch wel hoe moeilijk het is om iets vanaf scratch op te bouwen met een nieuwe studio in deze tijden. Even afwachten wat de verdict is zodra de game uit is, hopelijk is er goede post launch support maar ik heb toch wel sterke twijfels. De main campaign is blijkbaar in zo'n 7 uurtjes te doorlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Dat cfo's weggaan zegt absoluut niets over de kwaliteit van een spel.

Die gaan namelijk wel vaker weg, ongeacht waar de game in het ontwikkelproces is.

Er zijn letterlijk uren aan gameplay te vinden op YT.

Raar om die streams te vragen te stoppen, zolang het niet geforceerd is.

Maar ik zou zeker niet teveel nieuws van Resetera halen, die lui (en wel meer) hebben echt een haat agenda jegens dit spel.

Het zal zeker niet GTA in zijn kwaliteit zijn. Misschien niet eens Watch Dogs.

Maar het is de eerste game van een nieuwe dev. Ik ga er niet op haten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:21
James Pond schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:56:
Het zal zeker niet GTA in zijn kwaliteit zijn. Misschien niet eens Watch Dogs.

Maar het is de eerste game van een nieuwe dev. Ik ga er niet op haten.
Niet eens Watch Dogs is wel heel mager.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Hulleman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:07:
[...]

Niet eens Watch Dogs is wel heel mager.
Waarom? Ubisoft maakt al 25+ jaar games, dit is de devs hun eerste spel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
James Pond schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:26:
[...]

Waarom? Ubisoft maakt al 25+ jaar games, dit is de devs hun eerste spel.
Dit is de eerste game van de studio, niet van de developers. Die hebben bakken met ervaring.
Expedition 33 was ook de eerste game van Sandfall Interactive. Dat wil dus niet zeggen dat een studio een mediocre tot geen goede game als eerste game kan afleveren. Het is ook niet zo dat Mindseye maar € 30 kost.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Technisch gezien is dit volgens mij de tweede aangekondigde game van Build A Rocket Boy. Herinneren jullie je deze aankondiging nog van TGA 2 jaar geleden?

Dit zou een soort overarching universe moeten worden a la Roblox waarin je Mindseye ook kunt spelen. Dat project is of geannuleerd of in de ijskast gezet en ze zijn daarna verder gegaan met Mindseye als zelfstandig product.

Heel ambitieus allemaal maar het lijkt niet echt van de grond te zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Hulleman schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 12:32:
[...]

Dit is de eerste game van de studio, niet van de developers. Die hebben bakken met ervaring.
Expedition 33 was ook de eerste game van Sandfall Interactive. Dat wil dus niet zeggen dat een studio een mediocre tot geen goede game als eerste game kan afleveren. Het is ook niet zo dat Mindseye maar € 30 kost.
Zeker eens! Geen idee waar de 400 developers die hieraan werken vandaan komen.

Het kan alsnog goed een drollenbak zijn, en dan moeten we niet schromen om dat eerlijk aan te geven idd.

Maar ik blijf hoopvol. Een 7/7.5 zouden prima scores zijn bv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Hadden vandaag de reviews niet moeten komen?
Nu is de VS nog niet “wakker” maar zie ook nog geen EU/Azie reviews.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:46:
Hadden vandaag de reviews niet moeten komen?
Nu is de VS nog niet “wakker” maar zie ook nog geen EU/Azie reviews.
Ik heb net nog even op Reddit gekeken en gezocht op Google, maar kan echt nergens iets vinden over de reviews! Wel lees ik veel over wacht op een patch, want het spel heeft veel fouten en zakt veel onder de 30fps.

Maar kan natuurlijk zelf niet oordelen, want heb het nog niet gespeeld.

EDIT:

The MindsEye review embargo date is expected to be June 10, on the game's official launch day.

[ Voor 10% gewijzigd door G_Dragon op 10-06-2025 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Nog steeds geen echte reviews. Wel vreemd. Maar ook vrijwel niemand met een review exemplaar. Naja, de pre-order bonus was toch fluff dus mij maakt het verder weinig uit, maar ik ga niks kopen zonder reviews. Zeker niet bij dit voortraject...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-07 16:30

MazeWing

The plot thickens...

De shitstorm kan gaan beginnen!

https://www.reddit.com/r/...4/day_1_patch_ps5_review/
Performance is horrible. Game crashes, frame stutters, pop in. Horrible.

Cut scenes so far are the only polished part of the game.

Also beware steam users, the first hour/2 hours is all cut scenes and slow walking seemingly to waste the 2 hour timer you have to refund games.

Graphics are extremely underwhelming. (Not a big deal imo)

Combat and cover feel awful to interact with. There almost is no feeling when engaging in combat, similar to that of 3d gta games. No melee combat at all.

No reaction when the player gets shot. Player is extremely bullet spongey.

Sound is horrible. Some pistols sound like heavy machine guns. Or rocket launchers.

AI is dumb AF, they just run at you. There are like 4-5 enemy variants.

Playing on hardest difficulty makes enemies bullet sponges, but player seems unfazed by bullets. My 6 year old completed a mission with my instruction and having zero game sense. Running into enemies, not using cover etc.

The only thing I will say about the game that’s good is cut scenes, and story are half decent.

Feel free to ask questions as I’m not the best at hitting points in a review

Overall the game is a 5/10 if you can look past bugs/performance. If you are a stickler for that sort of thing 3-4/10
Dit is dus MET de day 1 patch. Tot zover de patch die alles magisch goed zou maken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHE-yDtzLqFZWk50Nu8OxtZQKqk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/cZG6KJ0UGKtFoKTcKVQd0Aux.gif?f=user_large

Voor de liefhebbers: hier, hier en hier

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
MazeWing schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:35:
De shitstorm kan gaan beginnen!

https://www.reddit.com/r/...4/day_1_patch_ps5_review/

[...]

Dit is dus MET de day 1 patch. Tot zover de patch die alles magisch goed zou maken...

[Afbeelding]

Voor de liefhebbers: hier, hier en hier
Hoorde net op de PU Instagram dat dus niet alleen het embargo vandaag pas verloopt. Ze hebben ook vandaag pas de review code ontvangen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:39:
[...]

Hoorde net op de PU Instagram dat dus niet alleen het embargo vandaag pas verloopt. Ze hebben ook vandaag pas de review code ontvangen 8)7
Dat is eigenlijk meer standaard het worden, hoor steeds vaker van reviewers dat ze de code vrij laat krijgen, of een embargo pas verloopt op de dag van release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Linksquest schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 19:50:
[...]

Dat is eigenlijk meer standaard het worden, hoor steeds vaker van reviewers dat ze de code vrij laat krijgen, of een embargo pas verloopt op de dag van release.
Slechte ontwikkeling met doorgaans wel een reden, want we horen gelukkig ook nog steeds dat “reviewers” al lang met de game aan de slag zijn en het embargo voor release verloopt.

Maar alsnog is de combinatie van embargo op release en ook de code pas op release niet heel heel gangbaar gelukkig. Laten we hopen dat de gamers er niet intrappen en gewoon even wachten tot de reviews binnen druppelen de komende dagen/weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Polygon....dat kan je toch niet serieus nemen?

YouTube: DOOM GAMEPLAY - The First Thirty Minutes

Gameplay van Polygon. Alsof ze letterlijk voor het eerst een controller vasthouden.

Daar werken alleen maar touristen joh.

[ Voor 30% gewijzigd door James Pond op 10-06-2025 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Hier nog een directors Cut Trailer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linksquest

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Topicstarter
Donstil schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:10:
[...]

Slechte ontwikkeling met doorgaans wel een reden, want we horen gelukkig ook nog steeds dat “reviewers” al lang met de game aan de slag zijn en het embargo voor release verloopt.

Maar alsnog is de combinatie van embargo op release en ook de code pas op release niet heel heel gangbaar gelukkig. Laten we hopen dat de gamers er niet intrappen en gewoon even wachten tot de reviews binnen druppelen de komende dagen/weken.
Mijn laatste review exemplaar kreeg ik 2 weken voor de release en daar zat toen geen embargo op. Maar ik heb in het verleden ook gehad dat ik de game pas op release kreeg of 1 maand van te voren met een embargo van 1 week voor de release. Blijft toch afhangen van de uitgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
James Pond schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:45:
[...]

Polygon....dat kan je toch niet serieus nemen?

YouTube: DOOM GAMEPLAY - The First Thirty Minutes

Gameplay van Polygon. Alsof ze letterlijk voor het eerst een controller vasthouden.

Daar werken alleen maar touristen joh.
Nah, fijne site, goeie recensenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Linksquest schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:55:
[...]

Mijn laatste review exemplaar kreeg ik 2 weken voor de release en daar zat toen geen embargo op. Maar ik heb in het verleden ook gehad dat ik de game pas op release kreeg of 1 maand van te voren met een embargo van 1 week voor de release. Blijft toch afhangen van de uitgever.
Natuurlijk maar die keuzes zijn er vaak niet voor niets, dat is dan hier weer een beetje het punt.

Zeker gezien de vreemde aanloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Timothy3000 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:55:
[...]

Helaas niet meer, ze zijn recent verkocht aan internet aggregrator Valnet en bijna de gehele staf is ontslagen. Veel artikelen zullen voortaan vooral AI gegeneerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
kazuka schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 22:11:
[...]

Helaas niet meer, ze zijn recent verkocht aan internet aggregrator Valnet en bijna de gehele staf is ontslagen. Veel artikelen zullen voortaan vooral AI gegeneerd worden.
Ah, wat zonde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

Ik zie dat wat meerdere streamers nu een beetje aan eht spelen zijn. mooi moment om goed te kunnen zien wat voor soort game het nou echt is en hoe het speeld ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Ricmaniac schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 01:12:
Ik zie dat wat meerdere streamers nu een beetje aan eht spelen zijn. mooi moment om goed te kunnen zien wat voor soort game het nou echt is en hoe het speeld ;P
Mee eens, ik heb gisteravond voor het slapen gaan nog even een uurtje naar een stream gekeken. Maar die streamer was nog in het begin, dus veel cut-scenes en uitleg. Hoop de volgende keer meer gameplay te zien om zo ook een beter oordeel te kunnen geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars18
  • Registratie: September 2006
Heb gister avond wat gameplay filmpjes gekeken.

Viel mij op dat het net niet lekker lijkt te lopen, wat vertraging of zo, terwijl er stond dat het 60 fps was?

Mars Game Events organiseert FIFA en FORTNITE toernooien op de Playstation 5 ! Ook voor Bedrijfs of groepsarrangementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Ik heb de video van hierboven gekeken en ook nog een streamer. Bewijst eigenlijk wat we al dachten, het voelt niet af en draait matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan0s
  • Laatst online: 21:13
https://www.pcgamer.com/g...dseye-launch-impressions/

Weinig verrassend :) Goed dat alle voortekenen toch weer het juiste hebben voorspeld, dramatisch spel met slechte optimalisaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James Pond
Timothy3000 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 20:55:
[...]

_O- haha dat kan je niet serieus menen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Daan0s schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:34:

Weinig verrassend :) Goed dat alle voortekenen toch weer het juiste hebben voorspeld, dramatisch spel met slechte optimalisaties.
Ik heb dit gelezen en hij vind het schieten leuk.

Sowieso PC gamer is ook extreem middelmatig deze dagen.

Maargoed het is een middelmatig spel, zeker niet 'dramatisch', want dat zijn games als Gollum en King Kong.

Dit is gewoon middelmatig, zoals ik al had voorspeld. 6jes zal het dan gaan krijgen.

Er zijn echt zoveel slechtere games maar de haatparade is nu aan de gang voor dit spel, waardoor het slechter is dan Gollum zogenaamd. Die krijgt 41% op Steam en deze game iets van 30%.

Vind het allemaal maar raar.ik heb twee uur gespeeld gisteravond en zo slecht is het allemaal niet. Het is gewoon niet gepolijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwnc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03:57
Onafgemaakte GTA kloon met futuristische snufjes. Vraag me af wat dat dingetje onder z'n oor kan doen, c'est ça. Acteurs en diens teksten zijn ook niet top-notch. Bazin van Jacob is brrr en Jacob zelf is ook maar mwah. Auto's besturen niet onaardig maar driften niet echt lekker door. Dit spel doet mij daarnaast vermoeden dat ik eigenlijk ook niet echt meer op GTA 6 reken tenzij het drastisch vernieuwend is qua gameplay.

Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

De user reviews zijn ook echt niet best nee. En het is niet eens pure review bombing ik zie genoeg reviews die daadwerkelijk inhoud hebben.

Erg jammer maar helaas inderdaad. De game leek me echt heel vet in eerste oogopslag.

Naja misschien word het nog wat als die straks een 10tje is ofzo en wat patches heeft gehad :P

Bij de cyberpunk release had ik ook nooit verwacht dat het een paar jaar later 1 van mijn best gespeelde games ooit zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

nwnc schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:17:
Dit spel doet mij daarnaast vermoeden dat ik eigenlijk ook niet echt meer op GTA 6 reken tenzij het drastisch vernieuwend is qua gameplay.
Dit heb ik ook hoor.. GTA 6 is veels te overhyped :P kan bijna niet goed komen haha.

Maar ik verwacht wel dat het leuk zal zijn om GTA door te spelen zoals altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
Martinspire schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:23:
Nog steeds geen echte reviews. Wel vreemd. Maar ook vrijwel niemand met een review exemplaar. Naja, de pre-order bonus was toch fluff dus mij maakt het verder weinig uit, maar ik ga niks kopen zonder reviews. Zeker niet bij dit voortraject...
Als er geen review exemplaren zijn is dat een enorme red flag. Ik zie nu een filmpje van de xbox tester. Nooit heel hoogstaand materiaal, maar daar uit blijkt dat de game een technische ramp is. Ziet er echt belachelijk slecht uit en draait op de series X letterlijk op 20 fps ofzo.

Jammer natuurlijk....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-07 15:51

SomerenV

It's something!

James Pond schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:00:
[...]

Ik heb dit gelezen en hij vind het schieten leuk.
The shooting, when it's me shooting, is kind of fun, though. Despite having a few guns to choose from in my early encounters, I've mostly just used the protagonist's sidearm. Headshots kill, which I like, and the enemies politely stand still and look confused so that I can pick them off. There's nothing special about the enemy AI or guns so far, though.
Kind of fun vertaalt niet naar iets leuk vinden. Het vertaalt naar 'wel leuk'. Als m'n vrouw vraagt wat ik van haar jurk vind en ik zeg 'wel mooi' dan pakt ze een andere jurk :+
Sowieso PC gamer is ook extreem middelmatig deze dagen.

Maargoed het is een middelmatig spel, zeker niet 'dramatisch', want dat zijn games als Gollum en King Kong.

Dit is gewoon middelmatig, zoals ik al had voorspeld. 6jes zal het dan gaan krijgen.

Er zijn echt zoveel slechtere games maar de haatparade is nu aan de gang voor dit spel, waardoor het slechter is dan Gollum zogenaamd. Die krijgt 41% op Steam en deze game iets van 30%.

Vind het allemaal maar raar.ik heb twee uur gespeeld gisteravond en zo slecht is het allemaal niet. Het is gewoon niet gepolijst.
Cijfers zijn subjectief. Gollum had nog als geluk dat het zó slecht was dat het weer vermakelijk kon zijn (al staat die momenteel op een score van 3.3 op basis van critics en 1.4 op basis van users op Metacritic). MindsEye lijkt vooral (hier is ie weer) heel generiek te zijn en vol bugs en andere issues te zitten. Zelfs mensen die niet volledig negatief zijn over de game hebben het veelal over saaie gunplay, wapens die geen punch hebben, ongelofelijk domme vijanden en verder weinig om écht enthousiast van te worden.

Als MindsEye middelmatig is dan vraag ik me echt af wat volgens jou dan slecht is :')

Edit: als je een fatsoenlijke actiegame wilt spelen in een open wereld, maar met een linear verhaal dan kun je beter Sleeping Dogs kopen. Goedkoper en objectief (gebaseerd op reviews) een aanzienlijk betere game.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 11-06-2025 23:13 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
Drollenbak dus. Jammer, de potentie was er wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Timothy3000 schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:24:
Drollenbak dus. Jammer, de potentie was er wel.
Dit inderdaad, Leslie riep nog dat de negatieve geluiden betaald werden om een beetje aan damage control te doen maar de waarheid komt altijd uit. Product is simpelweg niet af, alle alarmbellen gingen al af, daar was het meerendeel het wel over eens maar die signalen waren er overduidelijk niet voor niets.

Misschien patchen ze het ooit nog eens tot een magere 7 zodat het als vulling kan dienen voor GamePass/Playstation Dinges/Free op Epic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:50
Och dit soort games gaan we komend tijd wel vaker zien. Grafische pracht, maar gameplay zwaar middelmatig tot slecht en die geen enkele ziel/sfeer hebben.

Ook die behoefte om steeds realistischere uitziende games te maken maar vervolgens geen art-direction hebben. :N
Geef mij maar liever games die er minder realistisch uitzien en gewoon een goede sfeer hebben en unieke art-direction hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:11
@Albinoraptor Waarom verwacht je dat we dit vaker gaan zien? Staan er spellen op de releaselijst van komende maanden waar iets vergelijkbaars te wachten staat?

Dit is een game die ik over een jaar of 2 koop voor omgerekend 20 euro en met een zooi patches eroverheen, kan ik mij daar een paar avonden prima mee vermaken. Maar in de huidige staat valt het echt vies tegen helaas…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinspire

Martinspire

Awesomeness

Daan0s schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:34:

Ik vind het raar dat een dergelijke site de game speelt met een 2070 GPU. Dan kun je inderdaad niet een oordeel vellen over de graphics imo... Een kaart van 6 jaar oud van zo'n preview, das toch bizar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-Music
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
wat een tegenvaller zeg.
Had er te veel van verwacht. Maar ik heb een refund aangevraagd dat zegt voldoende volgens mij! :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10-07 14:41
Donstil schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:40:
[...]

Dit inderdaad, Leslie riep nog dat de negatieve geluiden betaald werden om een beetje aan damage control te doen
Wel grappig dat dit geroepen wordt terwijl de gameplay zeer duidelijk is met hoe rampzalig slecht het is.. Wat ik ook bekijk het ziet er niet uit. Een hele hele vroege alpha versie van een concept van een game.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• futurecrawler
  • Laatst online: 22:00

futurecrawler

Break the cycle.

MindsEye (what's in the name) wordt vergeleken met een bijna 30 jaar doorontwikkeld produkt als GTA....

This is not a signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
futurecrawler schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:48:
MindsEye (what's in the name) wordt vergeleken met een bijna 30 jaar doorontwikkeld produkt als GTA....
En terecht.. als ex medewerker aan GTA die van de daken riep dat hij wel even een concurrent zou maken... dan ga je dit soort vergelijkingen krijgen

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
corset schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 08:52:
[...]

En terecht.. als ex medewerker aan GTA die van de daken riep dat hij wel even een concurrent zou maken... dan ga je dit soort vergelijkingen krijgen
Waar heeft hij dat geroepen? Kom eens even met wat bronnen
Want er wordt een hoop geroepen over dit spel waar 0,0 van waar is.

De haat parade is OVERDREVEN.

Het is een middelmatig spel. Zou het een 5.6/6 geven. Op mijn pc draait het oke. Het verhaal vind ik interessant, het rijden is prima en zelfs wel leuk met een dualsense controller

Het schieten is idd maar matig.

[ Voor 20% gewijzigd door James Pond op 12-06-2025 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• James Pond
nwnc schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:17:
Onafgemaakte GTA kloon met futuristische snufjes. Vraag me af wat dat dingetje onder z'n oor kan doen, c'est ça. Acteurs en diens teksten zijn ook niet top-notch. Bazin van Jacob is brrr en Jacob zelf is ook maar mwah. Auto's besturen niet onaardig maar driften niet echt lekker door. Dit spel doet mij daarnaast vermoeden dat ik eigenlijk ook niet echt meer op GTA 6 reken tenzij het drastisch vernieuwend is qua gameplay.
Het is geen GTA kloon. Het is een lineaire third person shooter. Je kan geen andere autos jatten, er is geen politie, er zijn geen sidequests.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• corset
om maar even wat quotes van de developers aan te halen aangezien het allemaal "fake haat" is volgens @James Pond :
That's not to say it won't be interesting to explore, however. The center of the map is the "main playable area," which includes Redrock itself – a city that's been packed with "ambient characters" going about their lives. Art director Sebastian Livall confirms you'll see some people at work, too – whether that's a barista at a coffee shop, or someone working for one of the different delivery firms. "We've really tried to build on the depth of the world, and branding and corporations are a key way that we've done it," Livall says.
Sorry welk leven in de wereld? Statische NPC's die niks doen en random lijken te lopen om een illusie van leven te geven?
Unlike the likes of GTA 5, however, MindsEye isn't an open-world adventure. Speaking to Edge in issue 409, assistant game director Adam Whiting confirms it's a "linear action game" that's "kind of like a fake open world, or faux-pen world, you could even say."
Ze noemen het zelf een fake open world, wat 100% klopt met een vrouw die in je oren schreeuwt zodra je maar 2 stappen uit de missie route gaat.

https://www.reddit.com/r/...confirm_to_be_open_world/

Hier van een jaar geleden dat het een open world game zou zijn. Later zijn ze daar maar op terug gekomen blijkbaar.

Dus roepen "Daar is 0,0 van waar" is onzin.

Dan gaan we naar developers die streamers hebben gevraagd de game vooral niet te streamen:

https://www.reddit.com/r/...ye_are_going_into_twitch/

En als de CEO dan ook nog eens roept dat alle negatieve info omgekochte mensen zijn:
Now, Build a Rocket Boy's co-CEO has claimed that there is a reason MindsEye is getting negative feedback - it's because people are being paid to do so. In an exchange on the MindsEye Discord server, Mark Gerhard was asked if he believes "all the people who reacted negatively were financed by someone", to which he replied: "100 percent."
When another user in the chat highlighted Gerhard's claims were rather unexpected, the studio exec replied: "Not wild when it's true....."
Mja.. dan is het niet heel onduidelijk om te zien wat de situatie is.

De CEO van IO heeft dit wat getemperd (overigens een ander persoon!!!)
"I don't believe that. I don't believe that. I just think the game should speak for itself on June the 10th."
En dat heeft de game zeker gedaan. Een mideelmatige ruk game..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
James Pond schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:57:
[...]

De haat parade is OVERDREVEN.
https://www.thegamer.com/...-ps5-like-cyberpunk-2077/

Gelukkig vind Sony iets anders en is begonnen met refunds voor de game. Gelukkig is het allemaal maar overdreven toch? :+

https://www.reddit.com/r/..._seems_to_have_cancelled/

https://bsky.app/profile/...social/post/3lre7iutssk22

En sponsored streams worden gecancelled door de devs...

Dit is Cyberpunk 2077 niveau failure.

[ Voor 26% gewijzigd door corset op 12-06-2025 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
corset schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:14:
om maar even wat quotes van de developers aan te halen aangezien het allemaal "fake haat" is volgens @James Pond :

[...]

Sorry welk leven in de wereld? Statische NPC's die niks doen en random lijken te lopen om een illusie van leven te geven?

[...]

Ze noemen het zelf een fake open world, wat 100% klopt met een vrouw die in je oren schreeuwt zodra je maar 2 stappen uit de missie route gaat.

https://www.reddit.com/r/...confirm_to_be_open_world/

Hier van een jaar geleden dat het een open world game zou zijn. Later zijn ze daar maar op terug gekomen blijkbaar.

Dus roepen "Daar is 0,0 van waar" is onzin.

Dan gaan we naar developers die streamers hebben gevraagd de game vooral niet te streamen:

https://www.reddit.com/r/...ye_are_going_into_twitch/

En als de CEO dan ook nog eens roept dat alle negatieve info omgekochte mensen zijn:

[...]

Mja.. dan is het niet heel onduidelijk om te zien wat de situatie is.

De CEO van IO heeft dit wat getemperd (overigens een ander persoon!!!)

[...]

Waar komt die eerste quote vandaan? Ben ik wel benieuwd naar.

Het is idd een 'fake' open world. De structuur heeft meer weg van Mafia 2 of LA noire, waarin je continue missies aan het doen bent.

Het is een open wereld. Echter niet dat je zelf missies kan doen voor verschillende lui.

Dat ze vragen aan streamers om het niet te streamen is apart. Maar niet verboden. Daarnaast stonden er al uren aan gameplay op YT.

Dat een CEO iets op Discord zegt heeft niets met de kwaliteit (of gebrek daaraan) te maken.

Mensen halen maar vanalles erbij. De kwaliteit van de game spreekt voor zich. Het is middelmatig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

James Pond schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 13:08:
Dit ziet er gewoon uit als een prima 7.5/8 game.
James Pond schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 12:05:
Het ziet eruit als een 7/10 game die met wat patches evt een 8 kan zijn
James Pond schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 12:57:
Het is een middelmatig spel. Zou het een 5.6/6 geven. Op mijn pc draait het oke. Het verhaal vind ik interessant, het rijden is prima en zelfs wel leuk met een dualsense controller
Als het zo doorgaat dan zit je zondag op de 4.5/5.....

Geef nu gewoon toe dat je ongelijk had en het gewoon een zeer matig spel was dat waarschijnlijk (flink) onder de 5.5 gaat eindigen en (terecht) een regelrechte flop wordt. Al weken wuif je de vele "red flags" weg en is het in jouw ogen steeds een prima 7.5/8 (dus ruim voldoende tot goed) spel en vond je zelfs de filmpjes van gameplay, in tegenstelling tot zo'n beetje iedereen in dit topic, het wel allemaal prima.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
MazeWing schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:56:
[...]

[...]

[...]

Geef nu gewoon toe dat je ongelijk had en het gewoon een zeer matig spel was dat waarschijnlijk (flink) onder de 5.5 gaat eindigen en (terecht) een regelrechte flop wordt. Al weken wuif je de vele "red flags" weg en is het in jouw ogen steeds een prima 7.5/8 (dus ruim voldoende tot goed) spel en vond je zelfs de filmpjes van gameplay, in tegenstelling tot zo'n beetje iedereen in dit topic, het wel allemaal prima.
Hoezo? In die eerste post staat toch "na wat patches"

??

Ik geef niets om 'red flags'. Die hele term is belachelijk. Praat gewoon over de kwaliteit van het spel.

Ik heb allang aangegeven dat de staat van het spel nu erg middelmatig is.

Als de mensen in dit topic het spel niet boeiend vinden en zo'n mormel, dan ga aub uit het topic en bespreek het elders.

[ Voor 4% gewijzigd door James Pond op 12-06-2025 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
James Pond schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Waar komt die eerste quote vandaan? Ben ik wel benieuwd naar.

Het is idd een 'fake' open world. De structuur heeft meer weg van Mafia 2 of LA noire, waarin je continue missies aan het doen bent.

Het is een open wereld. Echter niet dat je zelf missies kan doen voor verschillende lui.

Dat ze vragen aan streamers om het niet te streamen is apart. Maar niet verboden. Daarnaast stonden er al uren aan gameplay op YT.

Dat een CEO iets op Discord zegt heeft niets met de kwaliteit (of gebrek daaraan) te maken.

Mensen halen maar vanalles erbij. De kwaliteit van de game spreekt voor zich. Het is middelmatig.
En de rest negeer je maar voor het gemak?
Ook even goedpraten dat een CEO negatieve reviews beschuldigd van omkoping.. Ook geen probleem joh!

Voor de quote had je makkelijk via Google kunnen vinden:

De URL (2 zelfs!)

https://www.eurogamer.net...inematic-blockbuster-game

https://www.gamesradar.co...ur-favorite-netflix-show/

Allebei rond maart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
James Pond schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:00:
[...]

Hoezo? In die eerste post staat toch "na wat patches"

??

Ik geef niets om 'red flags'. Die hele term is belachelijk. Praat gewoon over de kwaliteit van het spel.

Ik heb allang aangegeven dat de staat van het spel nu erg middelmatig is.

Als de mensen in dit topic het spel niet boeiend vinden en zo'n mormel, dan ga aub uit het topic en bespreek het elders.
Nee hoor, ik krijg genoeg betaald van big evil tech corps om de game te trashen :+ toch?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

En als iemand er dan plezier uit haalt om het te spelen helemaal prima toch :P We hoeven niemand hier te overtuigen of iets leuk was om te spelen of niet. Delen alleen met elkaar onze meningen.

Zo vond ik genoeg slechte films leuk om gezien te hebben :P

Cyberpunk 2077 vond ik eerst ook shit. uiteindelijk 1 van mijn leukste games.

Verwacht het niet maar hopelijk wordt het nog wat met mindseye en ga ik het een keer spelen als het gepatch is en een heel stuk goedkoper of gratis.

Het feit dat zij uitzichzelf sommige sponsorships last minute terug trokken van streamers zegt ook wel iets. alsof ze zelf inderdaad geen vertrouwen hadden in de huidige staat van de game.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

Ricmaniac schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:02:
Het feit dat zij uitzichzelf sommige sponsorships last minute terug trokken van streamers zegt ook wel iets. alsof ze zelf inderdaad geen vertrouwen hadden in de huidige staat van de game.
Dan stel je het uit! Wat er nu gebeurd is het volgende:
- spel released en de performance is kut, de gameplay is zeer matig en het spel wordt eigenlijk compleet afgebrand
- na enkele dagen komen de reviews van de bekende sites online die het spel waarschijnlijk ook met een 5 of lager gaan beoordelen
- de 2 bovenste zaken zorgen voor een belabberd spelersaantal
- mensen vragen massaal refunds aan en zelfs op de playstation krijgen mensen dit. Iets dat maar zelden gebeurd!

Dit spel is over enkele weken zo dood als een pier en is een eventueel potentieel volledig om zeep geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

MazeWing schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:05:
[...]

- spel released en de performance is kut, de gameplay is zeer matig en het spel wordt eigenlijk compleet afgebrand
- na enkele dagen komen de reviews van de bekende sites online die het spel waarschijnlijk ook met een 5 of lager gaan beoordelen
- mensen vragen massaal refunds aan en zelfs op de playstation krijgen mensen dit. Iets dat maar zelden gebeurd!

Dit spel is over enkele weken zo dood als een pier en is een eventueel potentieel volledig om zeep geholpen.
ja eens. denk dat je gemiddelde dev studio ook mee krijgt in die mening :P

In theorie hadden ze de release waarschijnlijk kunnen uitstellen, maar het vertrek van de CFO en Chief Legal Officer vlak voor lancering wijst in my opinion erop dat er intern iets goed mis was. Combineer dat met geruchten over opdrogende fondsen en geen review-copies vooraf, en het lijkt erop dat ze simpelweg de financiële ruimte niet meer hadden om nog langer uit te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
[...]

-
Ik ben het volledig met je eens! Helaas kan dat niet altijd als er investeerders achter zitten die geld willen zien.

Nogmaals dat een CEO iemand ergens van beschuldigd zal me echt aan mn reet roesten, als de game leuk is is de game leuk.

Nou de game is meh. Maar met wat patches verwacht ik wel dat het een zes/zeven kan zijn.
het vertrek van de CFO en Chief Legal Officer vlak voor lancering wijst in my opinion erop dat er intern iets goed mis was
Dat wijst helemaal nergens op. Er gaan continue mensen weg bij bedrijven, of na het afmaken van een project of ervoor. Dat heeft 0,0 te maken met de uiteindelijke kwaliteit van een spel.

Bij R* zijn ook hoogstaande mensen weggegaan. Maar dat merk je ook niet bij RDR2.

En als investeerders je op de nek zitten kan het maar zo zijn dat je geen ruimte/geld meer hebt om het spel uit te stellen.
Ricmaniac schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:02:

Precies dat is 100% wat het zegt. Zij snappen ook wel dat het geen zin heeft om streamers een sponsorship te laten doen met de huidige staat vd game.

En op Twitter hebben ze al aangegeven dat ze hard aan het werk zijn aan een nieuwe patch. Niet dat dat alle issues zal oplossen maar toch.

[ Voor 56% gewijzigd door James Pond op 12-06-2025 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timothy3000
Er zit onder de buggy mess iig een hoop potentie. Hopelijk blijven ze de boel goed patchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

James Pond schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:11:
Dat wijst helemaal nergens op. Er gaan continue mensen weg bij bedrijven, of na het afmaken van een project of ervoor. Dat heeft 0,0 te maken met de uiteindelijke kwaliteit van een spel.

Bij R* zijn ook hoogstaande mensen weggegaan. Maar dat merk je ook niet bij RDR2.

En als investeerders je op de nek zitten kan het maar zo zijn dat je geen ruimte/geld meer hebt om het spel uit te stellen.
Het klopt dat er gedurende de development van een game er genoeg mensen en komen, echter is het wel opvallend dat dit een week voor release gebeurde en het ook nog eens 2 "head of x" personen waren.

Het is alsof men volledig blind was voor het "algemene" sentiment rondom dit spel en het wantrouwen. Maar men deed er nauwelijks tot niets aan op dit weg te nemen. Als je dan mensen hebt die weggaan laat dit dan na de release gebeuren. Een weekje later is contractueel echt wel vast te leggen.

Waarschijnlijk krijgen we de komende maanden een kijkje achter schermen en wordt duidelijk waarom het in deze staat gereleased heeft en wat voor "vreemde" keuzes er allemaal gedaan zijn. Het zou mij echt niets verbazen als beide personen BEWUST zijn weggegaan zijn voor de hele shit storm vanaf release (10 juni) los ging barsten. Als praktisch iedereen de situatie rondom MindsEye al zag aankomen als "buitenstaander", dan weet ik zeker dat een "insider" (lees: iemand van de studio) echt wel wist wat de daadwerkelijke situatie van dit spel was en hoe de situatie er op release date uit zou zien en hoe de patches die "alles zouden moeten fixen" in werkelijkheid eruit zagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
hoe de patches die "alles zouden moeten fixen" in werkelijkheid eruit zagen...
Maar ze hebben de day 1 patch al af, en die lui zijn al een tijdje weg. Mensen van legal en finance houden zich niet bezig met patches..

Verder eens met je verhaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

James Pond schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 16:41:
[...]

Maar ze hebben de day 1 patch al af, en die lui zijn al een tijdje weg. Mensen van legal en finance houden zich niet bezig met patches..

Verder eens met je verhaal
Laat ik het anders zeggen: ik ga ervan uit dat praktisch NIEMAND van de studio de huidige situatie NIET had zien aankomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
MazeWing schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:56:
[...]

[...]

[...]

Precies, kop in het zand mentaliteit.
corset schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:14:
Haha was het maar middelmatig 8)7
[...]

Je kunt niet maar blijven uitstellen natuurlijk. Ondanks dat we hier vaak onterecht de “investeerders” de schuld van geven, “Ja maar van investeerders moest het uitkomen”. We vergeten daarin vaak dat dit soort studios zonder investeerders simpelweg niet bestaan, zeker niet een studio die zo snel gegroeid is als deze.

“Investeerders” laten zich gewoon adviseren, zien dat het ruk is en springen van het brandende ship af, en gezien de huidige staat is het niet meer dan logisch dat ze er niet nog meer geld in stoppen.

Deze studio is opgericht in een periode dat geld vrijwel gratis was om te lenen, groeide snel, veel mensen aangenomen maar project is mislukt, jammer maar helaas maar over een jaartje bestaat deze studio niet meer.
Timothy3000 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 15:27:
Er zit onder de buggy mess iig een hoop potentie. Hopelijk blijven ze de boel goed patchen.
Gaan ze niet doen, personeel moet je betalen en zonder inkomsten kan dat niet. Zonder inkomsten geen personeel, zonder personeel geen patches.

[ Voor 7% gewijzigd door Donstil op 12-06-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Donstil schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:06:
[...]

Precies, kop in het zand mentaliteit.

[...]

Haha was het maar middelmatig 8)7

[...]

Je kunt niet maar blijven uitstellen natuurlijk. Ondanks dat we hier vaak onterecht de “investeerders” de schuld van geven, “Ja maar van investeerders moest het uitkomen”. We vergeten daarin vaak dat dit soort studios zonder investeerders simpelweg niet bestaan, zeker niet een studio die zo snel gegroeid is als deze.

“Investeerders” laten zich gewoon adviseren, zien dat het ruk is en springen van het brandende ship af, en gezien de huidige staat is het niet meer dan logisch dat ze er niet nog meer geld in stoppen.

Deze studio is opgericht in een periode dat geld vrijwel gratis was om te lenen, groeide snel, veel mensen aangenomen maar project is mislukt, jammer maar helaas maar over een jaartje bestaat deze studio niet meer.

[...]

Gaan ze niet doen, personeel moet je betalen en zonder inkomsten kan dat niet. Zonder inkomsten geen personeel, zonder personeel geen patches.
Het is middelmatig. Geen idee wat je het anders zou moeten noemen.

YouTube: MindsEye: What The Heck Is This?

Hier twee uur aan footage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Waarom al deze aannames? Ook dat je zegt ze gaan niet aan patches werken.

Hoe kom je daarbij?

Ze zijn hard aan het werk om te patchen

https://x.com/MindsEyeGame/status/1933167455238594939
Friday, June 13-15 – Hotfix #1 – PC & Console
What players can expect:
Initial CPU and GPU performance improvements, along with memory optimizations
Reduced difficulty for the CPR mini-game
A new setting to disable or adjust Depth of Field
Fix for missing controls in the MineHunter and Run Dungeon mini-games
Pop-up warnings for PCs with Hardware Accelerated GPU Scheduling disabled and for PCs with CPUs prone to crashes
Hotfix #2 – Week of June 16 – PC & Console
What players can expect:
Continuous incremental performance and stability improvements
Fix for the buggy wheels not visually spinning while driving
Fix for areas in Car Manufacturing where players could fall through the world
By End of June – Update 3 – PC & Console
What players can expect:
Ongoing performance & stability improvements
Rebalanced "Hard" difficulty setting
Animation fixes
AI improvements

[ Voor 51% gewijzigd door James Pond op 12-06-2025 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
James Pond schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:22:

Het ismiddelmatig. Geen idee wat je het anders zou moeten noemen.
De definitie van middelmatig is dat het tussen slecht en goed in zit, het midden dus. Vandaar middelmatig.

Dat is hier helemaal niet aan de orde, dit is minder dan gemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
James Pond schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:24:
[...]

Waarom al deze aannames? Ook dat je zegt ze gaan niet aan patches werken.

Hoe kom je daarbij?

Ze zijn hard aan het werk om te patchen

https://x.com/MindsEyeGame/status/1933167455238594939

[...]
Dat is geen aanname. Ik weet heel goed hoe het financiële systeem werkt. Deze studio is absoluut opgericht in die periode.

Ze doen nu aan damage control, natuurlijk zeggen ze nu dat ze nog aan patches werken.

Let maar op deze game wordt echt niet naar middelmatig of meer dan middelmatig gepatched, over een jaar is iedereen dit vergeten en bestaat de studio niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ambition88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03:44
Je gaat bijna denken dat iemand aandelen heeft, of dat het spel door directe familieleden is gemaakt.

Gaat helemaal nergens over dit. Dont feed the troll? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Donstil schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 18:59:
[...]

De definitie van middelmatig is dat het tussen slecht en goed in zit, het midden dus. Vandaar middelmatig.

Dat is hier helemaal niet aan de orde, dit is minder dan gemiddeld.
Dat is jouw mening. Ik vind het er middelmatig uitzien. Een 5 is middelmatig als 0 bagger is en 10 geweldig.

En fijn dat je het financiele systeem kent en wanneer de studio is opgericht en hoe ze aan hun geld zijn gekomen :'). Zou fijn zijn als je met wat bronnen kwam voor je aannames.
Ambition88 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:03:
Je gaat bijna denken dat iemand aandelen heeft, of dat het spel door directe familieleden is gemaakt.

Gaat helemaal nergens over dit. Dont feed the troll? :)
Gaat idd nergens over, want ik post gewoon een tweet van de developer maar dat is schijnbaar allemaal onzin. En nu word ik ook nog bestempeld als familie of aandeelhouder :') terwijl ik gewoon zeg dat het een middelmatig product is.

[ Voor 45% gewijzigd door James Pond op 12-06-2025 19:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MazeWing

MazeWing

The plot thickens...

James Pond schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:17:
[...]

Dat is jouw mening. Ik vind het er middelmatig uitzien. Een 5 is middelmatig als 0 bagger is en 10 geweldig.

En fijn dat je het financiele systeem kent en wanneer de studio is opgericht en hoe ze aan hun geld zijn gekomen :'). Zou fijn zijn als je met wat bronnen kwam voor je aannames.

[...]

Maar de mensen die met aannames onzin aan het posten zijn is wel oke. Sure dude. Helemaal goed. Ik ben de troll :') Ik kom met hun eigen tweets aan, maar nee dat zijn natuurlijk allemaal leugens.
Ook dit is weer gewoon gezond boerenverstand + ervaring. De studio is opgericht in een tijd waarin heel veel studio’s extreem snel groot werden en investeerders het zagen als absolute melkkoe. Het zou juist uitzonderlijk zijn als deze studio NIET in dat klimaat opgericht is.

En over het algemeen is het snel gedaan met patches maken als het spel maximaal flopt. Als dat het geval is (en daar lijkt het tot nu toe wel op) dan gaat dit spel floppen met alle mogelijke gevolgen voor de studio. Er zijn tientallen voorbeelden van spellen en studio’s die koppie ondergaan na een desastreuze launch. Het meest recente voorbeeld is die van Concord.

Patches maken kost ook tijd, geld en energie. Als er geen geld is dan kun je ook geen personeel maken om het te ontwikkelen. Daarnaast is de staat van dit spel niet even iets dat met een paar weken aan patches verholpen is.

Maar kennelijk geloof je in wonders. Ik zou dan ook adviseren te zorgen dat je deurbel goed werkt zodat je Gaston kan ontvangen als je de jackpot van de Postcodeloterij gaat winnen….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 08-07 18:29
Je kan je punt ook in normale taal uitleggen. Het is een ultieme flop, dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen. 750 spelers op steam as we speak. 450 medewerkers en 150 miljoen aan funding verder, AU!

[ Voor 19% gewijzigd door Mog op 12-06-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James Pond
Ik geloof nergens in, ik zie iets wel als het er is. Waarom allemaal aannames doen en uitspraken zoals "deze dev is er over een jaar niet meer" als we allemaal geen idee hebben van hoe of wat er achter de schermen gebeurd?
rekeewt schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 19:28:
Grappig hoe alle butthurt preorder whores het spel lopen te verdedigen. Het is een ultieme flop, dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen. 750 spelers op steam as we speak. 450 medewerkers en 150 miljoen aan funding verder, AU!
Wie is het spel aan het verdedigen dan?

En preorder whores? Over wie heb je het man :D Ik heb het spel niet gekocht hoor.

Hoe en wanneer de studio is opgericht is makkelijk terug te vinden.

https://find-and-update.c...e.gov.uk/company/SC540010

Het is in 2016 opgericht. Ook is er prima terug te vinden waar de funding vandaan kwam

https://www.gamesindustry...-usd40-8m-toward-new-game

Dat is nog maar 1 van de fundings, er zijn nog meer investerings ronden geweest.

De reden dat er zoveel in geïnvesteerd is komt ongetwijfeld door de naam en historie van Benzies zelf. Volgens mij heeft het niet veel te maken met de periode waarin het is opgericht of dat er een periode was waar veel studios zijn opgericht.

[ Voor 84% gewijzigd door James Pond op 12-06-2025 19:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Modbreak:De discussie loopt vast in dezelfde argumenten. Iedereen heeft inmiddels wel duidelijk gemaakt wat hij/zij van MindsEye vindt. Het is niet nodig om steeds dezelfde standpunten te herhalen.

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timothy3000
-

[ Voor 100% gewijzigd door Timothy3000 op 12-06-2025 20:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online

Mooi kanaal dit, heeft nu ook mindseye gespeeld.
It’s like that ride from Jurassic Park where the jeep is on the rails. Only instead of a T. rex trying to kill you, you want to kill yourself.:+

[ Voor 31% gewijzigd door Donstil op 12-06-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
Ik hoop echt dat de developers er wat van kunnen maken.. Maar Cyberpunk had er al een zeer succesvolle studio achter zitten. Dit is een beginnende studio die dacht het wel even te kunnen. Is er budget om dit op te lossen?

Ik vraag het me oprecht af. Of wordt dit het einde van de studio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricmaniac

Ricmaniac

GoT is love, GoT is life

corset schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:32:

Ik vraag het me oprecht af. Of wordt dit het einde van de studio?
Een grote financiele flop eindigd vaak in het laatste.

De imago schade is ook al geleden. Dat lukt gewoon niet met 1 titel om om te keren tenzij het op 1 of andere manier toch gefixt word en het massaal in social media lang besproken word.

Maar mensen geven iets gewoon niet snel een 2e kans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon

G_Dragon

Topicstarter
Ik vind het oprecht onwijs jammer!
Had namelijk wel weer zin in z'n openwereld spel, heb ook altijd veel plezier gehaald uit Watch Dogs / Saints Row, Cybperpunk 2077 en natuurlijk Grand Theft Auto. En aangezien er geen nieuwe delen in de maak zijn van die spellen op Grand Theft Auto 6 na, was dit een mooi tussendoortje geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
Ricmaniac schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:00:
[...]

Een grote financiele flop eindigd vaak in het laatste.

De imago schade is ook al geleden. Dat lukt gewoon niet met 1 titel om om te keren tenzij het op 1 of andere manier toch gefixt word en het massaal in social media lang besproken word.

Maar mensen geven iets gewoon niet snel een 2e kans.
Helaas ben ik daar ook bang voor. Erg rot voor de medewerkers uiteraard. Natuurlijk wijzen mensen al snel naar Cyberpunk / No Man's Sky en FFXIV maar wordt makkelijk vergeten dat deze studios nog veel budget of passie overhadden om de producten te verbeteren. Cyberpunk en NMS hadden een goede basis maar er moest veel gefixed worden/beloftes waargemaakt worden. Dat is ze gelukt
FFXIV was in de basis al flawed en is met een relaunch een stuk beter geworden (voor de westerse markt.)

Mindseye heeft geen goede basis (lineare shooter me teigenlijk geen boeiende gameplay loop. Er is geen speciaal verhaal. Er is niks wat er voor kan zorgen dat spelers het een kans willen geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
G_Dragon schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:02:
Ik vind het oprecht onwijs jammer!
Had namelijk wel weer zin in z'n openwereld spel, heb ook altijd veel plezier gehaald uit Watch Dogs / Saints Row, Cybperpunk 2077 en natuurlijk Grand Theft Auto. En aangezien er geen nieuwe delen in de maak zijn van die spellen op Grand Theft Auto 6 na, was dit een mooi tussendoortje geweest.
100% mee eens. Maar daarom vind ik het ook idioot dat ze eerst roepen dat het open world wordt en daarna "oh nee toch niet oops!". Toen noemde ze het een "Faux open world" en wat hebben we gekregen? Een lineare shooter. Het is zo jammer

Pagina: 1 2 3 Laatste