yalerta schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:22:
[...]
Zonder inzicht in alle cijfers te kennen lijkt mij dit de netste oplossing. Bij een bedrag van 24K telt de vrijstelling van 2x? 2690 al redelijk mee in het verlagen van de erfbelasting
Laten we ons niet vergissen in de "macht" van de belastingdienst. Zelfs als TS en zus afzien van de erfenis zal de erfbelasting afgehandeld moeten worden.
Beste start is in dit geval een resume van de mogelijkheden doornemen in een "keukentafel" gesprek.met de betrokkenen.
@
Wish Daar ligt de eerste uitdaging, leg de stiefdochter/nicht maar uit dat op welke manier zij het ook draait dat er een 30% afdracht gedaan moet gaan worden over een erfenis die ze dacht eenvoudig op te souperen.
Tis en blijft zuur voor stiefdochter dat ze dacht het geld in de zak te steken en uit te geven. Maar dat gebeurt vaak met belastingen.
Hohoho! Eérst de Belastingdienst! TS gaf aan dat er ongeveer € 24k aan tegoeden was. Laten we er van uitgaan dat de uitvaart al voldaan is en dat er nog €24k te verdelen is.
Daarvan ontvangt TS en zijn zus ieder €12k bruto. Het vrijgestelde bedrag is in dit geval (ook) € 2.690,- . TS zal over de overige € 9.310 erfbelasting moeten betalen. Het tarief is 10 procent, dus €931,-. Hij zal netto €8.379,- plus de vrijgestelde € 2690,- mogen houden, dat is in totaal: € 11.069,- (
Bron).
Een eventuele schenking aan een derde (de stiefdochter of ieder ander), zal
nóóit onderdeel van de afhandeling van de erfenis zijn. Stiefdochter is geen erfgenaam, en, aangezien er geen testament is, zeker geen legataris. Zij is dus geen partij bij het verdelen van deze nalatenschap. Een eventuele schenking aan haar zal dus pas kunnen, nadat de erfenis verdeeld is. Het is niet mogelijk om de erfenis te 'verlagen' door een bedrag te schenken.
Overigens weet ik niet of TS de bankafschriften van de afgelopen jaren heeft nagevlooid op 'onregelmatigheden' (lees; onverklaarbare grote opnames of overschrijvingen). Daarnaast, de 'stiefdochter' heeft alle overige bezittingen van de overledene in haar bezit, verkocht of weggegooid. Geen idee of daar nog waardevolle spullen bij zaten.
peter-rm schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:36:
ik vind het vreemd dat ze (als gemachtigde?)geld van de rekening kon opnemen anders dan voor het betalen van uitvaartkosten(wordt meestal uit coulance toegestaan). immers een machtiging vervalt bij overlijden.
om het vervallen van een machtiging te voorkomen is het handig dat een van de kinderen de rekening na overlijden van een ouder omzet naar een en/of rekeing met de achtergebleven ouder. je kunt dan altijd over de rekening beschikken.
de bank gaat in deze case in de fout volgens mij. Banken in NL krijgen een overlijden namelijk ook via de BRP gemeld.
Nee, dat krijgen ze niet via de BRP gemeld,
hier een overzicht van organisaties die informatie vanuit de BRP krijgen.
Toke_gt schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:27:
[...]
Ja, ik ga ervan uit dat ze de rekening blokkeren vanaf het moment van melden, en dan invoeren wanneer de persoon is overleden. Waarop systemen registreren dat er in die tussenliggende periode ongeoorloofde transacties hebben plaatsgevonden.
Dat zou heel fraai zijn! Maar dat gebeurt dus niet.
[
Voor 25% gewijzigd door
Bernard0343 op 24-08-2025 21:15
]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.