Even een wat summiere samenvatting van het gebeurde. Sowieso zijn er in de afgelopen periode maar een paar uitwisselingen geweest tussen de verschillende partijen.
- Op 12 november hebben wij een brief van de advocaat "tegenpartij" gekregen.
- Daar heeft onze advocaat op gereageerd. Met die reactie hebben mijn zus en zwager een gesprek gehad met een gepensioneerde erfrechtadvocaat die natuurlijk 1 van hun buren is (echt, hoe verzin je het).
- Zwager heeft de feedback van de buurman vertaald naar een aantal punten. Die heb ik gereviewed en sturen we aankomende maandag naar onze advocaat.
- Deze week willen we dan onze advocaat spreken om de feedback te bespreken die dan weer terug mag naar de tegenpartij.
Op hoofdlijnen stond in de brief van de advocaat van de stiefzus het volgende:
- We hebben geen onderzoek gedaan naar erfrecht, we hebben gewoon aangenomen dat we erfgenamen waren. (Overigens is dit de reden dat de belastingdienst bij ons uiteindelijk in de lucht kwam, zij konden geen verklaring erfrecht afgeven).
- Halfoom was getrouwd, aangenomen in gemeenschap van goederen - maar daar heeft de advocaat geen onderzoek naar gedaan. De vrouw in dat huwelijk had drie kinderen uit een eerder huwelijk.
- Bij het overlijden van die vrouw is wederom geen erfrecht onderzoek gedaan.
- Die drie kinderen hebben een niet opeisbare vordering op erflater (stiefoom). Daar is 1 kind van overleden.
-
Bij de nalatenschap van erflater moet rekening gehouden worden met de nu opeisbare vorderingen. Hoewel die enigszins moeilijk exact zijn vast te stellen en het maar de vraag is of bankgegevens uit die tijd boven water kunnen komen, meen ik dat in redelijkheid die de helft van de nalatenschap van erflater omvatten.
(Lekker aanname - en die zien we veel meer in de brief)
Voor zijn overlijden is ongeveer€ 10.000 overgemaakt op de rekening van zijn stiefdochter/cliënte op verzoek van erflater, waarbij ik eveneens verwijs naar de bijlage 1 bij deze brief. Dat bedrag zal bij de berekening hierna buiten beschouwing gelaten worden. Blijft over een bedrag van€ 16.000 opgenomen/overgemaakt na het overlijden. Erflater had met nadruk laten weten dat dat voor cliënte en haar familie was.
(Kan zijn - maar dan had hij dat in een testament moeten opnemen. In de bijlage staat een bankmachtiging met een krabbel)
De omstandigheden voor en na het overlijden nemen het onrechtmatig karakter weg. De verwijtbaarheid en toerekenbaarheid zijn op haar minst uiterst twijfelachtig en dat zal, zelfs indien wel enige onrechtmatigheid kan worden aangenomen, de aansprakelijkheid en daardoor de claim van uw cliënten inperken.
(Fair enough, maar je had ook due diligence kunnen uitvoeren en het niet maar alleen maar aannemen. Je weet immers dat je geen erfrechtverklaring kunt laten zien zoals gevraagd door de BD).
Vervolgens wordt er uitgegaan van een overgebleven saldo van €16K. Daar halen ze dan kindsdeel vanaf, crematiekosten (niet geheel gedekt door de verzekering), stomerijkosten, belastingen (huh?). Blijft over ~5200.
Toch heeft cliënte te kennen gegeven deze uitkomst begrotelijk te vinden voor uw cliënten en € 8.000 ter beschikking te stellen in het kader van een oplossing, mits dit door hen geaccepteerd wordt tegen finale kwijting en aan alle gestelde voorwaarden is voldaan.
(maar dan komt de kicker:)
Indien uw cliënten met dat laatste bedrag in totaliteit tegen finale kwijting genoegen nemen, is daarmee de zaak in principe opgelost. Cliënte moet er derhalve dan wel, middels een eenduidige verklaring van erfrecht, vanuit kunnen gaan dat zij de enige erfgenamen van erflater zijn; blijken er meer erfgenamen te zijn dan vervalt dit voorstel. Pas na accordering over een weer van een overeenkomst kan het overeen te komen bedrag worden overgemaakt. Uw cliënten zullen in die overeenkomst nog eens moeten verklaren dat zij de enige erfgenamen zijn van erflater en dat zij cliënte vrijwaren voor iedere verdere aanspraak de nalatenschap betreffende, onverschillig van wie en uit welke hoofde ook. Op haar beurt is cliënte bereid uw cliënte te vrijwaren - natuurlijk alleen voor haar zelf - voor de vordering, die er is ontstaan na het overlijden van haar moeder en opeisbaar geworden bij het overlijden van erflater.
Die erfrecht verklaring hebben we, we weten dat wij (mijn zus en ik) de enige erfgenamen zijn. Maar wat hier ook staat is dat eventuele vorderingen van de BD voor ons zijn - over de
hele erfenis.
Als ik de rest van de brief even samenvat is het een aaneenschakeling van aannames en verwoordingen die elke verantwoordelijkheid van stiefdochter wegnemen. Uitlatingen over het daadwerkelijk belastbaar vermogen waarover wij dan worden aangeslagen zijn er niet.
Dus dat is nogal tricky.
Onze advocaat reageerde met: dit is een fair voorstel en zij stelt voor dat wij dit aannemen. Ik was zelf op het punt om dat advies te volgen, ben ik tenminste van het gezeik af. Maar! De gepensioneerde erfrechtadvocaat/buurman is echter veel voorzichtiger. Met name op het punt van het moeten betalen van de erfbelasting.
De punten die wij deze week met advocaat willen bespreken zijn:
- Alle gegevens benodigd voor de aangifte moeten aangeleverd worden. Dit is inclusief:
- Inzage in *alle* bankgegevens van de overledene, ook die van de beleggingsrekeningen in Duitsland.
- Het voor het overlijden opgenomen bedrag van €10.000 valt ons inziens ook onder het te verdelen vermogen (de vader heeft ook altijd recht op het moedersdeel).
- De door ons gemaakte notariskosten, o.a. voor het verkrijgen van het erfrechtverklaring, worden integraal vergoed.
- Alle kosten (belasting etc) voortvloeiende uit de erfenis zijn voor rekening van de familie [X].
- Gederfde inkomsten vanwege het uitzoekwerk worden vergoed: €2500.
En dan ga ik nu weer verder met de leuke dingen in mijn leven